wtorek, 24 stycznia 2017

Kto (nie) chce rozmawia膰 z papie偶em?!



Wiadomo, 偶e si臋 tego chwyc臋. PRZEINACZONEJ TO呕SAMO艢CI (distorted identity), o kt贸rej m贸wi艂 Papie偶 Franciszek, w wywiadzie dla Hiszpan贸w i 艣wiata ca艂ego. Dla nas, Polski 2017, te偶. Innego papie偶a nie mamy.

Samo wyra偶enie nie jest jednoznaczne, i bardzo dobrze. Angielskie distorted mo偶na t艂umaczy膰: zniekszta艂cony, odkszta艂cony, zdeformowany, sfa艂szowany, przek艂amany... Wszystkie propozycje m贸wi膮, 偶e co艣 jest inne, ni偶 prawdziwe (藕r贸d艂owo...), przeinaczone. 

O pami臋ci i to偶samo艣ci, kt贸r膮 tak dobitnie po艂膮czy艂 Jan Pawe艂 II, u nas nie chce rozmawia膰. U nas, to znaczy nade wszystko w parafii WNMP w Strach贸wce i diecezji warszawsko-praskiej. A skoro proboszcz i biskupi, to i w贸jt i samorz膮dowcy i nauczyciele itd., nie b臋d膮 si臋 wyrywali przed szereg. PRZEINACZONA TO呕SAMO艢膯 czyha - najgorsze wspomnienia wsp贸艂czesny 艣wiat (Ludzko艣膰) ma z epoki Hitlera, z rokiem 1933 i wszystkimi tragicznymi konsekwencjami. Shoah! ZAG艁ADA!

Bez rozm贸w, bez dialogu, mo偶na nas ograbi膰 z prawdziwej to偶samo艣ci! Prawda, osoba, wsp贸lnota, kultura 偶yj膮 z dialogu i tylko w dialogu. (Nie - ko艣cielnie umacnianym os膮dzaniem brata-siostry-bli藕niego swego?!). Ksi臋偶e Mieczys艂awie, ksi臋偶a biskupi Henryku i Marku... prezbiteriacie (duszpasterze) w moim ko艣ciele! Papie偶u, ucz nas, motywuj mocniej, skuteczniej...! Przecie偶 od zawsze powtarzasz, 偶e Ko艣ci贸艂 to blisko艣膰 i serdeczno艣膰 wobec ludzi!

Oddajmy g艂os papie偶owi - “That is the risk. In times of crisis we lack judgment, and that is a constant reference for me. Let's look for a savior who gives us back our identity and let us defend ourselves with walls, barbed-wire, whatever, from other people who may rob us of our identity. And that is a very serious thing. That is why I always try to say: talk among yourselves, talk to one another. But the case of Germany in 1933 is typical, a people who were immersed in a crisis, who were searching for their identity until this charismatic leader came and promised to give their identity back, and he gave them a distorted identity [podkr. moje jk]  and we all know what happened. Where there is no conversation... [podkr. moje jk]. Can borders be controlled? Yes, each country has the right to control its borders, who comes in and who goes out, and those countries at risk —from terrorism or such things— have even more of a right to control them, but no country has the right to deprive its citizens of the possibility to talk with their neighbors.”  

***

DUCH TEGO 艢WIATA

           /przeinaczona to偶samo艣膰/

duch tego 艣wiata
chodzi mi od rana po g艂owie
pilnuj臋 by nie zgubi膰 i zapisa膰
tak jak mi si臋 objawi

to nie jest duch mi艂o艣ci
duch mi艂osierdzia
duch pokoju wolno艣ci
duch osoby godno艣ci odpowiedzialno艣ci
艣wiadomej i przyj臋tej

jest to duch woli mocy
duch panowania ponad wszystko
w艂adza w艂adza w艂adza
i dorabiane ideologie

papie偶 Franciszek przestrzega
dobrze to uj膮艂 naywaj膮c
przeinaczon膮 to偶samo艣ci膮
i ja to widz臋 katecheta
ubieg艂ej epoki
ale nie kepiskopaty tu i tam
szukaj膮ce dla siebie korzy艣ci
(fatalne sojusze z partiami)

kardyna艂y burki p艂awi膮 si臋 w tytu艂ach
szatach d艂ugich z fr臋dzlami (kutasami)
w ceremoniach zaiste cesarskich
panowaniem nad sumieniami
kt贸rym jasno m贸wi膮 co tak i co nie
nie w pe艂ni 艣wiadomi tego potrzebuj膮
boj膮 si臋 dotkn膮膰 Boga sami
ich wiara i rozum jeszcze nie obowi膮zuj膮

duch tego 艣wiata nie spada z nieba
jest wybierany
demokratycznymi procesami
jak膮艣 wi臋kszo艣ci膮 elektorat贸w

duch innego 艣wiata idea艂贸w
p艂acze lecz prze偶yje
w bibliotekach
w osobach wolnych i 艣wiadomych
kontempluje prawd臋
on si艂膮 nie rz膮dzi

    (wtorek, 24 stycznia 2017, g. 9.55)

***

KLUCZE KR脫LESTWA

komu艣 je dano
tak偶e kepiskopatowi 2017
i mnie (i Tobie)

kepiskopat niesolidarny 
jest ze mn膮 katechet膮 (pis-oni)
nie wiem z kim jest naprawd臋

zwi膮za艂 si臋 z w艂adz膮
nies艂awny sojusz tronu i o艂tarza
niszczy dzi艣 Polsk臋

w艂adza pisu niesolidarna
jest z histori膮 (wi臋c i ze mn膮)
z Wa艂臋s膮 z Solidarnosci膮 1980/81

z soborem (cho膰 pono膰 katolicka)
z papie偶ami
z encyklikami Polaka-Papie偶a

z Rokiem 1989
z Fides et Ratio
z Centesimus annus

z kultur膮 osoby wolno艣ci
godno艣ci praw cz艂owieka
z ci膮g艂o艣ci膮 jedno艣ci膮 dziej贸w

bli偶ej im autorytaryzm贸w
podporz膮dkowa艅 hierarchicznych
zniewole艅 totalitarnych (kult wodza)

     (poniedzia艂ek, 23 stycznia 2017, g. 11.55)

***

KRYZYS CZ艁OWIEKA

         /odrastaj膮ce zagro偶enia/

dwa s艂owa
o niszcz膮cej sile
to to偶samo艣膰 przeinaczona
zwierz臋 budzi w cz艂owieku

to papie偶 Franciszek powiedzia艂 
偶e
ludzie w sytuacji kryzysowej 
szukali w艂asnej to偶samo艣ci w 1933

a偶 pojawi艂 si臋 charyzmatyczny lider 
z w膮sem i obieca艂 偶e j膮 zwr贸ci
da艂 im przeinaczon膮 to偶samo艣膰
i w艂adz臋 nadludzi nad podlud藕mi

    (poniedzia艂ek, 23 stycznia 2017, g. 20.04)
TUTAJ - Komnata Si贸dma 4 

PS. 
Na zdj臋ciu tytu艂owym Papie偶 Franciszek w trakcie udzielania cyt. wywiadu dla EL PAIS!

4 komentarze:


  1. "Tomasz Mann, noblista... W 1933 r. pisze genialny esej „Cierpienie i wielko艣膰 Ryszarda Wagnera” (o kt贸rym zaraz), by potem, w 1945 r., wspomina膰: „Do cierpie艅, jakie musieli艣my znosi膰, nale偶a艂 widok ducha niemieckiego, niemieckiej sztuki, ustawicznie degradowanych do roli parawanu i przykrywki dla skrajnej ohydy. Osobliwe, 偶e nie dostawa艂o poczucia, i偶 mo偶na by艂o czyni膰 co艣 szlachetniejszego ni偶 projektowanie wagnerowskich dekoracji dla hitlerowskiego Bayreuth”[7]. I dalej, w tym samym akapicie: „To, 偶e mo偶na by艂o z b艂ogos艂awie艅stwem Goebbelsa jecha膰 na W臋gry lub do jakiego艣 innego kraju »niemieckiej« Europy, aby tam w m膮drych wyk艂adach uprawia膰 propagand臋 kulturaln膮 na rzecz Trzeciej Rzeszy – nie powiem, 偶e by艂o to haniebne, powiem tylko, 偶e tego nie rozumiem i 偶e wzbraniam si臋 przed od艣wie偶eniem niejednej znajomo艣ci”.
    http://www.biblionetka.pl/art.aspx?id=74968

    OdpowiedzUsu艅

  2. "C贸偶 z tego, 偶e si臋 rozumiemy, skoro On daleko, a tu blisko... Ale warto broni膰/nazywa膰 S艂owo prawdy. Logos! <3 - «Godno艣膰» to s艂owo-klucz, kt贸re cechowa艂o odbudow臋 po II wojnie 艣wiatowej. Nasz膮 histori臋 najnowsz膮 wyr贸偶nia niew膮tpliwie centralne miejsce obrony ludzkiej godno艣ci przed r贸偶nego rodzaju przemoc膮 i dyskryminacj膮, kt贸rych na przestrzeni wiek贸w nie brakowa艂o r贸wnie偶 w Europie. Uznanie znaczenia praw cz艂owieka stanowi w艂a艣nie rezultat d艂ugiej drogi, wype艂nionej r贸wnie偶 licznymi cierpieniami i ofiarami, dzi臋ki kt贸rej zrodzi艂a si臋 艣wiadomo艣膰 warto艣ci, wyj膮tkowo艣ci i niepowtarzalno艣ci ka偶dej pojedynczej osoby ludzkiej. Ta 艣wiadomo艣膰 kulturowa ma sw贸j fundament nie tylko w wydarzeniach historii, ale przede wszystkim w my艣li europejskiej, nacechowanej przez bogactwo spotkania, kt贸rego liczne 藕r贸d艂a pochodz膮 «z Grecji i Rzymu, ze 藕r贸de艂 celtyckich, germa艅skich i s艂owia艅skich oraz z chrze艣cija艅stwa, kt贸re j膮 dog艂臋bnie ukszta艂towa艂o», tworz膮c w艂a艣nie poj臋cie «osoby». <3
    https://w2.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2014/november/documents/papa-francesco_20141125_strasburgo-parlamento-europeo.html

    OdpowiedzUsu艅

  3. Jak prawdziwy pendant - ks. prof. A.Dragu艂a - "„[…] wydaje si臋 konieczne, aby umo偶liwi膰 duchownym 艂atwiejszy kontakt z wieloma wydarzeniami i zjawiskami 偶ycia codziennego, r贸wnie偶 tego 艣wieckiego, na przyk艂ad gdy chodzi o kultur臋 intelektualn膮, artystyczn膮 i by膰 mo偶e tak偶e fizyczn膮... (Karol Wojty艂a)
    - Druga skrajno艣膰 to „separatyzm” przejawiaj膮cy si臋 w przekonaniu o wyj膮tkowo艣ci, o szczeg贸lnym wybra艅stwie, „skoku ontologicznym”, kt贸ry domaga si臋 bez ma艂a porzucenia cz艂owiecze艅stwa. Wojty艂a pisze o tym w innym miejscu, gdy wspomina o konieczno艣ci unikania r贸偶nych form „protekcjonalizmu” lub form „patriarchalnych”, a tak偶e „jakiejkolwiek separacji wzgl臋dem 艣wieckich”. A tak w艂a艣nie staje si臋 wtedy, gdy „inno艣膰” (艣wiata, ksi臋dza, Ko艣cio艂a, cz艂owieka) staje si臋 „obco艣ci膮”.

    To, co Wojty艂a pisa艂 o klerykach i ksi臋偶ach dotyczy oczywi艣cie tak偶e relacji Ko艣cio艂a do 艣wiata: ani Ko艣ci贸艂 nie mo偶e si臋 ze 艣wiatem uto偶sami膰 ani od niego odseparowa膰. Swoista „pograniczno艣膰” jest modelem 偶ycia ksi臋dza i modelem funkcjonowania Ko艣cio艂a. Zbytni przechy艂 w jedn膮 b膮d藕 drug膮 stron臋 b臋dzie zawsze jak膮艣 zdrad膮: je艣li nie Boga, to cz艂owieka." (A.Dragu艂a)
    http://laboratorium.wiez.pl/2013/01/22/o-separatyzmie-ktory-grozi-kosciolowi/

    OdpowiedzUsu艅

  4. "Miasteczko bez nadziei

    – 艢mierciono艣na mikstura rozpaczy, przemocy i u偶ywek – alkoholu oraz narkotyk贸w, a tak偶e rasizmu i n臋dzy, jaka tam wyst臋puje, musia艂a wcze艣niej czy p贸藕niej doprowadzi膰 do nieszcz臋艣cia – twierdzi profesor prawa karnego z Toronto Mark Totten, kt贸ry sp臋dzi艂 w La Loche ponad 5 lat.

    Z artyku艂u opublikowanego w sobot臋 na 艂amach miejscowej gazety „StarPhoenix” wynika, 偶e w ci膮gu ostatnich 5 lat w miasteczku, kt贸re liczy zaledwie 2,6 tys. mieszka艅c贸w, a偶 18 os贸b pope艂ni艂o samob贸jstwo.

    – Mieszka艅cy znale藕li si臋 mi臋dzy m艂otem tradycjonalizmu i kowad艂em wsp贸艂czesno艣ci – wskazuje dyrektor o艣rodka bada艅 nad administracj膮 i rozwojem terytori贸w p贸艂nocnych na Uniwersytecie Saskatchewanu, Ken Coates. – Problemy spo艂eczne wynikaj膮ce z utraty to偶samo艣ci przez tych ludzi s膮 nie do wyobra偶enia – dodaje."
    http://www.tvp.info/23732775/masakra-w-kanadyjskim-la-loche-17latek-uslyszal-zarzut-poczwornego-zabojstwa

    OdpowiedzUsu艅