czwartek, 11 wrze艣nia 2014

Nowy 艣wiat u drzwi i wiara za艣lepiona


Chcia艂bym, 偶eby jaki艣 antypapie偶 w Polsce napisa艂 antyencyklik臋 o wierze za艣lepionej. O naszej polskiej wierze 2014. Albo nie, nikomu 藕le nie 偶ycz臋. Niech napisze ten kto艣 artyku艂, mo偶e rozpraw臋 doktorsk膮, habilitacyjn膮, a mo偶e zwyk艂膮 ksi膮偶k臋.

Wzi臋艂o si臋 to, pomys艂, my艣l, z 偶ycia-prawdy-drogi, co oczywi艣cie musi by膰 fenomenem osobowym (osobistym?). Dzisiejsza wymiana paru post贸w wystarczy艂a, bym doszed艂 do tego wniosku. Bo je艣li ja 藕le naucza艂em przez 33 lata, to... je艣li ja wyrzucam z艂e duchy z tego mojego/naszego 艣wiata z艂ym duchem, to... To nie wiem, czy zwyk艂y artyku艂, ksi膮偶ka wystarcz膮. Mam wra偶enie, 偶e ju偶 po kryjomu nade mn膮 i moj膮 rodzin膮 (?) kto艣 egzorcyzmy odprawia(艂).

Nic nowego pod S艂o艅cem si臋 nie wydarzy艂o. Zwyk艂e sprawy naszej codzienno艣ci, jak chleb. W 偶yciu cz艂owieka wierz膮cego, zw艂aszcza. Nie mam w膮tpliwo艣ci – obaw! - 偶e b臋dzie ich przybywa艂o. To nie tylko raczej od艣wi臋tne spory o pedofili臋 (ksi臋偶y), o in vitro, (w konsekwencji?) o ksi臋dza Lema艅skiego, o zwi膮zki partnerskie, o Golgota Picnic, wystawy w muzeach, artyku艂y w prasie (wrogiej), w tym o pos艂ugiwanie si臋 papie偶em, o profesora Chazana, o 偶ycie po 偶yciu starych nowych spraw. Nie tylko o katechez臋 powszechn膮 w polskich szko艂ach. O prawo do g艂o艣nego my艣lenia, m贸wienia i pisania. Ju偶 nie o Rok Wiary (i Rozumu), kt贸ry z wiatrem przemin膮艂, bez 艣ladu i trop贸w u nas na przysz艂e lata. 

Diecezjalna kuria w Legnicy wyskoczy艂a z apostazj膮, pismem pogrozi艂a swoim diecezjanom, palcem wszystkim Polakom, maj膮cym dzieci w szko艂ach. Tego b臋dzie lawina. Bo takie jest wykszta艂cenie ksi臋偶y? Taki dzisiaj sps贸b egzekwowania w艂adzy w diecezjach, tej tamtej. Ich 偶ycie jest w wi臋kszo艣ci poza naszym 艣wiatem. Poza pojmowaniem 艣wiata i praw.

Bo taka jest wiara Polak贸w, w wi臋kszo艣ci, nie si臋gaj膮ca my艣leniem rozumu w艂asnego i drogi my艣li wsp贸艂czesnej, w tym wielkich, szacownych i 艣wi臋tych my艣licieli katolickich?! Z zaniedbanym Soborem Watyka艅skim II i encyklikami papie偶a, kt贸remu si臋 raz(?) powiedzia艂o, 偶e "jest postawa mi艂o艣ci intelektualnej, kt贸ra si臋ga aspekt贸w istotowych i konstytutywnych rzeczywisto艣ci 艣wiata, cz艂owieka i Boga". Wielu zrobi „a kysz” nade mn膮, za tego wszystkiego wyliczanie. Tylko, i za przypomnienie. Bro艅 Bo偶e – nikt z tamtej strony nie wejdzie w dialog. Nie mam nazwiska, wykszta艂cenia teologicznego... podobno nie szanuj臋 pr贸艣b i rad m膮drzejszych ode mnie (tak偶e tych, kt贸rzy maj膮 racj臋 z urz臋du), twierdz臋 podobno, 偶e mam/mia艂em sw贸j spos贸b na nauczanie religii katolickiej, a oni musz膮 dzisiaj sami d藕wiga膰 i prostowa膰 wyniki mojej 33-letniej? kr贸tszej? d艂u偶szej? Pracy - w duchu nauki Pisma 艢wi臋tego, nauki Ko艣cio艂a i Papie偶y. Tak si臋 rzeczy u nas maj膮, niech spr贸buj膮 (kto艣) zaprzeczy膰!

Jak to jednak ma si臋 do tezy o wierze za艣lepionej?

Przytocz臋 par臋 dzisiejszo-wczorajszych post贸w:

1) „Czytam. Dworkin pokazuje, 偶e wielu ludzi, mimo 偶e nie wierzy w Boga, jest religijnych. I pr贸buje na tym stwierdzeniu budowa膰 porozumienie mi臋dzy lud藕mi religinymi, kt贸rzy wierz膮 w Boga i lud藕mi religijnymi, kt贸rzy w Niego nie wierz膮. Pytanie tylko, czy ludzie zechc膮 si臋 przyzna膰 do swej religijno艣ci” (z konta ks.prof. A.Dragu艂y). Dyskusja pod nim jest ciekawa. Rozwinie si臋 dalej szerzej, a偶 po Strach贸wk臋 i moj膮 diecezj臋? Wpisuj臋 komentarz - „Nowe "Idzie nowych ludzi plemi臋" idzie? Daj Bo偶e! Ja - jeszcze z tamtych czas贸w, ju偶 nie na dzisiaj, dzisiaj w艂a艣ciwie m贸j ko艣ci贸艂 m贸wi mi "a panu ju偶 dzi臋kujemy". Ale chyba nie mam co oczekiwa膰 od "nich" podzi臋kowa艅 (do艂膮czam link na ksi膮偶eczk臋 z kazaniami kard. Wyszy艅skiego, wyja艣nia艂em ju偶 dlaczego mieli艣my Jego publikacje i si臋 je czyta艂o w naszym domu) :-)

W innym po艣cie ten sam Autor - "... nikt wsp贸艂cze艣nie nie czeka na zezwolenie ze strony Ko艣cio艂a, a [jego?] negatywna opinia nie wp艂ynie na decyzje producenta. O wiele bardziej owocne mo偶e by膰 wej艣cie w merytoryczn膮 polemik臋 ni偶 krytyka. Merytoryczna polemika przeniesiona na powa偶ny i wy偶szy poziom mo偶e o wiele mocniej pokaza膰 mia艂ko艣膰 krytykowanego pomys艂u ni偶 zjadliwo艣膰, z艂o艣liwo艣膰 czy protest. Oka偶e si臋 bowiem, 偶e problem jest sztuczny jak wydmuszka. Z pozoru jajko, w istocie – puste... r贸偶ne – przyk艂ady m贸wi膮 o tym samym: o konieczno艣ci dialogowego wkraczania w przestrze艅 publiczn膮 i brania udzia艂u w debacie publicznej." Sm臋tnie komentuj臋 - Ja ju偶 chyba tego nie doczekam, w mojej gminie, parafii, diecezji itd.

2) "Jest niedziela. Wr贸ci艂em z Ko艣cio艂a, a dzi艣 Ewangelia by艂a o braterskim napomnieniu. Korzystam z tego co podpowiada Ewangelista Mateusz i bior膮c 艣wiadk贸w z fb , napominam kieleckiego bp Kazimierz Ryczana, by g艂osi艂 zawsze s艂owo Bo偶e , a nie w艂asne. By g艂osi艂 Dobr膮 Nowin臋, a nie s艂owa nienawi艣ci, czy k艂amstwa. Kilka dni temu z okazji kolejnej rocznicy sierpnia hierarcha stwierdzi艂, 偶e "S" zosta艂a zdradzona, 偶e jest zagro偶ona podst臋pem i przemoc膮 pseudodemokracji. Nie s膮 to pierwsze takie s艂owa tego biskupa. Od dawna pos艂uguje si臋 j臋zykiem walki i szukania wroga, nie pokrzepia, lecz gani, nie daje nadziei, ale utwierdza w beznadziei. To dok艂adnie wbrew nauczaniu Papie偶a Franciszka. To wbrew przykazaniu mi艂o艣ci, kt贸re przyni贸s艂 na 艣wiat Chrystus. Racj臋 ma moim zdaniem Dominikanin Tomasz Dostatni, kt贸ry stwierdza, 偶e takie kazanie wyprowadza ludzi z Ko艣cio艂a.

Dlatego z trosk膮, ale stanowczo upominam Biskupa Kazimierza Ryczana, by zaprzesta艂 g艂osi膰 takich homilii. Nie czyni臋 tego, by walczy膰 z Ko艣cio艂em, ale o Ko艣ci贸艂. O Ko艣ci贸艂 dla wszystkich wiernych, dla ka偶dego wierz膮cego cz艂owieka, kt贸ry jest drog膮 Ko艣cio艂a, a bez kt贸rego Ko艣ci贸艂 obumiera. :-) (z konta Piotra Polma艅skiego). Moja droga-prawda-偶ycie dopisa艂a komentarz - „A ja upominam z bratersk膮 偶yczliwo艣ci膮 tych polskich (jednopartyjnych) pasterzy, kt贸rzy traktuj膮 nas jakby艣my stali tam, gdzie kiedy艣 ZOMO i oni musz膮 chroni膰 ko艣ci贸艂 przed nami, w imi臋 swoich pogl膮d贸w i prawowiernych owieczek, pilnuj膮c tajno艣ci, nieszczero艣ci wobec... nas, z wiadomych powod贸w, nawet tego nie zauwa偶aj膮 u siebie, same belki w naszych oczach i 偶yciach :-(
Ani chybi mamy w Polsce dwa Ko艣cio艂y, pisowsko-narodowy i zwyczajny, "odwieczny" apostolski :-) Szkoda :-(

Na stronie na Fb „wiara i rozum”, kt贸r膮 za艂o偶y艂em jaki艣 czas temu, wpisa艂em posta: Czy jest problem mijania si臋 z prawd膮? brakiem szczero艣ci? k艂amania? przez ksi臋偶y (r贸偶nego szczebla hierarchicznego), czyli w skr贸cie Ko艣cio艂a w Polsce? W zwi膮zku z wypowiedzi膮 pos艂a Niesio艂owskiego i w艂asnym do艣wiadczeniem w tej kwestii.
Jurek zareagowa艂 po swojemu - „No to mnie rozbawi艂e艣 J贸zefie. I zasmuci艂e艣 r贸wnocze艣nie. Takiego asa wyci膮gn膮艂e艣 przeciwko ko艣cio艂owi. I dziwisz si臋, 偶e masz w swojej parafii proboszcza przeciwko sobie. Przez szacunek, ale dla samego siebie powstrzymuj臋 si臋 przed epitetami jakimi trzeba by obdarzy膰 tego pana... mo偶emy rozmawia膰, ale nie wok贸艂 oszczerstw tego cynicznego cz艂owieka. Naprawd臋 nie widzisz zwi膮zku postawy Twojego ko艣cio艂a wobec Ciebie przy takiej retoryce i pogl膮dach???... Ja na to - Twoje rozbawienie cieszy, lepsze ni偶 zasmucenie. Jednak pytania s膮 szczere. "Czy jest problem mijania si臋 z prawd膮? brakiem szczero艣ci? k艂amania? przez ksi臋偶y (r贸偶nego szczebla hierarchicznego), czyli w skr贸cie Ko艣cio艂a w Polsce?" Itd.itp. Czemu nazywasz to dzia艂aniem przeciwko ko艣cio艂owi? I widzisz zwi膮zek z postaw膮 mojego ko艣cio艂a hierarchicznego parafialno-dekanalno-diecezjalnego przeciw nam? Epitety wobec pos艂a Niesio艂owskiego, mnie itd. niczego nie zmieniaj膮 w perspektywie pyta艅, cho膰 by mnie smuci艂y. Oczekuj臋 rozmowy, nie epitet贸w. Mog臋 艂膮czy膰 „postaw臋 mojego ko艣cio艂a wobec mnie” z faktem udost臋pniania CZYICH艢 wypowiedzi, ale wystawia im to kiepsk膮 cenzurk臋. To jest szukanie pretekst贸w, chyba tylko! Ale Ty te偶 lubisz ucieka膰 od pyta艅, zapomnij na chwil臋 o PO i Niesio艂owskim. Odnie艣 si臋 do pyta艅; "Czy jest problem mijania si臋 z prawd膮? brakiem szczero艣ci? k艂amania? przez ksi臋偶y (r贸偶nego szczebla hierarchicznego), czyli w skr贸cie Ko艣cio艂a w Polsce?" Kolejne postawi艂em w po艣cie o katechezie, co do kt贸rej nie odm贸wisz mi chyba kompetencji. Zaraz dam wpis/post, kt贸ry zn贸w zb臋dziesz?
Ale pomi臋dzy postami na r贸偶nych kontach i profilach - „ Ko艣ci贸艂 to my, w 艣wiecie realnym. Nie jacy艣 "oni". 艢wietnie to wyrazi艂 przytoczony w innym miejscu ks. prof. A.Dragu艂a.

Moje my艣lenie jest perfidnie oczywiste (proste): - „Jeste艣my Ko艣cio艂em. Nasz (publiczny) g艂os b臋dzie si臋 liczy艂 coraz bardziej. Stanowimy 99% z przecinkami jego dusz. My jeste艣my 偶yciem naszego Ko艣cio艂a w 艣wiecie wsp贸艂czesnym. W艂adza hierarchiczna z papie偶em na czele (i sobory) b臋dzie decydowa膰 zawsze g艂贸wnie w sprawach doktryny wiary, co do kt贸rej wi臋kszo艣膰 z nas nie zg艂asza ambicji autorskich i pretensji do przeg艂osowywania :-) Ma prawo wypowiada膰 si臋 ka偶dy z nas, pose艂 te偶. My mo偶emy jak umiemy odpowiada膰, dyskutowa膰, wybiera膰... Jest ju偶 jako-tako OK! No, mo偶e dopiero b臋dzie. Jak zaczniemy zabiera膰 g艂os. Starzy. I m艂odzi. M艂odzi. I starzy. W miastach. I na wsi. W Strach贸wce?! Te偶.

A oto zapowiedziany powy偶ej post: - „Sprawa katechezy w polskich szko艂ach po 25 latach rodzi pytanie, jak opisa膰, jakie wnioski postawi膰, dyskusj臋 zacz膮膰 o zderzeniu tradycyjnego nauczania ko艣cielnego z nauczaniem szko艂y polskiej 2014. Dw贸ch 艣wiat贸w i jakby jednego. Na poziomie obrazu 艣wiata, tre艣ci, metod, podr臋cznik贸w, adaptacji, wchodzenia w relacje, budowanie wsp贸lnoty (jednej, nie dw贸ch!!)? Religia (ko艣ci贸艂) jako wiara i rozum w uj臋ciu encyklik/i 艣w. JPII i Soboru Watyka艅skiego II da艂aby sobie rad臋. Podr臋czniki mo偶na dostosowa膰, s膮 wzory 艣wiatowe, z pe艂n膮 wsp贸艂czesno艣ci膮 osi膮gni臋膰 cz艂owieka my艣l膮cego, poznaj膮cego, otwartego, nowych idei edukacyjnych, wizji szkolnych, jednym s艂owem homo sapiens. Ale nastawienia, tradycjonalizm, zagubienie w 艣wiecie my艣li ludzkiej nauczaj膮cych i system贸w ich kszta艂cenia... (mniemanie o wy偶szo艣ci, zamkni臋cie, niech臋膰/l臋k przed dialogiem, w艂asne osobiste problemy...) ???” 

I zaraz dok艂adam autokomentarz - „Od razu przychodzi refleksja/pytanie o miejsce, pozycj臋? katechet贸w 艣wieckich w 偶yciu tzw wsp贸lnot lokalnych: parafii, gmin, stowarzysze艅... Ich obecno艣膰, ich g艂os we wszystkich sprawach publicznych, zw艂aszcza szkolno-parafialnych. Czy pokazuj膮 swoje my艣艂enie? Je艣li na tych polach nic nie znacz膮, i nie maj膮 nic do powiedzenia, to c贸偶 po takich katechetach? Cz艂owiek nie nauczy czego艣, czego sam nie ma. Przestraszony zal臋kniony, niepewny siebie i swej wiedzy, talent贸w... to przekazuje uczniom. To nie jest tylko kwestia przygotowa艅 formalnych, papier贸w, cech psychologicznych, ale ca艂ej osobowo艣ci O-S-O-B-Y! W 艣wiecie mo偶na na si艂臋 偶y膰 i pracowa膰 bez tego, w religi si臋 nie da, grozi fundamentalnym i deformuj膮cym fa艂szem. Bo religia to sprawa relacji sensu stricte o-s-o-b-o-w-y-c-h! A Ko艣ci贸艂 - w-s-p-贸-l-n-o-t-y os贸b! Tr贸jca 艢wi臋ta jest wsp贸lnot膮 os贸b Boskich! „

Prosz臋 o modlitw臋 o otwarto艣膰 na dzia艂anie Ducha 艢wi臋tego dla ksi臋偶y chrystusowc贸w na czas rekolekcji zakonnych oraz skupienia uczestnik贸w Seminarium odnowy w Duchu 艢wi臋tym. Z Fb wylogowuje si臋 dla wi臋kszej modlitwy do najbli偶szej niedzieli.” (z konta ks. T. Ludwickiego SChr) OCZYWI艢CIE!

3) Gratuluj臋 minister Bie艅kowskiej. Trudno si臋 nie cieszy膰 z ka偶dego Polaka na wysokim stanowisku w Europie. Cho膰 艣ci膮ga to na mnie krytyk臋 innych Polak贸w, kt贸rzy z tego si臋 nie ciesz膮. Jak zwykle bywa艂o w naszym narodzie, widz膮 tylko swoje partie :-)
Kto艣 zaproponowa艂 tak膮 stron臋 Polak Polakowi PolakiemNie wiem jeszcze co zacz, ale mo偶na szlifowa膰 podobn膮 postaw臋. Dlaczego si臋 nie cieszy膰, skoro moje marzenia o Polsce w Europie si臋 zi艣ci艂y? A 偶e wszystko mo偶na doskonali膰, zgoda.

Tym, kt贸rzy z wn臋trza polskiego Ko艣cio艂a Katolickiego upominaj膮 mnie za to - „czy ka偶dy Polak na wysokim stanowisku powinien by膰 motywem radosci dla Polakow” odpowiadam - „Czemu nie? Wsp贸艂tworzymy Europ臋 i 艣wiat. Biezremy wi臋ksz膮 odpowiedzialno艣膰! Czy Bie艅kowska ma co艣 strasznego za uszami?”... k
Komu艣 wyrywa si臋 nawet (bezrozumne, za艣lepione emocjami zdanie) - „O ile pami臋tam Feliks Dzier偶y艅ski te偶 mia艂 polskie pochodzenie i piastowa艂 bardzo wa偶ne stanowisko w pewnym systemie, kt贸re chcia艂o by膰 mi臋dzynarodowym. Czy to te偶 powinno by膰 dla nas 藕r贸d艂em rado艣ci i narodowej dumy”. Zabola艂o mnie bardzo, zepsu艂o ponad po艂ow臋 dnia. Wierz臋, 偶e to tylko chwilowa z艂a dyspozycja, nie wykre艣lam tego m膮drego cz艂owieka z grona znajomych wierz膮cych Polak贸w.

Dopisuj臋 komentarz ponad spi臋ciami, rozgoryczeniami, fa艂szywymi nutami w 偶yciowej partyturze wiary i rozumu. „Nie ma nieci膮g艂o艣ci dziej贸w. Rozwijaj膮 si臋, tocz膮... Dla mnie najpi臋kniej jak mog膮 i mog艂yby(?) od 16 pa藕dziernika 1978. To wyznaj臋, g艂osz臋... taka moja fenomenologia ducha. Ducha wolno艣ci, godno艣ci, objawiania prawdy, odpowiedzialno艣ci. Daje mi to najg艂臋bszy pok贸j ducha i gotowo艣膰 na spotkanie 艣mierci. Ni mniej, ni wi臋cej. U mnie - to nie polityka, to raczej eschatologia.... Pocieszaj膮 tak偶e statystyki – postaw/os贸b/znajomych na Fb „lubi膮cych” jest wi臋cej. Nielubi膮cych nie odtr膮cam, chc臋 rozumie膰 :-)

Gratuluj臋 wybranym w艂a艣nie paniom i panu do Senatu RP ! Wszyscy z PiS-u! Dlaczego nie bra膰 przyk艂adu ze sportowc贸w, kt贸rych wielcy i mniejsi mistrzowie trenuj膮 i ucz膮 gratulowa膰 zwyci臋zcom w艂a艣nie z najtrudniejszej pozycji, przegranych? W 艣wiecie polityki te偶 powinna ta sztuka panowa膰. Wci膮偶 mamy si臋 czego uczy膰.
Czas gratulacji niech zast膮pi czas z艂orzeczenia! I panuj膮cej i opozycyjnej poprawno艣ci politycznej, nawet ko艣cielnej :-) "Bo to jest moja Matka, ta ziemia! Bo to jest moja Matka, ta Ojczyzna" (艣w. JPII). Bior臋 j膮 "t臋cz膮 zachwytu od zarania dziej贸w" (CK Norwid). Byli prezydenci USA Bill Clinton i George Bush – rywalizuj膮cy ze sob膮 w czasie aktywnej polityki - utworzyli na emeryturze wsp贸lny fundusz stypendialny dla kszta艂cenie przysz艂ych lider贸w Ameryki (i 艣wiata ca艂ego). Chcieli i potrafili :-) ♥ 

Mamy niezwyk艂y urodzaj! Tusk, Bie艅kowska, senatorowie (jeszcze nazwisk nie pami臋tam), kiedy艣 Kwa艣niewski w Kijowie, Buzek w Europie. Od 34 lat Wa艂臋sa... oby tak dalej :-)
Sztuka ratuje od g艂upoty zalewu, pi臋kno zbawi 艣wiat. Mnie w艂a艣nie w tej chwili... ze mnie zdejmuje dzisiejszego troch臋 ci臋偶aru :-) Dzieli膰 zwyk艂e ludzkie fascynacje, czucie pi臋kna, 艣wiata, 偶ycia... kt贸re przywraca cos nam, "zachwyca do pracy" (CKN). Ponadpartyjnie, ponadreligijnie :-) Uff!

S艂ucham przem贸wienia Prezydenta Komorowskiego w Berlinie, W Parlamencie Niemiec! Jak si臋 nie cieszy膰! Jak nie 艣piewa膰 hymnu dzi臋kczynienia za tak膮 Polsk臋, tak膮 Europ臋, taki 艣wiat! To te偶 jest moja droga-prawda-偶ycie! Cz膮stka, atom "odmienionego oblicza ziemi, tej ziemi"
A us艂ysze膰 od pani kanclerz Merkel, 偶e "s艂ucha膰 Prezydenta Polski przemawiaj膮cego w parlamencie niemieckim w 75-rocznic臋 wybuchu II Wojny 艢wiatowej jest zaszczytem" to...! Mo偶e dla innych Polak贸w to nic nie znaczy, ale b臋d膮 po swojemu szydzi膰, ja jestem poruszony (wzruszony!). TAK! Na sali by艂 te偶 Prezydent Niemiec, pastor Gauck. Pani Kanclerz jest c贸rk膮 pastora. To te偶 dla wielu moich przeciwnik贸w katolik贸w polskich jest nic... niczym. Kantem i Nitschem filozofia niemiecka stoi, kiedy艣 si臋 偶artowa艂o. Maj膮 filozof贸w, pisarzy, naukowc贸w... maj膮 i swoj膮 - ci臋偶k膮 g艂贸wnie dla innych(?) - histori臋. Brakiem szacunku i mistrzostwem w jego okazywaniu wiele sobie nie dodamy.

4) „Zwyk艂e przepisywactwo kronik rodzinnych staje si臋 wo艂aniem (oskar偶eniem?) mojego dzisiejszego ko艣cio艂a parafialno-dekanalno-diecezjalnego? O wiar臋 za艣lepion膮? I za艣lepiaj膮c膮? Niemi艂osiern膮? Czy zakulisowe "przekle艅stwo" b臋dzie si臋 ci膮gn臋艂o za mn膮 do 艣mierci? Tego si臋 nie boj臋. Dziwi臋! "Z tego wielkiego zdziwienia" co艣 si臋 ci膮gle rodzi ♥ :-) … Do艂膮cz臋 to do komentarzy pod wczorajszym postem o "Niezwyk艂ych imieninach Marii Kr贸lowej z Annopola". Eh! gdyby jeszcze dzisiaj nasz ko艣ci贸艂 nie by艂 w Ojczy藕nie, Matce naszej - pierwszym opozycjonist膮!... 
Opublikowa艂em zdj臋cia z pielgrzymek do Sk臋pego, Gietrzwa艂du, 艢wi臋tej Lipki, Kodnia... troch臋 ponad dwa lata temu, a wydobywam je na jaw jakby z zamierzch艂ej przesz艂o艣ci naszej gminy i parafii Strach贸wka. Kto si臋 dzisiaj zajmuje u nas integracj膮? Co si臋 wydarzy艂o? Dlaczego brak dialogu? Ka偶dy na swojej stronie, swojej dzia艂ce, w swoim stowarzyszeniu, k贸艂ku...?!
Jeste艣my stra偶nikami Pami臋ci i To偶samo艣ci. Na ile jeste艣my w stanie j膮 odkrywa膰, zachowywa膰. Jeste艣my nimi bogaci. Na wieki :-)

5) „S艂ucha艂em w TOK FM programu Cezarego 艁asiczki z udzia艂em Dominiki Koz艂owskiej redaktor naczelnej miesi臋cznika "ZNAK" nt. pedofilii w Ko艣ciele. Pani redaktor stwierdzi艂a, 偶e w tej chwili mamy w skali kraju 27 wyrok贸w s膮dowych. S膮 r贸wnie偶 sprawy rozpoznane, ale jeszcze bez wyrok贸w. Pytany kiedy艣 o skal臋 zjawiska na konferencji rzecznik Episkopatu odpowiedzia艂, 偶e Ko艣ci贸艂 nie ma takich danych. Prawda, czy fa艂sz ?” (z konta Piotra Polma艅skiego)
Ja - Kiedy s艂ysz臋 t艂umaczenie kurialist贸w legnickiej kurii (nt. apostazji) to flaki si臋 przewracaj膮. G艂upot臋 strzelili. Zamiast przyzna膰, przeprosi膰 - kr臋c膮, motaj膮 si臋. Wstyd przynosz膮 rozumowi i ko艣cio艂owi (z ma艂ego "k"). "Autor nie jest prawnikiem ko艣cielnym"! Fuj. Ludzie! nie b贸jcie si臋 ich. Non abbiato paura! To nie ma wiele wsp贸lnego z prawem, tylko ze zwyk艂膮 wiar膮 i rozumem. Nie ma wiary bez my艣艂enia. /Podpisano - katecheta/
- ... skoro ice bucket... jest okultyzmem i zawieraniem przymierza z szatanem... to, o kurcze,czym do cholery byl Janowy chrzest?..w dodatku na samym Jezusie?... czym jest chrzest naszych ma艂ych, niewinnych, bezbronnych dzieci w ko艣ciele... a偶 si臋 boj臋 pomy艣le膰 ;-) ...KATOLICY... w co wy wdepli艣cie????!!!!! (z konta Renaty na emigracji, za kt贸r膮 potrafi sk艂ada膰 Bogu dzi臋kczynienie, w Anglii). Takich mie膰 znajomych na Fb, bezcenne :-)

- S艂ucham dyskusji z udzia艂em ks. red. Henryka Zieli艅skiego (naczelny z Tygodnik Idziemy) i Jaros艂awem Makowskim, teologiem, dyrektorem Instytutu Obywatelskiego. "Je艣li to jest wy艂膮czanie si臋 od poznawania prawd wiary to...". Nie, przewa偶nie jest wy艂膮czanie si臋 od bardzo nudnych lekcji, katechet贸w, katechetek, tak bez habit贸w i sutann, jak i w sutannach i habitach. Mam 33-letnie do艣wiadczenie katechizowania oraz siedmioro dzieci, kt贸re ucz臋szczaj膮 lub ucz臋szcza艂y na lekcje religii na wszystkich poziomach nauczania (nas艂ucha艂em si臋 od nich!). Wi臋c wiem. Swoich uczni贸w za wszystkie w艂asne nudziarstwa przepraszam. I za niecierpliwo艣膰, z艂o艣ci... I'm so sorry. Prosz臋 Was o mi艂osierne wybaczenie :-(

6) „Blaise Pascal twierdzi(艂), 偶e wszelkie racjonalne potrzeby cz艂owieka obracaj膮 si臋 w niwecz bez ostatecznej potrzeby ponad-racjonalnej. I co艣 w tym jest. Czymkolwiek nasyci si臋 cz艂owiek, przesyci si臋 i zacznie odczuwa膰 mentalnego "kaca", pr贸buj膮c nadmiaru doczesno艣ci jako ekwiwalentu potrzeb wewn臋trznych. Nadmiar taki bez ponad-doczesnego wymiaru zawsze okazuje si臋 niedomiarem. Cz艂owiek, kt贸ry nie znajdzie ukojenia wewn膮trz siebie jest wiecznie g艂odny i nieszcz臋艣liwy - ilekolwiek ma koni mechanicznych pod mask膮, jakkolwiek wystrza艂ow膮 topmodelk臋 obok i fur臋 pieni臋dzy. Nic to nie daje, kiedy nie zrozumie cz艂ek, 偶e ma ju偶 wszystko, ca艂y Kosmos pod stopami i nic to nie da, je艣li tylko nie odnajdzie siebie samego. Cz艂owiek wewn臋trznie pe艂ny, u-to偶samiony (z sob膮) nie potrzebuje wiele, aby czu膰 si臋 nasyconym. Co jednak jest bardziej to偶same z cz艂owiekiem ni偶 on sam taki, jakim jest w doczesno艣ci? Trudno odnale藕膰 odpowied藕, ale Pascal pomaga w znalezieniu drogi. To geniusz, dlatego uwielbiam czyta膰 Jego my艣li” (z konta Bartosza Bednarczyka, kochanego zdeklarowanego m膮drego ateisty :-). M贸j komentarz - No, no! Dzi臋kuj臋. Z tym, 偶e to znalezisko – dla mnie - te偶 jest b. racjonalne, a mo偶e nie by膰? Dla homo sapiens

Moje my艣li - Wsp贸lnota czyni cuda! Pomy艣la艂em o moim/naszym zaanga偶owaniu w pielgrzymk臋 Jadowa do Loretto w 1989? 1990? kiedy zapraszali艣my, 艣ci膮gali艣my na ni膮 m艂odych z Legionowa, z gitarami. I lata cud贸w katechetyczno-ewangelizacyjnych 1982-89, w kt贸rych mieli艣my udzia艂. Kt贸re widzieli艣my w艂asnymi oczami, sercem, rozumem... cia艂em uduchowionym, duchem uciele艣nionym! Nie m贸wi膮c o Solidarno艣ci Narodowej lat 1980/81. Czy jeszcze do偶yj臋 reaktywacji w mniejszej/wi臋kszej skali? W膮tpi臋.

7)Rosyjska politolog: Putin chce przywr贸ci膰 rozk艂ad si艂 z XIX w.U nas te偶 niekt贸rzy chc膮 zawraca膰 kijem Wis艂臋, bo im XXI wiek si臋 nie podoba :-(
Udost臋pniam profil na blogu radnej Krystyny O艂dak "Praca w Radzie Gminy Strach贸wka" - Przycina艂 kocio艂 garnkowi :-) (oczywi艣cie je艣li nie zmieni艂a, nie wycofa艂a czego艣 z opisu otwarcia sali w Jadwisienie! Manipulacja postami na ich kontach jest cz臋st膮 praktyk膮,ostatni przyk艂ad: znikaj膮ce zdj臋cie na blogu Stowarzyszenia Przyjaci贸艂 Strach贸wki):
"Ani przy krzy偶u w Annopolu, ani w 艣wietlicy w Jadwisinie nie pami臋tali艣cie o historii wi臋kszej ni偶 Wasze 偶yciorysy i drogi kariery! O Duchu Wolno艣ci z 1980/81, kt贸ry ODMIENI艁 OBLICZE ZIEMI, TEJ ZIEMI! Kt贸ry jest na zawsze wpisany w nasze dzieje najnowsze i moj膮 drog臋-prawd臋-偶ycie, wi臋c tak偶e w tablic臋 upami臋tniaj膮c膮 zabitych w 1944 i 艣ciany sali w Jadwisinie, kt贸re widzia艂y uroczysto艣膰 po艣wi臋cenia Krzy偶a na mszy w Jadowie (w ko艣ciele p.w. Znalezienia Krzy偶a 艢wi臋tego), procesyjne przeniesienie GO i zawieszenia w 艣wietlicy OSP. Wiem, 偶y艂em wtedy, by艂em tam, szed艂em, przemawia艂em, modli艂em si臋 z "polskim ludem". Na ramieniu mia艂em opask臋 "SOLIDARNO艢膯". Was tam wtedy nie widzia艂y oczy moje. W 2011 nie chcieli艣my upami臋tni膰 30 roczicy za艂o偶enia Solidarno艣ci w gminie, w dniu 3 Maja1981. Kto wyzna, przyzna, wyja艣ni ?! Czy ma pozosta膰 jak w najwi臋kszej Dobrej Nowinie dla 艣wiata, 偶e "zebrali si臋 ze starszymi, a po naradzie dali 偶o艂nierzom sporo pieni臋dzy i rzekli: Rozpowiadajcie tak: Jego uczniowie przyszli w nocy i wykradli Go, gdy艣my spali. A gdyby to dosz艂o do uszu namiestnika, my z nim pom贸wimy i wybawimy was z k艂opotu. Ci wi臋c wzi臋li pieni膮dze i uczynili, jak ich pouczono. I tak roznios艂a si臋 ta pog艂oska mi臋dzy 呕ydami i trwa a偶 do dnia dzisiejszego." P贸ki 偶ycia, p贸ty wszystko mo偶na naprawi膰! W otwartym dialogu!”

Wpisuj臋 w d艂ugim komentarzu z linkiem - „Czyta膰 o innych (kulturach?), by zrozumie膰 siebie (nasz膮 kultur臋?) - "Szczero艣膰 jest tu aktem desperacji, skrajnej g艂upoty lub najwy偶szego zaufania. Zbi贸r reporta偶y Ramity Navai pozwala nam przyjrze膰 si臋 tehera艅czykom poprzez pryzmat kultywowanych przez nich k艂amstw. Po to w艂a艣nie, by odkry膰 w nich g艂臋boko skrywan膮 prawd臋. Jak mo偶na 偶y膰, pyta autorka, w sta艂ym rozdarciu, jak pozosta膰 wiernym sobie w ramach systemu, w kt贸rym cz艂owiek zmuszony jest k艂ama膰, by przetrwa膰?... W piekle k艂amstw nie ma prywatno艣ci... zmuszeni byli w mniejszym lub wi臋kszym stopniu ukrywa膰 prawdziwe oblicza. Jakie偶 to oblicza zatem mo偶na ujrze膰 w "Mie艣cie k艂amstw" i na ile s膮 one prawdziwe?... na my艣l przysz艂y mi od razu wyborne zdania z "Dzikiej kaczki" Ibsena: "Niech偶e pan nie pos艂uguje si臋 obcym wyrazem 'idea艂y'. Przecie偶 na okre艣lenie tego mamy pi臋kne rodzime s艂owo: k艂amstwa"... czy my sk膮d艣 tego nie znamy?... Ju偶 w Koranie wyra藕nie napisano, 偶e k艂amstwo w imi臋 wy偶szego dobra jest ze wszech miar aprobowane, przeto tehera艅czycy opisani w ksi膮偶ce Navai k艂ami膮, by zachowa膰 to najwy偶sze dla nich dobro - godno艣膰, 偶ycie, w艂asne "ja". K艂ami膮, rozkrzy偶owani mi臋dzy brzemieniem religijnych nakaz贸w a szczerymi ludzkimi pragnieniami, nami臋tno艣ciami i d膮偶eniami, z ka偶dym 艂garstwem zapewne gotowi podpisa膰 si臋 pod stwierdzeniem Camusa, 偶e by膰 wolnym, to m贸c nie k艂ama膰." R-E-W-E-L-A-C-J-A! I jaki szybki "na czasie" g艂os ze 艣wiata. Temu, kto szuka prawdy wszystko sprzyja... Veritas splendor!”

8) Kolejne pozdrowienia z Gruzji: "Hej! Jeste艣my w Batumi, s艂o艅ce, pla偶a i Morze Czarne. Jutro ruszamy w drog臋 powrotn膮 do domu. Trzymajcie kciuki. Pozdrawiamy, 艁-jak 艁azarz, K-jak Kasia :-) "
Refleksja si臋 nasuwa. Oni w Gruzji, Hela wr贸ci艂a ze Szkocji, Jasiek z Brukseli, inna bardzo znana i bardzo rozpoznawalna absolwentka z RzN w Indonezji... o innych mo偶emy nie wiedzie膰, gdzie, co robi膮, pracuj膮, widz膮, zwiedzaj膮, studiuj膮, poznaj膮.... 偶ycie i 艣wiat 2014. Bardzo, bardzo ich potrzebujemy! Ich odwagi, wizji siebie i 艣wiata. Teraz – z tym wszystkim, z ca艂ym osobowym wyposa偶eniem, skarbem niepowtarzalnym – bardzo ich zach臋cajmy do obecno艣ci w naszej wsp贸lnej przestrzeni my艣li, obecno艣ci w Internecie! We wszystkich naszych dyskusjach, sporach, dzieleniu si臋 (g艂osem absolwent贸w)... bogactwem istnienia! Warto o tym rozmawia膰 i nag艂a艣nia膰 w szkole, gminie, parafiach naszych, zwi膮zanych granicami 偶ycia i dziej贸w Strach贸wki. To nie jest ju偶 nasz/wasz stary staro艣wiecki 艣wiat. I to se ne vrati! Drodzy, ale cia艣ni tradycjonali艣ci! Trzymaj膮cy si臋 starych wyobra偶e艅. Bez marze艅? O wolno艣ci, podr贸偶ach, lepszym 艣wiecie, Europie, Polsce, gminie, parafii, Ko艣ciele!

A ja chyba dobijam do brzegu - „Jak jest? TAK jest! Nie musz臋 pisa膰 ju偶. Nie musze pisa膰 nowego s艂owa, o starym fa艂szu. B臋d臋 pewnie - p贸ki 偶ycia - pisa艂 rzeczy nowe, ci膮gle mi dawane w zachwycie (zachwytach). "W wieczne za-chwyceni" .
Dzisiaj (10 wrze艣nia) nam wypada/przypad艂a b艂ogos艂awiona rocznica. Wszystkim wi臋c b艂ogos艂awi臋 :-) 
ps.
Oczywi艣cie – przy tej okazji - prawdy nie zaniecham, ona niezale偶na, wolno艣膰 daje, ju偶 j膮 opublikowa艂em. A i na Post scriptum si臋 nawym膮drza艂臋m na t臋 okazj臋 ♥ :-)


Mo偶na powiedzie膰, 偶e na tym zdj臋ciu jest ca艂a nasza czw贸reczka. Ja za obiektywem. W艣r贸d 偶yj膮cych ju偶 tylko my, jubilaci... Tak wysz艂o, 偶e 1.5-2 godz. przed narodzinami Jana-Marii (26 sierpnia, im. 4 sierpnia) te偶 tam byli艣my, czekali艣my do ko艅ca, 偶eby nas nie wygnali z legionowskiej porod贸wki do szpitala w Nowym Dworze Maz. Ojciec m贸j by艂 Jan Chrzciciel (z 24 czerwca) :-)

9) Na Facebooku szaleje gra/zaproszenie, dobra gra, dobre zaproszenie, oby wszyscy wzi臋li udzia艂 (kiedy艣), by艣my dzielili si臋 swoimi najwa偶niejszymi ksi膮偶kami/lekturami: - „U mnie troch臋 inaczej, czyta艂em autorami, nie tytu艂ami. Ale co艣 wygrzebi臋 z pami臋ci, jakie艣 wspomnienie odczucia wagi lektury: 1) Tomasz Mann (chyba wszystko, co przet艂umaczone na polski) 2) R.Ingarden, Ksi膮偶eczka o cz艂owieku (i struktura 艣wiadomo艣ci z II tomu "Sporu o istnienie 艣wiata" 3) Malcolm Muggeridge, Something Beautiful for God 4) Fr猫re Roger, "呕y膰 tym, co niespodziewane" (Vivre l'inesp茅r茅 (journal 1972-1974) i "Niech twoje 艣wi臋to trwa bez ko艅ca" (Ta f锚te soit sans fin) 4) 艢wi臋ta Teresa z Avila, Dzie艂a zebrane (2 tomy)!! 5) Louis Bouyer, Wprowadzenie do 偶ycia duchowego 6) Ca艂y Lew To艂stoj 7) Ca艂y Dostojewski 8) Camus, Sartre "Drogi wolno艣ci" 9) Ernest Hemingway 10) Dokumenty Soboru Watyka艅skiego II i encykliki JPII Fides at ratio i Centesimus annus ps. Oczywi艣cie - ca艂y Cyprian Kamil Norwid!! Ale to za niepoj臋t膮 spraw膮 miejsca zamieszkania, kt贸re podarowa艂o TAKIE wi臋zi, odkrycia... z osob膮, rodzin膮, miejscowo艣ciami i 偶yje bez ko艅ca ♥
Andrzej nasz, kt贸rego trudno od pi艂ki do ksi膮偶ek zagna膰 te偶 poda艂 swoj膮 list臋!!:
1. "Mistrz i Ma艂gorzata" Michai艂 Bu艂hakow
2. "Folwark zwierz臋cy" George Orwell
3. "W艂adca pier艣cieni- dru偶yna pier艣cienia" J.R.R Tolkien
4. "W艂adca pier艣cieni- Dwie wie偶e" J.R.R Tolkien
5. "Modern football is Rubbish" Nick Davidson, Shaun Hunt
6. " Kubu艣 puchatek i przyjaciele" :v
7. "jak Wojtek zosta艂 Stra偶akiem" :v
8. "podr臋cznik od angielskiego"
9. "Opowie艣膰 wigilijna" Karol Dickens
10. „Rok 1984” George Orwell 
Dumny ojciec wpisa艂 Mu komentarz: „Andrzej'u w ten spos贸b wszed艂e艣 do doros艂ego 艣wiata (elit) ;-) ♥ , ale prosz臋 Ci臋, nie opuszczaj za du偶o lekcji i dni ;-) Wszak jeste艣 ju偶 doros艂y, mog臋 tylko w Ciebie wierzy膰, kocha膰 i prosi膰. Taki mamy system o艣wiaty (i rodzinny, Ko艣cio艂a Domowego).

PS.1
Gdzie tu jest wiara za艣lepiona (za艣lepiaj膮ca)? Dosz艂a do mnie, podpe艂z艂a, grotem bolesnym utkwi艂a g艂臋boko, w po艂膮czeniu dw贸ch? kilku? post贸w. Najbardziej w reakcji na wypowied藕 Jurka „Takiego asa wyci膮gn膮艂e艣 przeciwko ko艣cio艂owi. I dziwisz si臋, 偶e masz w swojej parafii proboszcza przeciwko sobie... Naprawd臋 nie widzisz zwi膮zku postawy Twojego ko艣cio艂a wobec Ciebie przy takiej retoryce i pogl膮dach?”
Przecie偶, bez najmniejszego zamiaru uw艂aczaniu komu艣, szczeg贸lnie Jurkowi, to jest dla mnie przyk艂ad za艣lepienia. Ja - przeciwko Ko艣cio艂owi?! Absurd bywa, jest za艣lepieniem, o艣lepieniem? Bo je艣li ja z艂ym duchem dobro w 偶yciu czyni艂em, to jakim duchem oni mnie dzisiaj s膮dz膮? A je艣li dobrym, to dlaczego mnie s膮dz膮, ods膮dzaj膮, na margines parafialno-dekanalno-diecezjalnego ko艣cio艂a DZISIEJSZEGO jedynie wypychaj膮, przemilczaj膮 ka偶de moje s艂owo (na dobre i na z艂e?), stosuj膮 ostracyzm medialny? Katechet臋, kt贸ry wytrzyma艂, przetrzyma艂 33 lata nauczania religii, postawy zawierzenia Bogu? Kt贸ry ka偶d膮 lekcj臋 religii zaczyna艂 pod krzy偶em stoj膮c na ko艅cu klasy, by nikomu nie przes艂ania膰 sob膮? M臋偶a wiernego. Ojca wielodzietnego. Solidarno艣ciowca i katechet臋 oskar偶anego przez SB, 偶e jest przyw贸dc膮 m艂odzie偶owej grupy terrorystycznej! Samorz膮dowca Wolnej Polski. Itd. itp. 
Kt贸ry chce przekaza膰 skarb wiary i rozumu (wiary rozumnej), zawsze wiary my艣l膮cej, nigdy bezmy艣lnej (bo nie ma wiary bez my艣lenia). Kt贸ry kiedys podj膮艂 zobowi膮zanie, 偶e cz艂owiekowi dusz臋, 艣wiatu ducha przywraca膰 chce. Kt贸ry ods艂oni艂 przed wszystkimi („i 艣wiata ca艂ego”) drog臋-prawd臋-偶ycie, kt贸re odczytywa艂 w 艣wietle Ducha 艢wi臋tego, zw艂aszcza 艣wiat艂a bij膮cego z nadzwyczajnego wydarzenia naszej epoki, KONKLAWE 16 PA呕DZIERNIKA 1978 – za co wszystko m贸wi臋 Bogu, nie Wam, pozw贸l odej艣膰 s艂udze swemu. Je艣li napisa艂em nieprawd臋 wyka偶cie, w kt贸rym punkcie sk艂ama艂em!

Je艣li mnie, za to 偶ycie i prac臋 s膮dz膮, jak Judasza i ZOMO, to kto艣 ich czym艣 o艣lepi艂. Na nic zaklinanie pokory. Owszem, dobrem z艂o zwyci臋偶aj. PRAWD膭. Nieumi艂owanie prawdy, brak szczero艣ci w zwyk艂ych ludzkich relacjach, rozmowach... Fa艂sz zabija moj膮 wsp贸lnot臋. O to mam pretensj臋 do wielu (wi臋kszo艣ci?) tzw. ludzi ko艣cio艂a w Polsce 2014 i pytam, pytam CO SI臉 TAKIEGO STA艁O?

PS.2
Historia nadal dzieje si臋 za dni naszych. Na naszych oczach, w TV. I w Internecie :-)

Przy sk艂adaniu dymisji rz膮du na r臋ce Prezydenta us艂yszeli艣my - "to jest tak偶e spointowanie 25 lat naszej wolno艣ci i 10 lat obecno艣ci w Unii Europejskiej... To powinno by 藕r贸d艂em satysfakcji dla nas wszystkich!" (Prezydent Komorowski). "Dzi臋kuj臋 wszystkim, kt贸rzy w trudnych chwilach modlili si臋 za mnie. Przepraszam tych, kt贸rzy nie mieli satysfakcji z mojej pracy dla Polski" (dotychczasowy Premier RP Donald Tusk, obecny Prezydent Rady Europejskiej).

PS.3
Siostra Alina Merdas RSCJ, autorka ksi膮偶ki, na kt贸r膮 da艂em link w tek艣cie, przeprowadzi艂a pierwsze Rekolekcje Norwidowskie w Strach贸wce (2003), a wkr贸tce potem zawioz艂a i osobi艣cie wr臋czy艂a list od naszej wsp贸lnoty szkolnej Janowi Paw艂owi II na Placu 艢wi臋tego Piotra. Prosili艣my o b艂ogos艂awie艅stwo dla naszych poczyna艅 i dla ca艂ego zespo艂u. 艢wi臋ty papie偶u, ratuj!

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz