niedziela, 6 grudnia 2015

Wiara, religia i polityka (Polak贸w nie-rozmowy)



Ref. Pan B贸g uczyni艂 wielkie rzeczy dla nas
Gdy Pan odmieni艂 los Syjonu,
wydawa艂o si臋 nam, 偶e 艣nimy.
Usta nasze by艂y pe艂ne 艣miechu,
a j臋zyk 艣piewa艂 z rado艣ci.
M贸wiono wtedy mi臋dzy poganami:
"Wielkie rzeczy im Pan uczyni艂".
Odmie艅 znowu nasz los, Panie,
jak odmieniasz strumienie na Po艂udniu.
Ci, kt贸rzy we 艂zach siej膮,
偶膮膰 b臋d膮 w rado艣ci.
Id膮 i p艂acz膮 nios膮c ziarno na zasiew,
lecz powr贸c膮 z rado艣ci膮 nios膮c swoje snopy.
(Liturgia z II niedz. Adwentu, 6 grudnia 2015)

Dosta艂em wczoraj cztery szpile. Owszem, gdzie艣 ko艂o szpiku ko艣ci. Dobrze mi tak. Gdzie drwa r膮bi膮, tam wi贸ry lec膮. Nie p艂acz臋 nad sob膮, chc臋 rozumie膰. Dano mi j臋zyk wymowny. Wiar臋 i rozum. I serca. No i przede wszystkim drog臋-prawd臋-偶ycie, kt贸re weryfikuj膮 najbardziej, do istoty rzeczy.

Jestem, jeste艣my lud藕mi do szpiku ko艣ci, do istoty rzeczy. Ta istota jest okre艣lona, badana. Najpi臋kniejsze okre艣lenie? No mo偶e je tylko wylicz臋, bez numerowania:
- homo sapiens
- homo socialis
- homo religiosus
- duch uciele艣niony lub cia艂o uduchowione
Homo sum, humani nihil alienum a me esse puto. No i na koniec 艂aci艅skich sentencji – de gustibus non est disputandum – te偶 mia艂o wczoraj zastosowanie. 

Cztery szpile dosi臋g艂y mojej osoby. Mnie – z drog膮-prawd膮-偶yciem, ducha uciele艣nionego, cia艂a uduchowionego, plus wszystkie 艂aci艅skie sentencje. Wiary i rozumu? No pewnie, te偶. Mojej i wypowiadaj膮cych si臋 krytycznie o mnie te偶 i to jak najbardziej. Nie by艂y jednak skierowane w stron臋 istoty rzeczy!! - jak to w og贸le jest mo偶liwe?! By艂y skierowane we mnie. W moj膮 samo艣wiadomo艣膰? Nie o RZECZYWISTO艢CI m贸wi膮 moi krytycy, ale o mnie-pisz膮cym.

1) Przesta艅 Pan ju偶 szkalowa膰 ! Albo Ko艣ci贸艂, bo nie wed艂ug Pana wizji, albo demokratycznie wybran膮 w艂adz臋 ... Judzenie tylko, nic wi臋cej, no i pe艂no pokory ;-)
2) Nie wiem, co chce Pan Panie J贸zefie osi膮gn膮膰 przez swoj膮 dzia艂alno艣膰, ale takiego braku obiektywizmu jeszcze nie widzia艂em. Oczywi艣cie ca艂膮 t膮 spraw臋 z TK mo偶na interpretowa膰 w dwojaki spos贸b ale Pana ostatnia dzia艂alno艣膰 jest po prostu ra偶膮co stronnicza.
Dodaje Pan do znajomych kogo popadnie a p贸藕niej sieje Pan na swoim profilu tak膮 propagand臋 anty PISowsk膮 ... Jaki w tym cel ?
Pomin臋 ju偶 spraw臋 tego co Pan wrzuca i jak opiniuj臋 ko艣ci贸艂 katolicki... ostatnio wi臋kszo艣膰 Pana wypowiedzi jest na pograniczu dobrego smaku. Ale chyba o taki efekt Panu chodzi? Odsy艂am do troch臋 innych stron, ni偶 te g艂贸wnego 艣cieku... Ale pomodl臋 si臋 za Ciebie bracie. I 偶ycz臋 Ci prawdziwego pokoju. Bo ten, kt贸ry nazywasz 艂ask膮, kt贸r膮 podarowa艂o Ci 偶ycie, mo偶e nie by膰 tym prawdziwym Bo偶ym pokojem, o kt贸ry tak warto prosi膰 i si臋 modli膰. Pan B贸g jest cichy i pokornego serca, Twoje wpisy wydaj膮 si臋 by膰 spokoju i pokory pozbawione, wi臋c warto pomy艣le膰 nad tym, co to za pok贸j, kt贸ry posiadasz ?
Niech Ci Pan B艂ogos艂awi. Z Bogiem.  
3) Panie J贸zefie. Kim jest ta niemiecka politolog? Wyrocznia Pana? Ci膮gle tylko niemieckie media i niemieccy politolodzy co艣 m贸wi膮 o Polsce jakby nie mieli w艂asnego podw贸rka. A tam te偶 niez艂y burdel maj膮 pomimo kr膮偶膮cej o nich legendy o organizacji. I niech pan przestanie narzeka膰 na tym FB. Niech pan we藕mie aparat fotograficzny, wyjdzie do lasu, porobi zdj臋cia, wstawi je na FB, a reszt臋 niech pan zostawi Panu Bogu. [niemiecka politolog napisa艂a - „"W autorytarnych i prawicowo radykalnych nurtach, a takie si艂y istniej膮 w PiS, na konflikty reaguje si臋 agresywno艣ci膮 i to nie tylko skierowan膮 na zewn膮trz, lecz tak偶e do wewn膮trz. Jestem w艂a艣ciwie ca艂kowicie pewna, 偶e oni sami roz艂o偶膮 si臋 na cz臋艣ci"].
4) 艁atwo jest ods膮dza膰 od wstydu i honoru gdy przyjmuje si臋 do wiadomo艣ci tylko te fakty i opinie, kt贸re pasuj膮 do obrazu. Mia艂em zamiar ju偶 nie zabiera膰 g艂osu w tej sprawie, ale Twoje J贸zek, stanowcze i radykalne opinie nie pozwalaj膮 mi zosta膰 oboj臋tnym... I to pomimo ca艂ej nagonki i tzw. "hejtu" [zaufanie najwy偶sze do PAD – 38%, cho膰 w tym samym badaniu Polacy uwa偶aj膮, 偶e jest zale偶ny od Prezesa J.K.]

Uwa偶am, 偶e dzisiejsz膮 burz臋 w Polsce, m臋tlik, zmieszanie z popl膮taniem, mog膮 uspokaja膰 rozmowy Polak贸w, wierz膮cych Polak贸w, jak najbardziej i mo偶e przede wszystkim. Nie tylko nabo偶e艅stwa wierz膮cych Polak贸w i ich/nasza wiara prywatna. Bo – uwa偶am – 偶e dyskusje, z zam臋tem, pomieszaniem poj臋膰, intencji itd. si臋gaj膮 i wyrastaj膮 z samego pod艂o偶a. Z korzeni. Z naszych 艣wiatopogl膮d贸w, z wiar膮 i rozumem (lub bez) - skoro wi臋kszo艣膰 Polak贸w przyznaje si臋 do wiary, Ko艣cio艂a, religii, Boga. Religia w tym tkwi, mo偶e nawet czasami jest pra-przyczyn膮 rzeczy. Kto zbada, jak膮 rol臋 konstytucyjn膮 odgrywa w naszym polskim 偶yciu?! Role i aspekty istotowe i konstytucyjne ca艂ej rzeczywisto艣ci cz艂owieka, 艣wiata i... nawet Boga, je艣li jeste艣my wierz膮cy.
Si臋gam tam i ja. I dziel臋 si臋 sob膮, swoim my艣leniem, zapisuj臋 i publikuj臋 na blogu, tak偶e w formie tzw. notatek wersowanych. Tam jestem z samego siebie g艂臋bi. I B贸g mnie tam s艂yszy i zna.

Inaczej si臋 jest na Facebooku. Inna jest tutaj forma - szybkich reakcji, zajawek, udost臋pnie艅, pyta艅, zaczepek („poke”, tak膮 m.in. form臋 zaproponowali tw贸rcy Fb). „U偶ytkownicy zaczepiaj膮 znajomych lub znajomych znajomych z mn贸stwa powod贸w (np. 偶eby po prostu powiedzie膰 „cze艣膰” lub zwr贸ci膰 na siebie ich uwag臋), zaczepiona osoba otrzymuje powiadomienie o Twojej zaczepce”. Wa偶n膮 funkcj膮 - dla mnie chyba podstawow膮, wyra偶on膮 w pytaniu „o czym teraz my艣lisz?” - jest natychmiastowo艣膰 i mo偶liwo艣膰 zbierania r贸偶nych g艂os贸w, link贸w, stanowisk... jako wk艂ad niezast膮piony ka偶dej pog艂臋bianej z ka偶da chwil膮 i zdaniem dyskusji, nieograniczonego dialogu publicznego. Jest zaproszeniem najbardziej dzisiaj dost臋pnym na 艣wiecie (ok. 1.5 miliarda u偶ytkownik贸w na 艣wiecie, 14 milion贸w w Polsce) do 偶ycia w otwarto艣ci, otwartym 艣wiecie cz艂owieka na ziemi. Od ponad 50 lat w takim 偶yj臋, 偶yjemy! W 艣wiecie „Gaudium et spes” i „Lumen gentium” i „Fides et ratio” i „Centesimus annus” i Misericordiae Vultus” i... po (plus minus) niesko艅czono艣膰.

W tym samym czasie, w kt贸rym niekt贸rzy mnie szpil膮, wi臋kszo艣膰 mnie przemilcza i to wsz臋dzie tam, gdzie z dna siebie wypowiadam my艣li, s膮dy, 艣wiadectwa. Z dna siebie i swojego czasu, swojej i naszej-polskiej i katolickiej drogi-prawdy-偶ycia. Milcz膮 ksi臋偶a w parafii, w kuriach diecezjalnych, biskupi. M贸wi膮 tylko z ambony, w swoich listach ok贸lnych/og贸lnych, w konfesjona艂ach... tylko, 偶e to nie s膮 rozmowy z nami, ale o nas, za nas, obok, w jedn膮 stron臋. Jak膮 rol臋 odgrywa konfesjona艂, to temat zbyt oddzielny.

Chodzimy do tych samych ko艣cio艂贸w, niekt贸rzy z nas te msze odprawiaj膮, nabo偶e艅stwom przewodz膮, pracujemy w tych samych zak艂adach pracy, szko艂ach, uniwersytetach, na tych samych ulicach, w sklepach, osiedlach, miast i wsi. Ale nie rozmawiamy. Nie chcemy? Nie umiemy? Nie czujemy takiej potrzeby? Tak nas wychowano w PRL, w rodzinach, w szko艂ach, parafiach, uniwersytetach...? 偶e to jest sfera prywatna... 偶e niczego nie musz臋 pokazywa膰, ods艂ania膰? Pan m贸j i B贸g m贸j i nic nikomu do tego?! To ja dzi臋kuj臋 za tak膮 religi臋, ko艣ci贸艂 i wiar臋. Moje s膮 inne. Soborowe, dialogiczne, otwarte. Grzesznych ludzi, nie - idea艂贸w skrytych za siedmioma zas艂onami, kt贸re same mniemaj膮 si臋 idea艂ami i s臋dziami innych. Wynios艂ych, zablokowanych, nieszczerych... rzutuj膮c te wszystkie przywary na spo艂ecze艅stwo. A mo偶e nawet projektuj膮c! - w sensie psychologicznym, nie in偶ynierskim. Bo cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂膮, ca艂ym sob膮, z psychologi膮, teologi膮, antropologi膮, socjologi膮, pedagogik膮, POLITYK膭...

B贸g, m贸j B贸g, nasz B贸g, przemawia wydarzeniami. Faktami. Tak偶e, oczywi艣cie, g艂osami moich bli藕nich. Pok贸j i 艂ask臋 rozdaje. Mi艂osierdzie. Mnie i Tobie, rozpoznajesz ten jego g艂os?! O, jakbym ch臋tnie us艂ysza艂 t臋/tak膮 rozmow臋. O tym, co m贸wi nam B贸g. M贸wienie do dna. Na drodze-prawdy-偶ycia nie rozdzielonego na aspekty polityczne, religijne, psychologiczne, polemiczne. Ca艂o艣ciowo. W jedno艣ci. Droga-Prawda-呕ycie to tak偶e ci膮g艂o艣膰-ca艂o艣膰-jedno艣膰. 

Nasze pogl膮dy, kt贸re nas dziel膮, dziel膮 Polak贸w i Polsk臋 2015, wynikaj膮 z najg艂臋bszych wierze艅, przekona艅, wiary i rozumu (lub ich braku). Z g艂臋boko艣ci serca usta m贸wi膮. Co nas 艂膮czy? Pok贸j i dobro. Papie偶 Franciszek to wie, 偶yczy dobrego dnia i smacznego obiadu. Nasi? - NIE! Chyba w wi臋kszo艣ci, nie.

PS.
Zdj.1 z tej strony.
Zdj.2 z tej strony.


1 komentarz:

  1. Dyma i wstyd!

    http://blog.dominikanie.pl/tomasz-dostatni/2015/12/04/duma-i-wstyd-trybunal-konstytucyjny-prezydent-rp/

    OdpowiedzUsu艅