"czerpcie
te偶 z waszych korzeni:
kultury, m膮dro艣ci, religii,
jakie wynie艣li艣cie z waszych
dom贸w i
艣rodowisk" (pp F1)
[np. Rzeczpospolitej Norwidowskiej, dop.
m贸j, jk]"
Czy
mo偶na bada膰
kondycj臋 polskiego spo艂ecze艅stwa,
nie wchodz膮c na pole
jego/naszej
WIARY I ROZUMU?
- pytam
socjolog贸w, teolog贸w itd
Wpisy na Facebooku, najwi臋kszym notatniku 艣wiata, szybko zakrywaj膮 jedne drugie. Spychaj膮 w niebyt? Mo偶e nie, ale trudne ich potem szuka膰.
A
s膮
tam
notowane
sprawy
wa偶ne,
najbardziej
aktualne,
kt贸re
przepa艣膰
nie
powinny.
Poeta
pami臋ta,
pami臋tnik
pami臋ta,
notatki
zbierane
w
snopy.
Snop
艣wiat艂a
z
nich
bije?!
W
moim
pisaniu,
kt贸re
jest
odbiciem
prze偶ywania
偶ycia
i
艣wiata,
jest
tr贸jpol贸wka:
sprawy
lokalne,
sprawy
Ko艣cio艂膮
i
metafizyka
(w
r贸偶nym
nat臋偶eniu
i
kolejno艣ci).
Zawsze
to
wychodzi,
gdy
zbieram
k艂osy
z
Facebooka.
Niecz臋sto
– niestety
– chce
mi
si臋
je
zbiera膰:
1)
Ciekawy
jestem,
do
ilu
os贸b
zosta艂o
rozes艂ane
ostrze偶enie
przede
mn膮?
Na
ile
sposob贸w
mo偶na
dzisiaj
walczy膰
z
drugim
czowiekeim!
To,
co
niejawne,
walczy
z
jawno艣ci膮.
Ze
艣wiat艂em?!
W
imi臋
艣lepej
w艂adzy,
prawa
i
sprawiedliwo艣ci?
艢lepego
pos艂usze艅stwa?
-
Po
co, na co... wie ten, kto rozsy艂a(艂). Dla mnie, dla nas pozostaje
ta strona/oblicze ko艣cio艂a nie do poj臋cia!
-
jacy艣 "oni"
tak s膮 przekonani, 偶e prawda mieszka w ich prawie i ich poczuciu
sprawiedliwo艣ci, 偶e nie patrz膮 na cz艂owieka-osob臋, na jego
drog臋-prawd臋-偶ycie!
-
"Kurcze,
ile trzeba mie膰 w sobie l臋ku i jak bardzo trzeba widzie膰 w drugim
cz艂owieku z艂o, 偶eby stworzy膰 taki tekst?" (o.GK, SJ o
tek艣cie naszego diecezjalnego naczelnego o m臋skiej przyja藕ni [nie
tylko w艣r贸d ksi臋偶y])
Nie wiem, czy przeczytam 贸w tekst. Znam z urywk贸w, czytanych mi ju偶 wcze艣niej na g艂os przez kobiet臋. Z identycznym zdziwieniem.
Nie wiem, czy przeczytam 贸w tekst. Znam z urywk贸w, czytanych mi ju偶 wcze艣niej na g艂os przez kobiet臋. Z identycznym zdziwieniem.
-
Co艣
mi tu nie gra – to m贸j g艂os jk - z jednej strony ksi膮dz m膮dry,
redaktor naczelny, pisze - "W gronie kap艂an贸w, w艣r贸d kt贸rych
jest wielu do艣wiadczonych spowiednik贸w i kierownik贸w duchowych,
偶adne sprawki i s艂abo艣ci nie daj膮 si臋 ukry膰..." - z czym
musz臋/imy si臋 chyba si臋 zgodzi膰. Z drugiej - nigdy 偶aden z nich
(od do艂u do g贸ry) nie wiedzia艂 o takich "sprawkach i
s艂abo艣ciach" ksi臋偶y (nawet arcybiskupa/贸w) oskra偶onych o
molestowanie i pedofili臋! Nawet w seminarium (J.Paetz)??
ps.
Wiedz膮,
wiedzieli tak偶e zwykli ksi臋偶a studenci, mieszka艅cy rzymskich
konwent贸w (m贸wi o tym ks. Isakowicz-Zaleski, prymas Glemp, papie偶
Franciszek)?! Komu s艂u偶y takie go艂os艂owie? wrogom Ko艣cio艂a na
pewno.
-
"Papie偶 Franciszek zainaugurowa艂
specjaln膮 platform臋 cyfrow膮 u艂atwiaj膮c膮 wsp贸艂prac臋 szk贸艂,
popularnie zwan膮 "edukacyjnym Facebookiem". Papie偶
uczyni艂 to podczas popo艂udniowej audiencji dla uczestnik贸w
艣wiatowego spotkania dyrektor贸w inicjatywy "Scholas
Occurrentes". Dzie艂o to, zwi膮zane z Papiesk膮 Akademi膮 Nauk i
poparte przez samego Franciszka, ma za zadanie wsp贸艂prac臋 plac贸wek
o艣wiatowych na ca艂ym 艣wiecie poprzez wymian臋 projekt贸w
kszta艂ceniowych."
-
papie偶 sobie, a nasi ksi臋偶a i biskupi swoje, anty - u nas nie
wierz膮 w te s艂owa, w t臋 PRAWD臉 franciszkow膮. U nas trudno
nam贸wi膰 ksi臋偶y parafialnych do wi臋kszej otwarto艣ci w
Internecie. Boj膮 si臋. Parali偶uje ich l臋k przed...? Wi臋c kiedy
powstanie taka platforma mi臋dzy parafiami? mi臋dzy nami, wierz膮cymi
2014 w Strach贸wce, Jadowie, T艂uszczu, Jasienicy, diecezji! Ci膮gle
przewa偶a (tylko u nas?) zamkni臋cie i nak艂adanie zakaz贸w "nie
m贸w tego g艂o艣no... nie pisz o nas, o parafii, o mnie, o
katechezie..." podpisano /Rzeczpospolita Norwidowska,
Strach贸wka, diec. warszawsko-praska/ :-(
...
Papie偶
dalej, w innym miejscu namawia (u nas niekt贸rzy biskupi i ksi臋偶a
powiedzileliby "podburza"): Grajcie dru偶ynowo. Wierzcie w
lepsz膮 przysz艂o艣膰 pami臋taj膮c, 偶e le偶y ona w waszych r臋kach!
Niech przysz艂o艣膰 doda wam skrzyde艂, ale czerpcie te偶 z waszych
korzeni: kultury, m膮dro艣ci, religii, jakie wynie艣li艣cie z waszych
dom贸w i 艣rodowisk.
2) Ad. sprawy doradcy, minister i rz膮du Ewy Kopacz – „By艂y doradca Donalda Tuska Igor Ostachowicz nie b臋dzie pracowa艂 w zarz膮dzie PKN Orlenu, a minister Maria Wasiak zwr贸ci 510 tys. z艂 odprawy od PKP - dowiedzia艂a si臋 nieoficjalnie TVN24.” - „Ja - Rwetes. Raban. Ciekawy obr贸t spraw. Bardzo ciekawe”. - Jurek - „Wi臋c jednak warto robi膰 rwetes, raban. Oby to by艂a prawda. Ale naprawd臋 rak toczy to tuskowe pa艅stwo. Pisz臋 tuskowe bo Kopaczowa jest tylko marionetk膮.” - Ja- „ A jednak du偶y plus. To nie takie hop-siup przej艣膰 obok takich pieniedzy. Dobry znak. Z t膮 marionetk膮 w膮tpi臋. Zw艂aszcza ten rwetes, raban przeczy. I da jej now膮 si艂臋.” I ad Jurka i innych Polak贸w-Katolik贸w pogl膮d贸w „nigdy tego nie przyznacie odno艣nie Ko艣cio艂a, cho膰 „raban” pochodzi od papieza Franciszka! Wiara za艣lepiona! Papieskie "wiara i rozum" musz膮 czeka膰 na nowe pokolenia.
3)
R贸偶ne
osoby
przychodz膮
do
przedszkola
szkolnego
czyta膰
dzieciom
bajki:
W贸jt,
babcie...
"Bariery?
Jakie?
Mi臋dzy
pokoleniami?
lud藕mi
r贸偶nego
wieku,
do艣wiadcze艅,
nadziei?
"I
nie
ma
grob贸w...
opr贸cz
w
sercu
lub
w
sumieniu,
/
I
nie
ma
krzy偶贸w...
opr贸cz
na
zimnym
kamieniu"
(C.Norwid)
♥
I podzia艂贸w, wrogo艣ci, spisk贸w, nieszczero艣ci, zamkni臋cia na dialog... jeno w polityce wi臋kszej lub mniejszej?
I podzia艂贸w, wrogo艣ci, spisk贸w, nieszczero艣ci, zamkni臋cia na dialog... jeno w polityce wi臋kszej lub mniejszej?
-
Starszy
brat,
starsza
siostra
daj膮
r臋k臋
i
przyja藕艅
m艂odszym
uczniom.
Czego
to
s膮
znaki?
Cywilizacji
mi艂o艣ci!
-
kt贸ra
"bezinteresownie"
jest
zwalczana/podkopywana
przez
nauczycielk膮
tej
samej
szko艂y,
radn膮
tej
samej
gminy,
prezesk膮
"Stowarzyszenia
Przyjaci贸艂
Strach贸wki",
liderk臋
parafialn膮
si臋gaj膮ca/aspiruj膮ca
do
w艂adzy
w
najbli偶szych
wyborach
i
ci膮gle,
ci膮gle,
stale.
-
na
stronie
Zespo艂u
Szk贸艂
im.
Rzeczpospolitej
Norwidowskiej
-
"24
wrze艣nia
to
dzie艅
urodzin
Cypriana
Norwida.
W
naszej
szkole
ten
dzie艅
nazywamy
norwidowskim
i
w
r贸偶ny
spos贸b
艣wi臋tujemy
kolejn膮,
w
tym
roku
193, rocznic臋
tego
wydarzenia.W
parafialnym
ko艣ciele
p.w.
Wniebowzi臋cia
NMP
w
Strach贸wce
odby艂a
si臋
Msza
艣wi臋ta
w
intencji
wsp贸lnoty Zespo艂u
Szk贸艂
im.
Rzeczpospolitej
Norwidowskiej
i
Cypriana
Norwida. Bardzo
pi臋kn膮
modlitw臋
powszechn膮
i
komentarz
do
procesji
z
darami, czytany
przez
uczni贸w,
przygotowa艂a
pani
Emilia
Badurek.
Dalsza
cz臋艣膰
uroczysto艣ci
odby艂a
si臋
w
szkole.
Wzi臋li
w
niej
udzia艂
niespodziewani,
niezwykligo艣cie.
By艂a
to
sze艣cioosobowa
delegacja
Banku
艢wiatowego
m.in.
z
Nowego
Jorku,
kt贸r膮
go艣ci艂
w贸jt
gminy
Strach贸wka
Piotr
Orzechowski. Go艣cie
z艂o偶yli
kwiaty
przy
p艂askorze藕bie
Cypriana
Norwida.
Od艣piewali艣my
hymn
szko艂y,
a
nast臋pnie wszyscy
udali
si臋
na
sal臋
gimnastyczn膮.
Tam
wys艂uchali艣my
cz臋艣ci
artystycznej,
na
kt贸r膮
z艂o偶y艂y
si臋
prezentacje
laureat贸w
konkurs贸w
Norwidowskich,
w
kt贸rych
brali
udzia艂
uczniowie
naszej
szko艂y.
Naszym
go艣ciom
wr臋czyli艣my
ksi膮偶ki
„Tu
si臋
poznali
rodzice
Cypriana
Norwida”
i
„Rzeczpospolita
Norwidowska”
i
poczt贸wki 艣w.
Jana
Paw艂a
II
i
Cypriana
Norwida
przygotowane
przez
Stowarzyszenie
Rzeczpospolita
Norwidowska
z
okazji
kanonizacji
polskiego
Papie偶a.
Bardzo
serdecznie
dzi臋kuj臋
paniom
Iwonie
Gajdzie,
Emilii
Badurek (E.B.),
Marioli
Orzechowskiej,
Renacie
O艂dak
za
przygotowanie
uroczysto艣ci.
Warto
przeczyta膰
modlitw臋
powszechn膮
i
komentarz
do
procesji
z
darami (autorstwa E.B.).
Na
norwidowym
fundamencie ("naszych korzeni:
kultury, m膮dro艣ci, religii"):
1.
„Modlitwy
id膮
i
wracaj膮
– nie
ma
niewys艂uchanej.
Dlatego
wszystkie
wys艂uchane,
偶e
ka偶da
zwraca
si臋
na
powr贸t.
A
dlatego
powraca
ka偶da
z
modlitw,
偶e
wszystkie
s膮
z
Mi艂o艣ci”
M贸dlmy
si臋,
aby
Rodziny,
pracuj膮c
na
Mi艂o艣膰,
zwraca艂y
si臋
do
wzoru
艣wi臋tej
Rodziny
z
Nazaretu.
Ciebie
prosimy…
2.
„O!
Nie
sko艅czona
jeszcze
dziej贸w
praca,
Nie
– prze-palony
jeszcze
glob,
Sumieniem”
M贸dlmy
si臋
za
Ukrain臋
i
Rosj臋,
aby
kraje
te
zaprzesta艂y
walki,
porozumia艂y
si臋
i
odrodzi艂y
moralnie.
Ciebie
prosimy…
3. „Skrwawione
cia艂o
haki
偶elaznemi
Imperatorscy
ludzie
wzi臋li
z
ziemi
i
za
aren臋
wynie艣li,
rzucili.”
M贸dlmy
si臋
za
chrze艣cijan
prze艣ladowanych
na
Bliskim
Wschodzie,
kt贸rzy
jak
pierwsi
chrze艣cijanie
daj膮
艣wiadectwo
Prawdzie
swoim
偶yciem
i
m臋cze艅sk膮
艣mierci膮.
Ciebie
prosimy…
4.
„Co
ranek,
skoro
ust臋puj膮
cienie,
A
s艂onko
wyb艂yska
z艂ote,
Przypomnij
艣wiata
stworzenie,
Oddal
t臋sknot臋…”
M贸dlmy
si臋,
aby
ka偶dy
z
nas
staj膮c
codziennie
w
obliczu
nowego
dnia
odczuwa艂
blisko艣膰
Boga.
Oddal
t臋sknot臋.
Tw贸j
B贸g
jest!
Ciebie
prosimy…
5.
„Bo
nie
jest
艣wiat艂o,
by
pod
korcem
sta艂o,
ani
s贸l
ziemi
do
przypraw
kuchennych,
bo
pi臋kno
na
to
jest,
by
zachwyca艂o
do
pracy
– praca,
by
si臋
zmartwychwsta艂o”.
M贸dlmy
si臋,
aby
nasza
praca:
kap艂an贸w,
nauczycieli,
uczni贸w,
rodzic贸w
wynika艂a
z
wiary,
refleksji,
d膮偶enia
do
prawdy i
偶eby
by艂a
wykonywana
w
Prawdzie.
Ciebie
prosimy…
6. „I
my艣l臋
sobie:
偶e
zmartwychwsta膰
jest
bolesnym
trudem,
Prac膮
cz艂owieka,
z
Bo偶ym
dokonaniem
– cudem!”
M贸dlmy
si臋,
偶eby
nic
nie
zatrzyma艂o
nas
w
drodze
do
zmartwychwstania,
kt贸re
chce
nam
ofiarowa膰
B贸g
i
kt贸re
jest
przeznaczeniem
ka偶dego
cz艂owieka.
Ciebie
prosimy…
„Hosti臋
- przez
blade
widz臋
zbo偶e…
Emmanuel
ju偶
mieszka
na
Taborze!”
„I
s艂o艅ca
nie
ma
tam,
ani
ksi臋偶yca
Tylko
ju偶
艣wieci
W
ob艂okach
cichych
Hostia
blado-lica…”
Komentarz do procesji z darami:
- Ka偶dy
o艂tarz
艣wiata
,
na
kt贸rym
odprawia
si臋
Msz臋
艢wi臋t膮
staje
si臋
g贸r膮
Przemienienia.
W
konsekrowanej
Hostii,
kt贸rej
nie
by艂oby
bez
艂anu
zbo偶a,
zamieszkuje
Emmanuel
– B贸g
z
nami.
W
procesji
z
darami
niesiemy:
Hosti臋,
wino
i
wod臋, kt贸re
wyra偶aj膮,
偶e Chrystus
jest
zwyci臋stwem
Mi艂o艣ci,
a
krzy偶
– 偶yciem,
ju偶
kolejny
wiek.
Dzi臋ki
powtarzanej
na
o艂tarzu
ofierze,
Tajemnicy
Paschalnej,
powtarza
si臋,
odnawia
i
piecz臋tuje
przymierze
pomi臋dzy
Bogiem,
cz艂owiekiem
i
natur膮.
„Aby
wszyscy
stali
si臋
jedno”.
Niesiemy
tak偶e
plon
naszej
pracy,
jak
powiedzia艂by
Wieszcz,
„pracy
w
pocie
czo艂a”, publikacj臋
„Rzeczpospolita
Norwidowska”
,
rezultat
dzia艂a艅
Stowarzyszenia
Rzeczpospolita
Norwidowska
w
roku
Cypriana
Norwida
na
Mazowszu
w
130
rocznic臋
艣mierci
Poety.
Cyprian
Norwid,
poeta
na
wskro艣
chrze艣cija艅ski,
zanurzony
w
Ewangelii,
mo偶e
by膰
dla
nas
pomoc膮
w
drodze
do
Boga."
Dostali艣my
(bez)cenny komentarz od Paw艂a z Chicago - "niesamowita
jest ta modlitwa
wiernych z fragmentami wierszy Norwida.
Poezja wyostrza ludzk膮 wra偶liwo艣膰 i to kiedy艣 u tych m艂odych
ludzi pi臋knie zaowocuje." - odpowiadam z zerca z ca艂膮 wiar膮
i rozumem - "Droga-prawda-偶ycie!! Tak wierz臋. I z w艂asnego
do艣wiadczenia wiem i z wiary i rozumu, 偶e tej tr贸jcy nie spos贸b
rozdzieli膰, je艣li chce si臋 co艣 wi臋cej rozumie膰 z 偶ycia. 呕ycie
nie jest jak podr臋cznik zatwierdzony przez jak膮艣 w艂adz臋
(o艣wiatow膮, ko艣cieln膮) do przepisywania na lekcjach. B贸g
呕ywy i Prawdziwy!
to Droga-Prawda-呕ycie! "Tam Mnie spotkacie – w Emaus"!!!!!
♥ ♥ ♥
Tak
by艂o!
Tak
jest.
Na
wieki
wiek贸w.
Amen.
Nam
dane
-
nast臋pnym
pokoleniom
(wiekom)
przekazane.
Z
mi艂o艣ci膮.
Wiar膮
i
rozumem!
Amen!
♥
Mo偶ecie
mnie/go/nas
zabi膰
– narodzi
si臋
nowy.
Spisane
b臋d膮
czyny
i
rozmowy.
Mo偶e
ju偶
kto
zauwa偶y艂,
偶e
coraz
cz臋艣ciej
moje
gniewne
pisanie
rodzi
si臋
z
dobra,
nie
ze
z艂a.
Jako
gniewna
reakcja
na
dobro,
wszechobecne
w
naszym
偶yciu,
gminie,
szkole
od
lat
bardzo
wielu.
Je艣li
napisze,
偶e
od
36
– sk艂膮mi臋.
Je艣li
napisz臋,
偶e
od
195
b臋d臋
bli偶ej
prawdy.
A
jeszcze
wi臋cej?
223?
Nikt
nie
zna
cz艂owieka
i
dziej贸w,
tylko
Chrystus,
powiedzia艂by
papie偶
艣wi臋ty
Polak.
Ja
tu
co艣
zakodowa艂em.
Historia
zakodowa艂a
na
wieki
wiek贸w.
Amen.
Poeta
pami臋ta...
pami臋膰
i
to偶samo艣膰!
Troch臋
sp贸藕niony, ale 艣wi臋tuj臋 i ja. To znaczy dzie艅 i jego 偶ycie i
tw贸rczo艣膰 i zwi膮zki rodzinne, to偶samo艣膰 kulturow膮 itd. sta艂y
si臋 nam 艣wiat艂em! Zaskoczeniem takim, 偶e dech zapiera. Bo sk膮d偶e
to nam, 偶e przyszed艂 na ten 艣wiat w Strach贸wce? (to moje
za艂o偶enie, bo wyprowadzili si臋 do G艂uch par臋 miesi臋cy przed
jego narodzeniem, a tutaj si臋 poznali, wzi臋li 艣lub, mieszkali,
p艂odzili dzieci). Sk膮d偶e to nam, 偶e przysz艂a do nas
Rzeczpospolita Norwidowska! Z zadaniem my艣lenia teraz i na wieki ♥
4)
Internauta
da艂
proroka
Izajasza
-
"Bo
tak
m贸wi
Pan,
stw贸rca
niebios
-
On
jest
Bogiem
-
kt贸ry
stworzyl
ziemie
i
uczynil
ja,
utwierdzil
ja,
a
nie
stworzyl
aby
byla
pustkowiem,
lecz
na
mieszkanie
je
stworzyl;
Ja
jestem
Pan,
a
nie
ma
innego".
-
Ja
da艂em
zwiastun filmu
-
"Ojcom,
Matkom,
Sostrom,
Braciom...
Metafizyce!"
pa(t)rzenie
metafizyka
przechodzi przeze mnie
przez nas
jak kawa espresso
przez maszynk臋
do jej parzenia
nan abbiato paura
wierz my艣l patrz
ps.
jestem ni膮 nim nasycony
metafizyka
przechodzi przeze mnie
przez nas
jak kawa espresso
przez maszynk臋
do jej parzenia
nan abbiato paura
wierz my艣l patrz
ps.
jestem ni膮 nim nasycony
5)
Z
TV
i
Internetu
wieje
艣wiatem,
w
kt贸rym
偶yjemy
ja/Ty/nasze
dzieci.
Wsp贸lnie
ogl膮damy,
twittujemy,
mamy
konta
na
Fb
itd.
Wsp贸lnie
uczestniczymy
w
艣wiecie,
偶yciu
艣wiata
2014.
A
szko艂y
i
podr臋czniki?
Ja
tylko
pytam,
patrz膮c
na
w艂asne
dzieci.
-
kto艣
patrzy
w
telewizor,
w
Internet...
i
widzi
co
innego
-
"Anna
na
poni偶szym
filmie
korzysta
ze
swojego
inhalatora,
tak
wielu
wiernych
katolickich
korzysta
z
obfito艣ci
艂ask
Bo偶ych.
A
dzieje
si臋
tak
dlatego,
偶e
s膮
poddawani
silnym
wp艂ywom
protestantyzacji"
-Stawiam
dwa,
ale
m贸g艂bym
wi臋cej,
znak贸w
zapytania
??
i
komentuj臋
-
"A
gdyby
tak
zapisa膰
to
prostymi
symbolami
z
logiki
klasycznej,
偶e
je艣li
A
to
nie
B
itd
;-)
"
Problem
jest
chyba
(jednak)
wi臋kszy.
呕yjemy
(dwie
grupy)
w
tym
samym
i
nie
w
tym
samym
艣wiecie.
Inaczej
go
postrzegamy,
prze偶ywamy,
pokazujemy,
t艂umaczymy,
rozumiemy
(kirsz
mirsz,
mo偶na
przestawia膰
s艂owa).
Dla
jednych,
dla
mnie,
wszystko
jest
powodem
do
dzi臋kczynienia.
Dla
tych
drugich
– do
z艂orzeczenia.
Wsz臋dzi
widz膮
jak
nie
samo
z艂o,
to
zagro偶enia.
Protestantyzacja?
A
c贸偶
to
znaczy?
Wszystko,
co
si臋
dzieje
w
naszym
wsp贸lnym,
jednym
艣wiecie
od
1517
roku?
Bo
wcze艣niej
nikt
(a偶
tak)
nie
protestowa艂?
Nie
pyta艂?
Wszelkie
poszukiwania
prawdy
s膮
podejrzane?
Bo
od
艣w.
Tomasza
z
Akwinu
wszystko
jest
jasne
i
bezdyskusyjne?
A
to
mi
nowina
:-)
Czy偶by
na
Tomasza
i
Lutra
chcieli
zwali膰
win臋
za
wszelkie
zamieszanie?
No
to
do艂贸偶my
jeszcze
jedn膮
win臋.
Win臋
o-s-o-b-o-w-膮.
Bez
osoby
wolnej
nie
ma
win.
I
w艂a艣nie
tak
mi
si臋
wydaje,
偶e
wi臋kszo艣膰
ksi臋偶y,
kt贸rych
znam,
czyli
tzw.
polski
ko艣ci贸艂
偶yje
w
prze艣wiadczeniu
i
praktye,
jakby
osoby
nie
by艂o.
Jakby
Soboru
nie
by艂o,
kt贸ry
wszystko
postawi艂
na
osob臋.
Oni
powtarzaj膮,
za
kardyna艂em
Wyszy艅skim
"wszystko
stawiam
na
Maryj臋"
ale
nie
zg艂臋biaj膮
osobowego
nieba,
jakby
im
zagra偶alo,
nie
jakby,
ale
si臋
go
boj膮?!
Boj膮
si臋
osoby
i
wolno艣ci!
Czuj膮
si臋
bezpiecznie
bez
my艣lenia,
osobistego,
w艂asnego.
Pos艂usze艅stwo,
nawet
艣lepe,
jest
lepsze?
Dla
nich.
Nie
dla
mnie,
nie
dla
nas,
nie
dla
艣wiata.
Fides
et
ratio!
Cz艂owiek,
to
tem
kto
zna
siebie.
Samo艣wiadomo艣膰
Ko艣cio艂a.
Cz艂owiek
jest
jego
drog膮.
Nie
ma
wiary
bez
my艣lenia.
Oni
nie
tylko
zostali
za
艣wiatem,
ale
tam
ci膮gn膮
innych.
Nie
chc膮
pachnie膰
owcami.
Chc膮,
偶eby
owce
nimi
pachnia艂y.
Bez
naszego
udzia艂u,
bez
ryzyka
wykl臋cia,
uciszenia
przez
przemilczanie,
ko艣ci贸艂
nasz
parafialno-dekanalno-diecezjalny
si臋
nie
zmieni.
Papie偶
nie
da
rady.
Da
mo偶e
tylko
wytyczne,
kolejne
przepisy,
kt贸rymi
oni
si臋
pos艂u偶膮,
jak
chc膮,
jak
im
b臋dzie
wygodnie.
Wygodne dla
ich
w艂adzy,
mira偶y,
poczucia
wa偶no艣ci
w艣r贸d
ludu,
dla
stylu
偶ycia
nienaruszalnego...
ich
艣wi臋to艣ci.
Zaszczyty,
godno艣ci,
bogactwa
nigdy
(im)
za
wiele.
Takie
s膮
proste
regu艂y
prostej
psychologii
uk艂ad贸w
izolowanych.
Ka偶dy
uk艂ad
izolowany
d膮偶y
do
stanu
maksymalnego
nieuporz膮dkowania.
To
znaczy
przechodz膮c
– wed艂ug
siebie
– od
stanu
jednej
r贸wnowagi
do
drugiej,
bez
udzia艂u
czynnik贸w
zewn臋trznych.
Ka偶dy,
偶yciowo
to
zna.
Lewica,
prawica,
stan
kap艂a艅ski.
Pija艅stwo.
Pieni膮dze.
Karty.
Kiecki.
Tak
by艂o
w
starym
powiedzeniu.
Wiemy,
偶e
jest
gorzej:
molestowania
pedofilne,
lobby,
lobbowanie,
uk艂ady
w艂adzy...
itd.
Cz艂owiekowi
r贸wnowag臋
prawdziw膮
daje
rozw贸j
osobowy
i
wsp贸lnota.
Bez
dialogu,
otwarto艣ci,
szczero艣ci
– niemo偶liwe.
W
Ko艣cile
mo偶na
si臋
oszukiwa膰
r贸偶nymi
teoriami
dusz-pasterskimi,
ale
nie
ma
duszpasterstwa
poza
kultur膮.
Mog膮
by膰,
ale
– sekty,
paranienormalne
para
wsp贸lnoty,
szkodliwe
dziwactwa,
dziwol膮gi
itd.
Nie
mo偶na
by膰
przeciw
g艂ownie.
Przeciw
艣wiatu
ca艂emu?
Wbrew
regu艂om
mi艂osierdzia!
JEST
PRAWDA.
JEST
艢WIAT艁O.
PRAWDA
JEST
POZNAWALNA.
JEST
POSTAWA
MI艁O艢CI
INTELEKTUALNEJ
ZDOLNA
POZNA膯
TO
CO
ISTOTNE
– W
艢WIECIE,
CZ艁OWIEKU,
NAWET
W
BOGU
(艣w.
JPII).
A
kysz
si艂y
tajemne.
Nawet
w
Ko艣ciele.
-
ojciec
Dariusz
Kowalczyk
te偶
stawia
pytanie
"Kto
odpycha
od Ko艣cio艂a?",
ale
oczywi艣cie
udziela
innej
odpowiedzi.
"Oczywi艣cie",
bo
zasiadam
po
drugiej
stronie
sto艂u
ko艣cielnej
debaty.
Ani
on,
ani
ja
nie
wyst臋pujemy
przeciwko,
nie
niszczymy,
nie
chcemy
os艂abienia
Ko艣cio艂a.
Ca艂kiem
odwrotnie,
cho膰
tamta
strona
uwa偶a,
偶e
ma
monopol
na
Ko艣ci贸艂
i
prawd臋.
Dla
nich
dialog
w
ko艣cile
– to
monolog!
A
soborowo-ko艣cielny
Lud
Bo偶y
jest
(odwieczn膮?
post
marksistowsk膮?)
mas膮
do
zarz膮dzania.
-
nie
dociera
do
jakich艣
"nich/ich",
偶e
tutaj,
w
annopolskim
starym
domu,
z
Matk膮
Bo偶膮
w
rogu
Ogrodu,
te偶
jest
Ko艣ci贸艂,
偶e
i
ja
Kapaon
J贸zef,
ojciec
du偶ej
rodziny,
katecheta
itd
jestem
jego
drog膮!
-
tutaj,
gdzie 偶yjemy, jest szczeg贸lna diecezja. Na nas si臋 uparli, jak
paj膮k na much臋. Otoczy膰, osaczy膰, wyko艅czy膰. Co to za ludzie?
Co to za ko艣ci贸艂 (przez ma艂e "k") :-(
Tutaj
偶adnej dyskusji, 偶adnej krytyki... nie b臋dzie! Ale – na
szcz臋艣cie - jeszcze jest Internet i wiemy o sobie, jak Polska i
艣wiat i Ko艣ci贸艂 d艂ugi, szeroki, g艂臋boki... ostry czasem w
s艂owach. Ale szukaj膮cy PRAWDY, a nie utrwalacz w艂adzy! Czyjej艣.
Administracji ko艣cielnej -mydl膮cy oczy powiedzieliby w tym miejscu
"hierarchicznego Ko艣cio艂a". Jeszcze Polska nie zgin臋艂a...
Ko艣ci贸艂 nie zginie. Cz艂owiek, niel臋kliwy jest drog膮 Ko艣cio艂a!
- Diecezja
prowadzi z nami - Gra偶yn膮, mn膮, naszymi dzie膰mi, rodzin膮, szko艂膮
- swoje gry wojenne za pomoc膮 Caritasu i swoich niejawnych metod i
struktur w艂adzy :-(
Czy do偶yjemy jawno艣ci i szczero艣ci w naszym ko艣ciele (czy tylko parafialno-dekanalno-diecezjalnym)? Tu i teraz, nie w wieczno艣ci!
ps.
Kto chce pozna膰 tre艣膰 pisma z Caritasu, prosz臋 o przes艂anie swojej pro艣by i adresu.
Czy do偶yjemy jawno艣ci i szczero艣ci w naszym ko艣ciele (czy tylko parafialno-dekanalno-diecezjalnym)? Tu i teraz, nie w wieczno艣ci!
ps.
Kto chce pozna膰 tre艣膰 pisma z Caritasu, prosz臋 o przes艂anie swojej pro艣by i adresu.
- Bez
wielkiej otuliny dobra nie 艣mia艂bym wchodzi膰 na takie 艣cie偶ki,
tematy. Wielkie dobro, kt贸re zosta艂o nam dane w udziale nie tylko
pozwala, ale zobowi膮zuje do ujawniania niejawnych praktyk, kt贸re
mog膮 niszczy膰 innych. Z艂o dobrem zwyci臋偶aj. Dobrem jawno艣ci?
tak偶e.
- Na
nas trafi艂o, wi臋c chyba b臋dzie mie膰 ta walka dobre znaczenie.
Ujawniamy, by 偶y膰 w 艣wietle. Mo偶e uchronimy innych. Si艂 komu艣
dodamy, w podobnej sytuacji. To ma (wszelkie) cechy z艂a systemowego.
6)
Daleko,
wysoko,
szeroko,
ostro...
pojecha艂em.
Ale
w
(prze)dziwny
sps贸b
moja
wiara,
ze
wszystko
ju偶
jest
prawie
powiedziane
i
objawione,
na
Facebooku
:-)
potwierdza
si臋
i
tym
razem.
Zje偶d偶am
na
d贸艂
post贸
i
komentarzy,
a
tu
w
kolejce
(kolejno艣ci!)
jest:
-
"[...]
nale偶y
podkre艣li膰,
偶e
nie
do
pogodzenia
z
prawd膮
chrze艣cija艅sk膮
jest
postawa
fanatyzmu
czy
fundamentalizmu
tych
ludzi,
kt贸rzy
w
imi臋
ideologii
uwa偶aj膮cej
si臋
za
naukow膮
lub
religijn膮
czuj膮
si臋
uprawnieni
do
narzucania
innym
w艂asnej
koncepcji
prawdy
i
dobra.
Metod膮
Ko艣cio艂a
jest
poszanowanie
wolno艣ci
przy
niezmiennym
uznawaniu
transcendentnej
godno艣ci
osoby
ludzkiej
(por.
Centesimus
annus,
46).
Trzeba
o
tym
pami臋ta膰,
drodzy
bracia
i
siostry.
Ewangeliczna
wra偶liwo艣膰
i
czujno艣膰
ochroni膮
nas
przed
emocjami
i
wzburzeniem,
kt贸re
艂atwo
mog膮
prowadzi膰
do
ksenofobii
czy
jakiej艣
nietolerancji,
sprzecznych
z
duchem
Ewangelii,
z
duchem
Boga,
kt贸ry
jest
Stw贸rc膮
i
mi艂uj膮cym
wszystkich
ludzi
Ojcem.
(Jan
Pawe艂
II)"
– na
koncie
Paw艂a
z
Chicago.
Pomy艣lcie,
偶e
to
powiedzia艂by
kto艣
z
nas!!
-
ale
by艂by
raban,
偶e
uderzamy
w
Ko艣ci贸艂.
U
mnie
– na
pewno
– 偶e
niszcz臋
ko艣ci贸艂
parafialno-dekanalno-diecezjalny,
kt贸ry
na
to
jest
by
sprawowa艂
sakramenty
i
milcza艂.
By
milcza艂
jak
gr贸b,
w
naszych
ludzkich
sprawach
(wsp贸lnoty).
Tu
Sob贸r
dotar艂,
g艂贸wnie
w
"polskiej"
liturgii,
ale
偶eby
a偶
"cz艂owiek
mia艂
by膰
jego
drog膮"?!
By
偶y艂
w
dialogu
z
nami?!
I
ze
艣wiatem
ca艂ym?!
Nie
mo偶e
przej艣膰
przez
w膮skie
gard艂o
ko艣cielnej
administracji.
7)
Dopytuj臋
si臋
"Jak
by艂o
wczoraj
na
Placu
Wolno艣ci?
-
gdzie
mog臋
znale藕膰
jak膮艣
relacj臋,
to
dla
mnie
sprawa
偶ycia
i
艣mierci
w
mojej
diecezji
i
parafii
♥ ".
Bo
tam
by艂a
debata
"Kondycja
polskiego spo艂ecze艅stwa po 25 latach transformacji ustrojowej i
gospodarczej".
-
Na
t臋 kondycj臋 ogromny(?) wp艂yw ma nasz katolicyzm, ko艣cielno艣膰,
jednopartyjne
duszpasterstwo...
Oby o ustroju naszego 偶ycia wsp贸lnego by艂o szeroko i bez
rozdzielenia tego, co w nas po艂膮czone! Bez
"nadwagi/nadreprezentacji" gospodarki, prywatyzacji,
polityki... CA艁O艢CIOWO,
antropologiczno-socjologiczno-teologiczno... itd!
Ka偶dy
g艂os opublikowany – pokazuj膮cy moje/nasze/czyje艣 my艣lenie - si臋
liczy jako monitoring, odbicie naszej kondycji, jak to wczoraj w
Poznaniu mia艂o wybrzmie膰, jeszcze nie szuka艂em, czy i jak. zaraz
go zapytam, ich :-)
-
Kto u nas, w Strach贸wce, jest ciekaw i zorganizuje takie cu艣 -
"Kondycja naszego gminnego
spo艂ecze艅stwa
po 25 latach transformacji ustrojowej i gospodarczej"! Oto jest
pytanie! Przedwyborcze? Te偶 ♥ zdj臋cie st膮d
Mam
wra偶enie, 偶e ca艂y l膮d zapad艂 si臋 u nas w Strach贸wce pod
powierzchni臋 transformacji
ustrojowej nowej
epoki i zn贸w mozolnie musi si臋 wynurza膰, przez prac臋 wizjonersk膮,
nowatorsk膮 szko艂y. Budowanie na warto艣ciach! My艣艂enie wed艂ug
warto艣ci! 呕ycie-prawda-droga! Ile razy mo偶na?
Inni
widz膮,
chwal膮,
czasem
nie
mog膮
wyj艣膰
z
podziwu,
z daleka, z Ameryki, Europy, Polski - 偶e
tutaj
w
ma艂ej
gminie,
taka
wiejska
szko艂a...
tyle
robi!
Tyle
robi膮!
呕e jeste艣my w艣r贸d niewielu, w r贸偶nych kategoriach. Z
takim
horyzontem,
szeroko,
daleko,
g艂臋boko,
nowocze艣nie...
A
w
gminie
si臋
boj膮
tego
powiedzie膰.
Kogo
si臋
boj膮?
Nauczycielki tej偶e szko艂y! Wiecznej
opozycjonistki,
jednocze艣nie liderki 偶ycia duchowego parafii. Inne standardy,
chrze艣cija艅stwo, inny patriotyzm, inna wsp贸艂czesno艣膰? Inne
my艣lenie... Dla niej ka偶dy m贸j wpis jest obra偶aniem, sianiem
nienawi艣ci i B贸g wie co jeszcze dzisiaj innym za plecami opowiada.
Nigdy otwarcie, w publicznym dialogu. Takie rzeczy tylko u nas? W
Polsce? :-(
8)
Chodzi
mi po g艂owie 艣mia艂y pomys艂. Przekorny? Aby stworzy膰 grup臋 na
Facebooku pn. "Powiatowo-diecezjalna
inteligencja".
Milczenie (niepokazywanie swojego my艣lenia) przez okre艣lony czas,
zawiesza艂oby w prawach cz艂onka na czas jaki艣 ;-)
-
Czas "jaki艣" i inteligencja na miar臋, nie 偶eby od razu
MENSA. Ale brak nas ksi臋偶y i nie-ksi臋偶y w 偶yciu naszym
powszednim jest s艂abym punktem ko艣cio艂a w 艣wiecie wsp贸艂czesnym.
Biedny Sob贸r, biedni posoborowi papie偶e, biedni艣my wszyscy jacy
tacy, tako-jako ;-)
9)
Rozmaito艣ci:
-
Jak ci, kt贸rzy id膮 do o艂tarza mog膮 dopuszcza膰 w my艣lach rozw贸d?
A jak ci, kt贸rzy nie dopuszczaj膮 - p贸藕niej si臋 rozwodz膮? Ja
tylko pytam. Wiem, 偶e 偶ycie p艂ata niespodzianki i mo偶e si臋 w
g艂owach poprzekr臋ca膰 ka偶demu, ale mimo to pytam, bo nie rozumiem.
-
Zrobi艂em niez艂y numer. W dyskusji pod artyku艂em m艂odego katolika,
moim zdaniem o skrajnie ortodoksyjnych pogl膮dach, tak偶e na temat
przyznania prawa do sakramentu komunii dla os贸b 偶yj膮cych w drugich
zwi膮zkach, co b臋dzie tematem zbli偶aj膮cego si臋 Nadzwyczajnego
Synodu Biskup贸w, wklei艂em spory cytat z Adhortacji Franciszka
"Evangelii Gaudium" nie informuj膮c, 偶e cytuj臋 Papie偶a.
Zabieraj膮cy g艂os ksi膮dzRados艂aw uzna艂 t膮 przyd艂ugaw膮
enuncjacj臋 za kompromitacj臋 duszpasterskiej praktyki i wyrazi艂
ogromne zdziwienie z tego powodu, 偶e jeszcze dzi艣 kto艣 mo偶e tak
uparcie przy tym trwa膰, bowiem to nie s艂u偶y ani w艂a艣ciwemu
przekazowi Ewangelii, ani tym samym Ko艣cio艂owi.
Czekam na odpowied藕 kap艂ana i mo偶e si臋 doczekam ? W gruncie nie dziwi臋 si臋 takiej postawie ksi臋dza, bo nie tylko moim zdaniem, ko艣ci贸艂 katolicki w Polsce nie ma jeszcze twarzy Franciszka, ale ma nadal twarz starca pogr膮偶onego w skostnia艂ych koleinach przyzwyczaje艅, nakaz贸w i zakaz贸w, to taka zastana woda laguny, kt贸ra zaczyna 艣mierdzie膰, tak偶e r贸偶nymi skandalami. Papie偶 o tym doskonale wie, dlatego proponuje odnow臋 Ko艣cio艂a, kt贸ry dzi艣 przezywa powa偶ny i g艂臋boki kryzys, bo kryzys rodziny i warto艣ci, jest kryzysem Ko艣cio艂a i jego misji do 艣wiata. :-) (z konta Piotra Polma艅skiego, mog臋 go nazwa膰 g艂osem katolickim w Internecie)
Czekam na odpowied藕 kap艂ana i mo偶e si臋 doczekam ? W gruncie nie dziwi臋 si臋 takiej postawie ksi臋dza, bo nie tylko moim zdaniem, ko艣ci贸艂 katolicki w Polsce nie ma jeszcze twarzy Franciszka, ale ma nadal twarz starca pogr膮偶onego w skostnia艂ych koleinach przyzwyczaje艅, nakaz贸w i zakaz贸w, to taka zastana woda laguny, kt贸ra zaczyna 艣mierdzie膰, tak偶e r贸偶nymi skandalami. Papie偶 o tym doskonale wie, dlatego proponuje odnow臋 Ko艣cio艂a, kt贸ry dzi艣 przezywa powa偶ny i g艂臋boki kryzys, bo kryzys rodziny i warto艣ci, jest kryzysem Ko艣cio艂a i jego misji do 艣wiata. :-) (z konta Piotra Polma艅skiego, mog臋 go nazwa膰 g艂osem katolickim w Internecie)
-
nie wiem, czy kto艣 zauwa偶y艂, 偶ekt贸rego艣 dnia da艂m link na
tekst ojca Kowalczyka w komentarzu do w艂asnego posta. Przytocze
tutaj "Powiedzia艂em wpierw swoje. Tak偶e o ko艣ciele
moim/naszym/Twoim (w Polsce). Ko艣ciele! Podzieli艂em si臋 swoim
my艣leniem na "Post scriptum". Potem Papie偶 (poprzez ojca
Kaspra!) przyszed艂 mi/nam/Tobie z
pomoca!
„Nie
id藕my za g艂osem syren, kt贸re nawo艂uj膮, by z duszpasterstwa
uczyni膰 konwulsyjn膮 seri臋 inicjatyw, bez si臋gni臋cia do istoty
ewangelizacji. Niekiedy wydaje si臋, 偶e bardziej nam zale偶y na
mno偶eniu zaj臋膰 i inicjatyw ni偶 na byciu otwartym na innych i
trosce o ich relacj臋 z Bogiem." (Franciszek, biskup Rzymu)
– PIOTRZE! Jeste艣my g艂osemkatolickim w Internecie. TAK! Jeste艣my
Ko艣cio艂em. Jeste艣my drog膮 Ko艣cio艂a, cho膰 administarcja naszych
ko艣cio艂贸w parafialno-dekanalno-diecezjalnych nie chce si臋
pogodzi膰 z tym faktem. Wed艂ug nich tylko oni s膮 Ko艣cio艂em, a my
ludem zarz膮dzanym, bez prawa g艂osu. 呕yj膮 w innej epoce mentalnej
(teologicznej). Innym Ko艣cio艂em, wyobra偶onym, nie realnym - od
Soboru Watyka艅skiego II, co najmniej.
Troch臋
sp贸藕niony, ale 艣wi臋tuj臋. To znaczy dzie艅 i jego 偶ycie i
tw贸rczo艣膰 i zwi膮zki rodzinne, to偶samo艣膰 kultrowa itd. sta艂y
si臋 nam 艣wiat艂em! Zaskoczeniem takim, 偶e dech zapiera. Bo sk膮d偶e
to nam, 偶e przyszed艂 na ten 艣wiat w Strach贸wce? (za艂o偶enie
moje, bo wyprowadzili si臋 do G艂ucg par臋 miesi臋cy przed jego
narodzeniem, a tutaj si臋 poznali, wzi臋li 艣lub, mieszkali, p艂odzili
dzieci). Sk膮d偶e to nam, 偶e przysz艂a do nas Rzeczpospolita
Norwidowska! Z zadaniem my艣lenia teraz i na wieki ♥
10)
Ej,
nie wiem co wam dzi艣 ludzie gadali, ale ja wam powiem:
B脫G JEST DOBRY! - z konta ojca Grzegorza jezuity, kt贸rego tutaj du偶o, dzi艣.
B脫G JEST DOBRY! - z konta ojca Grzegorza jezuity, kt贸rego tutaj du偶o, dzi艣.
-
"Bez
podj臋cia misji umrzesz w swojej religijno艣ci. W teoriach pobo偶nych.
Je艣li twoja misja nie b臋dzie sprawianiem lepszego 艣wiata
(innym)...". ♥ (jw) - Czyli? Droga-prawda-偶ycie! Nie
pobo偶no艣ciowe teorie i pr贸by kierowania innymi z zewn膮trz!
(m贸j komentarz)
-
"R贸bcie
co艣 niesamowitego, co艣 co sprawi, 偶e innym szcz臋ki pospadaj膮,
r贸bcie to za darmo, r贸bcie z moc膮 i spektakularnie. Nie id藕cie w
kolejne pobo偶no艣ci, grupy parafialno – ko艣cielne, ale wyjd藕cie
panowie do innych, do potrzebuj膮cych realnie waszej pomocy, do
chorych, do ludzi z pokr臋conymi historiami, uzdrawiajcie i
wyrzucajcie z艂ego. Nie bawcie si臋 w oceniaczy i opisywaczy
rzeczywisto艣ci, nie znaczcie innych, 偶e s膮 藕li, zagro偶eniem, ale
id藕cie i wsz臋dzie uzdrawiajcie i g艂o艣cie.
Bez podj臋cia misji umrzesz w swojej religijno艣ci. W teoriach pobo偶nych. Je艣li twoja misja nie b臋dzie sprawianiem lepszego 艣wiata (innym), to b臋dziesz si臋 kr臋ci艂 wok贸艂 siebie i coraz bardziej b臋dziesz zakr臋cony na sobie. B臋dziesz wymy艣la艂 coraz to nowe problemy i zagro偶enia." (jw)
Bez podj臋cia misji umrzesz w swojej religijno艣ci. W teoriach pobo偶nych. Je艣li twoja misja nie b臋dzie sprawianiem lepszego 艣wiata (innym), to b臋dziesz si臋 kr臋ci艂 wok贸艂 siebie i coraz bardziej b臋dziesz zakr臋cony na sobie. B臋dziesz wymy艣la艂 coraz to nowe problemy i zagro偶enia." (jw)
-
"艢wietna inspiracja Halika. - 呕eby pozyska膰 niewierz膮cego
dla Chrystusa - trzeba go polubi膰." (jw) - Najpierw polubi膰 ♥
Najpierw zwyk艂a ludzka szczero艣膰, na codzie艅! Zwyk艂y dialog!
Zwyk艂a obecno艣膰 tam, gdzie my jeste艣my! Nie tam, gdzie nas nie
ma. (m贸j komentarz, jk)
11)
Mas臋
pi臋kna, dobra, prawdy. Wiara, nadzieja, i mi艂o艣膰! Nasza
STRACHOWSKA droga-prawda-偶ycie!
W imi臋 Bo偶e! i braterstwa solidarno艣ci lud贸w, narod贸w, zwyk艂ych
ludzi... z wiar膮 i rozumem. Tak by艂o w艣r贸d nas! Dlaczego,
dlaczego, dlaczego... nie ma dzisiaj dialogu, wsp贸lnoty... takiej
pami臋ci i to偶samo艣ci 2014!
PS.
Zdj. papie偶a ze strony B艂a偶eja Strzelczyka
Zdj. przedstawicieli Banku 艢wiatowego i gospodarzy gminy i szko艂y i uczni贸w w Dniu Norwidowskim 2014 na szkolnym korytarzu przed popiersiem C.Norwida z mottem szko艂y "Kto pracowa艂 na mi艂o艣膰 ten potem z mi艂o艣ci膮 pracow膰 b臋dzie. To jest szcz臋艣ciem prawdziwym, tutaj innego szcz臋艣cia nie masz, ze strony www.zsstrachowka.pl !!
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz