poniedziałek, 8 lipca 2019

W łańcuchu pokoleń, w łańcuchu PRAWDY (egzystencjalnie)



Nikt nie żyje dla siebia, ani nie umiera dla siebie.
Poza rzadkimi przypadkami amnezji (urazami, powanyżmi chorobami...) jesteśmy ciągłością osobowo-podmiotową, na bazie biologicznej cielesności.

Każdy pisze, kim JEST i jak żył. Droga-prawda-Życie! Chyba, że jest oszustem, albo autokratą. Autokratyzm i zakłamanie to dla mnie to samo.
I Write Historical Novel (Ja Piszu Istoriczeskij Roman):

"Каждый пишет, что он слышит,
Каждый слышит, как он дышит,
Как он дышит, так и пишет,
Не стараясь угодить.
Так природа захотела,
Почему, не наше дело,
Для чего, не нам судить.

Вымысел не есть обман,
Замысел - еще не точка.
Дайте дописать роман
До последнего листочка.
...
Дайте выкрикнуть слова,
Что давно лежат в копилке"

***

WPLECIONY W KAMPANIĘ (1)

              /ja ani lewica ani prawica
                      ani z soli ani z roli/

jestem włączony w kampanię
sam z siebie i sobą całym
nie partyjnie przecież
koalicyjnie z prawdą (zwłaszcza po Węgrowie)

polityczne mogą być implikacje
jeśli ktoś zechce z mojego myślenia korzystać
ale nie o partię mi chodzi
ale o… szczęście Ludzkości

takich miałem nauczycieli i Mistrzów
rzadko który z nich o partiach słyszał
oni szukali całosci zrozumienia i sensu
dla każdego i wszystkich

na prawach moralnych budowali
gotowość nieustanną życia i utrudzania
tam gdzie w każdym czasie danym
najdzielniej o Ludzkość szło i idzie

tak pisał Norwid o Sobieskim Janie III
nie z tego owego i z nikąd
ale w łańcuchu danym przeżywanym
pokoleń polskich i całej Ludzkości

uczeń brat wieszczom Karol Wojtyła
drogę do szczęścia rozpisał w encykliki
będąc dumny z przeszłych pokoleń
myślał modlił się działał dla przyszłych

konieczna jest zdrowa teoria Państwa
organizacja społeczeństwa (osób wolnych)
integralny rozwój oparty na trzech władzach
prawodawczej wykonawczej i sądowniczej

na tym polega zasada państwa praworządnego
w którym najwyższą władzę ma prawo
a nie SAMOWOLA LUDZI partyjnych
usłużnych sędziów mając w zanadrzu

przyszłość człowieka zależy od kultury
nigdy dość powtarzać (JPII w UNESCO w 1980)
jest prawda poznawalna (można ją kontemplować)
totalitaryzm rodzi się z negacji obiektywnej prawdy

     (poniedziałek, 8 lipca 2019, g. 11.27)

***

AD ŚMIERCI

          /Logos nad Logosy i ludzkość/

ja porównam ją do zjedzonej zupy
jak poeta Staff do uczty weselnej
nikt nie żałuje że zjadł
ani nad następnymi rozmyśla

owszem zupy obiady i uczty
przeważnie bywają następne
ale po co miałoby być życie
komu na co to by było potrzebne

każdy jak po dobrym posiłku
mówi nie dziękuję i to bardzo
wstaję odchodzę nasycony
i to tylko mam do powiedzenia

o smakach byłych można rozmawiać
ale rozkoszować się tylko w trakcie
życie można kontemplować zawsze
jeśli piękno-dobro-prawdę się przeżyło

śmierć własna nie jest rozpaczliwa
jeśli do zjedzonej zupy porównuję
biada tym którzy nie zrozumieli
własnej drogi-prawdy-życia

życie mi się pięknie wypełniło
doczekałem mądrych dzieci i wnuków
z tą samą sakramentalną żoną
miłość przed nikim się nie ukrywa

treść nie końcowy epizod
który często bywa nagły nieświadomy
jest źródłem kontemplowania
byciem współświatynią na wieczność

(poniedziałek, 8 lipca 2019, g. 10.55) TU- Zjednoczeni w Duchu (2)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz