sobota, 28 listopada 2015

Europejczycy (... 2015)


***

jesteś prawdziwym Eyropejczykiem
słyszałem parę razy
w Europie 1979/80
we Francji w Niemczech
od Szwajcarów Dunki ładnej
Holendrów w Taize i Anglików
i Amerykanki z Włochami
(Maurizio cretino mi utkwiło
i śmiech pozostałych)
z pewnym zdziwieniem
akceptacją afirmacji
na autostopie rozmowach
i w szkole (Tours św. Marcina)
a ja tłumaczyłem skąd tak mam
że ciotka z Annopola w Polsce
w gminie Strachówka
tak miała i była
przed wielką wojną
po wszystkich tych drogach
przede mną
(ale bardziej)
grała na raucie u posła polskiego
w Budapeszcie
prawie brata swego (chrześniaka)
na fortepianie (brat jej komponował)
i u konsula w Jerozolimie
jadła śniadanie
spoglądając na Ziemię Wybraną
zbawienia i Zmartwychwstania
po roku w Kartaginie się spotkali
na Kongresie Eucharystycznym
więc po ich śladach wędrowałem
pielgrzymich
w bramie św Kazimierza stałem
w Norwida Paryżu
no i uczniem byłem Manna
niemieckiego noblisty
bez kompleksów


***

VIA VERITAS VITA (1)

odbyłem podróż
aż po Iheringa
na razie aż dotąd
aż do niego
po rozważania
o człowieku i społeczeństwie
z czasów Norwida i Prusa
nie wychodząc z domu
odbyłem tę podróż
to i każdy może

prowadził mnie rodak
swojak z Annopola
mecenas Andrzej Król
rodziny rolniczej
z bratem księdzem dziekanem
jestem i byłem
prowadzony natchniony
tym i tymi którzy byli
tuż przed nami
w łańcuchu pokoleń
w rodzinie rodzin

ach
co to była za droga
pełna zachwytów i odkryć
niespodziewanych
choć przecież tak bliskich
i po namyśle oczywistych
coś jednak dotąd trzymało
mnie
moje myślenie na uwięzi
nas wszystkich
z tak zwanej wspólnoty lokalnej
ale chyba i narodowej
i kościelnej w Polsce
ja już swoją pracę domową odrobiłem


***

A tutaj jest strona POLSKA PRZEDWOJENNA, na którą wskazał Adam Norwidolog dzisiaj, co bardzo mnie uskrzydliło! 

PS.
Zdjęcie flagi UE z tej strony ("Polska w pierwszej piątce krajów z największymi problemami z prawem UE").

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz