piątek, 15 listopada 2019

Geniusz i beton, albo egzystencja upostaciowana


La musique est une chose étrange!
Byron
L'art?... c'est l'art - et puis, voila tout.
Béranger
Geniusze są wśród nas, w rodzaju ludzkim. Charles Baudelaire, napisał, że geniusz to „dzieciństwo odnalezione świadomie” (cyt. za pr.doktorską Anny Kadykało pt. "Dzieciństwo jako rosyjski temat kulturowy w XX wieku").
Dzisiaj - co jakiś czas - możemy znaleźć w mediach informacje, żę 9-cio, 10-latki kończą uniwersytety. Skąd się w nich to bierze? Nie wiem. Geny, neurony, otoczenie, środowisko itd.
Ale znam też inne rodowody tego fenomenu (dobro-objawiające i zło-betonujące). Pokolenia pracują na inne geniusze. Nie tyle geniuszów, co geniusze właśnie, narracje, historie, całości, opowieści innych jedności i sensów. Logosu.

Jedną z takich historii spotkałem w Annopolu, Strachówce, (roz)poznałem całkiem długim i polskim życiem. Ta historia jeszcze się opowiada, to znaczy dzieją się dzieje. Egzystencja nie może zaistnieć i błyszczeć (veritatis splendor) inaczej, jak tylko upostaciowana. Ja tylko, pisząć, spsiuję to co widzę, słyszę, czuję, rozumiem, wierzę. Co widziałem, słyszałem… odnajdując, splatając, wydobywając - objawiam. Wiele relacji już wisi w internecie. Także o historycznym wydarzeniu, wspomniem którego DyrKa szkoły i Prezes Stowarzyszenia Rzeczpospolita Norwidowska GRAŻYNA KAPAON rozpoczęła wprowadzenie do 11 Listopadowego Koncertu w historycznej sali-świetlicy przy OSP w Strachówce!



Jako naoczny świadek i uczestnik Polskiej Drogi Wolności i dłuższej historii dziejów narodowych i kościelnych, aż po i sprzed Konstytucji 3 Maja, która też we mnie ma swoją postać, nie tylko pamięcią, tożsamością, ale nawet rysami twarzy-oblicza. Objawia. Epifania. Tęcza zachwytu myślącego w nas i bytującego Bytu-Logosu. We wspólnocie osób, dialogu nieskończoności.

Przyszło mi dzisiaj być świadkiem, jak rachityczne jest pojęcie dialogu i wspólnoty (pamięci, tożsamości) w nowym pokoleniu. W gminie, w której chciałem ginąć za Polskę, dzisiajsza demokracja jest chyba niema. Nie ma żadnego publicznego dialogu, wymiany myśli, pomysłów… wszystko jest tylko urzędowe, albo prywatne (plotkarsko-spiskowe). Nie tym jest samorządność. Nie tak okazuje się wdzięczność Opatrzności, która dała wolność i ideały. Ideałem prowadzona jest także od dawna szkołą, dzisiaj z dumną nazwą Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Demokracja prawdziwa, oparta na godności osoby i obywateli świadomych siebie i kultury człowieka na ziemi – zatrzymała się w pół kroku. Stoi u drzwi i kołacze. Wiara i rozum pozwalają kontemplować prawdę. Nawet, gdy moja wspólnota lokalna, tak świecka, jak i kościelna przemilczają prawdę i ideały na zabój. Choć wszyscy ludzie dobrej woli przeżywali dzięki wierności ideałom – Święto Niepodległosci 11 Listopada 2019 w Sali OSP w STRACHÓWCE.

***

Я пишу исторический роман

                 В. Аксенову

В склянке темного стекла
из-под импортного пива
роза красная цвела
гордо и неторопливо.
Исторический роман
сочинял я понемногу,
пробиваясь как в туман
от пролога к эпилогу.

Были дали голубы,
было вымысла в избытке,
и из собственной судьбы
я выдергивал по нитке.
В путь героев снаряжал,
наводил о прошлом справки
и поручиком в отставке
сам себя воображал.

Вымысел - не есть обман.
Замысел - еще не точка.
Дайте дописать роман
до последнего листочка.
И пока еще жива
роза красная в бутылке,
дайте выкрикнуть слова,
что давно лежат в копилке:

каждый пишет, как он слышит.
Каждый слышит, как он дышит.
Как он дышит, так и пишет,
не стараясь угодить...
Так природа захотела.
Почему?
Не наше дело.
Для чего?
Не нам судить.
                            /Булат Окуджава/

***

ŚWIADOMOŚĆ I BETON

        /moim lokalnym wspólnotom/

mam świadomość
i jestem świadomością
przemilczaną przez innych
w życiowych wspólnotach
o których myślę dziś beton

antydialogiczni
antywspólnotowi
nie wiedzą jak żyją co czynią
popeerelno-katoliccy jakoś
skryci w swoich lękach

czas pędzi i mija
ludzko-kosmicznych wymiarów
co było nie wróci
szans straconych nie nadrobią
rozmów ze świadomością

    (piątek, 15 listopada 2019, g. 13.39)

***

MILCZENIE KATECHETÓW

            /zatkało kakao i Jarek/

Polska nie ma pasterzy
Jezus nad nami płacze
katecheci nie mają swego głosu
są jakby nikim w naszym świecie

wiem bo jestem katechetą
prowadzę różne grupy w Internecie
dla nauczycieli w tym i katechetów
ci pierwsi komentują ci drudzy nigdy

Jezus nad nami płacze
nad Polską za kadencji PiS-KEP-u
kadencji sojuszu władzy niechlubnej
tronu i ołtarza bez myślenia

     (piątek, 15 listopada 2019, g. 11.04)

***

TWORZĘ DO POŁUDNIA

i ja choć zwykły szary człowiek
nie rzeźbiarz malarz kompozytor
nawet nie popularny piosenkarz
każdy z nich jest twórcą

ja tylko siedzę stukam w klawiaturę
do południa wszystko aż błyszczy
veritatisem splendorowym
i we mnie wiec piszę

     (piątek, 15 listopada 2019, g. 10.57)

***

SEKS I WIARA

seks jest przed religią
religia natury nie stwarza
ale seks jest dobry gdy wierzy
w większe wartości i im sobą służy

seksualizm gdy zwierzęco ślepy
może niszczyć osoby rodziny narody
nigdy swego apogeum nie osiągnie
najpierw trzeba być człowiekiem

     (piątek, 15 listopada 2019, g. 10.54)

***

UŚMIECH CHWOSTOROWSKIEGO

                       /R+I+P=Amen/

był sławnym rosyjskim barytonem
mieszkał w Londynie
żonę miał ze Szwajcarii i dzieci
plus dzieci z pierwszego małżeństwa
z baletnicą z Krasnojarska
trudno go było nie kochać

chciał by jego głos zapamiętano
nim piękno wyśpiewywał sztuki
lecz sam sobą wnosił coś jeszcze
nie tylko na sceny światowych oper
bo i po sobie pozostawił
uśmiech na miarę Słońca i księżyca

Piramidy jadą do Moskwy filharmonii
może i od nas pokłon mu oddadzą
Rzeczpospolitej Norwidowskiej
prosiłem ich o to w Strachówce
w dniu narodowego święta 11.11
wyśpiewali nam naszych wieszczów


     (piątek, 15 listopada 2019, g. 10.18)

***

WYDRUK KOŃCOWY

na koniec dostałem wydruk
Solidarność katecheza samorząd
Rzeczpospolita Norwidowska
Sanktuarium Matki Bożej Annopolskiej
piękne rodzinną historią
przodkami żoną dziećmi i wnukami

nie musiałem być kimś innym
znawcą politykiem profesorem celebrytą
widziałem zbawienie osoby i narodu
mogę odejść w pokoju

(pt. 15 list. 2019, g. 9.22) TU - Niezjednoczeni...PL

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz