pi膮tek, 28 czerwca 2019

Hejtowanie mieszka艅c贸w i ma艂o samorz膮dna Ojczyzna (Ko艣ci贸艂 included)! 呕ycie z (zab贸jczymi) anonimami

Dawno , dawno temu... napisa艂em posta. O 偶yciu naszym w gminie Strach贸wka, pod pr臋gierzem (z zab贸jczym cie偶arem) hejt贸w i hejter贸w. Chyba ma艂o kto zrozumia艂 tamten krzyk-komunikat-apel i nie rozumie do dzisiaj. Hejtowanie niszczy nas, jak niszczy艂o od wielu lat. Taki mamy klimat 偶ycia w Ojczy藕nie, w polskich gminach i polskich parafiach. Oczywi艣cie tak偶臋w  mediach. Kto艣 niczego nie robi, 偶eby zmniejszy膰 dolegliowo艣膰 偶ycia ez wzgledu jak si臋 nazywaj膮!mieszka艅c贸w i obywateli. Samorz膮dowe gminy?! Kosci贸艂  90 % katolicki?! W艂膮dze partyjnych koalicji i uk艂膮d贸w rz膮dz膮cych, bez wzgl臋du na nazwy, jakie sobie nadaj膮. My, Polacy, katolicy i ile艣 procent niekatolik贸w tak mamy!

W MOJEJ-NASZEJ STRACH脫WCE skutki znam na/po sobie, na rodzinie, na szkole imienia Rzeczpospolitej Norwidowskiej... Cho膰 cierpi膮 parafianie, mieszka艅cy, szko艂膮... instytucje do tego powo艂ane nie zajmuj膮 stanowiska. Kogo z samorz膮dowc贸w2019 obchodzi artyku艂 1-szy ustawy samorzd膮owej? "Mieszka艅cy gminy tworz膮 z mocy prawa wsp贸lnot臋 samorz膮dow膮. Ilekro膰 w ustawie jest mowa o gminie, nale偶y przez to rozumie膰 wsp贸lnot臋 samorz膮dow膮 oraz odpowiednie terytorium..." (ustawa o samorz膮dzie gminnym).

"Parafia, z 艂aci艅skiego 'paroecia' p贸藕niej parochia znaczy tyle, co miejsce s膮siednie. Misj膮 Ko艣cio艂a jest wype艂nianie zadania nauczania, u艣wi臋cania oraz rz膮dzenia". M贸wi膮c o parafii my艣li si臋 przede wszystkim o "wsp贸lnocie wiernych i trosce duszpasterskiej" (tutaj).

Kodeks prawa kanonicznego stwierdza: „Proboszcz jest w艂asnym pasterzem zleconej sobie parafii, podejmuj膮cym pastersk膮 trosk臋 o powierzon膮 mu wsp贸lnot臋 pod w艂adz膮 biskupa diecezjalnego...
W sensie eklezjologicznym proboszcz partycypuje w urz臋dowym kap艂a艅stwie Chrystusa, pod przewodnictwem biskupa diecezjalnego, w realizacji Jego potr贸jnego zadania we wsp贸lnocie Ko艣cio艂a partykularnego...

Jako pasterz i rz膮dca parafii proboszcz ma trojakiego rodzaju w艂adz臋:
1) jurysdykcj臋 zewn臋trzn膮 sakramentaln膮 i pozasakramentaln膮;
2) w艂adz臋 ojcowsk膮 (potestas domestica) czuwania nad wiernymi i pouczania ich (napominania);
3) w艂adz臋 administrowania parafi膮, prowadzenia dzie艂 mi艂osierdzia...

Wype艂niaj膮c funkcj臋 pasterza, proboszcz powinien stara膰 si臋 o poznanie wiernych powierzonych jego pieczy. Ponadto powinien umacnia膰 ich w wierze, wspiera膰 wielkodusznie chorych, umieraj膮cych, a tak偶e biednych, samotnych, wygna艅c贸w i wszystkich prze偶ywaj膮cych trudno艣ci. Ma obowi膮zek wspiera膰 w trudnym dziele wychowawczym wszystkich rodzic贸w.

Proboszcz jest zobowi膮zany popiera膰 udzia艂 wiernych w misji Ko艣cio艂a, wspomagaj膮c ich udzia艂 w stowarzyszeniach o celach religijnych. Powinien troszczy膰 si臋, by wierni anga偶owali si臋 w 偶ycie wsp贸lnoty parafialnej, czuli si臋 cz艂onkami diecezji i Ko艣cio艂a powszechnego... (tutaj)

Paru ksi臋偶y w  Polsce zastanawia si臋 g艂o艣no - "Czy jest mo偶liwy dialog we wsp贸lnocie parafialnej?"

"Problem postawiony w tytule [poni偶szego tekstu] w formie pytania, ju偶 na wst臋pie wskazuje na trudno艣ci w dialogu, a nawet stawia pod znakiem zapytania sam膮 mo偶liwo艣膰 dialogu we wsp贸lnocie parafialnej. Sk膮d bierze si臋 ta podejrzliwo艣膰 i niepewno艣膰: czy mo偶liwy jest dialog we wsp贸lnocie parafialnej? Na pocz膮tku nasuwa si臋 prosta hipoteza, 偶e kryje si臋 za tym pewne do艣wiadczenie modelu funkcjonowania przeci臋tnej polskiej parafii, w kt贸rej duszpasterstwo wci膮偶 na og贸艂 koncentruje si臋 na ksi臋dzu. Do tego dochodzi nierzadko autokratyczny styl kierowania parafi膮, kt贸ry z natury wyklucza dialog. W obliczu postawionego w tytule zadania poszukiwania odpowiedzi uzasadnionej i w spos贸b w miar臋 usystematyzowany wydaje si臋, 偶e najpierw nale偶y rozpatrzy膰 zale偶no艣膰 dialogu w parafii od trzech istotnych element贸w: teologicznej wizji Ko艣cio艂a, modelu funkcjonowania parafii i duszpasterstwa, stylu sprawowania funkcji kierowania. Stopniowo ukazuj膮c te zwi膮zki, mo偶na b臋dzie wykaza膰 szanse i zagro偶enia dialogu parafialnego. Jeszcze we wst臋pie nale偶y okre艣li膰 definicj臋, a przynajmniej rozumienie i elementy konstytutywne dialogu.

1. Og贸lne podstawy dialogu we wsp贸lnocie parafialnej
Og贸lne rozumienie dialogu zak艂ada komunikacj臋 interpersonaln膮, aktywne s艂uchanie, wsp贸艂uczestnictwo, wsp贸艂prac臋 i wsp贸艂odpowiedzialno艣膰. S膮 to istotne elementy szeroko poj臋tego dialogu. Wed艂ug Encyklopedii katolickiej KUL: dialog to „rozmowa maj膮ca na celu wzajemne konfrontacje i rozumienie pogl膮d贸w, a tak偶e wsp贸艂dzia艂anie w zakresie wsp贸lnego poszukiwania prawdy, obrony warto艣ci og贸lnoludzkich i wsp贸艂pracy dla sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej i pokoju” (o dialogu w parafiach, Ks. Mieczys艂aw 艁aszczyk, doktor w zakresie teologii pastoralnej, adiunkt na Wydziale Teologicznym UMK, proboszcz parafii Choce艅 w diecezji w艂oc艂awskiej).

***

Na naszym przyk艂膮dzie stawiam 偶yciowo wa偶ne pytania:
- co robi膮 samorz膮dy, kt贸re s膮 g艂uche na krzywd臋 mieszka艅c贸w? Tak偶e szk贸艂 na swoim terenie (czyli proces POZNAWCZO-WYCHOWAWCZY swoich najm艂odszych mieszka艅贸 i ich rodzin)?
- kto, jak, kogo, gdzie i w jakich sprawach reprezentuje w samorz膮dowej wsp贸艂nocie mieszka艅c贸w,  gdy niszczy si臋 Dyrektora/k臋 szko艂y? (na wszelkie sposoby)
- co robi膮 proboszczowie, g艂usi na krzywd臋 mieszka艅c贸w i udaj膮, 偶e to nie ich zadanie "jedna膰 podzielonych, sk艂贸conych... trwaj膮cych konflik贸w...".
- zw艂aszcza co robi膮 ksi臋偶a, kt贸rzy s膮 cz艂onkami Rad Pedagogicznych? Co robi膮 dla budowania wsp贸艂noty szkolnej/? Jak interweniuj膮, gdy s膮 NAOCZNYMI 艣wiadkami hejtowania, oskar偶e艅, zasypywania anonimami, donosami, prze艣ladowaniem grupowym i indywidualnym, ci膮gania przed s膮dy...
- jak jedni i drudzy rozumiej膮 s艂u偶b臋 pami臋ci i to偶samo艣ci wsp贸lnoty, dla kt贸rej pracuj膮 i zarabiaj膮 (maj膮 utrzymanie)

Sytuacja w naszej gminie si臋 zaognia. Narasta konflikt wok贸艂 niszczenia pozycji szko艂y im. Rzeczpospolitej Norwidowskieji i jej DyrKa, odznaczonej przez Prezydenta RP Br膮zowym Krzy偶em Zas艂ugi! Sytuacja si臋 zaognia - tak偶e na skutek braku reakcji powo艂anych do tego os贸b, demokratycznych instytucji i ich organ贸w. Co - w tym kontek艣cie - wydarzy si臋 15 Sierpnia??? Jak daleko si臋 posun膮 w tworzeniu na si艂臋 alternatywnej Polski, parafii, gminy, pami臋ci i to偶samo艣ci...  z zalegalizowanymi PUBLICZNYMI podzia艂ami, sakramentalnie wr臋cz "u艣wi臋canymi" w parafialnym ko艣ciele.
Z艁O rozsiad艂o si臋 na  najwy偶szych sto艂kach. prawda nie jest kochana. Dialog jest odrzucony w przepa艣膰 przemilcze艅 - JEST TO WIELKI GRZECH ZANIECHANIA!
TEN STAN JEST SANKCJONOWANY PRZEZ W艁膭DZ臉 SAMORZ膭DOW膭 I KO艢CIELN膭! :-(

***

INNY B脫G

       /pozw贸lcie dzieciom przychodzi膰 do mnie/

przyszed艂 jak co rana zwykle
dzisiaj akurat pod prysznicem
inni wtedy wiem 偶e pod艣piewuj膮

przyszed艂 i powiedzia艂
widzisz 偶e z tob膮 jestem
zawsze wsz臋dzie tak偶e pod prysznicem

nie tylko powiedzia艂
mi臋dzy nami jest takie przymierze
偶e wszystko to mam zapisywa膰

inny B贸g jest przede wszystkim dobry
daj膮cy pe艂ni臋 poznania dobra prawdy pi臋kna
objawiaj膮cy nie za zas艂on膮 grzech贸w

dobry (呕ywy) B贸g si臋 nie chowa (ukrywa)
w ksi臋偶owskim nauczaniu o grzechu
niechby nawet pierworodnym

dobry B贸g si臋 daje dobrem pi臋knem prawd膮
nie zabiera przy ka偶dej okazji
dobro jest 偶yciodajn膮 gleb膮 nie grzechy

ta jest r贸偶nica mojego i Boga tradycji
jeden jest od 呕ycia w dobru drugi w grzechu
m贸j jest Bogiem Prawdy Logosu drogi 偶ycia

Ten jest poznawalny a偶 po kontemplacj臋
na dw贸ch skrzyd艂ach tam si臋 w臋druje
na jednym 偶yli Egipcjanie Grecy itd.

dzisiaj na jednym mo偶na w praktyce by膰 ko艣cio艂em
z ma艂ej litery pisanym (co oburza Jezusa)
ten z wielkiej jest Soborowy Papieski i dzieci

nasi rz膮dz膮cy (religi膮 tradycj膮 dzi艣 tak偶e parti膮)
pastwi膮 si臋 nad dzie膰mi od I KomUnii
wmawiajac grzechy dzieci艅stwa jak w 呕yda chorob臋

(czwartek, 27 czerwca 2019, g. 8.53) TU- Zjednoczeni w Duchu (2)


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz