sobota, 28 listopada 2015

Europejczycy (... 2015)


***

jeste艣 prawdziwym Eyropejczykiem
s艂ysza艂em par臋 razy
w Europie 1979/80
we Francji w Niemczech
od Szwajcar贸w Dunki 艂adnej
Holendr贸w w Taize i Anglik贸w
i Amerykanki z W艂ochami
(Maurizio cretino mi utkwi艂o
i 艣miech pozosta艂ych)
z pewnym zdziwieniem
akceptacj膮 afirmacji
na autostopie rozmowach
i w szkole (Tours 艣w. Marcina)
a ja t艂umaczy艂em sk膮d tak mam
偶e ciotka z Annopola w Polsce
w gminie Strach贸wka
tak mia艂a i by艂a
przed wielk膮 wojn膮
po wszystkich tych drogach
przede mn膮
(ale bardziej)
gra艂a na raucie u pos艂a polskiego
w Budapeszcie
prawie brata swego (chrze艣niaka)
na fortepianie (brat jej komponowa艂)
i u konsula w Jerozolimie
jad艂a 艣niadanie
spogl膮daj膮c na Ziemi臋 Wybran膮
zbawienia i Zmartwychwstania
po roku w Kartaginie si臋 spotkali
na Kongresie Eucharystycznym
wi臋c po ich 艣ladach w臋drowa艂em
pielgrzymich
w bramie 艣w Kazimierza sta艂em
w Norwida Pary偶u
no i uczniem by艂em Manna
niemieckiego noblisty
bez kompleks贸w


***

VIA VERITAS VITA (1)

odby艂em podr贸偶
a偶 po Iheringa
na razie a偶 dot膮d
a偶 do niego
po rozwa偶ania
o cz艂owieku i spo艂ecze艅stwie
z czas贸w Norwida i Prusa
nie wychodz膮c z domu
odby艂em t臋 podr贸偶
to i ka偶dy mo偶e

prowadzi艂 mnie rodak
swojak z Annopola
mecenas Andrzej Kr贸l
rodziny rolniczej
z bratem ksi臋dzem dziekanem
jestem i by艂em
prowadzony natchniony
tym i tymi kt贸rzy byli
tu偶 przed nami
w 艂a艅cuchu pokole艅
w rodzinie rodzin

ach
co to by艂a za droga
pe艂na zachwyt贸w i odkry膰
niespodziewanych
cho膰 przecie偶 tak bliskich
i po namy艣le oczywistych
co艣 jednak dot膮d trzyma艂o
mnie
moje my艣lenie na uwi臋zi
nas wszystkich
z tak zwanej wsp贸lnoty lokalnej
ale chyba i narodowej
i ko艣cielnej w Polsce
ja ju偶 swoj膮 prac臋 domow膮 odrobi艂em


***

A tutaj jest strona POLSKA PRZEDWOJENNA, na kt贸r膮 wskaza艂 Adam Norwidolog dzisiaj, co bardzo mnie uskrzydli艂o! 

PS.
Zdj臋cie flagi UE z tej strony ("Polska w pierwszej pi膮tce kraj贸w z najwi臋kszymi problemami z prawem UE").

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz