pi膮tek, 14 listopada 2014

Notatka wyborcza oburzonych



Jestem oburzony. Nie jestem sam. 
Wr贸c臋 do kampanii wyborczej sprzed 4 lat. 呕ona wystartowa艂a, DyrKa, jak to si臋 m贸wi "na w贸jta". Dlaczego? Przecie偶 jej pasj膮 i powo艂aniem jest szko艂a, prowadzenie szko艂y, nowoczesna o艣wiata!
Musia艂a zrobi膰 wszystko, co moga, podj膮膰 walk臋 o jawno艣膰, o szko艂臋, o mo偶liwo艣ci rozwoju nas wszystkicg, zw艂aszcza nowego pokolenia - przeciwstawiaj膮c si臋 by艂emu w贸jtowi czterech kadencji. Przegra艂a wybory, ale wygrali艣my wszyscy. Nowym w贸jtem zosta艂 wybrany Piotr. "Stary" musia艂 odej艣膰. Historia zmaga艅 o prawa obywatelskie, o uratowanie szko艂y, o przetrwanie... z w贸jtem Kazimierzem 艁apk膮 znacz膮 ca艂膮 jego w艂adz臋. Silniej, mocniej - r贸偶ne by艂y okresy. Dzisiaj musimy te偶 broni膰 przed nauczycielk膮-kandydatk膮 na w贸jta Krystyn膮.

Dzisiaj w贸jt by艂y, Kazimierz, jest numerem 5 na li艣cie do rady powiatu z Prawa i Sprawiedliwo艣ci. W艂膮艣ciwie nic wi臋cej pisa膰 nie musz臋, by uzasadni膰 tytu艂.

Nie odbieram mu praw, jak on nam przed laty. Mo偶e startowa膰 gdzie chce, z ka偶dej listy, to sprawa jego wybor贸w, wyborc贸w i w艂adz partii.
A jednak jestem oburzony. Mie膰 prawo, a wyt艂umaczy膰 to wyborcom, to dwie rzeczy. M贸g艂 si臋 nawr贸ci膰, nikomu nie odmawiam szansy. Niech przyjdzie do nas, na teren swojej by艂ej gminy, szko艂y, parafii i wyt艂umaczy swoje nawr贸cenie na wolno艣膰, demokracj臋, prawo i sprawiedliwo艣膰. Ale on chyba nawet dzisiaj nie wie, gdzie mieszka. To znaczy, kt贸ry adres przyniesie mu wi臋cej korzy艣ci wyborczych. Raz podaje, 偶e w Strach贸wce, u radnego-brata na M艂ynisku, innym razem jest u siebie w Duczkach. Sprawd藕cie na plakatach i kartkach do g艂osowania.

Partia milczy jak zakl臋ta, albo nas traktuje jak wykl臋tych. 呕o艂nierzy wykl臋tych walki o prawd臋, wolno艣膰, demokracj臋, o pami臋膰 i to偶samo艣膰. Dlaczego to robi膮 nam i sobie? Wyci膮gam wniosek, 偶e Prezesowi Jaros艂awowi Kaczy艅skiemu partia si臋 wymkn臋艂a z r膮k i rz膮dz膮 za jego plecami zwolennicy innej opcji, by艂ych pos艂贸w: Hofmana... Dziwne, 偶e nies艂awne ju偶 nazwiska z g贸rnejp贸艂ki pojawi艂y si臋 nawet w kampanii na poziomie gminy i powiatu?! No nie, no tak, co艣 wskazuj膮, na jakie艣 z艂e zmiany. Znaki czasu?! Poziom parlamentarny jest nie dla mnie, nie znany, terra incognita. Ale to na dole znam, a偶 za dobrze. To moje 偶ycie-prawda-droga. To moja chlubna karta w 偶yciorysie i wychowaniu. To duma dziej贸w rodzinnych, od 150 lat niez艂omnie patriotyczno-katolickich. Dzisiaj te warto艣ci poniewieraj膮. Robi膮 swoje prywatne kariery i biznesy na naszym grobie. Na grobie pami臋ci i to偶samo艣ci.

Poszczeg贸lnym osobom si臋 nie dziwi臋. Maj膮 niskie idea艂y. Pewnie podyktowane niskim poczuciem warto艣ci?! Ale partia, kt贸ra przez lata przedstawia艂a sie jako stra偶nik pami臋ci Polski, Matki, Ojczyzny? Polityki historycznej? Z bolesnym odwo艂aniem do Katynia, i tragicznej narodowej katastrofy smole艅skiej?! Precz oszu艣ci, przynajmnej z naszego gminno-powiatowego podw贸rka.

Nie jestem partio-偶erc膮. Ani tej, ani tamtej i 偶adnej. W ka偶dej mog膮 by膰 艣wi臋ci i nawiedzeni. Wszystkie partie zaliczy艂y ju偶 w艂adz臋 i wpadki. To jest inna dyskusja. Z pasjonuj膮cym mnie zagadnieniem dochodzenia do osobistych pogl膮d贸w politycznych!
Dzisiaj niestety ta dyskusja dotyczy tak偶e Ko艣cio艂a. Sam si臋 wpl贸t艂, wprosi艂, wybieraj膮c jedn膮 parti臋, jako przoduj膮c膮, bezb艂臋dn膮, a偶 pob艂ogos艂awion膮?
Dzisiaj mnie/nas za to wykl臋li prawie (nieformalnie?) z diecezji, z parafii pierwej. Chc膮 nas uciszy膰, przemilcze膰 na amen, u艣mierci膰. Ten i 贸w szepcze za plecami, 偶e to za mocne s艂owa, 偶e niew艂a艣ciwe wnioski wyci膮gam. 呕aden nie chce wej艣膰 w jawny dialog z histori膮, jaka si臋 dzieje na naszym terenie. Jest im niewygodna, nie pasuje do modelu Polski, jaki sobie za艂o偶yli. Boj膮 si臋. Bo im zakazano?! 

Mo偶e. Ale podobnie post臋puje tak偶e wielu tzw. 艣wieckich, nie podporz膮dkowanych przecie偶 w艂adzy biskupa, cho膰 mo偶e o tym jeszcze nie wiedz膮. Tradycyjne podej艣cie do religii dominuje w kraju Papie偶a-Polaka, Autora Fides et ratio i Centesimus annus?! Pomieszanie z popl膮taniem!  Ogromna niewiedza, l臋k przed my艣leniem i samodzielno艣ci膮 na polu wiary i rozumu - te偶. Us艂ysza艂em od nich wczoraj:
- (艣wiecki) - Jak chroni膰 m艂odzie偶 przed takimi zgorzknia艂ymi katechetami [jak ja, jk]. Otrz膮艣nij si臋 J贸zefie z tego syndromu Lema艅skiego. Nie id藕 t膮 drog膮. Nie podoba mi si臋 jak ironizujesz z biskupa na kraw臋dzi o艣mieszania... tu [na twoim profilu Fb, czyli moim jk] jest anty ko艣cielne towarzystwo?
- (ksi膮dz1, z bliska) - od miesi臋cy przygl膮dam si臋 Pana aktywno艣ci i coraz bardziej smutny to widok... Staje si臋 Pan w swoich wypowiedziach taki, jak Ci, kt贸rych krytykuje... starym, zm臋czonym 偶yciem malkontentem... z nieprawdopodobnie czarn膮 wizj膮 Ko艣cio艂a...
- (ksi膮dz2, z daleka) - przepraszam bardzo, ale b臋d臋 usuwa艂 z mojej tablicy [pa艅skie] wpisy zbli偶one w tre艣ci jak ten ostatni. Jest w nich jedynie frustracja i jaka艣 wielka z艂o艣膰.

Wpisem komentarza przez ksi臋dza 艁ukasza 偶y艂em od wczoraj, przez ca艂y wiecz贸r, noc i poranek. Bo z Wo艂omina? Z Odnowy w Duchy 艢wi臋tym? Mo偶e te偶, ale przede wszystkim, 偶e JEST PIERWSZYM KSI臉DZEM Z POWIATU I DIECEZJI, kt贸ry w og贸le si臋 odezwa艂 na moje/nasze bolesne pisanie. Po艣wi臋ci艂em mu nawet notatk臋 wersowan膮 (tak samo wersowane kazania pisze bp Zawitkowski). Ale tak偶e odpowiedzia艂em, pod ich wpisami, mniej wi臋cej tak:

Ksi臋偶e 艁ukaszu, ksi臋偶e Mariuszu ciesz臋 si臋 z ksi臋偶y wypowiedzi. Bo偶e, gdyby by艂y Wasze g艂osy, wcze艣niej i wi臋cej, na kt贸re czekam od dawna, mo偶e nie by艂bym tak gorzki. To nie wzi臋艂o si臋 z niczego. Pozdrawiam, wierz膮c, 偶e to nie jest ostatnia wypowied藕 ksi臋dza/ksi臋偶y. 

Ma ksi膮dz prawo usuwa膰 moje komentarze na swoim koncie! To nie jest tylko frustracja i z艂o艣膰, to jest nasze 偶ycie w diecezji od oko艂o dw贸ch lat? Mo偶e to ksi膮dz nazywa膰 frustracj膮. Ale to (prawda, 偶e czasami, ostatnio, gorzka) droga-prawda-偶ycie

C贸偶 takiego napisa艂em? Do tekstu posta ksi臋dza "呕yjemy w dziwnym kraju: klasa pracuj膮ca nie posiada pracy; klasa 艣rednia nie posiada 艣rodk贸w; klasa wy偶sza nie posiada klasy" wpisa艂em komentarz: ja bym dopisa艂 jeszcze: a w mojej diecezji nie chc膮 rozmawia膰 pasterze z owcami!

Nie mam czarnego obrazu Ko艣cio艂a, tylko taki obraz klimatu i w艂adzy diecezjalnej. O Ko艣ciele, zw艂aszcza Ko艣ciele Domowym piej臋 peany. C贸偶 pi臋kniejszego, lepszego mog艂o mi/nam si臋 trafi膰! Przyjed藕cie, przybywajcie si臋 ogrza膰 do Domu w Ogrodzie, u Matki Boskiej Annopolskiej. "Wiele ludzi ju偶 tu by艂o i do Ciebie si臋 modli艂o... Kapaoni tu wzrastali i pomocy Twej doznali." Raz przyjecha艂 nawet biskup, ojciec diecezji. Pob艂ogos艂awi艂. Niech to b艂ogos艂awie艅stwo trwa na wieki, wbrew zmiennym humorom i pogl膮dom nast臋pc贸w?!

             ks. 艁ukaszowi

wsta艂 dzie艅 przyszed艂
sny by艂y odesz艂y
nie pami臋tam
dzisiaj mgli艣cie
m偶y na samoch贸d drzewa
lampka si臋 pali 艣wieci
nad komputerem
sobie a muzom pisz臋
nie - Wam i sobie
wiem
偶e spotkam dzi艣
ludzi dobrej woli
w nich rado艣膰 pok贸j
gaudium et spes
and lumen gentium
najmniej ksi臋偶y
mo偶e z jednego Biskupa
a偶 ze Szczecina
Ko艣ci贸艂 si臋 jeszcze
nie odnajduje
w 艣wiecie wsp贸艂czesnym
w Polsce
mo偶e w Argentynie
i Domu 艢wi臋tej Marty
u nas si臋 sob贸r nie przyj膮艂
偶yj膮 bardziej dla siebie
i w sobie
w swoim bardzo 艣wiecie

(pi膮tek, 14 listopada 2014, g. 8.07)

艢wiat jest panoramiczny. Ksi膮dz to wie, jest na dw贸ch kontynentach. Ko艣ci贸艂 te偶. Partie te偶, w zasadzie. Dzisiaj ten filmik, o "oszustach z Polski", kt贸ry mi ksi膮dz kiedy艣 podrzuci艂, pewnie z艂y na Europ臋 i PO, rozszerzy艂 ogl膮d i znaczenie, w kierunku, kt贸rego ksi膮dz te偶 by zapewne nie chcia艂. W mojej gminie i powiecie robi膮 sobie - ci z PiS, podobni do trzech muszkieter贸w z Madrytu - jawne "jaja" z demokratycznych uczu膰 i 艣wiadk贸w. 呕ycie nas obu nauczy wi臋cej. Pozdrawiam, katecheta J贸zef K. 

Obaj ksi臋偶a, niechc膮cy, zilustrowali niedialogiczny styl polskiego ko艣cio艂a, nauczaj膮co-pouczaj膮co-cenzuruj膮cy. Oni o nas i o wszystkim pisz膮, m贸wi膮, ale my o nich, nie wolno! Nie pozwol膮 (sobie) nawet na rozmow臋 otwart膮, szczer膮, publiczn膮. Boj膮 si臋 by膰 sob膮, albo im zakazano. A 艣wiat dzisiaj jest taki, budowany na wolno艣ci i na osobie, nie na instytucjach i w艂adzy. Ko艣ci贸艂 te偶, przecie偶 by艂 Sob贸r Watyka艅ski II, ale oni o tym nie wiedz膮?! Tego nie nauczaj膮 w polskich seminariach?! I dlatego b臋dzie r贸s艂 nasz sp贸r FUNDAMENTALNY!

To, 偶e konserwatyzm, zachowawczo艣膰 odnajd膮 si臋 w polityce i w Ko艣ciele i uca艂uj膮, by艂o i jest oczywiste na gruncie przeterminowanej nauki i post臋powania w praktyce. W kr贸tkich dw贸ch wpisach ksi臋偶a - kt贸rych ceni臋 i chcia艂bym mie膰 za braci we wsp贸lnocie dialogicznej, ale to mo偶liwe tylko w braterskiej/partnerskiej prawdzie - pokazali to jak na d艂oni. Na dw贸ch d艂oniach. Wi臋kszo艣膰 chyba ma mentalno艣膰 korporacyjn膮. Osob臋 woln膮 podporz膮dkowali w艂adzy i w艂asnym losom/karierze. L臋k przed wolno艣ci膮 i zawi艣膰(?) wobec wolnych ludzi przeradza si臋 w przerost podejrzliwo艣ci, a nawet wrogo艣膰 wobec 艣wiata. Biedni s膮. Ale biada nam, gdyby doro艣li do w艂adzy.

B贸g nie mia偶d偶y swoich wyznawc贸w/braci milczeniem. Przeciwnie objawia si臋, wchodzi z nami w dialog. W 偶yciu 艣wiata i Ko艣ci贸艂a "dochodzi do g艂osu personalizm...  poj臋cie Objawienia Bo偶ego poszerza si臋". Da艂em to ju偶 wczoraj w przypisie pod postem. L臋k jest jedn膮 z przeszk贸d w 偶yciu duchowym. Non abbiate paura!
S艂udzy Boga nie mia偶d偶膮 innych wyznawc贸w przemilczeniem. Tego jestem pewny na 艣mier膰 i 偶ycie. Mam swoj膮 apologetyk臋 (post post scriptum). Wiar臋 i rozum. Postaw臋 mi艂o艣ci intelektualnej, si臋gaj膮c膮 aspekt贸w istotowych i konstytutywnych rzeczywisto艣ci 艣wiata, czowieka i Boga.

PS.1 
Powi膮zanie ko艣cielno-partyjnych plan贸w na r贸偶nych szczeblach wybor贸w do samorz膮d贸w jest fatalnym owocem popl膮tania z pomieszaniem. Zar贸wno Kazimierz 艁apka na li艣cie PiS, jak i Krystyna O艂dak (PSL) s膮 popierani przez osoby ko艣cielne, co Polacy (wi臋kszo艣膰) rozumiej膮 mylnie, 偶e maj膮 poparcie Ko艣cio艂膮. Kazimierz 艁apka wystawi艂 do Rady Gminy Strach贸wka jako list臋 PiS tych samych (nie tylko) radnych ze swojej rodziny, co kiedy艣 Solidarno艣膰. Potem byli przeciwko Solidarno艣ci. Dzisiaj s膮 Prawem i Sprawiedliwo艣ci膮! Dziejow膮?! Wsp贸艂pracuj膮 z Krystyn膮 I Sylwestrem O艂dakami z PSL. Krystyna i Kazimierz walczyli, b膮d藕 nadal walcz膮, ze szko艂膮 Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Na szkole jest baner o realizowanym w艂a艣nie przez gmin臋 (i szko艂y w Strach贸wce i Rozilinie) programie "WSP脫艁PRACA I WIEDZA KLUCZEM DO SUKCESU". Inny "dziej膮cy si臋" u nas w "RzN", w gminie wielu podmiot贸w, projekt nosi nazw臋 "Lokalne Partnerstwa Polsko-Ameryka艅skiej Fundacji Wolno艣ci". Nauczycielka Krystyna, kandydatka na w贸jta nie chce, bo nie potrafi, czy nie potrafi, bo nie chce wsp贸艂pracowa膰 tam, gdzie sama wszystkim nie rz膮dzi! Nawet z w艂asn膮 szko艂膮! Jak ich wybior膮 b臋d膮 w艂adz膮 nad nami wszystkimi?! O niedoczekanie! B臋dzie/by艂by p艂acz i zgrzytanie z臋bami. I kompromitacja wi臋ksza, na Polsk臋. Czy Polski? A Ko艣ci贸艂 - kochani PT Rodacy ze wszystkich zgromadze艅 i partii - to my wszyscy, Lud Bo偶y. Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a (encykliki JPII). Nie ma wiary bez my艣lenia. 
PS.2 
Gdy rozum 艣pi budz膮 si臋 upiory. Gdy rozum 艣pi - nie ma DIALOGU I BUDZ膭 SI臉 NAJGORSZE DEMONY.

1 komentarz:

  1. "Mo偶e warto przypomnie膰, 偶e jednak za m艂odzie偶 odpowiada trener. A wyrzuceni to m艂odzi politycy, kt贸rzy dostali si臋 na bardzo wysokie szczeble w otoczeniu bardzo wa偶nego trenera polskiej polityki, jakim jest Jaros艂aw Kaczy艅ski. Mo偶e, panie prezesie, jednak trzeba si臋 waln膮膰 w pier艣 i zastanowi膰 si臋, co takiego si臋 dzieje, 偶e m艂odzi ludzie pod pa艅skimi skrzyd艂ami tak brutalnie i tak szybko si臋 demoralizuj膮?"
    http://metro.gazeta.pl/Wydarzenia/1,126477,16965962,Zakowski__Prezesie_Kaczynski__co_sie_dzieje__ze_mlodzi.html

    OdpowiedzUsu艅