wtorek, 19 stycznia 2021

Przeciw Kaczy艅skiemu - niemoralno艣膰 PiS-KEP-ustroju (1)

New Savonarola.pl???
M贸w pan po dawnemu, 偶e gorszy sort, a nie jakie艣 tam z艂o! 
Panie Prezesie, i dlaczego nie ma tam jeszcze miesi臋cznic?! 
Patologiczny rekolekcjonista pogr膮偶y patologiczny PiS-KEP-ustr贸j!
 馃ぁ馃嚨馃嚤馃嚜馃嚭馃嚮馃嚘馃嚭馃嚦 
Watykan jeszcze si臋 nie po艂apa艂??? 
呕e kult Prezesa i jego rodziny zaczyna przes艂ania膰 Dobr膮 Nowin臋? 
Ja o swojej to偶samo艣ci m贸wi臋 "konstytucyjna". 
A JPII powiedzia艂, 偶e tylko wiara i rozum 
mog膮 unie艣膰 ku kontemplowaniu prawdy - 
ale PANISKO Prezes pewnie tego nie zna, ani rozumie. 
Jako i jego wyznawcy. Og艂upiaj膮 si臋 zwrotnie!

***

Dziesi臋膰 dni temu chcia艂em tego posta napisa膰. A jednak co艣 wstrzyma艂o mi r臋k臋. Nie jest 艂atwo publikowa膰 posty o niemoralno艣ci PiS-KEP-ustroju. Wszak ten ustr贸j sam siebie definiujejak o katolicki. W Polsce krytycznie o katolicyzmie (Ko艣ciele) z wewn膮trz Ko艣cio艂a pisze si臋 ci臋偶ko. Trzeba odwagi rozumno艣ci wi臋kszej. Tradycyjna wiara/religijno艣膰/ko艣cielno艣膰 nie maj膮 jej za grosz. S膮 skryte po czubek g艂owy w popreawnosci polityczno-religijnej, wi臋c i nieobecnoc艣i w debacie publicznej i w przemilczaniu bli藕nich. ONI SWEJ NIEMORALNOSCI (W TYM ZAKRESIE) ZOBACZY膯 NIE MOG膭. S膭 WR臉CZ NA NI膭 IMMUNIZOWANI. ZASZCZEPIENI PLASKO-LINIOWYM LUDOWYM TRADYCJONALIZMEM. NAWET 艢WI臉TY AUGUSTYN BY ICH NIE  PRZEKONA艁.

Dziesi臋膰 dni we wsp贸艂czesnej cywilizacji to szmat czasu. W roku 2021 tylko COVID'19 jest d艂u偶szy.
PiS-KEP_ustr贸jju 偶 si臋 przewterminowa艂 sypie si臋, a i zatruwa toksycznie jeszcze bardziej. Co i rusz, czyli co dnia, ustr贸j robik onferencje prasowe i brnie w sprzecznoci艣, 艣mieszno艣ci, szyder臋 z rozumu. Sam PAN Prezes dorzuca do kot艂a. Ostatnio kazaniem rocznicowym (para miesi臋cznicowym) o 艣p. Mamusi i Polsce w 艣wiecie wsp贸艂czesnym.

Dziesi臋膰 dni nie by艂y w moim 偶yciu (wydaniu) milczeniem. Milcza艂em w COVID'owym stanie. Z 艂o偶a bole艣ci pisa膰 sie nie da. Nie pozwala ani stan cia艂a ani praca umys艂u i ducha. Co艣 jednak w jestestwie (przecie nie tylko moim annopolskim) si臋 dzieje. Co si臋 dzieje zostawia 艣lad - do艣wiadczenie. Wp艂ywa na stan drogi-prawdy-偶ycia. A co zaistnieje - dzia艂a. We mnie - pisze. Musz臋 wklei膰 poni偶ej owoc pracy w pocie swego czola. B臋dzie du偶o i zajmie du偶o miejsca. I am so sorry. Ale to nie wszystko. Po wersowanych tekstach do艂o偶臋 cytaty z dnia (no, z dni niewielu). Fala tsunami 艣wiadomo艣ciowego ro艣nie, ro艣nie, ro艣nie - 艂a艅cuch rozko艂ysa艂 si臋 u n贸g.

Niemoralno艣膰 wpisana jest w za艂o偶enia i realizacj臋 tego ustroju. Od 艂amania konstytucji w pocz膮tkach urz臋dowania Prezydenta Andrzeja Dudy (lekcewa偶enia nauki, wydzia艂贸wp rawa na polskich uniwersytetach, profesor贸w -w  tym promotora jego pracy doktoreskiej), po proceduralne lekcewa偶enie rozumu i kultury przez tzw. poselskie projekty ustaw bez konsultacji spo艂ecznych, wyeliminowanie poj臋cia bli藕niego w dyskusji o uchod藕cach, og艂upianie polskich obywateli przezt zw media narodowe (w tym kurwizj臋), zastraszanie sedzi贸w i prokurator贸w (nie-s膮d Izby Dyscyplinarnej SN, 48 godz. na przeprowadzk臋 ca艂ych rodzin w odleg艂e miejsca Polski)... itd. itp. podkre艣lmy rz膮dowe finansowanie "skromnego" zakonnika - czyli dyrektora imperium - ojca Rydzyka z miasta Torunia.

PS.

Ju偶 po opublikowaniu zobaczy艂em na wp.pl dwa teksty:

1) o wodzu, nieszcz臋艣ciu polsko-katolickiego zak艂amania! "Jaros艂aw Kaczy艅ski na mszy - takie zachowania s膮 skandaliczne" (prof. Simon) 

2) "Prawo i Sprawiedliwo艣膰 zachowuje si臋 niemal偶e jak okupant" (Prezes Zw. Miast Polskich)

TO ON - PAN PREZES, JEST TYLE呕 PRAWDZIWYM, CO SKANDALICZNYM, POLITYKIEM FA艁SZYWEGO-PRZETERMINOWANEGO (PRZEDPOTOPOWEGO) KATOLICYZMU PARTYJNO-NACJONALISTYCZNEGO! Ot, co! :-(

***

Litania do Soboru 艢wi臋tego

            /wieczne aggiornamento/

jak ci nie dzi臋kowa膰 Bo偶e Wieczno艣ci
w 艣wi臋tym Janie XXIII
z nim w nim i Duchu Czasu
za wieczne aggiornamento
kt贸re rodzi dla dw贸ch wymiar贸w
wsp贸艂czesno艣ci i wieczno艣ci

nie ma ju偶 innych papie偶y
i by膰 ju偶 nigdy nie mo偶e
jak tylko soborowo-posoborowych
leniwe umys艂y przed nimi si臋 broni膮

zaczn臋 jednak od czego innego
od wyznania wiary 
偶e wiary nie ma bez my艣lenia
bez tego
duchowy ogr贸d religijno艣ci
zaludniaj膮 krasnoludki anio艂k贸w

tak jest mi臋dzy ludem polskim
wierz膮cym w co艣
ale bez rozumnej postawy wiary
w go艂ej przewa偶nie ludowo艣ci
bo tak by艂o tak trzeba i tak dalej
kto by si臋 nad tym zastanawia艂
religia nie jest do rozumienia

jest inaczej
od Augustyna i sobor贸w
zw艂aszcza Watyka艅skiego Drugiego
kt贸remu hymn chce wy艣piewa膰
wraz z wszystkimi my艣l膮cymi
ci zachwycaj膮 si臋 nim od pocz膮tku
ale nie jest to postawa powszechna
nie taki jest katolicyzm ludowy
od seminarium po plebanie
nawet pa艂ace biskupie

Soborze my艣lenia kultury i ducha
b膮d藕 pochwalony i uznany wreszcie
w ca艂ym Powszechnym Ko艣ciele
wbrew nastawieniu wygodnickich
ba wbrew lenistwu strasznemu
duchowo-intelektualnemu
przeciwko poznawaniu w prawdzie
i prawdy kontemplowaniu
na dw贸ch skrzyd艂ach (jak pisze papie偶)

zw膮 ciebie uczeni rewolucj膮
w Ko艣ciele rewolucj膮 ducha
soborem dialogu i wsp贸lnoty
donios艂ym wydarzeniem duchowym 
najwi臋kszym dwudziestego wieku
autentyczne pragnienie odnowy Ko艣cio艂a
korelacja i komplementarno艣膰

Ecclesia quid dicis de teipsa
ad intra et ad extra
accommodata renovatio

艣wiadomo艣膰 Ko艣cio艂a - dialog
wi臋c a偶 samo艣wiadomo艣膰
po samo艣wiadomo艣膰 Jezusa

umiej臋tno艣膰 prowadzenia dialogu
wszelkich poziom贸w i wyzwa艅
naukowego
teologicznego
艣wiatopogl膮dowego
spo艂ecznego
po dialog duszpasterski
czyli dialog zbawienia

Soborze praw cz艂owieka i Boga
w 艣wiecie wsp贸艂czesnym
czyli tak偶e Ko艣ciele Pojednania
czyli tak偶e na wzg贸rzu Burgundii
w Taize Strach贸wce Annopolu

Soborze jak ci dzi臋kowa膰
za podj臋cie problematyki wsp贸艂czesno艣ci
ca艂ej
nie zostawiaj膮c l臋kliwie na boku niczego
co Wojty艂a uzna艂 za ogromn膮 zas艂ug臋 
chodzi bowiem o 艣wiadomo艣膰 cz艂owieka 
zw艂aszcza cz艂owieka wierz膮cego 
stwarza bezcenne poczucie (wolne od l臋ku) 
panowania nad rzeczywisto艣ci膮

litania niesko艅czona pozostanie
dopisywa膰 b臋d膮 kolejne wieki
my艣leniem 
istotowymi  konstytutywnym
kolejnych pokole艅
spersonalizowanej Ludzko艣ci
o ca艂ej rzeczywistosci
tu i w Kosmosie Wszech艣wiat贸w

     (wtorek, 19 stycznia 2021, g. 13.20)

***

odwiecznie stare i nowe
- kultura i cywilizacje -

         /ewoluuje cz艂owiek i Kosmos/

kultura jest tw贸rczo艣ci膮
wolno艣ci wolnego ducha
cywilizacje za艣 wdra偶aniem

widoczne bywaj膮 cezury
czasowe raczej cywilizacji
geograficzne raczej kultury

wszystkie zachodz膮 na siebie
wcze艣niej lub p贸藕niej
ma艂a Ziemia nie daje izolacji

dawne cel oferowa艂y transcendencji
dawniej te偶 by艂y powszechne
teraz bardziej punktowej doczesno艣ci

cel poza ponad zale偶ny od Kogo艣
Kogo艣 ponad poza wi臋kszego
Osoby kt贸rej艣my obrazem

dzisiaj chce by膰 sam膮 sobie sob膮 
na w艂asne tylko wyobra偶enia
doczesnej sobie wsobno艣ci

kultura jednak wolnosci膮 porowadzi
tw贸rcz膮 wolno艣ci膮 kreatywn膮
kreacje s膮 zawsze ponad doczesno艣膰

i ja nie pisz臋 sobie a muzom
cho膰  powszechnie przemilczany
zapisujh膮 co艣 wi臋cej sob膮

mojo艣膰 kszta艂uje droga-prawda-偶ycie
ze wszystkiego bierze
nie z pustego w pustk臋 przelewa  

     (wtorek, 19 stycznia 2021, g. 10.38)

***

cudowny Dzie艅 Babci (i dziadka)

        /niedziela 17 stycznia 2021/

dlaczego od razu cudowny
przejrza艂em zdj臋cia i powtarzam
cudowny

niedzielne spotkanie rodzinne
rodzice dzieci dziadkowie wnuki
obiad deser relacje os贸b

egzystencjalizm sferyczny
nie p艂asko liniowe co艣 tam
ale g艂臋bia przyzywa g艂臋bie

ka偶dy osobnym podmiotem
jest i obdziela innych
艣wiadomos膰 daru ma stary

przeciez mog艂o nas nie by膰
a jeste艣my i to jeszcze jak
niebem wsp贸艂istnienia

ka偶dy ma艂y jest szczery
jest sob膮 swoj膮 doskona艂osci膮
my do nich chcemy dorosn膮膰

kiedy m贸wi膮 chod藕 baw si臋 ze mn膮
to jest to chod藕 baw si臋 ze mn膮
niewa偶ne jak wygl膮dasz i czujesz

stajemy si臋 wsp贸艂-niebem szczero艣ci
kt贸rego w艣r贸d doros艂ych nie ma
sami si臋 go pozbawiamy

wi臋c dzie艅 cudowny nam dany
sferycznych istot w istocie
w swej doskona艂o艣ci

si臋gamy wy偶yn egzystencji
w relacjach osobowych
z wnukami czyli cudu nieba

zadaj臋 sobie my艣lenie
posiedz臋 pomedytuj臋 w ciszy
gdy co艣 wr贸ci dostan臋 opisz臋

     (niedziela, 17 stycznia 2021, g. 23.46)

***

Ko艣ci贸艂 przedsoborowy i RN 2021 


do艣wiadczy艂em tamtego Ko艣cio艂a
do艣wiadczy艂臋m ale nie pozna艂emz
a kr贸tko w nim 偶y艂em
ministrantur臋 zna艂em po 艂acinie 

czy Kaczy艅scy do mszy s艂u偶yli
przyznaj臋 偶e nie wiem
wiem 偶e nie byli katechetami
nie nadrobili niewiedzy pokole艅

lat sze艣膰dziesi膮t min臋艂o
do dzisiaj d艂ugi sp艂acamy
ignorancji pokoleniowej
nierozpoznany czas nawiedzenia

czas personalizmu i dialogu
warto艣ci chrze艣cija艅skich sedna
godno艣ci z drogi-prawdy-偶ycia
niez  politycznego nadania

czas praw cz艂owieka przez ONZ
nie widzimisi臋 ideologiczne
ale skutek tragicznej wojnyb
by nigdy si臋 nie powt贸rzy艂a

nie przeceniaj膮c si艂y pa艅stw
nawet w narodowych kszta艂tach
ale ufno艣膰 k艂膮d膮c w cz艂owiku
Sob贸r wt贸ruje jest drog膮 Ko艣cio艂a

Sob贸r by艂 wysi艂kiem cz艂owieka
ludzko艣ci na ziemi w Kosmosie
i asystencji Ducha 艢wi臋tego czasu
przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od  kultury

kaczy艅scy tego nie doznali
mieli inne kariery i sprawy w rodzinie
jeden pochowany dzisiaj na Wawelu
drugi kazania g艂osi od o艂tarzy

g艂upstwa w tych kazaniach g艂osi
przedsoborowy ko艣ci贸艂 i 艣wiat
on mo偶e by膰 w tych sprawach g艂upi
ma polityczne cele ale kto艣 dozwoli艂

stawiam dramatyczne pytanie dlaczego
kto i dlaczego dozwoli艂 niszczenie prawdy
zamiast jej naucza膰 w seminariach
to oni wychowali zacofanych ksi臋偶y

nie tak mia艂o i powinno by膰 w Ko艣ciele
nie nad zacofywaniem pracowa艂 Sob贸r
przeciwnie nad udzisiejszaniem
bez l臋ku w dialogu w i z kultur膮

uwierzyli艣my nadaremno papie偶owi 偶e
"Ko艣ci贸艂 o艣wiecony 艣wiat艂em tego soboru, ubogaci si臋 w skarby duchowe, zaczerpnie ze艅 si艂y i nowych mocy, patrze膰 b臋dzie nieustraszenie w przysz艂o艣膰. Rzeczywi艣cie, dzi臋ki stosowanym unowocze艣nieniom i m膮dremu zorganizowaniu wsp贸艂pracy, Ko艣ci贸艂 b臋dzie w ten spos贸b dzia艂a艂, by ludzie, rodziny, narody faktycznie zwraca艂y si臋 do rzeczy niebieskich" (艣w. Jan XXIII)

z Polski mieli艣my 22 ojc贸w soborowych
nawet maj膮c potem papie偶a Wojty艂臋
nie dali rady ludowcom si臋 postawi膰
stawiaj膮c nasz polski ko艣ci贸艂 na dwie nogi

pytajmy powszechnie my艣l膮cy w Ko艣ciele
jak to by膰 mog艂o i si臋 sta艂o (jest skandalem)
profesorowie i r贸偶ni autorzy si臋 zachwycali
ksi臋偶om w seminariach nie przekazano

oby Kaczy艅ski by艂 z nich ostatnim despot膮
co tak fatalnie poloneza wiedzie na manowce
oby narodzi艂 si臋 lud nowych pokole艅
bez l臋ku prawd臋 kontempluj膮cych 

"Sob贸r Watyka艅ski II by艂 najbardziej donios艂ym wydarzeniem duchowym dwudziestego wieku, wyrazi艂o si臋 w nim autentyczne pragnienie odnowy Ko艣cio艂a... 
- Postaw臋 pot臋pienia [I PRZEMILOCZANIA NIEWYGODNYCH 艢WIADK脫W WOLNO艢CI (CZYLI NIECHCIANEJ BARDZO W KO艢CIELE NIEZALE呕NO艢CI MY艢LENIA] zast膮pi艂a bowiem postawa dialogu.
Dialog zak艂ada r贸偶norodno艣膰 i spotkanie... Poj臋cie dialogu domaga si臋 wci膮偶 pe艂niejszego ods艂oni臋cia jego antropologicznej g艂臋bi. Sob贸r, inicjuj膮c praktyk臋 szeroko otwartego dialogu, w pewnym sensie postawi艂 zadanie wypracowania chrze艣cija艅skiej filozofii dialogu, podobnie jak sobory pierwszego tysi膮clecia zainspirowa艂y chrze艣cija艅skich my艣licieli do rozwijania filozofii osoby. Co wi臋cej, obydwie filozofie – osoby i dialogu – zale偶膮 od siebie i dope艂niaj膮 si臋, poniek膮d jak rewers i awers tego samego medalu.

W trakcie trwania trzeciej sesji soborowej arcybiskup Karol Wojty艂a w przem贸wieniu wyg艂oszonym na falach Radia Watyka艅skiego podnosi艂 zwi膮zek kategorii dialogu z kategori膮 osoby i jej godno艣ci. „Sprawa godno艣ci osoby ludzkiej stanowi jeden z podstawowych element贸w my艣lenia soborowego. Jest to z pewno艣ci膮 element ekumeniczny: element wsp贸lny wszystkim ludziom prawdziwie dobrej woli. Bez uchwycenia tego elementu nie ma mowy o rzeczywistym post臋pie”. Chrze艣cija艅stwa nie da si臋 zredukowa膰 do humanizmu, ale r贸wnie偶 trzeba pami臋ta膰, 偶e ze swych rdzennych humanistycznych tre艣ci – wyp艂ywaj膮cych z inkarnacji Boga – czerpie ono sw贸j uniwersalizm wyra偶aj膮cy si臋 w d膮偶eniach ekumenicznych, w poszukiwaniu wsp贸lnoty ze wszystkimi lud藕mi w imi臋 prawdy o cz艂owieku i na rzecz jego dobra. Poruszaj膮c tak g艂臋boko strun臋 humanistyczn膮, Sob贸r odwo艂ywa艂 si臋 do wniesionej przez nowo偶ytno艣膰 wra偶liwo艣ci na wielko艣膰 cz艂owieka i jednocze艣nie pozostawa艂 wierny, w logice rozwoju, prawdzie chrze艣cija艅skiego Objawienia.

Przyj臋cie zasady wolno艣ci religijnej oznacza zerwanie z wcze艣niejsz膮, uwarunkowan膮 historycznymi zasz艂o艣ciami, praktyk膮 Ko艣cio艂a. Ko艣ci贸艂... przywyk艂 do 偶膮dania wolno艣ci dla siebie, co stawia艂o go w pozycji nieuchronnej konfrontacji. Zmiana filozofii nie wyp艂ywa艂a jednak ze s艂abo艣ci powoduj膮cej koncesj臋 na rzecz ducha czasu, lecz odpowiada艂a pe艂niejszemu odczytaniu chrze艣cija艅skiej prawdy o godno艣ci cz艂owieka, implikuj膮cej wolno艣膰 sumienia. D膮偶enia nowoczesnego 艣wiata, chocia偶 zrodzone z za艂o偶e艅 antychrze艣cija艅skich i antyko艣cielnych, wykazywa艂y sp贸jno艣膰 z antropologi膮 chrze艣cija艅sk膮.
„铿乴ozo铿乤 nowo偶ytna nie rodzi si臋 ani z reformacji ani z renesansu, lecz z reformy katolickiej” (wg  Augusto Del Noce)...

Chrze艣cija艅ska filozofia cz艂owieka mog艂a si臋 odnawia膰 poprzez g艂臋bsze zanurzenie w prawdzie Objawienia i jednocze艣nie dzi臋ki rygorystycznej dba艂o艣ci o sw膮 racjonalno艣膰. Z dostrze偶onym przez Kartezjusza, lecz wadliwie przeze艅 postawionym, problemem rozumienia humanizmu chrze艣cija艅skiego musia艂 si臋 zmierzy膰 tak偶e Sob贸r Watyka艅ski II, wchodz膮c na drog臋 dialogu ze 艣wiatem wsp贸艂czesnym. Problem ten pulsuje w antropologicznych za艂o偶eniach koronuj膮cej dzie艂o Soboru konstytucji Gaudium et spes. 殴r贸d艂o poznania cz艂owieka jest podw贸jne: poznaje on „od g贸ry” w 艣wietle Objawienia i „od do艂u” – w 艣wietle do艣wiadczenia, w kt贸rym znajduj膮 si臋 zmienne elementy historyczne i spo艂eczne. Rozszczepienie tych 藕r贸de艂 rodzi nie tylko b艂膮d metodologiczny i czyni ubo偶sz膮 prawd臋 o cz艂owieku, nieosi膮galn膮 w pe艂ni bez kontemplacji zamys艂u Stw贸rcy i sensu Wcielenia, lecz przede wszystkim prowadzi do b艂臋du pastoralnego. Ju偶 w zaraniu wprowadzania reform soborowych b艂膮d ten zosta艂 zauwa偶ony przez dw贸ch wybitnych 铿乴ozof贸w katolickich, kt贸rzy decyzje Soboru przyjmowali z entuzjazmem (Jacques Maritain i Dietrich von Hildebrand)...
  
- Obydwaj soborowi papie偶e, Jan XXIII i Pawe艂 VI, zgodnie z dawn膮 tradycj膮, powo艂ali teolog贸w ekspert贸w do pracy w komisjach soborowych, co pozwoli艂o na g艂臋bok膮 i rzeteln膮 dyskusj臋 teologiczn膮 w trakcie opracowywania dokument贸w soborowych. Za symbol przemian mo偶na uzna膰 los teologa Yvesa Congara. W latach pi臋膰dziesi膮tych zosta艂 on skazany przez 艢wi臋te Oficjum na bolesne milczenie, a w latach Soboru by艂 jednym z najbardziej pracowitych ekspert贸w, bior膮cym udzia艂 w przygotowywaniu niemal wszystkich dokument贸w Soboru. Nauczanie Soboru okaza艂o si臋 w du偶ym stopniu dojrza艂ym owocem nowej teologii, kt贸ra z jednej strony si臋gaj膮c do 藕r贸de艂, a z drugiej podejmuj膮c nowe problemy, nieznane teologii dziewi臋tnastego wieku, przywo艂ywa艂a zagubione elementy tradycji, oczyszcza艂a je i odczytywa艂a ich wsp贸艂czesne znaczenie, ujawniaj膮ce si臋 w nowych kontekstach 偶ycia Ko艣cio艂a.

Obydwa pontyfikaty – Jana Paw艂a II i Benedykta XVI – s膮 czasem zaawansowanej recepcji Soboru wed艂ug klucza hermeneutyki ci膮g艂o艣ci i reformy. Sob贸r Watyka艅ski II zdecydowanie odrzuci艂 l臋k przed wsp贸艂czesno艣ci膮 i nostalgi臋 za jakim艣 rzekomo utraconym z艂otym wiekiem obecno艣ci Ko艣cio艂a w 艣wiecie, dzi臋ki czemu konieczna i mo偶liwa sta艂a si臋 idea nowej ewangelizacji, polegaj膮cej na g艂臋bszym prze偶ywaniu Ko艣cio艂a jako komunii i 艣wiadectwa... Osnute wok贸艂 obrazu Dobrego Pasterza my艣lenie Jana XXIII i rozumienie przez Benedykta XVI misji chrze艣cijan jako „kreatywnej mniejszo艣ci” zdaj膮 si臋 ze sob膮 korespondowa膰. Wyrastaj膮 one bowiem z przekonania o prawdzie chrze艣cija艅stwa, w 艣wietle kt贸rej cz艂owiek poznaje prawd臋 o sobie...
  
- W adresowanej w pierwszym rz臋dzie do wiernych swego krakowskiego Ko艣cio艂a ksi膮偶ce U podstaw odnowy, napisanej wkr贸tce po zako艅czeniu Soboru, kardyna艂 Wojty艂a po艣wi臋ca uwag臋 inicjacji soborowej, uznaj膮c j膮 za istot臋 realizacji Soboru. Polega ona na kszta艂towaniu 艣wiadomo艣ci i postaw, ma wi臋c znamiona osobowe. Ko艣cielna komunia i jej dojrzewanie dokonuj膮 si臋 poprzez dojrzewanie os贸b we wsp贸lnocie, poprzez wzrost ich 艣wiadomo艣ci Ko艣cio艂a i uczestnicz膮ce prze偶ywanie Ko艣cio艂a. Inicjacja soborowa tworzy bowiem kultur臋 promieniowania Tajemnicy Ko艣cio艂a.

Vaticanum Secundum jest podstawowym punktem odniesienia w obecnej fazie 偶ycia Ko艣cio艂a. Po up艂ywie pi臋膰dziesi臋ciu lat od inauguracji Soboru mo偶e on wydawa膰 si臋 rzeczywisto艣ci膮 bardzo odleg艂膮. Problem inicjacji soborowej pozostaje jednak nadal problemem otwartym, nie tylko dlatego, 偶e w Polsce komunistycznej przebiega艂 on z trudno艣ciami i nie osi膮gn膮艂 swej g艂臋bi, ale przede wszystkim dlatego, 偶e inicjacja ta, czego by艂 艣wiadom kard. Karol Wojty艂a, polega na kszta艂towaniu 艣wiadomo艣ci i postaw os贸b, a tym samym stanowi wyzwanie dla ka偶dego pokolenia. Wyzwanie to nale偶y podejmowa膰 ci膮gle na nowo.

Snuj膮c rozwa偶ania nad prawd膮 Soboru, nale偶y r贸wnie偶 pami臋ta膰 o jego pi臋knie, uchwyconym w obrazach stworzonych przez Jeana Guittona. Kilka z nich mo偶emy podziwia膰 w niniejszym numerze „Ethosu” dzi臋ki uprzejmo艣ci fundacji Opera per l’Educazione Cristiana. Warto te偶 przywo艂a膰 pi臋kno debat posoborowych, kt贸re toczy艂y si臋 w Polsce jeszcze przed pontyfikatem Jana Paw艂a II w 艣rodowisku Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, kt贸rego profesor, Stefan Swie偶awski, by艂 audytorem Soboru, czy w krakowskim 艣rodowisku „Tygodnika Powszechnego” i „Znaku”. 艢wie偶o艣膰 i 偶arliwo艣膰 tamtych debat przekonuje, 偶e mo偶na szczerze i z g艂臋bok膮 osobist膮 pasj膮 troszczy膰 si臋 o Ko艣ci贸艂, stawiaj膮c trudne pytania domagaj膮ce si臋 my艣lenia. (AMW, tutaj) 
  
     (niedziela, 17 stycznia 2021, g. 10.34)

***

cz艂owiek i osoba


z tym jest k艂opot
my ludzie mamy k艂opot
sami z sob膮
uzna膰 kim jeste艣my

nie ruchomym mi臋sem
na szkielecie ko艣ci
o偶ywion膮 materi膮
biologo-psychologiczn膮

osob膮
ale c贸偶 to znaczy
gdy siebie nie znamy
struktury 艣wiadomo艣ci

osoba jest rewolucj膮
w calu艣kim Kosmosie
mamy ju偶 3 tysi膮clecie
a ma艂o o o-sobie wiemy

cz艂owiek jako organizm
pozna(wa)ny przez nauki
musi si臋gn膮膰 g艂臋biejn
nie liniowo ale sferycznie

potrzeb臋 takiej koncepcji
g艂osz臋 ju偶 艣wiadomie
mo偶e jako konsekwencj臋
istoty Drogi-Prawdy-呕ycia

nie liniowa ale sferyczna
koncepcja 偶ycia cz艂owieka
osoby maj膮cej g艂臋bi臋
nie tylko sko艅czone pole

nie tylko jako p艂askoczo艂y
w臋druje cz艂owiek przez czas
w ka偶dej chwili jest g艂臋bi膮
wieczno艣ci niesko艅czonej

lepiej znamy czarne dziury
w kosmosie ponad nami
ni偶 niesko艅czono艣膰 w艂asn膮
obraz i podobie艅stwo itd.

     (niedziela, 17 stycznia 2021, g. 9.59)

*** 

ba艅ki egzystencjalne


osoby w nich mieszkaj膮
poza wyj艣膰 nie mog膮
cudownym s膮 istnieniem
te ba艅ki nasze

pozna艂em dzi臋ki Jezusowi
ale w艂asnym my艣leniem
nie czyim艣 kaznodziejstwem
fenomenologi膮 nie metafizyk膮

Jezus podpowiedzia艂
taki byt drogi-prawdy-偶ycia
ja do艂o偶y艂em wsp贸艂czesn膮 fizyk臋
tu nie trzeba dewocyjno艣ci

cudowno艣膰 inn膮 widz臋
w matematycznych wzorach
sko艅czonego pola bez granic
wej艣膰 w siebie i kontemplowa膰

艣wiadomo艣膰 to偶samo艣膰 kogo艣
poza ba艅k臋 i to pole nie wyjdzie
bez 偶alu bo jest doskona艂o艣ci膮
c贸偶 mi po czym艣 nieosi膮galnym

doskona艂o艣膰 ani ginie ani umiera
JEST spytajcie umierajacego papie偶a
czy 偶a艂uje wej艣cia do domu Ojca
czy stary chcia艂by zn贸w by膰 m艂ody

je艣li rozerwiemy doskona艂o艣ci tr贸jc臋
drog臋-prawd臋-偶ycie (tak偶e i epoki)
najwa偶niejszego nie zrozumiemy
sami pozbawiaj膮c co najwa偶niejsze

my艣le o  Ojcu Janie Mamie Helenie
s膮 ze swoj膮 istot膮 i epok膮 jak byli
nie tylko w portretach na 艣cianie
s膮 we mnie ze mn膮 z nami (Bogiem)

nie wy艣l臋 nikomu tego rozwa偶ania
odpowiedniego s艂owa dla rzeczy
nikt nie chce s艂ysze膰 czyta膰 m贸wi膰
zamkni臋ci s膮 w przemilczeniach

niech si臋 wi臋c martwi膮 po swojemu
jak zarobi膰 wyda膰 nareperowa膰
chc膮 mieszkaj膮 nie w istocie rzeczy
sami z sob膮 materii domk贸w z kart

    (sobota, 16 stycznia 2021, g. 10.41)

***

na gwarancji

kiedy rzeczy si臋 psuj膮
dobrze je艣li s膮 na gwarancji
odpowiedni serwis naprawi

kiedy patrz臋 na stare sprz臋ty
w starym domunasz ym
mam lekliwe dreszcze

co do spraw sensu jest inaczej
kto znajdzie sens w艂a艣ciwy
nigdy mu si臋 nie zepsuje

   (pi膮tek, 15 stycznia 2021, g. 19.00)

***

kt贸偶 jak nie ja


dosta艂em zadanie
od jakiego艣 czasu misj臋
da膰 艣wiadectwo
rzeczom i sprawom 
tak jak si臋 dzia艂y
za mojego 偶ycia

s膮 przecie偶 nie tylko moje
nikt sobie 偶yje i umiera
ale jest drog膮-prawd膮-偶yciem
potarzam za Jezusem
mo偶e dok艂adaj膮c wsp贸艂czesn膮 wiedz臋
osoba soczewkuje wszech艣wiat

moja historia
jest nie tylko moja
i nie tylko mojego pokolenia
jest cz膮stk膮 historii Polski
i kultury w 艣wiecie i Ko艣cio艂a
im wi臋cej wiemy tym bardziej

najpierw trzeba zna膰 pozna膰 siebie
im bardziej tym wi臋cej rozumiemy
jak si臋 rzeczy i sprawy maj膮
przez przedziwne soczewkowanie
w osobie je艣li nie ca艂ego
to cho膰 poznanego wszech艣wiata

Polsk臋 zna艂em z ksi膮偶ek
uto偶samiaj膮c z bohaterami
od jej prapocz膮tk贸w
po moj膮 nasz膮 wsp贸艂czesno艣膰
Solidarno艣膰 Wa艂臋s臋 i tak dalej
na ile mog艂em si臋 w艂膮czy艂em

Ko艣ci贸艂 zna(艂e)m z Wyszy艅skim
biblijnymi bohaterami potem
lektur膮 i filmami
przez Papie偶a Wojty艂臋
biskupa Kazimierza Romaniuka
po najnowszego Grzybowskiego

soczewkowanie po艣rednie w gminie
polskiej gminie Strach贸wce
wiele mi powiedzia艂o objawi艂o
co trudno zast膮pi膰 mediami
a by膰 mo偶e nawet nauk膮
i Jezusa przekazali wszak 艣wiadkowie

zatem 艣wiadkowie naoczni nieodzowni
i tak jako艣 znalaz艂em si臋 w ich gronie
nikt przecie偶 nie wybiera siebie
rodziny ani czasu ani miejsca
b艂ogos艂awienie jeste艣my
je艣li poznamy te wszystkie dary

dary nie okoliczno艣ci cyfrowe
filozofia donacji ju偶 powstaje
cho膰 przeczuwana jest przez wielu
bo c贸偶 po materii po marksistowsku
bez woli 艣wiadomo艣cio-to偶samo艣ci
艣wiata warto艣ci i kultury

poznaj膮c soczewkuj膮c w podmiocie
z podmiotem i przez podmiot (i dla)
wszystko co do nas dotar艂o dociera
jeste艣my w ba艅ce soczewkuj膮cej
poza kt贸r膮 wyj艣膰 nikt nie zdo艂a
czyli Droga-Prawda-呕ycie

opowiadam rozumiem jak 艣wiadek
egzystencjalnego wydarzenia
jakim jest ka偶da ka偶dy z nas
nie podw艂adny pa艅stwa partii
uzurpatorom w艂adzy zw艂aszcza
nawet i tak偶e w ko艣ciele ludowym

w ko艣ciele ludowym jest dzi艣 fatalnie
to nie te czasy co za Wyszy艅skiego
cho膰 i Wojty艂y by nie wybrali
gdyby nie by艂 intelektualist膮
mia艂 wk艂ad i ogarn膮艂 Sob贸r Epoki
kultur臋 osob臋 zna艂 i szanowa艂

po jego 艣mierci wpadli艣my w dziur臋
niemy艣l膮cych ludzi w hierarchii
wygodnictwo i odreagowywanie
po wysik艂u my艣lenia kt贸re nam zada艂
pielgrzymkami homiliami
a najgorsze swoimi encyklikami

kto to s艂ysza艂 偶eby tak my艣le膰
偶e cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
偶e od kultury przysz艂o艣膰 zale偶y
Polski i wszystkich ludzi na ziemi
jak wspania艂y dobry by艂 ROK 1989
偶e prawd臋 zna膰 mo偶na i kontemplowa膰

bp Romaniuka pozna艂em w Legionowie
witajac w imieniu wszystkich katechet贸w
m贸wi艂em o kamieniu w臋gielnym
ale nie o tym z w臋g艂a 艣ciany i naro偶nika
ale trapezowe bry艂y z kamieni w 艂ukach
a tak偶e przy scalaniu budowli z lodu iglo

wyjmiesz dla rozsypki kamie艅 w臋gielny
nie b臋dzie budowli m贸wi艂em biskupom
sobie i ca艂emu Ko艣cio艂owi naszemu
a oni wtedy wszyscy rozumieli
dawali znak temu kiwaniem g艂owy
ale wszystko si臋 zawali艂o ze 艣mierci膮 JPII

ksi臋偶a zmieniali si臋 sztafet膮 tradycji
mieli艣my szcz臋艣cie w Strach贸wce
prze偶y膰 czas najgorszy z ks Antonim
zaz臋biaj膮c czas zmian ustrojowych
bo by艂em ich solidarnosciowym filarem
i czas walki ze mn膮 nami mojego nast臋pcy

Bogu niech b臋d膮 dzi臋ki za tych lat 16
szko艂a umacnia艂a fundament demokracji
Rzeczpospolita Norwidowska powsta艂a
w innych okoliczno艣ciach nie daliby艣my rady
tak silna opozycja wobec zmian nasta艂a
potem nawet Ko艣cio艂 do nich do艂膮czy艂

populizm w istocie wzi膮艂 odwet na nas
na duchu zmian wolno艣ciowo-ustrojowych
nawet tych opisanych przez papie偶a Wojty艂臋
w wiekopomnym rozdziale 3 encykliki
na stulecie innej innego papie偶a
prze艂omowej dla nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

nic z tego jakby wrogowie nie zrozumieli
wyznawczo-wyborczy katolicyzm nacjonalny
ich 艣wiat po wstrz膮sie wr贸ci艂 w koleiny
ich mentalno艣ci ludowo-tradycyjnej
ich partia ulubiona z pielgrzymkami ruszy艂a
na Jasn膮 G贸r臋 na kolanach albo do Torunia

dosta艂em zadanie
od jakiego艣 czasu misj臋
da膰 艣wiadectwo
rzeczom i sprawom 
tak jak si臋 dzia艂y
za mojego 偶ycia

bo my艣my to wszytko tutaj widzieli
偶yli艣my 偶yciem swoim i prawd
wi臋kszych prawd nieludowych
aspekt贸w istotowych i konstytutywnych
wraz z papiesk膮 fenomenologi膮
patriotyzmem mi艂o艣ci膮 metafizyk膮

widzieli艣my widzimy tu na dole
偶e ko艣ci贸艂 polski wy艂o偶y艂 si臋 na polityce
nie bardzo przejmujac si臋 powszechno艣ci膮
katolicyzmem Dobrej a nie ze艂j Nowiny
ani soborowo艣ci膮 bro艅 Bo偶e dialogiem
siebie samego czyniac Panem Bogiem

dzisiaj s膮 zgodni tylko z pis-partyjnymi
nie z nami odrzuconymi na margines
przemilczaj膮 nas wr臋cz sakramentalnie
wszystko i wszystkich kt贸rzy nie ich
nie wybieramy przez nich namaszczonych
od prezesa przekl臋tej partii poczynaj膮c

doczepi臋 akapit encyklopedii PWN
wiedzy dost臋pnej ka偶dej i ka偶demu

"W aspekcie filozoficznym katolicka nauka spo艂eczna stoi na gruncie ontologicznego obiektywizmu. W swej deontologicznej wersji g艂osi on realne istnienie ugruntowanej w naturze cz艂owieka powinno艣ci, w wersji aksjologicznej uznaje za艣, 偶e integraln膮 cz臋艣ci膮 sk艂adow膮 rzeczywisto艣ci spo艂ecznej s膮 warto艣ci obiektywne. Bez metafizycznych wypowiedzi o istocie (naturze) cz艂owieka i spo艂ecze艅stwa utraci艂aby punkt odniesienia, dlatego w swych ostatecznych uzasadnieniach jest metafizyczn膮 antropologi膮 moralno艣ci spo艂ecznej. Przyjmuje przy tym personalistyczn膮 koncepcj臋 cz艂owieka (personalizm). Naturaln膮 prawd臋 o cz艂owieku okre艣la tak偶e w relacji do Boga. Ostatecznych racji fakt贸w spo艂ecznych szuka zatem w chrze艣cija艅skim Objawieniu, elementy poznania naturalnego i o艣wieconego wiar膮 odwo艂uj膮 si臋 do wsp贸lnej podstawy ontologicznej: jest ni膮 spo艂eczna natura cz艂owieka lub — podkre艣laj膮c wymiar aksjologiczny — godno艣膰 osoby ludzkiej. W nawi膮zaniu do chrze艣cija艅skiej antropologii filozoficznej i teologicznej, katolicka nauka spo艂eczna wypracowuje odpowiednie zasady spo艂eczne: personalizmu (s艂u偶ba osobom), dobra wsp贸lnego, solidarno艣ci, pomocniczo艣ci (pomocniczo艣ci zasada). Funkcj臋 zasad spo艂ecznych pe艂ni膮 te偶 warto艣ci podstawowe, jak: prawda, sprawiedliwo艣膰, mi艂o艣膰, wolno艣膰, na kt贸rych z kolei opieraj膮 si臋 prawa cz艂owieka. Rzeczywisto艣膰 empiryczna zostaje skonfrontowana z tymi zasadami, warto艣ciami, celami i normami. S膮 one punktami orientacyjnymi czy drogowskazami dla bardziej szczeg贸艂owych, indywidualnych i zbiorowych rozstrzygni臋膰. Katolicka nauka spo艂eczna nie przedk艂ada jednak szczeg贸艂owych program贸w spo艂eczno-gospodarczych i politycznych. Normatywne zalecenia i wskazania stanowi膮 jedynie pomoc orientacyjn膮 dla czynnych politycznie chrze艣cijan, a tym samym nie podlegaj膮 partyjno-politycznemu zaw艂aszczeniu." (tutaj)

biskup Grzybowski odradza nadziej臋
wi臋cej na kultur臋 ni偶 polityczny sojusz
oby by艂 poprawny z wykszta艂ceniem
wiar膮 rozumem kontempluj膮cym prawdy
a nie poprawno艣膰 strukturaln膮 w艂adzy
wbrew wierze rozumowi Jezusa Soboru

   (pi膮tek, 15 stycznia 2021, g. 12.15)

***

najprawdziwsze

    /arcydzie艂o pierdyk艂em sobie a muzom/

no mo偶e najszczersze
bo do prawdy d艂ugo si臋 idzie
s膮 pierwsze komunikaty dzieci
od gaworzenie poczynaj膮c

wnuki kt贸re po raz pierwszy
艣nieg widz膮
ba艂wna robi膮
je偶d偶膮 na sankach

wpatrzeni
oni w 艣wiat
my w nich
偶yjemy naprawd臋

arcydzie艂o pierdyk艂em sobie a muzom
nie co do formy bro艅 Bo偶e
ale co do istoty
tre艣膰 egzystencjaln膮

    (czwartek, 14 stycznia 2021, g. 19.08)

***

my艣lenie Kaczy艅skiego

             /s膮 na czyj艣 obraz i podobie艅stwo/

Kaczyzm Orbanizm Putynizm itd
maj膮 podobne kana艂y my艣lowe
cho膰by na przyk艂adzie medi贸w

suwerenno艣膰 zachowana wtedy
gdy media s膮 nasze wszak one
wp艂ywaj膮  na my艣lenie wyborc贸w

id偶my tropem ich polityki
co jeszcze wp艂ywa na my艣lenie
logika kultura matematyka

wszystko trzeba zanegowa膰
zmieni膰 podwa偶y膰 podporz膮dkowa膰
duszpasterstrwo przysz艂o z pomoc膮

neguj膮 co nie nasze swojskie
co nie ludowe popeerelowskie
wracaj膮 do korzeni totalitaryzm贸w

kreowa膰 panowa膰 nad mentalno艣ci膮
to szczyt populistycznych w艂adc贸w
prawda i istota rzeczy im obca

przed teori膮 racjonalnych wybor贸w
zawsze w mediach si臋 wybroni膮
wszak maj膮 i  utrzymuj膮 w艂adz臋

    (czwartek, 14 stycznia 2021, g. 13.15)

***

dow贸d z Jezusa

   /apologetyka jako samo艣wiadomo艣膰 Jezusa/

rozmawia艂em z kim艣
i c贸偶 偶e we 艣nie
na tematy eschatologiczne
znajduj膮c dow贸d z 偶ycia

do艣wiadczalnie o 艣mierci
o przej艣ciu na drug膮 stron臋
偶e chocia偶by Jezus wierzy艂
偶e tam co艣 jest

zgodzi艂 si臋 dobrowolnie
jeszcze w m艂odym wieku
na 艣mierci zadanie
偶e to nie unicestwienie

chcia艂 nam udowodni膰
integralno艣膰 swoich nauk
ba drogi-prawdy-偶ycia
czy偶 to nie ciekawe

ci co odrzucaj膮 g艂ebi臋 kultur臋
nie bior膮c dziej贸w pod uwag臋
zda si臋 cyfrowo o艣lepieni
bez Jego samo艣wiadomo艣ci

ka偶dy z nas mo偶e do艣wiadczy膰
w odpowiednim swoim czasie
nie popadanie w ruiny wojny
ale wchodzenie w sens si臋 liczy

ka偶dy musi szuka膰 znale藕膰
Papie偶 chcia艂 ju偶 do domu Ojca
stan watyka艅ski mu nie wadzi艂
komu艣 za wolno艣膰 nasz膮 twoj膮...

    (czwartek, 14 stycznia 2021, g. 10.51)

***

znak i nadzieja (i RN 2021)


musz臋 zapisa膰 p贸ki jest we mnie
zdarzy艂o si臋 naprawd臋 dzisiaj
by艂em w 艁ochowie z Gra偶yn膮
zapisa艂a mnie do okulisty
sprawdzi膰 co to za wylew

mia艂a by膰 tylko wizyta
wyszed艂 znak i nadzieja
jakbym przekroczy艂 granice
starego i  nowego w Polsce
Ojczy藕nie mojej

jakbym z brudnego 艣wiata
propagandy wirusa b艂ota
wkroczy艂 do 艣wiatyni sztuki
teatru contempora westybulum
zewsz膮d na mnie oczy patrzy艂y

okulista z optykiem sprzysi臋偶eni
w salonowym wyposa偶eniu
czysto 艂adnie dopracowane
estetyka i profesjonalizm
w t臋 stron臋 idzie wolna Polska

艣wiat艂o艣ci najwi臋cej funkcjonalnie
艣cienna ekspozycja imponuj膮ca
produkt贸w w ofercie wszelkiej
a mo偶e nawet dla ka偶dej i ka偶dego
dekoracje 艣wi膮teczne i czekoladki

jakby u艣miech wychodzi艂 na twarze
ludzi wolnych przedsi臋biorczych
nie w my艣l i w duchu Prezesa
i jego klonowatych partii
ale samorz膮dnych i niezale偶nych

znak nadziei i optymizmu
偶e cz艂owieka nie mo偶na zmieni膰
hop siup na 偶yczenie dyktator贸w
zwyci臋偶a natura i kultura w nas
wolnych godnych samorz膮dnych

偶e te偶 mnie wyznaczono misj臋
dawania 艣wiadectwa
mnie naocznemu 艣wiadkowi
Solidarnosci wolno艣ci kultury
samorz膮dnej Rzeczpospolitej

    (艣roda, 13 stycznia 2021, g. 21.23)

***

co komu mo偶na da膰

kiedy m贸wi膮 mi o ucieczce
w przypadku wczesnej 艣mierci
odpowiadam im nieprawda
co mog艂em ju偶 da艂em

rzecz nie w fizycznej obecnosci
ramolej膮cego dziad(k)a
ale co odkry艂 zapisa艂 prze偶y艂
jak rozumia艂 rzeczywistos膰

to jest dar jednych dla drugich
w kr贸lestwie sensu Logosu
materia o偶ywiona w biologi臋
z psychologi膮 nie mog膮 da膰 wi臋cej

ta historia (narracja) sko艅czona
wyceniam na lat 250 z ok艂adem
tyle poj膮艂em bo zosta艂o mi dane
to i wiecej przekaza膰 nie mog臋

    (艣roda, 13 stycznia 2021, g. 20.51)

***

nawet i tak偶e w samochodzie

                 /to ju偶 42 lata/

w samochodzie warcz膮cym
nie jestem sam
przestrze艅 i czas nie s膮 obce
przez dar i nawyk r贸偶a艅ca
po spotkaniu 5 Quebecois 1979

m艂odym t艂umacz膮c
nawyk i dar
sam lepiej coraz rozumiem
nie jestem sam w obcym 艣wiecie
z Nim nimi sprzed 2 tysi lat

duchowe pragnienia cz艂owieka
od prabiblijnych czas贸w
niewa偶ne jak zredagowa艂y wieki
to co spisane bo prze偶yte
przez ludzi szukajacych wi臋cej

teologowie niech pisz膮 swoje
niech prowadz膮 wyk艂ady
o tajemnicy Ducha i natchnienia
obraz i podobie艅stwo jest w nas
przez natur臋 i kultur臋 osoby

    (艣roda, 13 stycznia 2021, g. 18.49)

***

nieracjonalno艣ci polskie


doszed艂em do wniosku dzisiaj
o polskiej nieracjonalno艣ci
ustrojowo-mentalnej

polski katolicyzm na stra偶y
takiego stanu stoi
graj膮 na tym-nim politycy

popeerelnych pozosta艂o艣ci
jest wi臋cej
echo posz艂o w lud gra dot膮d

nauczycieli nie zaszczepi膮
cho膰 dzieci wr贸c膮 do klas 1-3
bo... nie us艂ysza艂em dot膮d

moje bo znam z 偶ycia
schemat贸w i uprzedze艅
gdy o艣wiat臋 przejmowali艣my

I kadencja samorz膮du
wiele mi pokaza艂a nauczy艂a
co do polskiego tzw ludu

ich religijno艣膰 jest chwiejna
tadycj膮 silna ale nie my艣leniem
zmienia si臋 wed艂ug interes贸w

odwr贸c膮 si臋 zdradz膮 porzuc膮
gdy klan rodzinny wymaga
osobisty lub partyjny

przecie偶 nie Norwid ich wzorem
ani B贸g soborowo-osobowy
papieskimi encyklikami objawiony

nauczyciele nie s膮 priorytetem
szkolne pociechy zara偶膮 dziadk贸w
lud pos艂ucha propagandy jak dot膮d

nie szukaj racjonalno艣ci Polko
i Polaku zw艂aszcza m艂odzi
w katoliku ludowo-tradycyjnym

jest partia kt贸ra ich reprezentuje
k艂aniaj膮 si臋 jej biskupi-magowie
ona i oni nie popuszcz膮 do 艣mierci

aspekt贸w istotowo-konstytutywnych
fascynuj膮cej mi艂o艣ci intelektualnej

    (wtorek, 12 stycznia 2021, g. 20.16)

***

przestrzenie nieoczywiste

inni s艂abo je znaj膮
chodz膮 wyznaczonymi szlakami
mnie pisane dost臋pne tytu艂owe
przestrzenie nieoczywiste

艂atwo mi si臋 w nie wchodzi
przygotowane drog膮-prawd膮-偶yciem
ale dopiero pod staro艣c
mo偶emy z nich korzyta膰 wytrwale

m艂odo艣c ma k艂opot zobaczy膰
ka偶dy rok do艣wiadcze艅 poszerza
szczeliny i wagi przydaje
gromadz膮c przemy艣le艅 do艣wiadczanie

istota rzeczy i spraw
prawd kontemplowanie
aspekty istotowo-konstytutywne
przychodz膮 zbli偶aj膮 zwyci臋偶膮

miejsca niedookre艣lone
istotowe s膮 i konstytuuj膮ce
nie tylko dzie艂a literackie (sztuk臋)
ale tak偶e osob臋 cz艂owieka

  (wtorek, 12 stycznia 2021, g. 16.19)

***

Bo偶e interwencje


ja widze 艣wiat inaczej
ni偶 ci od Bo偶ych interwencji
rozum i wiara nie pozwalaj膮
upraszcza膰 na ludow膮 tradycj臋
ka偶膮 wi臋cej my艣le膰 i rozumie膰

ale o co chodzi
no o dom nasz i rodzinne dzieje
Polsk臋 bran膮 t臋cz膮 zachwytu
przez czas przedkonstytucyjny
po Zenit Wszechdoskona艂o艣ci

interwencje maja porz膮dek
zwi膮zek logiczny zna Logos
my nie zawsze dotrzemy 藕r贸de艂
i korzenie bywaj膮 g艂臋biej ukryte
z pokole艅 na pokolenia kultur膮

w kulturze i Kosmosie (naturze)
niekoniecznie prostymi genami
chyba 偶e Adamem i Ew膮
protoplast贸w cz艂owieka na ziemi
ka偶de dobro jako艣 promieniuje

nie wiem jak nam si臋 to stanie
a sk膮d偶e nie jestem wr贸偶k膮
nic z niczego wierz臋 si臋 nie bierze
nikt z ludzi Logosu nie rozgryzie
co nie znaczy 偶eby si臋 nie stara膰

ma艂偶e艅stwo to dwie osoby
dzieci rodzina przodkowie wi臋cej
z wnukami prawnukami i tak dalej
przybywa rodzin 艣lubnych i wi臋zi
jak gwiazd na niebie Abrahama

    (wtorek, 12 stycznia 2021, g. 15.18)

***

kosmos i kultura

          /natura i kultura to za ma艂o/

od dawna widz臋 dwa 艣wiaty
znaczy dwie rzeczywisto艣ci
jeden i drugi niesko艅czony
cho膰 poczatki mia艂y
koniec nieznany

kosmos musi by膰 pierwszy
tyle ka偶dy wie
kultura rodzi si臋 z cz艂owieka
cho膰 jest zale偶ny od Kosmosu
wolno艣膰 wypracowuje

dwa kr臋gi nad nami
bosko-kosmiczy
i bosko-kulturalny
sam cz艂owiek nie poradzi
szuka pomocy boskiej

matematyka sobie poradzi
ale cz艂owiekiem u偶yta
bez nas nieznana sama sobie
tak ten 艣wiat stworzony jest
wiedz膮 nawet piosenkarze

niedobrze widzie膰 po艂owicznie
jedno od drugiego odrywaj膮c
to 艣wiat jakby ocenzurowany
schematami uprzedzeniami
prawdy ani o nas nie powie

   (wtorek, 12 stycznia 2021, g. 

***

z perspektywy dziadka


co wnuki nam daj膮
nowe pokolenie
nowe 偶ycie jakby
w nas si臋 odradza
odrastaj膮 nam widzenia
na cz艂owieka siebie 
i w nich

o偶ywamy spotkaniem
cz艂owieka z cz艂owiekiem
komunikacj膮 porozumieniem
ponad czasem
przynajmniej miary w艂asnego
jakby 67 lata moje
przeczuwa艂y inny pocz膮tek
w ich do艣wiadczaniu

mo偶na mnie ignorowa膰
ale m贸wi臋 rzeczy nowe
nie ma zbyt wielkiej konkurencji
nie wystarczy si臋 starze膰
mie膰 zaci臋cie fenomenologiczne
troch臋 metafizyki
ale najwa偶niejsze
prawd臋 kontemplowa膰
drog臋-prawd臋-偶ycie osobowe
Logosu w nas
 
     (poniedzia艂ek, 11 stycznia 2021, g. 16.40)   

***

m贸j (inny) rytm

       /dam i to na 艣wiadectwo/

mo偶e inny
z pewno艣cia jaki艣
m贸j jak i DNA

dzi艣 bardzo widoczny
ale chyba nie tylko
艣miem twierdzi膰

艣pi臋 艣ni臋 wstaj臋
m臋cz膮c si臋 sob膮 lub nie
r贸偶nie bywa

do czasu gdy przyjdzie
duch o偶ywie艅czy
prawd臋 kontempluj膮cy

dzi艣 refleksj膮 rodzinn膮
synowie w Bieszczadach
reszta w pracy i wnuki

by艂a najpierw Ojczyzna
niczym Matka nasza
by艂 patriotyzm kultura

literatura i Chopin
dzieje dojrza艂o艣膰 Solidarno艣膰
pragnienie rodziny mi艂o艣ci

mi臋dzy wierszami nie ja
pragnienie przekazania
na o艂tarzu na Wawelu

komu potrzebne to wiedzie膰
ka偶dy ma sw贸j rytm
oby ka偶demu sens 艣wieci艂

     (poniedzia艂ek, 11 stycznia 2021, g. 12.44)

***

mam/y widzenia


ka偶dy ma jakie艣
nie ka偶dy nazywa
chce albo potrafi

dlaczego tak my艣l臋
to znaczy pomy艣la艂em
akurat teraz dzisiaj

nie raz wyja艣nia艂em
drog膮-prawd膮-偶yciem
przychodzi z jedno艣ci膮

Madeja wo艂am na pomoc
on ma przejasn膮 wizj臋
Jezusa widzi i Ko艣ci贸艂

ja wsz臋dzie co innego
Annopol Konstytucj臋 Norwida
jak si臋 to wszytko rodzi艂o

jak si臋 dochodzi do tego stanu
ja opowiadam dzie艅 w dzie艅
Andrzej te偶 z pewnosci膮

ja blogiem i na Facebooku
on sob膮 i duszpasterstwem
liturgi膮 oraz tomikami poezji

    (niedziela, 10 stycznia 2021, g. 20.28)

***

co艣 najwa偶niejszego

       /po co istniejemy-偶yjemy/

w 艣wiecie ludzi (kultury)
s膮 rzeczy wa偶ne wa偶niejsze
najwa偶niejsze chyba 艣wiadome
c贸偶 po 艣wiecie nieu艣wiadomionym
czyli nie-drodze-prawdzie-偶yciu

Pokazuj膮c, jak co艣 we mnie-osobie powstaje, daj臋 najwi臋cej. Nie tylko jakie艣 uj臋cie przedmiotowe, naukowo-artystycznie-popularne, ale podmiotowo scalon膮 drog臋-prawd臋-偶ycie objawiaj膮c膮 prawd臋 w ka偶dym 艣wiadomym cz艂owieku. Jeste艣my gatunkowo okre艣leni jako homo sapiens sapiens, ale wiemy sami i widzimy w naszym 艣wiecie, jak to z tym my艣leniem i objawieniem bywa. 艢wiat podmiotowo-przedmiotowo-dany jest objawianiem Logosu... (moje, jk, na blogu)

BTW.
przemilczajac mnie tworzycie kontekst
偶ycia nasyconego du偶膮 艣wiadomo艣ci膮
ale czy deficyt czu艂ej mi艂osci nadrobi臋
ale czy zostan膮 mi braki wybaczone

    (niedziela, 10 stycznia 2021, g. 15.110

***

istnienie i kontemplacja


takie my艣li nie przychodz膮 co dzie艅
musi cos innego zdarzy膰 si臋 wcze艣niej
jak dzi艣 co艣 Leibnitza i istnienie

mam takie my艣lenie rozumienie
siebie 艣wiata i Boga
doszed艂em i chyba ju偶 nie zmieni臋

kontemplacja to nie co艣
kontemplacja to forma istnienia
dost臋pna cz艂owiekowi rozumnemu

w kontemplacji nie licz膮 sie rzeczy
jest to stan do艣wiadczenia osoby
do艣wiadczanie jakby samego istnienia

bo o nic w nim nie chodzi
jest bezinteresownym prze偶ywaniem
tego 偶e si臋 istnieje we wszech艣wiecie

    (niedziela, 10 stycznia 2021, g. 14.33)

***

to (ale) i tamto w nas

     /zrozumie膰 wszystko nie tylko co艣/

w cz艂owieku ca艂y ludzki 艣wiat
albo jest albo ma mo偶liwo艣ci
czyli by膰 w akcie lub potencji

dobre i niekoniecznie rzeczy
prawdziwe i lub nie do ko艅ca
ka偶dy poznaje na swoj膮 miar臋
mo偶liwo艣ci i samozaparcia

i c贸偶 偶e mnie lubicie i nie
negujecie m贸j spos贸b my艣lenia
bez wchodzenia w dyskusj臋
najwa偶niejszego argumentowania

b臋d臋 pisa艂 do ko艅ca mo偶liwo艣ci
nazywaj膮c swoje odkrycia
kt贸re uwa偶am za najwa偶niejsze
na tym etapie drogi-prawdy-偶ycia

to co dotyczy ka偶dego z nas ludzi
i nas Polek i  Polak贸w tej epoki
w czasie miliona nieporozumie艅
co do ustroju prawdy i religii

moje zrozumienie wam nie w smak
bronicie swoich cytadel mentalnych
kt贸rych nie chc臋 wam zabrac przecie
chc臋 tylko dialogu argumentacji

m贸j spos贸b nazw臋 do艣膰 tradycyjnym
fenomenologiczno metafizycznym
z miejscem dla Boga Objawie艅
tego co mi艂osierne w kulturze

wasz bardziej wsp贸艂czesny nowiutki
nowymi teoriami ideologicznymi
niepotwierdzonymi jeszcze bo jak偶e
skoro takie nowiutkie i cyfrowe

cyfrowe czyli bardziej materialistyczne
kt贸rym to co stare wcale niepotrzebne
skoro feminizm to i genderyzm example
rozszerzone chyba ponad granice

偶adne teorie nazbyt szczeg贸艂owe
wyodr臋bniaj膮ce cz膮stki z ca艂o艣ci
nie pomagaj膮 zrozumie膰 Logosu
kt贸ry bez schemat贸w jest i uprzedze艅

pyta艂 Leibnitz dlaczego jest co艣 nie nic
mnie ju偶 to po g艂owie nie chodzi
taka jest moc istnienia i implikacje
偶e skoro jest istnienie to dzia艂a

co do tego nie mam w膮tpliwo艣ci
jest istnienie
bez niego nie m贸g艂by nikt pyta膰
pytaniem jest nie co艣 ale istnienie

     (niedziela, 10 styczniua 2021, g. 13.37)

***

komunikacja osobowa

        /w dw贸jcy i Tr贸jcy 艢wi臋tej
             bo w pojedynk臋 si臋 nie da/

interpersonalizm
ach cudownie brzmi
cho膰 komu艣 tajemniczo

c贸偶 to takiego
mi臋dzy osobami si臋 dzieje
偶e mog膮 si臋 porozumie膰

c贸偶 za cudowna przestrze艅
nie ma chyba cudowniejszej
to musi by膰 osobowe niebo

dziwne 偶e dot膮 nie czyta艂em
takiego uj臋cia teologicznego
a przecie偶 a偶 wo艂a i si臋 prosi 

nie czytam teraz filozof贸w
tym bardziej teolog贸w
patrz臋 na zabawki dzieci臋ce

kontempluj臋 komunikacj臋
dziadka z wnuczkami
c贸偶 czym jest w istocie

dwie osoby
dwoje ludzi
cz艂owiek贸w

na r贸偶nym etapie rozwoju
pocz膮tku i ko艅ca prawie
przygody 偶ycian a ziemi

mnie to wystarcza za wiele
mo偶e ju偶 za wszystko
porozumienie unilateralne

mnie zobowi膮zuje we wszystkim
ich w niczym
sens doskona艂o艣ci w istnieniu

ca艂a g艂臋bia kultury w tym jest
tej kt贸ra by艂a jest mo偶e i b臋dzie
B贸g najwy偶szym komunikatorem

g艂upi kto nie pyta ni sprawdza
dlaczego a偶 tak 偶e nie sama osoba
ale przestrze艅 komunikacji pomi臋dzy

     (sobota, 9 stycznia 2021, g. 15.43)

***

problem pa艅stw katolickich


W艂ochy Polska Irlandia
w r贸偶nych okresach historii
takimi by艂y znane
i maj膮 genetyczny problem

katolickiej w艂adzy si臋 nie krytykuje
jak islamistycznych przyw贸dc贸w
w religiach g艂贸wnie si臋 s艂ucha
godz膮c na teorie bez rozumu/ienia

wiara i rozum po Wojtyle Papie偶u
jeszcze si臋 u nas nie przyj臋艂y
bo ja wiem mo偶e tak mo偶e inaczej jest
nie mnie s膮dzi膰 m膮drzy膰 sie o tym

Francuz m贸wi jak my艣li (podobno)
w Niemczech karz膮 negacjonist贸w
w Ameryce pozwol膮 na wszystko
m贸wi膮c 偶e to tylko opinie (podobno)

katolicyzmem Polska zniewolona
藕le bo ludowo rozumianym
ani soborowo ani po papiesku
PiS-KEP-ustr贸j zaw艂aszcza wszystko

     (sobota, 9 stycznia 2021, g. 13.05)

***

psychologi膮 uwi臋zieni

         /kim kto co i dlaczego/

jest taka pokusa
kt贸偶 z nas nie zna w sobie
skry膰 si臋 w samopoczucia
byle dobre i nam sprzyja艂y

psychologia jest jedn膮 z nauk
nie omnipotencj膮
zna膰 siebie nie ko艅czy sprawy
poszukiwania prawdy wiecej

jest matematyka technika
technologie kosmiczne
opis doskona艂y fenomenologicznie
jest i metafizyka istnienia sensu

czuj si臋 cz艂owieku najlepiej
czy najlepszym nie s膮dz臋
poznaj 艣wiat pr贸cz siebie
znajd藕 prawd臋 i kontempluj

    (sobota, 9 stycznia 2021, g. 12.41)

***

co chcia艂bym jeszcze

    /Rzeczpospolita Norwidowska t臋cz膮 zachwytu/

tak wyznanie czyni臋
nie kryguj膮c si臋 szczerze
偶e chcia艂bym co艣 jeszcze
za 偶ycia robi膰

przekaza膰 t臋 opowie艣膰
modnym s艂owem narracj膮
czu艂膮 dzi臋kczynn膮
o dobru w kt贸rym uczestnicz臋

w sensie g艂臋bszym najg艂臋szym
mo偶liwym na tym 艣wiecie
jak si臋 rzeczy nasze maj膮
nasze ludzkie w Polsce i rodzinie

co wiara z rozumem zrodzi艂a
przez lat oko艂o 270
bardziej polskim ni偶 艣wiatowym
o艣wieceniem w kulturze

przecie偶 tak偶e w Strach贸wce
3 Majem Sobieskich 1791
3 Majem Solidarno艣ci 1981
nawet je艣li ca艂a gmina zapomni

    (pi膮tek, 8 stycznia 2021, g. 20.09)

***

do przemy艣lenia

              /wszystko po kolei/

m贸j wiek osobisty
i czas w dziejach 艣wiata
czyli i Polski wsp贸艂czesnej
daje zadania przemy艣le艅

nad wolno艣ci godno艣ci膮
wiary i rozumu zakresem
czyli prawdy poznaniem
mo偶liwo艣膰 kontemplowania

nad konstytucji prawem
i ca艂膮 praworz膮dno艣cia
nad procedurami
demokracji i religii

wiar臋 i religi臋 zdefiniowac
Ko艣ci贸艂 instytucji i nas
kto czego jest drog膮 dlaczego
soborowo艣膰 sob贸r Rok Norwida

dobro cz艂owieka i praw
co dla rozwoju konieczne
kultura przysz艂o艣ci膮 cz艂owieka
powiedzia艂 papie偶 ONZ/UNESCO

jak u艂o偶y膰 to wszystko w kulturze
jak samemu kultur臋 wsp贸艂tworzy膰
dialogiem nieustannym (prawdy)
duchem braterstwem wsp贸lnot膮

     (pi膮tek, 8 stycznia 2021, g. 17.14)

***

wiara-kultura-procedury

wiara jest w nas
nasz byt osobowy konstytuuje
wi臋c nie ma bez kultury
w podw贸jnym znaczeniu
bez niej nie ma kultury te偶

nad ich zwi膮zkiem si臋 trudz膮
najt臋偶si teologowie
filozofom pro艣ciej

demokracja to procedury
g艂臋biej gdzie艣 i duch
podobnie jest z religi膮
(bardzo proceduraln膮)

bardziej jak ni偶 w co
obchodzi mnie tutaj
tym razem mo偶臋 by膰
chyba u poet贸w najbardziej
bo do tego s膮 stworzeni

je艣li nie chwyc膮
tego co ich nawiedza
bombarduje daje si臋 itd
(r贸偶nie mo偶na okre艣li膰)
to trudno potem nadrobi膰
w ludzkiej kulturze
bo nic dwa razy nie musi
i droga-prawda-偶ycie
s膮 niepowtarzalne w osobie

wi臋cej dostajemy
ni偶 zdo艂amy z艂apa膰
rozpozna膰 nazwa膰
bez poet贸w
sztuki i kultury
艣wiat by si臋 dawno rozpad艂
ba bo wcale nie istnia艂

     (pi膮tek, 8 stycznia 2021, g. 12.24) 

***

wiara o偶ywia

      /kto ten stan lepiej opisze/

jest w nas z natur膮 kultur膮
wsiana i dojrzewaj膮ca ci膮gle
nigdy dosy膰 doskona艂a
biedna biedny kto nie pozna

jak mo偶na 偶y膰 bez niej
chyba tylko nie艣wiadomie
nie trzeba uto偶samia膰 z anio艂kami
to o艣miesza deprawuje niszczy

wiara to wiara 
w istocie cz艂owieka jest
na ka偶dym etapie 偶ycia
w ka偶dym zakamarku duszy

z wiara ojca si臋 obudzi艂em
w ka偶de z moich naszych dzieci
nie wymy艣laj膮c niczego dla nich
wierz膮c w to co ich spotka

nie 偶e b臋d膮 tym tamtym
偶臋 odnios膮 sukces w jakim艣 czym艣
ale 偶e b臋d膮 sob膮 siebie znajd膮
w tym czym艣 najlepszym dla siebie

kiedy si臋 wiar臋 u艣wiadomi
t臋 swoj膮 nas konstytuuj膮c膮
偶yje si臋 lepiej rado艣niej
kim jest ta ten co w nic nie wierzy

siebie nie zna
istoty konstytucji osoby jeszcze
cz艂owiek to ten kto zna siebie
przysz艂o艣膰 cz艂owieka to kultura

to co nas udoskonala 
do granic mo偶liwo艣ci
co pozna膰 mo偶na kontemplowa膰
z ka偶dym czynem wsp贸艂staj膮c

znam dwa rodzaje ludzi (grupy)
tych kt贸rzy wierz膮 w dobro zawsze
potrafi膮 je wsz臋dzie identyfikowa膰
dzi臋ki czyni膮c i tych wr臋cz odwrotnie      

    (pi膮tek, 8 stycznia 2021, g. 10.41)

***

prze偶ycie-realizm-istota

s膮 prze偶ycia wielce wa偶膮ce
nag艂e lub metodyczne
oba nie tylko psychologi膮

m贸wi膮 daj膮 od r臋ki
ale na tym nie poprzestaj膮
pozostaj膮c 艣ladem wiecznego

w nich ca艂y si臋 rozp艂ywam
maja tak膮 moc
oddzia艂ywania istnienia

istota jest realizmu cz臋艣ci膮
istota moja os贸b i rzeczy
i istota tego co jest i daje

nocna telewizja medytacje
jedno i drugie w samotno艣ci
osoba i jej dope艂nienie

osoby bez kultury nie ma
kultury metafizyki transcendencji
mat-fiz materia jej nie stworz膮

redukcjonizmy nie si臋gn膮 istoty
istoty s膮 w i ponad
redukcjonizm w d贸艂 schodzi

  (czwartek, 7 stycznia 2021, g. 22.12)

***

wielkie rzeczy

     /przysz艂o艣膰 to bardziej kultura ni偶 natura/

patrz臋 z do艂u i z g贸ry
drog膮-prawd膮-偶yciem
wszystko rozumiem
z tego co rozumiem
i jak przychodzi do mnie

wszystko nazywam
jak przy stworzeniu 艣wiata
przynajmniej w historii biblijnej
co zjawia si臋 pod koniec 偶ycia
prze偶y膰 opisa膰 publikowa膰

wi臋c najwi臋cej mog臋 teraz
najwi臋cej znam i rozumiem
czego m艂odos膰 jeszcze nie moze
szkoda 偶e wpada dzi艣 w czelu艣膰
powszechnego mnie przemilczania

owszem by艂y i s膮 pi臋kne sprawy
w ca艂ym moim 偶yciorysie
konklawe i jego nast臋pstwa
Taize Solidarno艣膰 katecheza
ma艂偶e艅stwo dzieci i wnuki

a dzi臋ki nim wszystkim wi臋cej
czas sprzed Konstytucji 3 Maja
gdy rodzi艂a si臋 polska to偶samo艣膰
ta wsp贸艂czesna dzi艣 jeszcze 
ale czy PiS-KEP-ustr贸j przetrwa

komu kiedy si臋 to przyda
co prze偶y艂em odkry艂em spisa艂em
pewnie najpierw umrze膰 trzeba
za 偶ycia nikt mi tego nie przyzna
tak s膮 ludziska dawno stworzeni

sumieniem 艣wiata ani chc臋 ani mog臋
pami臋cia i to偶samo艣ci膮 gminy ju偶 tak
bo nie sam tak siebie ustawi艂em
to da膰 mo偶e tylko Opatrzno艣膰 Bo偶a
Duch Czasu Miejsca Czasoprzestrzni

nie wymy艣lili sobie tego wieszcze
niemo偶liwe bo zbyt jest pi臋kne
fakty fakty fakty
zebrane w ca艂o艣膰 maj膮c膮 jedno艣膰
w osoby drodze-prawdzie-偶yciu

czy jest to nowa kategoria bytu
nacechowana personalistycznie
nie zbi贸r pan-katalog medialny
nawet 艣wiata ca艂ego obiektywnie
bez 艣wiadomo艣ci zapodmiotowania

     (czwartek, 7 stycznia 2021, g. 12.19)

***

jak w niebie

kto m贸wi tak
ten kt贸ry pozna艂
ten stan贸w stan

j臋zyk sk膮d艣 bierze
si臋 i por贸wnania
por贸wnuje z czym艣

niebo poznajemy w kulturze
jak z czym zobrazowa膰
trzeba prze偶y膰 samemu

jak tam jest
tak jak w nas 
by膰 mo偶e najlepiej

     (czwartek, 7 stycznia 2021, g. 11.07)

***

realizm za pan brat


poeta my艣liciel fenomenolog
偶yje i pisze tym co jest
fascynuj膮cym przedsi臋wzieciem
偶ycie w kulturze jest jego
nasze mo偶e by膰 wszystkich

nie wymy艣li艂em 艣wiata ani siebie
nie wymy艣la dostaje w darze
filozofi臋 donacji tworzy filozofia
czyli niekt贸rzy filozofowie
ja nie musz臋 ja tylko opisuj臋

poeta papie偶 homo sapiens x2
dosta艂 takie mo偶liwo艣ci
grzechem by by艂o zaniedba膰
zaniedbac pac臋 wp ocie czo艂a
przecie偶 po to 偶yjemy nieprawda偶

najpierw jest co艣 (艣wiat) potem my
nikt odwrotno艣ci nie stwierdzi艂
偶adne jakie艣 okultystyki i magie
jest realizm albo nic
ja w tym porz膮dku 偶y艂em

na koniec staj膮c si臋 klawiatur膮
tego co jest spisuj臋 z 2 strony
od rana przez dzie艅 prawie i noc
wszystko dochodzi sk膮d艣
drog膮-prawd膮-偶yciem si臋 dzieje

szkoda i przykro
偶e nie wszyscy tego sobie 偶ycz膮
i s膮 tacy co przemilczaj膮 innych
na 艣mier膰 i 偶ycie
nie ceni膮 prawdy realnej wielce

    (艣roda, 6 Stycznia 2021, g. 13.04)

***

sta艂e i zmienne


co zostaje
ze mnie z ciebie ze 艣wiata
ba mo偶e z ca艂ego Kosmosu
wiemy 偶e si臋 zmienia
偶e nie zawsze tak by艂o
znamy co艣 co trwa
wiara matematyka kultura

zaczn臋 od matematyki
dwa razy dwa plus dwa
tabliczki mno偶e艅 dodawa艅
czyli regu艂 regu艂y
kto艣 odkry艂
wymy艣li艂 w dobrej wierze
bardzo po偶yteczne do dzi艣
nie tylko wierz臋 widz臋 czuj臋

ze mnie te偶 co艣 zostanie
imi臋 nazwisko 偶yciorys
oby to co pozna艂em
o czym milczy si臋 dzi艣
jednak zostanie zapisane
w jakiej艣 przestrzeni publicznej

przypomn臋 dla porz膮dku
polsko艣ci to偶samosc konstytucyjna
tak jak si臋 zrodzi艂a i 偶yje
pokoleniami przekazywana
od po艂owy XVIII wieku
patriotyzm wolno艣ci godnosci

dlaczego wtedy a偶 do dzisiaj
przynajmniej w niekt贸rych istocie
艂adunek my艣lenia idei emocji
praca w pocie cz贸艂 w艂asnych
duchem epoki kultur膮
od kt贸rej przysz艂o艣膰 zale偶y nasza

bez Annopola i Strach贸wki niemo偶liwa
z pewno艣ci膮 w i dla naszej rodziny
od korzeni po wiecrzcho艂ki
cho膰by materia si臋 rozpad艂a
ta historia os贸b mia艂a miejsce
Konstytucja Norwid Prus Solidarno艣膰
powstania wojny Katy艅 sztuka

B贸g Duch Prawdy i Mi艂o艣ci
ponad wszystkie w膮tpliwo艣ci JEST
inaczej by艣my nie poznali
nikt z nas
a za nas ludzi nie same maszyny
Sob贸r z Norwidem m贸wi膮 o Jezusie

    (艣roda, 6 Stycznia 2021, g. 11.59)

***

cia艂o i g艂owa


maj膮 by膰 razem
rozdzielone s膮 makabr膮
tak w biologii
jak i spo艂ecze艅stwie

makabry oby tylko w filmie
niestety bywaj膮 i w 偶yciu
katastrofy i psychopaci

dlaczego skojarzenia silne
dw贸ch organizm贸w
prowadz膮 my艣l po sznurku

roz艂膮czone s膮 trupem
oczywiste dla cz艂owieka
nie dla spo艂ecznosci

co w g艂owie si臋 znajduje
badania m贸zgu trwaj膮
wszelkie analogie dozwolone
a co ze spo艂ecze艅stwem

ustr贸j s艂usznie miniony PRL
materialistycznie uj臋te dzieje
wypaczy艂y na dziesi臋ciolecia

(4 st. 2021, g. 12.16) TU- Rok Norwidowski 2021...

Burza po przem贸wieniu Kaczy艅skiego w ko艣ciele Roman Giertych zdecydowa艂 si臋 napisa膰 list do abp. Stanis艂awa G膮deckiego. Mecenas opublikowa艂 tre艣膰 za po艣rednictwem medi贸w spo艂eczno艣ciowych.

"Wyst膮pienie to oraz zgoda w艂adz ko艣cielnych na obrzydliw膮 propagand臋 partyjn膮, uprawian膮 od o艂tarza przez szefa partii politycznej, stanowi przekroczenie kolejnej bariery serwilizmu wobec rz膮dz膮cych" - mo偶na przeczyta膰 w li艣cie do przewodnicz膮cego Konferencji Episkopatu Polski. "Brak reakcji na takie zachowanie to zbrodnia" (Mec. Giertych)

Jest co艣 niepokoj膮cego w 艂atwo艣ci, z jak膮 Jaros艂aw Kaczy艅ski z narracji politycznej przechodzi do j臋zyka religijnego. I na odwr贸t. W ustach prezesa PiS i wicepremiera opowie艣膰 o Polsce po transformacji coraz cz臋艣ciej zamienia si臋 w quasi-kazanie z w膮tkami starcia dobra ze z艂em" (w "Teologia polityczna Jaros艂awa Kaczy艅skiego", red. M.Makowski

"Jest skandalem, jest czym艣 absolutnie achrze艣cija艅skim, a Jaros艂aw Kaczy艅ski uwielbia sytuacje, w kt贸rych demonstruje swoje absolutne lekcewa偶enie dla uczu膰 innych ludzi i skorzysta艂 z tej okazji, prawie 偶e wynosz膮c na o艂tarze swoj膮 matk臋. Od o艂tarza g艂osi艂 s艂owo nienawi艣ci. Czy do tej pory, min臋艂o od tego czasu 24 godziny, czy jaki艣 hierarcha katolicki si臋 w tej sprawie wypowiedzia艂?
Nie, milcz膮, poniewa偶 wszyscy s膮 tak naprawd臋 w tym ko艣ciele razem z Jaros艂awem Kaczy艅skim...
polski ko艣ci贸艂 katolicki notuje najwy偶sz膮 w 艣wiecie dynamik臋 odej艣cia od ko艣cio艂a ludzi m艂odych. I to s膮 dane statystyczne samego ko艣cio艂a. Ko艣ci贸艂 poprzez swoich hierarch贸w zwi膮za艂 si臋 艣ci艣le z rz膮dz膮cymi. A rz膮dz膮cy wi膮偶膮 si臋 艣ci艣le z ko艣cio艂em.
Ten sojusz tronu i o艂tarza trwa ju偶 bardzo d艂ugo i powoduje oburzenie i odej艣cie od ko艣cio艂a coraz wi臋kszej liczby wiernych" (by艂y minister i wnuk wielkiego pisarz, Bart艂omiej Sienkiewicz)

Poniewa偶 od 6 lat definiuj臋 PiS-KEP-ustr贸j - w tym samym duchu, co powy偶ej cytowani, przytocz臋 inne swoje wypowiedzi. Ten ustr贸j, okre艣lany tak偶e historyczn膮 nazw膮 'sojusz tronu i o艂tarza', oddzielnie jest nie do pomy艣lenia. Ja definiuj臋 po swojemu, jako gwa艂t na rozumie (rozumnosci) i kulturze cz艂owieka, o kt贸rej 艣wi臋ty JPII powiedzia艂, 偶e od niej zale偶y przysz艂o艣膰 cz艂owieka". Bo c贸偶 tradycjonalistom ludowym po rozumie i kulturze - byle w艂adza by艂a, nad ludem i kas膮 (stan dobrobytu, posiadania...).

***

USTR脫J PISU

    /rozwalanie rozumno艣ci i kultury w kraju/
  
na czym si臋 wspar艂
na dziadku z 呕oliborza
i mentalno艣ci popeerel
  
nie ma prawa (procedur) 
nie ma konstytucji fundamentu 
nie ma Trybuna艂u kt贸ry rozumu strze偶e
  
偶膮dni w艂adzy autorytarni 
nawet nad sob膮 
s膮 oni
  
nad dzie膰mi rodzinami
takie wzi臋li wychowanie
wolnej godno艣ci osoby
chyba nigdy nie poj臋li
  
   (艣roda, 11 stycznia 2017, g. 19.47)
  
***
  
DEMOKRACJA
  
        /niech wam si臋 stanie fiat/
  
absolutnie
wsz臋dzie absolutnie
absolut si臋 mo偶e objawi膰
  
u nas te偶
w Strach贸wce
Rzeczpospolitej Norwidowskiej
  
wsz臋dzie gdzie ludzie mieszkaj膮
kt贸rzy ch膮 prawd臋 przyj膮膰
na skrzyd艂ach wiary i rozumu
  
nikt nikogo nie zmusi
na tym wolno艣膰 polega
i demokracji zwyci臋stwo
  
    (艣roda, 11 stycznia 2017, g. 15.40)
  
***
  
O CO CHODZI
  
         /qui tacet consentire videtur/
  
o co chodzi w Polsce
tu gdzie mieszkam 偶yj臋
widz臋 s艂ysz臋 poznaj臋 kocham
  
o co chodzi tobie mnie
o co politykom to ka偶dy z nas wie
o w艂adz臋 stanowiska pych臋
  
naj艂atwiej by艂oby odpowiedzie膰
s艂owem prostym szczerym
ale wiemy ju偶 偶e to niemo偶liwe
  
Polska pod tym wzgl臋dem
jest w pe艂ni nienormalna
w gminie parafii szko艂ach itd.
  
to poznajemy od trzech czterech lat
na w艂asnej sk贸rze o tym pisz臋
nie mam z艂udze艅
  
wi臋c sk膮d nadejdzie nam pomoc
ba ratunek w niemocy naszej
czy tylko z zewn膮trz
  
skoro wiara i rozum (nas Polak贸w)
nie chce si臋 w nas objawi膰
nie ma prawdy a bez niej wolno艣ci
  
ka偶dy ma w sobie to co艣
ale je艣li nie odkryje i si臋 nie podzieli
b臋d膮 nim manipulowali a i on
  
to 艣wi臋te w nas niechby nawet Graal
zas艂uguje na szacunek
pok贸j niesie ludziom dobrej woli
  
     (艣roda, 11 stycznia 2017, g. 10.52)
  
***
  
MY艢LENIE ENCYKLIKALNE
  
              /transcendetnie immanentne/
  
chyba po raz pierwszy
tak si臋 por贸偶ni艂em z prezydentem kraju
encyklikalnie
  
on my艣li politycznie a raczej dzia艂a
ja my艣l臋
i prawd臋 kontempluj臋 na dw贸ch skrzyd艂ach
  
nie zadowala mnie nie zadowalaj膮
argumenty polityczne (partia i prezes)
szukam istoty rzeczy konstytutywnie
  
my艣lenie do ty艂u (a偶 do PRL-u)
wmawiaj膮c ludziom 偶e to post臋p
jest niegodne
  
my艣l臋 w czasie wsp贸艂czesnym
szukam argument贸w w nauce
nie boj臋 si臋 Unii ani NLP
  
szukam w naukach o m贸zgu
raczej ni偶 w艂asnych wspomnieniach
racji dla gimnazj贸w lice贸w itd
  
nic nam nie powiedzia艂 wczoraj
bo nic wycisn膮膰 si臋 nie da
z nauk prezesa i ministry
  
biedny jest kraj
kt贸ry zamiast konstytucji 
istoty rzeczy spo艂eczno-publicznych
ma prezesa i jego nominat贸w
  
ale nie ma granic dla rozumu
kt贸ry z ka偶d膮 my艣l膮 wsp贸艂pracuje
tak偶e z bezgranicznej wiary
  
z rzeczy 艣wiata tego
zostanie poezja i dobro
i wi臋cej nic 
  
    (wtorek, 10 stycznia 2017, g. 9.26)
  
***
  
P艁ACZ

         /wiara kt贸ra p艂acze/
  
nad prezydentem
i nad jego rodzin膮
bo Polski nie widzi
s艂u偶y tylko swoim
  
czym s艂u偶y nie wiem
niech inni mi to nam powiedz膮
o reformie m贸wi艂 od rzeczy
nawet nie pobo偶ne dyrdyma艂y
  
艣wiata nie widzi ani Europy
wsp贸艂czesno艣ci nie rozumie
chce d艂u偶szych lice贸w
bo to takie dobre relacje
  
przypominaj膮 jego za Peerelu
m贸wi膮c o wszechstronnych konsultacjach
ani s艂owem nie da艂 odpowiedzi naszym
argumentom bo prezydent k艂amie
  
echa burzonych wiejskich katedr
b臋d膮 mu podzwonnym
kilkaset Jana Paw艂a II
kt贸rych nie widzi nie s艂yszy lekcewa偶y
  
     (wtorek, 10 stycznia 2017, g. 7.46)  
  
***
  
KATOLICYZM.PL
  
  
jaki jeste艣
warto dzisiaj docieka膰
gdy wiele spraw p艂onie
rozpadaj膮 si臋 stare ramy
  
jeste艣 i trwasz i si臋 zmieniasz
o amianach my艣l臋 na wyrost
ale nie uciekniesz od bada艅
statystyki te偶 co艣 nam powiedz膮
  
jeste艣 wyznaniem wi臋kszo艣ciowym
d艂ugo d艂ugo nic po tobie
wi臋c najbardziej odpowiadasz
za nasze sprawy publiczno-kulturowe
  
podobno tylko 7 procent Polak贸w
zabiera g艂os w naszych sprawach
wi臋c jeste艣 wida膰 milcz膮cy
nie nauczasz wsp贸艂-odpowiedzialnosci
  
jeste艣 niedialogiczny strasznie to wiem
poznaj臋 ka偶dym dniem 偶ycia osoby
niszczycielk膮 moc przemilczenia
katolicyzmu wsobnego nie bli藕niego
  
je艣li mamy si臋 rozwij膮膰 na miar臋
osoby cz艂owieka zintegrowanego
natury i kultury homo sapiens
czas zacz膮膰 zmienia膰 dusz-pasterstwo
  
droga ludzkiej my艣li
jest w nas wpisana genetycznie
poznawana tylko w dialogu
przysz艂o艣膰 nasza zale偶y od kultury
  
    (wtorek, 15 stycznia 2019, g. 10.45)
  
- Jaros艂aw Kaczy艅ski stworzy艂 fikcj臋 ustrojowo-polityczn膮. Tragiczn膮, szkodliw膮, zak艂aman膮 po dno duszy, np poga艅skie miesi臋cznice. OStatnio dostali艣my przyk艂ad z PiS Wa艂brzycha (partyjnym baronem jest tam Minister Micha艂 Dworczyk). Prawdziwy obraz katolickiej partii w twoim domu, gminie, parafii, powiecie, kraju! Budowana na ko艣cielnosci, religijno艣ci, katolicyzmie tradycyjnym, na ludowo. Z pielgrzymkami partyjno-rz膮dowymi na Jasn膮 G贸r臋, do Torunia i wsz臋dzie, gdzie mo偶na zyska膰 oklaski wyborc贸w. Wr贸ci艂a (od偶y艂a) Polska klasowa. Nie w艂asno艣膰 艣rodk贸w produkcji, ale przynale偶no艣膰 partyjna rz膮dzi. - Nie tylko Wa艂brzych. W tv V-Minister Ozdoba chce zakrzycze膰 PiS-KEP rzeczywisto艣膰 jak膮 ka偶dy zna od do艂u, z 偶ycia. P贸ki rz膮dz膮, ich partia jest 艣wi臋t膮, jedyn膮, nieomyln膮 i apostolsk膮... Kto nie zna tego ze swojego terenu, wyst膮p…

Jak ratowa膰 niepartyjne Pi臋kno-Dobro-Prawd臋! Egzystencjalne to zadanie/misja!







Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz