艣roda, 14 lutego 2018
Magnificat (Sub Tuum praesidium)
Wielkie艣 mi uczyni艂a 艂aski Matko Moja Annopolska. Ty, kt贸ra tu kr贸lujesz od 108 lat. Idea艂 wcielony. W kamie艅, br膮z. W nas 偶yje. Czy mog艂oby by膰 inaczej?
Dzisiaj - cho膰 na chwil臋 - wcieli艂em si臋 w Anio艂a. A B贸g da艂 g艂os, bym wo艂a艂. B膮d藕 pozdrowiona. Jako by艂a艣. I tutaj b臋dziesz, dop贸ki stoisz na naszej ziemi. Ku naszej obronie. Sub Tuum praesidium.
Wymarzy艂a Ci臋 Jackowska. A gdy z m臋偶em tu przyby艂a... idea艂y zrealizowa艂a. Jej bracia Polsce oddali swoje talenty i 偶ycie. Ona, Maria-Wiktoria (1879-1957) - najbardziej Ko艣cio艂owi, bo mia艂a pragnienie 艣wi臋to艣ci. Ale i jej m膮偶, Andrzej Kr贸l (1870-1952), kt贸rego brat po studiach teologicznych w Cesarskiej Akademii Duchownej w Sankt Peterskurgu, s艂u偶y艂 kap艂a艅sko na terenie Rosji i Ojczyzny, po odzyskaniu przez ni膮 Niepodleg艂o艣ci. Ci膮g艂o艣膰, jedno艣膰... zosta艂y nam powierzone. Nam dane. Aby艣my dawali 艣wiadectwo.
A偶 przysz艂a straszna zmiana. Najpierw ko艣cielno-samorz膮dowo-jaka艣. Lokalna, a偶 tak strasznie... 偶e zaprzeczy艂a pami臋ci, to偶samo艣ci, duchowi wsp贸lnoty i duchowi naszych czas贸w - czyli Soborowi Watyka艅skiemu II, jedno艣ci Ludu Bo偶ego, jedno艣ci wiary i rozumu, kt贸re pozwalaj膮 kontemplowa膰 prawd臋, w 艣wietle ca艂ej ludzkiej drogi my艣li (kultury). Drogi ludzkiej my艣li. A kto wierzy, tak偶e w 艣wietlke Objawienia.
Stali艣my si臋 - na naszym terenie - zak艂adnikami czyich艣 wizji, koncepcji duszpasterskich, narodowych... wszelakich. Nie by艂y to koncepcje i wizje si臋gaj膮ce aspekt贸w istotowych i konstytutywnych ca艂ej rzeczywisto艣ci: cz艂owieka, 艣wiata i Boga (JPII, 2003). Ani Ko艣cio艂a Powszechnego - wszystkich lud贸w i narod贸w - w braterstwie powszechnym, ludzi zbawionych, r贸wnych w najwi臋kszej godno艣ci i w Mi艂osierdziu Bo偶ym.
Zak艂膮dnikami - raczej wizji i koncepcji plemiennych, uk艂adowo-grupowo-partyjnych-(艣wiatopogl膮dowych)... O tym nie wolno milcze膰. To zagro偶enie zacz臋艂o dominowa膰 na obszarze ca艂臋go kraju (i Ko艣cio艂a w nim).
To wszysto, co powy偶ej, jest znane - codziennie o tym pisz臋. MAGNIFICAT, uwielbienie i zachwyt, w Ko艣ciele w Polsce, 艣piewam po nieszcz臋艣liwym wydarzeniu w naszej wsp贸lnocie (i c贸偶, 偶e tylko i a偶 diecezjalnej i powiatowej), na pogrzebie m艂odego ch艂opaka, w Nowych Za艂ubicach, obok Radzymina. Ksi膮dz si臋 niegodnie zachowa艂. Poszed艂 po bandzie. Ani wiary, ani rozumu. Rutyny. Dobrego samopoczucia ksi臋偶owskiego w naszej (nie tylko) diecezji. Nie mo偶na powiedzie膰 - samopoczucia kap艂a艅skiego?! NIE! Chyba, 偶e mamy na my艣li kap艂an贸w poga艅skiego Egiptu, albo tego, kt贸ry min膮艂 pobitego cz艂owieka na drodze do Jerycha. On, ksi膮dz ponad nami wszystkimi. C贸偶 uczyni膰 mu mo偶e cz艂owiek? C贸偶 mu ludzie, sobory, encykliki, kultura i... Norwid (RzN)? On - zawsze w swojej ka艣cie (korporacji) jest ponad. Nie rozpozna艂 znak贸w czasu?!
A jednak! A jednak 艣wiat艂o si臋 zmieni艂o. 呕yj臋 wystarczaj膮co d艂ugo, bym rozpozna艂 znaki i 艣wiat艂o. Od zawsze (1982), jako katecheta, wypisuj臋 na tablicach ca艂ego 艣wiata, za 艣w. Augustynem "nie ma wiary bez my艣lenia". Nie mam problemu z 艂膮czeniem wiary z rozumem. Kocham Sob贸r Vaticanum II, papieskie encykliki, janowo-paw艂owe... Sob贸r, Jan Pawe艂 II i Norwid po艂膮czyli si臋 na naszym terenie. W parafii, diecezji - na naszej ziemi!
Ciesz臋 si臋, 偶e biskup z艂a nie przemilcza艂. 呕e zauwa偶y艂, us艂ysza艂, zareagowa艂. Jak cz艂owiek. 呕e nie przemilcza艂 tak偶e Prymas Polak, zabierajac g艂os w imieniu ca艂ego naszego polskiego ko艣cio艂a Ko艣cio艂a w Polsce). I, 偶e proboszcz za艂ubicki - po rozmowie z naszym nowym biskupem - zrozumia艂 (?) i przeprosi艂. 呕e kiedy艣, kiedy艣, dotrze do wszystkich ksi臋偶y i nie-ksi臋偶y w Polsce, 偶e Dobra Nowina nie ma ramek tylko z tradycji i rytyny. Bez dialogu - jedynie w obrz臋dach(?) - jej nie ma i by膰 nie mo偶e, mi臋dzy nami. Jest - bezgraniczna! Sub Tuum praesidium...!
***
SANKTUARIUM MBA
/Bp Romualdowi Kami艅skiemu/
jak si臋 nie cieszy膰 nie 艣piewa膰
mo偶e dialog wr贸ci w nasze progi
domowo-parafialno-polskie
wraz z tym w艂a艣nie biskupem
bo przy Tobie (sub Tuum...)
s膮 wielkie znaki nadziei
potwierdzone Za艂ubicami
i dialogiem z muzu艂manami
znak ci膮g艂o艣ci naszych dziej贸w
jedno艣ci prze偶y膰 narodowych
nie plemiennej Afryki
i karier watyka艅skich
Matka Bo偶a z Annopola czuwa
wstawia si臋 za nami
jeszcze sprzed II RP
z mi艂o艣ci wi臋kszej powsta艂a
pielgrzymowa艂 ju偶 tu pierwszy biskup
za艂o偶yciel i ojciec diecezji w 1995
po reformie administracyjnej
Ko艣cio艂a w Polsce przez papie偶a
(艣roda, 14 lutego 2018, g. 8.32)
***
SATYSFAKCJA BRATERSTWA
/Nowe Za艂ubice i diecezja/
satysfakcja braterstwa powracaj膮cego
satysfakcja rado艣ci
偶e zn贸w mo偶na by膰 razem
w ko艣ciele diecezjalno-polskim
jeszcze nie parafialnym
jeszcze nie wierz膮 kap艂ani nasi moi
偶e mo偶na i trzeba
by膰 cz艂owiekeim wiary i rozumu
偶e przemilczanie wzrostu wsp贸lnoty nie daje
przebrzmia艂e przemilczanie mam nadziej臋
w mojej parafii dekanacie diecezji
偶e biskup nasz i prymas s膮 inni
偶e najpierw jest si臋 cz艂owiekiem
cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
bez tego ani do proga wsp贸艂czesno艣ci
przysz艂o艣膰 nale偶y do kultury (wi臋kszej)
kto艣 jednak proboszcza z Za艂ubic
- symboliczne Za艂ubice si臋 sta艂y
wcze艣niej formowa艂 awansowa艂
w seminarium i naszej diecezji
m贸j proboszcz strachowski
r贸wnie symboliczny (ju偶)
r贸wnie niegodnie si臋 zachowa艂
wobec pami臋ci i to偶samo艣ci naszej
wyni贸s艂 wota wdzieczno艣ci Polak贸w
za wolno艣膰 i godno艣膰 odzyskane
czynem solidarnosci 3 Maja 1981
jak ci co niszczyli krzy偶e katy艅skie
i jeszcze jedna uwaga
last but not least
pierwszy biskupowi podzi臋kowa艂em
potem dopiero Prymas
b艂ysn臋艂o 艂agodnie nadziej膮
偶e prawda wi臋ksza powr贸ci
i ludzka sprawiedliwo艣膰 (niepartyjna)
jak to by艂o na samym pocz膮tku
(艣roda, 14 lutego 2018, g. 7.58-8.09-8.15)
***
MI艁OSIERDZIE
/do艣wiadczy膰 przekaza膰 i umrze膰x150/
jest najwy偶szym bytem osobowym
nie mo偶e by膰 nieosobowe
cyfrowo nie dzia艂a
najwy偶szym
na ziemi i w niebie
w ca艂ym wszech艣wiecie cz艂owieka
c贸偶 mo偶e wi臋cej cz艂owiek
okaza膰 sobie i innym
na obraz i podobie艅stwo stworzony
kto艣 mi kiedy艣 okaza艂
c贸偶 mi pozostaje
do偶y膰 ko艅ca i umrze膰
je艣li sobie nie oka偶esz
jak mo偶esz by膰 obrazem
na podobie艅stwo Najwy偶szego
(wtorek, 13 lutego 2018, g. 10.26)
***
PROBOSZCZOWI STRACH脫WKI
/cz艂owiek pami臋膰 to偶samo艣膰/
nie wiem co sobie ksi膮dz my艣li
o 偶yciu cz艂owieku i 艣wiecie
jak ksi膮dz rozumie wsp贸lnot臋
pami臋ci i to偶samo艣膰 i Boga
przykro to pisa膰
bo jest ksi膮dz lubiany
jako dobry gospodarz
i pobo偶ny
ale jednak to nie starczy
Ko艣cio艂owi w 艣wiecie wsp贸艂czesnym
po Soborze Watyka艅skim II
w kt贸rym cz艂owiek jest drog膮 (osoba)
ksi臋dza uczynek z wotami
jako 偶ywo przypomina
niszczenie krzy偶y katy艅skich
na warszawskich Pow膮zkach
nowy biskup naprawia
ostatnio po proboszczu Za艂ubic
ksi膮dz ma czas i szans臋
sam naprawi膰 sw贸j b艂膮d
(poniedzia艂ek, 12 lutego 2018, g. 14.55)
***
OJCIEC KATECHETA
/ku przemy艣leniom dzieci i... /
nic nie przychodzi w 偶yciu
jak tylko przez matk臋 i ojca
na pocz膮tku
w genach wychowaniu kulturze
z pokolenia na pokolenie
dzieje si臋
nie tylko w rodzinach
tak偶e prawda i mi艂o艣膰
ka偶dy sam odkryje
je艣li szuka
najwi臋ksze dary prawd
staj膮c sie wsp贸艂-艣wi膮tyni膮
m贸j B贸g nie jest teori膮
pobo偶no艣ci膮 owini臋ty
wiara i rozum osoby (ja)
Go ho艂ubi膮
cz艂owiek to ten kto zna siebie
je艣li siebie nie zna
to jak mo偶e Boga
z pokole艅 na pokolenia
nie g艂osz臋 (ani broni臋) teorii
tylko to co jest
realizm obserwacji
ca艂o艣ci膮 jedno艣ci膮 sensu
droga-prawda-偶ycie
nie dziej膮 si臋 oddzielnie
izolowanymi teoriami
...
nar贸d mi臋 偶aden nie zbawi艂 ni stworzy艂
wieczno艣膰 pami臋tam przed wiekiem
Klucz Dawidowy usta mi otworzy艂
Rzym nazwa艂 cz艂ekiem (CKN)
m贸wi臋 to ca艂emu 艣wiatu
w por臋 i nie w por臋
innego 偶ycia nie mia艂em
innej prawdy nie pozna艂em
mi艂o艣膰 mi wszystko wyja艣ni艂a
mi艂o艣膰 wszystko rozwi膮za艂a
dlatego uwielbiam t臋 Mi艂o艣膰
gdziekolwiek by przebywa艂a
ka偶da linijka dopisuje (si臋)
prawie sama cho膰 osobowo
ci膮giem ca艂o艣ci w jedno艣ci
melodi膮 form膮 nawet gramatyk膮
(niedziela, 11 lutego 2018, g. 10.30-10.59-11.07)
***
DLACZEGO RANO (I W CISZY)
/bez modlitwy medytacji si臋 nie da/
nie w艂膮czam telewizora
nie uruchamiam Internetu
przebywam g艂臋boko w sobie
wszystkim co mnie stanowi
wtedy g艂os mog臋 us艂ysze膰
zobaczy膰 jakby i opisa膰
bo jest we mnie w czas ten
widzialne s艂yszalne wszystko
wszystko co sanowi
moj膮 drog臋-prawd臋-偶ycie
bez zak艂贸ce艅
szmer贸w ze strony 艣wiata
id臋 nawet dalej
stawiam hipotez臋
偶e wtedy 艣wiadomo艣膰 wy艣wietla
zapis atom贸w cz膮stek neuron贸w
cz艂owiek to ten kto zna siebie
kto us艂ysza艂 zobaczy艂
cie艅 nie艣miertelnego
w najg艂臋bszym samym sobie
(pi膮tek, 9 lutego 2018, g. 15.36)
***
REALIZM NA SZCZYCIE
/bez dw贸ch skrzyde艂 nie ma/
kiedy my艣l osoba
(jest tylko osobowa)
dotknie rzeczywisto艣ci
kiedy dotkn膮 si臋
obejm膮 z wzajemno艣ci膮
dar wzajemny przyjm膮
wtedy s膮 najbardziej
nie matematyczni jedynie
ani tylko biologiczni
tak maj膮 wszyscy mi艂o艣nicy
chyba bez mi艂o艣ci si臋 nie da
tu na ziemi ani w niebie
tak pewnie maj膮 poeci
kiedy zapisuj膮
mo偶e nawet tylko notatki robi膮
zapisa膰 to trudno
cho膰 szcz臋艣ciem najwi臋kszym
by膰 mo偶e
realizm na szczycie
jest kontemplowaniem
jednym skrzyd艂em si臋 nie da
(pi膮tek, 9 lutego 2018, g. 11.10)
***
TACY SAMI I PODOBNI
/Sob贸r Watyka艅ski o 呕ydach/
co z czym por贸wnywa膰 si臋 da
czy 呕yd贸w i Sob贸r Watyka艅ski II
czy nasz stosunek do nich
do obu
s膮 byli realni
w Polsce i w Ko艣ciele
tak samo mo偶e nieznani
nie odczytani w istocie
Jezus 呕yd nam zada艂
my艣lenie
przez wielu niechciane (za trudne)
kontemplowanie prawdy
by艂 w Polsce Wieszcz Poeta
co my艣la艂 podobnie w pocie czo艂a
pozosta艂 na wieki nazwany
prekursorem Soboru jakby
studium dialogu nieodrobione
studium my艣li wsp贸艂czesnej
gatunku homo sapiens na ziemi
pozostanie zawsze potrzebne
(pi膮tek, 9 lutego 2018, g. 10.18)
***
艢WI臉TO艢膯 (BOSKO艢膯)
/filozofia i teologia daru/
nawet niewierz膮cy musi przyzna膰
偶e 艣wieci nie 偶yli nadaremno
偶e w sobie obronili ludzko艣膰
i ludzko艣膰 im wiele zawdzi臋cza
by膰 cz艂owiekiem do granic
dla innych siebie przekroczy膰
mi艂o艣ci膮 po艣wi臋ceniem
Jezus a偶 po 艣mier膰
by膰 niewierz膮cym egoist膮
偶adna sztuka (samo-lubstwo)
by膰 dla innych darem
jest by膰 艣wi臋tym na miar臋
oni byli realni realno艣ci膮 偶ycia
i po 艣mierci dla drugiego czlowieka
s膮 i pokazuj膮 mo偶liwo艣ci
cz艂owieka osoby ludzko艣ci
(pi膮tek, 9 lutego 2018, g. 9.35)
***
LUSTRO WSZECH艢WIAT脫W
/c贸rce Heli i Ziemi Norwidowskiej (3)/
艣wiat si臋 w nas przegl膮da
i odbija ca艂y
w ka偶dej cz膮stce neuronie atomie
nikt nie wzi膮艂 si臋 z niczego
wszystko punktem by艂o
w Big Bandzie
punkt rosr贸s艂 si臋 w Kosmos
i wszech艣wiat spraw naszych
najmniejszych i najwi臋kszych
B贸g si臋 w nas przegl膮da
co mi po mniejszym kalibrze
偶ycia i istnienia w osobowym ciele
matematyk膮 mo偶ecie mnie liczy膰
ale nie dam si臋 ni膮 wypcha膰
potrzebuj臋 ludzkiego uczucia
ja cz艂owiek to brzmi dumnie
jedyna godno艣膰 zaiste
jak mawia艂 Poeta Wieszcz IV
ka偶dym atomem neuronem
cz膮stka w nich elementarn膮
jestem zapisany na wieki
i 偶adna my艣l i s艂owo i czyn
nie przesz艂y nie przepad艂y
ale id膮 w wieczne zachwycenie
cz艂owiek w naturze i kulturze
jest ca艂y (sens metafizyki itd)
je艣li sam granic sobie nie zakre艣li
(czwartek, 8 lutego 2018, g. 14.29-15.01)
***
CYFROWO艢膯 I CZ艁OWIECZO艢膯
/c贸rce Heli i Ziemi Norwidowskiej (2)/
cyfrowo艣膰 jest bezduszna
z istoty (matematyki)
je艣li j膮 uduchowisz
mo偶e j膮 zabijesz
inaczej jest cz艂owiek
w nim wszystko dochodzi i czeka
w tym co ju偶 by艂o
z nadziej膮 na przysz艂o艣膰
pi臋knie opisa艂 Ingarden
co si臋 da艂o 艣wiadomo艣ci jego
dostrzec i odr贸偶ni膰 (wyszczeg贸lni膰)
jak jedno nachodzi si臋 z drugim i na
pamie膰 i podmiot pami臋ci
zabarwiaj膮ce emocje
wsp贸艂tworz膮ce czyny nas
nie tylko czyny ale i istot臋 nasz膮
to偶samo艣膰 nie tylko 艣wiadomo艣ci
ale bytu ca艂ego osoby
z ziemi膮 zwiazana i domem
genami i kultur膮
nie jeste艣my uk艂adem izolowanym
w nas s膮 ci co byli (ju偶)
od jak dawna nikt nie wie
nie jeste艣my klikni臋ciem cyfrowym
cho膰 i cyfrowo mo偶na dziedziczy膰 style
ale klikni臋te staje si臋 natychmiast
nie tak jak w nas (a偶 tak powi膮zane)
ponoszenie odpowiedzialno艣ci (os膮d)
(czwartek, 8 lutego 2018, g. 10.37)
***
SKARB ZIEMI
/Ziemi Norwidowskiej i Heli (1)/
tam gdzie skarb tw贸j
tam i serce twoje
zawsze gdzie艣 na ziemi
lub w niej (jak per艂a)
mo偶e kiedy艣 inaczej
w kodach dost臋pu
skryptach i protoko艂ach
na innej planecie
poznaj samego siebie
studium ludzkiej my艣li pomaga
w Ko艣ciele Sobory
w sztuce arcydzie艂a
ziemia poety
pomo偶e go odkrywa膰 poznawa膰
Goethego Mickiewicza Norwida
Jana Paw艂a II te偶
bo to jest moja matka
ta ziemia
bo to jest moja matka
ta Ojczyzna
i mnie pom贸g艂 Annopol
ci膮g艂o艣ci膮 pokole艅
u Matki Bo偶ej Annopolskiej
w 艣wiadomo艣ci narodowej
(czwartek, 8 lutego 2018, g. 10.19) TUTAJ - Po bierzmowaniu (w Strach贸wce)
A TO ni偶ej - te偶 o naszej ziemi - jest wcze艣niejsze o ca艂y rok:
***
ZIEMIO MOJA
/bo to jest moja Matka.../
c贸偶 mi m贸wisz
bo m贸wisz i 艣piewasz
kto ciebie s艂ucha
i w tobie szuka
co mi m贸wisz
Strach贸wko Annopolu
Ksi臋偶yki Zofininie
Jadowie Radzyminie
Ossowie Warszawo
Legionowo Wo艂ominie
艁ochowie i T艂uszczu
ziemio nie tylko norwidowska
Urle Korytnico G贸rki Borze
rozszerzy艂y艣cie si臋 bardzo
za mojego 偶ycia
przez Prusa Norwida Ochorowicza
przez J贸zefa Czerwi艅skiego
Jackowskich i Kr贸l贸w
i przez Solidarno艣膰
nie tylko rolnik贸w
(wtorek, 14 lutego 2017, g. 10.41)
PS.1
Polskie seminaria s膮 w stanie (nie) wychowa膰 - niestety - i by艂ego ksi臋dza Jacka Mi臋dlara.
PS.2
Zdj臋cia do pierwszego (biskupiego) kola偶u:
- nowy biskup warszawsko-praski Romuald Kami艅ski z wikipedii
- Prymas Polak te偶 z wikipedii
Zdj臋cia do drugiego (og贸lno ko艣cielnego) kola偶u:
- pierwszy biskup naszej diecezji Za艂o偶yciel Kazimierz Romaniuk, zdj. z Jego potr贸jnego Jubileuszu w diecezji
- ko艣ci贸艂 w Za艂ubicach ze strony artyku艂u w diecezjalnym tygodniku "Idziemy"
- Wota Wdzi臋czno艣ci za Wolno艣膰 i Godno艣膰 odzyskane Czynem Solidarno艣ci z 3 Maja 1981 w gm. Strach贸wka (wyniesione przez obecnego proboszcza)
- na odnow臋... jak czekali艣my, tak czekamy (bez dialogu, albo z zakazem dialogu?!)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
OdpowiedzUsu艅Dlaczego tak nie by艂o w Polsce przez ostatnie lata? - ale wr臋cz przeciwnie?:
"Papie偶 Franciszek skrytykowa艂 tych ludzi w Ko艣ciele, kt贸rzy "zamkni臋ci" w swych pogl膮dach gorsz膮 si臋 wobec postawy otwarcia i tego, co nie mie艣ci si臋 w ich schematach. Podczas mszy m贸wi艂, 偶e histori膮 Ko艣cio艂a rz膮dzi logika: marginalizowa膰 i w艂膮cza膰..."
https://strachowka.blogspot.com/2015/02/miosierdzie-franciszka-przedruk.html?spref=fb
OdpowiedzUsu艅Nie mog艂em przypuszcza膰, 偶e do偶yj臋 czas贸w, 偶e sam papie偶 stanie w mojej/naszej obronie. WARTO BY艁O ZNOSI膯 UR膭GANIE!
Publiczn膮 tajemnic膮/metod膮 nieduszpastersk膮 jest przemilczanie. Np. mnie/nas w parafii i diecezji
"zamkni臋ci" w swych pogl膮dach gorsz膮 si臋 wobec postawy otwarcia i tego, co nie mie艣ci si臋 w ich schematach... histori膮 Ko艣cio艂a rz膮dzi logika: marginalizowa膰 i w艂膮cza膰... miar膮 wiarygodno艣ci Ko艣cio艂a jest podej艣cie do os贸b zepchni臋tych na margines... Papie偶 sprzeciwi艂 si臋 logice nakazuj膮cej "ratowanie zdrowych, ochron臋 sprawiedliwych" i zarazem "usuwanie niebezpiecze艅stwa poprzez bezlitosne traktowanie zara偶onego"
https://wiadomosci.onet.pl/religia/papiez-krytykuje-tych-ktorzy-gorsza-sie-w-obliczu-postawy-otwarcia/5mp9c
OdpowiedzUsu艅Wielu kleryk贸w chcia艂oby widzie膰 w Sejmie skrajn膮 prawic臋, zaledwie margines sympatyzuje z partiami centrowymi, jeszcze mniej popiera partie lewicowe. Zdecydowana wi臋kszo艣膰 stoi jednak murem za rz膮dz膮c膮 koalicj膮 – to kolejne wniosku p艂yn膮ce z badania, jakie przeprowadzi艂 Konrad P臋dziwiatr, adiunkt w Katedrze Studi贸w Europejskich Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W badaniu wzi臋艂o udzia艂 160 kleryk贸w z czterech seminari贸w.
http://www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/czy-polskie-seminaria-to-legowiska-jackow-miedlarow-,artykuly,423294,1.html
OdpowiedzUsu艅Ojciec 艢wi臋ty odpowiedzia艂, 偶e stale towarzyszy jemu wielki pok贸j wewn臋trzny. Natomiast smuc膮 go plotki, kt贸re cz臋sto pojawiaj膮 si臋 w 艣rodowiskach zamkni臋tych, na przyk艂ad w kr臋gach duchowie艅stwa. "
https://www.deon.pl/religia/serwis-papieski/aktualnosci-papieskie/art,6706,jak-reaguje-papiez-franciszek-gdy-oskarza-sie-go-o-herezje.html
OdpowiedzUsu艅<< musimy si臋 bardziej wychyli膰 ku poszczeg贸lnym ludziom. To oznacza, 偶e nie mo偶emy na wiernych, a zw艂aszcza na m艂odych, czeka膰 w 艣wi膮tyni, w salce czy w kancelarii. Jeste艣my Ko艣cio艂em zbyt zasiedzia艂ym. Musimy do ludzi wyj艣膰. Jak 艣w. Franciszek, 贸w Bo偶y szaleniec, kt贸ry nie ba艂 si臋 stan膮膰 przed chanem tureckim, by prosi膰 o pok贸j, tak my potrzebujemy dzi艣 duszpasterzy, kt贸rzy m臋偶nie p贸jd膮 wsz臋dzie tam, gdzie... >>
Czytaj wi臋cej: http://www.nto.pl/opinie/art/4126751,ksiadz-biskup-andrzej-czaja-ksiezom-nic-sie-nie-nalezy,id,t.html