艣roda, 20 listopada 2019

Ko艣ci贸艂.pl przeciwko cz艂owiekowi (1), czyli egzystencja upostaciowana wcieleniem osoby


Strach贸wka 1994, Annopol 1995, Annopol 1927, ONZ 1995

Karta Praw Cz艂owieka jest
jedn膮 z najwznio艣lejszych wypowiedzi 
ludzkiego sumienia naszych czas贸w
/JPII, ONZ, 1995/
...
PiS-KEP-Polska przesta艂a my艣le膰
prawami cz艂owieka na ziemi
kt贸re rozum rozeznaje w kulturze
bo oni z natury s膮 feudalni
...
kto nie chce o tym rozmawia膰
staje si臋 k艂amc膮 
ojcem wszelkiego k艂amstwa
/moje, jk, katecheta/


WPROWADZENIE
Tytu艂 roboczy, ciut inny, by艂 od wczoraj w moich notatkach, jako „My艣lenie o cz艂owieku, pa艅stwie i prawach cz艂owieka”.  Jest zwi膮zany z orzeczeniem TSUE. Ten post ma form臋 tr贸jdzieln膮, jest m膮dry cytowaniem 藕r贸de艂. Moje jest tylko wprowadzenie.
Tytu艂, ale nie tre艣膰, z-ewoluowa艂 po po艣cie ksi臋dza Stanis艂awa Walczaka – „PROFANACJA BEZ REAKCJI”. Tre艣膰 rozmy艣la艅 (roz-wa偶enia) i tak ku temu zmierza艂a. Pointa by艂a jest i pozostanie, straszn膮 prawd膮, 偶e Ko艣ci贸艂 w Polsce w sojuszu z parti膮 (rz膮dz膮c膮, "jedynie s艂uszn膮"), chce zmieni膰 definicj臋 gatunkow膮 cz艂owieka. Z a偶 homo sapiens, na tylko homo religiosus, czyli cz艂owieka podporz膮dkowanego religii. Pseudo-partyjnej-religii. Zglajchszaltowania, jednych z drugimi, by wszystkim rz膮dzi膰 si艂膮 lub l臋kami.

W PiS-KEP-Polsce nie nale偶y jakby ju偶 do gatunku my艣l膮cych os贸b-obywateli 艣wiata, ale bez-my艣lnych Polak贸w-Katolik贸w-Narodowc贸w. Od pocz膮tku obecnego ustroju,  w wyniku rewolucji popa藕dziernikowych wybor贸w 2015, zmierzamy ku katastrofie ludzkiego rozumu i kultury mieszka艅c贸w-obywateli Kraju Nad Wis艂膮. WBREW DUCHOWI CZASU, WBREW POLSKIEJ DRODZE WOLNO艢CI. Jestem jeszcze 偶yj膮cym naocznym 艣wiadkiem i wsp贸艂-uczestnikiem minionych przemian (Epoki Cud贸w), wi臋c daj臋 艣wiadectwo, pisz臋, publikuj臋. To jest moja powinno艣膰 偶yciowo-etyczna. Nawet, je艣li inni milcz膮. Nawet – je艣li przemilczaj膮 ci, kt贸rych katechizm definiuje jako wsp贸lnot臋 Ludu Bo偶ego.

Tego, co teraz wiem, czuj臋, prze偶ywam, rozumiem… wcze艣niej wiedzie膰 nie mog艂em. Nawet tego, 偶e jestem ofiar膮 ksi臋偶y pedofil贸w (1960-65 itd.). By艂em wychowany w tradycyjnej polskiej i katolickiej rodzinie. Patriotycznej, religijnej, z darem, wk艂adem, dziedzictwem II RP. Nikt nie bierze si臋 znik膮d. Ka偶dy ma swoich - i zawsze na swoj膮 miar臋 - przodk贸w. My i oni, dziadowie i ojcowie Rzeczypospolitej Naszej. Tako w niebie, na ziemi, jako i w historii i kulturze. Dochodz膮 jeszcze w艂asne przemy艣lenia, studia, odpoznawanie dziej贸w i kultury w sobie, w swoim 艣wiecie-偶yciu i oto jeste艣my. Na koniec jeste艣my najbardziej sob膮. Cz艂owiek to ten, kto ju偶 si臋 zna.

Mia艂em (mam) szcz臋艣cie, 偶y艂em w Epoce Cud贸w. Epoka ta mia艂a wielkiego Lidera, wcielenie m膮dro艣ci „jako w niebie, tako i na ziemi”, Papie偶a-Polaka Jana Paw艂a II, Karola Wojty艂臋. 16 pa藕dziernika 1979 porwa艂 mnie ten duch. Da艂em si臋 mu prowadzi膰 przez ca艂e doros艂e 偶ycie. Wojty艂a by艂 i dla mnie J贸zefa K, najpierw europejskiego pielgrzyma (Taize), potem Solidarno艣ciowca, nast臋pnie katechety w Legionowie i  Strach贸wce "MISTRZEM DUCHOWO艢CI I HUMANIZMU".

Ka偶dy musi sam siebie zrozumie膰 i to, co go prowadzi. Moje do艣wiadczenie, prze偶ycie 偶ycia i sensu jest zrozumia艂e w jedno艣ci ca艂o艣ci drogi-prawdy-偶ycia osoby J贸zefa K- jak Kapaon, albo katecheta. Duch Czasu jest wcieleniem m膮dro艣ci przekraczaj膮cej ka偶dego z nas, z osobna. Jest jednak m膮dro艣ci膮 zbiorow膮, wcielon膮 w miliony, upostaciowan膮 egzystencj膮 itd. itp. Mo偶na go odpoznawa膰 po dzie艂ach (owocach), kt贸re zostan膮 w dziejach i kulturze na zawsze.

Z ca艂ego bogactwa wybior臋 trzy, kt贸re w ostatnim czasie najcz臋艣ciej cytuj臋, na kt贸re si臋 powo艂uj臋, z 偶elazn膮 konsekwencj膮, polegam na nich „jak na Zawiszy”. Z pewno艣ci膮 – jak na Boga 呕ywego, Wieczn膮 Wsp贸lnot臋 i Dialog. A jednocze艣nie, jak na Niesko艅czona Prostot臋 (Kode艅 1983). Te trzy s膮:
1) Cz艂owiek jest Drog膮 Ko艣cio艂膮.
2) Jest prawda, poznawalna, kt贸r膮 mo偶na kontemplowa膰 na skrzyd艂ach wiary i rozumu.
3) Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury.
Wszystkie trzy s膮 zwi膮zane tak z Soborem Watyka艅skim II, jak i z Janem Paw艂em II, kt贸ry szermowa艂 nimi je偶d偶膮c po ca艂ym 艣wiecie przez 27 lat!!!Dawa艂 d艂ugo, powszechnie, globalnie WIELK膭 LEKCJ臉 DUCHOWO艢CI I HUMANIZMU.

Co si臋 sta艂o w i z polskim Ko艣cio艂em (Ko艣cio艂em w Polsce) po 艣mierci JPII, po wej艣ciu do UE, co zreszt膮 wymownie i jakby symbolicznie zbieg艂o si臋 w czasie! Zabrak艂o INTELEKTU??? Zwyci臋stwo aintelektualnego i antyduchowego lenistwa tradycjonalistycznego klerykalizmu?! Odreagowywanie i rewan偶yzm z艂ego ducha??

CZ臉艢膯 I
Z ORZECZENIA TSUE:

obiektywne okoliczno艣ci, w jakich zosta艂 utworzony dany organ [s膮dowy, w systemie prawnym], oraz jego cechy, a tak偶e spos贸b, w jaki zostali powo艂ani jego cz艂onkowie, mog膮 wzbudzi膰 w przekonaniu jednostek uzasadnione w膮tpliwo艣ci co do niezale偶no艣ci tego organu od czynnik贸w zewn臋trznych /…/ oznak niezawis艂o艣ci lub bezstronno艣ci, co mog艂oby podwa偶y膰 zaufanie, jakie s膮downictwo powinno budzi膰 w jednostkach w spo艂ecze艅stwie demokratycznym.
/…/ og贸lne warunki ramowe r贸wnego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy…
… wym贸g niezale偶no艣ci s膮d贸w wchodzi w zakres istoty prawa do skutecznej ochrony s膮dowej oraz prawa podstawowego do rzetelnego procesu s膮dowego, kt贸re to prawa maj膮 fundamentalne znaczenie jako gwarancje ochrony wszystkich praw wywodzonych przez jednostki z prawa Unii, oraz zachowania warto艣ci wsp贸lnych pa艅stwom cz艂onkowskim wyra偶onych w art. 2 TUE, w szczeg贸lno艣ci warto艣ci pa艅stwa prawnego. /…/  dotycz膮ce zakresu owego wymogu niezale偶no艣ci … w szczeg贸lno艣ci, 偶e zgodnie z zasad膮 podzia艂u w艂adz charakteryzuj膮c膮 funkcjonowanie pa艅stwa prawnego konieczne jest zagwarantowanie niezale偶no艣ci s膮d贸w wzgl臋dem w艂adzy ustawodawczej i wykonawczej. /…/ konkretne czynniki, kt贸re powinny zosta膰 zbadane… gwarancje niezale偶no艣ci.

CZ臉艢膯 II
Z Jana Paw艂a II

 „Cz艂owiek stanowi centrum nauczania Jana Paw艂a II, co jest ju偶 widoczne w encyklice Redemptor hominis, inauguruj膮cej jego pontyfikat. Cz艂owiek w ca艂ej prawdzie swego istnienia i bycia osobowego i zarazem spo艂ecznego - czytamy w niej - [...] ten cz艂owiek jest pierwsz膮 drog膮, po kt贸rej winien kroczy膰 Ko艣ci贸艂 w wype艂nianiu swego pos艂annictwa, jest pierwsz膮 i podstawow膮 drog膮 Ko艣cio艂a, drog膮 wyznaczon膮 przez samego Chrystusa, drog膮, kt贸ra nieodmiennie prowadzi przez Tajemnic膮 Wcielenia i Odkupienia. W przem贸wieniu w siedzibie UNESCO w Pary偶u powie: Trzeba tego cz艂owieka szanowa膰 dla niego samego, nie dla jakichkolwiek innych racji czy wzgl臋d贸w - jedynie dla niego samego. Trzeba tego cz艂owieka po prostu mi艂owa膰 dlatego, 偶e jest cz艂owiekiem — trzeba wymaga膰 dla niego mi艂o艣ci ze wzgl臋du na szczeg贸ln膮 godno艣膰, jak膮 posiada. Poznanie cz艂owieka prowadzi bowiem tak偶e do poznania Boga. Ju偶 Pawe艂 VI na zako艅czenie Soboru Watyka艅skiego II powiedzia艂, i偶 na to, aby pozna膰 Boga, trzeba pozna膰 cz艂owieka. Ta wypowied藕 Paw艂a VI jak najtrafniej zapowiada tre艣膰 nauczania Jana Paw艂a II: Im bardziej pos艂annictwo, jakie spe艂nia Ko艣ci贸艂, jest skoncentrowane na cz艂owieku, im bardziej jest, rzec mo偶na, ‘antropocentryczne’ tym bardziej musi potwierdza膰 si臋 i urzeczywistnia膰 teocentrycznie, to znaczy by膰 skierowane w Jezusie Chrystusie ku Ojcu.

Na pocz膮tku encykliki Fides et ratio pisze: Wezwanie ‘Poznaj samego siebie’ wyryte na architrawie 艣wi膮tyni w Delfach, stanowi 艣wiadectwo fundamentalnej prawdy, kt贸r膮 winien uznawa膰 za najwy偶sz膮 zasad膮 ka偶dy cz艂owiek, okre艣laj膮c si臋 po艣r贸d ca艂ego stworzenia w艂a艣nie jako 'cz艂owiek', czyli ten kto ‘zna samego siebie”. Czy cz艂owiek jest zdolny pozna膰 samego siebie? Jan Pawe艂 II nie odmawia cz艂owiekowi takiej mo偶liwo艣ci, cho膰 wielokrotnie powtarza, 偶e nie mo偶na w pe艂ni cz艂owieka poj膮膰 i zrozumie膰 bez Boga, kt贸rego cz艂owiek jest obrazem. Odrzucenie Boga odbiera cz艂owiekowi mo偶liwo艣膰 pe艂nego poznania siebie.

W encyklice Centesimus annus stwierdza, 偶e podstawowy b艂膮d realnego socjalizmu ma charakter antropologiczny polegaj膮cy na tym, 偶e pozbawia osob臋 jej fundamentu, a w konsekwencji prowadzi do takiego ukszta艂towania porz膮dku spo艂ecznego, w kt贸rym ignorowana jest godno艣膰 i odpowiedzialno艣膰 osoby. W encyklice przytacza s艂owa z homilii Paw艂a VI na ostatniej sesji Soboru Watyka艅skiego II: Aby pozna膰 cz艂owieka, cz艂owieka prawdziwego, cz艂owieka integralnego, trzeba pozna膰 Boga'. Je艣li cz艂owiek zrywa relacj臋 Stw贸rca-stworzenie i przy膰miewa w sobie obraz Bo偶y, tak偶e rozw贸j spo艂eczno-gospodarczy jest zagro偶ony wskutek pokusy ba艂wochwalstwa...

W encyklice Laborem exercens jest najbardziej widoczne wcze艣niejsze podstawowe za艂o偶enie antropologii Osoby i czynu, 偶e dzia艂anie objawia dzia艂aj膮cego. Klucz do teorii pracy znajduje si臋 ostatecznie w antropologii. St膮d has艂o personalistyczne: Praca dla cz艂owieka, nie cz艂owiek dla pracy” (ks. prof. J. Troska, UAM)

CZ臉艢膯 III
Post z konta ks. Stanis艂awa Walczaka

PROFANACJA BEZ REAKCJI

Tu nie chodzi o domalowanie na kopii obrazu Jasnog贸rskiego aureoli w postaci t臋czy. Nie chodzi te偶 o smarkacza, kt贸ry schowa艂 konsekrowan膮 hosti臋 do kieszeni. Chocia偶 w wymienionych przypadkach rozp臋ta艂a si臋 burza, ba, nabo偶ne tsunami omal偶e nie spowodowa艂o kl臋ski 偶ywio艂owej.

Profanacja prawa i praworz膮dno艣ci, k艂amliwe oszczerstwa wobec s臋dzi贸w – oto prawdziwe bezczeszczenie 艣wi臋to艣ci! K艂amcy i oszu艣ci nazwali si臋 „Prawem i Sprawiedliwo艣ci膮” po to, by urz膮dzi膰 sobie pota艅c贸wk臋 na zgliszczach tego, co umi艂owa艂 B贸g: a „On mi艂uje prawo艣膰 i sprawiedliwo艣膰 - ziemia jest pe艂na 艂askawo艣ci Pa艅skiej”(Ps 33,5). Nikt odpowiedzialny za reprezentowanie nauki Ko艣cio艂a, nie podni贸s艂 g艂osu sprzeciwu w obliczu tej profanacji praworz膮dno艣ci, tak bardzo umi艂owanej przez Boga.

Nie tylko partia Kaczy艅skiego jest odpowiedzialna za to pogwa艂cenie prawa. PiS czerpie inspiracj臋 i legitymizacj臋 dla antydemokratycznych rz膮d贸w od Ko艣cio艂a katolickiego w Polsce, od biskup贸w, kt贸rzy w spos贸b wybi贸rczy g艂osz膮, dawno ju偶 przebrzmia艂e, pogl膮dy papie偶y sprzed kilkuset lat. To ci biskupi, pod wodz膮 swego guru, arcybiskupa metropolity krakowskiego, ukryli przed PiS-em i przed wiernymi fakt, 偶e papie偶e, pocz膮wszy od 艣wi臋tego Jana XXIII do Franciszka, rozwin臋li nauk臋 spo艂eczn膮 Ko艣cio艂a zgodnie z powiewem Ducha 艢wi臋tego w naszych czasach. Nie jest prawd膮, 偶e do dzisiaj obowi膮zuje katolik贸w doktryna pot臋pienia zar贸wno samej demokracji (encyklika Leona XIII „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1881), jak i indywidualnych praw niezb臋dnych do jej skutecznego funkcjonowania - takich jak wolno艣膰 s艂owa (encyklika papie偶a Grzegorza XVI „Mirari vos” z 15 sierpnia 1832). Niestety, w praktyce biskupi, odrzucaj膮c nauczanie spo艂eczne wspomnianych papie偶y naszych czas贸w oraz Soboru Watyka艅skiego Drugiego, uwiedli polskich polityk贸w, twierdz膮c, 偶e demokracja i wolno艣膰 s艂owa s膮 antykatolickie, antyko艣cielne.

W ca艂kowicie ignorowanej dzisiaj encyklice „Pacem in terris”, papie偶 Jan XXIII naucza: „Rzeczywi艣cie podkre艣la si臋 dzisiaj, 偶e prawdziwe dobro wsp贸lne polega przede wszystkim na poszanowaniu praw i obowi膮zk贸w ludzkiej osoby. Wobec tego g艂贸wnym zadaniem sprawuj膮cych w艂adz臋 w pa艅stwie jest dba膰 z jednej strony o uznawanie tych praw, ich poszanowanie, uzgadnianie, ochron臋 i sta艂y ich wzrost, z drugiej za艣 strony o to, aby ka偶dy m贸g艂 艂atwiej wype艂nia膰 swoje obowi膮zki.

Albowiem "chronienie nienaruszalnego zakresu praw osoby ludzkiej i u艂atwianie jej spe艂nienia swoich obowi膮zk贸w ma by膰 istotnym zadaniem wszelkiej w艂adzy publicznej”.
Wcze艣niej papie偶 nazwa艂 te prawa po imieniu. Papie偶 Jan XXIII tak pisze we wspomnianej encyklice o s臋dziach: „R贸wnie偶 s臋dziowie kierowani jedynie prawo艣ci膮, bez ulegania naciskom 偶adnej ze stron, winni ka偶demu przyznawa膰 to, co mu si臋 s艂usznie nale偶y” (Pacem in terris, 69).

Oczywi艣cie, grupa przem膮drza艂ych teolog贸w, dla kt贸rych nauka sta艂a si臋 strasznym brzemieniem, poszpera艂a po starych ksi膮偶kach i g艂osi, 偶e nauk膮 Ko艣cio艂a w sprawach spo艂ecznych jest to, czego sam Ko艣ci贸艂 od dawna nie uznaje. Jest to najzwyklejsze, przewrotne k艂amstwo.

Dzisiejszy werdykt unijnego Trybuna艂u Sprawiedliwo艣ci jest tak偶e potwierdzeniem katolickiej nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a Katolickiego. I 偶adne „widzimisi臋” zadufanego w sobie biskupa, teologa, proboszcza czy prawicowego katolika tego nie zmieni.

呕膮dam od Polskich biskup贸w, by, reprezentuj膮c Ko艣ci贸艂 Katolicki, robili wszystko, by zwiedzenie przez nich na manowce narodowo-katoliccy politycy ust膮pili miejsca ludziom prawym i sprawiedliwym.” (tutaj).

***

DO WSP脫艁MIESZKA艃C脫W STRACH脫WKI

           /b艂ogos艂awi膰 chcia艂bym.../

dziwicie si臋 偶e ci膮gle pisz臋
ba 偶e ci膮gle ko艂acz臋
tako偶 po tej ziemi
jako i do serc waszych

bo nie rozmawiaj膮c
nie stajemy si臋 m膮drzejsi
przeciwnie
a tak niewiele trzeba

okradacie i mnie z m膮dro艣ci
kt贸ra mi si臋 nale偶y
bo cz艂owiek szlifuje si臋 cz艂owiekiem
Biblia m贸wi w kt贸r膮 wierzycie

wi臋c umr臋 nieoszlifowany przez was
w贸jta proboszcza dyrektorki i n-li
dyrektor贸w radnych wsp贸艂mieszka艅c贸w
wszyscy g艂upsi bo nie rozmawiamy

B贸g jest wsp贸lnot膮 os贸b
w dialogu bo bez dialogu Go nie ma
nie ma bez dialogu wsp贸lnoty
偶adnej gminnej parafialnej rodzinnej

    (wtorek, 19 listopada 2019, g. 14.15)

***

PORZ膭DEK MY艢LENIA

        /cz艂owiek to ten kto zna.../

na jakiej podstawie my艣limy
to w艂a艣nie co my艣limy
dzisiaj o wyroku TSUE

mo偶na s艂ucha膰 ekspert贸w
s臋dzi贸w tu i tam
koniecznie samemu czyta膰 tekst

na ko艅cu ko艅c贸w polityk贸w
i komentator贸w w mediach
m贸wi膮 o paragrafach i procentach

ka偶dy sam odpowiada za siebie
za prawd臋 kt贸r膮 pozna艂
je艣li chce j膮 kontemplowa膰

    (wtorek, 19 listopada 2019, g. 12.53)

***

NAKAZ I PRIORYTET WOLNO艢CI

         /wolno艣膰-wiara-rozum-prawda/

praw cz艂owieka nikt sam sobie nie da
bo ju偶 je ma
praw cz艂owieka si臋 nie wymy艣la
tkwi膮 w naturze kultury (poznania)

Grecy wiedzieli (nie wszyscy)
Rzymianie tak samo i podobnie
Polak 2019 nie wie nie rozumie
siebie samego ani Ojczyzny

po PRL propagandzie i Ko艣cio艂a
wiemy tylko to co powie w艂adza
ta tamta i jeszcze inna
w razie czego p贸jdziemy do wr贸偶ki

ludzie je艣li si臋 nie nawr贸cicie
nie uwolnicie od w艂adzy religii
nigdy nie b臋dziecie sob膮
nie b臋dziecie mieli do tego si艂y

uwi臋zieni w niewoli tradycji
nade wszystko l臋k贸w metafizycznych
boicie si臋 by膰 wolni
lecz nie ma wiary bez my艣lenia

    (wtorek, 19 listopada 2019, g. 10.57)

***

ROZUM I KULTURA

      /zwa偶 zmierz siebie i swoje my艣lenie/

nareszcie rozumiem
co sta艂o si臋 w polskim ko艣ciele
w Unii Europejskiej
po 艣mierci Papie偶a-Polaka

przestali my艣le膰
prawami cz艂owieka na ziemi
kt贸re rozum rozeznaje w kulturze
a oni z natury s膮 feudalni

jednostka zerem jednostka niczem
krzyczeli wielkimi literami w PRL
i w naszym feudalnym Ko艣ciele
Papie偶 Polak my艣la艂 i ca艂y 艣wiat uczy艂…

… czego innego
wyrodzi艂 si臋 z mas naszych
mia艂 soborowe my艣lenie za sob膮
偶e cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a…

… 偶e sprawy nasze wa偶niejsze od religii
religia ma s艂u偶y膰 Bogu i Cz艂owiekowi
nie sobie samej w艂adzy i wygodzie
przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury

straszne brzemi臋 zosta艂o po PRL
my艣lenia szermowania paragrafami
tradycj膮 wynikiem wyborczym
czyli liczb膮 procentami nie cz艂owiekiem

nasz rozum jaki jest ka偶dy widzi
w gminie parafii dekanacie diecezji
my艣l膮 tego nie objawi膮 w dyskusji
co oni i czy naprawd臋 my艣l膮

kultura nie spad艂a z nieba
cho膰 Biblia jest tak偶e kultur膮 73 ksi膮g
kultura jest upostaciowan膮 prac膮
wcielon膮 przez osob臋 cz艂owieka

wcielon膮 przez i w cz艂owieka-osob臋
tysi膮cami lat dziej贸w
nie zwierz膮t my艣l膮cych dwuno偶nych
ale osoby os贸b jednostki cz艂owieka

cz艂owieku pomy艣l kim jeste艣
jaka i sk膮d jest twoja godno艣膰
doro艣nij do osobistej odpowiedzialno艣ci
kultury si臋 nie narzuca parti膮 i Prezesem

pomy艣l sk膮d i jak si臋 wzi膮艂e艣 na ziemi
kto ci臋 chcia艂 chce kocha (dlaczego)
nie partia nie prezes nie naczelnik
cz艂owiek w nas brzmi stokro膰 dumniej

nie biskup nie proboszcz najbli偶szy
kt贸ry boi si臋 samodzielnie pomy艣le膰
chc膮 zachowa膰 status quo nie ciebie
偶yj膮 z nas ale nas nie ceni膮 (szanuj膮)

s膮 cechy wsp贸lne ludzi w艂adzy
s膮 cechy wsp贸lne rz膮dz膮cych ustroj贸w
lecz ka偶dy cz艂owiek jest niepowtarzalny
maj膮c cechy gatunku w kulturze

Solidarno艣ci膮 ludzi wyszli艣my z niewoli
os贸b kt贸re w sobie wolno艣膰 zachowa艂y
taki chcieli艣my ca艂y 艣wiat tworzy膰
dzisiaj sami mamy z tym problem w Polsce

   (wtorek, 19 listopada 2019, g. 10.32)

***

SILNI PRZODKAMI

        /sanktuarium jeste艣my/

kto z nas i jak
silny jest przodkami jak ja
dlatego my艣l臋 jak my艣l臋
i pisz臋 jak pisz臋

kto ma Matk臋 Bo偶膮 za sob膮
w Ogrodzie albo przy drodze
niech si臋 odezwie ludzkim g艂osem
kim czym jest i jak dzia艂a

przecie偶 nie m贸g艂bym mie膰 tyle si艂y
偶eby ksi臋偶om m贸wi膰 nie wypada
proboszczom biskupom w Polsce
kt贸rzy nas lekce-sobie-wa偶膮

powiedzcie jak to jest u was
wiem co my艣li Norwid
wszyscy dziadowie i ojcowie nasi
tak pojmowali sprawy polskie

    (wtorek, 19 listopada 2019, g. 9.25)

***

DZIADEK PODRYGUJ膭CY

wracaj膮c od lekarza z przychodni
podryguj臋 sobie
to znaczy medycznie utykam
jakie艣 mi臋艣niowo-naczyniowe co艣 tam

g艂owy te偶 nie odwr贸c臋
co艣 innego w szyi nie pozwala
jestem biologicznie do niczego
intelektualnie w apogeum rozkwitam

przede mn膮 inny taki lub podobny
podryguje z balkonikiem
ka偶dy krok jest mu zwyci臋stwem
ch臋tnie przybi艂bym z nim pi膮tk臋

ale czy by zrozumia艂
czy ktokolwiek mnie rozumie
66 lat to nie koniec 艣wiata
chcia艂bym jeszcze dziadostwo opisa膰

a na koniec pod sklepem
spotka艂em Marka ksi臋dza od 23 lat
my艣li pobieg艂y do jego imiennika
w dramacie Polski i S艂owackiego

(poniedzia艂ek, 18 listopada 2019, g. 14.33)

***

TSUE I TRYUMF CZ艁OWIEKA

         /wszystkim ksi臋偶om i politykom w Polsce/

chc臋 i musz臋 o艣piewa膰
bo ju偶 nie ma Papie偶a-Polaka
偶yj膮c na norwidowej ziemi
moje wielkie czasy i dzie艂a sumienia

jutro poznamy orzeczenie TSUE
ro艣nie w my艣l膮cych napi臋cie
oczekiwanie na zwyci臋stwo cz艂owieka
z gatunku homo homo sapiens sapiens

w Polsce od trzydziestu lat wolnej
ma艂o ludzi si臋 nad tym zastanawia
czym co艣 jest (z istoty i natury rzeczy)
wierz膮 partiom Ko艣cio艂owi i ich politykom

czym co艣 jest
a nie co kto艣 o kim艣 i o czym艣 powiedzia艂
wiara i rozum mog膮 kontemplowa膰
prawd臋 na obu naszych i swych skrzyd艂ach

PiS-KEP-Polska prawdy zna膰 nie chce
chce chc膮 tylko rz膮dzi膰 nami (na ludow膮 nut臋)
inteligencja ich przerasta bo niewydodna
zaparli si臋 jej i trzymaj膮 jedynie Prezesa

nie wa偶ne czy profesorowie czy biskupi
czy zwyczajni szarzy ich wyznawcy
nie chc膮 wiedzie膰 nic poza i wi臋cej
nie ufaj膮 w rozum cz艂owieka i kultur臋

im to powtarzam ku wielkiej irytacji
s艂owa Papie偶a-Polaka-Geniusza
cz艂owieku poznaj samego siebie
przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury

TSUE jest cz膮stk膮 m膮dro艣ci ludzko艣ci
dost臋pnej rozumowemu poznaniu
wyra偶onej w kulturze lud贸w i narod贸w
wci膮偶 powi臋kszanej na uniwersytetach

ONZ i podobne wsp贸lnoty pa艅stw-narod贸w
pozwalaj膮 na wi臋cej ni偶 ka偶dy z osobna
dla integralnego rozwoju osoby-cz艂owieka
najwznio艣lejszy daj膮 g艂os sumienia czasu

pisz臋 (偶yj臋) ku wielkiej irytacji ksi臋偶y
wi臋kszej ni偶 irytacja polityk贸w
dawa膰 do ko艅ca 艣wiadectwo musz臋
艣wiadek-uczestnik przemian-katecheta

    (poniedzia艂ek, 18 listopada 2019, g. 12.13)

***

CZEGO W NAS NAJWI臉CEJ

cz艂owiek to jak wiadomo
droga-prawda-偶ycie
podpowiedzia艂 Jezus z Nazaretu
ale czego z tego najwi臋cej w nas

droga ma pocz膮tek i koniec
nie w nas si臋 zaczyna cho膰 nasza
potem najwa偶niejsze s膮 wybory
w parze z osobistymi decyzjami

dzi臋ki decyzjom wyborom
jeste艣my tu i z tymi
kt贸rych poznali艣my kochamy wybieramy
dzie艅 w dzie艅 ba godzina w godzin臋

rozwody z decyzjami wyborami
ba nawet z uroczystymi 艣lubowaniami
s膮 punktami nieci膮g艂o艣ci jakiej艣
kt贸rych nie znam wi臋c i nie pisz臋

gdy inni nas porzuc膮
zostawi膮 pobitych na drodze do Jerycha
to ju偶 s膮 moje w 偶yciu opowie艣ci
cho膰 nie 偶ycz臋 nikomu

prawdy gromadzimy na miar臋
w liczbie pojedynczej i mnogiej
mniej cz膮stkowe si臋 licz膮 od ca艂o艣ciowej
prawda prawd metafizyka i 艣wiatooglad

prawda prawd sens niesie i Logos
sens tyczy mojego osobowego 偶ycia
we wsp贸lnocie kochanych os贸b i dziej贸w
Logos tyczy wszech艣wiat贸w Kosmosu

偶ycia w nas jest najwi臋cej
to moje do艣wiadczenie i przekonanie
ka偶dy ma je na miar臋 czasu miejsc os贸b
wsp贸lnot idea艂贸w docieka艅 horyzont贸w

za mego czasu na mej drodze
wymieni臋 kilka miejsc wydarze艅 perspektyw
Annopol Legionowo Taize Kode艅 I艂aw臋
Tomasza Manna Andrzeja Madeja Wojty艂臋

histori臋 Polski bran膮 t臋cz膮 zachwytu
od Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w
Zenit wiadomo jest Osob膮 w Tr贸jcy Dialogu
Europ臋 Jednoczon膮 Duchem i Pa艅stw Uni膮

USA z FBI Konstytucj膮 Prezydentami Kongresem
Ko艣ciuszk膮 Pu艂askim Norwidem i uniwersytetami
Kosmosem w telekopie Hubble i Hawkinga
czeg贸偶 tu nie ma za dni moich

偶ycia jest najwi臋cej
w kom贸rkach neuronach 艣wiadomo艣ci
nie zmierzy centymentem kilogramami
nawet pracz膮steczek elementarnych dzia艂aniem

i wszystko to (co najwa偶niejsze) jest darem
ani艣my tego tw贸rcami znawcami zbawicielami
ale sami jeste艣my przeogromnym darem
dla siebie najbli偶szych i tak dalej

darem 艣wi臋to艣ci 偶ycia i wsp贸艂艣wiatyni膮
kontemplowanej prawdy na dw贸ch skrzyd艂ach
dzisiaj bo nie wiemy co i jak b臋dzie dalej
ka偶dy sam mo偶e swoje szanse marnowa膰

marzyciele chc膮 przeszczepia膰 g艂owy
nikt z nikim 偶yciem si臋 nie podmieni
ma je jedno i siebie na wieki
byle sam chcia艂 i zdo艂a艂 pozna膰 siebie

(pon. 17 list. 2019, g. 11.54) TU- Niezjednoczeni...PL
XXV-lecie Szko艂y Lider贸w i Wota Wdzieczno艣ci za Wolno艣膰 Godno艣膰 Polsko艣膰 i "S"

3 komentarze:

  1. Poruszaj膮ce. Nie, nie mog臋 si臋 z Panem "sprzecza膰" (jak 偶artowa艂em w po艣cie), bo w wielu miejscach s艂ysz臋 jakby swoje my艣li. Te "trzy drogi" Jana Paw艂a II warto nieustannie przypomina膰. I wyrok TSUE, kt贸ry przypomina mi traktat Paw艂a W艂odkowica. Miejmy nadziej臋, 偶e Polacy odsun膮艂 od siebie kult nieuctwa i osza艂amiania si臋 tanim alkoholem i g艂upimi mowami polityk贸w. Pozdrawiam Pan najserdeczniej.

    OdpowiedzUsu艅

  2. ***
    ECCE HOMO

    /na ludow膮 nut臋/

    nie chce dialogu
    kto prawdy nie szuka
    kto prawdy nie szuka
    nie szuka dialogu

    nie chce dialogu
    kto nie kocha
    kto mi艂o艣ci nie szuka
    nie szuka dialogu

    Polsko moja od 65 lat
    ty te偶 nie chcesz ze mn膮 rozmawia膰
    w swoich-moich kompatriotach
    konfratrach i siostrzycach

    jeste艣 taka sama (obca 2018)
    w parafiach gminach szko艂ach
    redakcjach i uniwersytetach
    jeste艣my jednacy Polki i Polacy

    (wtorek, 30 stycznia 2018, g. 11.10)

    ***

    SAKRAMENT DIALOGU

    /tajemnica jednania/

    to samo jest ze wsp贸lnot膮
    gdyby jej nie by艂o mi臋dzy bogami
    w troistej jedni
    toczyliby wojny

    od tego si臋 wszystko zaczyna
    skoro mi臋dzy nimi
    tym bardziej mi臋dzy nami
    lud藕mi my艣l膮cymi

    sama mo偶liwo艣膰 my艣lenia
    kultury nie stworzy
    potrzebny jest dialog
    we wsp贸lnocie

    bez dialogu rodzenia s艂owa
    mi臋dzy nami
    religii nie ma
    mszy i innych sakrament贸w

    (niedziela, 14 stycznia 2018, g. 9.47)
    tak偶e tutaj - http://strachowka.blogspot.com/2018/01/oskarzam-czesc-trzecia-obowiazek-dialogu.html

    OdpowiedzUsu艅

  3. "S膮d Najwy偶szy nie mo偶e podwa偶y膰 legalno艣ci innych konstytucyjnych organ贸w Rzeczpospolitej Polskiej i nie ma kompetencji do wypowiadania si臋 abstrakcyjnie o obowi膮zuj膮cych ustawach - o艣wiadczy艂a Krajowa Rada S膮downicza po wyroku TSUE ws. reform s膮dowych PiS"

    https://wiadomosci.wp.pl/wyrok-tsue-ws-sadowych-reform-pis-krs-to-niedopuszczalne-6448557457401473a

    OdpowiedzUsu艅