wtorek, 4 listopada 2014

Non abbiate paura 2014



Zamkni臋ci na dialog, wierz膮 tylko swoim, i to przede wszystkim sprawuj膮cym w艂adz臋?
U nas, w gminie Strach贸wka, z do艣wiadczeniem okresu Solidarno艣ci, transformacji ustrojowej I Kadencji Polski Samorz膮dnej, wsp贸艂pracy tzw. wsp贸lnoty lokalnej na dole Polski i Ko艣cio艂a: szk贸艂, parafii, gminy, kt贸rej dojrza艂ym owocem jest tzw. Rzeczpospolita Norwidowska - instytucjonalna ju偶 prawie, maj膮ca swoj膮 szko艂臋 – ze sztandarem i hymnem - stowarzyszenie, publikacje, koncerty, wystawy... prawda si臋 objawi艂a i jest opisana, opublikowana, a jednak jest wielu takich, kt贸rzy odwracaj膮 wzrok od rzeczywisto艣ci i wierz膮 tym, kt贸rzy jej przecz膮! 

W艂adza na wy偶szym szczeblu, partyjnie umocowana, nie widzi, nie rozumie tej naszej rzeczywisto艣ci na dole. Od dw贸ch(?) lat tak偶e niestety w ko艣ciele parafialno-dekanalno-diecezjalnym. Oni wystawiaj膮 rekomendacje tym, kt贸rzy neguj膮 przedstawion膮 powy偶ej - i na wiele sposob贸w - histori臋, pami臋膰 i to偶samo艣膰, dla swoich prywatnych i grupowych interes贸w.

Wstawili na swoje listy wyborcze, dali rekomendacje by艂emu w贸jtowi Kazikowi 艁apce, bo by艂 w贸jtem przez 4 kadencje i przedstawi艂 im pewnie swoj膮 wersj臋 historii, Krystynie-radnej-kandydatce-nauczycielce Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej, dzisiaj g艂贸wnej opozycjonistce przeciwko szkole (i jej dyrektorce), Solidarno艣ci RI z 3 Maja 1981, pami臋ci, to偶samo艣ci, i na nich tworzonej kulturze... Poziom personalny przechodzi na krajowy, ko艣cielny... 艣wiatopogl膮dowy? Uzyskuj膮 rekomendacje przeciwko pami臋ci i to偶samo艣ci, od dw贸ch partii PSL i PiS, od os贸b wysoko postawionych, ponad gminn膮 rzeczywisto艣ci膮. Rzeczywisto艣膰 partyjnych plan贸w i rozgrywek, oraz interesowne poparcie os贸b (i struktur) ko艣cielnych jest widoczne go艂ym okiem, jak Polska d艂uga i szeroka?!

Co jest interesem os贸b wysoko postawionych i ich partii? Co jest interesem struktur ko艣cielnych? W艂adza! Dominacja 艣wiatopogl膮dowa? W os艂onie s艂ownej „warto艣ci chrze艣cija艅skich, ich tradycji dominowania...”? Rozmawiajmy g艂o艣no, otwrcie, publicznie o Polsce i o Ko艣ciele 2014. Non abbiate paura!
Bo chrze艣cija艅stwo XXI wieku jest ju偶 inne. Pami臋膰 i to偶samo艣膰, ufundowane na prawdzie, wolno艣ci, osobie i jej godno艣ci, odpowiedzialno艣ci... Nowe/stare chrze艣cija艅stwo jest przedyskutowane, przeg艂osowane, skonfrontowane z tradycj膮 i my艣l膮 wsp贸艂czesn膮 na Soborze Watyka艅skim II, i w dzia艂alno艣ci soborowo-posoborowych papie偶y. Teraz ma Franciszka oblicze i coraz wi臋ksze do艣wiadczenie, Ameryki Po艂udniowej, Argentyny, dokumentu z Aparecida. Stare stare chrze艣cija艅stwo boi si臋 my艣lenia, dialogu, otwartych ludzi, spo艂ecze艅stw ufundowanych na wolno艣ci, prawach osoby i obywateli. Boj膮 si臋 prawdy, 偶e „cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a”. Nie chc膮 o tym (o niczym?) z nami m贸wi膰. Najwy偶ej kazanie, z definicji w jedn膮 stron臋. Boj膮 si臋. Nie boj膮 si臋 tylko swoich, potwierdzonych 艣lepym pos艂usze艅stwem, bez dyskusji. Bez S艂owa, kt贸re chce mieszka膰 mi臋dzy nami?! Ze swoim, o Nim, wyobra偶eniem, podobie艅stwem i obrazem.

Jest prawda. Jest postawa mi艂o艣ci intelektualnej, si臋gaj膮ca aspekt贸w istotowych i konstytutywnych rzeczywisto艣ci 艣wiata, cz艂owieka i Boga (je艣li kto艣 wierzy). Aby przezwyci臋偶y膰 kryzys sensu, kt贸rym naznaczona jest cz臋艣膰 my艣li nowo偶ytnej, konieczne jest otwarcie si臋 na metafizyk臋. W艂a艣nie fenomenologia mo偶e w znacz膮cy spos贸b przyczyni膰 si臋 do takiego otwarcia (艣w. JPII, 2003). Opiszcie dobrze swoj膮 rzeczywisto艣膰, wtedy nasze spotkanie b臋dzie nie tylko mo偶liwe, ale wyda owoc stokrotny. Dop贸ki si臋 boicie, bo sami siebie nie znacie, nie rozumiecie, ani „swojego” 艣wiata, b臋dziecie ucieka膰 przed dialogiem z nami i ze 艣wiatem ca艂ym, szykuj膮c r贸偶ne formy autorytaryzmu, przemocy, despotyzmu.

Ze mn膮 nie zamieni膮 s艂owa w parafialno-dekanalno-diecezjalnym ko艣ciele, ale to przecie偶 nie znaczy, 偶e stoj膮 z boku naszych dyskusji! S膮 mocno zaanga偶owani po jednej ze stron. Czy zdaj膮 sobie spraw臋, co robi膮? Jaki fa艂sz, jakie zak艂amanie, jest , b臋dzie ros艂o za tak膮 ich dwulicow膮 postaw臋, z b艂ogos艂awie艅stwem (艣wi臋to艣ciami) na ustach! Czy najg艂o艣niej nie wo艂a, nie tr膮bi Anio艂 Str贸偶 Ziemi Wo艂omi艅skiej stoj膮cy na o艂tarzu, jako wotum wdzi臋czno艣ci za czas, kt贸rego wed艂ug 艁apki i Krystyny i os贸b wysoko postawionych nie by艂o?! Taki sam anio艂 stoi m.in. u arcybiskup贸w G艂odzia i Hosera. Po ludzku to nazywa si臋 艣wi艅stwem i jeszcze mocniej. Na szcz臋艣cie s膮 porz膮dni ksi臋偶a i biskupi. I jest Internet, wi臋c oni s膮 z nami, a my z nimi. "Pan z Wami! - I z Duchem Twoim/naszym". Nasza diecezja (osoby konsekrowane i nie, parafie, dekanaty...) - d艂ugo b臋dziemy wszyscy chorowa膰, gdy si臋 wreszcie co艣 zmieni i zechc膮 s艂ysze膰, widzie膰, rozmawia膰. To jest pewne, jak wzory w matematyce. Bo jest ni etylko (ich) "teologia",ale tak偶e prawa rozwoju spo艂臋cznego (Centesimus annus), socjologia (tak偶e s. religii), psychologia, nawet jest Instytut Statystyki Ko艣cio艂膮 Katolickiego, w kt贸rego badaniach prawda wyjdzie, czarno na bia艂ym tylko troch臋 czasu potrzeba.

Fenomenologiczno-metafizyczne chrze艣cija艅stwo (ewangeliczno-wsp贸艂czesna Dobra Zawsze Nowina) najpierw widzi, opisuje, uznaje to, co jest. Potem wyja艣nia, rozwija teorie, pokazuje sens. Ci, co najpierw maj膮 teori臋, wiar臋, i g艂osz膮 w ciemno, jakby nie widzieli 艣wiata i cz艂owieka przed i wok贸艂 siebie, sa reliktem i kandydatami na despot贸w i szkodnik贸w spo艂ecznych (tak偶e w ramach Ko艣cio艂膮). Tego, co jest -nic zast膮pi膰 nie mo偶e, dla wszelkich pstaw 偶yciowych. To si臋 nazywa REALIZM. Tylko w granicach relanego 艣wiata i jego pojmowania B贸g jest 呕ywy i Prawdziwy. 
Dla tych innych, za艣lepionych, niedouczonych, ignorant贸w wiednych i bezwiednych panuj膮 konstrukty i utopie. Wynalazki, wizje zsubiektywizowane rz膮dz膮 ich wyobra藕ni膮 i 艣wiatem, w kt贸rym si臋 zamykaj膮. To, co jest, ma si臋 pos艂ucha膰, podporz膮dkowywa膰 zawsze im (teoriom, c贸偶, je艣li nawet pi臋knie brzmiacym i d藕wi臋cz膮cym mow膮 pobo偶no艣ciow膮). Non abbiate paura 2014.

PS.
Na post post scriptum ju偶 od rana wisi:

wbrew niezrozumieniu

jestem szcz臋艣liwym cz艂owiekiem

bo moje oczy widzia艂y
wydarzenia losy i histori臋
(po katolicku Zbawienie)
to co si臋 dzia艂o w moim czasie
i wszystko rozumia艂em w miar臋
drogi-prawdy-偶ycia swojego
- mow臋 fakt贸w - wiar膮 i rozumem
z Panem Bogiem za pan brat
w osobie Jezusa Chrystusa z Nazaretu

cz艂owieku poznaj samego siebie

jak si臋 ojciec JP II 艣wi臋ty czuje - sob膮
odpowiedzia艂 na pok艂adzie samolotu
otw贸rz oczy uszy serce wiar臋 i rozum
non abbiate paura
jeste艣 i b臋dziesz je艣li chcesz
drog膮 Ko艣cio艂a
nawet je艣li ksi臋偶a i biskupi nie rozumiej膮
niech ci si臋 tak stanie

     (wtorek, 4 listopada 2014, g. 9.32)

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz