niedziela, 24 grudnia 2017

Thanks to Brin - 呕yczenia dla Wszystkich



"Gloria in excelsis Deo, 
et in terra pax hominibus 
bonae voluntatis"
        /Gloria/

Co jest naszym 艣wiatem? Sk膮d si臋 wzieli艣my, dok膮d zmierzamy?!
Dla jednych to Kosmos, dla innych noosfera lub antroposfera, kultura... Dla mnie najlepsz膮 formu艂膮 do zrozumienia w艂膮snego losu, jest - za Jezusem z Nazaretu, droga-prawda-偶ycie. Zrozumienie 艂膮czno艣ci, ca艂o艣ci w jedno艣ci sensu! A w j臋zyku logiki matematycznej? - mo偶e universe of discourse?! Z poezji Norwida tak偶e emanuje 艣wiat艂o!

MOJA OJCZYZNA

Kto mi powiada, 偶e moja ojczyzna:
Pola, zielono艣膰, okopy,
Chaty i kwiaty, i sio艂a - niech wyzna,
呕e - to jej stopy.

Dziecka - nikt z ramion matki nie odbiera;
Pachol臋 - do kolan jej si臋ga;
Syn - piersi dor贸s艂 i rami臋 podpiera:
To - praw mych ksi臋ga.

Ojczyzna moja nie st膮d stawa czo艂em;
Ja  cia艂em zza Eufratu,
A duchem sponad Chaosu si臋 wzi膮艂em:
Czynsz p艂ac臋 艣wiatu.

Nar贸d mi臋 偶aden nie zbawi艂 ni stworzy艂;
Wieczno艣膰 pami臋tam przed wiekiem;
Kluch Dawidowy usta mi otworzy艂,
Rzym nazwa艂 cz艂ekiem.

Ojczyzny mojej stopy okrwawione
W艂osami otrze膰 na piasku
Padam: lecz znam jej i twarz, i koron臋
S艂o艅ca s艂o艅c blasku.

Dziadowie moi nie znali te偶 inn茅j;
Ja n贸g jej r臋k膮 tyka艂em;
Sanda艂u rzemie艅 nieraz na nich gminny
Uca艂owa艂em.

Niech偶e nie ucza mi臋, gdzie ma ojczyzna,
Bo pola, sio艂a, okopy
I krew, i cia艂o, i ta jego blizna
To 艣lad - lub - stopy.

             /C. Norwid, Pary偶, stycze艅 1861/

M贸j 艣wiat? Moja Polska Ojczyzna w nim. Nie odwrotnie! Cz艂owiek jest moj膮 najwi臋ksz膮 Ojczyzn膮. Cz艂owiek - dzi臋ki kulturze. Oczywi艣cie, 偶e z wielkim foruj膮cym udzia艂em kultury ojczystej, kt贸rej jednak nie ma - bez kultury 艣wiatowej. Taki jest obraz biblijnie zakorzenionego 艣wiatopogl膮du, osoby, Ko艣cio艂a (zawsze soborowo-wsp贸lnotowego). Wiara i rozum, na tym etapie dziej贸w Polski, 艣wiata, Ko艣cio艂a Powszechnego (nieroz艂膮cznym z SWII!) - po Janie Pawle II. I wszystkich 艣wi臋tych, w tym Ojc贸w i papie偶y posoborowych.

Niekt nie 偶yje i nie umiera dla siebie. Nikt poza kultur膮, czyli prawd膮-pi臋knem-dobrem i dialogiem, si臋 nie rozwinie. Wsp贸lnota lud贸w i narod贸w tak偶e jest bardzo bibilijna.

Brin podarowa艂 nam ten dzie艅, te 艣wi臋ta. Swoj膮 dzia艂alno艣ci膮 w艣r贸d Polonii na Wyspach Brytyjskich!  Tak偶e kartk膮 艣wi膮teczn膮, na dole posta (z 偶yczeniami i odnotacj膮 "Happy Christmas - this is our home town!"
Jego ksi膮偶ka "Poles in the UK" (do pobrania w linku), sta艂a si臋 rakiet膮 nap臋dow膮. Wir wci膮gn膮艂 i mnie. Podmuch jego nadzwyczajnej energii, kt贸rej biegunami sta艂y si臋 Polska Ambasada w Londynie i Brytyjska Ambasada w Warszawie - przestrze艅 wyznaczona kultur膮. 呕yciem ponad miliona os贸b! Tym co by艂o, co jest i co b臋dzie, pomimo politycznych zawirowa艅, zwanych Brexitem, Polexitem itp. "Pie艣艅 ujdzie ca艂o!" - poeci strzeg膮. Potem mo偶e filozofowie, m臋drcy m膮dro艣ciowi, i zwyk艂y szary cz艂owiek, bogaty wra偶liwo艣ci膮 na innych, bogaty 偶yciem i wi臋kszym duchem.

Brin zaprasza nas do wsp贸艂pracy, mi臋dzy lud藕mi i narodami. Pokazuje sposoby, jak by膰 Ambasadorami Takiej Wsp贸艂pracy!

***

THANKS TO BRIN 

                  /POLES IN THE UK: 
        A Story of Friendship and Cooperation/

spotka艂em Brina
po ludzku na Facebooku
jak to dzisiaj dla dw贸ch miliard贸w
ludzi na ziemi w u偶yciu

bo napisa艂 ksi膮偶k臋 o Polakach
tam na Wyspach
nie mog艂em nie zareagowa膰
a on mnie zaakceptowa艂

odt膮d
jest sta艂ym bod藕cem osobowym
do 偶ycia umys艂owego
do ruchu my艣li
starego mieszka艅ca w Annopolu

on kipi energi膮 i pomys艂owo艣ci膮
pisze organizuje wyst臋puje w mediach
BBC tv radio polskoj臋zycznym i innych
jest motywatorem moim i rodzinnym

stawia wobec wyzwania
czy i jak by膰 z innymi i samemu
ambasadorem lepszego 艣wiata
nie tylko dw贸ch narod贸w

    (艣roda, 15 listopada 2017, g. 20.30)




PS.
TYDZIE艃 POLSKI si臋 tutaj k艂ania szerszemu poznaniu.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz