niedziela, 18 czerwca 2017

Rozmowa duszy z Bogiem (w Ko艣ciele Powszechnym)


"Z rado艣ci膮 og艂aszam wam, 
偶e w pa藕dzierniku 2018 roku 
b臋dziemy obchodzi膰 Synod Biskup贸w
na temat „M艂odzie偶, wiara i rozeznanie powo艂ania”. 
Chcia艂em, aby艣cie byli w centrum uwagi, 
poniewa偶 zale偶y mi na was.." (papie偶 Franciszek).

艢DM s膮 wsp贸艂czesn膮 przypowie艣ci膮 Jezusa z Nazaretu i jego tzw. namiestnik贸w, papie偶y. Wszyscy je widzieli艣my w Strach贸wce w艂asnymi oczami. Jeste艣my naocznymi 艣wiadkami tej bardzo Dobrej Nowiny. Jeste艣my odpowiedzialni, jak przeka偶emy j膮 naszym dzieciom, wnukom, przyjacielom, pokoleniom, kt贸re po nas nadejd膮.

Przypowie艣膰 – w zwi膮zku i w konsekwencji 艢DM 2016 w Strach贸wce -  konkretnie o dziesi臋ciu uzdrowionych, przed艂o偶y艂 mi, mojej osobistej wierze i rozumowi, Thomas z Lokeren. Bez niego, mo偶e te偶 bym si臋 wmiesza艂 w t艂um anonimowych polskich katolik贸w, nie tylko ze Strach贸wki, w diecezji warszawsko-praskiej. Ale on postanowi艂 powr贸ci膰, by dzi臋kowa膰 razem z nami za wielkie rzeczy, kt贸re wydarzy艂y si臋 po艣r贸d nas rok temu.

Nawet 艣lepy zauwa偶y uderzaj膮ce podobie艅stwo przypowie艣ci Jezusa do naszej sytuacji, w gminie, ko艣ciele, w Polsce 2017. A je艣li kto艣 zaci艣nie jeszcze na chwil臋 oczy i pos艂ucha... to mi艂y g艂os lektora i lektorki poda nie tylko tekst Ewangelii w artystycznym wykonaniu, ale i komentarza do dalszych przemy艣le艅:   
Ale, czy pielgrzym sprzed roku znajdzie wiar臋, gdy przyjdzie, przyjedzie, przyp艂ynie? Do Strach贸wki. Do 艁ochowa, Jadowa, Urli, T艂uszcza, Zambrzy艅ca, Annopola, Glasgow lub Warszawy?
Nie ma ucieczki przed g艂osem sumienia. Nie ma ucieczki przed Bogiem. Pr贸bowa艂 kiedy艣 Adam w Raju, i wysz艂o mu, jak wysz艂o.

"W drodze do Jeruzalem tak偶e On przechodzi艂 przez teren graniczny Samarii i Galilei. Gdy wchodzi艂 do jakiej艣 wsi, wysz艂o Mu naprzeciw dziesi臋ciu tr臋dowatych. Stan臋li z daleka i podnosz膮c g艂os zawo艂ali: "Jezusie, Mistrzu, zlituj si臋 nad nami". Gdy ich spostrzeg艂, powiedzia艂: "Id藕cie i poka偶cie si臋 kap艂anom". I w艂a艣nie wtedy, kiedy tam szli, zostali oczyszczeni. Gdy jeden z nich zauwa偶y艂, 偶e wyzdrowia艂, zawr贸ci艂 wychwalaj膮c Boga wielkim g艂osem. Upad艂 na twarz u Jego st贸p i dzi臋kowa艂 Mu. A by艂 to Samarytanin. Wtedy Jezus odezwa艂 si臋 m贸wi膮c: "Czy nie dziesi臋ciu dost膮pi艂o oczyszczenia? Gdzie dziewi臋ciu? 呕aden si臋 nie znalaz艂 taki, 偶eby wr贸ci膰 i odda膰 chwa艂臋 Bogu z wyj膮tkiem tego obcoplemie艅ca?" A do niego powiedzia艂: "Podnie艣 si臋 i id藕. Twoja wiara ci臋 wyzwoli艂a".

Komentarz:

"Wcze艣niej Aposto艂owie poprosili o dodanie im wiary, bo wyrwanie ludzi z ich dotychczasowego sposobu 偶ycia wydawa艂o si臋 dla nich zadaniem tak trudnym jak wyrywanie z ziemi morwy o roz艂o偶ystych korzeni.
Teraz zobacz膮 wiar臋 Samarytanina. Jeden z dziesi臋ciu uzdrowionych okaza艂 wiar臋 i wdzi臋czno艣膰 Bogu.


Tr膮d by艂 odra偶aj膮c膮 chorob膮 sk贸ry - nazwa ta odnosi艂a si臋 do wielu schorze艅” Prawo wymaga艂o izolowania chorych od reszty spo艂ecze艅stwa. Niekt贸rzy 偶ydowscy nauczyciele uwa偶ali, 偶e tr膮d jest skutkiem grzechu chorego.
Fakt, 偶e Samarytanin podr贸偶owa艂 z 偶ydowskimi tr臋dowatymi w rejonie pomi臋dzy Samari膮 a Galile膮 ilustruje r贸wnie偶 skrajnie radykaln膮 pozycj臋 spo艂eczn膮 tr臋dowatych - choroba ta usuwa艂a inne podzia艂y spo艂eczne.
Uczniowie Jezusa otrzymali lekcj臋 – je艣li mog膮 uwierzy膰 Samarytanie, to mog膮 uwierzy膰 te偶 ludzie z innych narod贸w.
Kr贸lestwo niebieskie, zbawienie - nie jest tylko dla Judejczyk贸w. Je艣li rodacy b臋d膮 zamkni臋ci na ewangeli臋, uczniowie mog膮 p贸j艣膰 do innych narod贸w."


Papie偶 Franciszek uzmys艂owi艂 nam, 偶e tr膮d, choroba nieznana w Polsce, mo偶na por贸wna膰 do sytuacji w kurii watyka艅skiej i wszystkich kuriach biskupich na naszym globie. Ko艣ci贸艂 jest wszak Katolicki, czyli Powszechny. Przywo艂uj臋 w tym miejscu g艂o艣ny wywiad Papie偶a z ateistycznym redaktorem-za艂o偶ycielem La Reppublica (1 pa藕dz. 2013). Wielu krytykowa艂o i papie偶a i wszystkich udost臋pniaj膮cych 贸w "kontrowersyjny" wywiad. Nie tylko w Polsce. A papie偶, jakby nigdy nic, po trzech latach zn贸w si臋 z nim spotka艂, udzielaj膮c kolejnego kontrowersyjnego... tu偶 przed wyborem kontrowersyjnego Trumpa. Dla wielu bardzo tradycjonalistycznie-dworsko nastawionych hierarch贸w i wierz膮cych -papie偶 m贸wi za du偶o! No a my - wed艂ug nich - si臋 nim pos艂ugujemy! :)

"… zbyt wielu poprzednich papie偶y w d艂ugiej historii Ko艣cio艂a bywali narcystyczni, wra偶liwi na pochlebstwa… Kiedy spotykam kleryka艂a, nagle sam staj臋 si臋 antykleryka艂em… bo, zamiast koncentrowa膰 si臋 na szerszej misji Ko艣cio艂a powszechnego, zajmuj膮 si臋 sob膮. Ko艣ci贸艂 musi wr贸ci膰 do bycia wsp贸lnot膮 ludu Bo偶ego, a kap艂ani, duszpasterze i biskupi do s艂u偶by ludowi Bo偶emu... Klerykalizm nie powinien mie膰 nic wsp贸lnego z chrze艣cija艅stwem. 艢wi臋ty Pawe艂 Aposto艂, kt贸ry jako pierwszy m贸wi艂 poganom, i wierz膮cym w innych religiach, pierwszy nauczy艂 nas tego… a ja bez do艣wiadczenia Ko艣cio艂a w Argentynie (w艣r贸d zwyk艂ych ludzi) nie zdoby艂bym takiej 艣wiadomo艣ci siebie samego i swojej wiary…". 

Pi臋knie, 偶ycie first, potem ideologie, doktryny, teorie, pobo偶no艣ciowe wizje, praktyki i polityki. Mamy religi臋 objawion膮, potwierdzon膮 wcieleniem, a nie wyteoretyzowan膮. Konkret 偶ycia! W 偶艂obie, stajni, na poboczach ulic... a pa艂ace i dwory?! No c贸偶, te偶 s膮. 呕yciem jest moja gmina, parafia w Strach贸wce i jej dzieje od kilkudziesi臋ciu lat, w kt贸rych i mnie dano te偶 udzia艂. Znam siebie. Mam 艣wiadomo艣膰 wiary, w zgodzie z ROZUMEM. Nie ma wiary bez my艣lenia. W艂a艣nie nam zadany jest TEMAT KO艢CIO艁A I POLSKI PO 艢DM 2016! Do rozm贸w Polek i Polak贸 w parafiach, na salach konferencyjnych tzw. wsp贸lnot lokalnych (samorz膮d贸w gminnych), na posiedzeniach rad pedagogicznych polskich szk贸艂, na uniwersyteckich katedrach!!

Wierz膮cy wiedz膮, 偶e nic nie bierze si臋 z niczego. Tak偶e nasze Belgijsko-Polskie Spotkanie Podczas 艢DM 2016 w STRACH脫WCE nie wzi臋艂o si臋 z powietrza, ani z wilgoci. Wzi臋艂o si臋 z Ducha 艢wi臋tego. O TYM JEST ROZMOWA DUSZY Z BOGIEM.

Jak na ni膮 odpowie ksi膮dz proboszcz Mieczys艂aw, ksi膮dz dyrektor Emil Parafiniuk, kuria i arcybiskup Henryk Hoser? Jak odpowie ka偶dy z nas? Papie偶u Franciszku, ucz nas dialogu. B膮d藕 naszym patronem rozm贸w, dyskusji, apostolstwa na miar臋 potrzeb naszych czas贸w i naszego 艣wiata, w otwarto艣ci na kultur臋 wsp贸艂czesno艣ci - tak, jak Sob贸r Watyka艅ski II. Nie jest to nasz pierwszy List do Papie偶a. Trzeci... pi膮ty. Jeste艣my Ko艣cio艂em. Cia艂em Chrystusa w ramach Ko艣cio艂a Powszechnego. Ten List do Papie偶a Franciszka zacz膮艂 si臋 pisa膰 na etapie oczekiwa艅 na pielgrzyma, jednego z 53. Chcemy opowiedzie ca艂e Spotkanie Belgijsko-Polskie w ramach Ko艣cio艂a POwszechnego, w lipcu 2017, owoc tego sprzed roku. Je艣li nie nauczymy si臋 (bo ci膮gle nie wida膰, tutaj, w艣r贸d nas, na Norwidowskiej Ziemi i Ziemi Cudu nad Wis艂膮, 偶eby kto艣 chcia艂) rozmawia膰, to nas ziemia poch艂onie.

Nasz Pierwszy List do Papie偶a (1985).
Nasz Trzeci List do Papie偶a (2003).

Tak, jak m艂odzi Belgowie nale偶膮cy do duszpasterstwa w swoim ko艣ciele (ijd.be) mieli prawo oczekiwa膰 go艣cinno艣ci, wr臋cz siostrzano-braterskiego przyj臋cia w (nie tylko m艂odym) ko艣ciele w Polsce, w Strach贸wce, tam, gdzie chcieli przyjecha膰 i przebywa膰, tak samo jeden z nich , Thomas, kt贸ry chce wr贸ci膰, by sk艂ada膰 Bogu dzi臋kczynienie wraz z nami. I on i my i Papie偶 mamy prawo oczekiwa膰, 偶e funkcyjni-pasterze w ko艣ciele (a po co s膮 tak偶e kurie!), ustanowieni dla pos艂ugiwania wsp贸lnocie przez biskupa miejsca, zrobi膮 wszystko, by艣my prze偶yli obecno艣膰 Pana po艣r贸d nas, liturgiczno-sakramentalnie i w ka偶dy inny 偶yciowo-konkretnie-realny spos贸b. Wzory go艣cinno艣ci czerpmy od Jezusa, kt贸ry chleb i ryby rozmno偶y艂, wod臋 w wino przemieni艂. A my te偶 to wszystko mo偶emy - „Kto we Mnie wierzy, b臋dzie tak偶e dokonywa艂 tych dzie艂, kt贸rych Ja dokonuj臋, owszem, i wi臋ksze od tych uczyni, bo Ja id臋 do Ojca. A o cokolwiek prosi膰 b臋dziecie w imi臋 moje, to uczyni臋, aby Ojciec by艂 otoczony chwa艂膮 w Synu. O cokolwiek prosi膰 mnie b臋dziecie w imi臋 moje, Ja to spe艂ni臋.  
Je偶eli Mnie mi艂ujecie, b臋dziecie zachowywa膰 moje przykazania. Ja za艣 b臋d臋 prosi艂 Ojca, a innego Pocieszyciela da wam, aby z wami by艂 na zawsze - Ducha Prawdy, kt贸rego 艣wiat przyj膮膰 nie mo偶e, poniewa偶 Go nie widzi ani nie zna. Ale wy Go znacie, poniewa偶 u was przebywa i w was b臋dzie.” (J 14, 12-17) 

ROZMOWA DUSZY ZGN臉BIONEJ Z PAPIE呕EM

Pisze moja dusza zgn臋biona to (o tym), co prze偶ywam. Co prze偶ywa osoba wolnego cz艂owieka w 偶elaznych u艣ciskach tradycyjnego polskiego spo艂ecze艅stwa, w ogromnym stopniu kszta艂towanego przez styl 偶ycia parafii, czyli tzw. wsp贸lnot wiary, a raczej ko艣cielnej religii, utrwalaj膮cej podzia艂 na „my” i „wy” (a nawet „oni”). A z tym, egoizm prywatny i grupowy. Jezus sprywatyzowany? I Jego Dobra Nowina?!
Je艣li masz dobre stosunki z proboszczem (jeszcze lepiej z biskupem i jego kurialistami) to 偶yjesz. Je艣li nie, to nie 偶yjesz, wegetujesz gdzie艣/jako艣 na marginesie. Jako ten wykluczony - w rozumieniu poj臋膰 warto艣ci europejskich, bo m贸j wsp贸艂czesny polski ko艣ci贸艂 (takiego) poj臋cia wykluczenia nie rozumie, nie akceptuje... A skoro stosuje si臋 do mnie – po 35 latach katechizowania - to do wszystkich. Jeste艣my "nieswoi". Dlaczego? Nie wiemy - bo nieszczero艣膰 zabija nasz polski (?) ko艣ci贸艂. Jak mo偶e by膰 szczero艣膰 mi臋dzy nami, tzn. mi臋dzy kim? Przecie偶 "oni" konsekrowani s膮 wy偶szym gatunkiem bytu. My - zarz膮dzan膮 mas膮 ludzk膮. Podzia艂 na pasterzy i owce jest zupe艂nie archaiczny dla nas, wsp贸艂czesnej Polski 2017. Owce kojarz膮 si臋 raczej ze strzy偶eniem we艂ny. 

Proces zabijania wsp贸lnoty Ko艣cio艂a w Polsce zacz膮艂 si臋 chyba wraz z wolno艣ci膮 Roku 1989. M贸j polski ko艣ci贸艂 nie umie (nie chce) prowadzi膰 dialogu z wolnymi osobami! Prze偶y艂em wsp贸lnot臋 Ko艣cio艂a w Polsce lat 80-tych, jako jej cz膮stka wielce-osobowa. Ca艂膮 drog臋 odzyskiwania wolno艣ci i tzw. transformacji ustrojowej (vide: Rok 1989, Centesimus annus). Z zewn膮trz, okiem badacza, naukowca, to samo opisuje profesor Norman Davies. 
Wielce-osobowo prze偶y艂em dzie艅 16 pa藕dziernika 1978. Porwa艂 mnie Duch tego wydarzenia - Duch 艢wi臋ty. Nada艂 bieg reszcie 偶ycia cz艂owieka, Polaka, w Ko艣ciele (i) w 艣wiecie wsp贸艂czesnym. Wieki polskich dziej贸w w rodzinie mnie na to przygotowa艂y. A ja sam do艂o偶y艂em studia filozofii przyrody na Akademii Teologii Katolickiej, by 艣wiadomie walczy膰 z marksistowsk膮 ideologi膮 i totalitarn膮 w艂adz膮/ustrojem PRL (w tzw. Komunistycznym Bloku Wschodniej Europy). Uda艂o si臋. Do偶y艂em cud贸w. Do偶yli艣my - jako nar贸d, narody, jako Ko艣ci贸艂...

Nauka dziej贸w i Ducha 艢wi臋tego wyk艂adana faktami i interpretowana przez nauczanie Karola Wojty艂y, Jana Paw艂a II, odt膮d nas prowadzi艂a. Mnie, najmniejszego w艣r贸d s艂ug Pa艅skich, w ich gronie. Poprowadzi艂a mnie przez Ko艣ci贸艂 Powszechny w stanie nieustaj膮cej wiosny na wzg贸rzu w Burgundii, ma艂ej wiosce Taize. W wielkiej ludzkiej wsp贸lnocie wszystkich lud贸w i narod贸w. M艂odych - szukaj膮cych Boga, sensu, celu... Dosta艂em tam kolejny sakrament Ducha 艢wi臋tego, na reszt臋 偶ycia. Czas tworzy艂 okoliczno艣ci dla rozwijania charyzmat贸w. POLSKA SOLIDARNO艢膯, z przyw贸dztwem historycznej postaci Lecha Wa艂臋sy. I ja dorzuci艂em sw贸j grosz (wdowi/kawalerski) w to wielkie ponad-narodowe dzie艂o. Wrzuci艂em Ziarno Solidarno艣ci w gleb臋 polskich dziej贸w i kultury w gminie STRACH脫WKA (3 Maja 1981).

Stan wojenny (13 grudnia 1981) wygna艂 mnie z polskiej ziemi obiecanej wolno艣ci, godno艣ci, obywatelskiej podmiotowo艣ci. Powo艂any zosta艂em na katechet臋, "aby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮", na czas duchowo-intelektualnego przetrwania pomimo wszystko, w nadziei, pomimo nadziei. Z si艂膮 bezsilnych - wiary i rozumu, antycypuj膮c "Centesimus annus" (1991) i "Fides et ratio" (1998). Papie偶, pot臋偶ny swoj膮 osobist膮 i polsk膮 wiar膮 i rozumem, dziejami i kultur膮, w tym wielkim przed-soborowym pos艂aniem polskiego Wieszcza Cypriana Norwida, pre-prekursora Vaticanym Secundum, wo艂a艂 w stulecie encykliki Rerum novarum", podczas pielgrzymki do Ojczyzny, podczas wielkiego zgromadzenia w Kielcach - "musz臋 tak m贸wi膰, jak m贸wi臋. "Bo to jest moja Matka, ta ziemia. Bo to jest moja Matka, ta Ojczyzna... o zrozumcie偶 to wy, kt贸rzy sprawujecie jak膮kolwiek w艂adz臋 nad tym narodem". Ja te偶 pisz臋, jak pisz臋 - ca艂膮 swoj膮 osobow膮 drog膮-prawd膮-偶yciem. Ponad polityczno艣膰, ponad wyznaniowo艣膰, ponad przer贸偶ne partykularyzmy. My艣l臋, m贸wi臋  i pisz臋 w tym zakresie jak papie偶, powtarzaj膮c za nim, 偶e "przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury".

Napotka艂em jednak mur w dzisiejszej parafii, gminie, diecezji. Mur obco艣ci. Wyra偶a si臋 on najpe艂niej i najg艂o艣niej w powszechnym przemilczaniu-odrzuceniu. Najbardziej widowiskowo i gorsz膮co - w wyniesieniu wot贸w wdzi臋czno艣ci za czas wolno艣ci i godno艣ci, jakie zanios艂em do ko艣cio艂膮 parafialnego w Strach贸wce. Trwa cicha wojna z by艂ym (?) solidarno艣ciowcem, katechet膮, samorz膮dowcem, ojcem du偶ej polskiej rodziny z patriotyczno-religijnymi korzeniami. Tak偶e z naszej rodziny zosta艂y z艂o偶one ofiary 偶ycia i krwi na o艂tarzu Ojczyzny (Powstanie Styczniowe, Rok 1920, Katy艅, Solidarno艣膰, Rok 1989...). Nie tylko z艂e s艂owa (j臋zyk) zabija. Tak偶e przemilczanie.

Wojna z narodem w obecnej Polsce 2017 wyra偶a si臋 tak偶e w braku ci膮g艂o艣ci i zabieganiu o jedno艣膰 pami臋ci i to偶samo艣ci. Tako偶 w pa艅stwie, jako偶 w ko艣ciele (z ma艂ej litery). Wiara i rozum zanegowane?!

Jak to wszystko - o czym napisa艂em Waszej 艢wi膮tobliwo艣ci - przek艂ada si臋 na stan przygotowa艅 do przyjazdu ewangelicznego uzdrowionego w lipcu 2017 do parafii, gminy, szko艂y, czyli ca艂ej wsp贸lnoty lokalnej? Jak podzi臋kujemy Bogu Ojcu Synowi i Duchowi 艢wi臋temu za dar Belgijsko-Polskiego Spotkania w ramach 艢wiatowych Dni M艂odzie偶y 2016? W kr贸tszej i d艂u偶szej perspektywie czeka nas Synod Biskup贸w nt. m艂odzie偶y i kolejne Dni M艂odzie偶y w Panamie 2019. Przed synodem biskup贸w zbierane s膮 dane ankietowe. Mam nadziej臋, 偶e ten list tak偶e przys艂u偶y si臋 dobrze przygotowaniom w polskim ko艣ciele.

Za艂膮czam te偶 notk臋 o rodzinnej ksi膮偶ce, kt贸ra zbiera blask prawdy, mi艂o艣ci, krew i kurz polskich dr贸g, na odcinku dw贸ch wiek贸w. Ty zrozumiesz Papie偶u, bo w niej s膮 w膮tki z 偶ycia Ko艣cio艂a Powszechnego w odradzaj膮cej si臋 Ojczy藕nie, Polsce mi臋dzywojennej (w tym Pierwsza Narodowa Pielgrzymka do Ziemi 艢wi臋tej 1929, Narodowa Pielgrzymka na Kongres Eucharystyczny w Kartaginie 1930, pod przewodnictwem Prymasa Hlonda, kawalera Orderu Or艂a Bia艂ego 1932, Pierwszy Polski Kongres Eucharystyczny w Poznaniu 1930...). Oni tu, sprawuj膮c w艂adz臋 nad nami, marginalizuj膮 艣wi臋t膮 spraw臋 ci膮g艂o艣ci, ca艂o艣ci i jedno艣ci.
W艣r贸d za艂膮czonych zdj臋膰 s膮 inkryminowane Wota Wdzi臋czno艣ci Za Cuda Czasu Mojej Drogi-Prawdy-呕ycia. Jest zdj臋cie z nawiedzenia nas i Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej przez Pierwszego Biskupa naszej diecezji bp Kaziemierza Romaniuka. Tak偶e jest zdj臋cie z wr臋czania Trzeciego Naszego Listu do Papie偶a, wr臋czanego osobi艣cie, na kl臋czkach, przez siostr臋 Alin臋 Merdas. I naj艣wie偶sze, ju偶 za Twojego Pontyfikatu, Twojejrozmowy i b艂ogos艂膮wie艅stwa dla nowo偶e艅c贸w, naszego najstarszego syna Jana-Marii z 偶on膮 Katy, poznan膮 w katolickim duszpasterstwie Uniwersytetu w Glasgow.

Ten list, ROZMOWA DUSZY ZGN臉BIONEJ Z BOGIEM i PAPIE呕EM, jest dojrza艂ym owocem drogi-prawdy-偶ycia, kt贸re prze偶y艂y sw贸j czas. Ale co odpowiemy - w tym tak偶e m贸j ksi膮dz proboszcz Mieczys艂aw, m贸j ks. dyr. Emil Parafiniuk, m贸j abp Henryk Hoser i jego kuria, na pytania i oczekiwania Thomasa z Lokeren i jego proboszcza, kt贸rzy pytaj膮 jak b臋dzie wygl膮da艂 nasz wiecz贸r uwielbienia za 艢DM 2016, w ko艣cile parafialnym WNMP w Strach贸wce? Obieca艂em Thomasowi, 偶e odpowiemy jemu i jego proboszczowi w poniedzia艂ek, 19 czerwca, po spotkaniu z ksi臋dzem proboszczem Mieczys艂awem. Papie偶u Franciszku ratuj m贸j Ko艣ci贸艂. Bez Ciebie sobie tutaj nie poradzimy. Wstawiaj si臋 za nami, za Ko艣cio艂em-Wsp贸lnot膮 wolnych os贸b, z samo艣wiadomo艣ci膮 Ko艣cio艂a Powszechnego, Ko艣cio艂a Jezusa z Nazaretu, Jedynego Pana i Zbawiciela. Twojego Ko艣cio艂a. Bez Ciebie, Twojej odpowiedzi i pomocy, nie do偶yj臋 pe艂nego 艣wiat艂a wiary i rozumu w braterskiej wsp贸lnocie Ko艣cio艂a w Polsce.

Nikt z wierz膮cych nie powinien si臋 godzi膰 z sytuacj膮, 偶e w sprawach wiary i rozumu w艂asnej wsp贸lnoty lokalnej, a nawet narodowej, musi si臋 komunikowa膰 poprzez Watykan. To nie jest Dobra Nowina dla 艣wiata XXI wieku, w dobie najwi臋kszych mo偶liwo艣ci komunikacji mi臋dzyludzkiej. Trwanie os贸b konsekrowanych (na r贸偶nych szczeblach) w opisanej postawie musi prowadzi膰 do patologii, o wi臋kszym lub mniejszym oddzia艂ywaniu w spo艂ecznym wymiarze Ko艣cio艂a Powszechnego. Wiele z艂ego ju偶 si臋 wydarzy艂o, w艂a艣nie przez brak szczero艣ci i komunikacji we wsp贸lnocie wierz膮cych. Pod innym jeszcze wzgl臋dem jestem tak偶e dzieckiem swojego czasu, do艣wiadczy艂em molestowania seksualnego jako 7-latek podczas przygotowania do I Komunii 艢wi臋tej i jako 12/13-latek dostaj膮c instrukcj臋 onanizowania si臋 od ksi臋dza w konfesjonale. Tylko szczero艣膰 jako podstawa wsp贸艂偶ycia ludzi uratuje (m贸j) Ko艣ci贸艂 kolejnych wiek贸w od zak艂amania.
  
Czy nadal aktualne jest zdanie Jana Paw艂a II wypowiedziane w Pary偶u w 1980 do UNESCO, 偶e "przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury"? I, 偶e "cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂膮" (Redemptor hominis). Czy znowu, jak zawsze - w艂adza, w艂adza, w艂adza, struktury, piecz膮tki i polityka. Od czasu Ko艣cio艂a lat 80-tych w Polsce tego do艣wiadczam coraz mniej. Wsp贸lnoty bez dialogu staj膮 si臋 swoim zaprzeczeniem, cmentarzem. Tak偶e parafie.

       Z braterskim uszanowaniem mi艂o艣ci膮 i pozdrowieniami,
                     J贸zef Kapaon, katecheta









Pisano w Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej, 14-18 czerwca 2017.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz