czwartek, 28 maja 2020

Strach贸wka i Ma艂y Ksi膮偶臋 (dar samorz膮dno艣ci)

"- Ludzie zapomnieli o tej prawdzie - rzek艂 lis
- lecz Tobie nie wolno zapomnie膰.
Stajesz si臋 odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoi艂e艣.
Jeste艣 odpowiedzialny za swoj膮 r贸偶臋.
- Jestem odpowiedzialny za moj膮 r贸偶臋 - powt贸rzy艂 Ma艂y Ksi膮偶臋,
aby zapami臋ta膰 - "
                               /Antoine de Saint-Exup茅ry, Ma艂y Ksi膮偶臋/
grafika ze str. bloga (Formu艂a Dobra)
Trzeba na Ciebie i na siebie spojrze膰 z bardzo wysoka i bardzo od wewn膮trz, by ciebie i siebie zrozumie膰.

Dlatego Ma艂y Ksi膮偶臋.
Ale zaraz potem Hilaria. Sobieska. I jej wnuk, i Papie偶-Polak i ca艂y glob, brany t臋cz膮 zachwytu, soborowo, powszechnie, czyli po katolicku. Duch 艢wi臋ty i my. Bo inaczej jak, cyfrowo?

Tak膮 perspektyw臋 da艂a nam Opatrzno艣膰, zada艂a, wi臋c kto w niej siebie i Ojczyzny nie odnajdzie, przeminie z 艂atk膮 ciemniaka. Czyli tego, kto wy艂膮cza 艣wiat艂o i chce i艣膰-偶y膰 po omacku.

A nam dano tyle! Przecie偶 nie tylko dla siebie, dla w艂asnej chwa艂y, satysfakcji, wygody (bardziej jako komfortu wewn臋trznego)? Przyj臋cie daru tworzy wsp贸lnot臋! Inaczej 偶adna wsp贸lnota nie powstaje. Nigdy! Dzisiaj nie mo偶na by膰 艣wiadomym obywatelem Polski ze Strach贸wki, nie znaj膮c (bez przemy艣lenia) Norwida, Wojty艂y i Soboru Watyka艅skiego II - mamy ju偶 do pomocy w艂asne publikacje w tym zakresie.

Na okoliczno艣膰 XXX-Lecia Polskiej Samorz膮dno艣ci zwo艂a艂 nas kolega w贸jt, starosta Powiatu Wo艂omi艅skiego 2014-2018. Spotkali艣my si臋 w Dworku Klemb贸w w lutym br.
Na okoliczno艣膰 XXX-lecia kolega samorz膮dowiec postawi艂 pytania, do szykowanej przez siebie publikacji:
- Dlaczego w 1990 zaanga偶owali艣my si臋 w dzia艂alno艣膰 samorz膮dow膮? Co dzi艣 my艣limy o tamtych czasach? Co si臋 zmieni艂o w naszym 艣wiecie i wsp贸lnotach? Jakie skutki, jakie zmiany si臋 dokona艂y? I czy idea samorz膮dno艣ci ma przysz艂os膰? Nie chodzi艂o mu tylko o administrowanie na jakim艣 terenie, to oczywiste.

Trzydzie艣li lat to kawa艂 偶ycia. Trzeba mie膰 sporo ponad lat pi臋膰dziesiat, 偶eby si臋 nad nimi pochyli膰 i co艣 rozumie膰. M艂ody nie pojmie, nie ma takiej perspektywy. Zrozumia艂e? O tyle, o ile m艂odo艣膰 chce wi臋cej poznawa膰. Je艣li m艂odzi chc膮 poznac wi臋ksz膮 - ni偶 oni sami - histori臋, rozszerzy膰 pami臋膰 i to偶samo艣膰. Jest w tym ziarno samorz膮dno艣ci i solidarno艣ci (polskich) pokole艅. Ziarno, je艣li nie obumrze, nie wyda owoc贸w. Przyj臋te przez ziemi臋, wyrasta. Ratujmy 艣wiat przed kr贸tkowzrocznymi. Nie daj Bo偶e - zapatrzonymi w siebie. Tacy przynosz膮 nieszcz臋艣cia.

Polska historia czego艣 uczy. I ta wielka, konstytucyjna. I ta ma艂a, najnowsza, patrz膮c pokoleniowo. 呕yj膮cych jeszcze pokole艅 Polek i Polak贸w. Dano mi ju偶 d艂ugie 偶ycie. Pami臋tam pocz膮tki w przekl臋tym marksistowsko-leninowsko-materialistyczno-ateistycznym PRL.
Ze starego wi臋zienia ducha wyszli艣my z wielkim 艂opotem flagi zwyci臋stwa-zmartwychwstania, 16 pa藕dziernika 1978. Potem by艂a Solidarno艣膰, zn贸w czasowe uwi臋zienie stanem wojennym i Wolna Samorz膮dna Polska. Sko艅czyli艣my pierwsz膮 m艂odo艣膰, min臋艂o 30 lat.

Nim nasta艂a-wr贸ci艂a wolno艣膰 by艂em katechet膮. Redaktor szykuj膮cy wtedy publikacj臋 ("Odpowiedzialno艣膰 i czyn" 1988) na okoliczno艣膰 synodu biskup贸w w Rzymie na temat 艣wieckich w Ko艣ciele, postawi艂 mi par臋 pyta艅:
- za co si臋 czujesz odpowiedzialny
- czy filozofia przydaje si臋 w pracy (katechetycznej)
- czy us艂ysza艂e艣 w swoim 偶yciu jakie艣 po-wo艂anie z wysoka
- kto mia艂 wp艂yw na twoje powo艂anie
- czy wypracowa艂e艣 ju偶 sobie co艣 w rodzaju w艂asnej metody (katechetycznej)
- jakie warto艣ci pragniesz przekaza膰 m艂odzie偶y

A ja pytam naszych przodk贸w, Ojc贸w Naszych, za co czuli si臋 odpowiedzialni? I moich wsp贸艂-mieszka艅c贸w polskiej norwidowej gminy.

1) Kto mi powiada, 偶e moja ojczyzna:
Pola, zielono艣膰, okopy,
Chaty i kwiaty, i sio艂a — niech wyzna,
呕e — to jej stopy.
...
Dziadowie moi nie znali te偶 inn茅j;
Ja n贸g jej r臋k膮 tyka艂em;
Sanda艂u rzemie艅 nieraz na nich gminny
Uca艂owa艂em.

Niech偶e nie ucz膮 mi臋, gdzie ma ojczyzna,
Bo pola, sio艂a, okopy
I krew, i cia艂o, i ta jego blizna
To 艣lad — lub — stopy.
.....
2) Albowiem - szlachetny cz艂owiek
nie m贸g艂by wy偶y膰 dnia jednego w Ojczy藕nie,
kt贸rej szcz臋艣cie nie by艂oby tylko procentem
od szcz臋艣cia Ludzko艣ci.

Wszyscy dziadowie
i
Ojcowie Rzeczypospolitej Polskiej
tak pojmowali spraw臋 polsk膮.
                                     
                        /C. Norwid/

W naszej szkole im. Rzeczpsopolitej Norwidowskiej codziennie powinni艣my pyta膰, za co czu艂a sie odpowiedzialna Prababka Norwida Hilaria ze Strach贸wki w czasach napoleo艅skich, a wcze艣niej w wolnej przedrozbiorowej Polsce, zw艂膮szcza prze偶ywaj膮c wraz z m臋偶em J贸zef ferment pe艂en nadziei w trakcie obradowania Sejmu Wielkiego 1788-1791? 呕aden ucze艅 naszej szko艂y, z czasem doros艂y mieszkaniec, nie mo偶e nie zna膰 odpowiedzi na to pytanie.

Wielkie pytania. Wielkie sprawy nam da艂e艣 i zada艂e艣 Bo偶e Ojc贸w Naszych! Ile, ilu z nas rozumie?

PS.
Co艣 mi si臋 dzisiaj uda艂o. Omin膮膰 to, co nieprzyjemnie wczoraj zgrzytn臋艂o moim komentarzem pod postem obecnego W贸jta mojej-naszej gminy. Polskiej gminy. BTW. Za odpowiedzi i czyny 艣wieckiego-katechety w Ko艣ciele, S艂u偶ba Bezpiecze艅stwa, czyli tajna policja PRL zrobi艂a mnie przyw贸dc膮 m艂odzie偶owej grupy terrorystycznej. Redaktorem stawiaj膮cym pytania do "Odpowiedzialno艣膰 i Czyn" by艂 wnuk/potomek premiera II RP!

***

w jakiej perspektywie

         /ka偶dy wybiera dorasta rozumie/

偶yjemy w doczesno艣ci zawsze
ale w jakiej perspektywie
zawodowej
politycznej
dora藕no dora藕nej

mnie dano i zadano wi臋cej
widzie膰 szuka膰 istoty rzeczy
wiecznej eschatologicznej
co do spraw polskich
widz臋 Ojczyzn臋 konstytucyjnie

k艂amia politycy bezczelnie
pardon katolicko-bezczelnie
przecie偶 s膮 wzorcem katolicko艣ci
dla swoich piss-wyborc贸w
Premier Bortniczuk Ziobro Kaczy艅ski

w telewizji w艂a艣nie brz臋czy jeden z nich
nie drukuj膮 uchwa艂y PKW
偶eby nie podwa偶a膰 zaufania do pa艅stwa
bo gdyby a mo偶e kto艣 sobie pomy艣la艂
偶e ich pani marsza艂ek i prezes b艂膮dz膮

Ojczyzny mojej stopy okrwawione
w艂osami otrze膰 na piasku
padam lecz znam jej i twarz i koron臋
S艂o艅ca s艂o艅c blasku pisa艂 Norwid
a ja c贸偶 j膮 po swojemu czuj臋 i my艣l臋

    (艣roda, 27 maja 2020, g. 18.21)

***

wzburzenie

        /w贸jtowi i wszystkim samorz膮dowcom/

kiedy dr偶臋
atmosfer臋 wok贸艂 elektryzuj臋
to nie jest dzia艂anie intencjonalne

kiedy dr偶臋
co艣 wo艂a we mnie o g艂os
g艂臋bia przyzywa g艂臋bie

cz艂owiek nie mo偶e si臋 zelektryzowa膰
to co艣 wi臋cej ca艂o艣膰 i jedno艣膰
droga-prawda-偶ycie w nas dr偶y

kiedy dzisiaj dr偶臋
nie chc膮 tego poczu膰 wsp贸艂cze艣ni
zwani samorz膮dowcami Strach贸wki

nie chc膮 s艂ysze膰 czyta膰 rozumie膰
uciekaj膮 od dialogu XXX i XL-lecia
tak diabe艂 zmyka od wody 艣wi臋conej

wczoraj te偶 dr偶a艂em
czemu tak cz臋sto si臋 z艂o偶y艂o
S膮d Najwy偶szy mi zabrano

        (艣roda, 27 maja 2020, g. 13.19)

***

rachunki egzystencjalne

       /cz艂owieku poznaj samego siebie/

wiek minus m膮dro艣膰
bo doszed艂szy rozumu
ju偶 sie nie martwisz o sw贸j los
wi臋c jakby艣 by艂 m艂odszy

to ile dzisiaj mam lat
ch臋tnie odpowiadam 67
ju偶 emeryt ca艂kowity
Bogu niech dzi臋ki b臋d膮

m艂odzi musz膮 jeszcze swoje prze偶y膰
nie zazdroszcz臋 im
trzymam kciuki i szcz臋艣cia 偶ycze
niezale偶no艣膰 konstytucyjn膮 zachowuj臋

    (wtorek, 26 maja 2020, g. 19.30)

***

ksi臋dzu Piotrowi (z USA)

          /od 艂adu ducha nasz 艣wiat sie zaczyna/

ksi膮dz powie s艂owo
albo ja zaczn臋
ten drugi odpowie spokojnie
i staje si臋 ja艣niej na 艣wiecie

mas臋 r贸偶nic mi臋dzy nami
powinno dobrze s艂u偶y膰 rozmowie
r贸偶nice potencja艂贸w pr膮d daj膮
liczy si臋 dialogiczno艣膰 w kulturze

to 偶e w og贸le zacz臋li艣my
jest ma艂ym cudem dla mnie
wszak do艣wiadczam przemilcze艅
wi臋kszym zmaganiem dla ksiedza

powiem ze swojej strony co艣
co jest moj膮 drog膮-prawd膮-偶yciem
ale i polski dramat objawia
podzia艂贸w tak偶e w Ko艣ciele.PL

jako艣 na prze艂omie tysi膮cleci
zaraz po 艣mierci Papie偶a-Polaka
nasta艂a epoka odwrot贸w
anty-rozum i anty-kultura

to co si臋 sta艂o w Ko艣ciele nad Wis艂膮
zrodzi艂o sprzyja艂o podzia艂om
antydialogiczne si艂y nasta艂y
i do tej pory rz膮dzi膰 chca nami

(wt. 26 maja 2020, g. 11.39) TU- Niezjednoczeni...PL


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz