pi膮tek, 29 wrze艣nia 2017

Motywy 偶ycia (i nadziei)


Budz臋 si臋 i wstaj臋 z oporami, niech臋tnie. W pustce, w krzakach, w przemilczaniu parafii, gminy, szko艂y, w kt贸rej kiedy艣... W parafii by艂em animatorem 偶ycia religijnego i wsp贸lnotowego, lektorem, kantorem, organizatorem wydarze艅. Realizowa艂em mi臋dzy innymi zalecenie biskup贸w "o prowadzenie parafialnej katechezy liturgicznej". Dwa razy a偶, by艂em nadzwyczajnym szafarzem Eucharystycznego Chleba Pa艅skiego. Raz, dane mi by艂o, na pro艣b臋 ksi臋dza proboszcza, wy艣piewa膰 "Exsultet" - Or臋dzie Wielkanocne w Wielk膮 Sobot臋 w Strach贸wce.

G艂upio to pisa膰, ale jak inaczej wyt艂umaczy膰 dzisiejszy post?
W gminie za艂o偶y艂em NSZZ Solidarno艣膰 RI w dniu 3 Maja 1981, co wcale wtedy nie by艂o 艣wi臋tem narodowym, ale wyzwaniem wolno艣ci, cz艂owieka-patrioty godnosci osoby i prawdy. Stan wojenny wyp臋dzi艂 mnie z gminy. Wr贸ci艂em w czasie transformacji ustrojowej, zosta艂em w贸jtem I Kadencji Samorz膮du w Polsce (w tzw. III RP).

W szkole by艂em katechet膮 przez 20 lat, kontynuuj膮c powo艂anie ze stanu wojennego "aby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮". Dane mi by艂o trafi膰 na Norwida, udokumentowa膰 jego zwi膮zki z nasz膮 ma艂膮 Ojczyzn膮 i zobaczy膰 Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮. Narodzi艂o si臋 takie stowarzyszenie. Szko艂a przyj臋艂膮 takie imi臋/nazw臋. Dzi臋ki pracy wielu szko艂膮 ma sw贸j norwidowski hymn i sztandar. I powiatowe i ponad- wydarzenia coroczne.

Nie spad艂em z Ksi臋偶yca. Zrodzi艂a mnie mi艂o艣膰 rodzic贸w, dzieje rodzinne, si臋gaj膮ce Konstytucji 3 Maja i kultura, polska i 艣wiatowa. Szed艂em drog膮 ludzkiej my艣li. Wiara i rozum pozwoli艂y mi kontemplowa膰 prawd臋 (Fides et ratio). Nb. nie by艂oby tej encykliki, ani Papie偶a-Polaka, ani... katechety J贸zefa K. itd. itp. gdyby nie Sob贸r Watyka艅ski II - "rozpocz膮艂 on now膮 epok臋 w dziejach Ko艣cio艂a (Karl Rahner).

W imi臋 tej偶e prawdy, pami臋ci, to偶samo艣ci, kultury cz艂owieka na ziemi i w wieczno艣ci musz臋 t臋 walk臋 o pami臋膰 i to偶samo艣膰 (kultur臋) mojej tzw. wsp贸lnoty lokalnej toczy膰 do ko艅ca (艣mier膰 albo demencja). Czy naprawd臋 uwa偶acie, 偶e tylko dla w艂asnej satysfakcji? A obowi膮zek moralno-egzystencjalno-metafizyczny 艣wiadczenia o wielkich wydarzeniach (dzie艂ach Bo偶ych), kt贸re si臋 rozegra艂y w艣r贸d nas, kt贸rych jestem/艣my naocznymi 艣wiadkami?! Nie jestem go艂os艂owny - prawie wszystko na co si臋 powo艂uj臋, zosta艂o opisane i wydane w ksi膮偶ce pt. "O mi艂o艣ci do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂a". Kto ciekaw, sprawdzi dzi艣, albo pojutrze.

SKORO MNIE TO DOTKN臉艁O (POLITYKA PRZEMILCZANIA-NISZCZENIA PRZEZ GMIN臉, PARAFI臉 I DIECEZJ臉) TO MO呕E KA呕DEGO, KIEDYKOLWIEK. Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a? Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury? Wszyscy pragniemy s艂u偶y膰 wsp贸艂czesnym i przysz艂ym pokoleniom, kszta艂tuj膮c i przekazuj膮c motywy 偶ycia i nadziei? Czy naprawd臋 prawda powy偶sza nale偶y do przes艂ania tzw. Polskiego Ko艣cio艂a - b臋d膮cego cz臋艣ci膮 Ko艣cio艂膮 Powszechnego w 艣wiecie wsp贸艂czesnym? Czy kiedykolwiek odpowie na te pytania m贸j proboszcz i moja diecezja? Czy jaka艣 rozmowa-dyskusja odb臋dzie si臋 w mediach diecezjalnych? Tygodnik IDZIEMY, Radio Warszawa, strona www.florianska3.pl 

G艂upio to pisa膰, ale jak inaczej wyt艂umaczy膰 dzisiejszy post?
W notatce wersowanej "OFERTA 呕YCIA" nazwa艂em refleksj臋 porann膮 - pustki gminno-parafialnej i o偶ywczego dzia艂ania tzw. zwyk艂ych (og贸lnodost臋nych, niekatolickich ale powszechnych) medi贸w. To tylko cztery pierwsze zwrotki. Reszta - jest Papie偶em-Polakiem. Jest Jego nauk膮, kt贸r膮 nas karmi艂 na drodze polskiego dochodzenia do wolno艣ci i godno艣ci. Ba! Do poznawania wi臋kszej PRAWDY o sobie, o narodzie, Ojczy藕nie, 艣wiecie, Ko艣ciele i kulturze. Dzisiaj - niestety - traktowanej jako nieby艂ej, niepotrzebnej, ignorowanej, w ko艣ciele i w pa艅stwie, i w samorz膮dach i w szko艂ach. Pami臋taj膮 jedynie poeci 艣wiadomo艣ci. Daremno koresponduj臋 z ksi臋dzem proboszczem, kt贸ry wyni贸s艂 Wota Wdzi臋czno艣ci za tamte czasy i dzie艂o, z ko艣cio艂a parafialnego w Strach贸wce (nadal b臋d膮c katechet膮 dzieci i m艂odzie偶y w tej偶e tzw. wsp贸lnocie lokalnej).

***

OFERTA 呕YCIA

       /tzw wsp贸lnoty lokalne i inne/


kto j膮 ma dla kogo
poeta 艣wiadomo艣ci
dostrzega i pisze
komunikat

TVN wstajesz i wiesz
eurosport i tvp sport
widz膮 widz贸w
i co艣 dla nas maj膮

wsp贸lnota lokalna
moja gmina parafia itd
nie widz膮 nie s艂ysz膮
nie rozmawiaj膮 nie maj膮 nie s膮

jeszcze 偶yj臋
jeszcze swoje robi臋
nadaj臋 bez odbioru
zostawi臋 艣wiadectwo

by膰 podmiotem
to znaczy uczestniczy膰
w stanowieniu o "pospolitej rzeczy"
wszystkich Polak贸w

nar贸d 偶yje
autentycznie w艂asnym 偶yciem
gdy w ca艂ej organizacji
偶ycia pa艅stwowego stwierdza…

… swoj膮 podmiotowo艣膰
jest gospodarzem w swoim domu
wsp贸艂stanowi go przez swoj膮 prac臋
przez sw贸j wk艂ad

jak偶e istotne jest
dla 偶ycia spo艂ecze艅stwa
a偶eby cz艂owiek nie straci艂 zaufania
do swojej pracy…

… aby nie odczuwa艂 zawodu
jaki ta praca mu sprawia
偶eby by艂 w niej i poprzez ni膮
on sam jako cz艂owiek afirmowany
(on jego rodzina jego przekonania)

ekonomia i praca jest dla cz艂owieka
jak i ko艣cio艂y i religie gminy w艂adze
nie cz艂owiek dla pracy dla ekonomii
dla ko艣cio艂贸w religii gmin w艂adzy

gdy cz艂owiek ma poczucie podmiotowo艣ci
gdy praca i ekonomia s膮 dla niego
i ko艣cio艂y religie gminy w艂adze
w贸wczas i on potrafi by膰 dla nich

cz艂owiek zawsze jest pierwszy
musi zawsze by pierwszy
tylko tak mo偶e si臋 budowa膰 post臋p
ekonomiczny i rozw贸j wszelki i kultura

m贸wi臋 to m贸wi papie偶 Polak a ja powtarzam
poniewa偶 prawda powy偶sza nale偶y do przes艂ania
Ko艣cio艂a w 艣wiecie - w 艣wiecie wsp贸艂czesnym
do przes艂ania pokoju i sprawiedliwo艣ci

nie mo偶na zrozumie膰 ko艣cio艂a dzisiaj
bez Soboru Watyka艅skiego II
艢wi臋tego Powszechnego Apostolskiego
kt贸ry daje 艣wiat艂o i rado艣膰 i nadziej臋

Sob贸r m贸wi a偶eby wszyscy obywatele
byli sk艂onni uczestniczy膰 w 偶yciu r贸偶nych grup
z kt贸rych sk艂ada si臋 organizm spo艂eczny
konieczne jest by mogli w nich znale藕膰 warto艣ci…

kt贸re ich poci膮gaj膮 i sk艂aniaj膮 do s艂u偶enia drugim
a przysz艂y los ludzko艣ci le偶y w r臋ku tych
kt贸rzy potrafi膮 poda膰 nast臋pnym pokoleniom
motywy 偶ycia i nadziei

jako biskup Rzymu pisze papie偶 a ja powtarzam
staram si臋 w tym duchu nie艣膰 pos艂ug臋
wszystkim ludziom i narodom
jest to bowiem w艂a艣ciwa pos艂uga Ko艣cio艂a

wszyscy pragniemy s艂u偶y膰 wsp贸艂czesnym
i przysz艂ym pokoleniom a tre艣膰 tej s艂u偶by to
kszta艂towa膰 i przekazywa膰 motywy 偶ycia i nadziei
zako艅czy艂 Papie偶-Polak na Zamku Kr贸lewskim (1987)

     (pi膮tek, 29 wrze艣nia 2017, g. 11.22)

***

NIEDOW艁AD INTELEKTUALNY


             /r贸wno艣膰 w Ko艣ciele i w 艣wiecie/

w naszym Ko艣ciele si臋 m贸wi
o spo艂ecznym wymiarze grzech贸w
ok trudno si臋 k艂贸ci膰
bezmy艣lnie zaprzecza膰

ba ale
to samo
dotyczy innych wymiar贸w
艂aski kap艂a艅stwa itp

spo艂eczny wymiar b艂ogos艂awie艅stw
spo艂eczny wymiar habitu i sutanny
spo艂eczny wymiar Ko艣cio艂a
i jego nauk

dlaczego si臋 tego nie widzi
i o tym nie m贸wi
mam swoj膮 teori臋
nie doro艣li艣my do partnerstwa

      (czwartek, 28 wrze艣nia 2017, g. 21.11)


PS.
Zdj臋cie ze strony "Sob贸r Watyka艅ski II - odnowa Ko艣cio艂a".

4 komentarze:


  1. Polska dziczeje. Swiat to widzi! Uff!

    https://wiadomosci.wp.pl/nieprzemyslane-decyzje-i-zbyt-pochopnie-wypowiadane-slowa-niemiecki-episkopat-znowu-o-polsce-6171343358523521a

    OdpowiedzUsu艅

  2. "prof. Jacek Ro艅da, ekspert od Macierewicza, przegra艂 w s膮dzie. "M贸wi艂 o rzeczach, na kt贸rych si臋 nie zna"

    https://wiadomosci.wp.pl/jacek-ronda-ekspert-od-macierewicza-przegral-w-sadzie-mowil-o-rzeczach-na-ktorych-sie-nie-zna-6171315619960961a

    OdpowiedzUsu艅

  3. Egzystencjalne pytania cz艂owieka-osoby! Nie uciekniemy od nich. 呕aden materializm nie zag艂uszy duszy, ducha...

    http://www.communiocrucis.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=279%3Afenomen&catid=23%3Aduchowo-jana-pawa-ii&Itemid=70

    OdpowiedzUsu艅

  4. "Polska podwa偶a struktury prawne UE, sytuacja jest dramatyczna". Mocny wywiad szefa TK Niemiec

    https://wiadomosci.wp.pl/polska-podwaza-struktury-prawne-ue-sytuacja-jest-dramatyczna-mocny-wywiad-szefa-tk-niemiec-6171369594992257a

    OdpowiedzUsu艅