wtorek, 4 czerwca 2019

Zdradzeni przez ko艣ci贸艂 (historia zak艂amania). G艂os katechetyczny


Modlimy si臋 o zdrowie ks. bp K.Romaniuka
w Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej.
Jeste艣my wierni pami臋ci i to偶samo艣ci!

"POLSKA CIERPI CA艁A, 
GDY KO艢CI脫艁 GRZESZY I MILCZY!"

Nie sta膰 mnie na akt samospalenia na wybetonowanym placu przed Urzem Gminy w Strach贸wce, lub przed siedzib膮 Episkopatu Polski w Warszawie. Czy zatem m贸j krzyk rozpaczy ktokolwiek us艂yszy w bezdusznie zak艂amanej polskiej zeczywisto艣ci AD 2019/?

Czy w og贸le mo偶na tak my艣le膰 i stawia膰 takie pytania jak w tytule, w mojej-naszej Polsce?
Oczywi艣cie, 偶e tak. Ju偶 tak, od jakiego艣 czasu. A ja akurat jestem katechet膮. Mam obowi膮zek, nikt mi go nie na艂o偶y艂 si艂膮. Sam przyj膮艂em na siebie, dobrowolnie. Gdy w stanie wojennym us艂ysza艂em wo艂anie Ko艣cio艂a o katechet贸w. By艂em uratowany z po偶ogi. 13 grudnia 1981 roku zasta艂 mnie na Jasnej G贸rze. Jako solidarno艣ciowiec 艂膮czy艂em wtedy dwa 艣rodowiska, polsk膮 wie艣 i 艣wiat uniwersytet贸w. Studenci ko艅czyli sw贸j strajk, z namowy (podpowiedzi) Prymasa Glempa i prorektora ATK ks. prof. H. Jurosa pojechali艣my na Jasn膮 G贸r臋. Ja – jakby dw贸ch Polak贸w w jednym - wyrwa艂em si臋 wtedy ze strajku rolnik贸w w Siedlcach  (og贸lnopolskiego), i by艂em ze studentami. Od wrze艣nia 1982 zosta艂em polskim katechet膮, powo艂anym "aby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮". Przeszli艣my we wsplnocie bierzmowanied polskich dziej贸w! Du偶o tu u偶y膰 przymiotnika 'polski'. Bo tak by艂o. Tak pozosta艂o. Jestem naocznym 艣wiadkiem, pragn臋 skarb przekaza膰 nast臋pnym pokoleniom.

Dzisiaj, 4 czerwca 2019, mija 40 lat od pielgrzymki Jana Paw艂a II do Polski, kt贸ra zmieni艂a Ojczyzn臋. Rok wcze艣niej, 17 pa藕dziernika 1978, decyzja kardyna艂贸w (Ducha 艢wi臋tego) zmieni艂a bieg wsp贸艂czesnej hostorii 艣wiata. Dzisiaj - mija 30 lat od pami臋tnych wybor贸w (po c贸偶 inne przymiotniki), kt贸re da艂y pocz膮tek transformacji ustrojowej - na Polskiej Drodze Wolno艣ci. 'Aby艣my byli jedno"w  ci膮g艂o艣ci, ca艂o艣ci, sztafecie polskich pokole艅. Jest SENS! PRAwd臋 mo偶na nie tylko poznawa膰, ale a偶 kontemplowa膰 unosz膮c si臋 na dw贸ch skrzyd艂ach!

Jak to wtedy by艂o w Strach贸wce, "jak to lecia艂o", opisa艂 historyk 'Solidarno艣ci polskiej wsi', Andrzej Kaczorowski, m.in. w ostatnim numerze ROCZNIKA WO艁OMI艃SKIEGO (do pobrania w Internecie, t.14, r.2018)
"Na pocz膮tku 1981 roku – jak wielu przedstawicieli generacji „Solidarno艣ci” ze 艣rodowisk miejskich o konotacjach wiejskich – postanowi艂 on [J贸zef Kapaon] pom贸c rolnikom, kt贸rzy pogr膮偶yli si臋 w bierno艣ci, za艂o偶y膰 zwi膮zek. Jego wybitnie indywidualna akcja obywatelska „dla dobra wsi” zacz臋艂a si臋 na dobre wiosn膮 1981 roku, gdy po strajkach okupacyjnych i akcjach protestacyjnych w艂adze PRL ostatecznie zgodzi艂y si臋 na rejestracj臋 NSZZ RI „Solidarno艣膰”. Powstanie rolniczej „Solidarno艣ci” wspar艂 Ko艣ci贸艂 i osobi艣cie Prymas Polski kard. Stefan Wyszy艅ski, ale tak偶e wielu duchownych na plac贸wkach wiejskich wspomaga艂o zak艂adanie k贸艂 zwi膮zkowych na swoich terenach. W po艂owie kwietnia 1981 roku J贸zef Kapaon powiadomi艂 o swych zamierzeniach proboszcz贸w w Strach贸wce i Pniewniku; „obaj stwierdzili to samo: marazm, oboj臋tno艣膰, pija艅stwo, i wi臋cej nic, g艂ucho”. Od ks. Mieczys艂awa Iwanickiego otrzyma艂 list臋, „z kim mo偶na pogada膰”, a od ks. Jerzego Borsa telefon do Czum贸w, kt贸rzy skontaktowali go z mecenasem Janem Mizikowskim, znanym dzia艂aczem opozycji antykomunistycznej na Podlasiu. Mizikowski, kt贸ry mia艂 ju偶 do艣wiadczenie w zak艂adaniu k贸艂 „Solidarno艣ci” na wsi (zw艂aszcza w okolicach W臋growa), „porozumia艂 si臋 z Siedlcami” i Jan Do艂臋gowski, przewodnicz膮cy Wojew贸dzkiego Komitetu Za艂o偶ycielskiego NSZZ RI „Solidarno艣膰”, wystawi艂 studentowi z Warszawy upowa偶nienie do przeprowadzania zebra艅 za艂o偶ycielskich. Kapaon dotar艂 r贸wnie偶 do Wies艂awa K臋cika w Warszawie, cz艂onka KSS „KOR”, animatora niezale偶nego ruchu ch艂opskiego jeszcze przed sierpniem 1980 roku i g艂贸wnego organizatora zwi膮zku od wrze艣nia 1980 roku, od kt贸rego dosta艂 100 egzemplarzy starego numeru drugoobiegowego pisma „Solidarno艣膰 Wiejska” z projektem statutu zwi膮zkowego, „troch臋 znaczk贸w” i innych druk贸w bezdebitowych. Tak wyposa偶ony, „sam, w pojedynk臋”, ruszy艂 z plecakiem wiejskimi drogami „do zagr贸d”, rowerem lub pieszo…

… Z zebranych relacji i wspomnie艅 dzia艂aczy wynika zupe艂nie inny obraz aktywno艣ci zwi膮zkowej ni偶 ze statystyk SB. Strach贸wka – peryferyjna gmina wojew贸dztwa siedleckiego (o Jadowie i Po艣wi臋tnem brak niestety podobnych materia艂贸w 藕r贸d艂owych) – by艂a dobrze zorganizowana, a tutejsza „Solidarno艣膰” potrafi艂a skutecznie walczy膰 o interesy mieszka艅c贸w wsi. Mimo traumy stanu wojennego, kt贸ry wt艂acza艂 偶ycie spo艂eczne ponownie w stare koleiny, obudzone zrywem solidarno艣ciowym nadzieje nie ca艂kiem zgas艂y, co znalaz艂o wyraz w okresie prze艂omu lat 1989-1990. Zgromadzony potencja艂 nie zosta艂 zmarnowany. Na uwag臋 zas艂uguje fakt, 偶e „Solidarno艣膰” rolnicz膮 – co dobrze wida膰 w wy偶ej opisanych przypadkach – cz臋sto zak艂adali ludzie spoza miejscowych 艣rodowisk wiejskich. Kieruj膮cy si臋 inteligenckim idealizmem J贸zef Kapaon rolnictwo poznawa艂, pomagaj膮c gospodarzom przetrz膮sa膰 gn贸j i grabi膰 siano, Wiktor Stasiak by艂 w艂a艣ciwie rolnikiem „miastowym”, w dodatku niezbyt zakorzenionym w nowym dla siebie terenie, podobnie jak jego s膮siadka Irena 呕y艂an…

… Wprawdzie stan wojenny zako艅czy艂 kr贸tki okres legalnej dzia艂alno艣ci zwi膮zkowej na wsi, jednak o偶ywienie spo艂eczne wywo艂ane powstaniem „Solidarno艣ci” w gminie Strach贸wka nie by艂o tylko s艂omianym ogniem. W 1984 roku w艂adze partyjne w Siedlcach dostrzega艂y wp艂ywy solidarno艣ciowe w trzech wsiach z tego terenu (Strach贸wka, Os臋ka i Zofinin), podczas gdy w gminach Jad贸w i Po艣wi臋tne nie wyst臋powa艂y takie problemy. Po delegalizacji zwi膮zku organizator „Solidarno艣ci” rolniczej powr贸ci艂 do Legionowa i od wrze艣nia 1982 roku pracowa艂 przez siedem lat jako katecheta w parafii. Po za艂o偶eniu rodziny przeni贸s艂 si臋 do Annopola i w okresie prze艂omu lat 1989-1990 przyst膮pi艂 wraz z kolegami z „Solidarno艣ci” – wspomaganymi przez Marka Dargasa i S艂awomira Kuligowskiego z Mi艅ska Mazowieckiego – do tworzenia komitetu obywatelskiego; bliski kontakt utrzymywano z Krzysztofem Szyma艅skim z s膮siedniej Korytnicy, kt贸ry jako przedstawiciel rolnik贸w zosta艂 pos艂em Obywatelskiego Komitetu Parlamentarnego i bywa艂 w Strach贸wce. Kandydaci solidarno艣ciowi wygrali pierwsze wybory samorz膮dowe, w rezultacie Kazimierz Orzechowski zosta艂 przewodnicz膮cym nowej rady, a J贸zef Kapaon w贸jtem gminy Strach贸wka (1990-1994);p贸藕niej pracowa艂 jako nauczyciel… („Rocznik Wo艂omi艅ski” tom XIV, 2018 Andrzej W. Kaczorowski „Solidarno艣膰” rolnicza na ziemi wo艂omi艅skiej w latach 1980-1990)

***

Czy w og贸le mo偶na my艣le膰, 偶e Ko艣ci贸艂 zdradzi艂 (kogo艣, mnie, ciebie, nas…)?
To w艂膮艣nie odpowied藕 na takie pytanie nie tylko mnie motywuje, ale wr臋cz daje si艂臋.
Mog臋 wymieni膰, kiedy ja by艂臋m zdradzony przez Ko艣ci贸艂 w Polsce (nigdy przez Dobr膮 nowin臋 o Jezusiu Chrystusie):
- przez ksie偶y pedofil贸w w latach 1960-1989
- przez ksi臋dza Mieczys艂awa Jerzaka, kt贸ry wyni贸s艂 Wota Wdzi臋czno艣ci za Wolno艣膰, Godno艣膰, Polsko艣膰, wywalczone Czynem Solidarno艣ci, przekazna na moje r臋ce przez pa艅stwo polskie, NSZZ solidarno艣膰 i samorz膮dne organizacje obywatelksie
- przez ksi臋dza Mieczys艂awa Jerzaka, odk膮d firmuje projekt "Strach贸wka, o wie艣 woln膮 i samorz膮dn膮" (od stycznia 2019 realizowany na jego plebanii)
- przez kuri臋 diecezjaln膮, kt贸ra z wynios艂o艣ci膮 raczy艂a torpedowa膰 艢wiatowe Dni M艂odzie偶y 2016 w naszej parafii, szkole i gminie (w艂adcz膮 pogard膮 dla "maluczkich")
- przez diecezj臋, kt贸ra us艂ysza艂a przes艂膮nie papie偶a 艣wi臋tego Polaka, o innym wielkim Polaku i wielko艣ci/ci膮g艂o艣ci kultury - "Trzeba tu doda膰, 偶e na tej ziemi urodzi艂 si臋 nasz wielki poeta epoki romantyzmu Cyprian Norwid - poeta i my艣liciel, kt贸ry cz臋sto w swoich utworach wspomina ze wzruszeniem dzieci艅stwo i lata m艂odzie艅cze sp臋dzone w tych stronach. Witaj, ziemio mazowiecka, Ziemio umi艂owana ze swoj膮 bogat膮 tradycj膮 religijn膮 i ze swoj膮 chwalebn膮 histori膮." Mam podstawy i powody by pyta膰 - co z tym zadaniem zrobili艣cie? Co r obicie? Maj膮c ca艂膮 Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮 do pomocy!
- przez moich znajomych i przyjaci贸艂 w Ko艣ciele.PL, kt贸rzy si臋 dzisiaj boj膮 przyzna膰 nawet do swojego starego katechety, a niekt贸rzy jawnie si臋 mnie wyparli/zaparli (ci, tzw. prawdziwi Polacy-katolicy) - przez przemilczanie codzienne, w tym brak odpowiedzi na listy i apele wys艂ane do Prymasa, biskup贸w mojej diecezji Kami艅skiego i Solarczyka, a tak偶e do ks.ks.z diecezjalnego zespo艂u ds. ochrony dzieci i m艂odzie偶y
- owszem dosta艂em zdawkow膮 odpowied藕 od sekretarza przewodnicz膮cego KEP (abp G膮deckiego), z kt贸rej nic nie wynikn臋艂o, podobnie jak od Dziekana w Jadowie

***

Do dzisiaj Ko艣ci贸艂 w Polsce wydawa艂 si臋 bytem nie z tego 艣wiata i oczywi艣cie dlatego poza podejrzeniami o nieprawo艣膰. Z艂o by艂o (mog艂o) wsz臋dzie, ale poza naszym Ko艣cio艂em. Ko艣ci贸艂 m贸g艂 by膰 tylko chwalebny i 艣wiatobliwy. Ale ta epoka si臋 sko艅czy艂a. I to wielk膮 katastrof膮. Dzisiaj jest powszechn膮 wiedz膮, 偶e ksi臋偶a bywaj膮 pedofilami, 偶e wielu z nich ma kochanki i p艂odzi dzieci, tak偶e z zakonnicami, i 偶e – w zwi膮zku z tym – zak艂amanie jest tak powszechne w Ko艣ciele, jak sam Ko艣ci贸艂 (podobnie dzieje si臋 w innych krajach).

I dzisiaj nie wszyscy chc膮 dopu艣ci膰 do siebie, 偶e Ko艣ci贸艂 mo偶e zdradza膰 cz艂owieka. Zacytuj臋 wi臋c niedowiarkom dos艂owny fragment korespondencji, wys艂any mail 2 stycznia 2019, g. 10:26   -

"Ks. Wirkowski Zygmunt, Ks. Szczepaniuk, Dariusz
Zesp贸艂 ds. ochrony dzieci i m艂odzie偶y
ul. Floria艅ska 2a,
03-707 Warszawa

Szcz臋艣膰 Bo偶e drodzy ksi臋偶a Zygmuncie i Dariuszu,
Przy r贸偶nych okazjach opisa艂em m贸j przypadek/i pedofilii w Ko艣ciele w Polsce sprzed ponad p贸艂 wieku. Wersj臋 emailow膮 i zwyk艂膮 poczt膮 przes艂a艂臋m tak偶e na adres kurii mojej diecezji (zaczyna si臋 - Szcz臋艣膰 Bo偶e ks. Biskupie R. Kami艅ski,
Przesy艂am list/podanie wys艂ane na adres Przewodnicz膮cego KEP. Wersj臋 papierow膮 prze艣l臋 zwyk艂膮 poczt膮...
Takie same wersje przes艂a艂臋m mojemu ks. prob. M. Jerzakowi w Strach贸wce i Dziekanowi w Jadowie. Otrzyma艂em pismo (odpowied藕) od ks. Dziekana podczas tzw. kol臋dy w dniu 7 stycznia 2019."
                                                                              ***


To, 偶e jaki艣 ksi膮dz, nawet biskup, arcybiskup zgrzeszy, zdradzi... trudno, zdarza si臋. Ale trwanie w zak艂amaniu przez reszt臋 偶ycia (40? 50?) to jest TRAGEDIA KO艢CIO艁A  艢WIATA (POLSKI). Zak艂amanie mno偶y ofiary! Ile nas? setki, tysi膮ce, setki tysi臋cy! Kiedy dowiemy si臋 tej prawdy, bez os艂膮biania tragicznej wymowy? Ile mo偶e by膰 偶yciorys贸w zniszczonychprzezped  ofilw贸  sutannach/ILE  rodzin? Ile jest dzieci potajemnie p艂odzonych przez ksie偶y (biskup贸w? arcy-? kardyna艂贸w?), tak偶e z zakonnicami. W historii by艂y dzieci papie偶y - tylko wielcy ob艂udnicy mog膮 by膰 zdziwieni.

Dla mnie zak艂amanie jest wi臋kszym z艂em. Form膮 zak艂amania jest przemilczanie! Niegodne, haniebne gwa艂cenie rozumu, kultury i... Dobrej Nowiny! Tego do艣wiadczam na staro艣膰.

Zwyci臋偶twem zak艂amania w mojej ma艂ej i du偶ej Ojczy藕nie, jest fakt, 偶e to anonim g艂osi obowi膮zuj膮c膮 w gminie i parafii prawd臋 o Solidarno艣ci, o naszych dziejach najnowszych, no i o mnie (o Kapaonach).
Ta obowi膮zuj膮ca prawda - poni偶ej cytuj臋 dok艂膮dnie - t艂umaczy nie brak obchod贸w rocznicowych u nas, ale w艂a艣ciwie wszystko, co dzieje si臋 w ramach 偶ycia publicznego, kreowanego przez (oficjalne, ustawowe) organy samorz膮dowe:

„Nie s膮dzi艂am, 偶e katecheta ko艣cio艂a katolickiego mo偶e w mie膰 w sobie takie pok艂ady nienawi艣ci. Dziwi mnie J贸zefie, kt贸ry uczysz religii, 偶e nie potrafisz z pokora przyj膮膰 tego, 偶e niestety nie jeste艣 chyba akceptowany spo艂ecznie i maj膮c ponad 50 lat nie potrafisz zrozumie膰, 偶e spo艂ecze艅stwo ma sw贸j rozum, widzi kim jeste艣 i nie potrzebuje niczyjej narracji. Mieszkasz tu ponad 20 lat i nikogo na si艂臋 do siebie nie przekonasz, nie znajdziesz poklasku i nie b臋dzie za tob膮 zrywu Rzeczpospolitej Norwidowskiej..
Co do Solidarno艣ci - cz艂owiek czynu nie m贸wi sam o sobie, m贸wi膮 o nim inni - o tobie nie s艂ysza艂am jako o dzia艂aczu solidarno艣ci od nikogo! Cisza przyjacielu g艂uuuucha cisza.. :)
Pomimo swojej katolickiej m膮dro艣ci nie znasz trywialnych podstaw:
"nie czy艅 drugiemu, co Tobie nie mi艂e".
I jeszcze jedno, ciekawe czy znasz?
„Nie przysi臋gajcie na Boga, 偶e jeste艣cie pobo偶ni i bogobojni i 偶e czynicie pok贸j mi臋dzy lud藕mi.”


Kto chce pozna膰 g艂臋biej klimat 偶ycia spo艂臋cznego w naszej polskiej gminie, niech si臋gnie do komentarzy pod TYM postem). Albo, w wi臋kszej dawce, w tek艣cie pod tytuem艂 "呕ycie z zab贸jczymi anonimami" opublikowanym w grupie Tygodnika Powszechnego na forum GoldenLine.


***

Wi臋c proboszcz Jerzak, kt贸ry jest u nas od 2012, ws艂uchany w anonima o nicku "Basia" i podobnych, wyni贸s艂 Wota Wdzieczno艣ci za Wolno艣膰, Godno艣膰, Polsko艣膰 wywalczone Czynem Solidarno艣ci.
JESTEM/JESTE艢MY ZDRADZENI PRZEZ KO艢CI脫艁. PRZECIE呕 KURIA O TYM WIE. Mo偶e nawet takie wytyczne dali ks Jerzakowi „偶eby zrobi艂 tutaj porz膮dek”? Co tam dla nich tradycja Virtuti Militari, Or艂膮 Bia艂ego dla ks. Skorupki, pos艂uga legendarnego ks Jastaka w Strach贸wce pod koniec II Wojny 艢wiatowej i ci膮g艂o艣膰 patriotycznych postaw i tradycji w Solidarno艣ci Rolnik贸w Indywidualnych z 3 Maja w Starch贸wce! C贸偶 dla nich znaczy Rzeczpsopolita Norwidowska! 艢lepi prowadz膮 u nas kulawych.


Dla rz膮dz膮cych pa艅stwem i Ko艣cio艂em niewiele znaczy pamie膰 i to偶samo艣膰 we wsp贸艂czesnych dziejach i kulturze. A wiec tak偶e Prawa Cz艂owieka z 1948, nauka soborowa o Ko艣ciele w 艣wiecie wsp贸艂czesnym, Janowo-Paw艂owe encykliki spo艂eczno-m膮dro艣ciowe. Tym bardziej nasz Mistrz i Wieszcz Cyprian Norwid i Jego Rzeczpospolita.

Czuj臋 si臋 zdradzany tak偶e Waszymi biskupimi listami o patrioty藕mie i dialogu. W tych listach s艂ysz臋  tylko s艂owa, s艂owa, s艂owa…. Mijaj膮 nas codziennie - jakby nigdy nic, - w polskich szko艂ach, na ulicach, kazania przygotowuj膮 i g艂osz膮w  niedziel臋. JAKBY NIE BY艁O TYCH XXXX-i-XXX-LECI tako偶 polskich, co i papieskich!


***


Ponie偶ej s膮 robocze notatki, kt贸re same przysz艂y - z 偶ycia - i czeka艂y dzisiejszego dnia;

A) Sadyzm przemilczania - z艂o zwyci臋偶a, kiedy dobrzy ludzie milcz膮. W tym przypadku, nie milczeli, bo chodzi o bestialstwo wzgld臋em zwierz膮t (psa)? A gdyby tak i podobnie m贸j samorz膮d? Moja Rada Pedagogiczna? Moja Rada Parafialna?? moja Kuria Diecezjalna?


B) Ko艣ci贸艂 nie mo偶e milcze膰, gdy... widzi "obyczajowe z艂o i zgorszenie" - m贸wi, m贸wi膮 biskupi. S艁OWA, S艁OWA, S艁OWA (Shakespeare). A ja, jak by艂em, tak jestem przemilczany w moim Ko艣ciele! Nie tylko! W mojej Ojczy藕nie! TO JEST DLA MNIE OBYCZAJOWE Z艁O I ZGORSZENIE!
JESTEM moj膮 drog膮-prawd膮-偶yciem... Rocznik 1953.
Moja Konstytucja, 艣wiado艣膰, to偶samo艣膰, niczym preambu艂a nast臋pnego pokolenia. Dzieci mam ju偶 10, wnuk贸w na razie pi臋cioro. Wiem, co m贸wi臋 o przysz艂ym pokoleniu Polek i Polak贸w. Sam zawdzieczam siebie, Ojczyn臋, Ko艣ci贸艂 poprzednim pokoleniom! "B贸g daje z pokolenia na pokolenie". 


C) 
DZIECKO KSI臉DZA zabiera g艂os Uwa偶am za wiarygodne - t臋 hostori臋 i zmow臋 milczenia w Ko艣ciele! Nie tylko w sprawie pedofilii! Jako naczeln偶膮 asad臋 post臋powania Koscio艂膮 jako instytucji i ludzi podleg膰艂h tej偶e instytucji!
"To nie ojciec - to PRODUCENT" - brzmi szczeg贸lniez 艂owrogo ws tosunku do ksi臋dza-ojca.

D) "Gdy m艂oda zakonnica zasz艂a w ci膮偶臋, musia艂a opu艣ci膰 zgromadzenie. Ojciec dziecka nadal jest ksi臋dzem i nie poni贸s艂 powa偶niejszych konsekwencji - m贸wi Joanna Olech, urszulanka, sekretarka generalna Konferencji Wy偶szych Prze艂o偶onych 呕e艅skich Zgromadze艅 Zakonnych w Polsce… papie偶 zrobi艂 dobrze, m贸wi膮c publicznie o molestowaniu w艣r贸d duchownych, cho膰 to kolejny trudny i bardzo bolesny element rzeczywisto艣ci ko艣cielnej 

 E) Nie lekcewa偶ymy tej krytyki! Zw艂膮szcza w 40-i-30-lecie polskiego dzi臋kczynienia!
艢wi臋to Dzi臋kczynienia! Polskie 艣wi臋to! Polskiej Drogi Wolno艣ci! "Mo偶emy i powinni艣my ws艂uchiwa膰 si臋 w g艂os wszystkich, kt贸rym le偶y na sercu dobro Polski... nie powinien to by膰 monolog, ale dialog... bo Ko艣ci贸艂 znalaz艂 si臋 "pod pr臋gierzem ostrej krytyki", kt贸ra zwi膮zana jest ze "s艂abo艣ciami jego ludzi, tak偶e pasterzy" (kard. St. Dziwisz w homilii podczas uroczystej mszy w 艢wi膮tyni Opatrzno艣ci - wszak wiekopomne Wotum Wdzi臋cznosci za Konstytucj臋 RP i wsp贸艂czesny konstytucjonalizm - z okazji 艢wi臋ta Dzi臋kczynienia, a tak偶e 40. rocznicy pierwszej pielgrzymi Jana Paw艂a II do Polski. Przybyli na ni膮 najwy偶si hierarchowie Ko艣cio艂a i przedstawiciele w艂adz pa艅stwowych.)


Ale c贸偶 po odnowie Ko艣cio艂a bez nas? Nici! Bez nas Ko艣cio艂膮 nie ma. CZ艁OWIEK JEST DROG膭 KO艢CIO艁A (nie instytucja)!

Wi臋c nie tylko hierarchia, ale i my musimy zrobi膰 swoje, 偶eby Ko艣ci贸艂 odzyskiwa艂 prawdziwy blask, poczynaj膮c od naszych lokalnych wsp贸lnot. Bez dialogu i prawdy - zawsze dialogicznej - si臋 nie da. Zak艂amanie b臋dzie kr贸lowa膰 nadal (wnastepnych pokoleniach) jak kr贸luje dzisiaj, co a偶 razi w dniu 4 Czerwca 2019 na ziemi, Matce i Ojczy藕nie, naszej.


***

WYBRAKOWANA TO呕SAMO艢膯 POLAK脫W
                     /historia zak艂ama艅/

                     /Centesimus annus, ROK 1989/

w mojej gminie Strach贸wka
w Powiecie Wo艂omi艅skim na Mazowszu
te偶 dzisiaj niczego nie obchodz膮
zoboj臋tnia艂 im los Polski
pamie膰 i to偶samo艣膰 im obca

jaka jest to偶samo艣膰 bez pamieci
wybrakowana (wybi贸rcza)
braki mog膮 by膰 z braku 艣wiadomo艣ci
albo z zak艂amania

jeste艣my antyfenomenem wsp贸艂czesno艣ci
na pewno pod tym wzgl臋dem
Polska dumna i 偶a艂osna
na w艂asne 偶yczenie partyjnych

najwi臋kszy udzia艂 ma Kosci贸艂
w zak艂amywaniu polskiego 偶ycia
obchodzimy dzisiaj 艣wi臋to dzi臋kczynienia
nie rozumiej膮c po co i dlaczego

to co sta艂o si臋 przekle艅stwem
Ojczyzny prze艂omu tysi膮cleci
to pogarda dla rozumu i kultury
dzi艣 sojuszem tronu i o艂tarza stoi

to co dzieje si臋 w ca艂ej Polsce
mog臋 obserwowa膰 w gminie
na przyk艂adzie mieszka艅c贸w Polak贸w
gmina jest miniaturk膮 pa艅stwa

wi臋kszo艣膰 dzi艣 znaczy mainstreamowi
ma kult niepami臋ci przodk贸w
Virtuti Militari za Koroste艅 1920
ksi臋dza Jastaka i Solidarno艣膰

wkr贸tce zapomn膮 o Dniach M艂odzie偶y
ostatnim wydarzeniu epoki cud贸w
nie maj膮 spoiwa dla pamieci
to偶samo艣膰 ich wypaczona zdradliwa

symbolem zdrady
jest wyniesienie Wot贸w Wdziecznosci
z ko艣cio艂a proboszcza Iwanickiego
b艂ogos艂awi膮cego 3 Maja 1981 Solidarnosci

symboli zdrad jest wi臋cej
przy ka偶dej wi臋kszej okazji i bez okazji
spiski przy konkursie na dyrektora szko艂y
imienia Rzeczpospolitej Norwidowskiej

anonimy donosy to ich chleb powszedni
zniszczyli mi bloga o naszej historii
w terminie wyborczym II tury 2010
偶yjemy prze艣ladowani w diecezji

niegodni nast臋pcy Karola Wojty艂y
na biskupich siedziskach
nie da si臋 nazwa膰 tego stolicami
bez kultury nie ma powi膮za艅 to偶samo艣ci

wczoraj partyjni w艂adcy byli w Gda艅sku
z pogard膮 dla gospodarzy dumnego miasta
premier od siedmiu bole艣ci
otoczy艂 si臋 k艂amstwami i ochroniarzami

co oni tam wczoraj 艣wi臋towali
czy ROK 1989 w encyklice papie偶a
nie – jego pielgrzymk臋 do Warszawy
pamietnego 2 czerca na Placu Zwyci臋stwa

tyle 偶e o dziesie膰 lat wcze艣niejsz膮
od kt贸rej prawie wszystko si臋 zacz臋艂o
ale potem by艂o zwyci臋stwo ROKU 1989
o tym milcz膮 w艂adcy i biskupi w sojuszu

klimat zak艂amania zaci膮ga od g贸ry
po same do艂y parafialno-gminne
na takiej wybi贸rczej to偶samo艣ci
zdefekowanej co艣 kiedy艣 wyro艣nie

wota za prawdziw膮 wolno艣膰 godno艣膰 polsko艣膰
le偶膮 w szuflach zakrystii i plebanii
s膮 te偶 w archiwach IPN i w pami臋tnikach
kiedy艣 wr贸c膮 na swoje miejsce
doros艂ych Polak贸w z prawdziw膮 matur膮

   (wtorek, 4 czerwca 2019, g. 10.29)

***

ABY DO 艢MIERCI

       /pytaj膮cym dlaczego dlaczego/


nie chc臋 ju偶 kupowa膰 but贸w
tym mniej innych gad偶et贸w 偶yciowych
ani mie膰 nowych z臋b贸w
raz si臋 偶yje

sens sw贸j zrozumia艂em
艣wiadomo艣膰 narodow膮 naby艂em
to偶samo艣膰 konstytucyjn膮 to偶e
a to niepotrzebne nikomu tu

     (poniedzia艂ek, 3 czerwca 2019, g. 18.59)

***

UPRAWA 艢WIADOMO艢CI

              /Soli Deo honor et gloria/


rolnik zawsze ma co robi膰
w swoim gospodarstwie
jak ja na polu 艣wiadomo艣ci

on produkuje kwanty 偶ywnosci
ja kwanty sensu
nie tyle produkuj臋 co odpoznaj臋

osob臋 mo偶na uzna膰 kwantem
kwantem sensu we Wszech艣wiatach
jest ni膮 ka偶dy cz艂owiek osoba jednostka

sens nie jest abstrakcj膮 ani materi膮
jest drog膮-prawd膮-偶yciem osobowym
dialogiem z kultur膮 i wiecznosci膮

    (poniedzia艂ek, 3 czerwca 2019, g. 12.02)

***

A-NTY-HISTORYCZNO艢膯

nie warto uczestniczy膰 w historii
w jej nadzwyczajnych wydarzeniach
potem 偶ycie zmarnowane
nie mo偶na od niej wyemigrowa膰

16 pa藕dziernika 1978
czerwiec 1979
ROK 1980
3 maja 1981
ROK 1989

potem katecheza samorz膮dno艣ci
a偶 po Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮
z Patronk膮 z Annopola
Matk膮 Bo偶膮 Murillowska z 3 lipca 1910

nie da si臋 potem 偶y膰 czym innym
bez zwi膮zku i powi膮za艅
pami臋ci to偶samo艣ci naszej
艣wiadomo艣ci narodowej i konstytutywnej

gdybym mia艂 drugi raz wybiera
wybra艂bym to samo
prosi艂 na kolanach
o t臋 艂ask臋 drogi-prawdy-偶ycia

偶ycia w uniesieniu do nieba nieb
i kontemplowania prawdy
bez kt贸rej 偶ycie nie jest wiele warte
tylko ona da wolno艣膰 mi艂o艣膰 i zbawienie

    (poniedzia艂ek, 3 czerwca 2019, g. 11.34)

***

LOGOS

           /Logos by艂 od pocz膮tku/

jest w matematyce i teologii
bez logosu niczego nie ma
pi臋kno-dobro-prawd臋
wielu rozpozna艂o
osob膮 najwy偶sz膮 nazwa艂o

nie wszyscy s膮 personalistami
materiali艣ci w logos nie wierz膮
religie z Bogiem uto偶samiaj膮
my w Objawieniu poznajemy
wielbimy w Ko艣ciele gromadnie

Bo偶e w Tr贸jcy Jedyny Duchu 艢wi臋ty
kt贸ry 艣wiat stworzy艂e艣 i zbawiasz
innego nie pozna艂em
przy Tobie pozostan臋
w Twojej do艣wietlaj膮c si臋 chwale

sens odpoznany drog膮-prawd膮-偶yciem
ani drgnie
w nim 偶y膰 w nim umrze膰 si臋 chce
poza nim niewiele ju偶 mnie interesuje
b臋d膮c wsp贸艂艣wiatyni膮 prawdy wiary i rozumu

(niedziela, 2 czerwca 2019, g. 11.19) TU- Zjednoczeniw  Duchu (2)


Do艂o偶臋 jeden z pieciu tekst贸w pod tym samym tytu艂em "POLSKA W STRACH脫WCE I W NAS


POLSKA W STRACH脫WCE I W NAS (5)

           /nie stan臋 si臋 inny by si臋 wam podoba膰/

czy ja opisuj臋 t臋 sam膮 Polsk臋
z pewno艣ci膮 inn膮
ni偶 wasza o najwy偶si przedstawiciele
tej innej samorz膮dowcy ksi臋偶a nauczyciele
skoro nie rozmawiamy ze sob膮

jestem dumny z tego gdzie doszed艂em
gdzie da艂em si臋 doprowadzi膰
w pracy (pocie) swego czo艂a
艣wiadomo艣ci narodowej dotykalnej
a偶 po to偶samo艣膰 konstytucyjn膮


(wtorek, 30 pa藕dziernika 2018, g. 10.00) - Reszta TUTAJ

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz