czwartek, 14 listopada 2019

Zdwajać, ztrajać, zsiedmiać… czyli poezja, dobroć, prawda, Chopin, Norwid, Annopol, Strachówka

La musique est une chose étrange!
Byron
L'art?... c'est l'art - et puis, voila tout.
Béranger

Bóg nie gra w kości, ani się chowa przed wiarą i rozumem człowieka z gatunku hs. Ani ja się chowam, ani nikt, kto poznał siebie, przekroczył świadomość pospolitą, po granice samoświadomości. Zaczyna się ta wieczna zabawa egzystencjalna od pamiei i tożsamosci. Potem to już samo leci.

***

czyż Bogu chcę coś zabrać
w mojej wsi gminie parafii
azali człowiekowi i obieralnej władzy
że mnie tak okrutnie przemilczają
za życia

wbrew naturze kultury i rozumu
tudzież gatunkowi homo sapiens
zawsze w dialogu
bo inaczej zaprzecza
prawdy nie kontemplując

Gdzie ton i miara równe są przedmiotowi,
Gdzie przedmiot się harmonją dostraja;
Tam jest i pieśń, i rym — jak, kto je powić
Tam zsiedmia się brzmienie i tam się ztraja
I spadkuje się samo ku końcowi...

nie stargam cię ja, nie, ja uwydatnię…
/Cyt. za /:
1) Kolebka pieśni
2) Fortepian Chopina 

***

CO PISZĘ

gdyby kto spytał odpowiem
rzecz bardzo osobistą
może nawet aż samoświadomość
dobywam i spisuję na ile się daje
drogą-prawdą-życiem

wówczas najbardziej jestem egzystencją
bytowaniem świadomym na ziemi
sobą wtedy najpełniej się czuję
aktem miłosnym wszechświata
inaczej objawić się nie da

    (środa, 13 listopada 2019, g. 10.44)

***

RELIGIOZNYJ

         /przez czułe oko łzą ocienione/

on był religiozny
wspomina żona sławnego artystę
co każe myśleć z wdzięcznością
o całym rodzaju ludzkim
zwłaszcza ludziach kultury i sztuki

nie ma większej miary
w dziejach człowieka
niż Bóg Osobowy
nie mylić z samą obrzędowością

który artysta chce zaprzeczać innym
którzy byli przed nim
na których działach sam siebie stwarza
co dzień wczuciem wiarą sercem i okiem
wiara i rozum muszą kontemplować
by najprawdziwszej prawdy sięgnąć

     (czwartek, 14 listopada 2019, g. 11.47)

***

WOLNOŚĆ WIARY I ROZUMU

               /Apostołowi Tomaszowi/

musisz wierzyć że jest prawda
nie szuka się czegoś w co się nie wierzy
to tak na początek tych rozważań

jeśli nie wierzysz w istotę rzeczy
zostajesz na powierzchni
rzeczy i zdarzeń życiowych

paradoks nieuświadomiony
bo mamy zmysły i czucie głębokie
świadomość i rozum

w każdej sytuacji życiowej osoby
istota rzeczy chce być odsłaniana
ona poprowadzi przez ciemność ignota

kurtyna dawno podniesiona
życie jest największym teatrem
wszystko przed nami i w nas się dzieje

nie reżyser przedstawień w nas działa
ale my sami i istota wszystkich rzeczy
w sens się składa najlepiej gdy w Logos

każdy z nas wolny spróbuje nie musi
człowiek osoba świadoma (lub nie)
Pan mój i Bóg mój jest w Tym

     (środa, 13 listopada 2019, g. 13.23)

***

ŁATWE I NIE SZCZĘŚCIE

od rzeczy i sensu do osoby
prowadzi
jeśli pozwalamy się prowadzić
trzeba rozeznania

szczęście jest dla człowieka
opiewane od zawsze przez sztukę
w kulturze nauce
jak powołanie dar i tajemnica

kiedy rzecz prowadzi tzn jej istota
a my pozwalamy się prowadzić
wszystko staje się przejrzyste
veritatis splendor z niej nich aż bije

samopoczucie to więcej niż my tylko
to nasze dotychczasowe życie i świat
wiesz w nim że nie jesteś sam
i że nie jesteś wszystkim

ale każda rzecz i sytuacja mówią mi więcej
nie tylko że nie jestem pępkiem świata
ale i że nie jestem z materii tylko
skoro odbieram i daję się prowadzić

to nie szerokość długość wysokość ani waga
ale istota rzeczy każdej rzeczy i sytuacji
daje się pozwala poznać i mnie prowadzi
większa niż waga i trójwymiarowość

wczoraj o tym myślałem
nie mogłem zapisać na złym komputerze
kiedy wybrańcy wchodzili do Parlamentu
człowiek nigdy nie jest zbyt głupi by decydować

każda rzecz sytuacja sprawa
daje się nam lub bywa zadana
aż po istotę kontemplacji we Wszechświecie
i bycia tu na ziemi współ-świątynią

łatwe to szczęście dla myślących
z poetami pracującymi w pocie swego czoła
każdy wiarę i rozum ma na miarę
o ile z nawykiem używania dwu skrzydeł

(śr. 13 list. 2019, g. 13.01) TU - Niezjednoczeni...PL

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz