niedziela, 10 maja 2020

PiS wyp臋dza wiar臋 i rozum z Polski. Niech b臋d膮 wykl臋ci


nie ma wolno艣ci 
(spo艂ecze艅stwa obywatelskiego) 
bez solidarno艣ci i wiedzy
zamieszka膰 sfer臋 osobowego samopoznania

Mimo r贸偶nych epok, mamy zbli偶one teologi臋 i antropologi臋, Norwid i ja. Pisz臋 takie zuchwa艂o艣ci od 2000 roku, od ustanowienia Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Nie musze si臋 l臋ka膰 Norwidolog贸w i ludzi nauki w og贸le, gdy偶 jestem tylko nikim, grud膮 ziemi na polskiej wsi, w pa艅stwie, samorz膮dzie i Ko艣ciele (Powszechnym)-  wszystko mi wolno, bylem nikogo nie obra偶a艂, ani nie przeklina艂.

Mam, osi膮gn膮艂em, pe艂noletno艣膰. Cytuj臋 sam siebie. Dzisiaj - post z 2011 pt. "Osobny 艣wiat i wi臋ksza wsp贸lnota". Bo kto艣, nieznany czytelnik, dzisiaj akurat tam zajrza艂.
Pr贸buj臋 t臋 nauk臋 przekazywa膰 uczniom i w og贸le nast臋pnym pokoleniom. Wi臋cej mamy w g艂owie (w nas) ni偶 wykorzystujemy!, a co gorsza, w co w og贸le wierzymy. Jak wida膰, to przekonanie wyprzedza艂o we mnie lektur臋 encykliki "Wiara i rozum".
"Spotkanie z prawd膮 i mierzenie si臋 z ni膮 to proces, kt贸ry dokonuje si臋 -- nie mo偶e bowiem by膰 inaczej -- w sferze osobowego samopoznania" (tam偶e).

Fakt, 偶e kto艣 zajrza艂 do posta z 2011 nie wystarczy艂by do komponowania niniejszego pisania. 呕aden fakt nie dzieje si臋 w pustce. Mog臋 przywo艂a膰 zasad臋 przyczynowo skutkowego 艂a艅cucha dziej贸w... cho膰 w fizyce naszych czas贸w nie dzia艂a to tak prosto (ju偶 nie dzia艂a). Ja jednak jeszcze 偶yj臋 w starym 艣wiecie. Jest co艣, bo by艂o co艣 wcze艣niej. Nawet sny o grzybach, Polsce, m艂odo艣ci itd. Czasem s膮 wcze艣niej, ni偶 dany w膮tek na jawie si臋 pojawi.

Dzisiejszy post rodzi si臋, pisze, w otulinie tego co jest, co mnie otacza. Najbardziej - absurd polskiej rzeczywistosci polityczno-wyborczej i wielka miedzynarodowa wsp贸lnota duchowo-intelektualna Taize. Wczoraj dodatkowo europejskie zmaganie literackie o sens naszego 偶ycia, kt贸re wykona艂 konkursowo 艁azarz i wzruszaj膮ce do艣wiadczenie dobroci cz艂owieka w Szkocji, ktore sta艂o si臋 udzia艂em Benka, Ja艣ka, Katy i Henia. Dobroci si臋gaj膮cej wojskowej misji w Iraku.

ABSURD w jaki wepchn臋艂a nas PiS-katolicka partia rz膮dz膮ca wo艂膮 o pomst臋 do nieba. Na szcz臋艣cie 艣wiat na nich si臋 nie ko艅czy. 艢wiat daje mi ci膮gle znaki dobra, pi臋kna i prawdy, a od nich - zn贸w jedynie s艂usznej pis-katolickiej partii - bije smr贸d diabelstwa. Po napisaniu posta wy艣l臋 go tak偶e do Andrzeja Madeja piewcy pi臋kna-dobra-prawdy w nas-cz艂owieku w 艣wiecie. Czy 艣wiat wsp贸艂czesny r贸偶ni si臋 pod tym wzgl臋dem - aspektami istotowymi i konstytutywnymi - od dawnego? I od przysz艂ego? To kim by艂by cz艂owiek, ten, kt贸remu „Chrystus, nowy Adam (...) objawia w pe艂ni cz艂owieka samemu cz艂owiekowi i okazuje mu najwy偶sze jego powo艂anie” (Sob贸r Watyka艅ski II).

Musz臋 te偶 wys艂a膰 ten tekst do ks. profesora Andrzeja Dragu艂y i do profesora S艂awka Sowi艅skiego, przecie偶 i im wiele zawdzi臋czam. Na koncie pierwszego wpisa艂em wczoraj wiele komentarzy. S艂膮wka, niep ierwszy raz, wpisa艂em w dedykacj臋 moich publicznych wypowiedzi.

Jak mamy dawa膰 艣wiadectwo wobec 艣wiata ca艂ego, je艣li nie powszechnym dialogiem - jak Kosci贸艂 Powszechny. Oni mog膮 by膰 na mnie 藕li, bo maj膮 swoje nisze 艣rodowiskowe w 艣wiecie akademickimi  ko艣cielnym. Ale ja wierz臋 w inny Ko艣ci贸艂i i biada mi, gdybym nie dawa艂 艣wiadectwa wiary i rozumu tak, jak we mnie pracuj膮, na spos贸b osobowy Drog膮-Prawd膮-呕yciem.
Pracuj膮 we mnie, objawiaj膮, obrabiaj膮, szlifuj膮. Cz艂owiek szlifuje si臋 cz艂owiekiem, nie 偶elazem. Ba, cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a. Ca艂a nasza przysz艂o艣膰 - jako gatunku - zale偶y od kultury. Nie ma wsp贸lnot, ani kultury, ani prawdy - bez dialogu. Mo偶e mi wybacz膮? Mo偶e b臋dzie mi wybaczone? Dla dobra Ko艣cio艂a. Nikt nie 偶yje i nie umiera dla siebie.

"Nie mo偶na oddziela膰 cz艂owieka od Wszech艣wiata. W obie strony. Coraz lepiej poznaj膮c 艣wiat, dowiadujemy si臋 coraz wi臋cej o sobie. Nikt rozs膮dny nie zaw臋偶a poznania tylko do jakich艣 sta艂ych fizycznych, lub wybranych nauk szczeg贸艂owych.
Jest kosci贸艂 wynios艂ych katedr biskupow i wznios艂ych katedr nauki. Ale c贸偶 by znaczy艂, bez wiejskich cha艂up, ich mieszka艅c贸w i ich katechet贸w.

呕y艂em wczoraj wsp贸lnot膮 modlitewn膮 Taize. I w ni膮 wpisywa艂em intencje. na stronie wsp贸lnoty maszyna odnotowuje, w kt贸rej minucie transmisji:

12:28 God the Holy Spirit, send light to my people-nation, sisters and brothers!
17:51 J'ai rencontr茅 ce chant en 1980? Lydia z Newark Upon Trent, Nottingham, United Kingdom wpisa艂a - We were singing this at Brother Roger’s funeral as his coffin came past (odnalaz艂em nagranie w Internecie) - jeszcze jeden przyk艂膮d ulotnosci granic...).

25:21 Incroyable, mais quand je pense 脿 Taize dans ma vie, je touche l'infini. Pour la premi猫re fois, j'ai entendu les 茅missaires et la cantate de Domini Alleluia, Jubilate Deo, lors d'un p猫lerinage 脿 Cz臋stochowa, probablement en 1972. Les messagers ont annonc茅 un p猫lerinage de confiance 脿 travers le monde! Je me souviens et je chante encore aujourd'hui.

Przej膮艂em si臋 wczorajsz膮 transmisj膮 z Taize. Zastanawiam si臋, czym jest dla mnie dzisiaj i jak mam w艂膮czy膰 si臋 w t臋 cudown膮 wsp贸lnot臋 ponad czaserm i przestrzeni膮. W ludzkiej kulturze! Ach ta ma艂a wiosna Ko艣cio艂a (J23, JPII...). Za艂o偶yciel wsp贸lnoty ekumenicznej w Taize, brat Roger spotka艂 Karola Wojty艂臋 w 1962 roku na Soborze Watyka艅skim, kiedy by艂 on jeszcze m艂odym biskupem pomocniczym w Krakowie. O ich przyjaznych relacjach jest wi臋cej relacji.

Przej膮艂臋m si臋, da艂em wyraz na moim koncie fb. Ods艂oni膰 twarz, dusz臋, serce, wiar臋 i rozum do samych osobowych korzeni. W naszych najpierwszych pocz膮tkach (od Bo偶ego Narodzenia 1981) zaczynali艣my nasze modlitwy trzema s艂owami Adoramus Te Domine. Spotykali艣my si臋 w piwnicy pod star膮 sal膮 katechetyczn膮 w Legionowie (wiosna 1982). Krzy偶, 艣wieczka i mog艂a p艂yna膰 modlitwa i trwac medytacyjna cisza. Oczywi艣cie obywa艂o si臋 bez sol贸wek, nie mieli艣my muzycznej kultury Francuz贸w, tylko to Ooo Adoramus Te Domine! Uwierzcie, TO BY艁O JAKBY NAWET NIE WCZORAJ, ALE DZISIAJ PRZED PO艁UDNIEM MOZE... Saga warta wielkiej narracji w polskiej duchowo艣ci wsp贸艂czesno艣ci w 艣wiecie wolnym, globalnym Wiar膮 i Rozumem!!

O Taize jest fragment w europejskim opowiadaniu 艁azarza, to jego osobiste i domowe do艣wiadczenie z listopada 1999 (Jasiek mia艂 10 lat, Zosia 9, 艁azarz 7, Hela 4, Andrzej 2, a Marysia i Olek 6 miesi臋cy). Edward i Bruno byli przys艂ani przez brata Marka (pierwszy Polak we wsp贸lnocie) na odpoczynek w lesie, przygotowywali Spotkanie w Warszawie na prze艂omie tysi膮cleci. Kuria warszawsko-praska, reprezentuj膮ca ju偶 ten inny Ko艣ci贸艂 w Polsce, po 艣mierci Jana Paw艂a II, chcia艂a nam odebra膰 udzia艂 w 艢wiatowych Dniach M艂odzie偶y 2016. Cud uratowa艂. Opatrzno艣膰? MBA? Wiara i rozum pokole艅? Duch Wolno艣ci i Polska Droga Wolnosci.

"Przecie偶 s膮 w terenie ludzie, do kt贸rych mo偶na trafi膰 z m膮drym przekazem, cho膰by ze spo艂eczna nauk膮 ko艣cio艂a o dobru wsp贸lnym, zasadzie pomocniczo艣ci i podstawowych poj臋ciach dotycz膮cych wsp贸lnoty. I nie chodzi o polityk臋, tylko o jako艣膰 偶ycia. Nie ma wolno艣ci (spo艂ecze艅stwa obywatelskiego) bez solidarno艣ci i wiedzy" (cytowany post z 2011).

***

rozkosz politologiczna

           /im dw贸m i fenomenologom/

i ja si臋 doczeka艂em
z niespodziewanej strony
rozkosznej chwili przed tv
w rozmowie profesora z redaktorem

Piotr Jaco艅 i S艂awomir Sowi艅ski
w TVN24 rozmawiali na gor膮co
redaktor nazwa艂 pobo偶nymi 偶yczeniami
analizy profesora

za kt贸re mu potem serdecznie dzi臋kowa艂
bo i on ma takie przyzna艂
jak偶e ucieszyli starego katechet臋
przed telewizorem w Annopolu

cho膰 raz us艂ysza艂em co lubi臋
nie ci膮g艂e plepleple g臋ganie o polityce
kto kiedy kogo i jak za艂atwi
wpatrujac si臋 w procentowe prognozy

dla mnie polityka to etyka g艂贸wnie
jak si臋ga膰 po dobro wsp贸lne
kt贸re pierw trzeba mie膰 odwag臋 nazwa膰
rzeczywisto艣膰 widzie膰 jak膮 jest (JEST)

nazywanie rzeczy jakie s膮
to rozum w kulturze nape艂niany ci膮gle
zdolny prawd臋 zna膰 i kontemplowa膰
na wi臋cej ni偶 jednym skrzydle

bezrozumna wredna cynicznie poli-tyka
jaka w prezesie katoliku znalaz艂a mistrza
w upadlaniu Polek i Polak贸w si贸str braci
z milcz膮cym przyzwoleniem epis-kopatu

        (sobota, 9 maja 2020, g. 19.24)

***

republika rozumu i kultury

     /dialog powszechny jak idea艂 ko艣cio艂a/

tam gdzie wolny cz艂owiek
mieszka i odwa偶ny my艣leniem
mo偶na pomarzy膰 o tej republice

ka偶dy my艣leniem mo偶e wspom贸c
艣wiat lepszy ni偶 dobry
czyje艣 my艣lenie jest najlepsze w og贸le

w my艣leniu ka偶dego jest kultura
kt贸ra w nas mo偶e dochodzi膰 o g艂osu
niestety to ci膮gle marzenie

taka republika jest mo偶liwa
to republika ducha i wszystkich
ludzi dobrej woli na ziemi

    (sobota, 9 maja 2020, g. 15.02)

***

HEUREKA

         /istota rzeczy jest prawd膮/

jestem materi膮 i tchnieniem
w ka偶dej chwili co艣 wa偶臋
i tchnieniem w 艣wiat wysy艂am
co艣 jakie艣 moje i odt膮d wszystkich

i tak w艂a艣nie ja ty ka偶dy z nas
ludzi gatunku homo sapiens
tworzy 艣wiat
lepszym lub gorszym

ka偶dym czynem ba my艣l膮
ka偶dy czyn i my艣l wsp贸艂tworzy
nas i nasze otoczenie po horyzont
nie musimy by膰 czarnymi dziurami

gdzie艣 w czasie i przestrzeni
kosmicznych bezkres贸w i historii
na ich odprysku zwanym ziemi膮
prawie wszystko od nas zale偶y

okaza艂o si臋 偶e i klimat
jest pochodn膮 s艂o艅ca i gospodarki
naszych wybor贸w bezmy艣lnych
bo my艣l szuka istoty rzeczy i spraw

nawet my艣l jest dobra i z艂a
mo偶e by膰 zale偶y jak j膮 rozwiniemy
przychodzi do nas od nas w kulturze
naszej drogi i prawdy i 偶ycia

    (sobota, 9 maja 2020, g. 13.22)

***

uniwersalizm

           /Dzie艅 艣wiata Europy Ko艣cio艂a/

w艂膮czam si臋 wieczorem w 艣wiat
dzwonami ze wzg贸rza w Taize
albo postami nowych znajomych
daj膮 zna膰 偶e nadszed艂 ten czas

szukam swojego udzialu w tym
modlitwie 艣piewie ciszy 艣wiata
reaguj臋 na g艂os z Rosji i dawnej Europy
USA oraz ciekawych ludzi st膮d i tamt膮d

tych niekt贸rych a偶 zaintrygowany
czytam profile na Facebooku
sk膮d s膮 co robi膮 czym si臋 dziel膮
ze mn膮 i ca艂ym 艣wiatem

by艂em w Szwajcarii nad jeziorem
w Turcji szlakiem tego Szwajcara
w Tanzanii za Ta艅za艅czykiem
Mauritiusie i na Dominikanie z innymi

hymny dzi臋kczynienia brzmi膮 wsz臋dzie
w ludziach kt贸rzy sens i pe艂ni臋 znale藕li
s膮 kamieniem filozoficznym tej ziemi
Duchem 艢wietym i prawdy wcielonym

       (sobota, 9 maja 2020, g. 12.22)

***

zaradkiewiczyzm

    /komu ostatecznie podporz膮dkowany/

jestem stary
prze偶y艂em marksizm
leninizm gomu艂kowszyzn臋
nawet trzy lata stalinizmu

pisizm
kaczyzm
dudzizm
morawieckizm
sasizm
ziobryzm
itd itp

obraz i podobie艅stwo
katolicyzmu.pl 2020
w nich 艂膮czne i jednakie
jeden dugiego wysuwa popiera
nigdy sam sobie moc膮 urz臋du
s艂u偶膮 sobie nawzajem
taki ich ustr贸j teraz mamy
jeden jest tylko prezes

teraz w S膮dzie Najwy偶szym
tylko pe艂ni膮cym obowi膮zki
tym drugim na pohybel
bez godnosci wiary rozumu
z partyjn膮 pseudo-kultur膮

     (pi膮tek, 8 maja 2020, g. 22.42)

***

przewr贸t

no to mamy przewr贸t
w  ukochanej Ojczy藕nie
Najja艣niejszej Rzeczypospolitej
przyj臋艂o si臋 uroczy艣cie m贸wi膰

przewr贸t z g贸ry na d贸艂
z boku jednego na drugi
z do艂u do g贸ry najkonieczniej
je艣li cokolwiek ma si臋 zmieni膰

przewr贸t o kt贸ry prosz臋
jest my艣lenie istot膮 rzeczy
nie polityk膮 chciejstwa pozorami
aspekty istotowo-konstytutywne s膮

jest postawa mi艂o艣ci intelektualnej
si臋gaj膮ca prawdy i kontemplacji
w kt贸rej warto poznawa膰  偶y膰
wi臋c na koniec szcz臋艣liwie umiera膰

     (pi膮tek, 8 maja 2020, g. 22.02)

***

zgorszenie Ko艣cio艂em

     /odpowiadam jak najpowa偶niej/

m贸j Ko艣ci贸艂
Ko艣ci贸艂 w Polsce
sta艂 sie pod PiS-em zgorszeniem
i tak ju偶 trwa pi臋膰 lat

od pocz膮tku z t膮 w艂adz膮
za w艂膮dz膮 pod w艂adz膮
chyba nigdy nad
duchem i nauczaniem

u nas wida膰 najbardziej
w Rzeczpospolitej Norwidowskiej
zrz膮dzeniem Opatrznosci nad nami
inaczej wyt艂umaczy膰 si臋 nie da

Ko艣ci贸艂 jest wsp贸lnot膮 w dialogu
cz艂owiek jest jego drog膮
przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury
uczy艂 Sob贸r i Jan Pawe艂 II

moja diecezja wydaje Idziemy
w salonie dziennikarskim jego redakcja
zawsze z w艂adz膮 za i pod nigdy nad
transmituj膮 jak wirusa na ca艂膮 Polsk臋

poruszy艂 mnie ksi膮dz profesor wczoraj
pytaniem o stan polskiej pospolitej rzeczy
nazwa艂 w臋z艂em gordyjskim polityki
ja zak艂amaniem zgorszeniem naszym

nie ma mi臋dzy nami rozmowy
mog臋 si臋 tylko domy艣la膰 dlaczego
skoro Ko艣ci贸艂 nie jest wsp贸lnot膮 w dialogu
to sorry profesory wszystko jasne

      (pi膮tek, 8 maja 2020, g. 10.14)

Esto艅ski kompozytor powiedzia艂 "Odkry艂em, 偶e wystarczy mi, gdy pi臋knie zagrana jest pojedyncza nuta. Ona sama, albo cichy rytm, albo moment ciszy – przynosz膮 mi wytchnienie" (Arvo P盲rt).













Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz