czwartek, 19 grudnia 2019

Zrozumie膰 siebie to zrozumie膰 praworz膮dno艣膰 i... szcz臋艣cie


Sta艂em wczoraj pod S膮dem Rejonowym w Wo艂ominie.
Wiem, 偶e wielu znajomych, przyjaci贸艂, nawet cz艂onk贸w rodziny nie rozumie (starego J贸zefa K).

Dzisiaj pieknie wszystko opisa艂em, wyt艂umaczy艂臋m od Adama i Ewy, ale mi skasowa艂 stary jak ja komputer. Wszystkiego si臋 odechciewa.

Zagotow膮艂em si臋, czyli m贸zg, to i nawet nie mam co 艣ni膰 o odtwarzaniu d艂ugiego ci膮gu my艣li.
By艂o o cz艂owieku od Grek贸w, Jana Paw艂a II, Norwida, Prusa, Andrzeja Kr贸la, Katynia, Solidarnos膰i, Rzeczpospolitej Norwidowskiej.... By艂o zaz臋bianie si臋 prekursor贸w Soborowej My艣li i Praw Cz艂owieka. W obu przypadkach wyst臋puje Norwid. Poeta naszej Ziemi, kt贸ra wo艂膮 do nas - dajcie 艣wiadectwo. "Pie艣艅 od ziemi naszej" staje si臋 pie艣ni膮 rozumienia cz贸艂wieka-osoby, Ojczyzny, 艣wiata i Boga Samego. (CKN).

JPII do 艣wiata kultury. Norwid w "Moja Ojczyzna" i "Co to jest Ojczyzna". I w jego "Szcz臋艣ciu" nawet. Co to jest szcz臋艣cie Ludzkos膰, patriotyzm, szlachetny cz艂owiek... i dlaczego osoba i dialog by艂y dwoma kluczowymi poj臋ciami (magistralami my艣lenia soborowego)...

Zrozumie膰 siebie, w kulturze od pocz膮tku 艣wiata, w dialogu... W TYM JEST KLUCZ DO ROZUMIENIA PRAWORZ膭DNOSCI, KT脫RA NIE MA RYS/CECH RASOWYCH, WYZNANIOWYCH, NARODOWYCH polityczno-rynkoweych uwarunkowa艅.

Spadam, bo mnie szlag trafi艂/ Nie mam ju偶 co wymienia膰 sprz臋tu, uaktualnia膰 si臋 technologicznie, gdy przysz艂os膰 starego niepewna. Potrzebne jest mi ju偶 to wszystko - jak umar艂emu kadzid艂o!

Wiem, 偶e to (poni偶ej) te偶 tam w艂膮czy艂臋m (i du偶o-du偶o rzeczy, ci膮g贸w, logicznego procedowania... nie do odtworzenia). Bye!

PERSONALIZM I DZIEJE

           /艢widr贸wka Tarn贸w i 25 DPAC/

dziejopistarstwa potrzeba
by odkry膰 w艂asn膮 tajemnic臋
prze艣ledzi膰 co si臋 da
biografii rodzinnej

w膮tk贸w jest wiele
ale najbli偶sze to ojciec i matka
偶e w og贸le si臋 pocz膮艂em
potem czw贸rka dziadk贸w

wzi膮艂em si臋 na 艣wiecie
bo kto艣 mnie chcia艂
nowenn臋 odprawi艂 w tej sprawie
modli艂 si臋 pocz膮艂 narodzi艂 itd.

a jakimi drogami ich prowadzi艂
ze 艢widr贸wki Szczuci艅skiej
pod Tarnowem
i z Warszawy II RP

przez czas wojny szk艂o bolesne
a偶 pod Hamburg do 25 DPAC
Durchgangslager w Neumunster
wiem co displaced people nie co AC

mama z siostr膮 ucieka艂a przed frontem
ojciec z siostr膮 wyp臋dzony z Warszawy
przez ob贸z selekcji w Pruszkowie po PW
wiem 偶e niekt贸rych s艂ano do O艣wi臋cimia

kto odgadnie losy i ich re偶yser贸w
wa偶ne najwa偶niejsze 偶e si臋 spotkali
z mojego punktu widzenia i si贸str
a Annopol ko艂o Strach贸wki te偶 przetrwa艂

mama na ojca zwr贸ci艂a uwag臋 w kaplicy
s艂u偶y艂 do mszy co jej si臋 podoba艂o
Jan zg艂osi艂 si臋 po wojnie z o艣wiadczynami
naciska艂a zdroworozs膮dkowa Hela i przyj臋艂a

ile 艣cie偶ek si臋 艂膮czy i dlaczego wiemy
tylko tyle co wiemy
cz艂owiek to ten kto zna siebie
cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a

(sobota, 15 pa藕dziernika 2016, g. 15.44)

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz