wtorek, 23 wrze艣nia 2014

M贸j wyb贸r, nasze wybory (a kondycja polskiego spo艂ecze艅stwa)



Nadal twierdz臋, 偶e mojego bloga prowadzi 偶ycie. Dok艂adniej droga-prawda-偶ycie. W tej potr贸jnej m膮dro艣ci/formule jest wszystko, co trzeba (dla bloga): podmiot i jego czasy. Zgarn臋 par臋 wpis贸w, post贸w, moich, czyich艣 tzn. znajomych z Facebooka. Ma to pozory rozmowy z samym sob膮, ale tak nie jest. Jest tu bardzo du偶o Boga. Mnie - pomaga. Bardzo. C贸偶, w sytuacji bojkotu ze strony ko艣cio艂a parafialno-dekanalno-diecezjalnego, sam B贸g przychodzi z pomoc膮. Kamie艅 odrzucony przez buduj膮cych staje si臋 kamieniem w臋gielnym:

1) Norwidolog da艂 dzisiaj Oboj臋tno艣膰 Mistrza:

Je艣li艣 zdradzony w 偶yciu kilka razy,
Oh! jaki偶 to wielki b贸l...
Wsp贸艂czuj臋 skarg臋 tw膮 ponad wyrazy:
艁ez moich ty艣 Pan! Ty艣 kr贸l!

Lecz skoro w roku zdradzili ci臋 ludzie
Trzysta-sze艣膰dziesi膮ty-raz?...
Serca mi nie sta膰 i by艂bym w ob艂udzie,
Nie b臋d膮c g艂uchym jak g艂az.

Im mniej kto zdradzan, tym sro偶ej zdradzony! -
Lecz kto nie dozna艂 - jak zdrad:
M臋cze艅skich nie do艣膰 mu palm i korony,
Nad kt贸re c贸偶? dawa 艣wiat...

2) A redaktor z Tygodnika Powszechnego to - „Hej, kto z Poznania. W najbli偶sz膮 艣rod臋 o godzinie 19 na Placu Wolno艣ci w Poznaniu b臋d臋 m贸wi艂, a razem ze mn膮 m贸wi膰 b臋d膮 Jaros艂aw Gowin, Kukiz - Pawe艂 Kukiz i ojciec Jan W. G贸ra OP… "Tematem debaty b臋dzie kondycja polskiego spo艂ecze艅stwa po 25 latach transformacji ustrojowej i gospodarczej. Szczeg贸lnie chcemy na tym spotkaniu spojrze膰 na ludzi m艂odych... W drugiej cz臋艣ci porozmawiamy o sytuacji Ko艣cio艂a katolickiego w Polsce i na 艣wiecie. ” Jestem ZA takimi debatami. Wsz臋dzie, gdzie si臋 da! "kondycja polskiego spo艂ecze艅stwa po 25 latach transformacji ustrojowej i gospodarczej"!
Na t臋 kondycj臋 ogromny(?) wp艂yw ma nasz katolicyzm, ko艣cielno艣膰, jednopartyjne duszpasterstwo... Oby o ustroju by艂o szeroko i bez rozdzielenia tego, co w nas po艂膮czone! Bez nadwagi gospodarki, prywatyzacji, polityki... CA艁O艢CIOWO! Osobi艣cie wola艂bym i chcia艂, by o Ko艣ciele by艂o w ramach kondycji polskiego spo艂ecze艅stwa, nie w oddzielnej cz臋艣ci! Co B贸g z艂膮czy艂, cz艂owiek niechaj nie rozdziela! SERIO! :-)

3) A to przeczyta艂em do ko艅ca, bo jest tu wzmianka o pobliskim Mi艅sku Mazowieckim (w wyznaniach kochanki s艂ynnego szpiega). Straszne jest 偶ycie szpieg贸w. Poza dobrem i z艂em? Po przeczytaniu p艂k. Kukli艅ski sta艂 mi si臋 dalszy, ni偶 bli偶szy :-(
"Raz jednak taka randka pod Mi艅skiem - wspomina艂 po latach - o ma艂o nie sko艅czy艂a si臋 tragicznie i dla mnie, i dla mojej towarzyszki. (...) Co艣 tam wypili艣my, pieczemy kie艂baski na ogniu, upa艂 straszny, tote偶 oboje byli艣my do艣膰 sk膮po odziani. Nagle z lasu wyskakuje facet z broni膮. By艂 po cywilnemu, s膮dzi艂em wi臋c, 偶e to tajniak. - R臋ce do g贸ry! - krzyczy. Wolno si臋 podnios艂em, ca艂e 偶ycie przelecia艂o mi przed oczami. By艂em pewien, 偶e to koniec. Troch臋 si臋 tylko dziwi艂em, 偶e dzia艂a艂 sam. To nie s膮 ich metody, zza tych krzak贸w powinno ich wyskoczy膰 dziesi臋ciu, pi臋tnastu. Oczekiwa艂em, 偶e si臋 to za chwil臋 stanie. I nagle s艂ysz臋: Heniek, daj spok贸j! Okaza艂o si臋, 偶e to zazdrosny m膮偶, kt贸ry nas 艣ledzi艂." Brrr!

4) "Jako ludzie wierz膮cy musimy by膰 szczeg贸lnie czujni, aby religijno艣膰 i etyka, kt贸re prze偶ywamy z przekonaniem i 艣wiadczymy z pasj膮, wyra偶a艂a si臋 zawsze w postawach godnych tej tajemnicy, kt贸r膮 pragnie uczci膰, stanowczo odrzucaj膮c jako nieprawdziwe, poniewa偶 niegodne ani Boga ani te偶 cz艂owieka, wszystkie te formy, kt贸re stanowi膮 wypaczone u偶ycie religii. Religia autentyczna jest 藕r贸d艂em pokoju, a nie przemocy! Nikt nie mo偶e u偶ywa膰 imienia Boga, by pope艂nia膰 akty przemocy! Zabijanie w imi臋 Boga jest wielkim 艣wi臋tokradztwem! Dyskryminowanie w imi臋 Boga jest okrutne." Papie偶 Franciszek w Albanii, z konta ks. Piotra Narkiewicza (tego od Gienka i Fryderyka).
Przyk艂ad z naszego/mojego podw贸rka? Krytyka nowej minister spraw wewn臋trznych - cho膰 by艂a katechetk膮, nawet autork膮 podr臋cznika. - Ja, z mrugni臋ciem oka, da艂em post na koncie www.katecheci.pl - „Czy kto艣 z katechetycznego grona, pr贸cz mnie, cieszy si臋 z katechetki na ministerialnym stanowisku! ♥ :-) ”. I od razu mam odzew. - „No tak. Rzeczywi艣cie by艂 pow贸d do rado艣ci z wyboru Teresy Piotrowskiej, Twojej J贸zefie kole偶anki po fachu, na minister - Pani Piotrowska jest katoliczk膮 –katechetk膮 niepraktykuj膮c膮, wi臋c nie b贸jcie si臋 jej media lewackie. Wi臋kszo艣膰 „katolik贸w” z PO czy SLD np. pani Stanis艂awa Prz膮dka to „niepraktykuj膮cy” nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a, s膮 to osoby wr臋cz wrogo do niej nastawieni. "

Przebieraj膮 w krytyce miar臋 i granice, bo jest ze z艂ej strony politycznego podzia艂u Polski i Ko艣cio艂a. Wi臋c uderza si臋 w ni膮 tak偶e Bogiem, religi膮, wiar膮 itp. Tzw. Polak-Katolik ocenia, nicuje jej 偶ycie wewn臋trzne „bo nie chodzi z nami”. Polak-Katolik jest mistrzem podejrze艅 bli藕nich swoich. Co to ma wsp贸lnego z chrze艣cija艅skim duchem! Gdyby艣 Polaku-Katoliku czasem zechcia艂 udowodni膰 swoje s膮dy, oceny, podejrzenia, 艂atwe rzucanie kamieniami oskar偶e艅... :-(
C贸偶 tam Dobra Nowina. Oponuj臋 - „A gdyby tak jej da膰 g艂os? 呕eby sama powiedzia艂a o sobie, o swojej wierze i rozumie! Czemu to jedni wiedz膮 wszystko najlepiej o cz艂owieku, o drugim, innym? Cz艂owieku poznaj samego siebie! - nim we藕miesz kamie艅, by rzuci膰 w bli藕niego!
- s膮 na szcz臋艣cie obecni w Internecie inaczej my艣l膮cy katolicy, ksi臋偶a, teologowie, biskupi - „Czasem morali艣ci zastanawiaj膮 si臋 do kt贸rego momentu mo偶na si臋 sp贸藕ni膰 na Msz臋 艣wi臋t膮, do kt贸rego to b臋dzie wa偶ne.
Ciekawie wygl膮da odpowied藕 na to pytanie w 艣wietle dzisiejszej ewangelii.” (o. GK, SJ - do ewangelii „Przyjacielu, nie czyni臋 ci krzywdy; czy nie o denara um贸wi艂e艣 si臋 ze mn膮? We藕, co twoje i odejd藕! Chc臋 te偶 i temu ostatniemu da膰 tak samo jak tobie. Czy mi nie wolno uczyni膰 ze swoim, co chc臋? Czy na to z艂ym okiem patrzysz, 偶e ja jestem dobry? Tak ostatni b臋d膮 pierwszymi, a pierwsi ostatnimi.”
- Fajne jest te偶, samo w sobie, 偶e ksi臋偶a (polski ko艣ci贸艂), SLD i Palikot i... mog膮 pos艂u偶y膰 si臋 tymi samymi argumentami. Wi臋ksza prawda wyp艂ynie...! ♥ Nie przynale偶no艣ci si臋 w ko艅cu licz膮, ale my艣lenie. W艂asne my艣lenie, cz臋sto bardzo ukrywane. Poka偶 mi swoje my艣lenie! Do dna?! Wiara i rozum. Nie ma wiary bez my艣lenia. Na tych dw贸ch skrzyd艂ach szybuje si臋 ku kontemplacji prawy. A prawda wyzwala!... Katecheci, tak jak ca艂y polski ko艣ci贸艂 i obywatele s膮 podzieleni, to jasne. Ale wielu Polak贸w-Katolik贸w wypiera ten fakt ze swojej (pobo偶nej) 艣wiadomo艣ci i z dyskusji o Polsce i Ko艣ciele 2014 - „Ale偶 sk膮d, Ko艣ci贸艂 jest jeden”. Wi臋c pierwszy plus pani Minister - jej wyb贸r wydobywa co艣 na powierzchni臋 zdarze艅. Reszta nie jest te偶 milczeniem, b臋dzie jak oliwa... Czas poka偶e :-)

5) A to m贸j wpis autorski. Kr贸tki. Autorskie prze偶ywanie 偶ycia(-prawdy-drogi). - „Bieda, kiedy nie ma jedno艣ci. Nie mo偶na si臋 z tym nigdy pogodzi膰. A czy u nas jest? Kogo, z kim? W szkole, parafii, gminie, stowarzyszeniach... Partycypacyjny model demokracji?! wychowania, opinii publicznej...”. Jedni przytakuj膮, inni z trudno艣ci膮. - „Ale zadanie pozostaje "aby byli jedno" ♥ … Szukam drogi jedno艣ci. Mnie zadowala szczere dzielenie si臋 swoim my艣leniem. Bez s膮dzenia, kwas贸w, z rosn膮c膮 sztuk膮 panowania nad sob膮 w dialogu z Bogiem, ze sob膮 i ze 艣wiatem ca艂ym. Taka praktyczna szko艂a mi艂osierdzia :-) … Milczenie? zgodz臋 si臋, je艣li wynika z pokory. Je艣li z tch贸rzostwa, z niech臋ci do dialogu - to straszne, nieprawda偶. A propos i nie a propos... 
Czekam na odpowiedzi z terenu mniejszego, wi臋kszego, najbardziej od w艂asnego ko艣cio艂a parafialno-dekanalno-diecezjalnego. Nadaremno, nadaremno, nadaremno...
I inny wpis, inne bycie w 艣wiecie - „Moja misja dobieg艂a ko艅ca" - m贸wi sportowiec, siatkarz Wlaz艂y, MVP zako艅czonego siatkarskiego mundialu. Moja te偶, na innym polu dzia艂ania, pozwol臋 sobie skorzysta膰 z tej mistrzowskiej chwili i utrwali膰 ten spos贸b m贸wienia :-)

6) Jakiej chcesz Europy? „There are times on any journey to take stock and think about your next move. Artists, writers and thinkers from around Europe came together to write their story of Europe, and what they believe the next chapter should be. Is this your story too? Where do you want it to go from here?” - mo偶esz si臋 wypowiedzie膰 na stronie Komisji Europejskiej. Takiej mo偶liwo艣ci nie ma w naszym Ko艣ciele! - Jakiego chcemy ko艣cio艂a w naszych parafiach, diecezjach, dekanatach... zw艂aszcza dost臋pnych stron „w tym temacie” w Internecie. Owszem, mo偶na ju偶 pojecha膰 na debat臋 do Poznania! (pkt. 2)

- Znalaz艂em zagwozdk臋 - "Dzisiaj nie ma potrzeby opuszczania Polski ze wzgl臋d贸w politycznych. To 艣wiat bez granic, w kt贸rym Polacy mog膮 swobodnie si臋 porusza膰. Wyjazd z kraju to ich 偶yciowa decyzja, niepodyktowana wzgl臋dami politycznymi."

Jak si臋 jednak poczyta, pos艂ucha opozycji to krew si臋 burzy. Wed艂ug nich wzgl臋dy polityczne tak zohydzaj膮 im 偶ycie w Polsce (ale nie w polskim ko艣ciele), kulturze, mediach itd., 偶e tylko si臋 st膮d wynie艣膰, jak najdalej. Prosz臋 w badaniach naukowych by膰 bardziej wra偶liwym na emocjonalne potrzeby (duchowo-polityczno-religijne) tej偶e opozycji ;-)

7) Na swoim koncie denerwuje si臋 na (nie)jednego biskupa pose艂 I, II i III kadencji Piotr z Piekar 艢l膮skich - „To co g艂osi w ostatnim czasie Biskup Ryczan i wielu innych duchownych trudno nazwa膰 afirmacj膮 nauczania Papie偶a Franciszka. Np. wmawianie wiernym, 偶e walka z przemoc膮 w rodzinie to wprowadzanie gender jest moim zdaniem drog膮 na manowce wiary. Wczoraj w Cz臋stochowie bp Ryczan powiedzia艂, 偶e Polska potrzebuje dzi艣 o艂tarzy, ko艣cio艂贸w i krzy偶y. Czy偶by?
W艂a艣nie wr贸ci艂em z ko艣cio艂a i wydaje mi, 偶e Polska nie potrzebuje wi臋cej o艂tarzy, Polska potrzebuje uczciwo艣ci. Polska nie potrzebuje wi臋cej ko艣cio艂贸w, Polska potrzebuje dobrej woli. Polska nie potrzebuje wi臋cej krzy偶y, Polska potrzebuje mi艂o艣ci. Polska nie potrzebuje takich biskup贸w, Polska potrzebuje prawdy i przyzwoito艣ci. :-) - co koreluje z pkt. 1, 2, 3, 4, 5, 6! obecnego posta!

8) Opublikowa艂em zdj臋cia, jako album pt „MBA– dzia艂ania symultaniczne”. - „Przyjechali. Odjechali. S膮. Dzia艂aj膮. Robi膮. M贸wi膮. Opowiadaj膮, maluj膮... Zachwycaj膮. Dziatki lube, z podr贸偶y r贸偶nych. Ze Szkocji, Brukseli, Gruzji, Turcji, Europy... W czasie i przestrzeni. W kulturze. W Ko艣ciele Globalnym i Domowym. Przodkowie patrz膮 ze 艣ciany i z Internetu (droga-prawda-偶ycie i 艣mier膰 w Katyniu... z „S艂owa o pu艂ku Igora” z XII wieku. „O wietrze, wietrze, czemu silnem wianiem Chanowi w pomoc id膮 skrzyd艂a twoje? Czemu miotasz strza艂y na lube me woje? Ma艂o偶 ci jeszcze buja膰 po g贸r szczycie. I chwia膰 koraby na morza b艂臋kicie? Czemu偶 wesele rozwia艂e艣 mi dawne? Z wie偶yc Putivla s艂ycha膰 Jaros艂awn臋”). Kasia i 艁azarz opowiedzieli, 偶e nie mieli na ubezpieczenie swojej podr贸偶y. Wzi臋li wi臋c Pismo 艢wi臋te. Czytali. Pawe艂, ich kuzyn, brat stryjeczny, przywi贸z艂, zawi贸z艂 w drodze powrotnej na spotkanie z Madejem. Pawe艂 z ekip膮, do MBA. 艁azarz biega z nim razem. Ja - (z nimi, Maria 偶ona jego) studiowa艂em, biega艂em. Maria zn贸w robi gobeliny nieba, Ostatniej Wieczerzy, ikony maluje... Matk臋 Bo偶膮 nasz膮, nam i 艣wiatu ca艂emu od艣wie偶yli, zabezpieczyli. Andrzej Madej z Turkmenistanu kamie艅 w臋gielny Ko艣cio艂a, w tym to czasie g艂osi nauki misyjne we wszystkich ko艣cio艂ach Legionowa. Jasiek b臋dzie nas reprezentowa艂. Tu jest MBA - Matka Bo偶a Annopolska. Andrzej jest jej ofiarowany, oblatus. Nasz, nasi i my te偶. "Kapaoni tu wzrastali i pomocy Twej doznali" (1930). MB Niepokalanej, Wniebowzi臋tej... co za r贸偶nica. I ona, i my - ci sami :-) ”. Czemu znalaz艂o si臋 tutaj nagle odniesienie do Katynia? S膮 g艂臋bokie podstawy! Ale trzeba dopyta膰 autora :-) 
- zlituj臋 si臋 i powiem – na zdj臋ciach s膮 roboty przy MBA (Matka Bo偶a Annopolska). Na p艂ycie jest informacja „Fundatorzy: Andrzej i Maria Kr贸lowie, 3 lipca 1910”. Brat Andrzeja (Kr贸la) J贸zef by艂 ksi臋dzem w guberni mohylewskiej (guberni mohylowskiej), by膰 mo偶e po Akademii Duchownej w Petersburgu. Mamy jego brewiarz, taki sam mia艂 ks. Ignacy Skorupka, wydany dziesi臋膰 lat p贸藕niej. Ksi膮dz Skorupka studiowa艂 w Petersburgu (AD) i pracowa艂 w parafii pod Moskw膮. Takie by艂y czasy. Do powstania Wolnej Polski w 1918. Musieli oni zna膰 j臋zyk i kultur臋 rosyjsk膮. Wsch贸d, w tym szerszym widzeniu, to nie samo z艂o! J臋zyk i kultur臋 rosyjsk膮 znali te偶 pp艂k. Kazimierz Jackowski, ofiara Katynia (studiowa艂 i wyk艂ada艂 na rosyjskiej uczelni wojskowej) i Andrzej Kr贸l, student i absolwent prawa na Cesarskim Uniwersytecie Warszawskim(?). Rosyjski j臋zyk i kultura nie by艂y tylko elementem rusyfikacji, ale i formacji intelektualnej. Dziadek jednego z robotnik贸w od艣wie偶aj膮cych MBA te偶 studiowa艂 w Petersburgu, zrozumieli艣my si臋 doskonale. Pokaza艂em im „Kartk臋 z Katynia”, przeczyta艂em notatki Andrzeja Kr贸la zwi膮zane z poszukiwaniem Kazia w niewoli bolszewickiej i staraniami o uwolnienie. W notatkach – fragment „S艂owo o pu艂ku Igora”. S艂owo o zabytku literatury rosyjskiej i 艣wiatowej w kontek艣cie tragedii katy艅skiej jest wielkim znakiem! Dla kogo? Tylko dla mnie?!

9) Gro藕by dla pani prezydent dalekiej/bliskiej Argentyny w paskudny spos贸b 艂膮cz膮 si臋 z naszym 偶yciem. Wiemy o nich z relacji po 4-tym spotkaniu prezydenta i papie偶a z dalekiego kraju. - „Podobie艅stwa widz臋. U nas te偶 niekt贸rzy szukaj膮 sobie wrog贸w. Je艣li ich nie ma, wynajduj膮. Tylko tak potrafi膮 偶y膰/utrzyma膰 przekonanie o swojej niezb臋dno艣ci ;-( 
D偶ihady艣ci-fundamentali艣ci s膮 w艣r贸d nas (np. tropi膮 diab艂y - w podr臋czniku 6-klasisty "oddaje si臋 dusz臋 diab艂u za zdrowie" - Pikio.pl). Na nas te偶 si臋 zawzi臋li :-(

Maj膮c liberalizm i fundamentalizm do wyboru, wybieram liberalizm. „Tu” ka偶dy sobie dobro mo偶e znale藕膰 i mu s艂u偶y膰. „Tam” ci臋 do niego zmusz膮, nie daj膮c 呕ADNEGO wyboru. "Oni" albo 艣mier膰 :-( 
Fundamentalizmy s膮 ANTY-OSOBOWE, z definicji. Fundamentali艣ci chc膮 nami rz膮dzi膰, zarz膮dzaj膮c dobrem z zewn膮trz :-( 
ps. podkre艣lam s艂owo "nami" (w Strach贸wce, Polsce). Czy "d偶ihady艣ci" ich i nasi zawsze musz膮 mie膰 co艣 wsp贸lnego z religi膮 :-(  Niestety, chyba tak. Jezus, 藕r贸d艂o wolno艣ci, ze Swoim "je艣li chcesz, niech ci si臋 tak stanie" jest/staje si臋 zapomnianym Bogiem :-(

10) Camino! ach! Camino!
Camino, to droga, 艣cie偶ka. Najbardziej znana w po艂膮czeniu z pielgrzymowaniem do grobu 艣w. Jakuba (Camino de Santiago de Compostela). Ale mo偶e by膰 tak偶e imieniem. Pozna艂em Camino, nauczycielk臋 z Leon, Hiszpania, na kursie j臋zyka angielskiego w Canterbury – mie艣cie pielgrzym贸w - w 2008 (w szkole Pilgrims!). Symboli, a symboli!
Camino z Leon przys艂a艂a wiadomo艣膰, kt贸ra mnie zelektryzowa艂a i 艣wieci do dzi艣. - "Jozef!, I'm coming to Poland on Wednesday. We will land in Cracow and visit The Karol Wojtyla School N 8 in Sosnowiec. A mobility from our Comenius Project "Sharing Myths and Local Legends of Europe". Kind Regards." Odpisuj臋 natychmiast - „WONDERFUL! AWESOME! I hope you will have a great time in Poland, especially in Krakow, Sosnowiec (and Wadowice?). I am looking forward on photos and impressions on your Fb ♥”
Jak si臋 nie cieszy膰! Jak nie 艣piewa膰 hymnu dzi臋kczynienia! B贸g wszystko obraca w dobro, w wi臋ksze dobro w moim 偶yciu. Podr贸偶e, spotkania, szkolenia... rozmowy, znajomo艣ci, przyja藕nie. Wybiegam my艣l膮 dalej, ni偶 napisa艂a kole偶anka z Hiszpanii? Ale偶 sk膮d. - Zaraz w nast臋pnej korespondencji potwierdza -Yes. Wadowice too.”

- Prze偶ycie pi臋kne i smutne jednocze艣nie. Zirytowa艂em si臋. Czemu? Odsy艂am do wzmianek o tradsach, d偶ihadystach, fundamentalistach – zas艂uguje na d艂u偶sze potraktowanie. Mo偶e jutro? W jakiej艣 notatce na Fb, lub po艣cie na blogu. Koniecznie! Zapowiedzi膮 mo偶e by膰 komentarz „po katechetyczno-stypendialnych przej艣ciach (jeszcze w trakcie) pytam - biskupi jak 偶y膰, jak 偶y膰 z ko艣cielnymi urz臋dasami, w podzielonym ko艣cile ;-) ” na koncie ks. profesora do posta: „O moralno艣ci dziennikarskiej - dziennikarz telewizji komercyjnej pyta producenta pomidor贸w: "Panie Prezesie, czy wszystko musi si臋 w 偶yciu op艂aca膰?". Naj艂atwiej rozdawa膰 cudze, zw艂aszcza, gdy si臋 nie pracuje w instytucji charytatywnej...”. Zagadkowe? Tym lepiej, tak powinno by膰 w serialach ;-)

PS.
M贸j wyb贸r, nasze wybory, oraz, NIEROZ艁膭CZNIE z nimi zwi膮zane nasza wiara i rozum!!! a kondycja polskiego spo艂ecze艅stwa. TAK. TAK. TAK.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz