poniedzia艂ek, 28 maja 2018

Blask Strach贸wki (ale dwie gminy, dwie Polski). My艣lenie wierz膮cego Polaka samorz膮dowca

Dzie艅 chwa艂y Strach贸wki.
Szko艂y RzN i gminy.
Ma艂o艣膰 parafii skrzeczy...?

Jestem w tym 艣wiecie narz臋dziem osobowym. Pisz臋 cisz膮 Ogrodu w Annopolu, w Sanktuarium Matki Bo偶ej Murillowskiej, bardzo rodzinnej. Ta cisza w niej, u niej, pisze. Pisze mn膮, pos艂uguje takim marnym narz臋dziem. Pi臋knem-dobrem-prawd膮, kt贸r膮 ptaki wy艣piewuj膮 tutaj od rana w oceanie soczystej zieleni. Taki osobowy punkt czasoprzestrzeni polskiej. B贸g nie ma wzgl臋du na osoby.

W annopolskim sanktuarium dzie艅 wsta艂 jak co dzie艅, zwyk艂y. W Strach贸wce dzie艅 jest bardzo wyj膮tkowy, nie tylko wydarzeniem w szkole i wspomnieniami, ale tak偶e ra偶膮cym kontrastem z nie艣wi臋t膮 naiwno艣ci pewnej grupy (w tym, o zgrozo - ksi臋dza i nauczycielki).

Do szko艂y im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej (dobro wsp贸lne ponad gminne, narodowe) przybywaj膮 go艣cie.  Konferencja upowszechniaj膮ca praktyk臋 Analizy Prac Uczniowskich w programie Szko艂a Ucz膮ca Si臋 Centrum Edukacji Obywatelskiej! Sedno pracy szk贸艂 na ca艂ym 艣wiecie. Wielkie osi膮gni臋cie Gra偶yny, DyrKa, i wszystkich, kt贸rzy dali si臋 zarazi膰 wizj膮 ci膮g艂ej pracy nad swoj膮 prac膮 - w tym, r贸wnolegle, nad w艂asnym samorozwojem. Ba! Samodoskonaleniem si臋, we wsp贸lnocie!

Szko艂a wykonuje pracowicie, jak mr贸wka w globalnej kulturze, prac臋 wielk膮. O艣wiatow膮. Ale... jakby w sobie, z siebie i dla siebie (czyli uczni贸w-dzieci-i-m艂odzie偶 i ich rodzin). Podobnie (i inaczej) pracuj膮 nasze parafie - oczywi艣cie 偶yj膮 w sobie, z siebie i dla siebie (tradycji i ko艣cio艂膮 w Polsce). Podobnie polskie gminy - te te偶 oczywi艣cie w sobie, z siebie (ustaw i rozporz膮dze艅), dla siebie (satysfakcji, ranking贸w, wynik贸w wyborczych...).

艢wistak w Annopolskim Sanktuarium kontempluje to wszystko wiar膮 i rozumem (ca艂o艣膰 w jedno艣ci) i owija w paz艂otko kultury cz艂owieka na ziemi. Nie m贸g艂bym tego nie robi膰 - przeczy艂bym swojej osobowej drodze-prawdzie-偶yciu. Przeczy艂bym swojemu powo艂aniu i misji.

Jak to si臋 we mnie dokonuje? Ano w艂a艣nie, warto przeanalizowa膰, czy to jest tylko moje rozumienie cz艂owieka, 艣wiata i Boga, czy ja jestem tylko odbiciem czego艣 obiektywnego, wi臋kszego ode mnie niezmiernie. Z jednej strony, z zewn臋trznosci dochodzi tak pi臋no, jak i chaos 艣wiata. Z drugiej, b臋d膮c cz膮stk膮 osobow膮 tego jednego 艣wiata (opisu, sensu...) mo偶na by膰 porwanym do nieba. Dawajmy 艣wiadectwo obydw贸m stanom rzeczy i 艣wiadomo艣ci. Wiem, 偶e moich rozwa偶a艅 nie potraktuje powa偶nie 偶adna konferencja, 偶adna szko艂a, 偶adna gmina, ani 偶adna parafia. Nie 偶yje si臋 jednak dla ich partykularnych zapis贸w ustawowych, wizji i widzi-mi-si臋, ale na 艣wiadectwo absolutne.

***

R脫WNOLEG艁A PRAWDA

         /ja-cz艂owiek i m贸j 艣wiat/

r贸wnoleg艂o艣膰 jest mniej por臋czna
prawda r贸wnoleg艂a frapuj膮ca
wystarczy zajrze膰 w moje notatki
艣wiat sobie biegnie swoj膮 drog膮
a 偶ycie osobowe prawie niezale偶ne

mog臋 grupowa膰 notatki i posty
na te o zewn臋trzno艣ciach
i o darach objawie艅 zbawiennych
wewn膮trz mojej osoby
mo偶e kto艣 uchwyci tu o艣 symetrii

zadziwia mnie ta prawda i zachwyca
偶e takie byle co we wsi Annopol
a偶 tyle mo偶e unie艣膰 i znaczy膰
gdy patrzy przez dwa okulary
wiary i rozumu 艣wiata i osoby

co kto jutro zobaczy napisze przeczyta
co ja je艣li jeszcze 偶y膰 b臋d臋
nikt nie ma pe艂nego obrazu
co w kt贸rej chwili sta膰 si臋 mo偶e
obraz i podobie艅stwo jest wsp贸lne

we mnie si臋 toczy osobowo
to co w 艣wiecie masowo instytucjonalnie
wszelako na drogach narod贸w i organizacji
media donosz膮 nam co nie co
co same pochwyc膮 pojm膮 i przerobi膮

jaka jest o艣 symetrii dobro wsp贸lne
godno艣膰 pi臋kno i prawda
uniwersalia asymptotyczne
kt贸rych ka偶dy pragnie dla siebie
dla rodziny najbli偶szych i 艣wiata ca艂ego

moje osobiste pragnienia i 艣wiata
w tym si臋 spotykaj膮
cho膰 r贸偶nie dzia膰 si臋 mog膮
poznamy je艣li damy 艣wiadectwo
jak potrafimy opiszemy

     (poniedzia艂ek, 28 maja 2018, g. 9.45)

Dzisiaj Strach贸wka (tzw. wsp贸lnota lokalna) zdaje egzamin dojrza艂o艣ci w kulturze g艂obalnej, zatem i w Ko艣ciele Powszechnym, posoborowym w 艣wiecie wsp贸艂czesnym, tego rozdzieli膰 nie wolno. Co B贸g po艂膮czy艂 w Kraju nad Wis艂膮 1052 lata temu, czlowiek niechaj nie rozrywa!
A w tym roku obchodzimy dodatkowo i zaledwie SETN膭 ROCZNIC臉 ODZYSKANIA NIEPODLEG艁O艢CI. Wi臋c pisz臋. Z tych wszystkich okolicznosci p艂ynie moje pisanie. Na 艣wiadectwo.

Dzisiaj obchodz臋 jeszcze jedn膮 niezwykle wa偶n膮 rocznic臋 - XXXVII rocznic臋 艣mierci Prymasa Tysi膮clecia. I to偶 sam膮 - naszej gminnej Solidarno艣ci. My - 3 Maja. Jego 艣mier膰, 28 maja, a pomi臋dzy by艂 zamach na Papie偶a 13 maja i nasze zebranie za艂o偶ycielskie w Rozalinie. O roku 贸w!

艢mier膰 Prymasa zasta艂a mnie w Katowicach. Uczestniczy艂em - wraz z s膮siadem Wie艣kiem Ksi臋偶akiem (p贸藕niejszym radnym I kadecji samorz膮du RP) oraz siostrami Ani膮 i Jadzi膮 - w spotkaniu zorganizowanym przez braci z ekumenicznej wsp贸lnoty w Taiz茅. Ka偶dy mia艂 tam do wyboru spos贸b, w jaki chcia艂 uczestniczy膰 i prze偶y膰 par臋 dni. Wiesiek wybra艂 grup臋 milczenia, ja - dialogu i wsp贸lnej pracy (cisz臋 ju偶 zna艂em, z pr茅 de silence na wzg贸rzu w Burgundii 1979). A tak偶e w Abbaye Notre-Dame de Tami茅 i innych 艣licznych miejscach.
Spotkanie nagle zosta艂o przerwane. Umar艂 Prymas Tysi膮clecia, flagi opuszczono do po艂owy maszt贸w. Wr贸cili艣my, wzi臋li艣my udzia艂 w wielkim ogromnym wydarzeniu Pogrzebu Narodowego 艣p. Kardyna艂a-Prymasa Wyszy艅skiego. Bracia z Taiz茅 oczywi艣cie te偶.

Kim by艂 Prymas Wyszy艅ski? Dla Polski! Dla Ko艣cio艂a Powszechngo? Dla Kapaon贸w i ca艂ej Rodziny Rodzin? Dla Strach贸wki, bo dla ca艂ej Solidarno艣ci RI?! Ja wiem. Wy wiedzie膰 nie chcecie. O zgrozo, w tym ksi膮dz proboszcz Mieczys艂aw ze Strach贸wki, nauczycielka Krystyna i ca艂a ich grupa, innych Polak贸w, inaczej my艣l膮cych katolik贸w, maj膮cych inne plany samorz膮dowc贸w... Polska jest podzielona. S膮 dwie Polski i dwie Strach贸wki. Stary katecheta kontempluje prawd臋 na dw贸ch skrzyd艂ach w Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej. Tutaj, w starym domu, bastionie polsko艣ci, wisia艂 na 艣cianie portret Prymasa Tysiaclecia opasany kirem, podczas naszych zwi膮zkowych zebra艅 1981, dop贸ki nas nie rozp臋dzi艂 stan wojenny. Dzisiaj? Proboszcz chce nas rozp臋dzi膰 i jego grupa, daleko poza parafi臋 i diecezj臋 warszawsko-prask膮 si臋gaj膮cy.
On-ksi膮dz i ona-nauczycielka (ze swoj膮 grup膮, k贸艂kami r贸偶a艅cowymi, ch贸rami, stowarzyszeniem, dzie膰mi i m艂odzie偶膮 przez nich zorganizowanymi spo艣r贸d uczni贸w RzN itd.) chc膮 wynie艣膰 pami臋膰 i to偶samo艣膰 tzw. wsp贸lnoty lokalnej na manowce, jak wyni贸s艂/wynie艣li Wota Wdzieznosci za Wolno艣膰, Godno艣膰, Polsko艣膰 Odzyskane Czynem Solidarnosci z dnia 3 Maja 1981 w gminie Strach贸wka.
Pytajcie ich - jak dzisiaj prze偶ywaj膮/uczestnicz膮 w wielkim wydarzeniu legitymizuj膮cym obecno艣膰 Strach贸wki w globalnym my艣leniu kulturowo-o艣wiatowym! I jak dzisiaj wsp贸lnie ze mn膮 prze偶ywaj膮 pamie膰 艣p. Prymasa Tysi膮clecia, kt贸ry ustanowi艂 nasz膮 parafi臋 i konsekrowa艂 nasz ko艣ci贸艂. B艂ogos艂awie艅stwo od niego dla wszystkich rodzin parafii i gminy d艂ugo wisia艂o na ch贸rze.

Nie ma wsp贸lnoty bez dialogu - 偶adnej, tak偶e tzw. lokalnej. Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury. Cz艂owiek taki jest drog膮 Ko艣cio艂a (Powszechnego, czyli Katolickiego Apostolskiego 艢wi臋tego, w bogatych przejawach r贸偶nych kulturowych tradycji, co m膮drze jest nazywane inktulturacj膮, na misjach rozumiej膮 jej znaczenie najlepiej).

Czym jest dialog? Spotkaniem os贸b. Przy jednym stole, w jakiej艣 sali, lub Internecie.... i rozmow膮, by dzieli膰 si臋 swoim my艣leniem. Szczerze! O wszystkim, co wa偶ne. O wszystkim, co nas stanowi, by艂oby idea艂em. M膮drze mo偶na nazywa膰 r贸偶nie, chodzi o opis tego co ka偶dy widzi, s艂yszy, czuje, prze偶ywa i co o tym my艣li, z jakimi emocjami si臋 zmaga, z jak膮 wiar膮 i rozumem... Cz艂owiek z cz艂owiekiem, nie ksi膮dz z nauczycielem, dyrektork膮, w贸jtem, samorz膮dowcem, brrr. Tak偶e z tym by艂ym, ale jeszcze 偶yj膮cym aktywnym uczestnikiem tej偶e tzw. wsp贸lnoty lokalnej. Wszystko ci膮gle jest w naszym kraju, po komunistycznej katastrofalnej destrukcji, w rozwalonym niebycie. Oni nie uznawali sumienia, osoby, wsp贸lnoty, dialogu, ani metafizyki. Wszystkim by艂a partia i jej biuro polityczne z I Sekretarzem. Dla ludu mieli partyjno-zmaterializowan膮 propagand臋. Bezbo偶n膮, sie wie. Ich Polska by艂a zwana Polsk膮 resortow膮.

Nie id藕my t膮 drog膮. W ka偶dej formie pa艅stwa, zw艂aszcza demokratycznej, jest pro艣ciutki podzia艂. Na tych, kt贸rzy rz膮dz膮, rz膮dzonych i r贸偶ne opcje opozycji. Nazwy partii i s艂upki sonda偶y s膮 wymienne!
Co mo偶e by膰 sprawdzianem szczero艣ci rz膮dz膮cych? Dialog - prawdziwy, nie symulowany. Jak to mog艂oby wygl膮da膰 na dole Rzeczypospolitej Ka偶dej? 呕e ka偶dy organ sprawuj膮cy jak膮艣 w艂adz臋 (pos艂ug臋) we wsp贸lnocie - czyli w gminie w贸jt (z radnymi, so艂ytysami), proboszcz z wikarymi i Rad膮 Parafialn膮, dyrektor szko艂y w imieniu ca艂ej Rady Pedagogicznej i Rady Szko艂y, zarz膮dy NGO-s贸w itd. organizuj膮 co i rusz spotkania ze wszystkimi pozosta艂ymi w celu om贸wienia spraw bie偶膮cych, dzielenia si臋 SOB膭 i budowania w ten sps贸b wsp贸lnoty zrozumienia. Zapraszajac wszystkie inne cia艂a - ni偶 w艂asny urz膮d i w艂asne "ja" organu rz膮dz膮cego jako艣 - reprezentuj膮ce og贸艂 mieszka艅c贸w i pracownik贸w i emeryt贸w, obecnych i by艂ych... 呕e niby to jest zadanie samorz膮d贸w? Pozornie.

Samorz膮dy maj膮 swoje ustawowe obowi膮zki i nimi si臋 kieruj膮. W rzeczywisto艣ci s膮 jakby r贸wnoleg艂e p艂aszczyzny: samorz膮dowa, ko艣cielna, o艣wiatowa, spo艂eczna... Ka偶dy wa偶ny i wa偶niejszy dzia艂a na swojej... A pomi臋dzy nimi przepa艣膰, w kt贸rej ginie cz艂owiek, wsp贸lnota i kultura??? Tak to - niestety - wygl膮da. NIE MA 呕ADNEGO OSOBOWEGO FORUM WYMIANY! 呕eby widzie膰 szerzej. Najszerzej, jak si臋 da. Tak, jak widzi tylko kultura osoby (personalistyczna, nie jaki艣 uzurpacje totalitarne itp.). Tak patrzy艂 Norwid, Jan Pawe艂 II i zostawili nam swoje testamenty.

***

DO NIEBA WZI臉CI

              /do艣wiadczy膰 i 艣wiadczy膰/

ka偶demu chyba si臋 zdarzy艂o
偶e by艂 w niebo porwany
i co potem si臋 dzia艂o
warto pomy艣le膰 i opisa膰

mo偶na umrze膰 na szczycie
przypadki 艣mierci z t臋sknoty s膮 znane
umrze膰 b臋d膮c w niebie
ach co to za przyjemno艣膰

albo trzeba 偶y膰 dalej
opa艣膰 zn贸w na ziemi臋
i 偶y膰 na 艣wiadectwo
tego (takiego) w艂a艣nie nieba

    (niedziela, 27 maja 2018, g. 19.50)

***

PODZI臉KOWANIE OzNiRON

                /co kto czyta i rozumie/

uczynili艣cie nam 艣wi臋to
w s艂oneczn膮 niedziel臋
dla katolik贸w Tr贸jcy 艢wi臋tej
z czytaniami na 艣wiat ca艂y

dzi臋ki wam czuli艣my wasze nogi
widzieli艣my niewidz膮cymi oczami
rozumieli艣my ducha w g艂臋bi tych
kt贸rzy nic powiedzie膰 nie mog膮

i c贸偶 偶e nie rozumiej膮 polscy ksie偶a
poszli na uwi臋zi sojuszu z tronem
i nasze parafie og艂upiaj膮
razem z niekt贸rymi biskupami

poeta szarych ludzi pami臋ta
opisuje wszystko jak leci
pani Wanda ATMA was po艂膮czy艂a
z litaniami powsta艅c贸w

jeste艣my Ko艣cio艂em ponad w艂adz膮
doczesn膮 jak zwykle zapyzia艂膮
pani Wanda ATMA zapowiedzia艂a
szczeg贸lne modlitwy w Bo偶e Cia艂o

艣wi臋ci s膮 w艣r贸d nas
zwykli szarzy ludzie Polki Polacy
z r贸偶nymi niepe艂nosprawno艣ciami
Ojczyzna winna by膰 Matk膮 wszystkich

ja tylko notuj臋 na gor膮co
to co oni m贸wi膮
co dzieje si臋 ju偶 pod Sejmem
pod pomnikiem AK i PPP

taki duch zwyci臋偶y
ponad polskimi podzia艂ami AD 2018
ponad partiami
z g艂臋bi 艣wiadomo艣ci narodowej

(niedziela, 27 maja 2018, g. 14.59) TUTAJ- Po bierzmowaniu (w Strach贸wce)

Sala obrad konferencyjnych w RzN (wystawa po lewej)

1 komentarz:


  1. STRACH脫WKA W BLASKU

    /to co jest bo tu by艂o/

    veritatis splendor
    nad nami 艣wieci mocno
    ma艂o kto w to wierzy
    cho膰 wszyscy tu ochrzczeni

    skoro ja to pisz臋
    w膮tpi proboszcz radni i nauczyciele
    cho膰 w Rzeczpospolitej Norwidowskiej
    s膮 zatrudnieni ze swoj膮 dyrektork膮

    a ja warkocze z promieni zaplatam
    zbieram je z nieba i ziemi
    z naszej i Norwida ziemi cud贸w
    w wieczne da艂em si臋 za-chwyci膰

    traktuj膮 mnie jak kabaret weso艂y
    pewnie i irytuj膮cy
    ale rozmawia膰 ze mn膮 nie chc膮
    偶eby si臋 przekona膰

    kr贸l Jan III Sobieski by艂 i jest
    w nas jako艣 wpl膮tany przez rodzin臋
    teraz Kazimierz Wielki przez... Ormian
    a my o kulturze tu nie dyskutujemy

    owszem realizujemy programy
    z wielkim nak艂adem si艂 i pieni臋dzy
    prawd臋 mamy za darmo
    lecz jej nie szanujemy

    boj膮 si臋 ze mn膮 rozmawia膰
    pos艂ucha膰 wyk艂adu t臋cz膮 eksplozji zachwytu
    o 艣wiadomo艣ci to偶samo艣ci konstytucyjnej
    cho膰 niewielu z nas do niej dochodzi

    nale偶y si臋 naszym uczniom i ich rodzicom
    wszystkim mieszka艅com ponad-wyznaniowo
    s艂owo i prawda kt贸ra wzbogaci ich nas
    ka偶dego my艣l膮cego Polaka

    i c贸偶 偶e mamy stulecie jedno drugie
    je艣li ca艂o艣ci w jedno艣ci nie widzimy
    II RP z wojn膮 1920 i ruchu oporu z AK
    potem Solidarno艣ci z Wotami Wdzi臋czno艣ci

    ech to nasze zak艂amanie kompleksy
    gry interes贸w i prywat samorz膮dowych
    ko艣cio艂a pobo偶no艣ci ale bez (nie) rozumu
    tak prawdy si臋 nie kontempluje

    (czwartek, 24 maja 2018, g. 19.54)

    http://strachowka.blogspot.com/p/po-biezrmowaniu.html

    OdpowiedzUsu艅