czwartek, 6 czerwca 2019

Istotowo i konstytutywnie (dow贸d z kontemplacji)


Wiem, kiedy poznaj臋 istotowe i konstytutywnie. Po czym to poznaj臋? 呕e to poznanie i ten stan poznania ogarnia mnie ca艂ego, cia艂em, dusz膮, rozumem, wiar膮. Stajemy si臋 - kto, co? Mn膮 i moim 艣wiatem jednocze艣nie. Sensem. Udzia艂em w Logosie. - Tak to JEST - powiedzia艂aby 艣wi臋ta Edyta Stein.
Mog臋 wtedy m贸wi膰 „czuj臋 si臋 sob膮” Jestem nie tylko szcz臋艣liwy, jestem, wiem – wsp贸艂艣wi膮tyni膮. A偶. Uto偶samienie z warto艣ci膮 absolutn膮 na tym 艣wiecie. Kt贸ra ogarnia mnie ca艂ego. Zdech艂y, bez 偶ycia (w kategorii 'umierajacy') – do 偶ycia powracam. Pe艂ni osobowej Drogi-Prawdy-呕ycia.

Dzisiaj ten stan wi膮偶e si臋 z przywr贸ceniem do 偶ycia… samego siebie sprzed ponad 40 lat. Czego艣, co jest mn膮. By艂o i jest. A konkretnie z wywiadem dla pierwszego numeru kwartalnika katolicko-spo艂eczny „Odpowiedzielno艣膰 i Czyn” (1988).

呕eby co艣 zaja艣nia艂o w blasku istotowo-konstytutywnym musi objawi膰 si臋 (wychyn膮膰 z zasob贸w rzeczywisto艣ci, pokaza膰, pozwoli膰 od-pozna膰) we wszelkich mo偶liwych kontekstach, aspektach, okoliczno艣ciach podmiotowo-obiektywnych. Czyli nie tylko w przekazie materialno-technologicznie-cyfrowo-fenomenologicznym, ale i podmiotowym. J
- Jak si臋 Ojciec 艢wi臋ty czuje?
- sob膮!
呕eby by膰 sob膮, trzeba si臋 ju偶 zna膰. Mie膰 samo艣wiadomo艣膰.

Z艂o偶enie dw贸ch tytu艂owych cz艂on贸w jest moim pomys艂em, ale oba pochodz膮 od Papie偶a-Polaka (w polskiej kulturze zakochanego Norwidysty, w 艣wiatowej - fenomenologa-metafizyka-teologa).
a) pierwsze st膮d - FASCYNUJ膭CA PRZYGODA
b) drugie st膮d - FIDES ET RATIO
Prawda jest poznawalna. Mo偶emy j膮 kontemplowa膰 i przez to BARDZIEJ BY膯. Musz臋 jako艣 (komu艣) przekaza膰 ten skarb! To nie jest za trudne!

Kontekstem wyp艂yni臋cia-objawienia-o偶ywienia-(Re-animacji) tekstu-wywiadu ze 艣wieckim katechet膮 s膮 teksty-posty opublikowane przeze mnie wczoraj i przedwczoraj:
1) Prze偶ytki (i niedobitki) starego Koscio艂a
2) Zdradzeni przez Ko艣ci贸艂 (historia zak艂amania) g艂os katechetyczny

Odwa偶臋 si臋 pomy艣le膰 i powiedzie膰, 偶e to przyczynek do historii mojej diecezji. Chyba nawet wiecej, Polski i Koscio艂a w Poslce ostatnich 40 lat. Na 艣wiadectwo!

Bolesne 艣wiadectwo, bo od 7 lat diecezja i tzw. mainstreamowy Ko艣ci贸艂 w Polsce si臋 nas wypiera. Wida膰, czu膰 czyje艣 decyzje – jakby zakulisow膮 anatem臋. Czyj膮艣 wol膮 w diecezji, a na pewno wol臋 jednej kobiety-niewiasty ze Strach贸wki. Z naszej strony wszystko dzieje si臋 jawnie, wszystko jest opisywane, publikowane. Od zawsze. Pierwsz膮 moj膮 opublikowan膮 wypowiedzi膮 by艂a „Modlitwa katechety” w pierwszym numerze „Kr贸lowej Aposto艂贸w” (1982). Inicjatorem wydarzenia –dla mnie o du偶ym znaczeniu – by艂 艣p. ks. Feliks Folejewski, SAC, legenda Rodziny Rodzin.

***

MODLITWA KATECHETY

po艣rodku ciszy
g艂odnych szukaj膮cych dusz
stoi zuchwale
pokorny 偶ebrak modlitwy

kt贸ra mo偶e sp艂ynie
ze 艣ciany
z krzy偶a
z u艣miechu papie偶a
ze z艂o偶onych r膮k
pe艂nych skupienia

***

Do艂o偶臋 jeszcze jeden "kawa艂ek" z  tej serii (nazywa艂em je swoimi 'katechezami', 1982):

KATECHETA

czy
gor膮czkow膮 nadziej膮
nie wybieg艂 za daleko
p贸艂 kroku

czy
zr贸wna si臋 w biegu
ze swoj膮 klas膮
czy dogoni膮 Boga

TUTAJ - blogspot.com/wierszyki 

A po 37 latach wygl膮da to tak:

***

KALAMUREK (RADOSNY)

gdzie jestem
kiedy mnie tu nie ma
w annopolskim domu starym
w sanktuarium MBA

no gdzie
gdzie jestem
gdzie jestem kiedy mnie tu nie ma
przewa偶nie w niebie
ale potem musz臋 wraca膰

cichutko tam wchodz臋
bezszelestnie prawie
przebywam te偶 bez ha艂asu
bytuj臋
tak sobie w wieczno艣ci
i wszystkim

(艣roda, 5 czerwca 2019, g. 12.22) TU- Zjednoczeni w Duchu (2)

PS.
Tytu艂owa grafika st膮d "Odpowiedzialno艣膰 i Czyn".


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz