pi膮tek, 22 wrze艣nia 2017

Media i brak dialogu w diecezji warszawsko-praskiej


Do ksi臋dza Henryka Zieli艅skiego (Redaktora Naczelnego "IDZIEMY"),

- Wiara i rozum (czyli i nadzieja i mi艂o艣膰) przynaglaj膮 mnie, bym pisa艂. Bym nie zaprzepa艣ci艂 偶adnej okazji powa偶nej rozmowy o Polsce, Ko艣ciele... w 艣wiecie wsp贸lczesnym. M贸j czas powoli si臋 ko艅czy. A i naszym kraju i 艣wiecie zasz艂y bardzo daleko id膮ce zmiany, w stosunku do epoki cud贸w, w kt贸rym dane mi by艂o 偶y膰 艣wiadomie, z osobistym zaanga偶owaniem. Facebook przypomina mi zdarzenia i moje opinie sprzed lat, dam linki na ko艅cu tego posta.

Jestem tylko katechet膮, powo艂anym w stanie wojennym „aby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮”. Do katechezy przeszed艂em – dzi臋ki ufnej postawie ks. J贸zefa Schabowskiego – prosto z NSZZ RI „Solidarno艣膰”. Ksi膮dz J贸zef budowa艂 pi臋kny ko艣ci贸艂 w Legionowie, potrzebowa艂 jeszcze tylko kogo艣 (takiego) do uzupe艂nienia zespo艂u. Dosz艂y mnie jego 偶arty sto艂eczno-obiadowe z wikarymi, 偶e „rozsadz臋 m艂odzie偶 po k膮tach i ka偶臋 im medytowa膰”. A jednak zaufa艂. Powierzy艂 mi potem przygotowanie m艂odzie偶y do bierzmowania, a rodzic贸w niemowlak贸w do chrztu. Zaufa艂. Jego (nasza pierwotna-macierzysta) parafia by艂a wsp贸lnot膮 wsp贸lnot. Dzisiaj ma swoj膮 ulic臋, dr偶膮 mi kolana przed jego grobem.

Ksi膮dz jest Redaktorem Naczelnym naszego diecezjalnego tygodnika „Idziemy”. Tak, czas nas trzyma w ruchu. Ale idziemy nie rozgl膮daj膮c si臋 po Bo偶ym 艣wiecie, bez dialogu w naszym diecezjalnym i parafialnym 艣rodowisku (wsp贸lnocie?!). B贸g jeszcze trzyma mnie – i innych 艣wiadk贸w drogi niezwyk艂ej, Polskiej Drogi Wolno艣ci – przy 偶yciu. Tak, dla mnie to by艂a epoka cud贸w, kt贸ra – dzi臋i Opatrznosci – jest moj膮 drog膮-prawd膮-偶yciem. W mojej parafii od lat narasta konflikt wok贸艂 pami臋ci, to偶samo艣ci, prawdy.

Mam szcz臋艣cie 偶y膰 w innym – po Legionowie – niezwyk艂ym miejscu. Podw贸jnie niezwyk艂ym! Po pierwsze, w Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej. Po drugie – w Rzeczpospolitej Norwidowskiej, takie imi臋/nazw臋 nosi nasza szko艂a w Strach贸wce.

Nie jest to list o nas. List? Raczej zwyk艂y tekst, post publiczny na bardzo osobistym blogu pt. „Osobny 艣wiat”. Jest to list/g艂os/post po ksi臋dza wczorajszym wyst膮pieniu publicznym w TVN 24, w rozmowie z profesorem Ireneuszem Krzemi艅skim i redaktorem prowadz膮cym (A. Morozowskim). W programie "TAK JEST"! (?!)

M贸j blog jest form膮 publicznej rozmowy z ca艂ym 艣wiatem, o wszystkim wa偶nym, w moim 偶yciu i moich wsp贸lnot: szkolnej, gminnej, parafialnej, narodowej. Chc臋 wierzy膰, 偶e – tak偶e diecezjalnej, o ile diecezja jest wsp贸lnot膮?! Ksi膮dz, jako d艂ugoletni redaktor diecezjalny musi mie膰 o tym zdanie. A na pewno – o tym wiedzie膰. O tym, czym 偶yj膮 parafialne wsp贸lnoty. Co jest ich si艂膮, co s艂abo艣ci膮. Co – jawnym konfliktem, innym widzeniem i rozumieniem naszych wsp贸lnotowych spraw/偶ycia.

Czy ksi膮dz wie? Pewnie paru ksi臋偶y ogl膮da艂o wczorajszy program w TVN, pewnie ilu艣 przeczyta m贸j tekst. Ale, czy zechcecie o tym rozmawia膰? Niestety, ja mam wielkie bolesne do艣wiadczenie PRZEMILCZANIA! :-(

Szczytem marze艅 dla mnie jest dyskusja redakcyjna r贸偶nych diecezjalno-parafialnych punkt贸w widzenia na nasze wsp贸lne sprawy. Diecezjalno-parafialno-ludzkich – cz艂owieka w 艣wiecie wsp贸艂czesnym. I, zatem, Ko艣cio艂a w 艣wiecie wsp贸艂czesnym. Mam inne rozumienie 艣wiata, Polski, cz艂owieka, naszych najnowszych dziej贸w… itd. Inne, ni偶 nasz ksi膮dz arcybiskup… i wszyscy ksi臋偶a w diecezji?! – skoro wszyscy mnie (i m贸j punkt widzenia, do艣wiadczenia 偶yciowego) tutaj przemilczaj膮. Bli偶ej mi do opinii wyra偶anych np. przez profesora I. Krzemi艅skiego.

Nie, nie marz臋 o osobistym udziale w redakcyjnej dyskusji (diecezjalnej, redakcyjnie zorganizowanej?) – s膮 ludzie m膮drzejsi, lepsi do tej roli ode mnie, wiejskiego katechety. Mnie uszcz臋艣liwi mo偶liwo艣膰 jakiej艣 wymiany my艣li pod tym postem?! Lub innymi, byle publicznymi.

Zapowiedziane linki:

1) Post-pytanie do ks. Arcybiskupa Hosera
2) Post-pytanie do ksi臋dza proboszcza Mieczys艂awa Jerzaka
3) Wypowied藕 ks. Arcybiskupa z 2012 roku (analogiczne tematy)
   z dodatkiem opinii prof. Kr贸likowskiego o Arcybiskupie HH
4) O zaprzepaszczonej szansie na dialog  w parafii, szkole i gminie Strach贸wka w ROKU WIARY
5) O TAKIE debaty/dialog prosz臋, b艂agam, modl臋 si臋 (wida膰 za s艂abo) od wielu lat

PS.
Btw. przy najbli偶szej okazji prze艣l臋 ksi臋dzu Redaktorowi ksi膮偶k臋-艣wiadectwo "O mi艂o艣ci do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂a"!

1 komentarz:


  1. Nawet biskup to widzi i rozumie! <<... <<... mo偶na si臋 spodziewa膰 wszystkiego. To jest pe艂zaj膮cy system, kt贸ry nigdy nie zostanie zaspokojony. Ma taki g艂贸d w艂adzy, 偶e b臋dzie chcia艂 j膮 mie膰 we wszystkich szczeg贸艂ach ludzkiego 偶ycia...>> :-(

    http://natemat.pl/215615,przezylem-ii-wojne-swiatowa-i-okres-komunizmu-i-naprawde-wiem-czym-to-grozi-bp-pieronek-mowi-o-tym-co-nadciaga

    OdpowiedzUsu艅