poniedzia艂ek, 11 lutego 2013

Pocz膮tek katechez, po feriach (Jubilate Deo et Ratio)


Obudzi艂em si臋, wsta艂em, ubra艂em itd. - sko艅czy艂y si臋 ferie, jedziemy do szko艂y. Musz臋. Z czym? Bez obrazk贸w. Dlaczego nie przygotowa艂em obrazka na pocz膮tek? Na pierwsz膮 cho膰 lekcj臋 z drug膮 klas膮, kt贸ra w maju przyst膮pi do I Komunii?

Obrazki (i podr臋czniki) to ci膮g dalszy jakiej艣 opowie艣ci, rozwini臋cie, mo偶e dope艂nienie. Ale na pocz膮tku jest co innego. Co? To, co JEST. Oni, ja, osoby i rzeczy wok贸艂 nas. Staniemy przed krzy偶em. Staniemy w ciszy, by to znale藕膰, nazwa膰, i si臋 pok艂oni膰. By wychwala膰, to, co ju偶 wiemy o najwi臋kszej tajemnicy, kt贸r膮 przyj臋li艣my, tak lub inaczej, cho膰by przez decyzj臋 rodzic贸w, i kt贸ra jest ju偶 FAKTEM w ich i moim 偶yciu. To zobaczy膰, ten FAKT, nazwa膰 go (GO) w przestrzeni klasy w ciszy, przed krzy偶em. Nie ma wiary bez my艣lenia. My艣lenie musi by膰 pierwsze w wierze. Cho膰 przewa偶nie, prawie w stuprocentowej w wi臋kszo艣ci, wiar臋 przyjmujemy  z mlekiem matki, nim wiemy, 偶e my艣limy. Ale kiedy zaczynamy my艣le膰...!!

Ot, stan pocz膮tkowy. Jaki prosty. Tak si臋 dzieje moja katecheza od 31 lat. Nie mog艂em wi臋c szuka膰 obrazk贸w, w takiej chwili, powrotu i definicji stanu rzeczy od pocz膮tku, stanu wsp贸lnej drogi.

B臋d臋 mia艂 ze sob膮 swoj膮 teczk臋, w niej laptop, ksi膮偶eczk臋 do nabo偶e艅stwa, kt贸r膮 ju偶 dostali w ko艣ciele od ksi臋dza proboszcza jako pomoc przed I Komuni膮, a kt贸r膮 im "zada艂em" na ferie, jako zadanie si臋 zaprzyja藕nienia. Ciekawe, jak wysz艂o.

No i jest nowy sprz臋t w ich klasie, projektor i ekran! Teraz chyba s膮 we wszystkich klasach. Standard osi膮gni臋ty. Teraz pozostaje nam ju偶 tylko podci膮gn膮膰 standardy my艣lenia :-)

Wypr贸bujemy, jak dzia艂a. Nie b臋d臋 ju偶 musia艂 wyci膮ga膰 kilku kabli i 艂膮czy膰 ca艂ego majdanu. Wystarczy "si臋" pod艂膮czy膰! Jak zadzia艂a?

Jad臋 wi臋c raczej z rado艣ci膮 oczekiwa艅. Ekscytacj膮? Mamy my艣l膮c膮 dyrektork臋 i dzi臋ki temu my艣l膮c膮 przestrze艅 do zagospodarowania. Zal膮偶ek wsp贸lnoty? Z tym najtrudniej. Mo偶e.

PS.1
My艣l臋, wi臋c jestem wierz膮cy ;-)
My艣lenie staje si臋 modlitw膮. Wychwalaniem racji i racjonalno艣ci i relacji i relacjonalno艣ci :-)
My艣lenia nigdy nie nazywajcie w wierze spraw膮 wt贸r膮!

Chcia艂bym, 偶eby nasta艂 cho膰 Miesi膮c My艣lenia, mo偶e w Roku Wiary (i Rozumu) da艂oby si臋 zawiesi膰 czas na chwil臋 (rok) i ustanowi膰 propedeutyczny Miesi膮c My艣lenia. Mam nawet obrazek patronalny, czyli wiod膮cy, na ten czas – Jezus pisz膮cy palcem na (po) piasku. Zrozumie膰, opisa膰 jako艣 trzeba najpierw sytuacj臋! A potem niech ka偶dy pomy艣li, co m贸g艂 wtedy pisa膰 Jezus? Je艣li pomy艣limy o tym, i ca艂y miesi膮c o sprawach podobnych i POROZMAWIAMY o my艣leniu i pisaniu po piasku, to potem Rok Wiary (i Rozumu) b臋dzie prawdziwym nowym istnieniem, 艣wi臋towaniem. Jubilate Deo.

&&&&&&&&&

A potem by艂y katechezy. Czyli realizacja tego, co napisane powy偶ej i co robi臋 od 31 lat, tak samo.
W kasie drugiej by艂o to, co napisane, ale te偶 co艣 nowego, w zwi膮zku z projektorem i ekranem. Oni wiedz膮, 偶e najpierw jest cisza na stoj膮co przed krzy偶em. Na ekranie wy艣wietli艂em piosenk臋 katechizmow膮 w wykonaniu Kapeli Brod贸w (z wyja艣nieniem organiczno艣ci tego 艣piewu, o naszych warsztatach z Brodami w Nadliwiu). Wysz艂a metodologia s艂uchania ze zrozumieniem. BYCIA CZ艁OWIEKIEM. Bo, 偶eby by膰 nim, trzeba umie膰 s艂ucha膰, patrze膰, smakowa膰, w膮cha膰, dotyka膰, aby my艣le膰 i wierzy膰 rozumnie.

W pi膮tej, sz贸stej wskaza艂em na katechez臋 online. Katecheza nie powinna by膰 ograniczona do 45 minut. Powinna by膰 live, online, non-stop, powinna by膰 偶yciem moim, Twoim, Waszym, Naszym.

W trzeciej i pierwszej posz艂o tym samym, mniej wi臋cej, torem. Z ciekawostk膮. W utworach Brod贸w, wykonywanych przez nich, znalaz艂 si臋 taki, kt贸ry by艂 najbli偶szy moich wspomnie艅 z Nadliwia i mnie wzruszy艂. Wzrusza. Jest tutaj. Dobrze, je艣li patrz臋 na nich przez oczy za艂zawione i chyba dobrze, je艣li oni widz膮. Uczmy si臋 patrzenia, s艂uchania itd,. od naturalnego pocz臋cia do naturalnej 艣mierci :-)

A w przerwie przed lekcj膮 ostatni膮 wystrzeli艂a sensacyjna wiadomo艣膰, Gra偶yna mi poda艂a - Papie偶 abdykowa艂. Ucieszy艂em si臋, spodziewa艂em. Natychmiast wszed艂szy do klasy im zapowiedzia艂em, siadajcie, mamy sensacyjn膮 wiadomo艣膰. Po modlitwie. Na ekranie. Zd膮偶yli艣my (kto? my?) wyposa偶y膰 szko艂臋 w odpowiednie urz膮dzenia, 偶eby by膰 na czasie ze swoim czasem. Wypchajcie si臋 podr臋cznikami do religii! Podr臋cznikiem religii jest 呕YCIE I 呕YWY KATECHETA (najpierw oczywi艣cie B脫G 呕YWY PRAWDZIWY, nie - wypchany trocinami i inn膮 celuloz膮).

Po modlitwie pokaza艂em na ekranie, znale藕li sami, w艣r贸d masy 艣mieci. Przeczytali艣my o艣wiadczenie Papie偶a.
Wzi膮艂em si臋 za redagowanie posta na Facebooku. Na ekranie mi kibicowali. By艂em zaskoczony tym ich zaanga偶owaniem. Tu jeszcze przestawi膰 trzeba literki, tam poprawi膰 odst臋py, bo si臋 rozjecha艂y. Jeszcze serce na ko艅cu. Nawet kt贸ra艣 z dziewczyn sugerowa艂a, 偶ebym u偶y艂 liczby ,mnogiej (Przeczytali艣my ze dwa, albo trzy razy, klikn膮艂em i posz艂o. A oni krzykn臋li, sprawdzamy! - jakby jeszcze bardziej podkre艣laj膮c sw贸j udzia艂 - "wsp贸艂redagowanie" 偶ycia wsp贸lnoty wiary i ko艣cio艂a globalnego - w wydarzeniu publikowania na gor膮co komentarza o 偶yciu ko艣cio艂a i wiary. POKA呕 MI SWOJE MY艢LENIE! Sprawdzamy, wszystko jest OK:

"Jeste艣 godny podziwu. Nie kryjesz, nie kry艂e艣 ostatnio niczego. Tak odbiera艂em wi臋kszo艣膰 Twoich ostatnich wypowiedzi, jako rzut na ta艣m臋, jak mow臋 testamentaln膮. Twoja decyzja sta艂a si臋 dla mnie najwi臋kszym darem w Roku Wiary (i Rozumu). Jeste艣my bytem rozumnym, jest prawda, prawda jest poznawalna, jest mo偶liwa postawa mi艂o艣ci intelektualnej do cz艂owieka, 艣wiata i Boga, umo偶liwiaj膮ca poznanie aspekt贸w istotowych i konstytutywnych. Pisz臋 te s艂owa, ja katecheta, na lekcji religii w klasie czwartej, Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Twoja decyzja jest wielkim zaufaniem Bogu i racjonalno艣ci nas, wierz膮cych. Wkraczamy w wiek dojrzalszej wiary i Ko艣cio艂a XXI w? Dzi臋kuj臋. Sta艂e艣 mi si臋 bli偶szy ♥".


Dlaczego si臋 ciesz臋? Jestem katechet膮. Wiem, 偶e wiary nie mo偶na oprze膰 tylko na tradycji niewzruszonej (i strukturze), ale na my艣leniu.

Wiem, 偶e bardziej medialnego zako艅czenie dzisiejszego posta nie m贸g艂bym wymy艣li膰. Ale czy wi臋kszego? Nie s膮dz臋. Ka偶da katecheza jest wielk膮 spraw膮, jedn膮 r臋k膮 opiera si臋 o Boga samego, drug膮 o cz艂owieka, na ziemi.

PS.2
Na zdj臋ciu - dzisiejsza katecheza (ich praca, ich my艣lenie b臋dzie na "katecheza online"). Arystoteles z prezentacji ze strony "Katecheza M艂odych z Kopernika".

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz