艣roda, 1 listopada 2017

Poeta to偶samo艣ci (poeta 艣wiadomo艣ci)


Dlaczego pisz臋, jak szalony?! Dlaczego czasem jestem nawet z tego zadowolony? Dzisiaj - jak dot膮d (g. 14.28) - numer dwa, historiozofia moja!
Kim jest cz艂owiek, 偶e o nim pami臋tasz? Albo syn cz艂owieczy, 偶e go nawiedzasz?! (ps.8)
Na podstawie materialno-cielesnej 偶yj膮cy, przekracza j膮. 艢wiadomo艣膰 nie jest materi膮, ani cia艂em. Czym jest? Funkcj膮 cia艂a uduchowionego? Form膮 ducha uciele艣nionego? To ci膮gle zbyt og贸lne definicje. Ja-podmiot poznania zmys艂owego, rozumowa艅 i dzia艂a艅, bez nich nie do pomy艣lenia.

***

BANIALUKI M膭DRO艢CIOWE

           /dla was jestem niczym i s膮siadem/

bardziej 偶yj臋 dzi艣 w duchu
ni偶 w ciele
banialuki kto艣 powie
albo mocniej bzdury

niech mi to powt贸rzy
kt贸ry艣 biskup
m贸j albo cudzy proboszcz
偶e tak nie jest

bo
liczba lat na przyk艂ad
stan zdrowia
i status spo艂eczny

ale jest co艣
czego nawet oni nie wiedz膮
skarby duchowe mi przekazane
偶ebym zachowa艂 i przekaza艂

tu w Annopolu dost臋pne
Strach贸wki dziejami oprawione
w szkoln膮 katechez膮 wpisane
solidarnie z parafi膮 i RzN

to wszystko mnie tworzy
dzisiaj jak nigdy dot膮d
i to si臋 nie zmieni
nie mo偶e B贸g tak zachcia艂

    (艣roda, 1 Listopada 2017, g. 13.10)

***

HISTORIOZOFIA MOJA

             /jakie s膮 czyny Twoje/

偶yj臋 w Polsce
tej samej co do istoty
to znaczy kultury
bo granice na ziemi przesuwaj膮

bywaj膮 momenty dziejowe
i p艂ynno艣膰 dziej贸w
okresy pr膮dy i tak dalej
ale co艣 zostaje niezmienne

jedni powiedz膮 duch
wolnej Polski i Polak贸w Polek
inni mo偶e nazw膮 to inaczej
wa偶ne 偶eby艣my (prze)my艣leli

Poeta wieszczy najpi臋kniej
偶e bierze j膮 Ojczyn臋
t臋cz膮 zachwytu
od zenitu Wszech-doskona艂o艣ci

ja za nim podobnie i tak samo
wiem osoba osobowo艣膰 wsp贸lnota
szlifuje si臋 czynami
nie samymi s艂贸w deklaracjami

jakie s膮 czyny Twoje Polsko
pyta艂em 3 Maja 1981
zak艂adaj膮c Solidarno艣膰
nie z chaosu si臋 wzi膮艂em

chaosy kadencyjne bywaj膮
i na naszej ziemi i mojej
Polacy r贸偶ne partie tworz膮 okresowo
okupanci najmocniej zabijaj膮

jest konstytucyjna to偶samo艣膰
tych kt贸rzy Polsk臋 kochaj膮
i rozumiej膮 najg艂臋biej
to偶samo艣膰 ma swoj膮 fenomenologi臋

    (艣roda, 1 Listopada 2017, g. 12.39)

***

FRASZKA O 艢MIERCI

           /Wszystkich 艢wi臋tych Annopol 2017/

sens szed艂 ze mn膮 a偶 dot膮d
tutaj mnie zostawi艂
poszed艂 sam dalej
dobrze 偶e wszystko zapisa艂em
(艣wi臋to艣膰 posz艂a dalej)
ps
trzeba mie膰 偶ycia fundament
i osnow臋

     (艣roda, 1 Listopada 2017, g. 10.07)

***

OSOBA NASZA I DUCH 艢WI臉TY

             /kto szuka znajduje kto prosi.../

najlepiej si臋 czuj臋
a mo偶e naj艂adniej
z Duchem 艢wi臋tym

homo sum
et nihil humanum
tylko cz艂owiek tak ma

ani gdy kto艣 mnie chwali
ani gdy jem ciastko
ale tylko Nim nape艂niony

jak to jest ka偶dy wie
kto spr贸buje
nie chowa si臋 przed nikim

a jak rozpozna膰
偶e to on
popro艣 i czekaj

dobrze jest sobie notowa膰
ka偶de poruszenie
wewn臋trzne

    (wtorek, 31 pa藕dziernika 2017, g. 18.58)

***

艢PIEW OD ZIEMI NASZEJ

              /Ziemia Norwida i Cudu nad Wis艂膮/

Et aux horions, 
l'on verra qui a meilleur droit -
- Jeanne d'Arc

pie艣艅 od ziemi naszej napisa艂 Poeta
mnie pozosta艂o inne pokole艅 zadanie
艣piewaj ziemio ca艂a (nasza)
przed i po bierzmowaniach

bierzmowa艅 wiele prze偶y艂em
najwi臋sze na placu Zwyci臋stwa
bierzmowaniem dziej贸w zwane
po wszystkie czasy przez Polak贸w

najostatniejsze w poprzedni膮 niedziel臋
z biskupem Markiem z Wo艂omina
oddycha we mnie i pulsuje
ka偶d膮 my艣l膮 i tchnieniem (i s艂owem)

wielkie dzie艂a Bo偶e wyzna艂em
przed Ludem Bo偶ym Strach贸wki
witaj膮c samozwa艅czo biskupa
przed o艂tarzem naszej 艣wi膮tyni (ps 96)

skoro wota wdzi臋czno艣ci znikn臋艂y
kto艣 musia艂 go u艣wiadomi膰
g艂臋bi臋 dziej贸w naszych (o)g艂osi膰
w 艂a艅cuchu polskich pokole艅

艣piewajcie Panu b艂ogos艂awcie Jego imi臋
z dnia na dzie艅 g艂o艣cie Jego zbawienie
rozg艂aszajcie Jego chwa艂臋 w艣r贸d narod贸w
Jego cuda - w艣r贸d wszystkich lud贸w

nie wymy艣li艂em sam sobie zadania
zebra艂em wszystkie w膮tki szcz臋艣liwe
b艂ogos艂awione na chwa艂臋 solidarn膮 mi艂o艣ci
do Annopola Strach贸wki Polski i Ko艣cio艂a

nie wymy艣li艂em sam sobie zadania
zosta艂o mi dane (a ja si臋 nie uchyli艂em)
zostali艣my tutaj postawieni (u MBA)
przez wy偶sz膮 si艂臋 wszystkich dziej贸w

    (wtorek, 31 pa藕dziernika 2017, g. 15.12)  TUTAJ - Po bierzmowaniu (w Strach贸wce)!

3 komentarze:


  1. Inni te偶 pisz膮. Tak偶e o to偶samo艣ci!

    http://www.victor-venerdi.pl/poezja-polska.php

    OdpowiedzUsu艅

  2. Albo tu, ten. Poeta szuka to偶samo艣ci. Tytu艂 lekko szokuj膮cy "Kochanka Norwida".

    http://www.marcinorlinski.pl/dycki.htm

    OdpowiedzUsu艅

  3. Albo u Herberta. Wszak to Pan Cogito!

    http://www.bliskopolski.pl/poezja/zbigniew-herbert/pan-cogito/poczucie-tozsamosci/

    OdpowiedzUsu艅