poniedzia艂ek, 11 listopada 2019

Samopoczucie patriotyczne (zapiski denata, wiecznego Hamleta)

Wol臋 dzisiaj Gda艅sk ni偶 Warszaw臋. Tam id膮 pod wszystkimi Sztandarami Wolno艣ci, Pami臋ci i To偶samo艣ci, kt贸re wsp贸艂-odzyskiwa艂em Czynem Solidarno艣ci, Katechezy (Narodowej), Samorz膮dno艣ci i Stowarzysze艅. To by艂a epoka cud贸w , ko艅czymy jej czwart膮 dekad臋. W tej przestrzeni i Duchu Tamtego Czasu jeszcze 偶yj臋. Dla Warszawy, mojej gminy, parafii jestem denatem.

Wota Wdzi臋czno艣ci ofiarowane Bogu i Ojczy藕nie, za Wolno艣膰, Godno艣膰, Polsko艣膰 zdobyte w moim pokoleniu solidarno艣ci膮 prawie narodow膮, a wiec i ko艣cieln膮,wynosz膮 dzisiaj z ko艣cio艂贸w i oficjalne propagandy rz膮dz膮cych. Dzisiaj PiS-KEP-Polska nie rozumie, o czym m贸wi臋 i pisz臋. Odesz艂a gdzie艣, zagubi艂a si臋 w meandrach p艂ytko rozumianej wsp贸艂czesno艣ci. Dzisiejszym PT Rodakom nie w smak s艂owa "zarzu膰cie sieci na g艂臋bi臋". Wystarczaj膮 sieci partyjnej propagandy w tzw. mediach narodowych. Zawsze tak b臋dzie w krajach, gdzie nie ma pasterzy, gdzie prawda szlifowana w dialogu nie jest kochany, czyli ani kultura, ani rozum i wiara, kt贸re tylko, gdy w zgodzie dzia艂aj膮, mog膮 prawd臋 kontemplowa膰.

W Gda艅sku wczoraj odby艂a si臋 debata o demokracji. Z udzia艂em Polaka na Oxfordzie, gdzie jest profesorem od…? Czytajmy co sam o sobie pisze: „I teach European Politics and Society at the University of Oxford. My main research interests are in the field of European Integration and Disintegration, Political Geography, Comparative Politics and Democracy, Political Ideologies (especially liberalism), Media and Communication (tutaj).

呕ycie pisze scenariusze. Prowadzi mnie jeszcze drogami prawdy i samo艣wiadomo艣ci. W trakcie telewizyjnej transmisji mia艂em przyjemno艣膰, wysi艂ek j臋zykowo-intelektualny, i honor… prowadzi膰 w Internecie rozmow臋 z Anglikiem, 偶yj膮cym z pasj膮 Polakami na Wyspach. O czym? Pos艂uchajcie (swoje s艂owa mog臋 cytowa膰 dos艂ownie, rozm贸wcy tylko zasygnalizuj臋):

„- Oto kilka zdj臋膰 z dzisiejszego spaceru po Roundhay Park… To wspania艂e miejsce! Da艂o nam pi臋kne jesienne kolory!

- Naprawd臋 pi臋kno zobaczy艂em dzi臋ki Wam i wok贸艂 Was! A my w艂a艣nie ogl膮damy w telewizji wielk膮 dyskusj臋 na temat demokracji. Prof. Zielonka z Oksfordu jest w niej wa偶nym polsko-brytyjskim g艂osem wi臋kszych do艣wiadcze艅 wsp贸艂czesnego 艣wiata!
- Och, to interesuj膮ce. Oto moje szybkie punkty na temat demokracji, na pocz膮tek, albo na dodatek:
- demokracja doprowadzi艂a nas do Brexitu w Wielkiej Brytanii!
- w 艣wiecie mo偶na wybra膰 demokratycznie prawie wszystko, w tym przer贸偶ne ekscentryczne postaci

To bardzo gor膮cy temat w Polsce z powodu naszych podzia艂贸w i jutrzejszego 艣wi臋ta narodowego!
- Ale nie mo偶emy narzeka膰, poniewa偶 na r贸偶ne postaci i rozwi膮zania g艂osowa艂a demokratycznie ludno艣膰 naszych kraj贸w! My艣l臋, 偶e demokracja czasami przynosi nam ekstremalne niespodzianki, ale oczywi艣cie to szcz臋艣cie, 偶e mamy demokracj臋.

Przez 35 lat mieszka艂em w tzw. demokracji ludowej w PRL. Mieli艣my te偶 wtedy ca艂kiem szczeg贸lny wynalazek ludzkiej cywilizacji - humanizm socjalistyczny. A jutro obchodzimy Dzie艅 Niepodleg艂o艣ci (od 1918 r.)
- Napisa艂em, w jednej z moich ksi膮偶ek o szko艂ach odnosz膮cych sukcesy, 偶e w Wielkiej Brytanii jeste艣my ofiarami demokracji!

Oops!
- Prawdziwa zmiana w naszym systemie edukacji nast膮pi tylko przy d艂ugoterminowym (np. 10-letnim) podej艣ciu do zmiany szko艂y i nauczania.  A nasz (nasze w wi臋kszo艣ci kraj贸w) system demokratyczny, obejmuje 4 lub 5 letnie kadencje w parlamencie, a to oznacza, 偶e politycy pracuj膮 nad kr贸tkoterminowymi zmianami, i pracuj膮 tak… aby zostali wybrani na nast臋pn膮 kadencj臋!

Tak! Rozumiem to w ten sam spos贸b.
- Nic tak naprawd臋 wa偶nego si臋 nigdy nie zmienia, jeste艣my wi臋c ofiarami naszej demokracji i naszego kr贸tkoterminowego my艣lenia. To jest taka silly game. A dzieci-uczniowie cierpi膮.

Jak 偶y膰 i jak uczy膰 nast臋pne pokolenia jest wiecznym pytaniem! Mam to ju偶 za sob膮, ale nowe pokolenie ...?
- Tak wiele pyta艅 jest przed nami, przed szko艂ami (systemami o艣wiaty), spo艂ecze艅stwami.
Pisa艂em o tym w mojej ksi膮偶ce "We Did it Here! Inspirational stories of school improvement and classroom change (“Zrobili艣my to! Inspiruj膮ce historie o rozwoju szko艂y i zmianach nauczania”). Mog臋 ci wys艂a膰 kopi臋, je艣li jeste艣 zainteresowany.

Je艣li wy艣lesz nam swoj膮 ksi膮偶k臋, zadaniem naszej szko艂y im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej b臋dzie z pewno艣ci膮 jej poznanie i om贸wienie!
- Na pewno wy艣l臋 ci jedn膮.
Zwiedzi艂em niekt贸re z najbardziej udanych szk贸艂 w Wielkiej Brytanii. Rozmawia艂em z dyrektorami, nauczycielami i uczniami. To by艂o fascynuj膮ce. Zacz膮艂em we w艂asnej szkole, w kt贸rej by艂em nauczycielem. Zdobywali艣my w niej wiele nagr贸d, dzi臋ki czemu pomy艣la艂em o istotnych elementach sukcesu i sposobach ich utrwalenia/powt贸rzenia.

Fantastycznie to s艂ysze膰!
- Tak, to bardzo interesuj膮cy temat. Mam nadziej臋, jako autor, 偶e inspiruj膮cy dla nauczycieli i dyrektor贸w i zach臋caj膮cy do poznawania wielu innych szk贸艂.

Do艣wiadczyli艣my tylko nielicznych (w Danii, Norwegii i w Tibberton w Anglii) w programie mi臋dzynarodowej wsp贸艂pracy szk贸艂 „Socrates Comenius” (2004-2005). Nasz projekt mia艂 tytu艂 "European awareness in schools" i by艂 sformu艂owany przez Miss Hannah z Tibberton Community School. Niekt贸rzy nasi absolwenci pracuj膮, studiuj膮 za granic膮, nawet nie o wszystkich wiemy.
- To wspania艂y program. My te偶 wiele skorzystali艣my z unijnych dotacji na wsp贸艂prac臋.

Rozmawiaj膮c z Tob膮 i s艂uchaj膮c jednocze艣nie debaty w Centrum Solidarnosci w Gda艅sku czuj臋, jakby profesor Zielonka i ca艂a Anglia wplot艂a si臋 w nasz膮 rozmow臋. 
Takich rozm贸w potrzebujemy w wolnym 艣wiecie. Potrzebujemy jako mieszka艅cy-obywatele, nauczyciele, wychowawcy, ludzie kultury (kulturalni globalnie, bez za ciasnych zawsze i obcych naturze cz艂owieka granic). Hurra! Dzi臋kuj臋 Brin!

PS.
Dlaczego niesmaczny denat sraszy nas w tytule? A to ju偶 s膮 moje... oddam g艂os poecie:

"Co do mnie, rzecz jest inna, ja - to jestem
Na 艣wiecie jako w trupie doskona艂ej
Nad-kompletowy aktor - je偶li kiedy
Czyje mi zrobi miejsce zazi臋bienie,
To dobrze - albo je偶li kochanek si臋 sp贸藕ni
Lub duch nie na czas w艂os sobie rozwieje,
Lub piorun winien uderzy膰 przechodnia...
To - ju偶 s膮 moje w dramie specjalno艣ci!

S膮 to zabawne historie... dla go艣ci.
A - nie my艣l, Pani, abym 偶贸艂ci膮 pisa艂,
O! nie... 偶a艂uj臋 tylko, 偶e - by膰 mo偶e -
I偶 nawet grobu mego mie膰 nie b臋d臋,
Tak, jak prosi艂em o to mych przyjaci贸艂."

              (Norwid, Pierwszy list...)

Przecie偶 nie mo偶ecie zaprzeczy膰, 偶e codziennie prosz臋 i czekam na dialog. Dialog to "by膰 albo nie by膰" nasze, nie tylko wolno艣ci, demokracji, kultury, wsp贸lnot... S膮 Gda艅sk i Warszawa! W Warszawie rozdaje si臋 stanowiska i medale.

***

OSOBA KO艢CI脫艁 B脫G

     /przeszed艂 mi臋dzy nimi i oddali艂 si臋/

mo偶na pyta膰 dociekliwie
na miar臋 偶yciowych do艣wiadcze艅
osoby w Ko艣ciele

osoba 偶yje g艂臋bi膮
Ko艣ci贸艂 mo偶e wspom贸c
zast膮pi膰 si臋 nie da

tylko taki Ko艣ci贸艂 pomaga
kt贸rego drog膮 jest cz艂owiek
byle nie doktryna i w艂adza

nie stawi takich pyta艅
kto艣 kogo 偶ycie nie poprowadzi
a偶 do takiej przepa艣ci i 艣cian

Jezus by艂 nie tylko kuszony
ale wstawiony w takie sytuacje
te偶 musia艂 odpowiedzie膰 wybiera膰

    (niedziela, 10 listopada 2019, g. 14.24)

***

JESTEM NIKIM

      /dlaczego jest raczej co艣 ni偶 nic/

kiedy kto艣
staje si臋 kim艣
ja wiem
偶e jestem nikim

kto艣 kim艣 w dialogu
bez dialogu si臋 nie da
nie mo偶na nie wolno
prawda ja艣nieje w dialogu

偶elazo szlifuje si臋 偶elazem
ksi臋ga m膮dro艣ci zna od wiek贸w
cz艂owiek szlifuje si臋 cz艂owiekiem
w tym i innym tysi膮cleciu

moja nikimo艣膰 nie jest cyniczna
jest prost膮 ocen膮 kultury
i odrzuceniem polityk贸w
w samorz膮dzie i Ko艣ciele.pl XXw

przecie偶 gdybym kim艣 by艂
to by ze mn膮 rozmawiali jako艣
w Realu i w necie na blogach
przecie偶 codziennie tam pisz臋

nie ma tam nic ciekawego
dla nich
a czy jest w istocie
czas po艣miertny poka偶e

spokojny jestem (z nut膮 goryczy)
nie o mnie przecie偶 chodzi
ale o kawa艂 obiektywnej historii
w Strach贸wce Polsce i Ko艣ciele

Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej
jeszcze si臋 trzyma jak Westerplatte
jeszcze nie pad艂o pod ci臋偶arem lat
jej jego los zale偶y od przysz艂o艣ci

czy opatrzno艣膰 zachowa materialnie
czy zachowa histori臋 idea艂贸w
wcielon膮 osobami w osoby
w 艂a艅cuchu ludzkich pokole艅

   (niedziela, 10 listopada 2019, g. 11.19)

***

艢MIER膯 SPO艁ECZNA

         /wbrew mi艂o艣ci i prawdzie/

to 艣mier膰 w spo艂ecze艅stwie
to s膮d nad spo艂ecze艅stwem
jego pami臋ci膮 i to偶samo艣ci膮
kt贸ra w tej 艣mierci umiera

wolno艣膰 godno艣膰 kultura
nie bior膮 si臋 z niczego
w pa艅stwie Ko艣ciele samorz膮dzie
ka偶dy mo偶e pyta膰 i (z)rozumie膰

ka偶dy mo偶e lecz niewielu chce
to nasze polskie spo艂ecze艅stwo
nie-pamie膰 nie-to偶samo艣膰
nie ma barw jedynie partyjnych

reklamy w mediach lec膮
kazania w ko艣cio艂ach lec膮
nie tycz膮 pami臋ci to偶samo艣ci
s膮 obok nie w centrum 偶ycia

kto艣 kiedy艣 gdzie艣 opowie
odda honor i cze艣膰 bohaterom
odrzucony b臋dzie kamieniem w臋gielnym
Wa艂臋sa opowie histori臋 w kongresie USA

(sob. 9 list. 2019, g. 10.20) TU- Niezjednoczeni... PL


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz