pi膮tek, 2 maja 2014

Jeden zaszczyt - by膰 cz艂owiekiem!

 

W Niedziel臋 27 Kwietnia 2014 na szlaku 艢wi臋to艣ci spotkali si臋 w Strach贸wce i ca艂ej Rzeczpospolitej Norwidowskiej Karol Wojty艂a, Polski Papie偶 i Cyprian Norwid, Czwarty Polski Wieszcz. Wystawa pokazuje, jak s膮 sobie i nam bliscy. Jak ich widzenie 艣wiata, cz艂owieka i Boga si臋 splata i zaz臋bia.
Dlaczego w tytule najwa偶niejszym s艂owem jest Cz艂owiek? - 'Brat naszego Boga' (K.Wojty艂a), 'S膮siad Boga' (C.Norwid), kt贸rego nie mo偶na w pe艂ni zrozumie膰 bez Chrystusa?

Osoba! Dlaczego taki tytu艂 wystawy w Dniu Kanonizacji Jana Paw艂a II i X Norwidowskiego Vademecum?
Bo to jest (wskazuje) najg艂臋bsza podstawa rozumienia Cz艂owieka przez Czwartego Wieszcza, Nowego 艢wi臋tego i przez Czasy Nam Wsp贸艂czesne. Cz艂owiecze艅stwo to nie tylko dla Poety zaszczyt, warto艣膰, niezale偶nie od rasy, narodowo艣ci, p艂ci, pochodzenia, statusu spo艂ecznego, religii. „Cz艂owiek nie tylko jest interesuj膮cy, ale i 艣wi臋ty, szanowny... ma w piersiach Bo偶ego anio艂a” (C.Norwid).
 
Mo偶na powiedzie膰, 偶e w naszej epoce wielkich osi膮gni臋膰 nauki, w tym bada艅 Kosmosu i M贸zgu, zrozumienie osoby cz艂owieka jest zabezpieczeniem odpowiedniej perspektywy funkcjonowania zar贸wno 艣wiata, jak i Ko艣cio艂a. 艢wi臋ty Papie偶-Polak m贸wi艂, 偶e „Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a, a „Powszechna Deklaracja Praw Cz艂owieka” jest jedn膮 z najwznio艣lejszych wypowiedzi ludzkiego sumienia naszych czas贸w”!
 
Jest prawda - „poznacie j膮, a ona was wyzwoli” - jest poznawalna, jest postawa mi艂o艣ci intelektualnej, czyli taki spos贸b intelektualnego podej艣cia do rzeczywisto艣ci, kt贸ry pragnie uchwyci膰 jej najwa偶niejsze cechy, unikaj膮c uprzedze艅 i schemat贸w! (艣w. Jan Pawe艂 II)

Aby przezwyci臋偶y膰 kryzys sensu, kt贸rym naznaczona jest cz臋艣膰 my艣li nowo偶ytnej, konieczne jest otwarcie si臋 na metafizyk臋 (Fides et ratio). Fenomenologia (badanie tego, co si臋 jako艣 objawia) mo偶e w znacz膮cy spos贸b przyczyni膰 si臋 do takiego otwarcia. Opisz, namaluj, sfotografuj, dotknij... przemy艣l, przemedytuj, przem贸dl... to, co poznajesz, by zrozumie膰 i by膰 w pe艂ni wolnym.
 
Wymiar i perspektywa OSOBY chroni nas przed przygnieceniem bezkresnym ogromem Kosmosu, Czasu, Przestrzeni, i naszej r贸偶norakiej dzia艂alno艣ci, nowinek kulturowo-polityczno-spo艂ecznych, jak cho膰by kontrowersje wok贸艂 relacji ludzkich i p艂ciowo艣ci. Osoba i B贸g Osobowy s膮 gwarantem 艣wiata z ludzkim obliczem. Personalizm (chrze艣cija艅ski) jest kluczem do zrozumienia pontyfikatu 艣wi臋tego Jana Paw艂a II.
 
艢wi臋to艣膰 jest najwy偶szym przejawem rozwoju osobowego - cz艂owiecze艅stwa! 艢wi臋to艣膰 jest mo偶liwa dla ka偶dego. 艢wi臋to艣膰 to nie bezgrzeszno艣膰, powiedzia艂 misjonarz cytowany na tej wystawie, sam 偶yj膮cy w opinii 艣wi臋to艣ci. Nie ma ludzi bez grzechu. S膮 za to 艣wi臋ci w艣r贸d nas.
 
„Vade mecum” zaczerpni臋te jest z Ewangelii, czyli Dobrej Nowiny dla Cz艂owieka i 艢wiata, na wieki wiek贸w. 'Vade mecum' znaczy -€“ p贸jd藕 za mn膮. Z Nimi. Tak偶e za Nimi! - drogami Waszego 偶ycia.
„Wy jeste艣cie 艣wiat艂em 艣wiata. Nie mo偶e si臋 ukry膰 miasto po艂o偶one na g贸rze. Nie zapala si臋 te偶 艣wiat艂a i nie stawia pod korcem” - m贸wi Jezus w Ewangelii. „Nie jest 艣wiat艂o, by pod korcem sta艂o... pi臋kno na to jest, by zachwyca艂o do pracy; praca - by si臋 zmartwychwsta艂o” - napisa艂 Norwid.

Nie po to jest prawda, nie po to jest pi臋kno... Tak偶e Ich prawda i pi臋kno! OBU! 艢wiat i Ko艣ci贸艂 potrzebuje sztuki, papie偶y, my艣licieli, poet贸w... Potrzebuje odwagi my艣lenia, odwagi g艂oszenia i dawania 艣wiadectwa. Odwagi 偶ycia w prawdzie, nie艂atwego 偶ycia. Krzy偶 sta艂 si臋 Bram膮, dla Obu.

"Non abbiate paura... nie l臋kajcie si臋, otw贸rzcie drzwi Chrystusowi" - sam Ojciec 艢wi臋ty wyzna艂, 偶e nie spodziewa艂 si臋 w pa藕dzierniku 1978 r. jak daleko zawiod膮 go te s艂owa!!!

Sob贸r Watyka艅ski II, Karol Wojty艂a i... Norwid

I - „Jak偶e daleko idzie nasz czwarty wieszcz. Trudno si臋 oprze膰 prze艣wiadczeniu, 偶e w s艂owach tych sta艂 si臋 jednym z prekursor贸w Vaticanum Secundum, jego bogatego nauczania. Tak g艂臋boko umia艂 odczyta膰 tajemnic臋 paschaln膮 Chrystusa. Tak precyzyjnie przet艂umaczy膰 j膮 na j臋zyk 偶ycia i powo艂ania chrze艣cija艅skiego. Zwi膮zek mi臋dzy prac膮, pi臋knem, zmartwychwstaniem. Sam rdze艅 chrze艣cija艅skiego "by膰 i dzia艂a膰" (艢wi臋ty Jan Pawe艂 II, 1987, Warszawa)

II - „Przedwieczny wsz臋dzie jest - dlaczeg贸偶 nie mia艂by by膰 w historii? Ot贸偶 jest On w historii przez cz艂owieka, tak jak w historii ka偶dego cz艂owieka jest przez siebie, przez Boga-cz艂owieka- przez Chrystusa.

Bo Przedwieczny w cz艂owieku przez si臋 dzia艂a, ale w historii przez cz艂owieka.” (C.K. Norwid)
 
III - „Id膮c za nauk膮 Soboru Watyka艅skiego II i odpowiadaj膮c na szczeg贸ln膮 potrzeb臋 czas贸w, w kt贸rych 偶yjemy, po艣wi臋ci艂em Encyklik臋 Redemptor hominis prawdzie o cz艂owieku, kt贸ra w pe艂ni i do ko艅ca ods艂ania si臋 w Chrystusie. ...

Oto bowiem, jak czytamy w Konstytucji Gaudium et spes: „Chrystus, nowy Adam (...) objawia w pe艂ni cz艂owieka samemu cz艂owiekowi i okazuje mu najwy偶sze jego powo艂anie”
 
IV -  OSOBA LUDZKA to podstawowa p艂aszczyzna my艣lenia soborowego, kt贸ra jest jakby wypadkow膮 wsp贸艂czesno艣ci i potwierdzeniem "wsp贸艂czesnego”, tj. zakrojonego na miar臋 naszych czas贸w my艣lenia Soboru. Vaticanum II posiada t臋 ogromn膮 zas艂ug臋 w stosunku do Ko艣cio艂a, 偶e podj臋艂o ca艂膮 problematyk臋 wsp贸艂czesno艣ci, nie pozostawiaj膮c l臋kliwie na boku niczego. Stwarza to w 艣wiadomo艣ci cz艂owieka wierz膮cego ogromnie cenne poczucie "panowania nad rzeczywisto艣ci膮”... (kard. Karol Wojty艂a, 1967).
***

„Kardyna艂 Wojty艂a nale偶y do tych, kt贸rych wk艂ad w Sob贸r by艂 wyj膮tkowy, bogaty w sensie ilo艣ciowym oraz szczeg贸lnie bogaty i r贸偶norodny na poziomie doktrynalnym. Nie ma wielu ojc贸w soborowych, kt贸rzy by zabierali g艂os na Zgromadzeniu Og贸lnym z r贸wn膮 cz臋stotliwo艣ci膮, co krakowski biskup” (kardyna艂 Angelo Scola).

"Wojty艂a zrobi艂 znakomite wra偶enie. Ma dominuj膮c膮 osobowo艣膰. W jego osobie jest jakie艣 o偶ywienie, magnetyczna si艂a, profetyczna moc, pe艂na pokoju i nie do odparcia" (kardyna艂 Yves Congar, dominikanin)

"Przy okazji redagowania [konstytucji Gaudium et spes] spotka艂em go po raz pierwszy. I 艣miem stwierdzi膰, 偶e natychmiast porozumieli艣my si臋 do tego stopnia, by wsp贸lnie reagowa膰 na pojawiaj膮ce si臋 problemy... Nie potrzeba by艂o zbyt d艂ugo si臋 przygl膮da膰 by odkry膰 w nim osobowo艣膰 najwy偶szej pr贸by... Miejmy nadziej臋, 偶e Opatrzno艣膰 na d艂ugie lata zachowa nam Paw艂a VI, lecz je艣li pewnego dnia potrzebowa膰 b臋dziemy papie偶a, m贸j kandydat jest jeden: Wojty艂a!” (kardyna艂 Henri de Lubac, jezuita)

"Je艣li istnia艂 jaki艣 cz艂owiek, kt贸ry wierzy艂 w Sob贸r Watyka艅ski II i mia艂 偶elazn膮 wol臋 realizacji jego postanowie艅, to by艂 nim kardyna艂 Wojty艂a" (kardyna艂 Giovanni Benelli)

"obserwowa艂em ogromne rosn膮ce zainteresowanie jego osob膮 i jego my艣l膮, jego wyst膮pieniami … zobaczy艂em, 偶e abp Wojty艂a wnosi do Ko艣cio艂a co艣 bardzo wielkiego. By艂 pierwszym i by膰 mo偶e jedynym z biskup贸w polskich, w kt贸rym na Soborze widziano nie tylko 艣wiadectwo cierpienia uci艣nionego przez komunizm Ko艣cio艂a w Polsce, ale dostrze偶ono, 偶e wnosi on zupe艂nie nowe, 艣wie偶e, o偶ywcze warto艣ci do Ko艣cio艂a powszechnego, nowe spojrzenie, nowe do艣wiadczenie... Nigdy nie wchodzi艂 w ostre spory, w polemiki, zawsze si臋 wobec nich dystansowa艂, stara艂 si臋 zrozumie膰 obie strony konfliktu... Szuka艂 zawsze tego, co 艂膮czy, a nie tego, co dzieli.
Z polskich biskup贸w na Soborze on jeden mia艂 naprawd臋 szerokie, mi臋dzynarodowe kontakty. By艂 bardzo otwarty wobec ludzi, wobec innych ras, j臋zyk贸w, innych kultur".... (prof. S.艢wie偶awski, uczestnik Soboru, przyjaciel Jana Paw艂a II)

Nie by艂oby w 1978 roku papie偶a Polaka, nie by艂oby dzisiaj Polski, Europy i 艣wiata takich, w jakich 偶yjemy, gdyby biskup Karol Wojty艂a nie wzi膮艂 udzia艂u w obradach Soboru Watyka艅skiego. W swoim TESTAMENCIE papie偶 napisa艂:

"Stoj膮c na progu trzeciego tysi膮clecia pragn臋 raz jeszcze wyrazi膰 wdzi臋czno艣膰 Duchowi 艢wi臋temu za wielki dar Soboru Watyka艅skiego II, kt贸rego wraz z ca艂ym Ko艣cio艂em - a w szczeg贸lno艣ci z ca艂ym Episkopatem - czuj臋 si臋 d艂u偶nikiem. Jestem przekonany, 偶e d艂ugo jeszcze dane b臋dzie nowym pokoleniom czerpa膰 z tych bogactw, jakimi ten Sob贸r XX wieku nas obdarowa艂. Jako Biskup, kt贸ry uczestniczy艂 w soborowym wydarzeniu od pierwszego do ostatniego dnia, pragn臋 powierzy膰 to wielkie dziedzictwo wszystkim, kt贸rzy do jego realizacji s膮 i b臋d膮 w przysz艂o艣ci powo艂ani. Sam za艣 dzi臋kuj臋 Wiecznemu Pasterzowi za to, 偶e pozwoli艂 mi tej wielkiej sprawie s艂u偶y膰 w ci膮gu wszystkich lat mego pontyfikatu" (艣w. Jan Pawe艂 II, rok 2000).

„Papie偶 Jan Pawe艂 II by艂 cz艂owiekiem Soboru, przej膮艂 si臋 do g艂臋bi jego duchem i liter膮. Przez swe teksty uzmys艂awia nam, co rzeczywi艣cie by艂o zamiarem Soboru, a co nim nie by艂o i pomaga nam prawdziwie stawa膰 si臋 Ko艣cio艂em na miar臋 czas贸w obecnych i przysz艂ych...
Po ka偶dym soborze, by m贸g艂 on zaowocowa膰, powinna nast膮pi膰 fala 艣wi臋to艣ci... Ocalenie Ko艣cio艂a mo偶e przyj艣膰 i przychodzi tylko z jego wn臋trza, nie jest ono uzale偶nione od dekret贸w hierarchii. Od wszystkich katolik贸w zale偶y, czy Vaticanum II i jego zdobycze zostan膮 uznane za 艣wietlany okres w historii Ko艣cio艂a, bo to oni wezwani s膮 do wcielania go w 偶ycie. Papie偶 Jan Pawe艂 II niejednokrotnie m贸wi艂: "Ko艣ci贸艂 dzisiejszy nie potrzebuje nowych reformator贸w. Ko艣ci贸艂 potrzebuje nowych 艣wi臋tych"... Sob贸r 偶yje w Ko艣ciele dzi臋ki wybitnym 艣wi臋tym jednostkom” (Papie偶 Benedykt XVI)”
 
V - W pi膮tek, 7 Czerwca 2013 o 13:59, na minut臋 przed otwarciem Wystawy o Rzeczpospolitej Norwidowskiej dostali艣my maila od Andrzeja Madeja, misjonarza (prawie) biskupa, prze艂o偶onego nowej prowincji Ko艣cio艂a w Azji, w Turkmenistanie i zarazem poety:
 
KOCHANI
ALLELUJA! POZDRAWIAM SERDECZNIE!
NIECH PACHNIE CZERWIEC W WASZYM OGRODZIE, A DZI艢 W SERCU JEZUSA SI臉  SPOTKAJMY.
 
PS.
ZNACIE TO ZDANIE Z SOBORU WATYKA艃SKIEGO II :
„JEZUS OBJAWIA NAM BOGA A TYM SAMYM OBJAWIA CZLOWIEKOWI CZ艁OWIEKA...” - WIECIE  SK膭D TO JEST ??????
TO JEST CZYSTY... NORWID.
A KTO M脫G艁  GO DO SOBORU  W艁O呕Y膯?
- TYLKO WOJTY艁A!
UPEWNI艁EM SI臉  PRZEZ ST. GRYGIELA,  呕E TAK BY艁O.
- WIDZICIE - WIEM TE呕  TROSZECZK臉  O NORWIDZIE :-)
                          ANDRZEJ. ALLELUJA!
 
PS.
Jeszcze raz daj臋 link na wystaw臋!
 
*****


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz