wtorek, 19 grudnia 2017

Norwid i Sob贸r Watyka艅ski II



Szukam czego innego - w艂asnych notatek do wyst膮pienia na spotkaniu 艣wi膮tecznym Wsp贸lnoty Mazowieckiej u Michalit贸w w Strudze (nawet nie wiem, w kt贸rym roku?? i nie wiem, czy kto艣 mi pomo偶e, bom wykl臋ty w powiecie i diecezji). Zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e moje odkrycia, sformu艂owania, ich logika - id膮 z 偶ycia, nie z dziedzin tw贸rczo艣ci uznanej, ani nauki. Droga-prawda-偶ycie s膮 moim universe of discurse i metodologi膮. Ten universe stawia mi zadania, lecz, czy tylko mnie?!

Wyst膮pienie wtedy mia艂em o “Zmartwychwstaniu u Cypriana Norwida”. Pe艂ni艂em jeszcze we wsp贸lnocie rol臋 dy偶urnego “od Norwida i Jego Rzeczpospolitej”. Potem si臋 mnie zewsz膮d pozbyto. Nie my艣lcie “abym 偶贸艂ci膮 pisa艂, / O! nie... 偶a艂uj臋 tylko, 偶e...” (CKN). Sk膮d i jak wzi膮艂 si臋 u mnie Norwid i Sob贸r? My艣la艂em, 偶e od ojca Andrzeja Madeja, OMI, ale nie... jeszcze wcze艣niej co艣 mnie (na)tchn臋艂o! Jeszcze wczoraj tak my艣la艂臋m, a dzisiaj znalaz艂em przypadkiem TO u siebie, wpisane dwa lata wcze艣niej! Cho膰 Papie偶 powiedzia艂 TO expressis verbis CA艁EMU polskiemu 艣wiatu kultury, ju偶 w 1987, czy kto艣 w艂a艣ciwie poj膮艂 i podj膮艂, w pocie swego czo艂膮? Je艣li tak, powiedzcie, gdzie szuka膰! Jeszcze 艂atwiej by艂oby umiera膰!

“Wok贸艂 Soboru kr膮偶臋 od dawna. Ale jak doszed艂em do Norwida? Przez konkret wydarze艅. Nie by艂o "jajka wielkanocnego" w szkole powszechnej i niepospolitej. Czy zrodzi to pytania i dyskusj臋? St膮d ju偶 hyc, krok, skok do poety. To on podpowiedzia艂, 偶e u nas ka偶da my艣l za p贸藕no, czyn cz臋sto zbyt szybki. Jak np. s艂owa polityk贸w i komentator贸w w mediach. Co jest z ta my艣l膮, 偶e taka oporna u rodak贸w (my艣l, nie s艂owa). I odwaga do jej publicznej obrony (najpierw wypowiedzi). I tak przysz艂a do mnie rozprawa o wolno艣ci s艂owa. Nie ma wolno艣ci, nie ma w艂a艣ciwego s艂owa, jest szwank debaty publicznej. Musi wkroczy膰 wieszcz, prorok, poeta i Sob贸r Watyka艅ski II. I - tak - znale藕li艣my si臋, jeste艣my i POZOSTANIEMY w domu! :-)

Pi臋knie si臋 z艂o偶y艂o. Pi臋kniej, ni偶 gdyby sam Sob贸r, albo sam poeta [nam TO powiedzia艂]. 呕ycie objawia swoja nadrz臋dno艣膰. 呕ycie to s艂owo? S艂owo da艂o 偶ycie. LOGOS. By艂o na pocz膮tku wszystkiego w Biblii. Mnie, w ka偶dym razie, s艂owo cz臋sto przywraca do 偶ycia. Po Soborowym i Norwidowym, wzi膮艂em si臋 za papieskie (Benedykty艅skie). Te偶 chce by膰 艣wiat艂o艣ci膮 i bardzo dobrze si臋 czyta. Bardzo intelektualnie, jak tlenem, oddycha. To m贸j ko艣ci贸艂. Bardzo dobrze si臋 w nim czuj臋 (偶e te偶 go tak ma艂o!). W nim jeste艣my r贸wni. Nawet papie偶 nie mo偶e definiowa膰 go inaczej. To jest Sob贸r Watyka艅ski II.

Na "stare" lata 偶yj臋 od s艂owa do s艂owa. S艂owo zwi膮zane jest z tchnieniem, wdechem i wydechem. Dech jest figura ducha. Za pierwszy oddech dostaje si臋 punkty w skali Apgar. Ostatni przywraca nas w pe艂ni Duchowi. Oddech, 偶ycie i s艂owo to zbyt ma艂o rozpoznana triada. Wi臋c mo偶e dobrze, 偶e wszystko pisz臋. Gdyby艣cie nie wiedzieli jak jestem ma艂y, biedny i zawstydzony, nie zaja艣nia艂aby tak偶e i na moim przyk艂adzie si艂a S艂owa. Wczoraj moc mi da艂o do wys艂ania zapytania o dalsz膮 aplikacj臋 w europejskim programie. To nie jest tak, 偶e z nikim nie chc臋 si臋 widzie膰 i rozmawia膰. O tym, co tu pisz臋 (zakres tematyczny) m贸g艂bym wsz臋dzie i z ka偶dym...” (TUTAJ)

Dlaczego to mnie, najmniej odpowiedniemu - a przeze mnie ca艂ej Rzeczpospolitej Norwidowskiej - zosta艂 zadany Norwid w po艂膮czeniu z Soborem Watyka艅skim II??? Bo偶e uwolnij, albo usprawnij starego katechet臋. Dzisiaj do mnie dotar艂o, 偶e w ten spos贸b, TA RZECZPOSPOLITA ma rozci膮gn膮膰 si臋 na ca艂y 艣wiat! ONZ i Prawa Cz艂owieka i Sob贸r ostatni s膮 globalne, Ko艣ci贸艂 jest globalny, kultura nabra艂a cech globalno艣ci! Rzeczpospolita jest dzisiaj rzecz膮 globalnie-powszechn膮 i apostolsk膮 dzi臋ki Ko艣cio艂owi (Po)Soborowemu i... Internetowi! Tak偶e dzi臋ki ROKOWI 1989, Wolno艣ci, kt贸ra zacz臋艂a si臋 w Polsce SOLIDARNO艢CI膭! 呕yj膮 jeszcze naoczni 艣wiadkowie TEJ DOBREJ NOWINY dla wsp贸艂czesnego 艣wiata! ZACZ臉艁O SI臉 W POLSCE! Ludzie, Rodacy i nie, czytajcie - na lito艣膰 bosk膮 - III Rozdzia艂 Encykliki Centesimus Annus! Us艂yszcie g艂os szarego cz艂owieka! Ja ju偶 nie mam si艂y!

Z poezji Norwida emanuje 艣wiat艂o! - te s艂owa Papie偶a-Polaka trzeba czyta膰 艂膮cznie, ze s艂owami o Norwidzie prekursorze Soboru - “Jak偶e daleko idzie nasz “czwarty wieszcz”! Trudno si臋 oprze膰 prze艣wiadczeniu, 偶e w s艂owach tych sta艂 si臋 jednym z prekursor贸w Vaticanum II i jego bogatego nauczania. Tak g艂臋boko umia艂 odczyta膰 tajemnic臋 paschaln膮 Chrystusa. Tak precyzyjnie przet艂umaczy膰 ja na j臋zyk 偶ycia i powo艂ania chrze艣cija艅skiego. Zwi膮zek mi臋dzy pi臋knem - prac膮 - zmartwychwstaniem: sam rdze艅 chrze艣cija艅skiego by膰 i dzia艂a膰, esse et operari.” (TUTAJ)

«Kto tu tr膮ca ruin臋, ten principium tr膮ca»… Odt膮d ju偶, w jak膮kolwiek si臋 przenios艂em sfer臋, Zrozumiewa艂em ca艂o艣膰 s艂owa i liter臋.

"Widzia艂偶e艣 te babilo艅skie i niniwita艅skie rze藕by i od艂amy w muzeach albo rysunkach? To widzia艂e艣 i poj臋cia ludzi czasu Komuny. Pejza偶u ruin Pary偶a i obrazu bitew nie maluj臋 ci, ale raczej poj臋膰 spo艂ecznych obraz." Trudno uwierzy膰, 偶e Cyprian Norwid widzia艂 i pr贸bowa艂 si臋gn膮膰 藕r贸de艂 naszego "s艂owia艅stwa", oraz podda膰 analizie zniszczenia jakie dokona艂a Komuna, a w naszych czasach m贸wi si臋 o tym tylko p贸艂g臋bkiem i mi臋dzy wierszami. Je艣li Norwida nie s艂uchaj膮, to Soboru tym bardziej, bo m艂odszy. Jednakowo偶 swoj膮 prac臋 i ja wykonam, bo na co艣 si臋 偶y艂o, na co艣 studiowa艂o... ” (TUTAJ)

“呕yj臋 od s艂owa do s艂owa. Katecheza o fundamencie wsp贸艂czesnej cywilizacji, jakim jest osoba, tak mnie na chwil臋 o偶ywi艂a, 偶e wys艂a艂em "zapytanie ofertowe" na CLIL. Bo trzeba czu膰 si臋 potrzebnym i przydatnym jakiej艣 wsp贸lnocie, 偶eby si臋 jeszcze uczy膰, czy w og贸le cos robi膰. SOB脫R WATYKA艃SKI II DAJE MI PONADCZASOWE POCZUCIE WSP脫LNOTY.” (TUTAJ)

***

GODNO艢膯 OBRONIONA

                  /dobro prawda i.../         

I-
ocean istnienia prze艂yn膮艂em
po nieznanych l膮dach by艂em prowadzony
godno艣ci nie zatraci艂em
przedziwnie jest obroniona

s膮 wa偶niejsze sprawy
od obowi膮zk贸w stanu codzienno艣ci
godno艣ci s艂u偶y膰
kt贸ra w nas i ponad nami

jak j膮 rozpozna膰 jak s艂u偶y膰
pozwoli膰 si臋 prowadzi膰
duchowi czasu naszemu duchowi
dzie艅 za dniem krok po kroku

tego nie mo偶na wiedzie膰 z g贸ry
nie ma takich m膮dro艣ci w bibliotekach
nikt taki m膮dry si臋 nie rodzi
wierno艣膰 duchowi tam prowadzi

duch czasu duch miejsca
i ten jeszcze z wielkich najwi臋kszy
duch uciele艣niony tajemnicy wcielenia
w ciele uduchowionym w jedno艣ci

droga-prawda-偶ycie z Mistrzem
nie wywiedzie na manowce
mi艂o艣ci odpowiedzialno艣ci
przebaczenia mi艂osierdzia zbawienia

II –
nie ja wszystko odkrywam
nawet to nie ja godno艣膰 obroni艂em
raczej we mnie zosta艂a obroniona
na osobowej drodze prawdy 偶ycia

ponad proboszcz贸w i kurie biskup贸w
ponad magnat贸w partyjnych baron贸w
ponad prawd zak艂amywanie
ponad wsp贸lnoty niszczone

偶ycie-prawda-droga obroni艂y
i to tutaj nawet pisanie
wolno艣ci objawianie
tw贸rczej drogi cz艂owieka (osoby)

i c贸偶 偶e ze mnie amator
potwierdz膮 mistrzowie
arty艣ci profesjonalni
tej wolno艣ci odepchn膮膰 si臋 nie da

   (wtorek, 19 grudnia 2017, g. 9.15) TUTAJ - Po bierzmowaniu w Strach贸wce

PS.
Przepraszam, 偶e z op贸藕nieniem - na zdj. opr贸cz Cypriana Norwida, Sob贸r Watyka艅ski II, Strach贸wka, ko艣ci贸艂 w par. WNMP - 艢wi臋to Solidarno艣ci, M艂odo艣ci i Stowarzysze艅 w XXX Rocznic臋 Sierpnia 1980, o. Andrzej Madej, OMI w koncelebrze z Papie偶en JPII w Ogrodach Watyka艅skich podczas Oazy Rodzin w 1979!  To s膮 kamienie milowe Ko艣cio艂a i Strach贸wki w 艣wiecie wsp贸艂czesnym!




1 komentarz:


  1. "W 35 lat od zako艅czenia Soboru Watyka艅skiego II wo艂am: trzeba powr贸ci膰 do jego nauczania i dorobku, zw艂aszcza wy, 艣wieccy, gdy偶 wraz z Soborem wybi艂a w Ko艣ciele godzina laikatu" ( Jan Pawe艂 II, 26 listopada 2000 r. na Placu 艣w. Piotra).

    OdpowiedzUsu艅