pi膮tek, 15 czerwca 2018

Strach贸wka sanktuarium norwidowskim ("miejsce ludzi, kt贸rzy si臋 nie licz膮")


Takie 艣mia艂e my艣li (s艂owa/logos) tylko niekt贸rym przychodz膮 do serca i g艂owy. Cho膰 ka偶demu, kto si臋 zastanowi - zw艂aszcza, gdy wejdzie w wi臋kszy dialog kultury - objawi si臋 ich oczywisto艣膰. Prawdy si臋 przed nikim nie chowaj膮. Prawd臋 mo偶na kontemplowa膰 na dw贸ch skrzyd艂ach (nie wiem jak jest na jednym).

Norwidowsko-papieska przygoda trwa i trwa w nas, we mnie od...
W Strach贸wce od lat 18. We mnie od:
a) norwidowska - od matury
b) papieska - od 16 pa藕dziernika 1978
c) norwidowsko-papieska od 2013 (z emaila od A. Madeja, w godzinie otwarcia wystawy o RzN)
Inni maj膮 swoje osobiste miary 偶yciowe i poznawcze. Nie jestem badawczo-odkrywczy. Jestem tylko 偶yciowo ukorzeniony w tej ziemi. To moja specyfika/cja.

Ja nie z soli, ani z roli - te偶 nie wymy艣li艂em. Okoliczno艣ci rodzinno-osobowe miejsca i czasu 偶ycia J贸zefa K. to sprawi艂y, o czym tutak czytacie. Naukowiec ma dziedzin臋 i metod臋 swoj膮. Arty艣ci - talenty i osobowo艣ci. Ja drog臋-prawd臋-偶ycie. Tak, jak to lecia艂o i leci. Wszystko osobowo prze偶yte, na艣wietlone, nacechowane, przenikni臋te - jak falowo-korpuskularnym 艣wiat艂em. 艢wiat艂o jest wyr贸偶nion膮 warto艣ci膮 we Wszech艣wiecie.

Strach贸wka sta艂a si臋 ni st膮d, ni zow膮d sanktuarium kultury, od kt贸rej zale偶y przysz艂o艣膰 cz艂owieka. Sanktuarium z imieniem i obliczem brodatego Poety. Ale nie na nim zaczyna si臋 i ko艅czy to i ka偶de sanktuarium. Sanktuarium jest miejscem wyr贸偶nionym 艣wiat艂em. Czego艣, osoby najbardziej. Tej sosoby, tamtej, w Tr贸jcy Os贸b pogr膮偶onych na wieczno艣膰. Poza Tr贸jc膮 sanktuari贸w nie ma. Sanktuaria musz膮 mie膰 wyra藕ne odniesienia do najwi臋kszej tajemncy.

Najpierw na naszym terenie zaistnia艂o Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej. Materialnie zdudowane od 1908-1910 roku. W duszy Marii z Jackowskich Kr贸lowej od jej m艂odzie艅czo-dziewczy艅skich idea艂贸w. Jej idea艂y by艂y wkorzenione w wychowanie, kt贸rego wa偶n膮 cz膮stk膮 by艂 kult Pisarza, Boles艂awa Prusa, brata ciotecznego jej matki, a naszej prabaci, Emilii z Trembi艅skich Jackowskiej. Maria marzy艂a nawet przez jaki艣 czas o wyborze 艣wi臋tej drogi 偶ycia w dziewictwie konsekrowanym.

     "W przysz艂o艣ci chc臋 zosta膰 zakonnic膮, a w艂a艣ciwie siostr膮 mi艂osierdzia... zdaje mi si臋 zaczynam troch臋 rozumie膰 偶ycie. G艂贸wn膮 rol臋 w 偶yciu gra energia i dobro膰. Wzorem tych obydw贸ch cn贸t jest moja matka. Ach Bo偶e m贸j, ale ja za m膮偶 nigdy nie wyjd臋. Cho膰 czuj臋 w sobie mi艂o艣膰 i ogie艅 m艂odzie艅czy, ale zwalczy膰 to musz臋, gdy偶 serce me Bogu ofiarowa膰 bym chcia艂a... Niech偶e wi臋c mnie B贸g b艂ogos艂awi na tej 艣wi臋tej drodze walki z sercem moim i niech my艣l膮c o ludziach z Bogiem si臋 ci膮gle zespalam. O Bo偶e, umocnij mnie w wierze, nadziei i mi艂o艣ci wzgl臋dem siebie i niech bli藕nim wierz臋, ale niech Bo偶e, zarazem umiem tak si臋 z bli藕nim zachowywa膰, 偶ebym w 偶yciu swoim wszystkie serca sobie pozyska艂a... Wyobra偶am sobie, 偶e jestem narzeczon膮, ale Chrystusow膮, przeto powinnam by膰 lekk膮, 艣wie偶膮 i mi艂膮... † Ach, udziel mi o Bo偶e m膮dro艣ci swojej, niech mi si臋 nie przykrzy niewola w s艂u偶bie Twojej, niech mi臋 duch mi艂o艣ci, wiary i nadziei opromienia, 偶e to tylko na kr贸tko i przyjdzie czas wybawieni, a wtedy odezwiesz si臋 o Panie do mnie: „P贸jd藕 o c贸rko moja ze mn膮 na 偶ywot wieczny, a wraz z Anio艂ami Twemi o Panie m贸j, Skarbie Najdro偶szy kr贸lowa膰 pragn臋 w Niebie. Amen...
     Zn贸w si臋 zjawili konkurenci, jeden z Petersburga, p. S., a drugi z Warszawy, p. K. Pr贸buj臋 si臋 i do艣wiadczam ci膮gle, ale do Boga wszystkie my艣li odnosz膮c, mam nadziej臋 w Bogu znale藕膰 zwyci臋stwo. Nie chc臋 wyj艣膰 za m膮偶, nie chc臋 i jeszcze raz nie chc臋 (cho膰 mi si臋 pan K. podoba). Niech b臋dzie, co chce, a 艣wi臋t膮 dziewic膮 by膰 musz臋!!!...

     Sprawozdanie z przeczytanej ksi膮偶ki „Podstawy 偶ycia rodzinnego” – Dach rodzinny! Wyobra偶am go sobie cz臋艣ciej na wsi, w艣r贸d ludu, zawsze skromny, nie wykwintny, wprost prosty, zwyczajny drewniak...


     Dnia 30 listopada 1902 roku by艂am sama w Cz臋stochowie. Chocia偶 raz w 偶yciu by艂am zupe艂nie spokojna, gdy偶 czu艂am, i偶 偶adne zewn臋trzne przeszkody nie by艂y w stanie dotrze膰 do mojego natchnionego ducha. By艂am wtedy szcz臋艣liw膮. Spowied藕 odby艂am z ca艂ego 偶ycia.
     Matka Naj艣wi臋tsza cudownie si臋 mn膮 opiekowa艂a. Mieszka艂am w klasztorze u panien Chlawskich. Modli艂am si臋 najwi臋cej do Cudownego Obrazu o zrozumienie powo艂ania mego. I c贸偶 si臋 okaza艂o? 呕e Mateczka Naj艣wi臋tsza kaza艂a mi sobie obra膰 drog臋 trudniejsz膮, a wi臋c ma艂偶e艅stwo. A 偶e bywa艂 u nas pan Kr贸l i wzajemnie podobali艣my si臋 sobie, wi臋c ja, 艂ask膮 i moc膮 Boga wspomo偶ona i uzbrojona, jestem zdecydowana przyj膮膰 go [o艣wiadczyny]. Lecz modlitwy nigdy nie zaniecham, pragn臋 do ko艅ca 偶ycia czerpa膰 z jej 藕r贸d艂a si艂臋, odwag臋, energi臋, mi艂o艣膰 bli藕nich, a zawsze niebo przed oczyma - o kt贸re walczy膰 b臋d臋 - niechaj mi stoi. A dusza moja nape艂niona mi艂o艣ci膮 艣wi臋t膮, spokojn膮 b臋dzie...
     1905 rok...  czytam „呕ycie duchowe” ksi臋dza Pelczara. Celem 偶ycia cz艂owieka jest B贸g. B贸g, kt贸ry tak wielce umi艂owa艂 ludzi, i偶 dla nich 偶ycie swoje ofiarowa艂 na krzy偶u..." (O mi艂o艣ci do...).

Wszystkie te (nasze?) sprawy znaj膮 nasi biskupi. Pierwszy by艂 ks. bp Kazimierz Romaniuk, Za艂o偶yciel Diecezji z woli 艣w. Jana Paw艂膮 II. Ojciec Za艂o偶yciel nawiedzi艂 nasz膮 Matk臋 Bo偶膮 w Ogrodzie, nasze sanktuarium. Obieca艂 nawet po艣wieci膰/pob艂ogos艂awi膰, gdyby艣my kiedy艣 zdo艂膮li wyszykowa膰 sary drewnainy dom na miejsce spotka艅, rekolekcji, skupienia dla ma艂偶e艅stw i rodzin. Andrzej Madej, OMI ma 艣wiat艂o i odwag臋 wskaza膰 opisanie tych duchowych przyg贸d do Ojca 艢wi臋tego, nawet z pro艣b膮 o koron臋. Andrzej Madej odprawi艂 w naszym domu msz臋 swi臋ta dla grupy m艂odych ma艂偶e艅stw i wskaza艂 drog臋 Ko艣cio艂a Domowego. On wie - nape艂niony i 偶yj膮cy Duchem 艢wi臋tym ka偶dej chwili - co jest w duszy cz艂owieka i Ko艣cio艂a.

Pozostali biskupi te偶 musz膮 zna膰 t臋 histori臋, jak i - mam nadziej臋 - "ca艂a diecezja", bo bp Markowi Solarczykowi podarowa艂em ksi膮偶k臋 "O mi艂o艣ci do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂a" wyst臋puj膮c publicznie w zgromadzeniu ko艣cio艂膮 parafialnego przy okazji bierzmowania 29 pa藕dziernika 2017. Chyba inny egzemplarz zosta艂 wys艂any na adres kurii (jednocze艣nie z przesy艂k膮 dla Prezydenta Andrzeja Dudy, kt贸ry jest wspomniany na stronie dedykacyjne ksi膮偶ki). Niczego nie chcemy ukrywa膰 z tego, co jest nam wiadome z historii Ducha 艢wi臋tego, ludzi i naszej ziemi.

Nikt nie 偶yje i nie umiera dla siebie. Ile razy jeszcze to musz臋 i zd膮偶臋 Wam powt贸rzy膰. Ani sanktuari贸w wymy艣le膰 (zaprogramowa膰) nie mo偶na. Ale wszystkim ochrzczonym dano udzia艂 w 偶yciu Bo偶ym. Nie jeste艣my przechodniami na ziemi, ale wsp贸艂dziedzicami z Jezusem z Nazaretu. Ka偶dy, kto uwierzy i podda my艣leniu! Nie ma wiary bez my艣lenia. Nie ma prawdy, ani wsp贸lnoty (jej wsp贸lnoty), ani wolno艣ci - bez dialogu. Poznacie prawd臋, a prawda Was wyzwoli - by艂o dla 艣w. Jana Paw艂a II ulubionym zdaniem z Ewangelii.
Co poznali艣my ju偶 w Rzeczpospolitej Norwidowskiej? Kto艣 si臋 odwa偶y wyzna膰, podzieli膰, da膰 艣wiadectwo? Bez tego nie wiemy, czego - tak naprawd臋, w najg艂臋bszej istocie - mamy strzec. Dzia艂alno艣膰 na r贸偶nych polach jest wa偶na, mo偶e by膰 owocna. Nic jednak nie zast膮pi naszego osobistego 艢WIADECTWA! Na pocz膮tku by艂o i jest s艂owo/logos!
Brakiem naszego my艣lenia, 艣wiadectwa i dialogu biedna jest ca艂a Polska Ojczyzna nasza. Biedny jest Ko艣ci贸艂 i 艣wiat.

W innym, najwi臋kszym na 艣wiecie, sanktuarium by艂o tak! "O 艣wicie grudniowego dnia 1531 r. dokona艂 si臋 pierwszy cud, kt贸ry p贸藕niej stanie si臋 偶ywym wspomnieniem tego wszystkiego, czego strze偶e to sanktuarium. W 贸w poranek w czasie tamtego spotkania B贸g obudzi艂 nadziej臋 swego syna Juana, nadziej臋 ludu. Owego poranka B贸g rozbudzi艂 i nadal rozbudza nadziej臋 maluczkich, cierpi膮cych, wysiedlonych i odrzuconych, tych wszystkich, kt贸rzy czuj膮, 偶e nie maj膮 godnego miejsca na tych ziemiach. W tamten poranek B贸g zbli偶y艂 si臋 i zbli偶a si臋 do cierpi膮cego, ale wytrzyma艂ego serca tak wielu matek, ojc贸w, dziadk贸w, kt贸rzy prze偶yli odej艣cie, zatracenie, a nawet zbrodnicze wydzieranie im ich dzieci.

W tamten 艣wit Juanito do艣wiadczy艂 w swoim 偶yciu, czym jest nadzieja i czym jest mi艂osierdzie Bo偶e. Zosta艂 wybrany, aby dogl膮da艂, pilnowa艂, strzeg艂 i zach臋ca艂 do budowy tego sanktuarium. Wielokrotnie m贸wi艂 Dziewicy, 偶e nie jest w艂a艣ciw膮 osob膮, przeciwnie — je艣li chce, aby dzie艂o to rozwija艂o si臋, to powinna wybra膰 innych, bo on jest niewykszta艂cony, niepi艣mienny i nie nale偶y do grona tych, kt贸rzy mogliby to uczyni膰. Ale Maryja stanowczo — z t膮 stanowczo艣ci膮, kt贸ra rodzi si臋 z mi艂osiernego serca Ojca — m贸wi mu: nie, w艂a艣nie on ma by膰 Jej pos艂a艅cem.

Tak oto udaje si臋 Jej ujawni膰 co艣, czego on nie potrafi艂 wyrazi膰 — prawdziwy i czytelny obraz mi艂o艣ci i sprawiedliwo艣ci: w budowaniu innego sanktuarium — sanktuarium 偶ycia, naszych wsp贸lnot, spo艂ecze艅stw i kultur — nikt nie mo偶e pozosta膰 na zewn膮trz. Wszyscy jeste艣my niezb臋dni, szczeg贸lnie ci, kt贸rzy zazwyczaj si臋 nie licz膮, gdy偶 «nie dorastaj膮 do okoliczno艣ci» lub nie «wnosz膮 koniecznego kapita艂u» w ich budow臋. Sanktuarium Boga to 偶ycie Jego dzieci, wszystkich i w ka偶dych ich warunkach, zw艂aszcza m艂odych bez przysz艂o艣ci, nara偶onych na niezliczone sytuacje bolesne i ryzykowne, oraz 偶ycie os贸b starych, nieszanowanych i zapomnianych, w tak wielu zak膮tkach. Sanktuarium Boga s膮 nasze rodziny, kt贸re potrzebuj膮 niezb臋dnego minimum, aby mog艂y powstawa膰 i si臋 utrzyma膰. Sanktuarium Bo偶ym jest oblicze tak wielu ludzi, kt贸rych spotykamy na naszej drodze..." (papie偶 Franciszek, w Guadelupe)
Kto woli czyta膰 papie偶a Franciszka, zamiast s艂ucha膰, jest tutaj!

***

O KAP艁A艃STWIE W RzN

            /wielkie rozwa偶ania drogi-prawdy-偶ycia/

dojrza艂 temat rozwa偶a艅
kontemplowania wiar膮 i rozumem
dany i zadany Opatrzno艣ci膮 (Bo偶膮)

nikt niczego nie uzurpuje
jest albo nie jest pos艂uszny
temu co dane drog膮-prawd膮-偶yciem

ca艂o艣ci膮 w jedno艣ci wielkiej
tyle偶 osobowo-rodzinnej
co i narodowo-ko艣cielnej

nikt z nas niczemu nie winien
偶e rodzi艂 si臋 gdzie rodzi艂 i wychowa艂
gdzie i kiedy mieszka i dzia艂a

jestem chwalebny i silny
nie sam z siebie tu tylko teraz
ale tym wybra艅stwem konkretnym

wst臋p do tylko jeno
do rozwa偶a艅 tytularnych
w Rzeczpospolitej Norwidowskiej

nie moimi odkryciami i wiedz膮
w jakiej艣 samotni odkrywcy
bo we wsp贸lnocie z papie偶ami

w 2001 roku pad艂 snop 艣wiat艂a
z Watyka艅skiego Wzg贸rza
przyr贸wnam do konklawe 16.10.1978

dla nas tyle tu znaczy i znaczy艂o b臋dzie
czy 偶y艂 b臋d臋 czy ju偶 w ziemi schowany
prawda jest wieczna

wstyd mi wierz mi ksi臋偶e proboszczu
kuriali艣ci wymienni jako i biskupi
偶e nas tu w Strach贸wce przemilczacie

wiecie od 18 lat o tej republice
szczeg贸lnej Norwidowskiej
o jej idea艂ach zadanych jak misje

wiedzie膰 powinni艣cie d艂u偶ej
o czym Jan Pawe艂 powiedzia艂
przed nasz膮 katedr膮 w 1999

a potem 偶eby nikt nie mia艂 w膮tpliwo艣ci
rozwa偶y艂 wszystko w sercu swoim
i wyg艂osi艂 2001 odt膮d wisi w Internecie

ale jakby i tego by艂o ma艂o
w gmachu waszego/naszego seminarium
by艂a konferencja 艢wiat warto艣ci Norwida

ile trzeba z艂ej woli (i czyjej konkretnie)
偶eby z nami walczy膰 i przemilcza膰
na Norwidowej Ziemi i diecezji

cz艂owiek to kap艂an bezwiedny i niedojrza艂y
zaiste wida膰 to w naszym ko艣ciele
kt贸rego zadaniem jest budowanie most贸w

papie偶 to powt贸rzy艂 za wieszczem
ponti-fex 艂膮cz膮cy cz艂owieka z cz艂owiekiem
a wszystkich z Bogiem (niehierarchicznie)

i doda艂 z g艂臋bi globalnego do艣wiadczenia
偶e marne s膮 spo艂ecze艅stwa jak nasze gdy
zanika kap艂a艅ski charakter osoby ludzkiej

ta my艣l zawsze bliska papie偶owi z Polski
m贸wi艂 偶e w pewnym stopniu kszta艂tuje
spo艂eczny wymiar jego pontyfikatu

nasz papie偶 polsko-globalno-powszechny
czego naucza艂 m贸wi艂 wszystkim narodom
偶e 艂ad narodu przychodzi spoza narodu

偶e ostatecznie jest on z Boga
dalekosi臋偶nie kap艂a艅sko kochaj膮cym nar贸d
nie grozi nacjonalizm Annopol Strach贸wka

komu ja to m贸wi臋
przecie偶 nikt nie s艂ucha
wszyscy niekap艂a艅sko przemilczaj膮

w naszej nowo-odwiecznej rzeczpospolitej
dostali艣my 艣wiat艂o i zadanie od dziej贸w
ba od Zenitu ich Wszechdoskona艂o艣ci

to co tutaj pisz臋 mo偶e by膰 kazaniem
i nauk膮 rekolekcyjn膮
winno bez mojego przecie imienia i oblicza

jako nauki prawda wcielona dziejami
tak偶e z tym aspektem
obecno艣ci hierarchicznych w szko艂ach.pl

ale ja艂owej
dop贸ki w swoim wybra艅stwie
nie odkryj膮 braterstwa powszechno艣ci

nasze zadanie jest soborowo-wieczne
skoro Jan Pawe艂 II Papie偶 i 艣wi臋ty
nazwa艂 Norwida jakby prekursorem tego

nie poznali jeszcze nadymani w艂adcy
ci i tamci czym si臋 tylko mniemaj膮
nie odkrywszy w pokorze kap艂a艅stwa

musz臋 si臋 spieszy膰 pisz臋 jak szalony
nim nakryj膮 mnie ziemi膮
jak dzisiaj zakrywaj膮 przemilczaniem

nie nie 偶y艂em nadaremno
jestem 艣wiadkiem wiernym
wszystkiego co stanowi pielgrzyma

    (pi膮tek, 15 czerwca 2018, g. 9.52)

***

B艁OGOS艁AWIENI NIEPRZYJACIELE

                /upokarzaj膮ce stanowisko/

c贸偶 艂atwiej powiedzie膰
b艂ogos艂awieni nieprzyjaciele
czy habilitowany 偶yciem

a偶eby艣cie wiedzieli 偶e i ja wiem
co godno艣膰 ma co 艣cierpie膰 musz臋
tak wam codziennie pisz臋

wiele z tego co nam si臋 objawi艂o
objawi艂o si臋 偶yciem po 1989 roku
na przyk艂ad religi膮 w szko艂ach

wcze艣niej nikt nie zna艂 s艂abosci ksie偶y
a偶 tak
na codzie艅 w艣r贸d nas

mogli skrywa膰 talenty i s艂abo艣ci
w zacisznych plebaniach
nie wchodz膮c na szkolny korytarz

korytarz i klasy to p贸艂 biedy
ale pok贸j nauczycielski
a zw艂aszcza rady pedegogiczne

obna偶aj膮 bez lito艣ci kim s膮
i co wnie艣膰 mog膮 w nasze 偶ycie
a czego nie wnosz膮 wcale

m膮dro艣膰 osobowo艣膰 my艣lenie
dialog szukaj膮cy prawdy
kontemplujacy j膮 na dw贸ch skrzyd艂ach

to nie oni
oni do tego nie s膮 (wy)chowani
przekonani 偶e s膮 na zawsze inni

偶e nie s膮 normalnymi jednostkami
z wolno艣ci膮 godno艣ci膮 osoby
oni zawsze podporz膮dkowani w艂adzy

im my艣le膰 nie zezwolono
jak zwyk艂ym szarym Polakom
oni s膮 dla w艂adzy (niczym)

zaprzeczaj膮 godno艣ci osobowej
i Ko艣cio艂owi Powszechnemu po soborze
bo to nie polskiej hierarchii sob贸r 2018

za ksi臋dza Stanis艂awa uczy艂em 8 klasy
bo sobie nie radzi艂 (pocz膮tki reform)
staro艣ci膮 dziwaczny facet ze starsz膮 jeszcze cioci膮

mogli sobie jako艣 radzi膰 w murach plebanii
do ko艣cio艂a doj艣膰 msze odprawi膰
i tyle i tak wielu z nich zastyg艂o

a wy o moi wy nieprzyjaciele wam ja
z g贸ry samego siebie ruin m贸wi臋 tylko
偶e z g艂臋bi serca b艂ogos艂awi膰 chcia艂bym

nie zauwa偶yli艣cie z pewno艣ci膮
偶e to co tu pisze jest o nas (RzN)
o naszej rzeczy wsp贸lnej w dobroci

Polska nie jest gotowa na zmiany
tkwi mentalnie w staroci epoce
nie gotowa na Nowe Tysiaclecie

trzeba tak niewiele
wystarczy wzi膮膰 si臋 na odwag臋 i przem贸wi膰
dialogiem s艂owo i logos wsp贸艂rodzi膰

     (czwartek, 14 czerwca 2018, g. 16.10)

***

DAR SPOTKANIA

             /Matkom w Rzeczpospolitej Norwidowskiej/

jeszcze si臋 mi臋dzy nami nie wydarzy艂
jeszcze sensu 艣wiatu nie (na)da艂
takiego jaki jest mo偶liwy przez nas
gdy艣my sami w niego uwierzyli

pisa艂 stary ksi膮dz profesor
ten kt贸ry ma ju偶 sw贸j gr贸b w 艁opusznej
pisa艂 o solidarno艣ci polskiej
kt贸rej dawno ju偶 nie ma

obecni biskupo-kazno-duszpasterze
nie rozumiej膮 szarego cz艂owieka
niech si臋 wypal膮 wykrusz膮 ich ko艣ci
pod pa艂acami w za艣lep艂o-nauko-kulturze

zapominamy co by艂o na pocz膮tku
na pocz膮tku by艂o i jest u Boga
i ja pisz膮c zapomnia艂em pocz膮tek
wi臋c po jakim艣 czasie dopisuj臋

chodzi艂o 偶e spotkanie jest 艂atwe
dla ludzi dobrej woli wsz臋dzie
u nas bardzo konkretnie powiemy
co nas 艂膮czy w gminie parafii i szkole

na razie bardzo nie chcemy
nie chce w贸jt proboszcz dyrektorzy
dziekan te偶 nie chce i kuria
prze艣wietna biskupia w Warszawie

Polska jeszcze nie zgin臋艂a
i ko艣ci贸艂 偶yje ka偶dym cz艂owiekiem
kt贸ry jest otwarty na s艂owo i dialog
z logos贸w wielkich Najwi臋kszy

    (czwartek, 14 czerwca 2018, g. 12.08-13.28)

***

NADZIWIENIE

                 /Panie czy i ja, tak i ty/

nadziwi膰 si臋 nie mog臋
oszo艂omiony sukcesami szko艂y
by艂em cz艂onkiem ich wsp贸lnoty
kiedy艣 kiedy艣 kiedy艣

nadziwi膰 si臋 nie mog臋
parafii katolickiej i gminie
w kt贸rych 偶y艂em pracowa艂em
katechizowa艂em w贸jtowa艂em

nadziwi膰 si臋 nie mog膮
naszym przelicznym szkoleniom
warsztatom kursom rekolekcjom
o wszystkim do 偶ycia potrzebnym

umiemy z innymi debatowa膰
lekcje prowadzi膰 jak nale偶y
poucza膰 wszystkich w kazaniach
偶e a偶 nadziwi膰 sie nie mog臋

i ja wyje偶d偶a艂em z wami
za granice poznania w UE i UK
a偶 do Ameryki jako艣 nawet
nadziwi膰 sie nie mog臋

zjedli艣my wszystkie rozumy
wiar臋 z rozumem poznali艣my
wszystko co dla nas mieli
Socrates Comenius CEO PAFW

by艂em nawet w Dobkowie
ko艂o Jeleniej dalekiej G贸ry
studiowa膰 nowe sztuki
doceniania wszystkiego co dobre

odznaczenia zdobywali艣my
resortowe wolno艣ci godno艣ci edukacji
o cz艂owieku w sobie zapomnieli艣my
mi臋dzy nami nie ma dialogu

    (czwartek, 14 czerwca 2018, g. 11.48)

***

METODA (FENOMENOLOGICZNIE)

            /stare kultury g艂uchn膮 i g艂upiej膮/

艂opatologicznie inaczej
opowiem metod臋 pisania
kiedy pisz臋 wstecz si臋 nie ogl膮dam
to co by艂o ju偶 by艂o

nie czytam co wczoraj napisa艂em
nie w艂膮czam telewizora dzisiaj
ani Internetu
艣wiat艂o jest bo jest od pocz膮tku

co najwy偶ej okno jest otwarte
na ogr贸d pami臋ci to偶samo艣ci
skoro demencja jeszcze nie gryzie
pisz臋 o tym co jest bo by艂o

i to co by艂o dostaje znacze艅
od blasku 偶ywej prawdy
zawsze osobowo o偶ywianej
drog膮-prawd膮-偶yciem ca艂ym

    (czwratek, 14 czerwca 2018, g. 11.31)

***

APOSTOLSTWO  (PRZE)MILCZENIA

                  /Asit z Bangladesz/

w臋druj臋 po mapach 艣wiata
wielkiego 艣wiata przemilczania
nie wiem jak si臋 z tym zmaga膰
w mojej gminie i parafii Strach贸wce

temat mi zadawany codziennie
przez ptaki niebieskie
kt贸re ani siej膮 ani 偶n膮
a wy艣piewuj膮 trele w Ogrodzie

okno otwarte na o艣cierz
d臋by pamieci przede mn膮
pamie膰 i to偶samos膰 wi臋ksza
po zenit Wszechdoskona艂o艣ci

ale o tym u nas si臋 milczy
cho膰 jeste艣my republik膮 Norwida
i Ko艣cio艂em Katolickim niby
byle o niczym nie rozmawia膰 szczerze

u nas si臋 milczy nawet duszpasterze
a prezydent si臋 mniem apraw doktorem
kt贸rego si臋 wstydzi promotor
cho膰 wsp贸艂pracowali jako przyjaciele

wydzia艂y prawa Ojczyzny i 艣wiata
szukaj膮 w ksiegach bibliotekach
o czym m贸wi膮 przezydent i biskupi
i nie znale藕li jak dot膮d

nie ma takiej Ewangelii o bli藕nich
o prawach cz艂owieka uchod藕cy
kt贸rej by nasi nie zgwa艂cili
najwi臋ksi polscy patrioci

si臋dz臋 pisze przemilczany
w kraju a偶 nazbyt katolickim
gdzie Nycz's towers powstaj膮
lecz oszukiwani s膮 ich katecheci

nie teraz ju偶 pa艅stwu przekazali
sprawy um贸w i emerytury
tamta sprawa dotyczy
chwalebnych pocz膮tk贸w wolno艣ci

na nic ci tu Polsko przychodzi膰
id藕 sobie dok膮dkolwiek
tam gdzie ewangelizuj膮 w dobroci
modl膮 si臋 za nas w Bangladeszu

nasi maj膮 sprawy wa偶niejsze
mistrzostwa w pi艂ce zaczynaj膮
siedz膮 na radach pedagogicznych
przecie偶 zako艅czenie roku si臋 zbli偶a

scze藕nie katecheta wredny
dobrobyt im zak艂贸caj膮cy
z臋by mu wylec膮 i r臋ka opadnie
przestanie szczeka膰 w Ogrodzie

sznur i kamie艅 m艂y艅ski pozostanie
ga艂臋zie pod ci臋偶arem zgi臋te
kto艣 kiedy艣 odczyta powr贸ci
zapyta a wy gdzie byli艣cie

Asit zn贸w prosi please continue pray
for our thirty woman meeting
also pray for good weather
people are hungry for Lord

I shared the word of God in Monohorpur
and some came to Lord
today they called me again
to hear the word of Hope

soon will go there again and again
share the word of God
give them baptism and start new church
our prayer for you always

silniejszy ich modlitw膮
i ja robi臋 tutaj co mog臋
pisz臋 na 艣wiadectwo co dzie艅
jestem drog膮-prawd膮-偶yciem

nikt z teolog贸w polskich nie odpowie
staremu ojcu katechecie (solidaruchowi)
to jest poni偶ej ich godno艣ci
profesorsko-ko艣cielno-teologicznej

also share the word of God near the area
please continue pray for all people
at Monohorpur so that all the people
come to Lord our prayer for you always

   (czwartek, 14 czerwca 2018, g. 11.06)

***

MOJA DIALOGICZNA KULTURA

            /tak偶e w wolnych parlamentach/

to nie pustos艂owie
to 偶ycie otwarte na innych
na innych wszystkich
na dialog

je艣li jest jaki艣 problem
albo rado艣膰 jak膮艣 szalona
艣wi臋to albo dzie艅 powszedni
ze wszystkimi chce si臋 dzieli膰

je艣li jest co艣 nieznanego
albo co wzburza wzburzonych
dajmy wszechstronnemu badaniu
jest wolna nauka (a i sztuka)

rozum sobie poradzi
kultura wolnego cz艂owieka
uniwersytety i media szczere
taki jest m贸j 艣wiat wymarzony

je艣li op贸藕niamy nasz dialog
w Polsce Ojczy藕nie mojej 2018
stajemy sobie nawzajem na drodze
ku rozwojowi i szcz臋艣ciu

    (艣roda, 13 czerwca 2018, g. 15.48)

***

ZESZMACONY

           /emerytury i renty Polak贸w/

ze w艣ciek艂膮 lubo艣ci膮 to pisz臋
innego nie czekam wyr贸偶niania
jestem pa艅stwem zeszmacony
emerytur膮 i waszym milczeniem

nigdzie nie p贸jd臋 nie wstan臋
nie b臋d臋 niczego 偶ebranin膮 prosi艂
b艂aga艂 przeprasza艂 偶e 偶y艂em
jestem pa艅stwem zeszmacony

skoro pa艅stwem to i ko艣cio艂em
co B贸g z艂膮czy艂 nad Wis艂膮
niech takim na zawsze pozostanie
jestem tym pa艅stwem zeszmacony

ten kto ma 21 tysi臋cy emerytury
dostanie 555 z艂ote podwy偶ki
ja oko艂o trzydziestu
bo jestem zeszmacony

pi艂k膮 teraz 偶yje 艣wiat i Polska
nie 艣wi臋t膮 spraw膮 wolno艣ci
ja patrz臋 na to wzburzony
bo jestem zeszmacony

niech wszyscy sobie co chca 艣wi臋tuj膮
tyle dzisiaj mo偶liwo艣ci
najwi臋cej maj膮 ci inni
nie ja bo jestem zeszmacony

cho膰 jestem zeszmacony si臋 nie zmieni臋
pozostan臋 dumn膮 woln膮 osob膮
usi膮d臋 i doczekam
bo jestem zeszmacony

(艣roda, 13 czerwca 2018, g. 14.53) TUTAJ - Po bierzmowaniu (w Strach贸wce, RzN)

PS.
Zj臋cie z tekstu o. Andrzeja Madeja pt. "艁aska spotka艅" w Misyjnych Drogach.

3 komentarze:


  1. Czy m贸j g艂os do nich dojdzie? Czy nie s膮 zbyt wysoko umocowani??? Z pozoru jeste艣my jednym Ko艣cio艂em? Jedn膮 Polsk膮, Europ膮... kultur膮?! POZORNIE!!!
    Np PT ONI s膮 nazbyt teoretyczno-abstrakcyjni! WSZYSCY ONI omijaj膮 dialog 偶ywych szarych ludzi w polskim Ko艣ciele, w Ojczy藕nie mojej! Boli! ALE M脫J/NASZ B脫L NIE JEST ICH B脫LEM!!!!! S艂owa, s艂owa, s艂owa!!! :-(

    Biskupi - nie tylko nasi - s膮 nazbyt teoretyczno-abstrakcyjno-hierarchiczno-jacy艣! Ko艣ci贸艂 wydmuszka - jak d艂ugo mnie/nas przemilcza?!
    BTW. Nasz syn, stypendysta diecezji warszawsko-praskiej zrobi艂 sobie kiedy艣 zdj臋cie z kard. Turksonem w Brukseli, przy okazji innej konferencji. Tak nas, rodzin膮, 艂a艅cuchem 偶ycie prowadzi, w konkrecie drogi-prawdy-偶ycia, kt贸re jest przemilczane przez on膮-moj膮-nasz膮 diecezj臋, kom贸rk臋 Ko艣cio艂a Powszechnego (pardon, 偶ywy cz艂owek w 偶ywym ciele... bardzo mistycznym, nieziemskim zaiste!). :-(

    "W Zje藕dzie we藕mie r贸wnie偶 udzia艂 m.in. prof. Rocco Buttiglione, by艂y w艂oski polityk oraz kard. Peter Turkson, prefekt watyka艅skiej Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Cz艂owieka, kt贸ry wyg艂osi wyk艂ad pt. „B贸l 艣wiata jest b贸lem Ko艣cio艂a”. Chrze艣cijanie na rzecz lepszego 艣wiata”.

    Wa偶n膮 cz臋艣ci膮 zjazd贸w s膮 warsztaty, kt贸rych w tym roku jest znacznie wi臋cej ni偶 podczas poprzednich edycji. „Jak by膰 polskim patriot膮, a zarazem solidarnym Europejczykiem?”, „By艂em przybyszem…”, „Chrze艣cijanin wobec uchod藕c贸w – w praktyce”, „Nowe technologie – szansa czy bariera dla ewangelizacji” – to tylko niekt贸re z temat贸w zaplanowanych warsztatowych dyskusji.

    Zjazdy Gnie藕nie艅skie organizuje obecnie metropolita gnie藕nie艅ski Prymas Polski wraz z Fundacj膮 艣w. Wojciecha Adalberta i kilkunastoma polskimi organizacjami katolickimi i chrze艣cija艅skimi. Ich obecna formu艂a, realizowana w formie chrze艣cija艅skich kongres贸w – jest odpowiedzi膮 na apel 艣w. Jana Paw艂a II z Gniezna (1997), aby Europa by艂a chrze艣cija艅sk膮 wsp贸lnot膮 ducha."

    https://ekai.pl/wolnosc-tematem-xi-zjazdu-gnieznienskiego-3/

    OdpowiedzUsu艅

  2. Nie chodzi o sensacjonizm, za wszelk膮 cen臋! Ale... 呕ycie publiczne w Polsce jest zak艂amywane. Zak艂amana Polska, Ojczyzna moja/nasza. Jak dawne ZSRR itp. itd.

    EXEMPLUM:
    - "Prezes ma si臋 dobrze, jest w dobrej formie" (Beata Mazurek); "Jest dobrze, wszystko jest w porz膮dku, zdrowie prezesa jest 偶elazne" (Marek Suski); "Nied藕wiedzia boli kolano, ale poza tym nie brakuje mu si艂y" (Jaros艂aw Gowin); "Stan zdrowia Jaros艂awa Kaczy艅skiego jest dobry, prezes wr贸ci do normalnego funkcjonowania" (Micha艂 Dworczyk); "Tu jest problem tylko z tym kolanem" (Jaros艂aw Sellin); "Jest absolutnie w bardzo dobrej kondycji" (Ryszard Czarnecki)."

    A w rzeczywistosci, Przez ponad miesi膮c zatem 偶yli艣my w (dez)informacyjnej ba艅ce -
    - "Stan zdrowia Jaros艂awa Kaczy艅skiego by艂 taki, 偶e nieprzyj臋cie go do szpitala zagra偶a艂oby jego 偶yciu" - powt贸rzy艂 minister Szumowski (dwukrotnie!) w radiu RMF FM. Niebywa艂e."

    https://opinie.wp.pl/ukryta-prawda-o-zyciu-szydlo-i-kaczynskiego-6263084961851521a

    OdpowiedzUsu艅

  3. Sanktuaria narodowe, pielgrzymowanie... jestem na czasie, skoro biskupi te偶 o tym my艣l膮, cho膰 oni rocznicowo (ale si臋gaj膮c a偶 po elementy teologii pielgrzymowania)! :-)

    https://ekai.pl/bp-zadarko-laczenie-pielgrzymowania-z-polityka-budzi-kontrowersje/

    OdpowiedzUsu艅