czwartek, 11 stycznia 2018

Clericalism is one of the worst evils (pp.F)


Ko艣ci贸艂 nie jest tego-tamtego ksi臋dza, biskupa... 
w og贸le nie jest w艂adzy (do w艂adzy nie nale偶y).
Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a.
Ko艣ci贸艂 jest (i ma) Jezusa Chrystusa.

Dotykam ropiej膮cej rany naszego Ko艣cio艂a. Lokalnego? Takie chwile wstrz膮saj膮 mn膮 do dna. Trudno potem si臋 pozbiera膰. A偶 zn贸w B贸g 艂ask膮 uleczy. Pok贸j i dobro przychodz膮, przychodz膮. Zewsz膮d, w czasoprzestrzeni drogi-prawdy-偶ycia. Tak nazwa艂 siebie osob臋, swoja osob臋, Jezus z Nazaretu - 偶e jest Drog膮-i-Prawd膮-i-呕yciem. Nie nale偶y tej tr贸jcy rozrywa膰!
Szko艂o, gmino, parafio, tzw. wsp贸lnoto lokalna. I Wy milczycie?! Bo, 偶e diecezja, pal ich sze艣膰 - dla nich jeste艣my przedmiotem do zarz膮dzania. To powinno raczej papie偶a obej艣膰 - smutkiem wiary i niesmakiem intelektualnym.

Pierwsze dzisiaj otwarcie Internetu skierowa艂o mnie do posta, udost臋pnionego przez Facebooka, w ramach tzw. wspomnie艅 sprzed lat. By艂 to post z wizyty abp. Heneryka Hosera w naszej szkole im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej, w ramach wizytacji parafii w styczniu 2014. Chcieli艣my, by nas pozna艂, nasz膮 drog臋-prawd臋-偶ycie. Sercem naszych spraw jest Szko艂a, w sercu polskiej kultury i dziej贸w, naszej odzyskanej niepodleg艂o艣ci, podmiotowo艣ci, dzia艂膮艅 na wielkim polu dobra-prawdy-pi臋kna. Wiary i rozumu. I nadziei i mi艂o艣ci, co wyra偶aj膮 wszystkie symbole szkolne!

"Opowiedzieli艣my o naszej pracy, o Rzeczpospolitej Norwidowskiej, rekolekcjach norwidowskich z siostr膮 Alin膮 Merdas i naszym li艣cie do b艂. Jana Paw艂a II. Pokazali艣my dzia艂ania Szkolnego Ko艂a Caritas, kolonie Caritas i wiele innych wydarze艅 z 偶ycia szko艂y... Ksi膮dz Biskup wys艂ucha艂 hymnu szko艂y, 艣piewa艂 z nami refren „Jak by膰 cz艂owiekiem prawdy szuka膰 w sobie, jak kocha膰 Boga swoj膮 pie艣ni膮 nam podpowiedz”! (relacja DyrKa na stronie szko艂y).

Przeczyta艂em, chcia艂em ju偶 udost臋pni膰, gdy straszna prawda do mni edotar艂a i zosta艂em pora偶ony.
- Przecie偶 biskup wiedzia艂 wszystko! Wie. Powinien. A przemilczanie w parafii i diecezji trwa. Pomimo niezliczonych s艂贸w/kaznodziejstwa o potrzebie dialogu w Ko艣ciele.
Zw艂aszcza w kontek艣cie (bo nie w 艣wietle?!) 艢DM 2016 w naszej gminie, parafii, szkole... budzi odruchy - pozw贸lcie, 偶e nie nazw臋. I to ma by膰 Ko艣ci贸艂 w 艣wiecie wsp贸艂czesnym?! 艢wi膮tobliwe bajanie. R贸wne polskiemu zak艂amaniu AD 2018.

Wycofa艂em proste udost臋pnienie. Zrobi艂em notatk臋, ale i ona by nie pomie艣ci艂膮 emocji, oburzenia, wiary i rozumu puchn膮cych b贸lem i potrzeb膮 艣wiadczenia! Pisz臋 ten post - ca艂y dzie艅!
Bo, czy dla tzw w艂adzy duchownej i duszpasterzy polskich mamy si臋 tutaj zadusi膰 nawzajem. Czy mo偶e demoralizacja przekraczy膰 pr贸g nadziei!
Bo co? Dla nich to tylko sprawa skutecznego zarz膮fdzania: parafi膮, diecezj膮... A jak b臋dziemy si臋 domagali szczero艣ci... to najwy偶ej nas zaorz膮, wybuduj膮 nowe budynki i struktury.

Ale jak Wy, jak my, mamy sobie spogl膮da膰 w oczy w szkole, na ulicy, w urz臋dzie, w ko艣ciele... Jak mo偶emy z tym 偶y膰, wychowywa膰 nast臋pne pokolenia... uwa偶a膰 si臋 za patriot贸w: Polski, gminy, Ko艣cio艂a Powszechnego... we wsp贸lnocie ludzi z pe艂n膮 samo艣wiadomo艣ci? Z wiary i rozumu zgodn膮 wsp贸艂prac膮 dla kontemplowania prawdy??? Pytania retoryczne. Mo偶emy, jak wida膰. Jak wida膰 w niejednej gminie, parafii, szkole, tzw. polskich wsp贸lnot lokalnych i narodowej. W Ko艣ciele posoborowym. Z Norwidem-Wieszczem, encyklikami Jana Paw艂膮 II - 艣wi臋tego Polaka-Papie偶a, kt贸rzy wyszli nam na spotkanie, by pom贸c odkrywa膰 艣wiadomo艣膰 narodow膮 i samo艣wiadomo艣膰 Ko艣cio艂a!!! Nawet i pomimo kolejnych papie偶y posoborowych.

Ale mnie, ale Ciebie, ale nas? 呕ywych realnych ludzi, z gatunku cz艂owieka my艣l膮cego, kt贸rego godno艣膰 nie pochodzi od 偶adnej ludzkiej w艂adzy!
I ja jeszcze tak ostro naszych spraw nie widzia艂em. Do dzisiaj. Do tego posta udost臋pnionego nam maszyn膮 fejsbukow膮, ku przypomnieniu wspomnie艅 - fakt贸w naszego realnego niepodleg艂ego 偶ycia. Niepodleg艂ego 偶adnej w艂adzy, cenzurze, konwenansom... zmiennym uk艂adom w艂adzy w pa艅stwie, gminie, Ko艣ciele (lokalnym bardzo). Cz艂owiek to ten, kto zna siebie. Kto zna Prawa Cz艂owieka i Obywatela. A wierz膮cy Polak 2018 powinien by膰 rado艣ci膮, nadziej膮, 艣wiat艂臋m wraz ze swoim Ko艣cio艂em. Dignitatis humanae?!
Widz臋. Jestem widz膮cym. Czuj膮cym. Uwa偶nym. Dzi臋ki temu te偶 rozumiej膮cym. Tylko tyle jest potrzebne, by w postawie mi艂o艣ci intelektualnej si臋gn膮膰 aspekt贸w istotowych i konstytutywnych ca艂ej rzeczywistosci cz艂owieka, 艣wiata i Boga (JPII, marzec 2003).

DLACZEGO CI膭GLE ODRABIAM T臉 PRAC臉 I MISJ臉 W SAMOTNO艢CI? W PRZEMILCZANIU POWSZECHNYM? PO NORWIDZIE, ONZ, SOBORZE, JPII ITD. Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury - wszak. A drog膮 Ko艣cio艂a jest cz艂owiek - te偶 wszak. Ja sobie tego wszystkiego nie wymy艣li艂em. Ja jedynie 偶y艂臋m w swoim czasie, duchem tego czasu i nie ocenzurowa艂em w艂asnych prze偶y膰 艣wiadomych, wiary i rozumu (SWII, JPII). Nie jestem poddanym konwenansom (i polskiej tradycji), ale Bogu Samemu - na Jego obraz i podobie艅stwo. Owszem, w dorobku i tradycji polskiej kultury, polskiej 艣wiadomo艣ci narodowej (kultury, duchowo艣ci), pamieci i to偶samo艣ci cz艂owieka wsp贸艂czesnego.

Dlaczego to w艂a艣nie nam zosta艂o powierzone? To zadanie, przekraczaj膮ce si艂y pojedy艅czego cz艂owieka? Odpowiedzi p艂yn膮 (wyp艂yn膮) z czasem. Norwid, Sobiescy, Solidarno艣膰, Annopol, Jackowscy, Kr贸lowie, Kapaonowie, Boles艂aw Prus, ksi膮dz Mieczys艂aw Iwanicki, ksi膮dz proboszcz Antoni Czajkowski... Dlaczego wybuch艂 konflikt, od czasu zmian w parafii, dekanacie i diecezji? Kto tym rz膮dzi, kr臋ci... Ksi膮dz Mieczys艂aw Jerzak jest tylko czubkiem g贸ry lodowej.
Kto艣 mo偶e kiedy艣 si臋 zainteresuje. No bo 艣wiadectw i opis贸w publikuj臋 tu wiele - do kogo艣 ten g艂os dotrze. A po drugiej stronie s膮 tylko zaprzeczenia? Negacja stanu rzeczy, czyli rzeczywisto艣ci. Ciemna strona Ko艣cio艂a, tajne archiwa przemilcze艅 (intryg?).

Popatrzmy, wpatrzmy si臋 w tytu艂owe zdj臋cie. Co widzimy? A co potem, wkr贸tce, si臋 okaza艂o, wyp艂yn臋艂o na powierzchni臋 naszego 偶ycia, we wsp贸lnocie, oraz os贸b g艂臋biej w偶ytych w sprawy nasze, gminne, parafialne, szkolne.
Przecie偶 biskup w szkole Rzeczpospolitej Norwidowskiej dosta艂 tak偶e ksi膮偶k臋, owoc po konferencji popularno-naukowej pod tym samym tytu艂em! Biskup pozna艂 nasz hymn, 艣piewa艂 refren "Jak by膰 cz艂owiekiem", zwiedza艂 szko艂臋, widzia艂 sztandar, a co chyba najwa偶niejsze "List Szko艂y do Papie偶a Jana Paw艂膮 II", nasz膮 relikwi臋 znjaduj膮c膮 si臋 tu偶 obok dumnego sztandaru... Musia艂 wiedzie膰 (cho膰by od proboszcza-katechety-w-tej-szkole, i to pewnie ju偶 w fazie przygotowawczej), 偶e dyrektorka DyrKa dosta艂a Br膮zowy Medal Zas艂ugi od Prezydenta RP! - przecie偶 on sam, Arcybiskup, za jaki艣 czas te偶 dosta艂 inne b. wysokie odznaczenie pa艅stwowe od kolejnego Przeydenta. Powinien rozumie膰! Powinna by膰 mi臋dzy nami jaka艣 wsp贸lnota??! Przecie偶 zje藕dzi艂 p贸艂 艣wiata, w Watykanie czuje si臋 jak w domu, rozm贸cy wys艂awiaj膮 jego inteligenbcj臋, ze starego warszawskeigo rodu (jeszcze i to, mo偶 eprzodkowie nasi gdzie艣, kiedy艣 ...).

No i - abp HH i ja katecheta KK - mamy tak膮 sam膮 statuetk臋/odznaczenie tego samego Anio艂a Str贸偶a Ziemi Wo艂omi艅ksiej, za dzia艂alno艣膰 wychowawcz膮, patriotyczn膮, ko艣cielno-pa艅stwowo- ... Powinni艣my 偶y膰  wiekszej wsp贸lnocie Ludu Bo偶ego, ale tak nie jest, tak nie ma, w polskim ko艣ciele ma艂oduszno艣ci, lecz wielkich s艂贸w! Musi im to powiedzie膰 katecheta na wsi, bo ksi臋偶a to... anigdy w 偶yciu, s膮 w ich biskupich r臋kach i papierach.

Skoro, s膮dz膮c po u艣miechach na zdj臋ciu, by艂o tak dobrze - i ksi膮dz biskup wyzna艂 "liturgicznie" wobec ca艂ej parafii "by艂em dzisiaj w szkole, dobrej szkole" - to dlaczego tak fatalnie z ich (kurialnej) strony wyszed艂 ich stosunek do 艢DM 2016 w Strach贸wce! I dalczego nasz konflikt gnije, gnije, zara偶a... Moja wiara i rozum uginaj膮 si臋 pod takim ci臋偶arem, ale si臋 nie poddaj膮 - nadal unosz膮 mojego ducha ku kontemplowaniu prawdy.

***

DEGRENGOLADA PL.2018


        /艣wiadomo艣膰 rodzinno-narodowa/ 

mieszanie w kocio艂ku
swoim w艂asnym (polskim)
g艂贸w 艣ci臋tych s艂贸w potoku
ponad 偶arliwym ogniem

ogie艅 p艂onie w cz艂owieku
zwanym homo sapiens
dochodzi prawd wszelkich
by sens jeden uchwyci膰

o cz艂owieku o sobie
o 偶yciu w 艣wiecie (Kosmosie)
o kulturze ojczystej
w tej wi臋kszej wkorzenionej

nie nazw partii zmiennych
lider贸w czasowo-przestrzennych
kadencji w r贸偶nych krajach
powstaj膮cych wyborczo lub si艂膮

jaki jest m贸j 艣wiat
w 艂a艅cuchu pokole艅
cud贸w naocznie sprawdzalnych
je艣li poznamy samych siebie

    (czwartek, 11 stycznia 2018, g. 11.00)

***

CZEGO DOCHODZI KACZY艃SKI


                /mord zdradzieckich... i kanalii/

moje zadanie 艣wiadka czasu
wsparte literackimi zakusami
narzuca mi zadania co dzie艅
z wielk膮 si艂膮

w moim tyglu 艣wiadomo艣ci
zbijaj膮 si臋 cz膮stki elementarne
skojarze艅 kojarze艅 tego co by艂o
co wi臋c we mnie te偶 jest (jeszcze)

dzisiaj o me too napisa艂em
k膮偶dy ma jak膮艣 histori臋 seksualn膮
w wyobra藕ni fantazji i post臋pkach
wsp贸艂偶ycie ma艂偶e艅skie to nie wszystko

ojca Knotze znalaz艂em wpisa艂em
gdy nagle wyskoczy艂 Kaczy艅ski
na sto艂ku wywy偶szenia
Krakowskim Przedmie艣ciem

czego on ci膮gle dochodzi
w niebiologicznych miesi臋cznicach
trzeba pyta膰 kojarzy膰 ciut wi臋cej
to偶 wsp贸艂偶ycie Polski jest tu zak艂adnikiem

czego dochodzi
jako brat i nie brat i nie szwagier
zwyci臋stw jakich艣 mitycznych
nad kim

wida膰 偶e nie nad sob膮
a to najwi臋ksze z najwiekszych
jest i b艂ogos艂awie艅stwem
dla wielu

     (czwartek, 11 stycznia 2018, g. 10.31)

***

MIARY ZDZICZENIA


                     /me too/

nas w nas ludziach
cz艂owieka w cz艂owieku
w tzw wsp贸lnotach lokalnych
me too

nie tylko w aspektach seksualnych
ale i spo艂ecznych
bardziej odpowiadaj膮cych
za kultur臋 tego 艣wiata

cofam si臋 a偶 do Jerozolimy
dwa tysi膮ce lat
bracia i siostry Jezusa
w kulturze naturze i czasie tam s膮

widzieli s艂yszeli poznali kto chcia艂
o nim  jego czyny i s艂owa
ale widowiska chcieli (woleli)
chleba igrzysk 艣mierci nie ducha

w Strach贸wce na d艂oni poda艂em
siebie w to偶samo艣ci narodowej
ko艣cielnej i Norwidowej
po 3 Maja w historii i Prusa

i c贸偶 偶e grzeszny
bo 偶e nie doskona艂y
to za ma艂o powiedzie膰
spytajcie 偶ony i dzieci

     (czwartek, 11 stycznia 2018, g. 10.15)

***

呕YCIE PRZED 艢MIERCI膭

            /nikt wszystkiego nie pozna/

jest pe艂niejsze
to stwierdzam nieodwo艂alnie
bogatsze o dar rozumienia
siebie samego i 艣wiata

pod koniec
(ile艣 trza jeszcze poczeka膰)
wszystko si臋 dope艂nia
wszystko dopowiada

sensy wychodz膮 z szuflad
szaf wszystkich
zewn臋trznych i podsk贸rnych
ko艣ciotrupy nie strasz膮

     (wtorek, 9 stycznia 2018, g. 17.48)

***

BEZ Z艁UDZE艃


               /wiem co jest i co mam/

bez z艂udze艅 偶yj臋 w Annopolu
w pe艂ni szcz臋艣cia
przodkowie tu stworzyli dom w Ogrodzie
sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej

i c贸偶 偶e w b艂ocie
wyczerpuj膮cych zmaganiach z niedostatkiem
daleko od drogi wsi gminy i miast
najbli偶ej st膮d do nieba

znam dla nas zagro偶enia
dla os贸b rodzin i ludzko艣ci
nie tylko wulkan贸w katastrofy kosmiczne
najwieksze zagro偶enie czai sie w nas

pi臋kno dobro prawda nas nawiedza
tylko ja mog臋 je przyj膮膰 i odrzuci膰
nie zrozumie膰 ich nie przyj膮膰 tak samo
w najwy偶szej postaci (osobie) Boga

Betlejem Nazaret Kafarnaum i Jerozolima
s膮 dla nas i wszelkich pokole艅
jak Bo偶e Narodzenie w rodzinie
i do wieczno艣ci 偶ycia Zmartwychwstanie

        (wtorek, 9 stycznia 2018, g. 9.00)
PS.
Szukaj膮c zdj臋膰 z wizyty ks. abp. Hosera u nas, trafiam na r贸偶ne posty, w duchu dzisiejszego, cho膰 艂膮godniutkie! Np. "Parafie s膮 tak偶e od takich dyskusji. Nie czekajmy, 偶e biskupi i ksi臋偶a wszystko nam wy艂o偶膮 na temat naszego 偶ycia... B膮d藕my partnerami, od do艂贸w parafialnych, dekanalnych, diecezjalnych. O偶yj Ko艣ciele. B膮d藕 wreszcie sob膮 na miare wolno艣ci i innych warto艣ci spo艂ecznych XXI wieku. Dziwaczny ci膮gle jest ten 艣wiat, gdzie ludzie wci膮偶 omijaj膮 si臋, uprawiaj膮 slalom, zamiast 偶y膰 wprost! Z wiar膮,do艣wiadczeniem i rozumem! Sob贸r kurz pokry艂, Rok Wiary i Rozumu czy wni贸s艂 co艣 w nasze parafie, o偶ywi艂 dialog?!" (15.1.2014)

Po poni偶szym po艣cie zmieni艂em nawet tytu艂 -
- "From the start, the pope has been slowly dismantling that portion of the clerical culture that has led to destructive secrecy, corruption and lack of accountability... He warned against religious life being engaged as a means of escape from a "difficult and complex world." He emphasized the need for dialogue in several spots in his conversation and he issued a stern condemnation of the kind of hypocrisy -- thinking one thing but saying another to get ahead -- "that is the result of clericalism, which is one of the worst evils... he said at one point, of "the need to become acquainted with reality by experience, to spend time walking on the periphery in order really to become acquainted with the reality and life experiences of people. If this does not happen we then run the risk of being abstract ideologists or fundamentalists, which is not healthy." (m.in w tym tek艣cie)
Pocz膮tkowy tytu艂 tego posta brzmia艂 - "Polskie sprawy. Zak艂amanie?!" Ale mo偶e polskie sprawy 2018, to tylko kszta艂 polskiego z艂a-klerykalizmu?!

 Klerykalizm? Nawet ksi膮偶ki i kultura nie znacz膮 wiele dla dzisiejszej hierarchi?
Lata 80-te, do po艂owy 90-tych? nios艂y nadziej臋, by艂y silne tchnieniem Ducha 艢w. (od 16.10.1978, 2.6.1979)

5 komentarzy:


  1. O CO CHODZI

    /qui tacet consentire videtur/

    o co chodzi w Polsce
    tu gdzie mieszkam 偶yj臋
    widz臋 s艂ysz臋 poznaj臋 kocham

    o co chodzi tobie mnie
    o co politykom to ka偶dy z nas wie
    o w艂adz臋 stanowiska pych臋

    naj艂atwiej by艂oby odpowiedzie膰
    s艂owem prostym szczerym
    ale wiemy ju偶 偶e to niemo偶liwe

    Polska pod tym wzgl臋dem
    jest w pe艂ni nienormalna
    w gminie parafii szko艂ach itd.

    to poznajemy od trzech czterech lat
    na w艂asnej sk贸rze o tym pisz臋
    nie mam z艂udze艅

    wi臋c sk膮d nadejdzie nam pomoc
    ba ratunek w niemocy naszej
    czy tylko z zewn膮trz

    skoro wiara i rozum (nas Polak贸w)
    nie chce si臋 w nas objawi膰
    nie ma prawdy a bez niej wolno艣ci

    ka偶dy ma w sobie to co艣
    ale je艣li nie odkryje i si臋 nie podzieli
    b臋d膮 nim manipulowali a i on

    to 艣wi臋te w nas niechby nawet Graal
    zas艂uguje na szacunek
    pok贸j niesie ludziom dobrej woli

    (艣roda, 11 stycznia 2017, g. 10.52)

    OdpowiedzUsu艅

  2. Dialog, albo... barbarzy艅stwo. Klerykalizm te偶 jest Z艁EM!

    https://www.facebook.com/notes/jozef-kapaon/inne-spotkanie-trzech-kr%C3%B3li-2016-zaproszenie/904145289616013/

    OdpowiedzUsu艅

  3. 呕ycie dobre. Zrozumiane...

    Z wielokrotnym podziwem s艂ucham, patrz臋, wczuwam si臋, wzruszam. "Nie po to jest 艣wiat艂o, by pod korcem sta艂o"!

    To Jej opowie艣膰 - Opowiadaj膮cej, przekazuj膮cej Opowie艣膰 呕ycia -przywraca mi si艂y. Do walki o inn膮 kultur臋 偶ycia w mojej tzw. wsp贸lnocie lokalnej (gmina, parafie, szko艂y, NGO'sy...). Z pokolenia na pokolenie dawa膰 艣wiadectwo, przekaz prawdy, kt贸ra si臋 objawi艂a w faktach historii (tak偶e najnowszej). Basta!
    Reszta w TYM filmie! Pani GENERA艁!

    https://www.youtube.com/watch?v=X73X4MksmcA

    OdpowiedzUsu艅

  4. Tzw. wsp贸lnota lokalna to gmina, parafie, szko艂y, NGO'sy itd. Brawo! Abp. w Urz臋dzie Gminy!

    http://www.strachowka.com.pl/index.php/aktualnosci/41-gmina-srachowka/802-wizyta-abp-henryka-hosera

    OdpowiedzUsu艅

  5. Bo偶e wybacz im, bo nie wiedz膮, co czyni膮! Jasiek, absolwent tej szko艂y, 1-szy stypendysta tej diecezji... by艂 wtedy w COMECE i pisa艂 bloga!
    Abp. Henryk Hoser wizytowa艂 wtedy parafi臋 w Strach贸wce. By艂 te偶 w szkole RzN i spotka艂 si臋 w Urz臋dzie Gminy z samorz膮dem. ABSTRAHUJ膭C od 偶ycia, kt贸re dzieje si臋, bo co艣 wcze艣niej by艂o, dzia艂o - nic nie zaczyna sie z niczego!

    https://yashek.wordpress.com/diary-of-a-stagiaire/

    OdpowiedzUsu艅