czwartek, 20 kwietnia 2017

Teatrzyk religijno-samorządowy


W kwietniu 1994 odbyło się spotkanie samorządowców, na koniec I Kadencji. Miejsce – Strachówka. Obecni: burmistrz Mińska Mazowieckiego (Strachówka należała wtedy do rejonu mińskiego), wójtowie z tego rejonu, redaktor "Tygodnika Wspólnota", działacz oświaty rolnej na naszym terenie przed wojną i Uniwersytetów Ludowych – po wojnie - Janusz Dzierżawski i Pierwszy Biskup diecezji warszawsko-praskiej Kazimierz Romaniuk. Tematem: ISTOTA SAMORZĄDU-WSPÓLNOTY. Obecni dołożyli osobiste świadectwa z czteroletniej służmy i misji. Co dla nich było najważniejsze na tym etapie przywracania/odbudowywania polskiego samorządu i Ojczyzny, Polski - jako samorządu mieszkańców. 
Dlaczego zaprosiłem biskupa? Po co biskupa, niektórzy pytali! Odpowiedź moja zahacza o historię Europy i Kościoła. O kulturę naszej śródziemnomorskiej cywilizacji zachodniej. Pojechałem do niego „po prośbie”, by podpowiedział/wskazał jakiegoś specjalistę od rozumienia wspólnoty. A on odpowiedział – ja przyjadę.

Wczoraj (19 kwietnia 1017) uczestniczyłem z nosem w Internecie w debacie o przyszłości naszego wołomińskiego powiatu. Nikt mnie tam nie zaprosił, oglądałem transmisję dzięki posłowi Jankowi Grabcowi, który ją uruchomił na Facebooku. Chwała mu za to. 
Uczestnicy, przebieg… do wglądu. Nie mam siły opisywać, jeszcze mnie emocje nie opadły. Ktoś się dziwi? O nierozumni! Jestem uczestnikiem większej drogi-prawdy-życia. Przeszedłem Polską Drogę Wolności, dla mnie zaczęła się 16 października 1978. Papieskie pielgrzymki, w tym norwidowe cytaty, Solidarność z 3 Maja 1981 w Strachówce, Ogólnopolski Strajk w Siedlcach, 13 grudnia 1981 na Jasnej Górze, bycie z polską młodzieżą na prośbę proboszcza z Legionowa, powrót do Strachówki, czas budowania demokratycznego samorządu, polskiej oświaty, we współdziałaniu największej kultury szkoły, samorządu, parafii, wziąłem czynny udział w dyskusjach i tworzeniu wołomińskiej wspólnoty powiatowej, głosowałem za przyłączeniem do niej mojej gminy (!!!), brałem udział w działalności Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej… Miałem, mieliśmy wizję CAŁOŚCI, jedności, ciągłości do dna polskiej historii, kultury – po Ojczyznę „braną tęczą zachwytu od zenitu Wszech-doskonałości dziejów”. (C.Norwid, Fortepian Chopina). Ośpiewałem wszystko, co pojąłem z "darów Twych na ziemi..." w książce "O miłości do Annopola, Strachówki, Polski i Kościoła".

Ideał wspólnoty mi przyświecał przez życie całe. Projekt Rzeczpospolitej Norwidowskiej ją doskonale ucieleśnia, wręcz uosabia. Na ZIEMI NORWIDA I CUDU NAD WISŁĄ – takie motto/hasło przyjął ów nasz powiat. „Herb powiatu wołomińskiego przedstawia, na tarczy dwudzielnej poziomo, w polu górnym o barwie czerwonej - pół orła białego (srebrnego), w polu dolnym o barwie błękitnej postać świętego Michała Archanioła w złotej zbroi trzymającego w prawej dłoni płomienisty miecz, a w lewej czerwoną wagę. Herb odwołuje się do historii i tradycji ziem powiatu. Półorzeł biały (srebrny) w polu górnym nawiązuje bezpośrednio do historycznego herbu Mazowsza - orła białego bez korony i przepaski na skrzydłach w polu czerwonym. Orzeł ten wywodzi się z godła dynastycznego Piastów i znany był już w XII wieku. Stylizację orła przyjęto według pieczęci herbowej księcia mazowieckiego Siemowita III z 1371 roku. Postać świętego Michała Archanioła, w średniowieczu jednego z głównych patronów rycerstwa, symbolizuje zwycięstwo wojsk polskich nad bolszewikami w 1920 roku pod Ossowem i Radzyminem.” (wikipedia). Motto jest odniesieniem/wspomnieniem zawołania rycerskiego. Ale komu ja to cytuję?! Samorządowców obecnych to nie obchodzi, katedry wiejskich gimnazjów likwidują, powiat rozwalają, buldożer idzie przez Polskę. 

Cytuję, piszę, publikuję z powinności moralnej. Zostałem powołany, by być z polską młodzieżą, jestem dozgonnym solidarnościowcem, samorządowcem, ba, dostałem za to Anioła Stróża Ziemi Wołomińskiej. Tego samego, z zakończenia modlitwy Cypriana Norwida. Jeśli kto wierzy, wie, że Bóg powołuje i głos daje. 

Wczoraj słuchając, grzałem się do białości. Były głosy z tego samego ducha co mój, ale w ogromnej mniejszości. Przywalone były kasą, kasą, kasą. I planami blisko i dalekosiężnych sukcesów wyborczych w ramach, albo sojuszach z obecnie rządzącym układem. Do tego niepotrzebny jest samorząd. Wystarczy polityka, partie, wydziały inwestycji na różnych poziomach władz. 

Wpisałem wczoraj poniższy komentarz, na bardzo gorąco. Jeśli ktoś się czuje urażony, czekam na odzew. Będę uściślał, wyjaśniał dzieje samorządności polskiej na naszym terenie – które są ZOBOWIĄZANIEM, a nie ciekawostką! Będę objaśniał samego siebie („ciemność mowy mojej”), przepraszał, jeśli trzeba… Tak, upraszam o dialog. Ja Józef K. nie jestem ważny, ale moje świadectwo większe, dłuższej drogi, głębszych wymiarów itd. BARDZO. W imię prawdy i wolności!

„Samorządowcy mojego wołomińskiego powiatu jeździli z biskupem Markiem na Jasną Górę. Nie pytając się nas, ani z nami nie wchodząc w dialog, ofiarowywali nas pod opiekę Królowej Polski – Jasnogórskiej Panienki. Zdjęcia sobie tam robili, uśmiechnięci, szczęśliwi? Czy można być szczęśliwym, bez prawdy? Bez szczerości. Bez prawdy nie ma wolności (z cytatów św. JPII na stronie wadowickiej szkoły)!!! Grali uczuciami religijnymi, z błogosławieństwem biskupów??? Dzisiaj sprzedadzą nas za talary/kariery/srebrniki… Kto z Was rozumie ideę samorządności, podmiotowości, godności wolnych osób, zdolnych podjąć pełną odpowiedzialność za swoje słowa, czyny, decyzje, wybory?! Dlaczego dotąd nie było dyskusji w naszych gminach? W Strachówce? A w Jadowie? Usłyszałem, że Tłuszcz wyłamał się z dawnej "jedności trzech" sąsiedów/sąsiedzkich gmin i poszedł swoją drogą. Ciekawe, czy pytając Matki Bożej o zdanie? Gra, gra, gra… A gdzie JEST rozmowa o pamięci i tożsamości, która doprowadziła do wielu nagradzanych projektów - w tym Aniołami Ziemi Wołomińskiej – mieszkańców WSZYSTKICH OBECNYCH GMIN POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO?! Projektów współtworzących tożsamość... Czym jest dla Was tożsamość kulturowa?". Czy dla Was naprawdę jest obojętne kim jesteście, skąd pochodzicie, i dokąd zmierzacie? Z ziemi stanisławowskiej, mińskiej, albo wołomińskiej, albo radzymińskiej, albo Metropolitalnej... albo... Z czego jesteście utkani? Z soli? Z roli? Bo nie z tego, co mnie boli. Czy wiecie, co podpisywaliście na Jasnej Gorze???

MODLITWA

Przez wszystko do mnie przemawiałeś - Panie,
Przez ciemność burzy, grom i przez świtanie;
Przez przyjacielską dłoń w zapasach z światem,
Pochwałą wreszcie - ach! - nie Twoim kwiatem...

I przez tę rozkosz, którą urąganie
Siódmego nieba tchnąć się zdaje - latem -
I przez najsłodszy z darów Twych na ziemi,
Przez czułe oko, gdy je łza ocieni;
Przez całą dobroć Twą, w tym jednym oku,
Jak całe niebo odjaśnione w stoku!...

Przez całą Ludzkość z jej starymi gmachy,
Łukami, które o kolumnach trwają,
A zapomniane w proch włamując dachy,
Bujnymi z nowa liśćmi zakwitają.
Przez wszystko!...

Panie! - ja nie miałem głosu
Do odpowiedzi godnej - i - milczałem:
Błogosławionym zazdrościłem stosu
I do Boleści jak do matki drżałem -
I jak z bliźnięciem zrosły w pół z Zapałem,
Na cztery strony świata mając ramię,
Gdy doskonałość Twą obejmowałem,
To, jedno słowo, wyjąknąwszy: "kłamię",
Do niemowlęctwa wracam...

Jestem znamię!...
Sam głosu nie mam, Panie - dałeś słowo,
Lecz wypowiedzieć któż ustami zdoła?
Przez Ciebie prochów stałem się Jehową,
Twojego w piersiach mam i czczę anioła -
To rozwiąż jeszcze głos - bo anioł woła.

                                    (C. Norwid)




PS.1
O zachowanie naszego powiatu Ziemi Norwida i Cudu Nad Wisłą, Ciebie prosimy! – Wysłuchaj nas Panie! O zachowanie katedry naszego wiejskiego gimnazjum! - Ciebie prosimy, wysłuchaj nas Panie! O rozwój i głębię przekazu Rzeczpospolitej Norwidowskiej, Ciebie prosimy! – Wysłuchaj nas Panie!  Matko Boska Częstochowska ratuj nas! Daj nam samorządowców godnych, mądrych, wiernych swoim ślubowaniom, zdolnych służyć w prawdzie i dialogu prawdziwej wspólnocie! Amen!

PS.2
Zdjęcia z tej strony powiatu Ziemi Norwida i Cudu nad Wisłą!



2 komentarze:


  1. Czy wszyscy samorządowcy, księża i biskup, którzy podpisali na Jasnej Górze Akt Zawierzenia (w linku) obecnych i przyszłych mieszkańców Powiatu Wołomińskiego... którzy zawierzyli nasze małe ojczyzny... i prosili, aby Michał Archanioł, obecny w herbie NASZEGO JESZCZE powiatu, patronował temu dziełu (JAKIEMU???).
    Skoro nie rozumieją swoich aktów księża, biskup, samorządowcy... "poeta pamięta! Spisane będą czyny i rozmowy!" (Miłosz, "Który skrzywdziłeś").
    CZŁOWIEK TO TEN, KTO ZNA SIEBIE. PRZYSZŁOŚĆ CZŁOWIEKA ZALEŻY OD KULTURY!!! (św. JPII)
    https://www.facebook.com/jkapaon/posts/10213700929223915

    OdpowiedzUsuń

  2. Saga i PLACÓWKA patriotyczna! I ruch oporu, wobec bezmózgowia!
    http://strachowka.blogspot.com/2017/03/bez-wstydu-ni-honoru-bog-honor-ojczyzna.html

    OdpowiedzUsuń