wiara i rozum
s膮 jak dwa skrzyd艂a...
duch ludzki
kontemplacji prawdy
wiara i rozum nie rywalizuj膮
ale kochaj膮 si臋 w zgodzie
jest postawa mi艂o艣ci intelektualnej
aspekty istotowe i konstytutywne
ca艂ej rzeczywisto艣ci
cz艂owieka-艣wiata-Boga
JPII, 艣wi臋ty KK
Pisz臋 jakby z zewn膮trz i z bardzo wysoka. Jestem w ko艅cu Anio艂em Str贸偶em Ziemi Wo艂omi艅skiej (edycja 2008, w tym samym roku Rada Gminy wyrazi艂a zgod臋, by nasza szko艂a nosi艂a imi臋/nazw臋 Rzeczpospolitej Norwidowskiej, ale jakie by艂y g艂osy przeciw i wstrzymuj膮ce, trzeba sprawdzi膰 w archiwum, przez 5 lat radni blokowali t臋 uchwa艂臋 i wydarzenie. By艂a tak偶e grupa nauczycieli przeciwna tej nazwie i hymnowi. Na pewno nie byli i nie s膮 to krasnoludki. Oby te偶 nie bakterie, ale osoby pe艂ne godno艣ci i odpowiedzialno艣ci).
M贸j pra-pradziadek Micha艂 Fr膮ckiewicz (ok. 1809-1878)
z Virtuti Militari za Powstanie Listopadowe (?)
PATRIOCI TAK呕E PATRIOCI SZKO艁Y MUSZ膭 ZNA膯 (JEJ) HISTORI臉! Jaka jest cena i nagroda za normalno艣膰? NORMALNO艢膯 :-)
Jestem – reporterem prawdy. Najpierw trzeba wszystko dobrze zobaczy膰 i opisa膰. Bez dobrego opisu nie ma kontemplowania prawdy. To te偶 jest u papie偶a 艣w. JPII – komu si臋 zechce, znajdzie. Ale komu tutaj, u nas?! Z wielk膮 gorycz膮 g艂o艣no m贸wi臋 i krzycz臋 - NIKOMU. Komuna trzyma si臋 mocno.
1) Dobra szko艂a, powiedzia艂 o nas w naszym ko艣ciele arcybiskup Henryk Hoser 10 stycznia 2014. Jego odwiedziny w naszej wsp贸lnocie s膮 pi臋knie opisane i pokazane na tej szkolenie stronie. Ale... nie wiem, czy us艂ysza艂em to samo cho膰 raz od obecnego proboszcza, kt贸ry jest w tej szkole katechet膮! nie zn臋cam si臋 nad kochanym ksi臋dzem, ale jak mo偶na si臋 nie dziwi膰 - 偶e prze艂o偶ony tak, a podleg艂y - nie. Sama pobo偶no艣膰 i gospodarno艣膰 we wsp贸艂czesnym 艣wiecie nie wystarczy?!
2) Dobra szko艂a – wychodzi艂o z ust wielu m贸wc贸w 19 pa藕dziernika 2018 na przepi臋knej Uroczysto艣ci Stulecia Szko艂y im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej. M贸wcami byli przedstawiciele w艂adz gminy, powiatu, Kuratorium… Stowarzysze艅? SPS na pewno i bardzo wymownie zabrak艂o w tej liczbie. Nauczycielka stoi na jego czela.) RELACJA TUTAJ! Obszerna, wszechstronna! Film wkr贸tce. NIE PAD艁Y JEDNAK 呕ADNE S艁OWA POCHWA艁Y I WINSZOWA艃 ZE STRONY STOWARZYSZENIA PRZYJACI脫艁 STRACH脫WKI - CO JEST JAWN膭 PATOLOGI膭, DO TEGO - STOWARZYSZENIA, KT脫RE MA NA CZELE NAUCZYCIELK臉!!! Skoro ksi膮dz i nauczycielka, wa偶na, bo przecie偶 chcia艂a by膰 radn膮 powiatow膮 z partyjnej listy PiS (a m膮偶 jest z tej samej listy radnym w gminie) - to tkwimy w oku cyklony (zarazy wi臋kszej ni偶 gnicie) kt贸ra nas niszczy bardziej ni偶... bo to oznacza zwyci臋stwo ojca wszelkiego kamstwa. Logika jest pod tym wzgl臋dem okrutna.
3) Procesy gnilne? - Kto umie czyta膰 ze zrozumieniem, ju偶 znalaz艂 艣lady, wirusy, toksyny. Wczorajsza wizytacja/kontrola z Mazowieckiego Kuratorium O艣wiaty nie wzi臋艂a si臋 z powietrza, ani wilgoci. Teraz dzia艂ania przeciw szkole swoim imieniem i obliczem firmuje pewna Pani. I PT Ona nie wzi臋艂a si臋 z powietrza, ani z wilgoci. Ma swoje oparcie-umocowanie spo艂eczne i zaplecze intelektualne.
4) Procesy gnilne – rozwijaj膮 si臋 kiedy po zaka偶eniu nie ma dzia艂a艅 odka偶aj膮cych i dalszego procesu leczenia. Bakterie gnilne dysponuj膮 zespo艂em enzym贸w umo偶liwiaj膮cych im rozk艂ad bia艂ek, a wi臋c wywo艂uj膮ce proces gnicia. Medycyna s膮dowa i nauka o 艣mierci po艣wi臋ci艂y temu procesowi wiele miejsca. (wikipedia)
JAK TO PRZEBIEGA W TZW. WSP脫LNOCIE LOKALNEJ NASZEJ GMINY TRZEBA DOBRZE OPISA膯. SPOKOJNIE, RZECZOWO, BEZ OS膭DZANIA, BEZ OBRA呕ANIA, ALE I NATYCHMIAST, BEZ DALSZEGO PRZEMILCZANIA.
„Patrz! K艂ad臋 dzi艣 przed tob膮 偶ycie i szcz臋艣cie, 艣mier膰 i nieszcz臋艣cie. Ja dzi艣 nakazuj臋 ci kocha膰 twego Boga, Pana, i chodzi膰 Jego drogami, pe艂ni膮c Jego nakazy (...). K艂ad臋 przed wami 偶ycie i 艣mier膰, b艂ogos艂awie艅stwo i przekle艅stwo. Wybierajcie wi臋c 偶ycie, aby艣cie 偶yli wy i wasze potomstwo”. Jak wida膰, nigdy do艣膰 powtarzania tego odwiecznego prawa.
M膮dry biskup m贸wi tak „[to] S艂owo stawia nas wobec decyzji. Droga, kt贸r膮 szli艣my, w艂a艣nie si臋 rozwidla: p贸jdziesz w jedn膮 stron臋 — znajdziesz szcz臋艣cie. P贸jdziesz w przeciwn膮 — znajdziesz zgub臋.” (tutaj)
Ludzie 藕li, albo g艂upi (przys艂owiowe panny i panowie bez oleju) – bez wzgl臋du w Ko艣ciele, czy w tzw. 艣wiecie – chc膮 nadal te sprawy mi臋dzy nami przemilcza膰. Przemilczanie te偶 jest wyborem.
Przemilczanie odpowiada mi臋dzy nami (w Strach贸wce) za (anty)prawd臋 (czyli tzw. post-prawd臋), (anty)dialog, (anty)wsp贸lnot臋. Dobro? Pi臋kno? Prawda? Droga-Prawda-呕ycie??
Patrz膮, ale nie widz膮. Niby wierz膮 i my艣l膮, ale jakby nie wierzyli, bo nie rozumiej膮. Nie ma wiary bez my艣lenia, wiemy co najmniej od czasu 艣w. Augustyna.
No bo jak to jest w艣r贸d nas - jeste艣my 艣wiadkami ju偶 dw贸ch stuleci (obchod贸w): szko艂y i Odzyskania Niepodleg艂o艣ci Ojczyzny w 1918.
Je艣li ksi膮dz proboszcz (we w艂asnym imieniu i w imieniu naszej parafii) i nauczycielka (Prezeska Przyjaci贸艂 Strach贸wki) nie maj膮 dobrego s艂owa dla szko艂y i 19-letniego 偶o艂nierza-ochotnika z Ksi臋偶yk, ze s艂awnego 12 Pu艂ku U艂an贸w Podolskich, bohatera wojny z bolszewikami z Virtuti Militari za akcj臋 pod Korosteniem (przes艂awny tzw. zagon polskiej kawalerii! To znaczy, 偶e oni, niby w tzw. wsp贸lnocie parafialnej, szkolnej, gminnej 偶yj膮 - tak naprawd臋 - tylko dla siebie. W sobie i dla swoich. Pomy艣lmy w drug膮 stron臋. Je艣li parafia (albo ksi膮dz) obchodz膮 wa偶n膮 rocznic臋...
Oni nie 偶yj膮 i nie dzia艂aj膮 dla ca艂ej pami臋ci i to偶samo艣ci cz艂owieka, Polaka, katolika... (ABY艢MY BYLI JEDNO!) - tak, jak uczy艂 Jezus w Modlitwie Arcykap艂a艅skiej. Ani tak, jak je pojmowa艂 i opisa艂 Karol Jan Pawe艂 II (patrz ksi膮偶ka pod tym samym tytu艂em).
Kto umie zwyczajnie patrze膰, my艣le膰 (jak wolny cz艂owiek-osoba, 偶yj膮cy w obiektywnie danej kulturze) i rozumie, powie SKANDAL. Kto patrzy i nie rozumie - 藕le. Ale najgorzej chyba, gdy kto艣 patrzy, rozumie, ale nie ma odwagi nazwa膰 g艂o艣no, oczywi艣cie nazwa膰 po imieniu.
Nasz Ko艣ci贸艂 w Strach贸wce (cz膮stka Ko艣cio艂a Powszechnego) musi odzyska膰 podmiotowo艣膰 - nas. CZ艁OWIEK JEST DROG膭 KO艢CIO艁A. A my musimy dorosn膮膰 dziejowej chwili i zacz膮膰 odzyskiwa膰 艣wiadomo艣膰 siebie w Ko艣ciele, pa艅stwie, samorz膮dzie. Trzeba na powr贸t postawi膰 w贸z na swoim miejscu. Kto nam pomo偶e w wychowywaniu samych siebie i naszego Koci艣o艂a? DZIE艁O NOWEGO... STU-, CZY TYSI膭CLECIA? GDYBY 偶y艂 Prymas Wyszy艅ski - to by odpowiedzia艂. Gdyby 偶y艂 艣wi臋ty Papie偶-Polak-Wojty艂a, by艂oby z kim rozmawia膰.
Moje rozumienie spraw i pomys艂 rozwi膮zywania nawet najbardziej zap臋tlonych, jest jeden - DIALOG. Wielki, 艣wi臋ty, apostolski, powszechny dialog (na pocz膮tku jest S艁OWO). Z tym mamy najwi臋kszy problem.
Prosz臋 b艂agam Kochan膮 呕on臋, DyrKa, z Br膮zowym Krzy偶em zas艂ugi - prze艂am si臋, daj przyk艂膮d, cho膰by tylko nauczycielom, wiem przecie偶, 偶e dobrym, siostrzano-braterskim, zaprzyja藕nionym - od wielu lat pod膮偶acie wsp贸lnie t膮 sam膮 w膮sk膮 艣cie偶k膮 polskiej o艣wiaty, Szk贸艂 Ucz膮cych Si臋 i pragn膮cych uczy膰 najlepiej. Czy teraz nie nadszed艂 czas na nast臋pny krok?!
Dyrektor prze艂amujacy si臋 da przyk艂ad nauczycielom i tak dalej. Mo偶e da膰 - nikogo zmusi膰 si臋 nie da. Z niewolnika nie ma pracownika!
Wiem, 偶e mam inny background i rol臋. Ty reprezentujesz najlepsze wzory etosu nauczycielsko-o艣wiatowego (na mocy i w granicach prawa). Ja jestem prowadzony drog膮 filozoficzno- 艣wiatopogl膮dowo-samorz膮dow膮. Ale ISTOTA RZECZY jest jedna. Dosta艂em ju偶 w tej sprawie tak偶e twierdz膮cy g艂os ze strony RADY RODZIC脫W. Te偶 rozumiej膮 potrzeb臋 istoty rzeczy, w swoim dzia艂aniu. Wi臋c?
Jak to dobrze, 偶e nie jestem despot膮 i nie dano mi 偶adnych 艣rodk贸w w艂adzy nad innymi. Nie mam te偶 patentu na s艂uszno艣膰 jedynej prawdy. Prawda doskonali si臋 i objawia w dialogu. Moim, Twoim, naszym. W kulturze tego 艣wiata - od kt贸rej przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y. Dialog, cho膰 bywa wymagajacy, mo偶na zawsze z艂agodzi膰, cho膰by szklank膮 i butelk膮 zimnej wody.
PS.
Jawno艣膰 偶ycia publicznego jest warunkiem demokracji. Dotyczy to wszystkich instancji i os贸b, kt贸rych dzia艂anie ma wp艂yw na Rzeczpospolit膮 Polsk膮, Norwidowsk膮, Ko艣cieln膮 (Wsp贸lnot臋 Ludu Bo偶ego)... we wszystkich gminach, parafiach, szko艂ach, NGO'sach itd. itp. Na powy偶szym skanie jest pro艣ba Szko艂y im. RzN ze Strach贸wki o wsparcie uroczysto艣ci nadania imienia. Starost膮 by艂 wtedy Maciej Urmanowski (PO), w zarz膮dzie by艂 Piotr U艣ci艅ski (PiS).
Jak rozumiemy/rozumiecie Dobro Wsp贸lne? Nie jestem - bro艅 mnie Bo偶e - despot膮.
Bardzo jestem ciekawy ka偶dego g艂osu, a szczeglnie naszego ksi臋dza proboszcza Mieczys艂awa Jerzaka (tudzie偶 wspomagaj膮cego Go ks. Jana Grzybowskiego), oraz naszej kurii. Dajmy sobie ju偶 spok贸j z t膮 ko艣cielno-urz臋dow膮 prze艣wietno艣ci膮 i czo艂obitno艣ci膮! 呕eby si臋 rozumie膰 (zawsze we wsp贸艂czesnym 艣wiecie, przecie nie antycznym) trzeba nam wszystkim u偶ywa膰 zrozumia艂ego j臋zyka, a czasem nawet go zmieni膰.
W ko艣ciele naszym (tym z ma艂ej litery) te偶 jest choroba gnilna. Papie偶 Franciszek nazwa艂 j膮 po imieniu - to jest tr膮d papiestwa, kurializm. Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y na szcz臋艣cie od kultury i to cz艂owiek - nie kurie - jest Drog膮 Ko艣cio艂a (z wielkich liter, 艢wi臋ty-Powszechny-Apostolski i - od ponad p贸艂 wieku - Posoborowy). Wiara i rozum tam dotar艂y ju偶, i c贸偶, 偶e tylko do niekt贸rych. Wielu jest zaproszonych, ale ma艂o wybranych. Dobra Nowina trwa i trwa膰 ma.
Czy偶 w tym (trudnym do poj臋cia) odgradzaniu si臋 tzw. ko艣cio艂a hierarchicznego (i instytucjonalnej jego cz臋艣ci) od nas, czyli pozosta艂ego Ludu Bo偶ego, nie tkwi pra藕r贸d艂o naszych obecnych polskich problem贸w? Na pewno w Strach贸wce. Wcze艣niej tak 藕le nie by艂o. Stali艣my si臋 wr臋cz przys艂owiowym poletkiem do艣wiadczalnym dla reszty kraju-Ojczyzny i Ko艣cio艂a. Obecny ksi膮dz proboszcz wielce symbolicznie wyni贸s艂 Wota Wdzi臋cznosci za Wolno艣膰, Godno艣膰, Polsko艣膰 Wywalczone Solidarnosci膮, a przyniesione i ofiarowane CA艁EMU Ko艣cio艂owi (na o艂tarzu Boga i Ojczyzny) przez katechet臋 posoborowego, kt贸ry zosta艂 powo艂any w stanie wojennym "aby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮". I c贸偶, 偶e w innymn miejscu, Legionowie. Ale tutaj pierwej za艂o偶y艂em ow膮 Solidarno艣膰 Narodu Polskiego w dniu 3 Maja 1981.
Obecny ksi膮dz proboszcz trwa w uporze, godnym wi臋kszej sprawy. Wydaje si臋, 偶e w og贸le tego nie rozumie? Co艣 sobie wymy艣li艂, sw贸 ko艣ci贸艂/ko艣ci贸艂ek, o cechach sekty? Pobo偶nej sekty. ale nie - rozumnej.
Nie wiem komu i czemu chce s艂u偶y膰, ponad wiar臋 i rozumno艣膰. Mo偶e to jego osobista zemsta za pewne zdj臋cie ze 艢wiatowych Dni M艂odzie偶y?
Bez prawdy nie ma wolno艣ci. Bez prawdy nie ma BOGA, nie tylko w polskich duszach, sercach i umys艂ach. Do prawdy dochodzi si臋 dialogiem. Bez dialogu nie ma wsp贸lnoty. Bez wsp贸lnoty nie ma zbawienia. Bez dialogu i wsp贸lnoty ksi臋偶a 艂atwiej wpadaj膮 w pu艂apki swojej ludzkiej seksualno艣ci, a my, pozosta艂y Lud Bo偶y, popadamy w trudno艣ci rozumienia wiary i budowania rozumnych wsp贸lnot i 艢WIATA CA艁EGO. Stajemy si臋 fake-chrze艣cija艅stwem. Basta!
11 Listopada 2018 w STULECIE ODZYSKIWANIA NIEPODLEG艁O艢CI ksi膮dz proboszcz zawiesi艂 tablic臋 wotywn膮 Jarkowi Stryjkowi, historykowi powiatowemu i SPS, oraz ich wybranym sympatykom! Zgroz膮 wieje. Ha艅b膮. Dyshonorem. Pogwa艂ceniem godno艣ci os贸b, wiary, rozumu, kultury.
***
TAKA SOBIE ANTOLOGIA O NAS, O STRACH脫WCE I POLSCE
***
poemat o homo sovieticus
/patologia z偶era 艣wi臋to艣膰, Kain zabija Abla/
homo sovieticus jest biednym cz艂owiekiem
sierot膮 po PRL
niewiele rozumie ze spraw tego 艣wiata
bo sam nie zna siebie
nie 艂膮cz膮 go ze mn膮 wspomnienia
nie mamy tej samej pami臋ci i to偶samo艣ci
oni z nik膮d do nik膮d id膮
w mglistej nie-艣wiadomo艣ci
nie znaj膮 innej wolnej Polski
ani godno艣ciowych marze艅
ani Konstytucji od 3 Maja
drogi Ko艣cio艂a ani kultury (istoty)
ich przesz艂o艣膰 nie d艂u偶sza ni偶 po 1945
ich aspiracje chyba tylko konsumpcyjne
艂atwo ich przyn臋ci膰 uk艂adami
bo co艣 im obiecuj膮
je艣li z p臋t popeerelizmu si臋 nie uwolni膮
je艣li im nie pomo偶emy otwart膮 dyskusj膮
a nowego pokolenia nie wychowamy do wolno艣ci
do pe艂nej godno艣ci my艣l膮cego cz艂owieka
to c贸偶 my sami jeste艣my warci
czy w lustro patrze膰 mo偶emy bez odrazy
nie maj膮c odwagi 偶y膰 w dialogu kultury
nie budujemy wsp贸lnoty zbawienia
(艣roda, 14 listopada 2018, g. 11.21)
***
o 艣mierci ze zrozumieniem
/zrozumie膰 znaczy pogodzi膰/
nikt o niej wszystkiego nie wie
nawet medycy zmieniaj膮 zdania
kiedy艣 by艂a kr膮偶eniowo-oddechowa
potem m贸zgowa albo inna jaka艣
dzisiaj najpewniej najbardziej cyfrowa
艣mier膰 jest 艣mier膰 i tyle
艣piewajmy cze艣膰 i uwielbienie (oby艣my mogli)
co nie zale偶y tylko od umar艂ych
ale jeszcze bardziej od tych co pozostali
m艂odzi nie mog膮 tego wiedzie膰 (biedni)
stary wie bo widzia艂 i cz臋sto rozumia艂
po co to wszystko i jak si臋 uk艂ada艂o
jak dzia艂y si臋 dzieje z jego udzia艂em
do jakiego dosz艂o doszli ko艅ca
mam to szcz臋艣cie 偶e widz臋 i rozumiem
stary nie marzy o 偶yciu tutaj wiecznym
bez przyjaci贸艂 zdrowia mo偶liwo艣ci
wyautowany samym biegiem rzeczy
lub uciszony przez z艂ych swych wsp贸艂czesnych
ja umar艂em wcze艣niej przez ich przemilczenie
po co dalej trwa膰 mia艂o by si臋 na pustyni
z buk艂akiem albo nawet bez niego
z wiar膮 i rozumem g艂贸wnie
lepiej mo偶e by膰 nie by膰 ni偶 odwrotnie
chwa艂臋 i dzi臋kczynienie swoje ju偶 wy艣piewa艂em
(wtorek, 13 listopada 2018, g. 21.31)
***
komuna trzyma si臋 mocno
/Marii i Januszowi Ludwiniakom/
uciekamy uciekamy uciekamy
my mieszka艅cy starych dworkow
nie mamy jeszcze odwagi si臋 nazwa膰
spadkobiercami II odzyskanej RP
nie my艣la艂em tak o sobie cho膰 czu艂em
nie my艣li jeszcze tak o sobie 偶ona
wi臋c tym bardziej nasze dzieci
ale kiedy艣 odkryj膮 poznaj膮 to co艣 inne
PRL z nas wyci膮艂 o艣rodki m贸zgowe
odpowiedzialne za dum臋 i godno艣膰
honor godno艣ci polsko艣ci odzyskanej
czynami przodk贸w przed stu laty
zap臋dzili nas w niebyt i nadal zap臋dzaj膮
potomkowie dyktatury proletariatu
walka klas by panowa艂a i ich sprawiedliwo艣膰
klasowa na wieki (czyli bolszewizm)
nie wolno m贸wi膰 o dworku w Annopolu
kt贸ry dzisiaj jest Sanktuarium MBA
cho膰 powoli powoli wychodz膮 na jaw
Kr贸lowie Jackowscy Kapaonowie Za艂臋scy
偶yje jeszcze pami臋膰 w tamtych ludziach
maj膮 ponad dziewi臋膰dziesi膮t lat
jeszcze mog膮 opowiedzie膰 o pierwszej mi艂o艣ci
lat swych m艂odzie艅czych i Polski
wczoraj star艂em si臋 dzielnie z Wo艂ominem
w obronie godno艣ci i ca艂o-polsko艣ci
ciekaw膮 si臋 te偶 wydaje rozmowa o nas
w gminie z pani膮 z R贸wnego i ze szko艂y
jam Anio艂em Str贸偶em Ziemi Wo艂omi艅skiej
tak mnie nazwa艂a czcigodna kapitu艂a (2008)
to ju偶 si臋 nie odstanie w 艣wi膮tyni polsko艣ci
Wota wr贸c膮 do Strach贸wki w wi臋kszej chwale
u偶y艂a takich s艂贸w 'dworek tam by艂' panii Maria
by艂a w annopolskim dworku w wojn臋
prowadz膮c w 1939 instruktorki do Julina
ja wypiera艂em wyparte od dawna straszne fakty
wr贸ci艂y wczoraj wspomnieniami Andrzeja Kr贸la
ile tam jeszcze ukrytych skarb贸w by膰 mo偶e
ale nie czyta przecie偶 moja nasza Strach贸wka
nie 艂atwo odrzuci膰 post-komunistycznego upiora
zapisuj臋 gdy zst臋puje duch i mi ka偶e (jako艣)
si膮d藕 i stukaj natychmiast w klawiatur臋
podobnie jak wczoraj prawnuczka p艂k House’a
m贸wi艂a do kamery polskiej telewizji
(wtorek, 13 listopada 2018, g. 8.42)
***
wymienno艣膰
/i kto by to pomy艣la艂/
spostrzeg艂em na koniec dnia dziesi膮tego
miesi膮ca obecnego 偶e to nie jest tylko to
znaczy wigilia stuletniej rocznicy
ale w tym jest 65 lat mojego 偶ycia
i jeszcze jakie艣 dwie艣cie rodziny
no a od Sobieskiego ponad trzysta
bior臋 偶ycie i Polsk臋 t臋cz膮 zachwytu
od Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w
to nie jest sto lat partyjno-polityczne
bo polityki i partie by艂y r贸偶ne
ja ci膮gle ten sam w tej samej rodzinie
w kulturze tego samego narodu i j臋zyka
s艂uchaj膮c piosenek na stadionie narodowym
przebieg艂em 偶ycia moment贸w wsp贸艂granie
co kiedy gdzie my艣la艂em by艂em robi艂em
od matury zaczynaj膮c zbuntowanej w PRL
od patriotyzmu romantyzmu propagandy
przez studia Tomasza Manna konklawe Taize
przez powr贸t z Francji do Polski dla Solidarno艣ci
Solidarno艣ci膮 wszczepienie w grunt korze艅 istot臋
i obron臋 do ko艅ca 偶ycia godno艣ci tutaj
na polskiej Ziemi Norwida i Cudu nad Wis艂膮
nad Osownic膮 z Prusem wiar膮 rozumem i prawd膮
to nie jest tylko rocznica pa艅stwowa
powiedz co i ile to dla ciebie znaczy
przele膰 偶ycia drog臋 prawd臋 lub poszukiwanie
to nie jest abrakadabra ani pobo偶ne gadanie
ani nabo偶ne kaza艅 rekolekcje ale realizm 偶ywy
my jeste艣my rocznicami rok za rokiem w prawdzie
dzieci si臋 b臋d膮 dalej rodzi膰 i wnuki
natura kultura istota cz艂owieka-osoby
siebie wsp贸艂kszta艂tuje ka偶dym dniem i czynem
my艣l w nas niezawis艂o艣ci szuka i kontempluje
szcz臋艣cie dojrze膰 musi ponad fizjologi臋
egzystencjalnie realizuje integralny sw贸j rozw贸j
(sobota, 10 listopada 2018, g. 22.48)
***
moje wyznanie m贸j wk艂ad
/w godzinie Mi艂osierdzia nad 艣wiatem/
nie jestem bez grzechu ale偶 sk膮d
jestem okropnie strasznym gzresznikiem
a teraz ju偶 pojad臋 dalej
w m贸j wk艂ad
w rodzin臋 w gmin臋 parafi臋 diecezji
w Polsk臋 Ko艣ci贸艂 w kultur臋 ludzko艣ci
na ile by艂o mnie sta膰
znajomo艣ci膮 swej drogi-prawdy-偶ycia
z艂oszcz臋 ludzi po kres przemilczania
nie mog膮c mnie strawi膰 odrzucili dialog
a bez tego niczego nie ma w kulturze
od kt贸rej zale偶y przysz艂o艣膰 cz艂owieka
tak ja ju偶 si臋 znam jak Norwid Wojty艂a
braterstwo wraz z nimi ludom daj臋
poza moj膮 osobist膮 艣mier膰 w Strach贸wce
wszystko co zapisane pozostaje
mog臋 da膰 艣wiadomo艣膰 narodow膮
i to偶samo艣膰 konstytucyjn膮
bo ich dotkn膮艂em zobaczy艂em poj膮艂em
da膰 mo偶na tylko to co si臋 ma
ka偶da samo艣wiadomo艣膰 jest cudem
na obraz i podobie艅stwo Boga (Jezusa)
kt贸ra 偶yj膮c w dialogu z ca艂ym 艣wiatem
dialogiem powszechnym si臋 staje
(czwartek, 9 listopada 2018, g. 15.11)
***
o czym by艂a Solidarno艣膰
/ludzka pami臋膰 i sprawa narodowa/
o Polsce
o pragnieniu wolno艣ci
o cz艂owieku w Polce i Polaku
o odwiecznych idea艂ach
o czym jest stulecie
o odzyskiwaniu wolno艣ci
w pe艂nej pami臋ci i to偶samo艣ci
o Solidarno艣ci pokole艅 w godno艣ci
zapraszaj膮 powsta艅c贸w bo umieraj膮
tylko o ich wspomniania pytaj膮
nas nie pytaj膮 o nic
bo po co
(艣roda, 7 listopada 2018, g. 20.16)
***
godno艣膰 nie pozwala (na wszystko)
/nie ma wolno艣ci bez prawdy i godno艣ci/
komu na co pozwala komu nie
i te偶 na co niech powie
ka偶dy za siebie jedynie
w zwi膮zku ze stuleciem
w gminie i parafii w Strach贸wce
ksi膮dz wywr贸ci艂 porz膮dek rozumu
do g贸ry nogami (moralno艣膰 jest rozumna)
przy tej samej okazji na wiwat
ukrywaj膮c prawd臋 przed innymi
偶e chc膮 swoje upiec przy tej okazji
niszczy nasz膮 wsp贸lnot臋 szkoln膮
niszczy pamie膰 i to偶samo艣膰
czyli i gmin臋 i parafi臋
cho膰 chwal膮 go jako gospodarza
i 偶e czeka d艂ugo w konfesjonale
jednak czego艣 wi臋cej trzeba
na stulecie nasze
odzyskiwania niepodleg艂o艣ci
tak偶e przeciez od niego (kleru)
nie jeste艣my ju偶 niewolnikami ani…
jeste艣my wsp贸艂dziedzicami prawdy
je艣li si臋 nie wyzwolimy
to znaczy rozumu i wiary od kogo艣
od podleg艂o艣ci narzuconej kultur膮
nasz膮 polsko-ludowo-popeerelowsk膮
przecie偶 to uw艂acza rozumno艣ci
wolnego cz艂owieka na ziemi i Polsce
co zrobi艂 z czyjego艣 poduszczenia
bo chyba sam takiej intrygi nie wymy艣li艂
znaj膮c plany i coroczne 艣wi臋towania
i przychodzi艂 do uczni贸w i szko艂y
nauczycieli dyrektorki pracownik贸w
skrywaj膮c szczelnie prawd臋
o zamys艂ach zamachu na nasze stulecie
wyrzucaj膮c jedno a przyjmuj膮c drugie
tak si臋 nie godzi kochani ksi臋偶a i biskupi
ba gdyby mu to jeszcze kto powiedzia艂
nie tylko stary katecheta emerytowany
za艂o偶yciel Solidarno艣ci z 3 Maja 1981
od kt贸rej i dzi臋ki wolno艣膰 obecn膮 mamy
cz艂owiek zosta艂 obdarzony godno艣ci膮
na obraz i podobie艅stwo Boga samego
a nie ten tego tamtego proboszcza
jakich艣 kurii biskup贸w Watykanu
papie偶 zbiorczo nazwa艂 ich tr膮dem papiestwa
(艣roda, 7 listopada 2018, g. 18.23)
***
pi膮ty wymiar
/bez niego zaklnie si臋 i sp臋ta jak bydl臋/
sk膮d otrzymam pok贸j
najcz臋艣ciej w pi膮tym wymiarze
przychodzi i we mnie zamieszkuje
pomimo mych wszystkich s艂abo艣ci
trzy wymiary znamy z geometrii
czwartym jest czas (czasoprzestrze艅)
a pi膮tym to co si臋 w nas dzieje
drog膮-prawd膮-偶yciem z ducha
poziom duchowy w nas i 艣wiecie
艣wiecie nie materii lecz cz艂owieka
cz艂owiek materi臋 przerasta
na wiele sposob贸w i osobowo
teraz jest wojna w Strach贸wce
w parafii przede wszystkim
wiec i w gminie i w szkole i wsz臋dzie
za przyczyn膮 s艂abo艣ci proboszcza
kt贸ry wszystko zrobi (tak偶e nieprawo艣ci)
aby si臋 przypodoba膰 kobiecie jednej
kt贸ra go sobie wok贸艂 palca owin臋艂a
i tak st膮caj膮 ca艂膮 wsp贸lnot臋 w przepa艣膰
na STULECIE przeszli samych siebie
knowaj膮 na pograniczu anihilacji bytu
musz膮 za wszelk膮 cen臋 tutaj rz膮dzi膰
pisz膮c od nowa histori臋 os贸b i ducha
we mnie duch dzia艂a tradycyjnie
od-poznaj臋 wiele z niego pisz膮c
bo to jest forma dialogu z ca艂ym 艣wiatem
prawd臋 poznaje si臋 odwag膮 dialogu
nikt nie 偶yje i nie umiera dla siebie
chyba 偶e robi z siebie kokonist膮 monad臋
wbrew wierze rozumowi Bogu i kulturze
robi膮c poza tym z siebie wz贸r cnotliwo艣ci
wyobra偶am sobie co oni tam prze偶ywaj膮
w szkole nade wszystko
bo tam serce gminnej wsp贸lnoty bije
w poszukiwaniu prawdy i wychowywaniu
praca nauczycieli nad wsp贸lnot膮 i prawd膮
daje wiatr w 偶agle nast臋pnym pokoleniom
skad ten wicher dzi艣 wieje
w proboszczu i Krystynie nikt nie wie
m贸j pi膮ty wymiar znaczy we mnie dzia艂a
co pokazuj臋 tym tak偶e tekstem i pisaniem
nie musz臋 偶y膰 tym co zewn臋trzne
ale tym co objawia si臋 i porz膮dkuje we mnie
pisanie jest nieodzownym etapem
to jest objawianie prawdy dialogiczne
nie ja jestem najm膮drzejszy i wiem wszystko
ale musze wiedzie膰 co dzieje si臋 we mnie
a to najlepiej pozna膰 i zobaczy膰
gdy si臋 uzewn臋trznia i zobiektywizuje
w dialogu z wami i 艣wiatem ca艂ym
nieszcz臋艣ni pozostaniecie bez tego dialogu
nie to co w贸jt powie ani to co ksi膮dz
ani moje w艂asne emocje i z艂o艣ci
ale rozumno艣膰 osoby w ca艂o艣ci kultury
daje pok贸j i si臋 uszcz臋艣liwia w cz艂owieku
wiem to kiedy ju偶 opublikuj臋
nie zwa偶aj膮c na gniewne pomruki
wtedy dopiero jestem wam niepodleg艂y
ale wolny w 艣wiecie odwagi ducha
wiedzia艂 to Norwid wiedzia艂 potem papie偶
braterstwo ludom mogli da膰 (i soborom)
bo ju偶 sami siebie od-poznali (Boga ducha)
to jest naszym przeznaczeniem w RzN
nie niewola ni wolno艣膰 s膮 w stanie
uszcz臋艣liwi膰 ci臋... nie! Ty艣 osob膮
udzia艂em twym wi臋cej: panowanie
nad wszystkiem na 艣wiecie i nad sob膮
rozmowa z sob膮 i ze sob膮 wzajem
jest wsp贸艂-zamieszkiwaniem Boga z nami
braku dialogu liturgia nie zast膮pi
ale tego nie ucz膮 w seminariach.pl
nie przeciwko komu艣 ale dla kr贸lestwa
prawdy 偶ycia 艣wi臋to艣ci 艂aski sprawiedliwo艣ci
liturgia nie jest i nie mo偶e by膰 magi膮 i mechanik膮
zr贸b co艣 m贸wi m贸j B贸g nie tylko w dowcipach
ustaw st贸l 艂adnie i go udekoruj jak lubisz
w domu swoim plebanii urz臋dzie i szkole
postaw co艣 dobrego na nim jak Jan 23 (艣wi臋ty)
i zapro艣 niech sobie nawet wrogowie porozmawiaj膮
braterstwo ludom dasz nie tylko pouczenia
pie艣艅 od ziemi naszej niech w nas gra
niech buduje si臋 kr贸lestwo
na Ziemi Norwida i Cudu nad Wis艂膮
(艣roda, 7 listopada 2018, g. 10.55)
***
owoce dialogu
/Komitetom Obchod贸w Stuleci/
po owocach poznacie ich
a w dialogu 偶e dopytam
owoce nie narodz膮 si臋 same z siebie
drzewo i krzaki potrzebuj膮 uprawy
i sprzyjaj膮cego 艣rodowiska
wiem ile zawdzi臋czam 艣rodowisku
wkorzenieniu w gleb臋 dziej贸w
rodzinnie narodowo w kulturze
ale wiem i ci膮gle do艣wiadczam
ile zawdzi臋czam dialogowi
to 偶e co艣 robi臋 jako ja 艣wiadome
to jedno (pewnie diament)
ale to czego dowiaduj臋 si臋
o 艣wiecie i sobie w dialogu
to szlifowanie po blask brylantu
veritatis splendor
potrzebuje 偶ycia dialogiem w dialogu
w kulturze (bez niej nie ma prawdy)
nasz B贸g jest wsp贸lnot膮-dialogiem
Trzech Os贸b
a my na obraz i podobie艅stwo Jego
(poniedzia艂ek, 5 listopada 2018, g. 11.20)
***
nieci膮g艂o艣膰 naszej niepodleg艂o艣ci
/ci膮g艂o艣膰 jedno艣膰 osoba i suwerenno艣膰/
napisa艂em wpierw polskiej
ale zmieni艂em na nasz膮
wi臋cej w tym jest prawdy
egzystencjalno personalistycznej
nie poprawno艣ci politycznej 2018
gdybym nie pisa艂 bym nie wiedzia艂
prawda wyp艂ywa w dialogu
w nas i pomi臋dzy nami
cz艂owiek szlifuje si臋 cz艂owiekiem
od biblijnych czas贸w i ksi膮g
m贸wimy wsz臋dzie dzisiaj
o stuleciu i stuleciach naszych
bo ju偶 mieli艣my jedno w szkole
te偶 bardzo umowne przecie偶
jak teraz odzyskania niepodleg艂o艣ci
chwila moment zaraz zaraz
to nie jest z nami i z ni膮 tak prosto
owszem j膮 odzyskujemy od stu lat
z wielkimi dziurami nieci膮g艂o艣ci
dziur wi臋cej ni偶 niepodleg艂o艣ci
m贸j rozum si臋 je偶y
wiara i rozum chc膮 kontemplowa膰
prawd臋 jaka jest a nie propagand臋
my niepodleg艂o艣膰 odzyskujemy
miar膮 rozumienia i wolnej dobrej woli
papie偶 powiedzia艂
a ja zobaczy艂em ma zdj臋ciach
podstawowa suwerenno艣膰 spo艂ecze艅stwa
wyra偶a si臋 w kulturze narodu
sp贸jrzmy na zdj臋cia sprzed wojny i w PRL
po wojnie wpadli艣my w przepa艣膰 niebytu
w obc膮 mentalno艣膰 sowieck膮
w socrealizm socszko艂臋 socinteligencj臋
szkaradzie艅stwo do dzisiaj pozosta艂o
w nas w naszej polskiej mentalnosci
prawdziwa suwerenno艣膰 niepodleg艂o艣膰
jest to zarazem ta suwerenno艣膰
przez kt贸r膮 r贸wnocze艣nie
najbardziej suwerenny staje si臋 cz艂owiek
w godno艣ci osoby niecenzurowanej kultury
mamy zatem nieci膮g艂o艣膰 niepodleg艂o艣ci
przez narzucon膮 obc膮 materialistyczno-totaln膮
totalnie obc膮 naszej polskiej duchowo艣ci
kt贸ra wyrywa si臋 ku prawdzie dobru pi臋knu
od Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w
ja wiejski my艣liciel poetycko-literacki
katecheta powo艂any w stanie wojennnym
偶eby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮 to mam i wiem
przez ci膮g艂o艣膰 pami臋ci to偶samo艣ci polskiej
rodzinnych pokole艅 pami膮tek i zdj臋膰
polskie rodziny doro艣li i dzieci by艂y pi臋kne
oczywi艣cie ci kt贸rych by艂o na to sta膰
mieszcza艅sko-inteligencko-dworskie
po wojnie w PRL sowiecko zglajszlachtowani
sproletaryzowani sch艂opszczeni sowiecko
partyjni mutanci marksizmu-leninizmu
do dzisiaj nie odchamieni w istocie
tkwimy w mieliznach zgniliznach nijako艣ci
anty-wsp贸lnotowi i w l臋kach anty-dialogiczni
anty-kultur膮 nie dochodzi si臋 wolno艣ci
Warszawa by艂a Pary偶em p贸艂nocy
my Europejczykami bez kompleks贸w
pi臋kni wolno艣ci膮 w nas kultury od Konstytucji
wi臋cej ni偶 tylko dwudziestoletni m艂odo艣ci膮
wszystko w nas zabi艂a komuna i powraca
(od)zyskujemy dzisiaj europejsko艣膰 i blask
autostrad wie偶owc贸w w wielkich miastach
pi臋kne rezydencje wiejsko-pod-miejskie
upodabniamy si臋 do tego czym byli艣my
po 50-ciu latach nieci膮g艂o艣ci
zdj臋cia pokazuj膮 z ca艂ym okrucie艅stwem
to co nas spotka艂o w dw贸ch pokoleniach
narzuconym obcym mentalno-艣wiatopogl膮dem
zdeformowa艂o nas okrad艂o m贸zg si臋 skurczy艂
i nad tym nie pracujemy dusz-pastersko
nie pracujemy nikt nie chce si臋 podj膮膰
politykom 艂atwiej si臋 manipuluje niewiedz膮
nie艣wiadomo艣ci膮 nawet godno艣ci w Ko艣ciele.pl
bo im nie w smak Sob贸r V2 ONZ UNESCO UE
cz艂owiek w ca艂ej wolno艣ci godno艣ci polsko艣ci
(sobota, 3 listopada 2018, g. 18.20)
***
odkrycia w stulecia
/zmiana paradygmatu nas omija/
dwa przysz艂y dzisiaj w kontek艣cie
z tych fundamentalnych
objawiaj膮cych
wi臋cej ni偶 przelotno艣膰 egzystencji
trafiaj膮ce w sam rdze艅 spraw naszych
polskich w stu-i-ponad-lecia
偶e w Polsce AD 2018
w贸z stawiamy przed koniem
ko艣ci贸艂 przed cz艂owiekiem
polityk臋 przed kultur膮
religi臋 przed 偶yciem
wiara z rozumem si臋 tutaj nie 艂膮czy
a wszystko jest w艂a艣nie odwrotnie
dochodzi jeszcze co艣 ustrojowego
偶e Polska gminno-powiatowao-parafialna
trwa w starych okowach mentalno艣ci
偶e 偶yj膮 sob膮 jak 偶yli przecie偶 w PRL
i nie rozumiej膮 wielkiego halo-zmiany
miasta inaczej wybra艂y ju偶 dzisiaj
miast tygiel 艣wiatopogl膮dowy
ale wie艣 nie艣wiadoma pozostaje
偶e wiara potrzebuje rozumu
偶e przysz艂o艣膰 zale偶y od kultury
nie od resentyment贸w po PRL
偶e tacy szcz臋艣liwi te偶 nie byli przecie偶
jak im si臋 wydaje bo byli m艂odzi
mieli mi艂o艣ci OSP KGW i do偶ynki
czy naprawd臋 wi臋cej nie chcieli
wolno艣ci godno艣ci polsko艣ci rozumnej
si臋gaj膮cej g艂ebiej w czas sprzed wojny
w czas sprzed strasznej wojny
i rz膮d贸w jedynie s艂usznej partii
bezosobowego materializmu bez sumienia
zak艂amanywanego codziennie (te偶 z Moskwy)
antychrze艣cija艅ski ustr贸j im nie szkodzi
mo偶e nawet wr贸ci膰 inn膮 jednopartyjno艣ci膮
wie艣 gmina parafia nadal powiat
w贸z stawia przed koniem
ko艣ci贸艂 przed cz艂owiekiem
polityk臋 przed kultur膮
religi臋 przed 偶yciem
wiara z rozumem si臋 tutaj nie 艂膮czy
(pi膮tek, 2 listopada 2018, g. 10.01)
***
rozumienie 艣mierci
/s膮 nawet 艣wi臋te dzieci jak sam ks Twardowski/
w dniu wszystkich 艣wi臋tych 2018
takie co艣 nazywam po imieniu
rozumienie wi臋ksze lepsze 艣mierci
dlaczego si臋 kiedy艣 ba艂em
a dzi艣 podchodz臋 z pe艂nym zrozumieniem
ba艂em si臋 jako dziecko
i to do艣c paniecznie
modli艂em si臋 co wiecz贸r
偶emy moi bliscy 偶yli 150 lat
a dzisisaj tyle ile ka偶dy mo偶e
jak sie nie ba膰 pustki
kosmicznej wr臋cz na wieczno艣膰
kiedy 偶ycie jest jest w powijakach
ale potem gdy si臋 ju偶 wype艂ni
po co ma trwa膰 poza rozumno艣ci kres
to co jest dokonane wype艂nione
jest doskona艂膮 manifestacj膮 doskona艂o艣ci
wype艂ni艂o si臋 wykona艂o
to przecie偶 s膮 s艂owa Jezusa
z ofiarniczego krzy偶a ponad 艣mier膰
dzieciom nie mam nic do powiedzenia
bo c贸偶 gdy one umieraj膮
ale bywaj膮 i 艣wi臋te od pocz膮tku pocz臋te
cho膰 to do rodzic贸w raczej
偶e prze偶yli czasu wiele nawet nie wiedz膮c
(czwartek, 1 Listopada 2018, g. 22.09)
***
o moralno艣ci my艣li ci膮g
/prof Sowi艅ski prof Dylus/
my艣li i chyba 偶ycia ca艂y ci膮g
cho膰 zaczn臋 od polityki
gdzie nie ka偶dy kompromis jest zgni艂y
bywa zgni艂kiem bezkompromisowo艣膰
w sprawach politycznych
nie bezkompromisowo艣膰 lecz kompromis
jest w艂a艣nie prawdziw膮 moralno艣ci膮
cytuj臋 kardyna艂a Josepha Ratzingera
za przyjacielem od kt贸rego to us艂ysza艂em
trudno pomy艣le膰
偶e kto艣 z nas o moralno艣ci nie my艣li
i z jej pomoc膮 nie 偶yje
ka偶dy musi wzi膮膰 na bary
swoje rozwa偶ania moralno艣ci
dzi艣 pomy艣la艂em w kontekscie seksuologii
domoros艂ej w nas prawie od urodzenia
wraz z nasz膮 codzienn膮 seksualno艣ci膮
偶e seks nasz nie nale偶y
tylko do moralno艣ci (i do nikogo)
tym bardziej do duszpasterstwa
bo jest cielesny zmys艂owy
fizjologiczno-medyczny
obejmuje ca艂ego cz艂owieka osob臋
i tylko osoba nasza ostatecznie (dwie osoby)
ponosz膮 dobre i inne konsekwencje
implikacje wszelakie
i odpowiedzialno艣膰 chyba ca艂kowit膮
o czym pisa艂 Roman Ingarden
nie tylko papie偶e ksi臋偶a i katecheci
kt贸rzy nak艂adaj膮 ci臋偶ary niezno艣ne
zw艂aszcza na m艂odych i bezmy艣lnych
偶ycie uczy nas najwi臋cej
jestem do艣膰 stary 偶eby o tym pisa膰
o aborcji te偶 ju偶 pisa艂em
to te偶 nie tylko nakaz i zakaz bezduszny
tylko do maszynowego wykonania
ale bywa 偶e dramat i tragedia w jednym
cz艂owieku a gdy do tego zbyt m艂odym
albo zbyt przera偶onej dziewczynie
w samotno艣ci bezkulturowo-duchowej…
nie s膮d藕cie aby艣cie nie byli s膮dzeni
panie panowie rodzice politycy
tak偶e w kwestii haloween
tatua偶y i tak dalej dalej
o kompromisach trzeba my艣le膰
nie tylko w polityce
byle z pe艂n膮 odpowiedzialno艣ci膮 i za nie
ps
dopisz臋 dla porz膮dku
spraw臋 pro艣by ksi臋dza Mieczys艂awa
abym usun膮艂 zdj臋cie kt贸rego nie chcia艂
on tylko ogl膮da膰 takie jego prawo
a we mnie a偶 prawem autorskim
do pokazania wdzi臋czno艣ci go艣ci
czego bez dialogu nie rozbierzemy
i bez gorza艂ki i kompromisu (chyba)
cho膰 kac mo偶e by膰 i bez picia
(czwartek, 1 Listopada2018, g. 17.36)
***
艣wiadomo艣膰 J贸zefa K i Strach贸wki
/strumieniem wieczno艣ci p艂ynie w nas/
czym jest i jak to (on/ona/ono) dzia艂a
czy si臋 j膮 ma czy si臋 ni膮 jest
kto nie my艣li ani si臋 do niej zbli偶y
aby by膰 sob膮 艣wiadomym cz艂owiekiem
osob膮 podmiotow膮 bardzo
艣wiadomie spe艂niaj膮c膮 swoje czyny
a one dalej ka偶d膮 i ka偶dego wsp贸艂tworz膮
najlepiej pozna艂em Jezusa
nie z samej lektury Ewangelii (i kaza艅)
ale z rozmy艣lania
nad jego samo艣wiadomo艣ci膮
apologetyka tak ma
najwi臋kszy dar religijno艣ci rozumnej
gdy si臋 we mnie TO CO艢 nie obudzi
duchem ca艂o艣ci w jedno艣ci natchnieniem
w skr贸cie m贸wi膮c duchem (duchowo)
nie ma mnie prawie
opr贸cz cielska starego s艂abo艣ciami
a偶 nagle… i wtedy siadam i pisz臋
Trzy Kropki mn膮 pisz膮 w ci膮g liter i sensu
pami臋膰 nie wystarczy do tego
fakt贸w sytuacji os贸b pi臋knych historyjek
mo偶na je (ka偶de) owin膮膰 w paz艂otka
ale tak historia ani si臋 dzieje
ani tak jej przekaza膰 si臋 nie da
musi by膰 osnowa sens narracji
nikt pod Koroste艅 nie jecha艂 przypadkiem
nie dla paz艂otek rzuci艂em si臋 na ustr贸j stary
w pojedynk臋 na wiosn臋 1981 w dniu 3 Maja
nie o faktach pami臋ci m贸wi艂em ludziom
mieszka艅com gminy w sali OSP w Strach贸wce
ale o 艣wiadomo艣ci narodowej i godno艣ci
i w ka偶dym domu i cha艂upie powt贸rzy艂em
rozumieli to Polacy przed wrednym PRL-em
szlachetny cz艂owiek nie m贸g艂 偶y膰 inaczej
w Ojczy藕nie kt贸rej szcz臋艣cie nieprywatne nigdy
jest i nie jest tylko procentem 偶ycia ludzko艣ci
w szcz臋艣ciu pokoju godno艣ci pi臋knie prawdzie
tak naucza艂 Norwid swoje pokolenie (1821-1883)
wczytuj膮c si臋 w 艣wiadomo艣膰 Sobieskiego Kr贸la
wcze艣niej konfederaci 艣piewali i poeci
偶e B贸g ich i naszych ojc贸w dzi艣 te偶 jest nad nami
偶e nie b臋d膮 (nawet) z kr贸lami w aliansach
w sojuszach tronu i o艂tarza uk艂adach dla w艂adzy
dla zachowania godno艣ci 偶yje cz艂owiek
ale najpierw siebie i on膮 trzeba pozna膰
nie ma niepodleg艂o艣ci z podleg艂ymi lud藕mi
kt贸rzy ci膮gle objawi膰 siebie si臋 boj膮 (i nie chc膮)
chowaj膮 siebie i rodziny w paz艂otka
byle si臋 nie ods艂oni膰 samo艣wiadomo艣ci膮
byle nie by膰 jako bogowie na obraz
tego Jedynego w Prawdzie Tr贸jcy Jedynej
tak po trzykro膰 艣wiadomo艣膰 nas tworzy
sk膮d dok膮d i dlaczego
jak膮 drog膮-prawd膮-偶yciem jeste艣my
przyjmuj膮c dar wolno艣ci 艣wiadomie
we wsp贸lnocie innych os贸b
stan wojenny mnie zrobi艂 katechet膮
aby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮 na zawsze
w mi艂o艣ci do...
marksizm zabi艂 w Polakach rozumienie siebie
wszyscy byli tylko mas膮-ludem-ludowo艣ci膮
wypadkow膮 woli rz膮dz膮cych i ich ideologii
stosunk贸w produkcji i oboj臋tno艣ci膮 na 艣wiat inny
bez 艣wiadomo艣ci siebie korzeni rodziny Ojczyzny
materia tak ma inaczej nie mo偶e
zarz膮dzana jednopartyjnie przez wodza
podleg艂a zawsze komu艣 wtedy Moskwie
nie w Unii Europejskiej z wszystkim wadami
ale jednak na wolnej osobie ufundowanej
tak膮 kultur臋 tam i nasi wsp贸艂tworzyli Mistrzowie
siebie w nas wnie艣li i w ca艂膮 kultur臋 ludzkosci
Norwida nazwa艂 Polak-Papie偶
niew膮tpliwie z pe艂n膮 samo艣wiadomo艣ci膮
jednym z najwi臋kszych i w pe艂ni chrze艣cija艅skich
my艣licieli naszej wsp贸lnej Europy (i 艣wiata ca艂ego)
od kt贸rej co rusz partia prywaty chce nas odspawa膰
czyli i od Norwida Papie偶a i kultury osoby wolnej
zn贸w podporz膮dkowa膰 i to si臋 mo偶e komu艣 uda膰
je艣li nie b臋dzie w nas 艣wiadomo艣ci odwa偶nej
odwag膮 my艣lenia i kontemplowania prawdy
je艣li nie p贸jdziemy pod pr膮d na Koroste艅
艣wiadomo艣ci Strach贸wki gminy i wsi nie ma
jest 艣wiadomo艣膰 os贸b obywateli w pe艂ni
kt贸rzy ju偶 si臋 znaj膮 na ile mogli
na ile pracowali w pocie swego czo艂a
ile si臋 zachowa艂o w archiwach poznali
o ile chc臋 偶y膰 we wsp贸lnocie dialogicznej
bez dialogu wsp贸lnoty nie ma (ani Ko艣cio艂a)
mo偶na pozna膰 ksi臋dza Hilarego Jastaka
i honory odda膰 plutonowemu Czerwi艅skiemu
tablice im postawi膰 wmurowa膰 w ko艣cielne mury
ale bez 艣wiadomo艣ci zawsze dialogicznej
i wsp贸lnoty dobrowolnie przyjmuj膮cej 贸w dar/dary
nie ma nas i Rzeczypospolitej Prawdziwej
pozostaniemy tylko punktem na mapie
czy obchody stulecia kolejnego
b臋d膮 tylko uroczysto艣ci膮 publiczn膮
w ko艣cio艂ach na placach salach cmentarzach
czy b臋dziemy siebie znali
tak偶e z pomoc膮 ksi膮偶ki Andrzeja Kr贸la (od scalania)
jego i Jackowskich rodziny w II RP
w czynach chwalebnych opowiedzianej HISTORII
czyli wieczno艣ci w nas
ps
ksi膮偶ka o mi艂o艣ci do Annopola i Strach贸wki
do Polski i Ko艣cio艂a jest bia艂ym krukiem
z niej zmartwychwsta艂 plutonowy J贸zef Czerwi艅ski
inni i obraz 偶ycia tutaj w II RP czekaj膮 jeszcze
i jak Polsk臋 Duch Polski zawsze Wolnej w niekt贸rych
przeprowadzi艂 przez straszn臋 wojn臋
i jak prowadzi Solidarno艣ci膮 do wolno艣ci w godno艣ci
nawet je艣li Wota Wdzi臋cznosci za to samo-rz膮dne
proboszcz wyni贸s艂 (czasowo) z ko艣cio艂a
(艣roda, 31 pa藕dziernika 2018, g. 9.40)
***
niesprawiedliwo艣膰 spo艂eczna
/ja nie z soli ani dla jakich艣 uk艂ad贸w/
nikt tu i poza mojej pracy nie szanuje
pisz sobie i tak ci臋 nikt nie czyta
nie podejmiemy z tob膮 rozmowy
cho膰 przeciez nie pisz臋 o kosmitach
nie ma u nas wydzia艂u w gminie
na podobie艅stwo dykasterii Watykanu
dla spraw integralnego rozwoju czlowieka
do tego jeszcze 偶e艣my nie dojrzeli
jestem sobie jednoosobow膮 pracowni膮
na zadany przez Boga temat
jak by膰 w艂a艣nie cz艂owiekiem w pe艂ni
zna膰 siebie i tworzy膰 kultur臋
(wtorek, 30 pa藕dziernika 2018, g. 10.46)
***
osobowa natura prawdy (b)
nie ma prawd nieosobowych
nawet w matematyce fizyce biologii
wszystko musi przej艣膰 przez nas
cz艂owieka my艣l膮cego-osob臋
owszem marksi艣ci inaczej nauczali
偶e cz艂owiek i jego 艣wiadomo艣膰
to tylko pop艂uczyny spo艂eczne
po stosunkach w艂adzy i produkcji
ale偶 na lito艣膰 bosk膮
raz sko艅czy膰 z tym marksizmem trzeba
cho膰by na stulecia nasze
i odpozna膰 w sobie wiecznego cz艂owieka
nawet kiedy zapisujemy wyniki bada艅
s膮 w nas poruszenia i emocje sta艂e
nie mo偶na inaczej bada膰 niczego
nie b臋d膮c ca艂ym zaanga偶owanym
wyniki ko艅cowe bada艅
nie s膮 tylko zestawieniem danych
podczas badania ulegamy przemianie
wiele si臋 dzieje i w nas i objawia
to tak jakby zapisa膰 na czym艣
papierze albo innym no艣niku danych
a na koniec zostawi膰 dane zapisane
ale usun膮膰 no艣nik (si臋 chyba nie da)
wi臋c je艣li kto艣 chce mi pu艣ci膰 histori臋
jak szumy z Kosmosu bez no艣nika
albo jak paz艂otka w kt贸rych j膮 poka偶e
bez siebie czyli tw贸rcy na obraz Boga
to powiem jemu jej jak Norwid kiedy艣
偶e pi臋kne to wszystko i wasza ci臋偶ka praca
i ona on pi臋kny i ty pi臋kna ca艂a
ale tylko jako publiczno艣膰
(wtorek, 30 pa藕dziernika 2018, g. 10.29)
***
Legenda 12 Pu艂ku U艂an贸w Podolskich
/Virtuti Militari Krzy偶 Walecznych i tak dalej/
hej kto Polak
kt贸偶 z nas nie z tej legendy
jeszcze s艂ycha膰 t臋tent i r偶enie koni
macham na po偶egnanie koniom w Annopolu
przyjecha艂 tu kiedy艣 do swej narzeczonej
z Koszewnicy Jan Pieczara w wojn臋
i odjecha艂
jest moim ojcem chrzestnym
na bia艂ym chyba koniu wr贸ci艂
w nasze wiejsko-gminne strony Strach贸wki
bohater z Virtuti Militari
plutonowy J贸zef Czerwi艅ski
nie wykluczony 偶e bywa艂 w Annopolu
skoro po艣lubi艂 Mani臋
i by艂 zi臋ciem Julci siostry Andrzeja Kr贸la
od zapisk贸w kt贸rego si臋 wszystko zacz臋艂o
gdyby nie jego dalekie wspomnienie
zapisane pod dat膮 25 wrze艣nia 1939
bo zn贸w wtedy poszed艂 zi臋膰 na wojn臋
z drugim wrogiem z Zachodu
i ruszy艂a wreszcie lawina zainteresowania
moich wsp贸艂-si贸str wsp贸艂-braci
偶ona dzielnie prowadzi zesp贸艂 do ataku
do odkrywania prawdziwej to偶samo艣ci
wczytujemy si臋 dniami i nocami w akta
wszystko co da si臋 znale藕膰 obdzwoni膰
spotka膰 osoby z rodziny i zarejestrowa膰
by b艂膮d si臋 ju偶 nie powt贸rzy艂 w historii
bo na to zas艂u偶yli ludzie tutejsi i dzieje
bo dzi臋kczynienie jest jedyn膮 prawd膮
prawdziwego cz艂owieka kt贸ry si臋 zna
ma odwag臋 by my艣le膰 i publikowa膰
(wtorek, 30 pa藕dziernika 2018, g. 10.22)
***
autokalambur
mam taki rytm wewn臋trzny
kt贸ry mnie prowadzi w pisaniu
jestem jak zwierz臋 literacko-tw贸rczy
nadaj膮c kszta艂t temu co przeze mnie p艂ynie
starego ju偶 65-drog膮-prawd膮-偶yciem
z tysi膮cem przeczytanych ksi膮偶ek
i drugim tysi膮cem napisanych
ot taki ze mnie kalamburzysta
(worek, 30 pa藕dziernika 2018, g. 10.06)
***
Polska w Strach贸wce i w nas (5)
/nie stan臋 si臋 inny by si臋 wam podoba膰/
czy ja opisuj臋 t臋 sam膮 Polsk臋
z pewno艣ci膮 inn膮
ni偶 was o najwy偶si przedstawiciele
tej innej samorz膮dowcy ksi臋偶a nauczyciele
skoro nie rozmawiamy ze sob膮
jestem dumny z tego gdzie doszed艂em
gdzie da艂em si臋 doprowadzi膰
w pracy (pocie) swego czo艂a
艣wiadomo艣ci narodowej dotykalnej
a偶 po to偶samo艣膰 konstytucyjn膮
(wtorek, 30 pa藕dziernika 2018, g. 10.00)
***
Polska w Strach贸wce i w nas (4)
zaprosimy 94 letni膮 c贸rk臋 bohatera
ale sami nie potrafimy sobie spojrze膰 w oczy
nie dosta艂em dot膮d 偶adnej odpowiedzi
na listy wys艂ane do ca艂ej wsp贸lnoty
czy bohater jest s艂owem adekwatnym
c贸偶 za szcz臋艣cie 偶e ni musze sam odpowiada膰
mog臋 zacytowa膰 dokumenty z wojny
Wojny O By膰 Albo Nie By膰 Polski II RP 1920
wy偶ej wymieniony plutonowy
J贸zef Czerwi艅ski z Ksi臋偶yk gmina Strach贸wka
zas艂uguje na odznaczeni orderem Virtuti Militari
poniewa偶 s艂ynny 偶o艂nierz z odwagi
s艂u偶y jako ochotnik i 艣wieci
zawsze i wsz臋dzie przyk艂adem
podpisa艂 bezpo艣redni prze艂o偶ony
czyli dow贸dca plutonu
Mieczys艂aw Dobrowolski wachmistrz
z dat膮 wniosku 19 listopada 1920
za czyn w nocy z 9 na 10 pa藕dzierniak 1920
coraz wy偶si dow贸dcy potwierdzali
偶e 贸w dzielny 偶o艂nierz dobrze si臋 zas艂u偶y艂
Polsce Ojczy藕nie swojej jego naszej
rotmistrzowie pu艂kownicy
o bardzo znanych nazwiskach z historii
a偶 po genera艂a dow贸dcy frontu
podczas s艂awnego zagonu na Koroste艅
czy my potrafimy wreszczcie kiedy艣
spogl膮daj膮c na siebie ze sob膮 rozmawia膰
o Duchu Wolnej Polski (nie o PRL-u)
kt贸rego ostatnim czynem by艂a Solidarno艣膰
(wtorek, 30 pa藕dziernika 2018, g. 9.55)
....
itd.itp.
Czy naprawd臋 jeste艣my Zjednoczeni w Duchu? Od-powiedzmy sobie, a zw艂aszcza nasz ksi膮dz proboszcz Mieczys艂膮w Jerzak i nasza kuria. POWT脫RZ臉 - Dajmy sobie ju偶 spok贸j z t膮 prze艣wietno艣ci膮 i czo艂obitno艣ci膮. 呕eby si臋 rozumie膰 trzeba u偶ywa膰 zrozumia艂ego j臋zyka, a czasem nawet go zmieni膰! Wiemy od papie偶a Franciszka, 偶e jest tak偶e choroba gnilna zwana tr膮dem papiestwa (Watykanu), i jest bardzo zara藕liwa, opanowa艂a ca艂y tzw. 艣wiat katolicki! Lecz jest lekarstwo Dobrej Nowiny, czy Droga-Prawda-呕ycie - czyli SAMO艢WIADOMO艢膯 JEZUSA I NASZA W艁ASNA!
Z tak膮 opask膮 na ramieniu w 1981(Bogo-Ojczy藕nianie)
towarzyszy艂em Krzy偶owi po mszy w Jadowie do OSP w Jadwisinie
Za艂o偶yciel diecezji bp K. Romaniuk w艣r贸d nas, 12 kwietnia 1994
Sygnowane K.R.
Nawiedzenie Sanktuarium MBA, 1995
呕r贸d艂a grafiki Obywatelskich Inicjatyw Lokalnych s膮 w linkach na samej g贸rze postu. Jednak ten post nie jest inicjatyw膮 lokaln膮. Owszem, lokalnie do艣wiadczan膮-prze偶ywan膮 Ojczyzn膮-Polsk膮 i Ko艣cio艂em Powszechnym w 艣wiecie wsp贸艂czesnym. Si臋ga istoty rzeczy i naszych spraw. Fenomenologicznie i metafizycznie. Eschatologicznie wr臋cz. Mam 艣wiadomo艣膰 narodow膮 i to偶samo艣膰 konstytucyjn膮. Ten dar otrzyma艂em w sztafecie polskich pokole艅. Przechowujemy do ca艂ym Sanktuarium Matki Bo偶ej, nawiedzonej i pob艂ogos艂awionej przez Za艂o偶yciela Diecezji, biskpa Kazimierza Romaniuka, jedynego wsp贸艂czesnego t艂umacza ca艂ej Biblii na j臋zyk polski.
A ja/my/polska-wielodzietna-rodzina mam/mamy szcz臋艣cie, 偶e wiele dokument贸w zachowa艂o si臋 w przer贸偶nych polskich archiwach, i 偶e dzi臋ki papieskiej-encyklikalnej epifanii mog臋/mo偶emy kontemplowa膰 prawd臋 na dw贸ch skrzyd艂ach.
PS.
Nie chcia艂bym wej艣膰 na 艣cie偶k臋 pewnego ksi膮dza z Sycylii i sko艅czy膰 jak on! :-(
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz