"呕ycie spo艂eczne buduje si臋 od siebie samego.
Albo, jak pisa艂 ks. prof. J贸zef Tischner "od domu".
(prof. Sowi艅ski, w ko艣ciele w Strach贸wce, 31.8.2010)
R贸偶ne miejsca na mapie Polski, r贸偶ne sprawy. Widz臋 jednak podobie艅stwa i problemy, o kt贸rych chc臋 m贸wi膰/rozwa偶a膰 w tym (kon)tek艣cie.
Szczucin 偶yje od dwudziestu lat nierozwi膮zan膮 zbrodni膮. Strach贸wka - wyparciem sporu o pami臋膰 i to偶samo艣膰. Reporta偶e telewizyjne nag艂a艣niaj膮 spraw臋 Szczucina. Nie tylko koszmar zbrodni, nie tylko przemilczanie wisz膮ce nad nimi przyci膮ga moj膮 uwag臋. Tam by艂a ochrzczona moja Mama. Tam przyjmowa艂a sakramenty, cz臋sto wraca艂a do okoliczno艣ci I Komunii. "Najpierw id藕cie do domu z ko艣cio艂a, nie do 呕yd贸w (sklepik贸w)". Moja pami臋膰 te偶 tam si臋ga - zatrzymali艣my si臋 kiedy艣 w podr贸偶y przy tamtejszym ko艣ciele, aby ca艂膮 rodzin膮 pomodli膰 si臋 przy chrzcielnicy, przy kt贸rej, w 1922 roku pocz臋艂o si臋 偶ycie wiary Mamy-Babci Heli. Wracali艣my z Zakopanego, z rekolekcji Rodzin Nazareta艅skich. We wsi 艢widr贸wka, w gminie i parafii Szczucin jest dom rodzinny Wiatr贸w - Mama by艂a Wiatr贸wna. Jej siostra i siostrzenica wybra艂y drog臋 zakonn膮, u S艂u偶ebniczek NMP NP, starowiejskich. Z tej parafii zawsze s膮 jakie艣 powo艂ania kap艂a艅skie. W odleg艂ej o 30 km wsi Wa艂-Ruda przysz艂a na 艣wiat i zgin臋艂a w 1914 roku 17-letnia dziwczyna, Karolina K贸zk贸wna - zosta艂a og艂oszona b艂ogos艂awion膮 przez Papie偶a Jana Paw艂a II w 1987. Pojecha艂em wtedy na t臋 uroczysto艣膰 pod Tarn贸w, w zast臋pstwie Mamy, bo by艂a akurat w odwiedzinach w USA (gdzie mieszka艂a jej siostra, c贸rka emigranta "za chlebem"... i moja siostra, emigrantka 1968, agentka FBI). Chcia艂em pozna膰 na sobie promieniowanie 艣wi臋to艣ci. Za rok zawioz艂em obraz nowo-b艂ogos艂awionej cioci, mojej matce chrzestnej, za Ocean.
Nie mo偶e mnie nie obchodzi膰 historia Szczucina, diecezji tarnowskiej, m艂odzie偶y... zw艂aszcza jej duchowa/bo偶a podszewka.
Strach贸wka (ta oficjalna) 偶yje od kilkunastu (?) lat zaprzeczaniem pami臋ci i to偶samo艣ci, zwi膮zanych z prze艂omem NSZZ SOLIDARNO艢CI, za艂o偶onej w gminie 3 Maja 1981. Je艣li dobrze liczy膰, lat du偶o wi臋cej, ale jak to liczy膰? Przecie偶 by艂em w贸jtem I kadencji (1990-94)... i jej nie ochroni艂em? Nie ochroni艂em! Kto wtedy my艣la艂 o upami臋tnianiu i pomnikach? To jeszcze nie by艂a polska mentalno艣膰 posmole艅ska. Mieli艣my mentalno艣膰 zmieniania 艣wiata wok贸艂 nas - wprowadzania i realizowania pe艂nej podmiotowej wolno艣ci. Dzisiaj m贸wi si臋 - spo艂ecze艅stwa obywatelskiego. Wtedy m贸wi艂o si臋 (robi艂o) tzw. komunalizacj臋 mienia popeerelowskiego, przejmowanie pa艅stwowych szk贸艂 pod zarz膮dzanie samorz膮dowe (gminne) itd. itp. Rodzi艂a si臋 - rodzili艣my w trudzie i nadziei now膮 Polsk臋. Woln膮 Ojczyzn臋 na fundamentach w艂asnych, kulturowych - odziedziczonych po przodkach - idea艂贸w i w艂asnych 偶yciowych przemy艣le艅. Dzisiaj powiem/y - na fundamentach prawdy kontemplowanej na dw贸ch skrzyd艂膮ch, wiary i rozumu. Bo od naszej kultury zale偶y wszystko nam poddane w zarz膮dzanie. Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury - od naszego rozumienia cz艂owieka-osoby, wolno艣ci, godno艣ci, 艣wiata, Boga, kultury w艂a艣nie.
Szczucin zgubi艂 swoj膮 to偶samo艣膰? Strach贸wka straci艂a swoj膮 m艂od膮 to偶samo艣膰? Na czym to polega? Co mo偶e j膮 przywr贸ci膰? Co mo偶e nam, Polakom zamieszkuj膮cym jakie艣 gminy (wiejskie, miejskie), jakie艣 parafie wsp贸艂-to偶same lub si臋 granicami zaz臋biaj膮ce z gminami... Bez KULTURY, czyli otwarto艣ci, w dialogu powszechnym, si臋 nie da! Ustawy i rozporz膮dzenia TEGO nie za艂atwi膮! Nie za艂atwi膮 tego, co najwa偶niejsze(!), zakresy obowi膮zk贸w zawodowych i odpowiedzialno艣ci zakre艣lonej tylko cz膮stkowo-urz臋dowo-resortowo! :-(
TRZEBA BY膯 CZ艁OWIEKIEM - CZYLI ZNA膯 SIEBIE. W DIALOGU Z CA艁膭 KULTUR膭 CZ艁OWIEKA. A w granicach instytucji nazywanych ustawowo wsp贸lnotami (ko艣ci贸艂-parafia, gmina samorz膮dowa, szko艂a, uniwersytet...) TRZEBA ROZUMIE膯 WSP脫LNOT臉.
Rozumienia wsp贸lnoty, poj臋cia wsp贸lnoty, nie znajdziemy w dokumentach - je艣li jej sami nie poszukujemy i nie pr贸bujemy zg艂臋bi膰 jej znaczenia. Urz臋dnik, radny, ksi膮dz, dyrektor, prezes, lider, polityk... niestety nie musi by膰 cz艂owiekiem wsp贸lnoty. Powinien, ba! to jest idea艂, ale nikt nikogo nie zrobi takim, je艣li dana (ka偶da) osoba nie przemy艣li siebie i nie przyjmie dobrowolnie i w pe艂ni 艣wiadomie daru wsp贸lnoty. W贸jt i Rada Gminy nie dzia艂aj膮 dla siebie, parafia i proboszcz nie dzia艂aj膮 dla siebie, szko艂a i jej dyrektor nie dzia艂aj膮 dla siebie... Wszyscy oni dzia艂aj膮 dla dobra WSP脫LNOTY, w kt贸rej wype艂niaj膮 swojej funkcje. Ba! Kt贸rym 艣lubuj膮, formalnie, lub inaczej.
"Obejmuj膮c urz膮d... gminy (miasta), uroczy艣cie 艣lubuj臋, 偶e dochowam wierno艣ci prawu, a powierzony mi urz膮d sprawowa膰 b臋d臋 tylko dla dobra publicznego i pomy艣lno艣ci mieszka艅c贸w gminy (miasta)" Albo "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, 艣lubuj臋 uroczy艣cie obowi膮zki... sprawowa膰 godnie, rzetelnie i uczciwie, maj膮c na wzgl臋dzie dobro mojej gminy i jej mieszka艅c贸w."
W reporta偶ach o przypadku Szczucina m贸wi膮, 偶e bardzo wiele os贸b by艂o uczestnikami/艣wiadkami zab贸jstwa 17-letniej dziewczyny, Iwony Cygan. M贸wi膮, 偶e nadal trwa tam zmowa milczenia. 呕e ludzie-mieszka艅cy tego miasteczka i gminy, nadal si臋 czego艣/kogo艣 boj膮. Par臋 os贸b zgin臋艂o w tajemniczych okoliczno艣ciach (ostatnia w 2014). Dziennikarze zadali sobie trud, by wy艣wieci膰 jak najwi臋cej. Zabrak艂o mi - jak dot膮d - zorganizowania panelu z najwa偶niejszymi/funkcyjnymi osobami tej gminy i parafii. Skoro jest(?) to takim, ropiej膮cym na oczach ca艂ej Polski (pa艅stwa i Ko艣cio艂a), wrzodem spo艂ecznym (od dawna? od pocz膮tku? nie tylko rodzinnym!) to na co czeka tzw. WSP脫LNOTA LOKALNA? Spraw wsp贸lnoty nie rozwi膮偶e si臋 resortowo!
Je艣li ja, oddalony o 350 kilometr贸w, o tym my艣l臋, pisz臋 - to o ile偶 bardziej musz膮 mieszka艅cy szczuci艅skiej plebanii, komisariatu, urz臋du miasta i gminy, szk贸艂, dom贸w rodzinnych... CZY KIEDYKOLWIEK SI臉 ZEBRALI BY PODZIELI膯 SI臉 SWOIMI TROSKAMI, NADZIEJAMI... OBYWATELSKO艢CI膭, MI艁O艢CI膭, WIAR膭 I ROZUMEM? Rozumieniem dobra wsp贸lnego...
NIE MAM INNEGO PRZES艁ANIA. - Je艣li mieszka艅cy/funkcyjni Szczucina i Strach贸wki (i ka偶dej polskiej gminy i parafii), szczeg贸lnie ci, kt贸rzy wzi臋li na siebie obowi膮zek zarz膮dzania naszymi wsp贸lnymi sprawami, nie chc膮 si臋 zebra膰, by... to s膮 publicznymi k艂amcami, oszustami, bez wzgl臋du na tytu艂y i pozycje spo艂eczne.
Jedno艣膰 kultu nie wystarczy! Jedno艣膰 w艂adzy (upragniony idea艂 rz膮dz膮cych) - nie wystarczy. Jedno艣膰/zgodno艣膰 w dokumentach - nie wystarczy. Cho膰, oczywi艣cie, mog膮 by膰 pomocne. Co zatem znaczy arcy- modlitwa Jezusa z Nazaretu - "Aby byli jedno"? I norwidowe "cz艂owiek to kap艂an bezwiedny i niedojrza艂y"? I papieskie "przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury", i 偶e, "wiara i rozum pozwalaj膮 kontemplowa膰 prawd臋"!
Bez odpowiedzi na te pytania dalej mo偶na gra膰 rol臋 W贸jta Gminy i jej Radnych, Proboszcza i Wikarych Parafii, Biskupa Diecezji, Prezydenta i Premiera Kraju, Dyrektora Szk贸艂, Prezes贸w Stowarzysze艅, Lider贸w Lokalnych... przyzwalaj膮c na gwa艂cenie rozumu i godno艣ci os贸b, niszczenie szko艂y, niszczenie/fa艂szowanie pamieci i to偶samosci (czyli fundament贸w wsp贸lnoty ka偶dej)... To jest POLSKA 2017!
Zamiast si臋 na mnie i na prawd臋 naszego doczesnego 偶ycia obra偶a膰 i plotkowa膰/obmawia膰 za plecami - lepiej by nam by艂o...
Bo moja "m膮dro艣膰" nie wzi臋艂a si臋 z niczego. To pami臋膰 i to偶samo艣膰, poznane, przemy艣lane. To moja - ale i w wielkiej cz臋艣ci Wasza, nasza wsp贸lna - droga-prawda-偶ycie. Tyle, 偶e ja znam siebie. Jestem cz艂owiekiem - bo znam siebie. Encyklikalnie, m膮dro艣ciowo, w jedno艣ci ludzkiej kultury, szlaku ludzkiej my艣li przez wieki. I zawsze chc臋 rozmawia膰, 偶y膰 w dialogu, ponad wszelkie r贸偶nice.
Appendix:
1) XXV Sesja Rady Gminy Strach贸wka "Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorz膮dzie gminnym (Dz. U. z 2016r. poz. 446 z p贸藕n. zm. ) zwo艂uj臋 XXV Sesj臋 Rady Gminy Strach贸wka, kt贸ra odb臋dzie si臋 w dniu 27 wrze艣nia 2017r. ( 艣roda) o godz. 13:00 w sali konferencyjnej Urz臋du Gminy w Strach贸wce.
W proponowanym porz膮dku obrad XXV Sesji Rady Gminy, w punkcie 11 - "Rozpatrzenie projektu uchwa艂y w sprawie pozostawienia bez rozpoznania anonimowej skargi na dzia艂alno艣膰 Dyrektora Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej w Strach贸wce." Na posiedzenie Komisji O艣wiaty, Zdrowia, Opieki Spo艂ecznej, Kultury, Kultury Fizycznej, kt贸ra omawia艂a ten projekt dyrektorka szko艂y nie by艂a zaproszona (poinformowana?).
2) "Samorz膮d Gminy Strach贸wka od kilku lat w 艢wi臋to Ofiarowania Pa艅skiego udaje si臋 na pielgrzymk臋 na Jasn膮 G贸r臋, by odnowi膰 艣luby zawierzenia ca艂ego powiatu wo艂omi艅skiego i wszystkich gmin Niepokalanemu Sercu Maryi Kr贸lowej Polski." (ze strony gminnej).
3) Dzisiaj - tak si臋 z艂o偶y艂o, taki scenariusz napisa艂a nam historia 艣wiata, Europy i Polski - wszyscy dyskutuj膮 wyniki wybor贸w w Niemczech i oczekiwanie na propozycje reform Krajowej Rady S膮downictwa i S膮du Najwy偶szego w Poslce, kt贸re maj膮 by膰 og艂oszone przwez Prezydenta RP, Andrzeja Dud臋. Czy to zakryje nasze polsko-gminne problemy. Jak znam polskie 偶ycie w Strach贸wce - bardzo mo偶liwe.
OdpowiedzUsu艅Czego bym dzisiaj nie dotkn膮艂... Co by mnie dzisiaj nie dotkn臋艂o/spotka艂o... rodzi wielkie skutki eschatologiczno-egzystencjalne. Mechanizm jest prosty - 艂膮czno艣膰, sp贸jno艣膰, ci膮g艂o艣膰/jedno艣膰 偶ycia mojej osoby...
http://strachowka.blogspot.com/2017/09/egzystencjalne-przezycie-sensu-i-czasu.html
OdpowiedzUsu艅"W STRACH脫WCE, po takiej liturgii w 2012, trzeba si臋 spyta膰 w 2017 - KTO NISZCZY (ROZWALA) WSP脫LNOT臉 GMINN膭 SZKOLN膭, PARAFIALN膭! Gdzie wyw臋drowa艂a od nas wiara i rozum?!
"A ludzie rzekn膮: 偶e nieba szalej膮,
A nieba rzekn膮: 偶e przyszed艂 dzie艅 Wiary!" (Do L.K., CKN) <3
https://www.facebook.com/114109038713921/videos/177311285727029/
OdpowiedzUsu艅I TO:
"Pi臋膰 lat temu, na 191 rocznic臋 urodzin Poety (24.9.1821) dali艣my ksi臋dzu proboszczowi (parafii WNMP) trzytomowe Kalendarium 呕ycia i Tw贸rczo艣ci Cypriana Norwida - aby nikt nigdy ju偶 w Strach贸wce nie podwa偶a艂 Historii Polski i Kultury na naszym terenie!
Dzieci i m艂odzie偶 zanie艣艂i NORWIDA w liturgicznej procesji z darami. Ksi膮dz po艂o偶y艂 Go, ksi臋gi, na o艂tarzu. Dar zosta艂 przyj臋ty - jest wielkim zobowi膮zaniem! Na wieki wiek贸w! <3 "
http://strachowka.blogspot.com/2012/09/to-jest-tym.html
OdpowiedzUsu艅Uczniowie - jak strza艂ka w kompasie -orientuj膮 si臋 na to, co jest biegunami ich 偶ycia konkretnego, tu, teraz... JAKIE JEST NASZE OTOCZENIE EDUKACYJNE? Gmina, tzw. wsp贸lnota lokalna, parafia, stowarzyszenia itd. Jakie s膮 aspiracje o艣wiatowe w naszym otoczeniu? Jaki jest poziom publicznej debaty? Opinii publicznej?... Jak i w czym si臋 manifestuj膮? Uczy i wychowuje nie tylko szko艂a. Nie tylko nauczyciele na lekcjach!
Jaki jest nasz pe艂ny g艂os i uczestnictwo w kszta艂towaniu naszego (i uczni贸w) 艣wiata?!
https://www.facebook.com/jkapaon/posts/10202314808418011
OdpowiedzUsu艅BYCIE NORMALNYM KO艢CIO艁EM, NORMALN膭 GMIN膭,
NORMALNYMI OBYWATELAMI JAKIEGO艢 PA艃STWA I JAKIEJ艢 GMINY
JEST POWI膭ZANE I NIE DA SI臉 (NIE WOLNO) ROZDZIELA膯.
JEDNO艢膯 OSOBY I JEDNO艢膯 KULTURY SI臉 WARUNKUJ膭.
ROZBICIE JEDNO艢CI JEST CHOROB膭 (WYBUCHEM),
I NIESIE POTWORNE ZNISZCZENIA.
Kto nie ceni pami臋ci i to偶samo艣ci skazuje si臋 na ograniczon膮 艣wiadomo艣膰 i marnego ducha. Dotyczy to tak偶e tzw. wsp贸lnot samorz膮dowych. Maj膮c skarby, mo偶emy 偶y膰 bylejako艣ci膮 i skazywa膰 na ni膮 innych. Nas, Anio艂贸w, tak 艂atwo w zwyk艂ych zjadaczy chleba zamieni膰.
Nie si臋gaj膮c cho膰by wspomnie艅 rodzinnych z czas贸w II RP itd - mie膰 jeno ducha z PRL, czyli (nie)s艂awnego homo sovieticus. Duch walki klasowej, dyktatury ch艂opo-robotniczej, anty-sumieniu, anty-prawdzie... fa艂sz, zak艂amanie, patriotyzm szyty na miar臋 Moskali... I nie da si臋 dzisiaj 2015/2016 zrzuci膰 tych zaniedba艅 na jakich艣 wrog贸w zza si贸dmej rzeki... 艢DM 2016 w Polsce, Krakowie i Strach贸wce? O czym? - chcecie by by艂y. Na Wasz膮 miar臋 (okrojonej pami臋ci i to偶samo艣ci) ???!!! BIADA :-(
http://strachowka.blogspot.com/2012/06/materia-zycia-i-ciage-objawienia-albo.html
OdpowiedzUsu艅Czas, w kt贸rym katecheta musi broni膰 siebie, rodziny, wiary i rozumu (prawdy) wobec ksi臋偶y i ich kurii biuskupich - musia艂 nadej艣膰. B贸g wybra艂 to, co najmniejsze, wie艣, szko艂臋, parafi臋 i gmin臋 maj膮ce w swojej historii prapocz膮tki Poety IV Wieszcza i jego Rzeczpospolitej!
ZA I PRZECIW
dowody 偶ycie wyprowadza
na pe艂ne 艣wiat艂o Zmartwychwsta艂ego
偶yj臋 pielgrzymk膮 narodow膮 1929
- bo to jest moja matka ta ziemia
bo to jest moja matka ta Ojczyzna -
jak 偶y艂em i 偶yj臋 Solidarno艣ci膮 z 3 Maja 1981
W Strach贸wce mojej gminie i parafii
przypisani sobie wyrokiem Opatrzno艣ci
czasem wolno艣ci i polskiej historii
cz膮stki historii powszechnej
wota wdzi臋czno艣ci stoj膮 na o艂tarzu
w Strach贸wce i u 艣wi臋tgo Zbawiciela
jedne ode mnie drugie od Kr贸lowej
wojny mog膮 niszczy膰 pami臋膰 i to偶samo艣膰
zar贸wno w Strach贸wce jak i w Warszawie
pos艂ugujemy si臋 papie偶ami Franciszkiem
Janem Paw艂em II Piusem XI (Achille Ratti)
- 艣wiadkami Cud贸w nad Wis艂膮 1920 i 1980/81 -
ka偶dym by艂ym i nast臋pnym nam bliskim
z jakiego艣 wa偶nego powodu
mamy tak偶e ulubione wersety Dobrej Nowiny
tego nie rozumiej膮 (tu znak zapytania)
ksi膮dz proboszcz Mieczys艂aw
dyrektor m艂odzie偶y ksi膮dz Emil
i ca艂e ich kurie (ideolog贸w 艣wiata i ko艣cio艂a)
wynio艣le zagubionych jakich艣
nawiedzonych pobo偶no艣ciowo-tradycyjnie
si臋gaj膮c sufitu...
to jest nie-do-wiary
zw艂aszca dla wiary z艂膮czonej z rozumem
lecz je艣li...
biada nam biada Polsko ukochana 2015nn
wi臋c m贸dlcie si臋 za nami
(pi膮tek, 25 wrze艣nia 2015, g. 10.39)
https://www.facebook.com/jkapaon/posts/10208447577933416