"呕ycie spo艂eczne buduje si臋 od siebie samego.
Albo, jak pisa艂 ks. prof. J贸zef Tischner "od domu".
"Daj jeszcze g艂os, bo Anio艂 wo艂a" (Norwid, Modlitwa). O czym nie mo偶na milcze膰? O tym trzeba pisa膰. Z mi艂o艣ci膮 - do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂a. W tym cz艂owiek jest, i 艣wiat ca艂y, i B贸g. Prawda si臋 nam daje (dochodzi si臋 jej i czeka), pozwala si臋 kontemplowa膰 na dw贸ch skrzyd艂ach. Stajemy si臋 wsp贸艂艣wi膮tyni膮. Ale, nic na si艂臋. Je艣li chcesz.
Ko艣cio艂a po Soborze Watyka艅skim II nie mo偶na dzieli膰 na "my" i "wy/oni". Apostolstwo os贸b konsekrowanych i apostolstwo ludzi 艣wieckich dope艂niaj膮 si臋, a nie zwalczaj膮. Sami konsekrowani, nawet najbardziej hierarchicznie uporz膮dkowani, Ko艣cio艂em jeszcze nie s膮. Lud Bo偶y... to du偶o wiecej. Na c贸偶 kap艂ani... bez ludu. Ko艣ci贸艂 w 艣wiecie wsp贸艂czesnym? Wolno艣膰, godno艣膰, osoba, wsp贸lnota, dialog...
A Nowa Ewangelizacja u nas? Szkoda gada膰. Robi膮 z nas osoby i wsp贸lnoty bez pamieci i to偶samo艣ci. Posoborowy podr臋cznik kardyna艂a Karola Wojty艂y ("nasz ukochany "Papie偶-Polak") pod tytu艂em „U podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II” pozosta艂 na papierze. Dop贸ki wierni 艣wieccy si臋 nie upomn膮!! Instytucje zawsze dzia艂aj膮 na rzecz zachowania status quo (i poszerzenia swojej w艂adzy).
"M贸j Anio艂 Str贸偶 stoi i adoruje przy tabernakulum w ko艣ciele par. Wniebowzi臋cia Naj艣wi臋tszej Marii Panny w Strach贸wce. Wniebowzi臋te s膮 tak偶e nasze idea艂y. Z nieba przysz艂y i do nieba zmierzaj膮" - taki wpis figuruje w moim po艣cie na blogu, pod dat膮 31 grudnia 2011.
Sta艂, bo ju偶 nie stoi. Ale...
Dam z niego d艂u偶szy cytat, bo i tytu艂 posta jest wielce znacz膮cy (te偶 wo艂a) - "Uzasadnienie ostateczne". Poprzedzajace akapity - "Tam gdzie skarb tw贸j, tam i serce twoje. Na wieki. Niekt贸re s膮 odkryte [w RzN], inne czekaj膮. Jest nim Hilaria i J贸zef Sobiescy, 呕ycie okolicznych dwor贸w w II RP, Maria i Andrzej Kr贸lowie, Solidarno艣膰 (w tym zapiski z 1981), D臋by pami臋ci... Musz臋 o tym pisa膰, 偶eby dzieci i m艂odzie偶 (i nast臋pne pokolenia) pozna艂y idea艂y jakie nam przy艣wieca艂y - wsp贸lnota duchowa, nie w艂asne plany, interesy i kariery.
Nie wszystko da si臋 - na szcz臋艣cie - zniszczy膰. Pie艣艅 ujdzie ca艂o. Mamy relikwie, w kt贸rych Strach贸wka jest wspomniana. Zaliczam do nich:
1) List J贸zefa Sobieskiego do 偶ony Hilarii z czas贸w Sejmu Wielkiego
2) Kartka z Katynia ("Jak偶e jestem wdzi臋czny Bogu, 偶e ca艂a moja rodzina 偶yje i 偶e Muzeum ocala艂o. Wielkie szcz臋艣cie, 偶e Zosie艅ka z najbli偶szymi pozosta艂a w Annopolu...")
3) List Szko艂y Rzeczpospolitej Norwidowskiej do Jana Paw艂a II.
Szukajmy jeszcze, dalej, cierpliwie prawdziwych "relikwi" historii i kultury. To jest tak偶e nowoczesna turystyka historyczno-kulturowa i jej g艂贸wne szlaki. A dopiero p贸藕niej id膮 bliny, pierogi i swojska gorza艂ka. Na deser, do biesiady. Najpierw zawsze trzeba si臋 spotka膰, nim si臋 zasi膮dzie do sto艂u. Najlepsz膮 okazj膮 i miejscem spotka艅 s膮 WARTO艢CI. Wtedy Polska jest Polsk膮, i Strach贸wka jest wtedy najpi臋kniejsza. Nie dajmy si臋 艣ci膮ga膰 w d贸艂. Pnijmy si臋 w g贸r臋, cho膰 wymaga to wysi艂ku i nowych inicjatyw. Warto zadba膰 o reprodukcje naszych relikwii, aby by艂y eksponowane (i budowa艂y nie tylko nasz膮 to偶samo艣膰, ale i nasz image) na wszystkich publicznych wydarzeniach. Tak jak -towarzysz膮ce im smaczne potrawy i napitki. Pami臋膰 i to偶samo艣膰 s膮 warunkiem rozwoju. Prawda jest warunkiem rozwoju. Nie ma wolno艣ci bez prawdy."
Dlaczego dzisiaj wracam do tego bolesnego w膮tku/rozdzia艂u 偶ycia w naszej gminie i parafii. Bo 偶ycie prowadzi t臋dy. Dok艂adniej, droga-prawda-偶ycie, co wiemy dzi臋ki Jezusowi z Nazaretu. On pierwszy u偶y艂 tej triady, by pom贸c nam zrozumie膰 siebie i nas samych. Nie - jako wyrwany fragment, ale ca艂o艣膰, dost臋pna cz艂owiekowi my艣l膮cemu. Nie odmawiaj膮c oczywi艣cie godno艣ci ludziom niemy艣l膮cym (je艣li nie z w艂asnej winy).
Ca艂o艣膰 polskiego 偶ycia AD 2018 doprowadzi艂a dzisiaj do podzia艂贸w i spor贸w, albo do spor贸w i podzia艂贸w, w pa艅stwie, Ko艣ciele, narodzie. Oczywiste, 偶e - w tym samym procesie/procesach - w gminach, rodzinach, parafiach... Chodzi wi臋c o co艣 fundamentalnego, w tym czasie i miejscu dziej贸w cz艂owieka na ziemi.
Dzieki temu, 偶e prowadz臋 zapiski codzienne, linearne lub wersowane, wiem/widz臋, 偶e podzia艂y 2018 roku nie wzi臋艂y si臋 wraz z Sylwestrem i Nowym Rokiem. Dziej膮 si臋 w nas od lat. Id膮 z nami. Gminy i parafie s膮 cz膮stkami wi臋kszych ca艂o艣ci. Wczytajmy si臋. Wyczytajmy ze starych blog贸w. Wczorajsze spory wska偶膮 藕r贸d艂膮, korzenie, z kt贸rych wyrastaj膮 dzisiejsze. Natura cz艂owieka pozosta艂a taka sama. No i nic w przyrodzie nie ginie. W kulturze, zw艂aszcza od czasu wynalezienia pisma - te偶.
M贸j Anio艂 Str贸偶 (i Ziemi Wo艂omi艅skiej) nie stoi ju偶 przy tabernakulum, na o艂tarzu Boga i Ojczyzny w ko艣ciele w Strach贸wce. Kolejny jaki艣 (? zawsze jaki艣 nast臋puje po innym) proboszcz wyni贸s艂 wszystkie Wota Wdzi臋cznosci za Wolno艣膰 i Godno艣膰 odzyskane Czynem Solidarno艣ci (za艂o偶onej w gminie 3 Maja 1981, z wielkim duchgowym wsparciem 贸wczesnego 艣wi膮tobliwego proboszcza)!!! Ale akurat obecny ksi膮dz ma inn膮 wizj臋 wszystkiego: czl艂owieka, 艣wiata i Boga. Jak j膮 zrealizuje, mo偶e przeniesie wota z zakrystii w inne miejsce?!
Odosobniony to przypadek w Polsce? W samorz膮dnych gminach na co艣 wp艂ywa mamy. A w parafiach, na nic?! Ka偶dy koplejny proboszcz b臋dzie pisa艂 swoj膮 histori臋 - naszych spraw - od nowa? Pami臋膰 i to偶samo艣膰 lepi艂, jak B贸g glin臋?! Niech badaj膮 to my艣l膮cy ludzie, kt贸rzy zajmuj膮 si臋 tym naukowo. Mo偶e by膰 nawet, publicystycznie-naukowo.
Ksi膮dz nie zrobi艂 tego, co zrobi艂 - z pamieci膮 i to偶samo艣ci膮 - sam z siebie. Ma swoich wielce zaufanych ludzi na terenie, nale偶y do Ruchu Rodzin Nazareta艅skich, ma kuri臋 i koleg贸w z czas贸w seminaryjnych... Nikt z nas nie 偶yje i nie umiera dla siebie. To, co robi, ma swoje 藕r贸d艂a, korzenie, ca艂o艣膰, prawd臋 jak膮艣 i konsekwencje (Osoba i czyn! Mi艂o艣C i odpowiedzialno艣膰!). Bez szczero艣ci i dialogu - pozostaj膮 nieobjawione, s膮 REALN膭 SZAR膭 STREF膭 POLSKO艢CI I KATOLICYZMU, w 艣wiecie wsp贸艂czesnym (posoborowym, a jak偶e).
"Jak niewiele jest ludzi / i jak nie ma prawie / pragn膮cych si臋 objawi膰..." (Norwid, K贸艂ko). Kiedy m贸j ksi膮dz proboszcz ze Strach贸wki i tzw. polski ko艣ci贸艂 (polsko-narodowy?) zechc膮 si臋 objawi膰 w prawdzie i przyznaj膮/wyznaj膮 (ze wstydem), 偶e niszcz膮 pami臋膰 i to偶samo艣膰 tzw. polskich wsp贸lnot lokalnych (patrz kola偶e na koniec posta).
Pisz臋 to, czym 偶yj臋. Droga-prawda-偶ycie mnie prowadzi i objawia. Oczywi艣cie, 偶e grzechy nie nale偶膮 do 艣wiat艂a. Z istoty rzeczy. Tak, jestem zwyk艂ym szarym cz艂owiekiem, z talentami, wadami, grzechami. Ale to wiadomo, z definicji gatunkowej. Nie trzeba do tego wizji, specjalnych teologii i filozofii.
Je艣li komu艣 przeszkadzaj膮 wota wdzi臋czno艣ci za historyczne wydarzenia na naszym terenie i w Polsce, to pewnie nie b臋dzie mu/im przeszkadza膰 co innego, np. antysemityzm? Mo偶e ten lub inny ksi膮dz wskaza膰 palcem... Taki, tacy, z pewno艣ci膮 nie zechc膮 tak偶e zna膰 i rozmawia膰 o encyklikach Jana Paw艂a II, Soborze Watyka艅skim II, Nauce Spo艂ecznej Ko艣cio艂a, Norwidzie i kulturze cz艂owieka na ziemi?! Tak to si臋 dzieje dzisiaj w Polsce i w tzw. polskim ko艣ciele. Mi臋dzy nami Polkami. Mi臋dzy nami Polakami. Eurepejczykami?? W Ko艣ciele Powszechnym??
Kiedy szuka艂em dzisiaj akapitu o moim Aniele Str贸偶u (i Ziemi Wo艂omi艅skiej) - bo mi kiedy艣 mign膮艂 przed oczami, i wiedzia艂em 偶e musi gdzie艣 by膰 - trafi艂em i na inne, podobne w wyrazie i g艂臋bi. G艂臋bi osobowo-rodzinno-polsko-katolickiej:
Fragment, kt贸ry cytuj臋 poni偶ej, pochodzi z postu na moim blogu, z 27 grudnia 2012 - i wi膮偶e Anio艂a Str贸偶a Ziemi Wo艂omi艅skiej z Ko艣cio艂em Powszechnym. Wi膮偶e - ukazuje BLISKIE wi臋zi Strach贸wki z reszt膮 艣wiata. Z Glasgow przyjechali przedstawiciele duszpasterstwa na tamtejszym Uniwersytecie (dzisiaj ich duszpasterz jest ju偶 biskupem i nadziej膮 Ko艣cio艂a nie tylko w Szkocji). Nota bene Katy i Ja艣ka - bo o nich mowa - tu偶 po 艣lubie b艂ogos艂awi艂 papie偶 Franciszek, na Placu 艢wi臋tego Piotra w Rzymie. Jasiek, to nasz syn pierworodny, absolwent szko艂y Rzeczpospolitej Norwidowskiej w Strach贸wce i liceum w 艁ochowie - by艂 pierwszym stypendyst膮 diecezji warszawsko-praskiej, odby艂 m.in. sta偶 w COMECE (Komisja Konferencji Biskup贸w Unii Europejskie, bo 艣wi臋ty Papie偶-Polak zaproponowa艂, w 1980, by Ko艣ci贸艂 by艂 obecny w strukturach Wsp贸lnot Europejskich).
"Ciekawe 艣wiat艂o rzuci艂 ten spos贸b prze偶ywania 偶ycia w nocy np. na przyjazd Ja艣ka i Katy. Patrz膮c w tym 艣wietle (bo偶onarodzeniowym?) zobaczy艂em przedstawicieli ko艣cio艂a (chaplaincy) z Glasgow przybywaj膮cych do wsp贸lnoty wierz膮cych w Strach贸wce. I - jest dla mnie oczywiste, patrz膮c na 艣wiat oczami katechety i... pierwszych chrze艣cijan - powinni natychmiast uda膰 si臋 do ko艣cio艂a i z艂o偶y膰 艣wiadectwo wobec zgromadzonych (sta膰 si臋, lub przyoblec w uczni贸w Jezusa, jak Aposto艂owie, misjonarze, bracia i siostry). TO JEST (dla mnie) OCZYWISTE bardziej, ni偶 p艂ytki glazury, kt贸re spad艂y w 艂azience ze 艣ciany, i 艣nieg, kt贸ry si臋 rozpu艣ci艂, ods艂aniaj膮c b艂oto i wszelk膮 brzydot臋.
W tym samym ko艣ciele powinni si臋 te偶 pok艂oni膰 Anio艂owi Ziemi Wo艂omi艅skiej i innym wotom wdzi臋czno艣ci, kt贸re wplot艂y si臋 w korzenie [naszej wsp贸lnoty lokalnej] i s膮 poniek膮d jednym z fundament贸w Rzeczpospolitej Norwidowskiej.
Do艂o偶y艂em wtedy modlitw臋 - " Aniele, Str贸偶u... opiekujesz si臋 nadal nami! Pomagasz mi w heroicznym prawie boju o nasz膮 pami臋膰 i to偶samo艣膰 w gminie Strach贸wka. Udost臋pniam Ci臋 ♥".
***
OBJAWIANIE S艁OWEM
/prace swoj膮 wykona艂em/
pisanie
mniej lub bardziej tw贸rcze
jest wydzieraniem ciemno艣ci
艣wiat艂a na 艣wiadectwo
pozostawi臋 ci臋 ja
nie stargam uwydatni臋
dzieciom wnukom
wszystkim nast臋pnym pokoleniom
dzie艅 w dzie艅
godzina w godzin臋
na przek贸r wszystkiemu
odk膮d wstan臋
(wtorek, 6 lutego 2018, g. 13.11)
***
艢MIER膯 W ZACHWYCIE
/spe艂niony jak Jan Chrzciciel/
ka偶dy tak mo偶e
skoro zachwyt prowadzi do nieba
nie chc臋 nikogo przekonywa膰
ja tylko stwierdzam
zachwyt jest w naturze cz艂owieka
osoby i kultury
jest w dzie艂ach sztuki
i sam jest arcydzie艂em
mo偶e od Mohend偶o Daro
Mezopotamii Egiptu i Chin
mo偶e najbardziej od Jezusa
kt贸ry najpe艂niej jest Cz艂owiekiem
c贸偶 mi po kosmicznych tworach
cyborgach matematyk膮 wyliczonych
bez antropologicznych regu艂
bez osoby i 艣wiata cz艂owieka
(wtorek, 6 lutego 2018, g. 13.03)
***
CZ艁OWIEK I NAR脫D
/pole walki propagandy/
ka偶dy gdzie艣 si臋 rodzi
偶adne to odkrycie
Polacy i 呕ydzi
i wszystkie narody
w ka偶dym stety niestety
s膮 艣wi臋ci i zbrodniarze
natura ludzka prowadzi
zwyci臋偶a lub przegrywa
los cz艂owieka zale偶y od kultury
nie od tego gdzie si臋 urodzi艂
jakie mu dano wychowanie
co sam zdoby艂 i rozwin膮艂 w sobie
呕ydzi mieli prorok贸w i Jezusa
Maryj臋 Aposto艂贸w i tak dalej
my Kulm贸w Maksymiliana
Jana Karola Wielkiego i tak dalej
Szczucin zamordowa艂 Iwon臋 Cygan
i milczy przekl臋ty ze strachu
Karolina K贸zka te偶 tam 偶y艂a
w ich powiecie polowano na 呕yd贸w
drzewa sprawiedliwych nale偶膮 si臋 ludziom
nie pa艅stwom narodom i organizacjom
na pr贸偶no upominaj膮 si臋 nasi politycy
niepomni prawdy i nad ni膮 niew艂adni
(wtorek, 6 lutego 2018, g. 9.20) TUTAJ - Po bierzmowaniu
PS.
Zdj臋cie tytu艂owe ze strony fakty.wwl
Je艣li ktos chcia艂by pozna膰 uzasadnienie zdj臋膰 dobranych do kola偶y, s艂u偶臋 ch臋tnie na Fb.
OdpowiedzUsu艅"W mojej tzw. wsp贸lnocie lokalnej (gmina, parafie, szko艂y, NGO'sy...) nikt prawie nie chce ze mn膮 rozmawia膰, albo publicznie odnie艣膰 si臋 do tego, co tu i na blogu wypisuj臋, ale bardzo(?) wielu ma do mnie pretensje prawie o wszystko, co tu wypisuj臋. Niezno艣na lekko艣膰 bytu :-)
Trza by膰 wiernym, i i艣膰. Po to zosta艂em powo艂any na 艣wiat? - w tej, a nie innej cz臋艣ci Polski, Europy i 艣wiata."
https://www.facebook.com/notes/728063117224232/
OdpowiedzUsu艅DLACZEGO STRACH脫WKA POLSKA
taka gmina Polska Ko艣ci贸艂 u nas
nie powsta艂 z partyjnych program贸w
ale z pragnie艅 osobowych
wolnych ludzi Polak贸w
rodzonych chowanych przez pokolenia
...
https://strachowka.blogspot.com/2017/02/dlaczego-strachowka-polska.html
OdpowiedzUsu艅"Budz臋 si臋. Wstaj臋. W dialogu. W wewn臋trznym dialogu. Prowadz臋 od pocz膮tku dnia nieustanny dialog (rozmow臋?). Cho膰 jest nieustanny, to ka偶dorazowo ka偶dorazowy punkt porannego zaczepienia jest niezwykle wa偶ny. Rodzi si臋 (m贸j) nowy dzie艅, rodz臋 si臋 jakby ja - od pocz膮tku, od nowa jestem wstawiony w siebie, w 艣wiat, w ca艂o艣膰. Z ni膮 rozmawiam (prowadz臋 nieustanny dialog). Punkt zaczepienia? Ka偶dorazowo tak jest, mniej wi臋cej, cho膰 mog膮 wyst膮pi膰 okoliczno艣ci szczeg贸lne, kt贸re nie dadz膮 wewn臋trznej ciszy i spokoju, by cokolwiek wyra藕nie „zobaczy膰”, tym mniej - zapisa膰."
https://www.facebook.com/notes/539009112796301/
OdpowiedzUsu艅"Co powiedzie膰, jak nazwa膰 religi臋, kt贸ra s艂u偶y niszczeniu relacji mi臋dzy lud藕mi? A dalej prawd臋, kultur臋 lokaln膮... Po co to komu? Papie偶u, ci膮gle jestes za daleko!"
https://www.facebook.com/jkapaon/posts/10206450882177270