/Bogu,
sobie a muzom
na pocz膮tku Roku Mi艂osierdzia
w polskim ko艣ciele/
Dojrza艂em do napisania tego tekstu wczoraj i przedwczoraj. Dojrzewa艂em d艂ugo d艂u偶ej. Mo偶e ca艂e 偶ycie? Wczoraj niepostrze偶enie wpisa艂em jakie艣 posty na Facebooku, w ferworze reagowania na gor膮co, na to, co si臋 w Polsce dzieje. Dzisiaj pomagaj膮 mi rozumie膰 siebie i temat:
- Czy tylko nam grozi, czy ju偶
zadzia艂a si臋 demoralizacja w naszym ko艣ciele-wsp贸lnocie (wiem,
czuj臋, jak to brzmi, brrr), 偶e poprawni politycznie polscy katolicy
b臋d膮 patrzyli krzywo i s膮dzili (ods膮dzali od czci i wiary)
polskich katolik贸w niepoprawnych politycznie. Poprawno艣膰 r贸wna
si臋 jedno-partyjno艣膰, co by艂o wielk膮 pokus膮 i drog膮 polskiego
duszpasterstwa od kilkunastu lat?
To, 偶e nie mamy autorytet贸w, kt贸re stan臋艂yby w naszej obronie?! Wi臋kszo艣ci, czy - tym bardziej - mniejszo艣ci... nie banalizuje mojej troski i pytania. (Dla Prezesa Jaros艂awa, najs艂awniejszego polskiego emeryta, niew膮tpliwie tak偶e jeste艣my redut膮 i pozycj膮 ryglow膮. Niew膮tpliwie potrzebujemy pomocy! (ochrony...)
To, 偶e nie mamy autorytet贸w, kt贸re stan臋艂yby w naszej obronie?! Wi臋kszo艣ci, czy - tym bardziej - mniejszo艣ci... nie banalizuje mojej troski i pytania. (Dla Prezesa Jaros艂awa, najs艂awniejszego polskiego emeryta, niew膮tpliwie tak偶e jeste艣my redut膮 i pozycj膮 ryglow膮. Niew膮tpliwie potrzebujemy pomocy! (ochrony...)
- "Jak mamy uczy膰 student贸w
prawa?". UJ, UW, Uniw. we Wroc艂awiu, teraz UAM - CA艁A POLSKA
INTELIGENCJA! praworz膮dna, prawomy艣lna... PAD przeszed艂 ju偶 do
historii (prawa). Czy tam, gdzie p贸jdziemy za uniwersytetami
(wydzia艂ami prawa), a nie za politykami partii rz膮dz膮cej, to
dostaniemy Komuni臋 艢wi臋t膮? (nie wierz臋, 偶e ich, czyli KEP, to
nie obchodzi, nic a nic).
- A Wy, co o tym my艣licie? O Polsce i
ko艣ciele w Polsce 2015?! - udost臋pniaj膮c „Dwa ko艣cio艂y, dwie
Polski”
- Ko艣ci贸艂 w Polsce lat 80-tych
ubieg艂ego wieku rzuca 艣wiat艂o na niekt贸re polskie spory 2015!
Coraz mniej os贸b jest TEGO naocznymi 艣wiadkami
G艂贸wn膮 odpowiedzi膮 moj膮 i
przes艂aniem jest – Ko艣ci贸艂 Powszechny jest tak偶e 艢wi臋ty i
Apostolski. My, CZ艁OWIEK jest drog膮 Ko艣cio艂a. Nasz g艂os jest
g艂osem Ko艣cio艂a. G艂osem, 偶yciem, dzia艂aniem... Je艣li milczymy
– milczy Ko艣ci贸艂. Je艣li biskupi, ksi臋偶a, proboszczowie,
wikarzy, a nawet klerycy, siostry zakonne.... milcz膮, to jest tylko
ich sprawa. Trudno, przykro i 藕le, ale oni s膮 tylko i a偶 takim
samym ko艣cio艂em jak ka偶dy z nas. 殴le, 偶e milcz膮. Bardzo 藕le,
偶e wy艂膮czaj膮 si臋 ze wsp贸lnoty wierz膮cych, my艣l膮cych,
m贸wi膮cych dzisiaj. 呕e nie dziel膮 si臋 sob膮, nie daj膮c
艣wiadectwa swojej wiary i rozumu. Modlitwa liturgiczna, mo偶e nawet
dzia艂alno艣膰 charytatywna, to nie wszystko. Jeste艣my, 偶yjemy
ca艂ym sob膮 cia艂em uduchowionym, duchem uciele艣nionym, tu i teraz.
Co „oni” z nas rozumiej膮, skoro „oni” nas przemilczaj膮,
lekcewa偶膮, niszcz膮c wi臋zi prawdziwe i Polsk臋 2015.
Do艣wiadczam na sobie, do艣wiadczamy w
Strach贸wce, diecezji i szerzej. Ksi膮dz proboszcz milczy, albo? Jest
o mnie kr膮偶膮ca opinia „nie uszanowa艂 pr贸艣b i rad, twierdzi艂
偶e ma sw贸j spos贸b na nauczanie religii katolickiej, wyniki [jego]
pracy musz臋/膮 teraz ud藕wign膮膰 i naprostowa膰 w duchu nauki Pisma
艢wi臋tego, nauki Ko艣cio艂a i Papie偶y”. To samo my艣li, robi(?)
redaktor Idziemy, ksi膮dz kurialista... wszyscy ksi臋偶a w
diecezji(?). Im nakazano, zakazano... przestraszono, urobiono....
To, 偶e ksi臋偶a, biskupi itd. nie
bior膮 udzia艂u w dialogu z nami, nie znaczy, 偶e milcz膮, i nie
pracuj膮 nad naszym 艣wiatem i nad nami. B贸g jeden wie, co si臋 tak
naprawd臋 z nimi dzieje, ale przez nich - z nami! To nie jest
normalne, to nie jest normalny Ko艣ci贸艂: 艢wi臋ty Powszechny i
Apostolski. Nie tylko w uroczystym nauczaniu, ale i codziennym,
powszechnym dialogu. My-Ko艣ci贸艂 mamy by膰 Misericordiae Vultus i
katolickim g艂osem w 艣wiecie i Polsce. Normalny - to znaczy
siostrzano-braterska wsp贸lnota, otwarta w dialogu nieko艅cz膮cym si臋
nigdy. W 艣wiecie wsp贸艂czesnym – zawsze, a nie w 艣wiecie
wyobra偶onym, idealnym, teoretycznym, abstrakcyjnym. Gdzie prawa
osoby nie dotycz膮 (obowi膮zuj膮) jedynie funkcjonowania pa艅stw, ale
tak偶e Ko艣cio艂a i ka偶dej publicznej organizacji. Cz艂owiek jest
drog膮 Ko艣cio艂a. W Karcie Narod贸w Zjednoczonych mamy
postulat «umacniania wiary w fundamentalne prawa cz艂owieka, w
godno艣膰 i warto艣膰 ludzkiej osoby»; a tak偶e postulat «dzia艂ania
na rzecz post臋pu spo艂ecznego i lepszych warunk贸w 偶ycia oraz
szerszej wolno艣ci» (Preambu艂a). Grupa 51 pa艅stw, kt贸re
za艂o偶y艂y Organizacj臋 Narod贸w Zjednoczonych w 1945 r., naprawd臋
zapali艂a pochodni臋, kt贸rej 艣wiat艂o mo偶e rozproszy膰 ciemno艣ci
tyranii i wskaza膰 drog臋 wolno艣ci, pokoju i solidarno艣ci... wizja
cz艂owieka jako osoby rozumnej i wolnej, nosz膮cej w sobie tajemnic臋,
kt贸ra wykracza poza ni膮, obdarzonej zdolno艣ci膮 refleksji i wyboru
– a zatem zdolnej osi膮gn膮膰 m膮dro艣膰 i cnot臋. O powodzeniu
tych [1989] bezkrwawych rewolucji zadecydowa艂o do艣wiadczenie
solidarno艣ci spo艂ecznej: wyst臋puj膮c przeciw re偶imom opartym na
sile propagandy i terroru, solidarno艣膰 ta sta艂a si臋 moralnym
j膮drem «si艂y bezsilnych», by艂a pierwsz膮 zwiastunk膮 nadziei i
nadal przypomina nam, 偶e cz艂owiek, krocz膮c swym historycznym
szlakiem, mo偶e wybra膰 drog臋 najwy偶szych aspiracji ludzkiego
ducha.... Moralne pod艂o偶e powszechnego d膮偶enia do wolno艣ci
ujawni艂o si臋 wyra藕nie podczas bezkrwawych rewolucji, jakie
dokona艂y si臋 w 艢rodkowej i Wschodniej Europie w 1989 r....
pokaza艂y, 偶e poszukiwanie wolno艣ci jest niepowstrzymanym d膮偶eniem,
kt贸re ma swoje 藕r贸d艂o w uznaniu godno艣ci i nieocenionej warto艣ci
ludzkiej osoby i musi si臋 wi膮za膰 z dzia艂aniem dla jej dobra.
Nowo偶ytny totalitaryzm by艂 przede wszystkim zamachem na godno艣膰
osoby... Powszechna DeklaracjaPraw Cz艂owieka pozostaje
jedn膮 z najwznio艣lejszych wypowiedzi ludzkiego sumienia naszych
czas贸w” (Jan Pawe艂 II, ONZ 995).
Kto inaczej rozumie „powszechno艣膰”
w karcie praw cz艂owieka i w definicji Ko艣cio艂a Katolickiego?!
Dziwne, przestarza艂e, z艂e rozumienie
ko艣cio艂a jest praprzyczyn膮 polskich podzia艂贸w 2015 (od
wcze艣niej).Stary, dobry ko艣ci贸艂 by艂 i si臋 sko艅czy艂 w latach
80- i 90-tych ubieg艂ego wieku. Dzisiaj, w XXI wieku, jest w Papie偶u
Franciszku, ale kiedy zn贸w wr贸ci do nas, nad Wis艂臋, Bug, Tatry i
Ba艂tyk!
Naoczno艣膰 najnowszych 37 lat dziej贸w
Polski znika, zejdzie z tego 艣wiata wraz z ostatnimi 艣wiadkami. Z
moim pokoleniem? Zostanie puste miejsce, wype艂ni je ideologia. Ta
szybko si臋 zakorzenia w ko艣ciele naszym i 艣wiecie. - Pos艂ugujecie
si臋 papie偶em, jeste艣cie pod wp艂ywem wrogich medi贸w i obecnej
partii rz膮dz膮cej... „Nowomowa zakwit艂a, jak gruszki na wierzbie,
w grudniu, na Bo偶e Narodzenie 2015! Czy wolno, wed艂ug mnie nie
wolno - w takim kraju jak Polska - rozdziela膰 tego, co cesarskie i
tego, co Boskie, co ko艣cielno-religijne i pa艅stwowo-publiczne...
Nie 艂膮czmy tworz膮c przepisy prawa. Prawo ma swoje 藕r贸d艂a. Ale
niech ludzie wierz膮cy 艂膮cz膮 to co Boskie i to co ludzkie na
poziomie my艣lenia. Na poziomie rozumienia 艣wiata. Na poziomie
kontemplowania prawdy.
A to zagwozdka?! Nowa Polska, Nowi
Polacy, Nowo-staro-modni Polacy-Katolicy nie potrafi膮 tego
zrozumie膰? Tworz膮 now膮 (gro藕n膮) religi臋. Maj膮 swoje osoby
konsekrowane.
W dyskusji o Polsce na Facebooku m贸j
przyjaciel (spotkany, poznany na sali katechetycznej Ko艣cio艂a lat
80-tych) napisa艂 - „PAD (艣mieszne te skr贸ty ;-) wybrali ludzie
偶yj膮cy w III RP jako znak sprzeciwu dla niej samej i formy
sprawowania w niej w艂adzy. A to co nazywasz b艂臋dami czy grzechami
si臋ga, dla wielu do "mitu za艂o偶ycielskiego" III RP. „
Odpowiedzia艂em, z g艂臋bi ca艂ego
siebie, ca艂ej swojej drogi-prawdy-偶ycia - „Mitem za艂o偶ycielskim
III RP by艂o nasze 偶ycie! Pokolenia, kt贸re 偶y艂o w PRL 艣ni膮c
ruch oporu, oddychaj膮c oporem wobec totalitaryzmu Jednej Partii!
(jakie艣 skojarzenia?) Mitem by艂a, a sta艂a si臋 chlebem, Wolno艣膰!
odzyskana prawie bezkrwawo!! Nasze Europejskie aspiracje! Moc ruchu
Solidarno艣ci, DO艢WIADCZANA od 16.10.1979, duch wolno艣ci, duch
czasu, duch personalizmu, praw osoby, wolno艣膰 do艣wiadczana tak偶e
w religii - o偶ywcza, odnawiaj膮c膮... Cz艂owiek jako droga Ko艣cio艂a!
To moja Pie艣艅 Wdzieczno艣ci, Hymn Dzi臋kczynienia! Po gr贸b. I
testament! Zn贸w Jedna Partia, Jeden A. Duda, Prezes JK, Premierka
BSz., Marsza艂ki... nie zniszcz膮. Nie odbior膮! Oni tego nie
rozumiej膮? Ty nie rozumiesz? Odcinaj膮 si臋? Od dziej贸w i od nas –
ludzi (pokolenia) tej niezwyk艂ej epoki CUD脫W. Czujesz, 偶e dotykasz
tego, co jest dla mnie 艢WI臉TE?! 艢wi臋to艣ci, kt贸ra da艂a nam
znak, objawi艂a si臋 nam, ka偶demu mo偶e inaczej, a mo偶e tak samo i
podobnie? A JPII jest wyr贸偶nikiem i lustrem! Dotykasz, dotykamy
艣wi臋to艣ci w naszym 偶yciu, nie (tylko) jakich艣 tam projekt贸w
politycznych”
Tak偶e i t臋 wypowied藕 pokry艂 wpis
innego znajomego fejsbukowego z Wo艂omina (psychologa) - „Panie
J贸zefie, ale cho膰by po panu wida膰, ze z wami nie da si臋 szuka膰
porozumienia. Wasza antypisowsko艣膰 przej臋艂a wszystkie inne
funkcje umys艂owe i ju偶 w spos贸b organiczny macie zablokowan膮
mo偶liwo艣膰 obiektywnego ogl膮du sytuacji. Wasz膮 chor膮 nienawi艣膰
do nas mo偶emy tylko przeczeka膰 w nadziei, 偶e kiedy艣
ozdrowiejecie. W艣cieklizna to jednak ci臋偶ka choroba i leczy si臋
j膮 d艂ugo”. WSZYSCY TRZEJ JESTE艢MY KO艢CIO艁EM W POLSCE 2015.
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz