sobota, 19 grudnia 2015

Katolicki g艂os w Internecie (w naszym 艣wiecie)


/Bogu, sobie a muzom 
 na pocz膮tku Roku Mi艂osierdzia 
 w polskim ko艣ciele/

Dojrza艂em do napisania tego tekstu wczoraj i przedwczoraj. Dojrzewa艂em d艂ugo d艂u偶ej. Mo偶e ca艂e 偶ycie? Wczoraj niepostrze偶enie wpisa艂em jakie艣 posty na Facebooku, w ferworze reagowania na gor膮co, na to, co si臋 w Polsce dzieje. Dzisiaj pomagaj膮 mi rozumie膰 siebie i temat:
- Czy tylko nam grozi, czy ju偶 zadzia艂a si臋 demoralizacja w naszym ko艣ciele-wsp贸lnocie (wiem, czuj臋, jak to brzmi, brrr), 偶e poprawni politycznie polscy katolicy b臋d膮 patrzyli krzywo i s膮dzili (ods膮dzali od czci i wiary) polskich katolik贸w niepoprawnych politycznie. Poprawno艣膰 r贸wna si臋 jedno-partyjno艣膰, co by艂o wielk膮 pokus膮 i drog膮 polskiego duszpasterstwa od kilkunastu lat?
To, 偶e nie mamy autorytet贸w, kt贸re stan臋艂yby w naszej obronie?! Wi臋kszo艣ci, czy - tym bardziej - mniejszo艣ci... nie banalizuje mojej troski i pytania. (Dla Prezesa Jaros艂awa, najs艂awniejszego polskiego emeryta, niew膮tpliwie tak偶e jeste艣my redut膮 i pozycj膮 ryglow膮. Niew膮tpliwie potrzebujemy pomocy! (ochrony...)
- "Jak mamy uczy膰 student贸w prawa?". UJ, UW, Uniw. we Wroc艂awiu, teraz UAM - CA艁A POLSKA INTELIGENCJA! praworz膮dna, prawomy艣lna... PAD przeszed艂 ju偶 do historii (prawa). Czy tam, gdzie p贸jdziemy za uniwersytetami (wydzia艂ami prawa), a nie za politykami partii rz膮dz膮cej, to dostaniemy Komuni臋 艢wi臋t膮? (nie wierz臋, 偶e ich, czyli KEP, to nie obchodzi, nic a nic).
- A Wy, co o tym my艣licie? O Polsce i ko艣ciele w Polsce 2015?! - udost臋pniaj膮c „Dwa ko艣cio艂y, dwie Polski”
- Ko艣ci贸艂 w Polsce lat 80-tych ubieg艂ego wieku rzuca 艣wiat艂o na niekt贸re polskie spory 2015! Coraz mniej os贸b jest TEGO naocznymi 艣wiadkami

G艂贸wn膮 odpowiedzi膮 moj膮 i przes艂aniem jest – Ko艣ci贸艂 Powszechny jest tak偶e 艢wi臋ty i Apostolski. My, CZ艁OWIEK jest drog膮 Ko艣cio艂a. Nasz g艂os jest g艂osem Ko艣cio艂a. G艂osem, 偶yciem, dzia艂aniem... Je艣li milczymy – milczy Ko艣ci贸艂. Je艣li biskupi, ksi臋偶a, proboszczowie, wikarzy, a nawet klerycy, siostry zakonne.... milcz膮, to jest tylko ich sprawa. Trudno, przykro i 藕le, ale oni s膮 tylko i a偶 takim samym ko艣cio艂em jak ka偶dy z nas. 殴le, 偶e milcz膮. Bardzo 藕le, 偶e wy艂膮czaj膮 si臋 ze wsp贸lnoty wierz膮cych, my艣l膮cych, m贸wi膮cych dzisiaj. 呕e nie dziel膮 si臋 sob膮, nie daj膮c 艣wiadectwa swojej wiary i rozumu. Modlitwa liturgiczna, mo偶e nawet dzia艂alno艣膰 charytatywna, to nie wszystko. Jeste艣my, 偶yjemy ca艂ym sob膮 cia艂em uduchowionym, duchem uciele艣nionym, tu i teraz. Co „oni” z nas rozumiej膮, skoro „oni” nas przemilczaj膮, lekcewa偶膮, niszcz膮c wi臋zi prawdziwe i Polsk臋 2015.

Do艣wiadczam na sobie, do艣wiadczamy w Strach贸wce, diecezji i szerzej. Ksi膮dz proboszcz milczy, albo? Jest o mnie kr膮偶膮ca opinia „nie uszanowa艂 pr贸艣b i rad, twierdzi艂 偶e ma sw贸j spos贸b na nauczanie religii katolickiej, wyniki [jego] pracy musz臋/膮 teraz ud藕wign膮膰 i naprostowa膰 w duchu nauki Pisma 艢wi臋tego, nauki Ko艣cio艂a i Papie偶y”. To samo my艣li, robi(?) redaktor Idziemy, ksi膮dz kurialista... wszyscy ksi臋偶a w diecezji(?). Im nakazano, zakazano... przestraszono, urobiono....

To, 偶e ksi臋偶a, biskupi itd. nie bior膮 udzia艂u w dialogu z nami, nie znaczy, 偶e milcz膮, i nie pracuj膮 nad naszym 艣wiatem i nad nami. B贸g jeden wie, co si臋 tak naprawd臋 z nimi dzieje, ale przez nich - z nami! To nie jest normalne, to nie jest normalny Ko艣ci贸艂: 艢wi臋ty Powszechny i Apostolski. Nie tylko w uroczystym nauczaniu, ale i codziennym, powszechnym dialogu. My-Ko艣ci贸艂 mamy by膰 Misericordiae Vultus i katolickim g艂osem w 艣wiecie i Polsce. Normalny - to znaczy siostrzano-braterska wsp贸lnota, otwarta w dialogu nieko艅cz膮cym si臋 nigdy. W 艣wiecie wsp贸艂czesnym – zawsze, a nie w 艣wiecie wyobra偶onym, idealnym, teoretycznym, abstrakcyjnym. Gdzie prawa osoby nie dotycz膮 (obowi膮zuj膮) jedynie funkcjonowania pa艅stw, ale tak偶e Ko艣cio艂a i ka偶dej publicznej organizacji. Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a. W Karcie Narod贸w Zjednoczonych mamy postulat «umacniania wiary w fundamentalne prawa cz艂owieka, w godno艣膰 i warto艣膰 ludzkiej osoby»; a tak偶e postulat «dzia艂ania na rzecz post臋pu spo艂ecznego i lepszych warunk贸w 偶ycia oraz szerszej wolno艣ci» (Preambu艂a). Grupa 51 pa艅stw, kt贸re za艂o偶y艂y Organizacj臋 Narod贸w Zjednoczonych w 1945 r., naprawd臋 zapali艂a pochodni臋, kt贸rej 艣wiat艂o mo偶e rozproszy膰 ciemno艣ci tyranii i wskaza膰 drog臋 wolno艣ci, pokoju i solidarno艣ci... wizja cz艂owieka jako osoby rozumnej i wolnej, nosz膮cej w sobie tajemnic臋, kt贸ra wykracza poza ni膮, obdarzonej zdolno艣ci膮 refleksji i wyboru – a zatem zdolnej osi膮gn膮膰 m膮dro艣膰 i cnot臋. O powodzeniu tych [1989] bezkrwawych rewolucji zadecydowa艂o do艣wiadczenie solidarno艣ci spo艂ecznej: wyst臋puj膮c przeciw re偶imom opartym na sile propagandy i terroru, solidarno艣膰 ta sta艂a si臋 moralnym j膮drem «si艂y bezsilnych», by艂a pierwsz膮 zwiastunk膮 nadziei i nadal przypomina nam, 偶e cz艂owiek, krocz膮c swym historycznym szlakiem, mo偶e wybra膰 drog臋 najwy偶szych aspiracji ludzkiego ducha.... Moralne pod艂o偶e powszechnego d膮偶enia do wolno艣ci ujawni艂o si臋 wyra藕nie podczas bezkrwawych rewolucji, jakie dokona艂y si臋 w 艢rodkowej i Wschodniej Europie w 1989 r.... pokaza艂y, 偶e poszukiwanie wolno艣ci jest niepowstrzymanym d膮偶eniem, kt贸re ma swoje 藕r贸d艂o w uznaniu godno艣ci i nieocenionej warto艣ci ludzkiej osoby i musi si臋 wi膮za膰 z dzia艂aniem dla jej dobra. Nowo偶ytny totalitaryzm by艂 przede wszystkim zamachem na godno艣膰 osoby... Powszechna DeklaracjaPraw Cz艂owieka pozostaje jedn膮 z najwznio艣lejszych wypowiedzi ludzkiego sumienia naszych czas贸w” (Jan Pawe艂 II, ONZ 995).
Kto inaczej rozumie „powszechno艣膰” w karcie praw cz艂owieka i w definicji Ko艣cio艂a Katolickiego?!

Dziwne, przestarza艂e, z艂e rozumienie ko艣cio艂a jest praprzyczyn膮 polskich podzia艂贸w 2015 (od wcze艣niej).Stary, dobry ko艣ci贸艂 by艂 i si臋 sko艅czy艂 w latach 80- i 90-tych ubieg艂ego wieku. Dzisiaj, w XXI wieku, jest w Papie偶u Franciszku, ale kiedy zn贸w wr贸ci do nas, nad Wis艂臋, Bug, Tatry i Ba艂tyk!

Naoczno艣膰 najnowszych 37 lat dziej贸w Polski znika, zejdzie z tego 艣wiata wraz z ostatnimi 艣wiadkami. Z moim pokoleniem? Zostanie puste miejsce, wype艂ni je ideologia. Ta szybko si臋 zakorzenia w ko艣ciele naszym i 艣wiecie. - Pos艂ugujecie si臋 papie偶em, jeste艣cie pod wp艂ywem wrogich medi贸w i obecnej partii rz膮dz膮cej... „Nowomowa zakwit艂a, jak gruszki na wierzbie, w grudniu, na Bo偶e Narodzenie 2015! Czy wolno, wed艂ug mnie nie wolno - w takim kraju jak Polska - rozdziela膰 tego, co cesarskie i tego, co Boskie, co ko艣cielno-religijne i pa艅stwowo-publiczne... Nie 艂膮czmy tworz膮c przepisy prawa. Prawo ma swoje 藕r贸d艂a. Ale niech ludzie wierz膮cy 艂膮cz膮 to co Boskie i to co ludzkie na poziomie my艣lenia. Na poziomie rozumienia 艣wiata. Na poziomie kontemplowania prawdy.
A to zagwozdka?! Nowa Polska, Nowi Polacy, Nowo-staro-modni Polacy-Katolicy nie potrafi膮 tego zrozumie膰? Tworz膮 now膮 (gro藕n膮) religi臋. Maj膮 swoje osoby konsekrowane.

Dojrza艂em do napisania tego tekstu wczoraj. Dojrzewa艂em d艂ugo d艂u偶ej. Mo偶e ca艂e 偶ycie? Na poszczeg贸lnych etapach polskich najnowszych dziej贸w i Ko艣cio艂a Powszechnego: Rodziny Rodzin przy Prymasie Tysi膮clecia kardynale Wyszy艅skim (i 150 letni膮 tradycj臋 wychowania religijno-patriotycznego), Solidarno艣ci za艂o偶onej w gminie Strach贸wka 3 Maja 1981, pracy katechetycznej z m艂odzie偶膮, studentami i dzie膰mi, w贸jtowaniem I Kadencji Samorz膮dnej Polski, ma艂偶e艅stwo i wychowywanie si贸demki dzieci, odkrycie i promowanie Rzeczpospolitej Norwidowskiej. G艂upio powo艂ywa膰 si臋 (ile偶 ju偶 razy) na „chwalebne” karty 偶yciorysu, skoro wiadomo, 偶e w tym samym i ca艂ym tym czasie jestem tak偶e wielkim grzesznikiem. Ale jak to robi膰 inaczej? Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a.
W dyskusji o Polsce na Facebooku m贸j przyjaciel (spotkany, poznany na sali katechetycznej Ko艣cio艂a lat 80-tych) napisa艂 - „PAD (艣mieszne te skr贸ty ;-) wybrali ludzie 偶yj膮cy w III RP jako znak sprzeciwu dla niej samej i formy sprawowania w niej w艂adzy. A to co nazywasz b艂臋dami czy grzechami si臋ga, dla wielu do "mitu za艂o偶ycielskiego" III RP. „
Odpowiedzia艂em, z g艂臋bi ca艂ego siebie, ca艂ej swojej drogi-prawdy-偶ycia - „Mitem za艂o偶ycielskim III RP by艂o nasze 偶ycie! Pokolenia, kt贸re 偶y艂o w PRL 艣ni膮c ruch oporu, oddychaj膮c oporem wobec totalitaryzmu Jednej Partii! (jakie艣 skojarzenia?) Mitem by艂a, a sta艂a si臋 chlebem, Wolno艣膰! odzyskana prawie bezkrwawo!! Nasze Europejskie aspiracje! Moc ruchu Solidarno艣ci, DO艢WIADCZANA od 16.10.1979, duch wolno艣ci, duch czasu, duch personalizmu, praw osoby, wolno艣膰 do艣wiadczana tak偶e w religii - o偶ywcza, odnawiaj膮c膮... Cz艂owiek jako droga Ko艣cio艂a! To moja Pie艣艅 Wdzieczno艣ci, Hymn Dzi臋kczynienia! Po gr贸b. I testament! Zn贸w Jedna Partia, Jeden A. Duda, Prezes JK, Premierka BSz., Marsza艂ki... nie zniszcz膮. Nie odbior膮! Oni tego nie rozumiej膮? Ty nie rozumiesz? Odcinaj膮 si臋? Od dziej贸w i od nas – ludzi (pokolenia) tej niezwyk艂ej epoki CUD脫W. Czujesz, 偶e dotykasz tego, co jest dla mnie 艢WI臉TE?! 艢wi臋to艣ci, kt贸ra da艂a nam znak, objawi艂a si臋 nam, ka偶demu mo偶e inaczej, a mo偶e tak samo i podobnie? A JPII jest wyr贸偶nikiem i lustrem! Dotykasz, dotykamy 艣wi臋to艣ci w naszym 偶yciu, nie (tylko) jakich艣 tam projekt贸w politycznych”

Tak偶e i t臋 wypowied藕 pokry艂 wpis innego znajomego fejsbukowego z Wo艂omina (psychologa) - „Panie J贸zefie, ale cho膰by po panu wida膰, ze z wami nie da si臋 szuka膰 porozumienia. Wasza antypisowsko艣膰 przej臋艂a wszystkie inne funkcje umys艂owe i ju偶 w spos贸b organiczny macie zablokowan膮 mo偶liwo艣膰 obiektywnego ogl膮du sytuacji. Wasz膮 chor膮 nienawi艣膰 do nas mo偶emy tylko przeczeka膰 w nadziei, 偶e kiedy艣 ozdrowiejecie. W艣cieklizna to jednak ci臋偶ka choroba i leczy si臋 j膮 d艂ugo”. WSZYSCY TRZEJ JESTE艢MY KO艢CIO艁EM W POLSCE 2015.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz