Z najwi臋ksz膮 trosk膮 cytuj臋:
"Kto
wynosi ponad skal臋 warto艣ci ziemskich ras臋 albo nar贸d, albo
pa艅stwo, albo ustr贸j pa艅stwa, przedstawicieli w艂adzy pa艅stwowej
albo inne podstawowe warto艣ci ludzkiej spo艂eczno艣ci, kt贸re w
porz膮dku doczesnym zajmuj膮 istotne i czcigodne miejsce, i czyni z
nich najwy偶sz膮 norm臋 wszelkich warto艣ci, tak偶e religijnych, i
oddaje im cze艣膰 ba艂wochwalcz膮, ten przewraca i fa艂szuje porz膮dek
rzeczy stworzony i ustanowiony przez Boga-Cz艂owieka, i daleki jest
od prawdziwej wiary w Boga i od 艣wiatopogl膮du odpowiadaj膮cego
takiej wierze"
W艂a艣nie
w 艣wietle tej zasady trzeba oceni膰 aksjomat: "Prawem jest to,
co narodowi przynosi po偶ytek". Mo偶na wprawdzie zdaniu temu
nada膰 sens w艂a艣ciwy, je偶eli si臋 je rozumie w tym znaczeniu, 偶e
to, co jest moralnie z艂e, nigdy nie mo偶e by膰 prawdziwie korzystne dla dobra narodu. Ju偶 dawni poganie uznali, 偶e zdanie to, by mog艂o
by膰 naprawd臋 poprawne, musi by膰 odwr贸cone i brzmie膰: "Jest
niemo偶liwe, by co艣 by艂o po偶yteczne, je艣li r贸wnocze艣nie nie jest
moralnie dobre. I nie dlatego jest co艣 moralnie dobre, 偶e jest
po偶yteczne, lecz dlatego jest po偶yteczne, 偶e jest moralnie dobre". Owa zasada, oderwana od tej normy moralnej, oznacza艂oby bezustanny
stan wojny pomi臋dzy poszczeg贸lnymi narodami."
Wszelka
prawdziwa i trwa艂a reforma zawsze mia艂a swe ostateczne 藕r贸d艂o w
艣wi臋to艣ci, w ludziach pa艂aj膮cych mi艂o艣ci膮 i poci膮gni臋tych
przez ni膮 ku Bogu i bli藕nim.
39.
Zgubn膮 tendencj膮 czas贸w obecnych jest odrywanie od fundamentu
Bo偶ego Objawienia nie tylko moralno艣ci, lecz tak偶e teorii i
praktyki prawa. Mamy tu na my艣li szczeg贸lnie tzw. prawo naturalne,
kt贸re r臋k膮 samego Stw贸rcy zosta艂o wpisane do serca
ludzkiego;
a w sercu tym mo偶e je odczyta膰 zdrowy, nie za艣lepiony grzechem i
nami臋tno艣ci膮.
Wed艂ug
przykaza艅 tego prawa naturalnego mo偶e by膰 ocenione cale prawo
pozytywne - bez wzgl臋du na to, od jakiego prawodawca pochodzi - co
do jego tre艣ci moralnej i tym samym co do si艂y jego obowi膮zywania.
Ludzkie prawa, gdy sprzeczne s膮 z prawem naturalnym do tego stopnia,
偶e tej sprzeczno艣ci usun膮膰 nie mo偶na, ju偶 od samego pocz膮tku
obci膮偶one s膮 wad膮, kt贸rej 偶aden przymus, 偶adna zewn臋trzna
si艂a uzdrowi膰 nie mo偶e."
***
OPAMI臉TAJCIE SI臉! Jest prawda. Prawda jest poznawalna (bezwyznaniowo te偶). Jest postawa mi艂o艣ci intelektualnej (艣w. JPII). Szukajmy tego, co istotowe i konstytutywne!
PS.
Zdj臋cie z tej strony (b艂. Kardyna艂 von Galen)
呕ycie b臋dzie pisa艂o komentarze!
OdpowiedzUsu艅http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Prawnicy-z-PAN-krytycznie-o-sytuacji-wokol-Trybunalu-Konstytucyjnego-To-niedopuszczalne,wid,18005647,wiadomosc.html
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/balcerowicz-o-planach-pis-to-przeniesienie,127,0,1965183.html
OdpowiedzUsu艅http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Demonstracja-przed-sejmem-rece-precz-od-Trybunalu,wid,18005852,wiadomosc.html
OdpowiedzUsu艅http://wiadomosci.wp.pl/kat,1356,title,Handelsblatt-Angela-Merkel-powinna-spotkac-sie-wkrotce-z-Jaroslawem-Kaczynskim,wid,18006823,wiadomosc.html
OdpowiedzUsu艅http://wiadomosci.wp.pl/kat,1356,title,Handelsblatt-Angela-Merkel-powinna-spotkac-sie-wkrotce-z-Jaroslawem-Kaczynskim,wid,18006823,wiadomosc.html
OdpowiedzUsu艅http://wiadomosci.wp.pl/kat,1356,title,Niemiecka-prasa-rzad-w-Polsce-depcze-demokratyczne-standardy,wid,18007320,wiadomosc.html
OdpowiedzUsu艅Jaki i dla kogo Norwid. Stowarzyszenie og贸lnopolskie! TAK!
OdpowiedzUsu艅http://norwidiana.blogspot.com/2015/11/jadwiga-puzynina-norwid-jaki-i-dla-kogo.html