Wiedzia艂em, 偶e to b臋dzie grubsza sprawa. Nie igra si臋 z Duchem 艢wi臋tym! Ko艣ci贸艂, czyli tak偶e moja skromna osoba - cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a.
Oddycham medytacj膮 co i rusz, i zapisuj臋. A tu, Deus ex machina(?), Facebook przypomnia艂, co my艣la艂em, prze偶ywa艂em, pisa艂em 2 lata temu. A i przywo艂a艂 (on, czyli Fb) pewne posty tekstem rozwleczonym na blogu. Jak to wszystko si臋 dopowiada? Jak ci膮g艂o艣膰 i jedno艣膰 dziej贸w, sama si臋 opowiada, na odcinku jednej osobowej drogi-prawdy-偶ycia?! Mowa fakt贸w jest moim ukochanym j臋zykiem. Czytam go i czytam, ka偶dego dnia.
Po bierzmowaniu musia艂em za艂o偶y膰 now膮 stron臋 www!
Komnata Si贸dma 4 odm贸wi艂a dalszej wsp贸艂pracy. Prze艂adowana?!
Ko艅czy si臋 etapem to偶samo艣ci konstytucyjnej (i - niestety - talibanizmem polskim)?! Obecna otwiera bierzmowaniem w naszej parafii. Ma艂a parafia, czym jest? Ale wielkie sprawy...
***
KONWENCJA I PRZE呕YTEK
/a 偶ycie sobie/
religia jest objawieniem i konwencj膮
nigdy nie b臋dzie prze偶ytkiem
my ludzie jej potrzebujemy
jak najprostszej i szczerej
mo偶na uton膮膰 w konwencjach
ludzko艣膰 w niej zatopi膰
tzn cz艂owiecze艅stwo (nasze)
w formach kolorach zwyczajach
nie ma wiary bez my艣lenia
przyobleka si臋 wtedy w sztuczno艣膰
nadmiar formy rytualnej
czo艂obitno艣ci wobec hierarchii
potrzebuj臋 ja cz艂owiek
ciebie drugiego cz艂owieka
nie biskupa proboszcza kap艂ana
id藕cie w swoich przebraniach do...
id藕cie dok膮d chcecie
nie zawracajcie nam g艂owy
kas臋 wyci膮gaj膮c na swe utrzymanie
nie potrzebne nam takie 艣wi膮tynie
ma艂o jest ludzi odwa偶nych w Polakach
tradycjonalistycznie wierz膮cych
po wyj艣ciu z ko艣cio艂贸w
wracaj膮cych do siebie a偶 za bardzo
kt贸rzy nic nie maj膮 do powiedzenia
tobie ani mnie ani Bogu
kim Jezus jest dla nich z Nazaretu
nie mawiaj膮 na martwych katechezach
偶aden ksi膮dz si臋 nie odezwie tutaj
istniej膮 tylko w ko艣ci贸艂kowych granicach
wyznaczonych swoim utrzymaniem
na 艣cie偶ce i kursie wznoszenia i w艂adzy
prze偶ytkiem jest taka religia
ko艣ci贸艂 nie-wsp贸lnota lecz rytua艂
nie ma szans w naszym 艣wiecie
godno艣ci wolno艣ci praw cz艂owieka...
(poniedzia艂ek, 30 pa藕dziernika 2017, g. 15.30)
***
KO艢CI脫艁 NIEBIBLIJNY
/wszystkim proboszczom Strach贸wki/
biblijna jest parafia (wsp贸lnota)
kt贸ra ma pami臋膰 i to偶samo艣膰
do najwcze艣niejszych pokole艅
u nas nie da sie zej艣膰 poni偶ej 966
biada nam jednak
je艣li chcemy wyprze膰 si臋 przodk贸w
proboszcz wyni贸s艂 wota wdzi臋czno艣ci
czy pokaza艂 bp nasz膮 korespondencj臋
je艣li kto艣 si臋 wstydzi Polski (dziej贸w)
i ja si臋 go wypr臋 w ostateczno艣ci
czego on naucza nasze dzieci wnuki
w Rzeczpospolitej Norwidowskiej
przyznaj臋 jestem winny (wspomnienie)
zmar艂emu proboszczowi Iwanickiemu
(poniedzia艂ek, 30 pa藕dziernika 2017, g. 10.34)
***
PO BIERZMOWANIU
/moja Ojczyzna m贸j Ko艣ci贸艂/
o czym dzisiaj m贸wi moja parafia
po wczorajszym bierzmowaniu
dalib贸g nie wiem
nigdy nic nie m贸wi艂a
nie wydoro艣leli艣my jeszcze po PRL
ka偶dy skrywa si臋 jak mo偶e (potrafi)
nie o tak膮 Polsk臋 walczyli艣my
si臋 m贸wi
nie o taki Ko艣ci贸艂 w Polsce
nie nabyli艣my jeszcze podmiotowo艣ci
w spo艂ecze艅stwie obywatelskim
艣wiadomi swojej godno艣ci (i praw)
a Ty Strach贸wko na Mazowszu
nie jeste艣 zgo艂a najmniejsza
po艣r贸d innych gmin polskich
z ciebie wysz艂o pi臋kno i dobro i poeta
na zmartwychwstanie
to偶samo艣ci konstytucyjnej Polak贸w
po co艣cie wczoraj wyszli z dom贸w
co艣cie wczoraj prze偶yli w ko艣ciele
us艂yszeli zobaczyli poczuli
prawda si臋 nam daje
mo偶na j膮 kontemplowa膰
na dw贸ch skrzyd艂ach (wiary i rozumu)
nie ma wiary bez my艣lenia
wsp贸lnoty bez dialogu
pami臋ci i to偶samo艣ci (sponad chaosu)
(poniedzia艂ek, 30 pa藕dziernika 2017, g. 10.25)
***
DEWASTOWANA PARAFIA
/biskupowi Markowi po bierzmowaniu/
no mo偶e zbyt mocne s艂owo
mo偶e tylko (prze)trzebiona
dla duchowej wygody pozosta艂ych
pani Krystyny pani Agaty
pewnie i dla ksi臋dza
pracowitego inaczej
po gospodarsku (i w szkole RzN)
ale nie w pocie czo艂a
maj膮 powody do zadowolenia
schola pod i z Krysi膮 艂adnie 艣piewa
oni na ch贸rze
pani Agata z przodu pod o艂tarzem
mo偶e ksi膮dz biskup
pozna艂 je na plebanii
ja dzisiaj te偶 nazwisko Kr贸la wspomnia艂em
nie z Jadwisina co prawda
ale ksi膮dza J贸zefa z Annopola
kszta艂conego na magistra 艣wi臋tej teologii
tak jak bohaterski ksi膮dz Skorupka
w samym Sankt Petersburgu
ale panie tego zna膰 nie chc膮
no i ksi膮dz z nimi i dla nich
chc膮 mie膰 (nie)艣wi臋ty spok贸j
p艂aski jak przekr贸j poprzeczny
parafia nie jest przekrojem poprzecznym
chwilowych praktyk pobo偶no艣ci
nie jest chyba w og贸le
bez g艂臋bi w ka偶d膮 stron臋
kto g艂臋bi zna膰 nie chce
藕le s艂u偶y wsp贸lnocie
kt贸ra ma korzenie i cel wi臋kszy
nie od nich si臋 zaczyna(my)
ja J贸zef K nie chc臋 robi膰 prywaty
nie chc臋 niczego dla siebie
chc臋 prawdzie s艂u偶y膰
jak umiem p贸ki 偶yj臋
bo jak mnie zabraknie (p贸藕nego wnuka)
innych 艣wiadk贸w nie b臋dzie
polskiej drogi wolno艣ci od 3 Maja
pielgrzymek narodowych i kongres贸w IHS
niczego nie chc臋 dla siebie (ciut szacunku)
prawdy kontemlowanej na dw贸ch skrzyd艂ach
pami臋ci i to偶samo艣ci a偶 konstytucyjnej
dialogu os贸b pe艂nych godno艣ci (i 艣wi臋to艣ci)
ps
kochany ksi臋偶e proboszczu
i ja by艂em katechet膮 tej m艂odzie偶y
a nawet przygotowywa艂em do bierzmowania
i c贸偶 偶e w Legionowie
ta m艂odzie偶 ma te偶 innych wychowawc贸w
przygotowali艣my wiele liturgii niedzielnych
i innych 艣wi膮t we wsp贸lnocie kultury
parafia bez wsp贸lnoty pami臋ci jest niczym
nie ma wsp贸lnoty bez dialogu
nie ma bez korzeni i mistrz贸w
od kt贸rych dary si臋 przyjmuje
jednego mamy Nauczyciela z Nazaretu
nie ma nas ksi臋偶e bez wsp贸艂pracy
dla dobra wsp贸lnego (Rzeczypospolitej)
katolicka nauka spo艂eczna tak m贸wi
non abbiate paura
pisz膮 st膮d donosy nawet do biskupa
pani ta i tamta (mo偶e i m臋偶owi jacy艣)
nie tylko potrawy gotuj膮c na plebanii
niszcz膮 szko艂臋 pami臋膰 i kultur臋 (cho膰 艂adnie 艣piewaj膮)
pierwszy biskup zasiad艂 z nami
w rady kole w strachowskim urz臋dzie
u podstaw samorz膮du polskiego
trzymali艣my si臋 za r臋ce (艣piewaj膮c)
ze wszystkimi ksi臋偶mi z ka偶dej strony
spotykali艣my si臋 w braterstwie
k艂ad膮c fundament polskiej szko艂y
w jedno艣ci samorz膮d nauczyciele i oni
bo kiedy艣 wr贸cili do szk贸艂 naszych
ja w贸jt chcia艂em by czuli si臋 dobrze
wsp贸lnot臋 buduj膮c ca艂e 偶ycie
dzisiaj przez nich niechcian膮
(niedziela, 29 pa藕dziernika 2017, g. 14.24)
A to przed 2 laty: ***
MILCZENIE AGORY
nie mam w膮tpliwo艣ci
rozmowa na Agorze
katechety z ksi臋偶mi
du偶o by da艂a im samym
uczniom ich jego
mieszka艅com okolicznym
i w og贸le
(pi膮tek, 30 pa藕dziernika 2015, g. 9.55)
***
艢CIANA 艢CIANY
/na 1 Listopada 2015/
mistrzu Tomaszu
kt贸rego s艂owa
cz艂owiek w imi臋 mi艂osci
nie powinien da膰 艣mierci
panowa膰 nad swoimi my艣艂ami
wzi膮艂em sobie na d艂ugo do serca
wychodz臋 z nich formu艂膮
ale przegl膮da膰 si臋 w niej mo偶na
w pewnym wieku trzeba
by lepiej s艂u偶y膰 mi艂o艣ci
obie strony nie powinny
da膰 si臋 zaskoczy膰 temu
co nieuniknione
na w艂asne 偶yczenie
ksi臋偶a wydawa艂oby si臋
towarzysze drogi wierz膮cych
w moim przypadku s膮 艣cian膮
czynno艣ci liturgicznych
bezosobowo-instytucjonaln膮
rozmowy nie chc膮 odmawiaj膮
偶ycie publiczne rozumiej膮
tylko liturgicznie
nie wsp贸lnotowo
(pi膮tek, 30 pa藕dziernika 2015, g. 8.04)
Ko艣ci贸艂? Czyli forma relacji osobowych, cz艂owiek-cz艂owiek. Tylko w ten sps贸b daje si臋 w Ko艣ciele B贸g, czyli wsp贸lnota Trzech Os贸b Boskich! Nie rozkazem i obrz臋dem w艂adzy duchownej! Tak pisa艂em 5 lat temu! (w tym linku).
<< W moim d艂ugim ju偶 偶yciu dosta艂em inn膮 - niewoluntarystyczn膮 - form臋, „cz艂owiek-cz艂owiek”, czyli dialog. Form臋 otwart膮 z obu stron, na niesko艅czono艣膰. W dialogu z innymi lud藕mi i z ca艂膮 kultur膮 cz艂owieka na ziemi si臋 ukszta艂towa艂em i tak chcia艂bym do偶y膰 dni swoich. >>
I my, na tej strachowskiej norwidowskiej ziemi, pr贸bowali艣my wciela膰 w 偶ycie Ko艣ci贸艂 Soborowy! Wsp贸lnot臋 i dialog, otwart膮 na ca艂y 艣wiat, jak Bo偶e Mi艂osierdzie.
<< Nasze msze szkolne maj膮 co艣 z do艣wiadcze艅 patriarch贸w, z trudem si臋 rodz膮, z prawie pojedynczych osobnik贸w, ale kiedy艣 rozrosn膮 si臋 jak d膮b pami臋ci i b臋d膮 liczni jak ziarna piasku na pustyni. Nie ma innej mo偶liwo艣ci. Ludzko艣膰 b臋dzie rozumnie wierz膮ca, albo jej nie b臋dzie >> (post z niedzieli, 30 pa藕dziernika 2011. Wtedy te偶 przypada艂o 艣wi臋to konsekracji 艣wi膮tyni).
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz