kt贸rzy nie potrafi膮 wsz臋dzie
widzie膰 dobra prawdy pi臋kna
da si臋 偶y膰"
jk
Modne dzi艣 s膮 egzorcyzmy?! Mo偶e s艂owem w艂a艣ciwszym b臋dzie "bardziej popularne". Ani w g艂owie mi kpina, czy lekce-sobie-wa偶enie. Te sprawy maj膮 wielki kaliber osobowo-duchowo-instytucjonalny. W jednych mia艂em szcz臋艣cie i honor uczestniczy膰 (grupa wsparcia legalnego egzorcysty). Nie mog艂em nie pom贸c ksi臋dzu-przyjacielowi, cho膰 znamy si臋 kr贸tko, tak mog臋 go nazywa膰, mam nadziej臋 z jego domniemanym przyzwoleniem. Jaki艣 kawa艂ek drogi ludzkiego losu idziemy razem. Cho膰 nie razem z "Idziemy" diecezjalnym.Z egzorcyzmem 'tylko spotka艂em si臋' na swojej i ludzkiej drodze, we wsp贸lnocie. M贸j trakt jest inny, nie tak w膮ski. Jest bardzo szeroki i jest dla ka偶dego cz艂owieka-osoby nale偶膮cego do ogromnej wi臋kszo艣ci ludzi dobrej (i wolnej) woli. Wy艣piewujemy powszechn膮(?) wiar臋 w nich, w kol臋dach, gdy si臋 B贸g mi臋dzy nami rodzi. Traktem najszerszym jest prawda – dost臋pna, poznawalna, kt贸r膮 mo偶emy kontemplowa膰 na dw贸ch skrzyd艂ach wiary i rozumu. Kontemplowa膰 – staj膮c si臋 wsp贸艂-艣wiatyni膮 艣wiadom膮 (艣wiadomi) swej wolno艣ci, godno艣ci i odpowiedzialno艣ci…
Cz艂owiek to ten, kto zna siebie. Op臋tani sami siebie nie znaj膮?! Je艣li potrzebuj膮 pomocy i o ni膮 prosz膮 – przybywaj/my, ka偶dy cz艂owiek-osoba dobrej woli. Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury. Egzorcyzm mo偶e by膰 pomocny – wielka jest si艂a wsp贸lnotowej modlitwy. Pomoc jest obustronna wtedy. Ostatecznie – wielka jest wszechmoc Boga dla wszystkich, kt贸rzy jej wzywaj膮. Wiara i rozum pozwalaj膮 j膮 kontemplowa膰. W niej – niejako – uczestniczy膰. Analogicznie i proporcjonalnie – podpowiedz膮 nauki zajmuj膮ce si臋 t膮 dziedzin膮 kultury (i ca艂ej OSOBOWEJ rzeczywisto艣ci). Trudno w tym wzgl臋dzie liczy膰 na cywilizacj臋 cyfrow膮. Rzeczywisto艣膰 (i kultura) podzieli艂a si臋 za dni naszych na now膮-cyfrow膮 i odwieczn膮-osobow膮. Biedny ja-cz艂owiek „raz wybrawszy, ci膮gle wybiera膰 musz臋” (艢w. Augustyn) :-)
呕ycie da艂o mi rol臋 wiecznego pontifexa - buduj膮cego mosty. Najpierw pomi臋dzy prekariatem PRL-owskim i inteligencj膮, w gor膮cym okresie naszych dziej贸w pomi臋dzy strajkuj膮cymi studentami i strajkuj膮cymi rolnikami (listopad-grudzie艅 1981), pomi臋dzy miastem i wsi膮, ci膮gle dopraszam si臋 o most dialogu i ponadpartyjno艣ci, wiary i rozumu... Ostatecznie - w granicach 艣wiata bez granic - moim mostem jest Rzeczpospolita Norwidowska, most ze Strach贸wki nad Polsk膮, ponad Europ臋, na glob ca艂y (globalizm prawdy-pi臋kna-dobra). Dzisiaj w mojej diecezji (parafii, dekanacie), gminie, powiecie... nie ma drugiego filaru dla tego mostu - nie ma ludzi odwa偶nych my艣leniem, gotowych wypowiedzie膰 swoje pogl膮dy na temat cz艂owieka, 艣wiat i Boga (Polsk臋, Europ臋, kultur臋), wej艣膰 w odpowiedzialny dialog - dla wsp贸lnego dobra Rzeczypospolitej i Ludzko艣ci. "O, nie sko艅czona dziej贸w jeszcze praca, Nie przepalony jeszcze glob sumieniem!" (Norwid, Czasy)!
Bogu dzi臋ki, 偶e jestem ju偶 po bierzmowaniu!
***
DO W艁ADCY RZYMU
/C. Norwid 1862/
1.
Kiedy si臋 lud贸w ob艂ok za ob艂okiem
Zsuwa艂 po biodrach g贸r, a tajemnica
By艂a ich wiedz膮, i sercem, i okiem,
Uragan w艂adz膮, z gro藕nym knutem swym,
Dzieje, jak szczenna na zl臋偶eniu lwica:
Kt贸偶 si臋 czu艂 jeden? Rzym.
2.
Moce zagarn膮艂 wszystkie i chytro艣ci,
Ludy jak dzika obliza艂 wilczyca,
Lecz zato pierwszy nie znal wy艂膮czno艣ci,
Pierwszy, jak orze艂, ponad 艣wiatem tym,
Na wszechpodniebiu da艂 nar贸d-szlachcica:
On tylko, tylko Rzym!
3.
Immoluj膮cy[1], jak pontifex dziej贸w,
Immolowany, jak dziej贸w ofiara,
Sam przywilejem sta艂 si臋 przywilej贸w,
Bo wszystko jego jest, gdy on nie swym: —
Na fundamentach wyryte mia艂: Wiara —
Pierw, nim by艂 Rzymem Rzym!
4.
Dlatego burze te marne przewiej膮
I same tchnieniem znios膮 si臋 powt贸rnem,
A lampy gorze膰 b臋d膮, jak gorzej膮,
U grobu, kt贸ry 艣wiat艂o艣膰 dawa im;
Bo c贸偶 Chrystusa by艂oby koturnem
Ziemskim, je艣li nie Rzym!
5.
A ciebie, kt贸ry艣 jest Pa艅skim ob艂okiem,
Nim patryjotyzm chrze艣cija艅ski wzro艣nie,
Wilcz臋ta ni藕li pe艂nem spojrz膮 okiem,
Nim go艂臋bi臋ta skrzyd艂em wion膮 md艂茅m —
Serc milijony ugoszcz膮 rado艣nie,
Jak zmartwychwsta艂y Rzym!
***
O polskim op臋taniu pomy艣la艂em znowu (ostatnio) s艂ysz膮c s艂owa Prezydenta Andrzeja Dudu w okazjonalnym przem贸wieniu na uroczysto艣ci ods艂oni臋cia Pomnika Smole艅skiego na Placu Pi艂sudskiego. Konkretnie, te s艂owa "Czeg贸偶 m贸g艂 jeszcze dokona膰 pan prezydent prof. Lech Kaczy艅ski jako Prezydent Rzeczypospolitej jeszcze w tamtej – i wierz臋 w to g艂臋boko – tak偶e w nast臋pnej kadencji!". Pami臋tam dobrze tamten czas. Sonda偶e by艂y dla Braci Kaczy艅skich ma艂o optymistyczne. Wygranej w wyborach nie wr贸偶y艂o 76 procent ankietowanych, z czego 37 procent "zdecydowanie". W to, 偶e nast臋pne wybory wygra/j膮 wierzy艂o 17 procent respondent贸w.
Oczywi艣cie, m膮drzejsi o lekcj臋 z przegranej Bronis艂awa Komorowskiego (2015) wiemy, 偶e dobra kampania mo偶e wiele zmieni膰. Ale z t膮 g艂臋bok膮 wiar膮 to PAD przesadzi艂 - moim zdaniem.
Nie pierwszy raz s艂ysz臋 w tonie PAD pompatyczne zad臋cie, ponad istot臋 rzeczy. I g艂臋boko wierz臋, 偶e m贸g艂by inaczej, 偶e ma inn膮 stron臋, bardziej doktorsko-wykszta艂con膮 - gdyby nie owo tytu艂owe polskie op臋tanie, czyli zniewolenie umys艂u PiS-em i jego strategi膮. BTW. s艂ycha膰 go艂ym uchem inny ton jego wyst膮pie艅 w Warszawie i O艣wi臋cimiu (czyli mo偶e!).
Ba, ale O艣wi臋cim jest ponad-polski. Kiedy dzia艂aj膮 tylko na ma艂ym w艂asnym podw贸rku... Jest zawsze na hurra, aklamacja rz膮d贸w ponad-wiecznych, na absolutyzm (nie)o艣wiecony z jakiej艣 mitycznej g贸ry. S艂ysz臋 ten szelest absurdu (op臋ta艅czego) - w ka偶dej chyba wypowiedzi ich polityk贸w i zwolennik贸w.
Tak nie m贸wi膮 ludzie, kt贸rzy wierz膮 w rozum i kultur臋 rozumu i prawdy obiektywnej! Oni maj膮 nadziej臋, wbrew zwyk艂emu ludzkiemu zdrowemu rozs膮dkowi. I WBREW FAKTOM! Macierewicz te偶 by艂 absolutnie przekonany, najlepszy itd. Jak Misiewicz?! Dzisiaj - jak s艂uszne "nale偶膮ce si臋 im" nagrody, oddawane pod przymusem partyjnym?! ;-)
I straszliwe zamachy by艂y... d艂ugie lata, a teraz pozosta艂y wybuchy bez-przyczynowe (?), okr臋ty za z艂ot贸wk臋, bro艅 elektromagnetyczna testowana na Polakach i... 艣wiat spiskowy bez granic, w kt贸rym nic z mojej/naszej wiary zdroworozs膮dkowej (kultury cz艂owieka na ziemi) nie ma szans. Zr贸bmy badania nastroj贸w w Klubach Gazety Polskiej! Mam nadziej臋, 偶e s膮 robione. Chcia艂bym zobaczy膰 wykresy ko艂owe i podobne grafiki na przestrzeni ostatnich 2.5 lat. Falowanie m膮dro艣ci, g艂upoty, 艣lepej wiary, zniewolenia...
Wierz臋 w cz艂owieka, wierz臋 w rozum, wierz臋 w m膮dro艣膰 艣wi臋tego Jana Paw艂a II itd. Wierz臋 w prawd臋 i, 偶e jest poznawalna. Czyli - DIALOGICZNA. 呕e wiara i rozum mog膮 j膮 kontemplowa膰. 呕e cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a, a przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury i 偶e ROK 1989 by艂 cudem w naszych i europejskich dziejach. Bo jest postawa mi艂o艣ci intelektualnej, si臋gaj膮ca aspekt贸w istotowych i konstytutywnych ca艂ej rzeczywisto艣ci, czyli cz艂owieka, 艣wiata i Boga (o ile kto艣 w Niego wierzy). Amen!
***
DZIE艃 WYZWOLENIA
/podporz膮dkowani i gen. R贸偶a艅ski/
dla ka偶dego z nas
gdy rodzi si臋 z ducha
wyzwala ze zniewolenia
my艣li podleg艂ej
gdy dzisiaj PiS rz膮dzi
jego wyznawcy 偶o艂nierze
wolno艣ci nie znaj膮
podporz膮dkowali si臋 rozkazom
nie potrafi膮 nie chca
my艣le膰 samodzielnie
stan膮膰 wobec wieczno艣ci
historii i cz艂owieka
wobec ca艂ej kultury
z drog膮 podniebn膮 ludzkiej my艣li
nie wobec wodza i partii
kolejnego dnia ich wybor贸w
(czwartek, 12 kwietnia 2018, g. 17.03)
***
O艣wi臋cim
/12.4.2018, dzie艅 pami臋ci o Holokau艣cie/
Auschwitz
komu to s艂u偶y
pami臋ci o 偶yciu i 艣mierci
milion贸w zabitych
nikt tu nie jest gospodarzem
to miejsce przeros艂o czas
jeste艣my tylko i a偶
aktorami ludzkiego losu
jedni bohaterami dramat贸w
inni zamy艣lenia (dialog贸w)
wszystkich medytacji
o 偶yciu 艣mierci i cz艂owieku
dobrze gdy tu przemawiaj膮
papie偶e prezydenci premierzy
Izraela Polski Niemiec Rosji
wszystkich narod贸w zjednoczonych
tak pisz臋 jak my艣l臋
droga-prawda-偶ycie
dobiera skojarzenia
dyktuje ducha s艂贸w
(czwartek, 12 kwietnia 2018, g. 16.49)
***
CZY USTR脫J MO呕E BY膯 M膭DRY
/rzucam 艣wiatu wyzwanie/
je艣li rozum rz膮dzi
politykami obywatelami
jest wielka mo偶liwo艣膰
ale nami臋tno艣膰
chyba zawsze rz膮dzi politykiem
g艂贸d coraz wi臋kszej w艂adzy
coraz wi臋kszej popularno艣ci
poklasku wyborczej widowni
wszytko za ni膮 odda
rozum jest bezwzgl臋dny
nie pozwala k艂ama膰
prowadzi jak po sznurku
(wtorek, 10 kwietnia 2018, g. 17.47)
***
PYTANIA BEZ ODPOWIEDZI
/s艂u偶臋 jak mog臋 i potrafi臋/
czy z lud藕mi
kt贸rzy nie potrafi膮 wsz臋dzie
widzie膰 dobra prawdy pi臋kna
da si臋 偶y膰
...
(wtorek, 10 kwietnia 2018, g. 17.14) TUTAJ - Po bierzmowaniu (w Strach贸wce, RzN)
I jeszcze to doczepi臋, sprzed dw贸ch lat. Skoro wtedy nikt nie zwr贸ci艂 na to/nie uwagi, to i dzisiaj si臋 nie przem臋czy my艣leniem i odpowiadaniem starcowi z Annopola, w gminie Strach贸wka, Powiat Wo艂omi艅ski, Diecezja Warszawsko-Praska?! Cho膰 doczekali艣my si臋 ju偶 tutaj Telewizji Rzeczpospolitej Norwidowskiej! , u nas, na tej(!) Ziemi Norwida i Cudu nad Wis艂膮! Zaiste, zaiste powiadam Wam... 偶e cz艂owiek to ten, kto zna siebie. Taki cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a! A przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury! :-(
***
艢WI膭TYNIA
/呕ydowie Polscy
i Amen/
czytam utwory Norwida
zadane mi na konkurs
tylko do przeczytania ze zrozumieniem
tylko
pr贸buj臋 raz i drugi trzeci
na ile cierpliwo艣ci starcza
pr贸buj臋 czyta膰
pr贸buj臋 zrozumie膰
troch臋 ze strachem
偶e ani jednemu ani drugiemu nie podo艂am
nie mo偶na dobrze czyta膰 nie rozumiej膮c
jak ma艂pa przy palecie barw
ale szukam cz艂owieka w autorze
to mi pomaga najbardziej
jego oczami zobaczy膰 uszami s艂ysze膰
r臋k膮 dotyka膰 g艂ow膮 rozpami臋tywa膰
w bezradno艣ci pytam innych o zdanie
偶ony c贸rki syna i Internetu
kiedy z nag艂a lub mozolnie
co艣 mi si臋 ods艂oni objawi
w艣r贸d s艂贸w zwi膮zk贸w wyrazowych
most贸w mi臋dzy nimi i fragmentami
nawi膮za艅 akcent贸w podkre艣le艅
nag艂ych zwrot贸w akcji i wyrazu
偶artu dowcipu szyderstwa
w zwi膮zku i bez zwi膮zku domy艣lnym
przeczutym braterskim siostrzanym
jestem w niebie
w 艣wi膮tyni
i wsp贸艂kontempluj臋
(pi膮tek, dzie艅 drugi IX konkursu, g. 8.40)
***
OBCHODY
/CK Norwidowi/
obchody czyli to
co obchodzi obchodz膮cych
powiedzia艂 poeta 136 lat temu
obchodz膮cym powstanie narodowe
co kto z nas obchodzi obchodz膮c
na przyk艂ad wypadek w Smole艅sku
prezydent pojednanie
prezes zbrodni臋 i kar臋
Macierewicz zamach lub inn膮 teori臋
premier za nimi nosi kwiaty
kaznodzieja 偶ycie wieczne Amen
(wtorek, 12 kwietnia 2016, g. 8.18)
PS.
1) Kochani PT Czytelnicy - Czy wiecie o spotkaniu autorskim z dr Mir膮 Marcin贸w? "Wydarzenie stanowi cz臋艣膰 cyklu Uwaga! Premiera!. Historia polskiego szale艅stwa: S艂o艅ce w艣r贸d czarnego nieba. Studium melancholii to pierwszy z trzech zapowiedzianych tom贸w monumentalnego studium."
2) W艣r贸d zdj臋膰 do kola偶u s膮:
a) dwa "smole艅skie", jeden pa艅stwowy, drugi prywatny autorstwa Paw艂a Althamera
b) Wota Wdzi臋czno艣ci za Wolno艣膰, Godno艣膰, Wiar臋 i Rozum Polak贸w w Strach贸wce
c) Pomnik ku czci zamordowanych mieszka艅c贸w Zaleszan (29 stycznia 1946 Pogotowie Akcji Specjalnej dowodzone przez Romualda Rajsa („Burego”) dokona艂o mordu na 16 mieszka艅cach wsi oraz jej spalenia) wikipedia
2) W艣r贸d zdj臋膰 do kola偶u s膮:
a) dwa "smole艅skie", jeden pa艅stwowy, drugi prywatny autorstwa Paw艂a Althamera
b) Wota Wdzi臋czno艣ci za Wolno艣膰, Godno艣膰, Wiar臋 i Rozum Polak贸w w Strach贸wce
c) Pomnik ku czci zamordowanych mieszka艅c贸w Zaleszan (29 stycznia 1946 Pogotowie Akcji Specjalnej dowodzone przez Romualda Rajsa („Burego”) dokona艂o mordu na 16 mieszka艅cach wsi oraz jej spalenia) wikipedia
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz