Co niszczy nasz膮 tzw. wsp贸lnot臋 lokaln膮 od lat? Co zasia艂o i podtrzymuje nieszczero艣膰 w relacjach urz臋dowych i prywatnych? W gminie, szkole, parafii? Kto przemilcza, chc膮c zamie艣膰 pod dywan?
Nawet Facebook s艂u偶y pomoc膮 prawdzie. Wie i pokazuje "jak to lecia艂o" w naszej gminie i parafii! Destrukcja tzw. wsp贸lnoty lokalnej?! Wydobywa (maszynowo) wspomnienia, posty, fakty. Zestawia. Postanowi艂em wi臋c i ja je zebra膰 - tylko dzisiejsze!
1) Niekt贸rzy jeszcze pami臋taj膮 w gminie i parafii, 偶em "porz膮dny i pobo偶ny ch艂op" :-) Dzi臋kuj臋 wszystkim, kt贸rzy nie zmienili zdania pod naporem (wrogiej) propagandy. :-)
Wcale mi/nam nie do 艣miechu. Teraz robi膮 z nas, z Dyrka, z艂odziei. Deo gratias. Bo to w艂a艣nie zorganizowani we w艂asny(?) "ko艣ci贸艂" (wierz膮cy inaczej?) teraz najbardziej przeciw nam dzia艂aj膮/szepcz膮/sycz膮. (Fb, 24 stycznia 2015)
2) „Msza 艣w. stwarza nas od nowa (postawi膰 znak zapytania, czy wykrzyknik)?! -艢wiat艂o daje na pewno. Du偶o!… Msza du偶o daje ca艂膮 swoj膮 akcj膮. Wszystkimi gestami, znakami, s艂owami. Tekstem (sytuacj膮 i nauk膮) ewangelicznej sceny lub wydarzenia i tekstami cz臋艣ci sta艂ych.
Dzia艂anie tej mszy 艣wi臋tej, tzn. dzisiejszej, 27 stycznia 2013, zacz臋艂o si臋 przed p贸艂noc膮 mo偶e. Wraz z my艣l膮 radosn膮, 偶e pojedziemy razem do ko艣cio艂a wi臋ksza liczb膮, bo w sz贸stk臋. Bo do sta艂ej czw贸rki dojecha艂 Andrzej i 艁azarz. Czy sama liczba tak cieszy? Te偶. Ko艣ci贸艂 jest wsp贸lnot膮, wsp贸lnota ma liczb臋. Rosn膮ce ciesz膮, malej膮ce smuc膮. Ale jest w tym du偶o, du偶o wi臋cej. Trzeba by zrobi膰 badania, co. RODZINA wobec najwi臋kszej Tajemnicy. Nie tylko wobec, ale i „w”, godzina „W” wybi艂a, wybija na ka偶dej mszy razem. Bo po co si臋 偶yje? Po co jest rodzin膮? 呕eby razem zje艣膰 zup臋 lub p贸j艣膰 na zakupy lub spacer? Mo偶e. Te偶. Ale najbardziej wobec Tajemnicy Najwi臋kszej jest si臋 razem. Zanurzeni. Uczestnicz膮cy... Jedno cia艂o i jeden duch.
Czy kto艣 zna lepszy i wi臋kszy wz贸r na sukces 偶yciowy? Bo ja, nie.
Msza wi臋c jest mi臋dzy innymi dla mnie 艢wi臋tem Rodzinnym. Jest te偶 osobistym wyznaniem wiary. Jest dzia艂aniem wobec otoczenia i 艣wiata ca艂ego – przeka偶cie sobie znak pokoju.
Bardzo ci臋偶ki dialog, ale dobrze, bo jest. Nie szcz臋dzimy sobie cierpkich s艂贸w prawdy. Ale c贸偶 za zak艂amanie by bez nich by艂o. Nie mo偶e d艂u偶ej trwa膰, wyparte w milczenie, mo偶e w pod艣wiadomo艣膰 wielu, oficjalnej gminy te偶. To grozi utrwaleniem anty-szko艂y na r贸偶nych poziomach 偶ycia i blokad膮 rozwoju. To by艂oby zaprzeczeniem „Pami臋ci i to偶samo艣ci”, bez kt贸rych jest tylko 艣mier膰 za 偶ycia os贸b i wsp贸lnot. To 艣wiat艂o zapali艂o mi si臋 w g艂owie ju偶 w nocy, ko艂o p贸艂nocy. Przed. Niby spa艂em i si臋 obudzi艂em. Sen odszed艂, zosta艂 wielki ci臋偶ar spraw lokalnych. Rozum jest ostoj膮 w zam臋cie. Wsta艂em, wyszed艂em do kuchni z komputerem. Zapisa艂em niewiele:
1. Od czego si臋 ten potop ciemno艣ci - kt贸ry zda si臋, zala艂 nas po czubek g艂owy, serca i duszy – zacz膮艂? Od dobrego do艣wiadczenia zebrania p贸艂rocznego wsp贸lnoty szkolnej. Anty-szko艂a musia艂a zaatakowa膰. Anty-szko艂a jest poj臋ciem abstrakcyjnym i nie jest, wszelkie "anty-" szuka jakby wcielenia, chce si臋 uosobi膰, widz膮c w osobie najwi臋kszy gwarant swojego powodzenia, najlepsz膮 gleb臋 dla swojego zatrutego ziarna. Pr贸buje, to w t臋, to w inn膮 osob臋. Anty-, kt贸re si臋 uosabia, po艣rednio wskazuje na niezwyk艂膮 pozycj臋 osoby we wszech艣wiecie, ale niestety, tak偶e na inteligentny charakter z艂a.
2. Czy jest przed tym ratunek (dla wszystkich dusz zgn臋bionych)? Jest!! Patrz w 艣wiat艂o! Pisz palcem po piasku s艂owa bezinteresownego uwielbienia.
3. Ratunkiem przed zalaniem z艂em (z艂ymi emocjami tak偶e) jest rachunek dobra. Stw贸rzmy Bia艂膮 Ksi臋g臋 Dobrych Dokona艅 Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Ile, co i kto pami臋ta? Msza te偶 w tych warunkach jest ci臋偶kim wyzwaniem, pewnie nie pojecha艂bym dzisiaj, gdyby nie Rodzina. Z Panem Bogiem bym porozmawia艂 inaczej. ALE JEST RODZINA.
Pojechali艣my z wyboru starszak贸w na dwunast膮. Zaraz po s艂owach „艣wi臋to rodzinne” zapisa艂em „dw贸ch rzeczy ci nie wolno, nie daj si臋 uciszy膰 i nie daj sprowokowa膰 si臋 do nienawi艣ci”. Ka偶da msza staje si臋 dla mnie nowym pocz膮tkiem. Wszystko co widz臋, s艂ysz臋, czuj臋, my艣l臋... ca艂ym sob膮, ca艂ym swoim ju偶 60-letnim 偶yciem (呕ycia iskr膮 mi dan膮). S艂ysz臋 dzisiaj w艂a艣nie „opisz T臉 msz臋!”:
- mo偶e dlatego, 偶e siedzimy w do艣膰 pustym ko艣ciele w wyrazistej symetrii: Krystyna w 艂awkach po lewej stronie, my vis-a-vis po prawej, lustrzane odbicie. Nasi synowie s艂u偶膮 do mszy. Nasi synowie czytaj膮 teksty biblijne, S艂owo Bo偶e, od dawna uzgodnili mi臋dzy sob膮, 偶e jak s膮 na tej samej mszy, to Mateusz bierze pierwsze, 艁azarz drugie. By艂 moment, kiedy si臋 zastanawia艂em, czy nie podej艣膰 do niej na znak pokoju. Przecie偶 po to przychodzimy do ko艣cio艂a. Dla mnie to 偶aden problem. Po to tam jestem. By wyznawa膰 i przekazywa膰 wiar臋 i znaki pokoju. Oczywi艣cie, to nie znaczy zak艂amania - „dw贸ch rzeczy mi nie wolno, da膰 si臋 uciszy膰 i da膰 sprowokowa膰 do nienawi艣ci”.
W ko艅cu nie podszed艂em, uzna艂em, 偶e skoro nie ma mi臋dzy nami t艂oku, wystarczy je艣li wyrazi艣cie sk艂oni臋 si臋 nisko g艂ow膮. Sk艂oni艂em.
Gwoli dok艂adno艣ci, Mateusz czyta艂 z ksi臋gi Nehemiasza, o fundamencie trwania ka偶dego narodu, o pami臋ci i to偶samo艣ci, 艁azarz z Pierwszego Listu do Koryntian, o jednym ciele, kt贸rym jeste艣my lub mamy i mo偶emy by膰 w Chrystusie. Warto d艂u偶ej i g艂臋biej w oba teksty wej艣膰 i w nich zamieszka膰. W Ewangeli臋 te偶. Jest o pocz膮tkach zbierania relacji o Prawdzie Osobowej, kt贸ra si臋 narodzi艂a i wydarzy艂a 2 tysi膮ce lat temu, o naocznych 艣wiadkach, i tym, 偶e wszystko mo偶na zobaczy膰, us艂ysze膰, dotkn膮膰, posmakowa膰... bo „Dzi艣 spe艂ni艂y si臋 te s艂owa Pisma, kt贸re艣cie s艂yszeli”. (blog "Osobny 艣wiat", 27 stycznia 2013)
- Pytam dzisiaj - Kto KONKRETNIE to wszystko zepsu艂 w ci膮gu tylko czterech lat!?
3) Wspominam zmar艂ego Prymasa J贸zefa Glempa - Wielko艣膰 ma r贸偶ne oblicza. Patrzy艂 s艂uchaj膮co sercem pokornym prosto w oczy m贸wi膮cego, tak by艂o na obiedzie na plebanii podczas wizytacji w Jadowie. Pami臋tam. Dzi臋kuj臋! (Fb, 27 stycze艅 2013)
4) Wspomnienia o Jadowie - "W艣r贸d znanych Polak贸w trzeba wymieni膰 doktora [Ludwika] Wi艣niewskiego. To by艂 cz艂owiek-anio艂, je偶eli powiedzie膰 cz艂owiek, to on nim by艂 w 100%. Dla ka偶dego by艂 cz艂owiekiem, przede wszystkim dla biedak贸w. Umar艂 3 lata przed ko艅cem wojny. Jeszcze po wojnie jak by艂am na cmentarzu, na jego grobie by艂 jeszcze wianek od Judenratu..." (Fb, 27 stycznia 2015, cytuj臋 WSPOMNIENIA SARY LITWAK Z JADOWA, Spo艂eczno艣膰 偶ydowska przed II Wojn膮)
5) Moje ulubione zdj臋cie z ulubionej katechezy na temat Eucharystii (przygotowanie do I Komunii 艢wi臋tej). O chlebie i winie, kt贸re moc膮 Jezusa stan膮 si臋 Jego Krwi膮 i Cia艂em, obecno艣ci膮 realn膮 Boga we wsp贸lnocie! O Eucharystii odprawianej zbiorowo/wsp贸lnotowo pod przewodnictwem kap艂ana/贸w." (Fb, 27 stycznia 2016)
6) Co wydarzy艂o si臋 wtedy (27 stycznia 2016), 偶e wy艣piewa艂em MAGNIFICAT (poni偶ej)? I, 偶e Fb przypomina ? I, 偶e ksi膮dz proboszcz (parafia), i kuria (ks. Emil, Dyrektor 艢DM 2016 w naszej diecezji), nie chc膮 o TYM rozmawia膰, brn膮 w PRZEMILCZENIA!
***
MAGNIFICAT
/ksi臋zom Guido i Philipowi
oraz Edwardowi i Andrzejowi
Nielsowi i Timowi z Belgii
z duszpasterstwa m艂odzie偶y IJD/
艣piewam hymn dzi臋kczynienia
w Annopolu w gminie Strach贸wka
i uwielbienie Bogu samemu
wielkie (s膮) dzie艂a Jego
i za to 偶e pozwala ogl膮da膰 je
widzie膰 rzeczy niewidzialne
jak si臋 dziej膮 w historii
rejestruj膮c w samo艣wiadomo艣ci
niekt贸re maj膮 lat siedemna艣cie
inne sto sze艣膰
inne jeszcze wi臋cej
b贸j o prawo i prawd臋 trwa
B贸g przemawia faktami
tym co si臋 dzieje
rzadko czyimi艣 planami
nie cz艂owiek buduje Jego Ko艣ci贸艂
cho膰 cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
gdzie dwaj albo trzej si臋 zbiora
w imi臋 Jego
gdzie wiara z rozumem
unosz膮 osobe ku kontemplacji
buduj膮c kon-templum
ty jeste艣 opok膮 i drog膮
(wtorek, 26 stycznia 2016, g. 11.10)
PS.1
Zdj臋cie nr 1, ulubione, katechezy o Mszy
Zdj臋cie 2 i 3 w Sankturaium Matki Bo偶ej Annopolskiej (ks Tadeusz Regucki, prob z Traw celebruje msz臋 u MBA, ksi臋偶a i go艣cie wymienieni w MAGNIFICAT).
PS.2
Ju偶 po opublikowaniu, Thomas z Lokeren przes艂a艂 mi post/appendix do mojego o Eucharystii Belg贸w w Krakowie w ramach 艢DM 2016! On tam - i inni, mam nadziej臋 - 偶yja jeszcze TYM WYDARZENIEM!
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz