niedziela, 4 sierpnia 2013

Wsp贸lnota - najwy偶sz膮 form膮 spo艂eczno艣ci. R贸bmy raban!


Nie mog臋 odk艂ada膰 tej pracy ju偶 ani na minut臋, bo zaleje mnie potop. Tyle tego. Tak wa偶nego! Pojad臋 na swoim koncie fejsbukowym (w zak艂adce "Moje aktywno艣ci") do do艂u, zdaj膮c sobie spraw臋, ze nie dojad臋 do poprzedniego odcinka rzeczywisto艣ci (mojego 偶ycia). Mo偶e kiedy艣 sklej臋?!



1) No, nie! Dopiero - przed chwil膮 - TVN powiedzia艂 mi o ks. prof. znanym mi g艂贸wnie z Facebooka, jako o organizatorze Przystanku Jezus!

Teraz lepiej rozumiem "pokrewie艅stwo" i braterstwo (w duchu) wiary z PT x. prof. Dyrektorem.
No i przeczyta艂em dopiero teraz "Uciekinierzy, poszukiwacze. Do艣wiadczenia ewangelizacyjne z Przystanku Jezus" w Wi臋zi.

To艣my spowinowaceni jak Jarocin z Woodstockiem :-)
- cho膰 ja bywa艂em tylko pionkiem w akcjach w Jarocinie. Uda艂o mi si臋 wym膮drza膰 na ten temat w 1988, m贸wi膮c m.in. 偶e nadejdzie rok, 偶e wszystkie seminaria b臋d膮 mia艂y tam swoich przedstawicieli.



2) Wcze艣niej z rado艣ci膮 obejrza艂em zdj臋cia z Przystanku Jezus, kt贸re natychmiast da艂em na stron臋 „Katecheza online” - „Ju偶 "kupi艂em" na nasz膮 stron臋 (w nasze strony?) z gorzkim komentarzem. Kiedy艣 nas 艣ledzili tamci, dzisiaj tak偶e "swoi" ?! Oj r贸bmy raban, "oznajmijcie wyzwolenie w kraju dla wszystkich jego mieszka艅c贸w. B臋dzie to dla was jubileusz - ka偶dy z was powr贸ci do swej w艂asno艣ci i ka偶dy powr贸ci do swego rodu. To b臋dzie dla was rzecz 艣wi臋ta."

Rok Wiary i Rozumu?! Skarby gromadz臋, skarby! Na katechezy, moje lub czyje艣, kto to wie, co b臋dzie od wrze艣nia. Ale niech si臋 ministrom (i podejrzliwym kole偶ankom) nie zdaje, 偶e nauczyciel-katecheta tylko drzemie w wakacje ;-)


3) Na stronie "Abp Henryk Hoser SAC" (kt贸r膮 - aktualnie - uwa偶am za z艂膮 przys艂ug臋 arcybiskupowi i ko艣cio艂owi, zw艂aszcza w RWiR, biskup nie jest czo艂giem, nawet internetowym, do rozje偶d偶ania swoich ksi臋偶y, „i c贸偶, 偶e niesfornych”) ukaza艂 si臋 wpis z tytu艂em/nag艂贸wkiem „Nie jest dobrze z ks. Wojciechem Lema艅skim”. Nie wytrzyma艂em, nie mog艂em, nie wolno mi by艂o i jest milcze膰. Trzeba bra膰 ten krzy偶. Musimy m贸wi膰 z g艂臋bi serca, czyli z g艂臋bi odczu膰 i my艣li, czyli siebie. Tam budzi si臋 to, co usta m贸wi膮, nieprawda!

a) „Wed艂ug mnie, nie powinno by膰 tutaj(!) teraz(!?) tej dyskusji. Sorry! Nie chodzi tylko o "jakiego艣: ksi臋dza, ale o ca艂y ko艣ci贸艂, skoro sprawa jest badana w Watykanie. Jestem marnym wiejskim katechet膮, nara偶am si臋, czy wype艂niam swoj膮 powinno艣膰 wobec Ko艣cio艂a? Zawsze kocha艂em i kocham biskup贸w i ksi臋偶y.”

b) „Dobr膮 stron膮 , dobrem jest jednak to, 偶e tutaj mo偶e si臋 spotka膰 - cho膰 bardzo przelotnie - kto艣 wa偶ny w ko艣ciele (administrator strony abp), wiejski katecheta, kto艣 wierz膮cy i kto艣 niewierz膮cy... Bo偶e, jak ja si臋 zawiod艂em na Roku Wiary i Rozumu! My艣la艂em, 偶e b臋dzie multum okazji (偶e ca艂y ten rok) do takich spotka艅 i rozm贸w. Taki obraz i nadziej臋, wiar臋 i rozum, wnosz臋 na sale i do klas katechetycznych od 31 lat. Bo偶e i papie偶u Franciszku pom贸偶, ratuj Rok Wiary i Rozumu

4) Post na stronie 呕ydowskiego Instytutu Historycznego mnie bardzo poruszy艂. Nigdy nie s艂ysza艂em tej strony historii literatury polskiej. Jestem wychowany w mi艂o艣ci i kulcie Baczy艅skiego - „Krzysztof Kamil Baczy艅ski - dzi艣 b臋dzie si臋 o nim m贸wi膰 du偶o. I pewnie jak zawsze: ani s艂owa o jego 偶ydowskim pochodzeniu. Tak jakby umniejszy膰 ono mog艂o polsko艣膰 Poety, heroiczno艣膰 Jego 艣mierci?..

Polecamy niezwykle pieczo艂owit膮 rekonstrukcj臋 w膮tk贸w 偶ydowskich w 偶yciu i tw贸rczo艣ci Baczy艅skiego, po艂膮czon膮 z opisem przemilczania ich przez historyk贸w i krytyk贸w literackich.

I pos艂uchajmy uwa偶nie o czym 艣piewa Ewa Demarczyk, maj膮c w pami臋ci, 偶e wiersz "Deszcze" pisa艂 Baczy艅ski obserwuj膮c z aryjskiej strony jak p艂onie getto; "a u okien smutek i konanie".

5) Jak rozmawia膰 z lud藕mi (i 艣wiatem), kt贸rzy my艣lenie polityczne - my艣lenie wed艂ug w艂asnych i grupowych cel贸w politycznych- uczynili swoj膮 drug膮 natur膮? Takie my艣li przychodz膮 do g艂owy ni st膮d, ni zow膮d, albo w trakcie czytania, patrzenia, s艂uchania tego 艣wiata. S膮 zbyt inspiruj膮ce, 偶eby opu艣ci膰, zapomnie膰.

6) G艂os Caritasu z Muszyny! Widziane w szerszej perspektywie ko艣cio艂a i 艣wiata! - wpisa艂em udost臋pniaj膮c stron臋 „Blog Katy (English)” na kolonijnym blogu.

7) Google przynios艂y mi prezent, kt贸ry mi si臋 podoba i bardzo ucieszy艂. A by艂o to tak - „Przysz艂a poczta mailowa, a w niej taka wiadomo艣膰 od Google+ - "Funkcja Automatyczna kopia zapasowa na Twoim telefonie automatycznie zapisuje Twoje zdj臋cia i filmy w Google+. Kopie zapasowe widzisz tylko Ty, chyba 偶e postanowisz je udost臋pni膰. Ustawienia tej funkcji mo偶esz zmieni膰 w ka偶dej chwili na swoim telefonie...." i tak to si臋 zacz臋艂o”. Roboty robi膮 dla nas du偶o dobrej roboty! (3x”R”) Zajrzyjcie, koniecznie,tak zestawia zdj臋cia tylko ROBOT.

8) Trzeba zorganizowa膰 spotkanie (konferencj臋) "ko艣cielnie odrzuconych". Nie 偶eby definiowa膰 tajemnice wiary, ale 偶eby definiowa膰 NASZE 呕YCIE we wsp贸lnotach wierz膮cych na wsi i w miastach. R脫BMY RABAN! Franciszku pomagaj, ratuj Rok Wiary i Rozumu! To wpisa艂em, rozszerzaj膮c wcze艣niejszego posta - „Stawiam tez臋 do dyskusji wewn膮trzko艣cielnej:- czy przebieg Roku Wiary i Rozumu nie ujawnia jakiej艣 g艂臋bokiej niewiary w cz艂owieka? Nie w teorii, ale w praktyce (pragmatyce?) naszego 偶ycia wsp贸lnotowo(?)-wsp贸艂czesno-艣wiatowego? 

Zbieraj膮c r贸偶ne spostrze偶enia, do艣wiadczenia, przepraszaj膮c za 艣mia艂o艣膰 i 艂ama艅ce s艂owne... musz臋 powiedzie膰, 偶e brak mi w RWiR dyskusji o bogactwie cz艂owieka, 艣wiata - nie tylko o zagro偶eniach - o pi臋knie, dobru, mo偶liwo艣ciach poznawczych wsp贸艂czesnego homo sapiens (i religiosus zarazem)... z wykorzystaniem obficie(j) w praktyce ko艣cio艂a. Np. temat/konferencja "Kapita艂 ludzki, kapita艂 spo艂eczny.. a Nowa Ewangelizacja"? Albo "Co nowe badania naukowe wnios艂y do rozumienia wiary i cz艂owieka wierz膮cego?"  itd.

PS.
Co by艣my robili - jako spo艂eczno艣膰 - na ka偶dym poziomie zorganizowania, gdyby to by艂 Rok Sportu? Rok Dzieci? Rok psa, kota... Ile by艣my wyzwolili inicjatyw! Na ka偶dym poziomie: indywidualnych/obywatelskich/samorz膮dnych/stowarzyszeniowych (NGO) itd. Wsp贸lnota to najwy偶sza forma spo艂eczno艣ci. To gdzie my w (polskim?) ko艣ciele jeste艣my AD 2013? 
Nie zamykam nigdy i nikomu mo偶liwo艣ci dialogu. Rozszerzy艂em jeszcze o dwa komentarze (na razie):

a) „ Ko艣ci贸艂, to nie tylko "my wam przynosimy wielkie dobro". Ale tak偶e - my, wsp贸lnie, uwalniamy (produce?) wielkie dobro, wielki potencja艂 dany naszemu gatunkowi (w genach, naturze, kulturze... ). Wiara i Rozum! Tak! Wiara i Rozum Pe艂nego Cz艂owieka, a偶 wstyd to pisa膰 i powtarza膰, (Cz艂owieka, nie - nie wiadomo kogo, jak i sk膮d...). Jakiej艣 ko艣cielnej abstrakcji, czyli wiernych, abstrakcyjnego t艂umu?! T艂um, czy podmiot?

b) „O to w艂a艣nie chodzi. "Obudzi膰 艣pi膮cego olbrzyma" w nas, ko艣ciele. Mie膰 wp艂yw na kultur臋 aktywno艣ci膮 wiary, rozumu, wszystkich talent贸w, a nie milczeniem i anonimowo艣ci膮, tak偶e w parafiach.” TAK, je艣li parafie nie nabior膮 „ludzkiego” oblicza, z imionami, nazwiskami... i ca艂ym bytowym wyposa偶eniem nas-(tzw.)wiernych, to przesta艅my narzeka膰 na kultur臋 i zachowania tego 艣wiata. I to wcale nie dalekiego, gdzie艣 tam. 

9) Ciekawy g艂os w tzw. sprawie ks. Lema艅skiego (albo jasienickiej) pt. „Ksi膮dz w Polsce nie jest obywatelem” wyczyta艂em na nieko艣cielnej stronie. Nie mog艂em, nie chcia艂em nie wolno mi by艂o milcze膰. To jest m贸j ko艣ci贸艂. Nawet, gdybym nie by艂 katechet膮, a jestem od 31 lat. 
Skomentowa艂em tak - "Ciekawy g艂os. Nie wiem, czy biskupi i wa偶ni kuriali艣ci rozumiej膮, 偶e np. tacy jak ja, zwyk艂y katecheta z du偶膮 rodzin膮 i d艂uuugim sta偶em, nie jeste艣my przeciwko biskupom, i ksi臋偶om, bo by艂by to absurd i popl膮tanie w rozumie. Jako wierz膮cy i do tego katecheta, chc臋 tylko powt贸rzy膰 przy tej okazji, 偶e ja/my tego nie rozumiemy!!! Ja patrz臋 na ko艣ci贸艂 jako na wsp贸lnot臋. Co wi臋cej, ucz臋 i uczy膰 MAM i powinienem tak do ko艅ca moich dni.

Jest wierszyk dla dzieci, ale b. rzetelnie prawdziwy "Ko艣ci贸艂 to nie budowla z kamieni i z艂ota... to jest serc wsp贸lnota". Mo偶na, po ostatnich sytuacjach tu i tu, trzeba do艂o偶y膰, zrymowa膰 jeszcze w艂adz臋 (biskupa? kurii?) nad ksi臋偶mi. Dla nas - mniemam - Ko艣ci贸艂 jest tym wierszykiem. Dla Was??? Nie da si臋 nam Was zrozumie膰, wej艣膰 w Wasz膮 sk贸r臋, tych kt贸rzy maj膮 w艂adz臋, j膮 egzekwuj膮, i tych, kt贸rzy tej w艂adzy ca艂kowicie (absolutnie?) podlegaj膮. Je艣li nam nie powiecie... 

A spotyka膰 si臋 po prostu i po prostu o tym wszystkim z nami rozmawia膰 nie macie zwyczaju. (Ko艣ci贸艂 dw贸ch pr臋dko艣ci?). Wi臋c, jak na wst臋pie, NIE ROZUMIEMY (chyba mog臋 u偶y膰 l.mn.). Ale w naszej polskiej kulturze, polskiego ko艣cio艂a w szczeg贸lno艣ci, funkcjonuje formu艂a i duch(?) "wybaczamy i prosimy o wybaczenie?? Zacznijmy co艣 nowego w tym stylu mi臋dzy nami, w Roku Wiary i Rozumu. Bo po co on komu?!! 艢wiatu? Skoro jest obok naszej wiedzy i niewiedzy w sprawach wiary? i 偶ycia w ko艣ciele naszym Jedynym, Wsp贸lnym!?

10) I na tym dzisiaj poprzestan臋. W t臋 upaln膮 niedziel臋 wyj膮tkowego sierpniowego czasu u Polak贸w.

PS.
Zdj臋cie Krzysztofa Baczy艅skiego z tej strony. Dzisiaj rocznica Jego 艣mierci.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz