bo... nie wystarczy
powiesi膰 si臋 na ogrodzeniach
historia ko艂ka w p艂ocie ju偶 by艂a
tam "najdzikszych rozumowa艅
nas艂ucha膰 si臋 by艂o mo偶na,
ale zarazem — przyzna膰 nale偶y —
by艂y poj臋cia zdrowe i serca gor膮ce"
J.I.K, Drezno 1874
nas艂ucha膰 si臋 by艂o mo偶na,
ale zarazem — przyzna膰 nale偶y —
by艂y poj臋cia zdrowe i serca gor膮ce"
J.I.K, Drezno 1874
Wybory id膮, banery wyleg艂y na p艂oty. Banery maj膮 przyci膮ga膰 wzrok. Na nich kr贸luj膮 twarze kandydat贸w i partie (lub komitety wyborcze). Twarze z partiami po艂膮czone s膮 przekazem i agitacj膮 - g艂osujcie na nas.
Prawd臋 czy fa艂sz, jak dot膮d, napisa艂em?
Czego b臋dzie wi臋cej w naszym 偶yciu publicznym po pa藕dziernikowo-listopadowych wyborach samorz膮dowych 2018? Oto jest pytanie, prawie jak z Hamleta.
Bardzo emocjonalnie tych wybor贸w nie prze偶ywam. Wiek i sytuacja 偶yciowa odsun臋艂y mnie na margines. Zar贸wno jednak wiek i sytuacja 偶yciowa, czyli ca艂e do艣wiadczenie udzia艂u w Polskiej Drodze Wolno艣ci (ba! w 艣wiadomo艣ci narodowej i to偶samosci konstytucyjnej wsp贸lnego dobra od 3 Maja 1791) ka偶膮 mi rozmy艣la膰, rozwa偶a膰 i pisa膰. Publicznie, w otwarto艣ci na dialog w wielkiej wsp贸lnocie.
Dialogu i wielkiej wsp贸lnoty nie ma mi臋dzy nami Polakami 2018. Prawda ma ci臋偶ko przecisn膮膰 si臋 miedzy nas, pomimo wielkich baner贸w wyborczych, krzycz膮cych na p艂otach i ulicach G艁OSUJ NA MNIE!
Hej, odpowiadam - CZYLI NA KOGO, CZY DASZ SI臉 NAM POZNA膯 W SERDECZNYM DIALOGU? No, niechby by艂 tylko szczery i powa偶ny.
- G艂os z baneru zda si臋 odpowiada膰 - NIE WIERZ臉 W DIALOG I WSP脫LNOT臉 - TYM BARDZIEJ SERDECZNY. Dialog serdeczny? Bo, wsp贸lnota zawsze musi mie膰 serce, wiar臋, rozeznanie i uznanie reszty cz艂onk贸w wsp贸lnoty. Nie mo偶na by膰 cz艂onkiem wsp贸lnoty (nale偶e膰 do wsp贸lnoty) nie akceptuj膮c pozosta艂ych cz艂onk贸w i (jej) zasad. We wsp贸lnocie Ko艣cio艂a teologia m贸wi dobitnie, 偶e palec nie mo偶e m贸wi膰 do r臋ki - nie chc臋 ci臋, i tak dalej i tym podobne.
W zwi膮zku z banerami na p艂otach Strach贸wki i Rozalina chc臋 przypomnie膰 dwie sytuacje z naszego 偶ycia w tzw. wsp贸lnocie gminno-szkolno-parafialnej i powiatowej.
I
Starania o imi臋, hymn i oblicze (sztandar) by艂y staraniami wsp贸lnoty szkolnej! Op贸r 贸wczesnego samorz膮du gminnego by艂 betonem dla nas nie do skruszenia. D艂u偶ej ni偶 jedn膮 kadencj臋! Pomog艂a dopiero interwencja z nieba i wynik kolejnych wybor贸w.
W 2003 roku napisali艣my List do 艢w. Jana Paw艂膮 II z pro艣b膮 o b艂ogos艂膮wie艅stwo i pomoc dla naszych stara艅. W marcu otrzyma艂 go do r膮k w艂膮snych na Placy 艢wi臋tego Piotra od s. Aliny Merdas RSCJ, kt贸ra wcz臋sniej przepropwadzi艂膮 Rekolekcje Norwidowskie w naszej parafii. By艂a uznanym Norwidologiem, a jej zgromadzenie zwi膮za艂 z Naszym Wieszczem sam B贸g.
"Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury." (JPII, UNESCO, Pary偶 1980)
II
To niuedcawna historia, firmowa艂 j膮 pose艂 z naszego powiatu Jacek Sasin, dawny wojewoda mazowiecki. Jego praw膮 r臋k膮 w tych niecnych dzia艂膮niach by艂 inny pose艂 z naszej ziemi i by艂y starosta Piotr U艣ci艅ski.
Tylko samob贸jcy samorz膮dowi mog膮 dzisiaj na nich g艂osowa膰. PiS-owi z Norwidem nie jest po drodze. Krystynie nauczycielce-kandydatce chyba jeszcze bardziej?!
III
PODSUMOWANIE OSOBISTE
Kiedy wybory podchodz膮 ci nie tylko pod nos, oczy, ale i do gard艂a, nie spos贸b nie mie膰 osobistych reakcji i refleksji.
Najbli偶szy baner z kandydatk膮 PiS Krystyn膮 wisi po drugiej stronie skrzy偶owania z a偶urowym krzy偶em w Rozalinie. Ode mnie jakie艣 1200 metr贸w w lini prostej. Od nas. Od Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej.
Od skrzy偶owania naszych dr贸g, dzisiaj pi臋knie wyasfaltowanych, wystarczy przej艣膰 z 300 metr贸w do zabudowa艅 by艂ego so艂tysa Bie艅ka, gdzie 13 maja 1981 roku mia艂o miejsce wielce pami臋tne zebranie z艂o偶ycielskie NSZZ RI Solidarno艣膰. To by艂 dzie艅 zamachu na 艣w. Jana Paw艂膮 II. Modlili艣my si臋 za niego, od艣piewali艣my ROT臉. Powsta艂a Solidarno艣膰, ko艂o wiejskie, na zebraniu by艂y 42 osoby.
W swoim dzienniku, ka偶dy dzie艅 owego roku w naszej gminie, ja-J贸zef K. idealista-patriota-za艂o偶yciel zapisa艂em - "艢wiat [r臋k膮 Ali Agcy] zabija to, co ma najlepszego. Przychodzi natychmiastowa my艣l, 偶e to ma zwi膮zek z tym, co si臋 dzieje u nas. Szata艅skie pazury i zamiary nie licz膮 si臋 z niczym. I natychmiast pojawi艂o si臋 dopowiedzenie: "Nie, nasz b贸l by艂by niezmierny [gdyby umar艂], ale nie poddamy si臋. Z tym wi臋ksz膮 determinacja b臋dziemy walczy膰 o pok贸j Bo偶y na 艣wiecie". Niech spr贸buj膮 nas zd艂awi膰! Mo偶e trzeba a偶 takich ofiar, by zniszczy膰 to cholerne z艂o i da膰 艣wiatu nadziej臋." (z ksi膮偶ki pt "O mi艂o艣ci do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂膮", str. 212).
Rozalin dla nas to nie tylko czas Solidarno艣ci. Rozalin 艂膮czy nas codziennie z reszt膮 艣wi膮ta. Je藕dzimy tymi drogami, obok tego krzy偶a (m贸wi膮c zdrowa艣ki, bo tak nauczy艂em si臋 od 艣wieckich misjonarzy-Kanadyjczyk贸w, w Tours 1979/1980).
Rozalin to tak偶e przyja藕艅 rodzin (nauczycielskich i nie tylko), tych z Sanktuarium Annopolskiego i szko艂y w Rozalinie. Zw艂膮szcza w czasie okupacji wspierali si臋, spotykali, dokarmiali... Kr贸lowie, Dobrowolscy, Janina Wojnarowicz贸wna, w tym tak偶e m贸j ojciec Jan Kapaon, kt贸ry cz臋sto przyje偶d偶a艂 z Warszawy (okupowanej, bo innej wtedy nie by艂o). Modlitwa pod figur膮 Matki Bo偶ej w Ogrodzie krzepi艂a ich ducha.
Rola Matki Bozej z Annopola (od 3 lipca 1910) jest nie do przecenienia. Dlatego m贸wi臋 o sanktuarium. Jest wcieleniem idea艂贸w panie艅skich, ma艂偶e艅skich, rodzinnych, polskich i Ko艣cio艂a Powszechnego. Swoj膮 opiek膮 obejmuje nasz膮 rodzin臋 od Glasgow, po USA.
"Wiele ludzi ju偶 tu by艂o i do Ciebie si臋 modli艂o" zapisa艂a Maria Kr贸lowa w 1927 roku. Za naszych czas贸w wiele mszy swi臋tych zosta艂o tutaj odprawionych, trzech biskup贸w by艂o... Matka Bo偶a Annopolska by艂a patronk膮 wielu trudnych spraw, mi臋dzy innymi to Ona uratowa艂a 艢wiatowe Dni M艂odzie偶y w 2016 dla Strach贸wki - to nie jest ju偶 tajemnic膮.
Dzisiaj jest kolejny trudny czas. Niby szykujemy si臋 do hucznych obchod贸w STULECIA szko艂y w Strach贸wce, a w ca艂ym kraju r贸wnie偶 do STULECIA Odzyskania Niepodleg艂o艣ci w 1918 (II RP), a ci膮gle jeste艣my podzieleni, ci膮gle tyyyyle mi臋dzy nami niedopowiedze艅, intencjonalnego zamkni臋ci膮 na drugich, na pe艂n膮 pamie膰 i to偶samo艣膰 w gminie, parafii, szkole, diecezji, w Polsce.
Jak mo偶na nawet pomy艣le膰 o STULECIACH w naszej tzw. wsp贸lnocie lokalnej, bez Marii Kr贸lowej odznaczonej za Walk臋 o Polsk膮 Szko艂臋, bez Mecenasa Andrzeja Kr贸la z Annopola, kt贸ry przewodniczy艂 kt贸rej艣 komisji wyborczej do Sejmu Ustawodawczego1919, i wiele lat pracowa艂 nad scaleniem polskiego maj膮tku narodowego w Prokuratorii Skarbowo艣ci Generalnej, bez wspomnienia braci Marii, z kt贸rych jeden wsp贸艂tworzy艂 odnowione Wojsko Polskie (z Marsza艂kiem Pi艂sudskim), drugi upami臋tnia艂 polskich bohater贸w rze藕bami (Jan Kili艅ski, Orl臋ta 1920), bez ksi臋dza J贸zefa Kr贸la z Annopola (brata Andrzeja), kt贸ry do roku 1918 by艂 wsp贸艂towarzyszem ksi臋dza Ignacego Skorupki w duszpasterstwie w diecezjach na terenie Rosji, doktora Ludwika Wi艣niewskiego z Jadowa, pos艂a na Sejm 1928, bez kombatant贸w podziemia z okupacji, a na koniec bez Solidarno艣ci RI?
Dobrze, 偶e jeden z bohater贸w Polskiej Drogi Wolno艣ci wyjdzie z niebytu, zmartwychwstanie. Kapral J贸zef Czerwi艅ski z Ksi臋偶yk, kt贸ry za czyn, granicz膮cy z cudem, otrzyma艂 Virtuti Militari (wzmianka w cytowanej ksi膮偶ce na str. 185). Przecie偶, gdyby nie zapiski Andrzeja Kr贸la, kt贸偶 by si臋 o niego upomnia艂? Ca艂o艣膰, jedno艣膰... tylko tak si臋 dochodzi prawdy, bez uprzedze艅 i schemat贸w.
Prawda, czy zak艂amanie - oto jest pytanie. Prawda, jak B贸g, nie ma wzgl臋du na osoby. Zak艂amanie jest wtedy, gdy chodzi o dzia艂ania 艣wiadome. Bo je艣li wiedzy nie ma, ale s膮 szczere ch臋ci do jej poznania przez dialog, we wszelkich NORMALNYCH, czyli otwartych na dialog wsp贸lnotach... zak艂amania nie ma. Mo偶e by膰 te偶 bieda niewiedzy z lenistwa.
Matko Bo偶a Annopolska wymarzy艂膮 Ci臋 Jackowska... jeszcze w czasach ROZBIOR脫W. Lecz Duch Wolnej Polski nie zna granic. Do偶yli艣my. Sp贸jrzmy sobie w oczy, do艣wiadczajmy epifanii twarzy (oblicza). Nawe z pomoc膮 baner贸w. Oby 偶adne banery prawdy nie przes艂ania艂y.
***
UWOLNIENIE
/r贸偶ne s膮 uwolnienia/
och jak wszyscy odetchn膮
w Strach贸wce przede wszystkim
ale pewnie i gdzie indziej
偶e uwolnie ich od swojej narracji
o Polsce wolno艣ci o osobie i Ko艣ciele
kiedy艣 wreczcie
od Bia艂ych Apeli wspomnie艅
i Spotka艅 O艣wiatowych Gminnych
i Spotka艅 Ponad... w Trzech Kr贸li
od Wot贸w Wdzi臋czno艣ci (upominania si臋)
na o艂tarzu Boga Ojczyzny gmin i szk贸艂
za pamie膰 i to偶samo艣膰
za wolno艣膰 i godno艣膰
za polsko艣膰 odzyskan膮 w pe艂ni
za g艂os Anio艂a Ziemi Wo艂omi艅skiej
(pi膮tek, 5 czerwca 2018, 12.29)
***
WARTO艢膯 EMOCJI
/Powstanie Warszawskie i Annopol MBA/
czy warto za nie umiera膰
jak za Neapol i Ojczyzn臋
re偶yser m贸wi 偶e film to emocje
ja wiem jakie mia艂em dzisiaj
prawie umar艂em w po艂udnie
gdy 偶ona zadzwoni艂a z Ossowa
gdzie jest ta tablica
a mo偶e jej wcale nie ma
sparali偶owany czeka艂em na jej powr贸t
a moze wszystko to mi si臋 zdawa艂o
偶e Wojski gra艂 z nami a to mo偶e echo
mo偶e ca艂e 偶ycie mi si臋 tylko 艣ni艂o
czy warto umiera膰 dla (z) emocji
podobno kto艣 zmar艂 z t臋sknoty
za widzeniem z Garabandal
jaki艣 jezuita dawno temu czyta艂em
dzisiaj nikt o tym nie m贸wi
Watykan si臋 odci膮艂 od Garabandal
ale nadal ludzie b臋d膮 umierali
z t臋sknoty pisa艂a Teresa z Avila
czy b臋d臋 umia艂 opowiedzie膰
moj膮 t臋sknot臋 za prawd膮
za pi臋knem i dobrem
na Ziemi Cud贸w i Norwida
nie pomo偶e mi tzw wsp贸lnota lokalna
tu nikt tego nie chce s艂ysze膰
dlaczego a偶 tak
za czym t臋skni艂o moje pokolenie
(czwartek, 4 pa藕dziernika 2018, g. 17.00)
***
TWARZE I OBLICZA
/w godzinie mi艂osierdzia/
Krystyna nauczycielka O艂dak
jest twarz膮 PiS-u w Strach贸wce
jej wsparciem ksi膮dz proboszcz i rodzina
taka jest dzisiaj Polska
c贸偶 to nam wi臋cej m贸wi
nade wszystko o sojuszu tronu i o艂tarza
potem o pami臋ci i to偶samo艣ci
jaka w nich jest (ale nie nasza)
przecie偶 Wota Wdzi臋czno艣ci wynie艣li
za Wolno艣膰 Godno艣膰 Polsko艣膰
sprzed o艂tarza Boga i Ojczyzny
co艣 zamiast nich chc膮 wprowadzi膰
wprowadzi膰 na o艂tarz w Strach贸wce
w wychowanie dzieci i m艂odzie偶y
now膮 艣wiadomo艣膰 nowego cz艂owieka
kt贸rego przysz艂o艣膰 od kultury nie zale偶y
nowego Polaka w nas chc膮 zrodzi膰
najpierw pocz膮膰 - c贸偶 zrobi膰
ale to jest utopia (ju偶 by艂y w historii)
tak si臋 historii gminy nie stworzy
czy twarz to to samo co oblicze
szczerze pow膮tpiewam
twarz mo偶na uszminkowa膰
oblicze prawd臋 ci (nam) powie
prawda si臋 rodzi w dialogu we wsp贸lnocie
wsp贸lnota jest daru przyj臋ciem ode Dawcy
c贸偶 oni razem mog膮 pocz膮膰 i narzuci膰
tylko swoje z艂udzenia oszuka艅cze
ale to trzeba im powiedzie膰 w oczy
na zebraniach publicznych i w Internecie
przemilczaniem stajemy si臋 podobni
drudzy do pierwszych i odwrotnie
(czwartek, 4 pa藕dziernika 2018, g. 15.22)
***
PISZ臉 WI臉C JESTEM (CZ艁OWIEKIEM)
/cz艂owiek to ten kto zna siebie/
czy bardziej od Kartezjusza
to zale偶y
bardziej teraz bo 偶yj臋
mniej bo gdzie偶by mi do niego
a jednak odwa偶am si臋 pisa膰 i ja
marny cz艂eczyna z Annopola
w gminie Strach贸wka
kt贸ry niczym jest
i mniej ni偶 py艂em
a jednak kiedy pisz臋
bardziej jestem
bo nie pisz臋 sam z siebie
ale zapisuj臋 to co jest mi dane
wy偶szym zrz膮dzeniem losu
co da艂o mi si臋 i daje wci膮偶 jeszcze
drog膮-prawd膮-偶yciem
i duch w tym jest i 偶ycie z prawd膮
pisanie nie jest projekcj膮 siebie
swoich pomys艂贸w na siebie i karier臋
wszystkim tym mo偶e przy okazji
ale nade wszystko s艂u偶b膮 Duchowi
wtedy gdy s艂u偶臋 ca艂ym sob膮
staj臋 si臋 bezinteresownym darem
jak w stosunku mi艂osno-ma艂偶e艅skim
po zenit zwany orgazmem
(czwartek, 4 pa藕dziernika 2018, g. 15.01)
***
PRZE呕YCIE PRAWDY
/w dzie艅 艣w. Franciszka i zwierz膮t/
czy jest prawda poza prze偶yciem
niech g艂owi膮 si臋 kognitywi艣ci
nie ma cz艂owieka bez emocji
ducha uciele艣nionego i odwrotnie
kiedy pisz臋 o mechanizmie prawdy
to w艂a艣nie mam na my艣li
nie 偶yjemy jeszcze w cywilizacji cyborg贸w
matematyka wszystkiego nie zrobi (sama)
reszt臋 przepisz臋 z wikipedii
Dar i tajemnica − w ksi膮偶ce autobiograficznej
papie偶 opisuje histori臋 swojego powo艂ania
zwi膮zan膮 z zewn臋trznymi wydarzeniami
ale r贸wnie偶 prze偶yciami
i do艣wiadczeniami z nimi zwi膮zanymi
z lat m艂odzie艅czych (rodziny Karola Wojty艂y)
studi贸w na Uniwersytecie Jagiello艅skim
i w Seminarium Krakowskim
tak偶e pierwszych lat kap艂a艅stwa
pobytu w Rzymie w latach 1946–1948...
cz艂owiek to ten kto zna siebie
nauczyciel cz艂ekokszta艂tny musi by膰 osob膮
przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury
a c贸偶 dopiero u nas w Strach贸ce
Rzeczpospolitej Norwidowskiej
sob贸r Wojty艂膮 i Norwidem nam zadany
bo tam jest pedagogika wpisana (idea艂)
cz艂owieka na podobie艅stwo i obraz Boga
(czwartek, 4 pa藕dziernika 2018, g. 14.00)
***
DAR I TAJEMNICA MOJA/NASZA
/proboszcz ich wspiera kuria b艂ogos艂awi/
bo inn膮 i to a偶 papiesk膮
Jan Pawe艂 opisa艂 ksi膮偶k膮
te偶 rocznicow膮 publikacj膮
na 50-lecie 艣wi臋ce艅 (ja 100-szko艂y)
艣wiadomo艣膰 drogi-prawdy-偶ycia
zwi膮zanej z losami innych
na przestrzeni czasu swego
ducha dziej贸w miejsc prawdy
dlaczego dzisiaj tak prze偶ywam
czekaj膮c na zdjecia z Ossowa
bo prawda jest zawsze podmiotowa
nie czyja艣 jaka艣 partyjno-cz膮stkowa
i c贸偶 偶e inna osoba podesz艂a
prawie pod nasz pr贸g na p艂oty
historia ko艂ka w p艂ocie ju偶 by艂膮
p艂oty historii nam nie opowiedz膮
t膮 inn膮 ich narracj臋 znamy
cho膰 nie chc膮 jej opowiada膰 otwarcie
histori臋 Strach贸wki gminy i parafii
w innej partyjnej rzeczywistosci
jaka ich partia jaka prawda sumienie
znamy z anonim贸w donos贸w
nawet do naszego wsp贸lnego biskupa
ale swego wn臋trza strzeg膮 jak i przed...
nie s膮 艣wiat艂em spod korc贸w i garnc贸w
oni dalej tam siedz膮 schowani
boj膮 si臋 艣wiat艂a dialogu wsp贸lnoty
kontemplacji prawdy lotem dw贸ch skrzyde艂
gotuj膮 nam 艣wiat i gmin臋 zak艂amania
zak艂amania w parafii diecezji ko艣ciele.pl
chcieliby tak偶e przej膮膰 szko艂臋
swoj膮 narracj膮 pamieci膮 to偶samo艣ci膮 nape艂ni膰
(czwartek, 4 pa藕dziernika 2018, g. 13.37)
***
MECHANIZM PRAWDY
/偶on臋 DyrKa do szko艂y RzN odwo偶膮c/
jest podmiotowy
zawsze jaki艣 podmiot musi pozna膰
zebra膰 fakty po艂膮czy膰 opowiedzie膰
tak jak ja dzisiaj (teraz)
艂atwo wsta膰 dzisiaj nie by艂o
zada艂em sobie pytanie
czy i dzisiaj co艣 napisz臋 opowiem
bo po co艣 偶yj臋 jeszcze i wstaj臋
potem musia艂em my艣l wstrzyma膰
nie mialem warunk贸w technicznych
trzyma艂em my艣l w sobie dotrzyma艂em
co nigdy nie jest proste
szcz臋艣cie tym razem dopisa艂o
nic nie zmieni艂o si臋 wzgl臋dem prawdy
by艂a jak jest do opowiedzenia
moim podmiotem (zawsze jakim艣)
prawda jest faktami i kojarzeniem
pomiotu osobowego wsp贸lnot i sensu
tego co jest bo by艂o i si臋 objawi艂o
w osobie we wsp贸lnocie w sensie
by膰 mog膮 jeszcze inne wymiary
na przyk艂膮d komponent bio-cyfrowy
nad kt贸rym ma艂a jest nasza w艂adza
nami kieruje dobro-pi臋kno-prawda
ka偶dy dzie艅 jest darem i tajemnic膮
nie wiem jakimi faktami si臋 zadzieje
zadzia艂a na mnie rzeczywisto艣膰
dzisiaj w wigili臋 naszych stuleci
nikt z nas nie pisze scenariuszy prawdy
ona si臋 daje objawia jak zechce
na osobowej drodze-prawdzie-偶yciem
sens wszystkiego jest wi臋kszy
(czwartek, 4 pa藕dziernika 2018, g. 8.56)
***
CO TO B臉DZIE
/do biskupa ju偶 list wys艂a艂em/
zbli偶a si臋
nadchodzi
czujecie
co nam si臋 poka偶e
co kto ujrzy prze偶yje
co nam sie objawi
kto stawia takie pytania sobie
i uczniom i rodzicom
nauczycielom mieszka艅com stulecia
wysi艂ek organizacyjny nie wystarczy
ani najpi臋kniejze scenariusze
postawy mi艂o艣ci intelektualnej trzeba
ksi膮dz nam w tym nie pomo偶e
jemu jest obca pami臋膰 i to偶samo艣膰
nasza i on wobec niej w艣r贸d nas
a przecie偶 to co si臋 objawi
co ju偶 daje siebie wigili膮
jest Boskie bo duchowe
kim jest B贸g
c贸偶 jak B贸g
Michael
jak w dzieci臋cej piosence katechetycznej
Pan Jezus ju偶 si臋 zbli偶a
o szcz臋艣cie niepoj臋te
ca艂a szko艂a je藕dzi w miejsce cudu
ale czy ju偶 kto艣 robi o TYM katechezy
jakie ja bym robi艂 napewno
bo dla mnie religia nie jest teori膮
ani Kosci贸艂 偶eby si臋 go ba膰
ale 偶yciem-prawd膮-drog膮
Adam c贸偶 by poradzi艂
gdyby B贸g w raju Ewy nie posadzi艂
kobiety m臋偶czy藕ni wspolnoto pom贸偶
(艣roda, 3 pa藕dziernika 2018, g. 15.13)
***
NAMIASTKA DIALOGU
/mo偶e wreszcie w stulecie/
szko艂a za艂o偶y艂a nowy adres
poczty elektronicznej
tylko na swoje nasze stulecie
gdy odkry艂em skorzysta艂em
by艂o jak zaproszenie
do dyskusji-korespondencji
dzisiaj te偶 wys艂a艂em parti臋
czyli cz膮stk臋 swych prze偶y膰
dobrze si臋 z tym czuj臋 wdzi臋czny
nie wiem kto jest administratorem
traktuj臋 jak kochany komitet
organizacyjny stulecia
nikt mi z nich jeszcze nie odpowiedzia艂
ale nawet taka namiastka dialogu
cieszy prowokuj膮c refleksj臋
偶e wa偶na dla mnie i cieszy
wiem mam silne samo-wy-po-czucie
osobo-podmiotowo-samo艣wiadomo艣ci
(艣roda, 3 pa藕dziernika 2018, g. 13.46)
***
ABORCJA INACZEJ
/stawka przera偶enia ponad 偶ycie/
staremu 艂atwiej o tym pisa膰
m艂odzi podchodz膮 jak do je偶a
polscy duszpasterze w og贸le si臋 nie nadaj膮
偶eby to rozwa偶a膰
aborcja kontra dziecko
dziecko kontra 偶ycie
strach ma jeszcze wi臋ksze oczy
i ja to rozumiem
偶e strach mo偶e by膰 wi臋kszy
偶e aborcja jawi si臋 wybawieniem
ucieczk膮 od wielkiego przera偶enia
kto wtedy my艣li o szcz臋艣ciu ich trojga
(艣roda, 3 pa藕dziernika 2018, g. 13.31) TUTAJ - Zjednoczeni w Duchu
PS.
Jak to dobrze, 偶e jestem ju偶 na emeryturze, nie mieszam si臋 Kochanemu Komitetowi Organizacyjnemu STULECIA Naszej Szko艂y (od 2008 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej) do niczego. Bo偶e, gdybym mia艂 co艣 do powiedzenia w sprawach scenariusza tak wielkich obchod贸w, zg艂upia艂bym i nie wiedzia艂 od czego zacz膮膰, na czym sko艅czy膰. Lecz niech nie b臋dzie to rozliczeniem dla tych, kt贸rzy mnie na bezrobocie wypchn臋li, a dzisiaj najbardziej s膮 zainteresowani wynikiem wyborczym za wszelk膮 cen臋, za cen臋 codziennego przemilczania i w ostatecznym rozrachunku zak艂膮mywania naszych WSP脫LNYCH (?) dziej贸w, pami臋ci i to偶samo艣ci w gminie, parafii, szkole.
OdpowiedzUsu艅"Kaczy艅ski m贸wi艂 o szansach PiS w wyborach samorz膮dowych oraz o sonda偶ach, kt贸re w niekt贸rych miastach daj膮 kandydatom PiS du偶e szanse na zwyci臋stwo. Wed艂ug nieoficjalnych informacji agencji zbli偶onych do klubu, prezes mobilizowa艂 pos艂贸w do wi臋kszej aktywno艣ci w kampanii przed wyborami samorz膮dowymi."
https://wiadomosci.wp.pl/kulisy-wieczornego-posiedzenia-klubu-pis-wiemy-co-mowil-jaroslaw-kaczynski-6302568170718849a
OdpowiedzUsu艅OSTRO o wypowiedzi ang. MSZ - << UE to wolno艣膰 i prawa cz艂owieka, dobrobyt i pok贸j, 偶ycie bez l臋ku, demokracja i pluralizm >> (Donald Tusk)
https://wiadomosci.wp.pl/donald-tusk-ostro-reaguje-na-slowa-jeremyego-hunta-rownie-nierozsadne-co-obrazliwe-6302633586275969a
OdpowiedzUsu艅KTO WP臉DZI艁 W T臉 SYTUACJ臉 I KTO MA ZAP艁膭CI膯 CEN臉 ZA NIEROZSTRONE POPOLULISTYCZNE POLITYKI???
" W komentarzu "The Sun" zaapelowano do przewodnicz膮cego Rady Europejskiej, by "darowa艂 sobie fa艂szywe oburzenie komentarzami Hunta... By艂y premier stwierdzi艂, 偶e "m贸wienie prawdy, nawet je艣li jest ona trudna i nieprzyjemna, jest najlepszym sposobem na pokazywanie szacunku dla partner贸w", reakcja May by艂a "emocjonalna", a "ka偶dy aktor w tym procesie ma swoj膮 godno艣膰 i konfrontacja w tej dziedzinie nie doprowadzi do niczego dobrego".
https://wiadomosci.wp.pl/donald-tusk-obrazony-w-brytyjskim-tabloidzie-protekcjonalny-pacan-6302692611569793a
OdpowiedzUsu艅Akurat dali tutaj wyb贸r, co-ciekawszych baner贸w z Polski:
https://www.o2.pl/galeria/hity-kampanii-wyborczych-kandydaci-ktorych-ponioslo-6302696714647681g/8