czwartek, 25 stycznia 2018

Oskar偶am polskie parafie, ich duszpasterzy i prze艂o偶onych


Wype艂niam smutny obowi膮zek. Ba, misj臋. W imi臋 dobra Ko艣cio艂a w Polsce, nie przeciwko Niemu. Jestem jego cz膮stk膮, wszczepiony w Mistyczne Cia艂o Chrystusa. Nie mo偶e r臋ka zamachn膮膰 si臋 na nog臋, albo na oko, lub w膮trob臋, o ile kto艣 zmys艂贸w nie postrada艂. Oskar偶am o dzia艂anie przeciwko polskiej pami臋ci i to偶samo艣ci. Gdzie偶 mi do wiedzy, do艣wiadczenia i 艂aski stanu ojca Wi艣niewskiego. Ja oskar偶am analogicznie i proporcjonalnie.
Nie chc臋 pisa膰 o konkretnych osobach. Dlatego tytu艂 i tekst nie jest tylko o mojej parafii (dekanacie, diecezji). Ale nie tylko przez delikatno艣膰. Przeczuwam, 偶e dotyczy nie tylko mojej parafii. A skoro u nas to si臋 dzieje… Wsp贸lnota, jedno cia艂o, wielki szczep winny… sami dopowiedzcie.

D艂ugo to ju偶 trwa. Wiele lat pisa艂em o problemie, co艣 jednak zdecydowa艂o, 偶e dzisiaj, a偶 tak radykalnie. Mo偶e dzisiejsze sprz臋偶enie czasowe - w tym samym momencie udost臋pnia艂em posta sprzed roku z cytatem z ksi膮偶ki JPII „Pamie膰 i to偶samo艣膰”, z fragmentem o mechanizmie z艂a rugowania pami臋ci i to偶samo艣ci za komunistycznego PRL... a w TV pokazywali relacj臋 z s膮du w Lansing - da艂a taki s膮dowo-radykalny wyraz. Nadu偶ycia os贸b posiadaj膮cych jak膮艣 w艂adz臋 nad innymi, nie dotycz膮 tylko sfery seksualno艣ci. Na innym polu, bardzo polskim, Opatrzno艣膰 chyba mnie wyznaczy艂a rol臋 „genera艂a w obronie wykorzystanych/pokrzywdzonych os贸b i wsp贸lnot” (tak nazwa艂a s臋dzina oskar偶aj膮c膮 ofiar臋)? Moja „m膮dro艣膰” nie wynika z teorii, wizji, koncepcji, plan贸w (za)rz膮d贸w, partii, stronnictw i episkopat贸w.

Moje pisanie jest tylko 艣wiadectwem, tego co si臋 wydarzy艂o. Na moim obszarze 偶yciowym, nie ojca Wi艣niewskiego. Ale tego, co r贸wnie偶 jest darem. Dla mnie i dla Ko艣cio艂a. Nikt nie 偶yje i nie umiera dla siebie.
Dokumentacja jest gruba. Samo艣wiadomo艣膰 Ko艣cio艂a w nich ma moc decyduj膮c膮. W po艂膮czeniu z prac膮 nad 艣wiadomo艣ci膮 narodow膮, to偶samo艣ci膮 osobist膮, lokaln膮 i rodzinn膮. Czyli to wszystko – co mnie/nas stanowi. Mam to szcz臋艣cie, 偶e B贸g postawi艂 mnie tu i teraz w dziejach naszych. W czasach Jana Paw艂a II i Solidarno艣ci (Lecha Wa艂臋sy). Na Norwidowej Ziemi (powiat wo艂omi艅ski). Jest w nich IV Narodowy Wieszcz i jego dziedzictwo i Boles艂aw Prus, polska kultura i dzieje… Co sta艂o si臋 ca艂o艣ci膮 i jedno艣ci膮 drogi-prawdy-偶ycia w samo艣wiadomej biografii osoby J贸zefa K. Z gatunku homo sapiens. Cz艂owiek (taki) jest drog膮 Ko艣cio艂a. A przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury. Moim Mistrzem jest Karol Jan Pawe艂 II Wojty艂a. 艢wi臋ty Ko艣cio艂a Katolickiego z rodu Polak贸w – z pe艂n膮 samo艣wiadomo艣ci膮 Ko艣cio艂a i polskiej kultury. 艢wiadomo艣膰 jest tylko kropelk膮 w ogromie matematyczno-fizykalnego Kosmosu. Ale Jest!

Taki czas nasta艂 u nas, a mo偶e i poza Polsk膮, 偶e sprzyja duchowi totalitaryzm贸w. Jedni chc膮 wykorzysta膰 ten klimat 艣wiadomie politycznie, inni mniej 艣wiadomie, m.in. na polach religijnych oddzia艂ywa艅. Tak jest moja obserwacja uczestnicz膮ca. Dialog by bardziej wyklarowa艂 prawd臋. Ale w moim (polskim) ko艣ciele dialogu nie ma. Jest tylko w s艂owach (nauczaniu) na szczeblu watyka艅skim.

W Strach贸wce, mojej gminie i parafii, jeste艣my jakby laboratorium. Procesy, kt贸re w艣r贸d nas zachodz膮, s膮 bardzo diagnostyczne. Samorz膮dowa gmina jest jakby miniaturk膮 pa艅stwa, analogicznie i proporcjonalnie. A parafia, ze wszystkimi odr臋bno艣ciami i wsp贸艂zale偶no艣ciami – jest, w miar臋 typow膮, polsk膮 parafi膮, i parafi膮 Ko艣cio艂a w Polsce. Wiele mamy wsp贸lnego, i co艣 osobnego, swojego. Nie jest przecie偶 tak, 偶e ca艂kowicie rozmywamy si臋 w centralnej powszechno艣ci. Albo, 偶e zamykamy si臋 w jakiej艣 wsobno艣ci. Jednak ci, kt贸rzy nie po艣wi臋c膮 troch臋 wysi艂ku na prac臋 w pocie swego czo艂a, mog膮 gubi膰 si臋 i w jednym, i w drugim. Bez dialogu, ani do proga, a ten jest polskim przekle艅stwem naszych czas贸w. Tzn. jego brak.

Nadu偶yciem ludzi sprawujacych w艂adz臋 (molestowanie, abuse…) – mo偶e najbardziej spektakularnym w zakresie tego posta – jest wyniesienie Wot贸w Wdzi臋czno艣ci za Wolno艣膰 i Godno艣膰 Odzyskane Czynem Solidarno艣ci z 3 Maja 1981 z naszej parafialnej 艣wi膮tyni. To znaczy sprzed o艂tarza, bo podobno trafi艂y do… zakrystii. Jeden proboszcz (Ko艣cio艂a Powszechnego w Polsce) ofiarowane Bogu i Ojczy藕nie wota wyni贸s艂 przed o艂tarz, kt贸ry艣 kolejny wyni贸s艂, bez komentarza. Naciskany, odpowiada: - mam inn膮 koncepcj臋 Ko艣cio艂a, konkretnie – wystroju naszej 艣wi膮tyni. Jest, jak wi臋kszo艣膰 wiejskich proboszcz贸w z jednoosobow膮 obsad膮 parafii, katechet膮 w szkole. Ba! Kiedy to zrobi艂, funkcjonowa艂 jeszcze Zesp贸艂 Szk贸艂 (Podstawowa i Gimnazjum). Nazwa tej szko艂y te偶 ma wiele nam do (do)powiedzenia – im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej.

Ksi膮dz jest cz艂onkiem Rady Pedagogicznej i wa偶nym cz艂onkiem szkolnej wsp贸lnoty! Ale on tego tak nie rozumie. On tego nie rozumie – jak wi臋kszo艣膰 polskich ksi臋偶y?! Z peno艣ci膮 uwa偶a si臋 tylko za hierarchicznego przedstawiciela kurii (Ko艣cio艂膮). Jest poza kultur膮, ponad kultur膮, ponad zwyk艂膮 powszechn膮 wiar膮 i rozumem, aintelektualny z natury (i 艣wi臋ce艅)? Jak to w og贸le nazwa膰?! Na razie nie spotka艂em opracowa艅 socjologicznych (uniwersytecvkich i ko艣cielnych).
Poza tym nasz ksi膮dz proboszcz jest wyj膮tkowo dobrym cz艂owiekiem, wyj膮tkowo pobo偶nym kap艂anem i dobrym gospodarzem. Niczego ujmowa膰 nikomu nie zamierzam, cho膰 nie mam co liczy膰 na symetri臋, og贸lnoludzk膮 i ko艣cielno-wsp贸lnotow膮. Oni wszystko (?) traktuj膮 inaczej.

Norwid urodzi艂 si臋 na naszej ziemi. Tutaj naby艂 to偶samo艣ci kulturowej (Z. Dambek). Papie偶 przyzna艂 si臋 do niego (wyzna艂 swoj膮 mi艂o艣膰) i wskaza艂 nam w s艂owach wypowiedzianych przed katedr膮 warszawsko-prask膮 – „Witaj, ziemio mazowiecka, Ziemio umi艂owana ze swoj膮 bogat膮 tradycj膮 religijn膮 i ze swoj膮 chwalebn膮 histori膮… Trzeba tu doda膰, 偶e na tej ziemi urodzi艂 si臋 nasz wielki poeta epoki romantyzmu Cyprian Norwid - poeta i my艣liciel, kt贸ry cz臋sto w swoich utworach wspomina ze wzruszeniem dzieci艅stwo i lata m艂odzie艅cze sp臋dzone w tych stronach.”

To, 偶e wzruszenie Polskiego Wieszcza i Papie偶a nie udzieli艂o si臋 duszpasterzom na naszym terenie – trudno. Ale, 偶e robili wszystko, aby艣my nie mogli dzieli膰 si臋 tym wzruszeniem, dum膮… z powodu zwi膮zk贸w z jednym „z najwi臋kszych chrze艣cija艅skich my艣licieli Europy” (JPII) z m艂odym Ko艣cio艂em z Belgii, z flamandzkiego duszpasterstwa m艂odzie偶owego! Podczas 艢DM 2016! To zwyk艂a granda, albo - m膮drzejszymi s艂owy - ko艣cielny woluntaryzm, niegodny ducha chrze艣cija艅stwa, i chrze艣cija艅skiej kultury (wsp贸lnoty?). Bo co艣 tam, co艣 tam, sobie wymy艣lili, za艂o偶yli, wykoncypowali. C贸偶 tam dla nich Norwid, kultura, soborowa nauka o obecno艣ci Ko艣cio艂膮 w 艣wiecie wsp贸艂czesnym! I to co艣 wi臋cej, z nauczania 艣wi臋tego Jana Paw艂a II o cz艂owieku, polskiej kulturze, dziedzictwie, dw贸ch p艂ucach w Europie itd.

W ilu parafiach, przy ilu okazjach, s艂yszycie dobre s艂owa o polskich i europejskich przemianach 1989? Ja nie s艂ysza艂em. A 艣wi臋ty Papie偶-Polak, 艣wiadek ca艂ej II po艂owy XX wieku, po艣wi臋ci艂 im ca艂y rozdzia艂 w encyklice pisanej dla CA艁EGO Ko艣cio艂a Powszechnego (Rozdzia艂 III - Rok 1989)!
W ilu parafiach mogli艣my (mogli艣cie) uczestniczy膰 w dyskusjach na temat wiary i rozumu w Roku Wiary 2012? W jakich miejscach w Polsce polscy dusz-pasterze, cz艂onkowie Rad Pedagogicznych i wsp贸lnot szkolnych zainicjowali dyskusje, debaty, wydarzenia w Roku Wiary? W szko艂ach, w domach kultury, w 艣wietlicach wiejskich, w salach konferencyjnych SWOICH gmin, w salkach przyparafialnych, plebaniach swoich lub 艣wi膮tyniach naszych.

Antydialogiczny Ko艣ci贸艂 (chyba trzeba w tym przypadku pisa膰 z ma艂ej litery?) wyr贸s艂 w Polsce Wolnej! A nam si臋 wydawa艂o, 偶e to ju偶 niemo偶liwe. 呕e b臋dziemy wci膮偶 pod膮偶a膰 w stron臋 艣wiat艂a, wsp贸lnoty, dialogu w wierze i rozumie, coraz bardziej sobie przyjaznych, s艂u偶ebnych. Taki g艂贸d czujemy. Taki g艂贸d tym bardziej, po do艣wiadczeniu 偶yciowo-osobowo-narodowo-powszechnym lat 80-tych XX wieku.
Jam nie z soli ani z roli… Dlatego to s艂owo „oskar偶am”, cho膰 bolesne, jest uzasadnione. Nie prowadz臋 bada艅 naukowych nad opisywanym stanem rzeczy. Nie wyczerpi臋 tematu. Ale i tego, co tutaj zawar艂em, wystarczy?!
                                                                                                                                                      Ostatnia wypowied藕 ojca Ludwika Wi艣niewskiego, redaktora Cezarego Gawrysia, ks. Profesora Wierzbickiego, biskupa Pieronka… dodaje mi skrzyde艂. Jest prawda. Prawda jest poznawalna, postaw膮 mi艂o艣ci intelektualnej prowadzi do aspekt贸w istotowych i konstytutywnych ca艂ej rzeczywisto艣ci cz艂owieka, 艣wiata i Boga. Sekretarzu Episkopatu Polski, ksi臋偶e doktorze Pawle Rytelu-Adrianiku, czy nie uwa偶a ksi膮dz, 偶e Wasza (wszystkich, w imieniu kt贸rych ksi膮dz si臋 wypowiada) postawa instytucjonalna zwi臋ksza polskie podzia艂y!

W duchu wsp贸lnoty Ludu Bo偶ego, katecheta, m膮偶, ojciec, samorz膮dowiec, naoczny 艣wiadek swego czasu i autor, J贸zef Kapaon.

BTW. 
Ten materia艂 by艂 nagrany dla naszych go艣ci z ijd.be przed 艢DM/WYD 2016. I z tak膮 p艂yt膮 CD wr贸cili do swoich dom贸w. Nasz Ko艣ci贸艂, czyli diecezja, parafia, dekanat nie widza w TYM warto艣ci dodanej Nowej Ewangelizacji... bo je艣li co艣 nie od nich wychodzi?!

***

艢DM W STRACH脫WCE (1)

                      /biskupom, ksi臋偶om
                      Ludowi Bo偶emu diecezji
                      mojej diecezji i parafii/

zamiast rado艣ci przypi臋tej do ramion
ci臋偶ar wielki (przemilcze艅)
nie zwyk艂a droga-prawda-偶ycie
historycznych zdarze艅 realnych
cia艂a uduchowionego
ducha uciele艣nionego
spotkania przyja藕ni
z wiar膮 i rozumem
ale czyje艣 plany na sw贸j porz膮dek (艣wiata)
na sukces karier臋
ostatni膮 owieczk臋 zabior膮 biedakowi
Ty nas uratujesz Panie
pod Twoj膮 obron臋 si臋 uciekamy
Matko Bo偶a z Annopola
bo cz艂owiek jest droga Ko艣cio艂a

     (niedziela, 24 stycznia 2015, g. 9.12)

***

艢DM W STRACH脫WCE (2)

                                /religia wolno艣ci osoby 
                                (religia my艣lenia osobowego 
                                 wiary i rozumu os贸b ) 
                                i religia pos艂usze艅stwa instytucyjnego/

przygoda Strach贸wki
i nas w niej z ni膮
jest przygod膮 ca艂ego Ko艣cio艂a
z wiar膮 i rozumem
ma艂o kto zda艂 sobie z tego spraw臋 ju偶
ale na pewno wi臋cej to pojmie
w historii
za naszego 偶ycia
i po 艣mierci
Amen

       (poniedzia艂ek, 15 stycznia 2016, g. 11.08)

***

KOD-PIS

             /katol zbuntowany to ja/

oni nawet przepisz膮 kod dna
je艣li znajd膮 mo偶liwo艣膰
by nowego polaka-cz艂owieka
wyhodowa膰 na wz贸r prezesa
wz贸r i podobie艅stwo i klon

nowe ksi臋gi liturgiczne
Polaczkom katolom napisz膮
na kepiskopat zawsze mog膮 liczy膰
kepiskopat ubezpiecza ich zmiany
od strony mentalno-moralnej

mog膮 szale膰 na scenie politycznej
maj膮c za sob膮 katedry i ko艣cio艂y
budynki i instytucj臋
trudno nazwa膰 艣wi膮tyniami
ich Polak zbiorczo wierzy i ani pi艣nie

my艣lenie samodzielne si臋 nie obudzi艂o
jeszcze po PEEREL
s膮 masy i liderzy partyjno-ko艣cielni
os贸b z wiar膮 i rozumem prawie nie ma
dialogu si臋 boj膮 jak ognia diabelskiego

        (艣roda, 25 stycznia 2017, g. 10.46)

***

BREXIT i ASY呕 (ODWROTNIE)

                 /aby stanowili jedno/

wali si臋 m贸j 艣wiat z hukiem
i z przemilczeniem najbli偶szych
w gminie parafii diecezji
艣mier膰 sobie 偶wawo poczyna

budz膮 mnie ze snu
wstaj臋 i pisz臋 艣wiadectwa
to powinno艣膰 (my艣l serdeczna)
m艂odzi b臋d膮 musieli odbudowa膰 艣wiat

艣wiat sw贸j zbudowa膰 ju偶 nie m贸j
znale藕膰 to co 艂膮czy (my艣l serdeczna)
co jest wsp贸lnot膮
aby zn贸w byli jedno (i oikoumen膿)

ja mia艂em op贸r wobec PRL
papieskie konklawe dla Polak贸w
Taize Solidarno艣膰 Annopol
Katechez臋 Norwida samorz膮d

      (艣roda, 25 stycznia 2017, g. 7.30)

***

UK艁ADY POPRZECZNE

            /biskupowi Markowi Solarczykowi/

to偶samo艣膰 im przeszkadza
tworzy 艣wiat osobowy
poprzeczne uk艂ady s膮 maszynopodobne

po co to偶samo艣膰
nieraz si臋 pytaj膮 moi czytelinicy
偶eby by膰 osob膮 (艣wiadom膮)

nie bycie osob膮 nie boli
ale tylko do czasu jakiego艣
po to (co) si臋 jest cz艂owiekiem

i parafia potrafi
tak偶e niestety polska
by膰 przekrojem poprzecznym

odcz艂owiecza
poz贸r zachowuj膮c
wspania艂ej pobo偶no艣ci

trzeba by膰 cz艂owiekeim
ca艂ym
z ko艣膰mi cia艂em emocjami

cz艂owieka nie wolno podrabi膰
in偶ynieri膮 spo艂臋czn膮
ani ko艣cieln膮

     (wtorek, 31 pa藕dziernika 2017, g. 8.50)

***

NAD SOB膭

             /ks. Emilowi/ 

偶a艂uj臋
偶e nie 偶a艂uj臋
偶e grzech m贸j
nie zawsze mam przed sob膮

nie 偶a艂uj臋
偶e o tym pisz臋
偶e w wydarzeniach
widz臋 s艂owo Bo偶e
do mnie tak偶e skierowane

Misericordiae Vultus
nade mn膮 nad nami
rozja艣nione 艣wieci


    (czwartek, 21 stycznia 2016, g. 10.12)

***

KATOLICYZM W POLSCE

dziwna ale konieczna
rzecz si臋 objawi艂a nam
d艂ugo po staro偶ytnych Trzech M臋drcach

偶e powsta艂y dwa katolicyzmy 2016
ksi臋偶owski i ludzki
oni nie chc膮 nie potrafi膮
by膰 ko艣cio艂em w 艣wiecie
wsp贸艂czesnym nam
nie chc膮 nie potrafi膮
z nim z nami rozmawia膰
wiar膮 i rozumem

rzecz konieczna i posoborowa
cz艂owiek jest droga Ko艣cio艂a
mo偶emy im wyja艣ni膰 t艂umaczy膰
i nauczy膰
jak fi艅scy uczniowie
swoich nauczycieli
w dziedzinie informatyki 

    (poniedzia艂ek, 18 stycznia 2016, g. 14.54)

***

PE艁NIA

         /powrotno艣膰 dozwolono-zalecana/

pe艂ni膮 jest prawda
bo co
zgodno艣膰 wszystkiego
ze sob膮 samym

prawda nas wyzwala
od czego
od wszystkich zale偶no艣ci
w 艣wiat niepodleg艂y

prawdo Ojczyzno moja
mieszkam w Tobie
wchodz臋 w Ciebie co dzie艅
co noc jak w wieczno艣膰

jak w szcz臋艣cie
kt贸re wiecznie trwa
jak w 艣wiat艂o
to偶same co do istoty

czy to chcia艂em powiedzie膰
sprawdzam na koniec
chyba tak
cho膰 temat sam prowadzi

dopisz臋 tylko
偶e chcia艂em utrwali膰 t臋 chwil臋
kiedy do mnie mryga (zaprasza)
w wieczne zachwycenie

tak
w pe艂ni臋 z ni膮 wej艣膰 mog臋
jak dawniej kr贸l Asioka
albo jaki艣 mnich inny

wa偶ne tu teraz
偶e zawsze jest pod r臋k膮
bram膮 wieczno艣ci mo偶na zwa膰
prze艣witem bycia i inaczej

wsp贸艂-艣wi膮tyni膮 si臋 staj臋
kontempluj膮c prawd臋
mia艂 tego 艣wiadomo艣膰
Jan Pawe艂 Wielki

uczestnicz臋 w tym samym
fascynujacym przedsi臋wzi臋ciu
drogi-prawdy-偶ycia
wolnej osoby

    (艣roda, 24 stycznia 2018, g. 21.24)

***

POWROTY DO...

             /prawdo Ojczyzno moja.../

do prawdy najlepiej
w kt贸rej mieszka doskona艂o艣膰
dost臋pna tu na ziemi

wracam wi臋c do medytacji
w kt贸r膮 wszed艂em niedawno
dni par臋

pierwszy raz tak mam
偶e mog臋 do niej wraca膰
kiedy chc臋

o 艣wiadomo艣ci narodowej
samo艣wiadomo艣ci Ko艣cio艂a
do Prusa Norwida JPII i Soboru

to jest taka pe艂nia
偶e syci膰 nie przestaje
od rana do nocy i w noc

   (wtorek, 23 stycznia 2018, g. 20.48)

***

SAMO艢WIADOMO艢膯 KO艢CIO艁A

         /wst臋p og贸lny 艣w. Karola Wojty艂y/

i kt贸偶 z nas to pisze
ka偶dy mo偶e
kto pozna艂 samego siebie
i skrzyd艂a wiary i rozumu ma

dziwi臋 si臋 pytaj膮cemu
bo je艣li wierz膮cy zna膰 powienien
to samo co ja
b臋d膮c 艣wiatyni膮 Ducha

czy nie wiecie 偶e jeste艣cie 艣wi膮tynia
Ducha 艢wi臋tego czyli Boga
czemu nie 偶yjecie Ewangeli膮
Dobr膮 Nowin膮 Biblii

codziennie czas sp臋dzam w 艣wiatyni
kontempluj膮c prawd臋 na dw贸ch skrzyd艂ach
dziwi臋 si臋 偶e pytacie za plecami
a rozmawia膰 ze mn膮 nie chcecie

cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
jest ni膮 ka偶dy czlowiek
ma swoich 艣wi臋tych i m臋drc贸w
ale ka偶dy z nas ni膮 jest

o tym by艂 Sob贸r Watyka艅ski II
podzieli艂 si臋 z nami my艣leniem
osoba i wolno艣膰 mu ja艣nia艂y
da艂 nam samo艣wiadomo艣膰

obchodzone by艂y rocznice
pi臋膰dziesi臋ciolecia (p贸艂 wieku)
otwarcia i zako艅czenia
ale chyba tylko przez papie偶y

lud jak nie wiedzia艂 tak nie wie
nie powiedz膮 mu dusz-pasterze
obchodz膮 go wielkim 艂ukiem
unikaj膮 pracy w pocie swego czo艂a

wiar臋 z rozumem po艂膮cz膮 zn贸w
kiedy艣 pokolenia nowe
inaczej atrap膮 si臋 stanie ko艣ci贸艂 nasz
budynkiem bez cia艂a i ducha

     (poniedzia艂ek, 22 stycznia 2018, g. 9.45)

PS.1
Katolicki Uniwersytet Lubelski atakowany jest przez r贸偶ne 艣rodowiska. I te z lewa i z prawa, atakowany jest tak偶e niekiedy przez 艣rodowiska ko艣cielne - pisze dziekan Wydzia艂u Filozofii KUL. Pora zrozumie膰, 偶e bez tego uniwersytetu nasze spo艂ecze艅stwo by zwyczajnie kula艂o… Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e bezcenna dla nas to偶samo艣膰 uniwersytetu katolickiego jest podw贸jna: katolicka i uniwersytecka… W czasach komunizmu jeden z najwybitniejszych polskich uczonych, a przy tym stanowczy ateista, Tadeusz Kotarbi艅ski, g艂osi艂 na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim wyk艂ad pod tytu艂em dlaczego jestem ateist膮? Wtedy nie zarzucano Uniwersytetowi, 偶e odchodzi od Ko艣cio艂a… Ksi膮dz Karol Wojty艂a, prowadz膮c w Lublinie zaj臋cia z etyki, cz臋sto z uznaniem omawia艂 Kotarbi艅skiego na pierwszym wyk艂adzie. Nie spotyka艂 si臋 z zarzutem propagowania ateizmu… Studiowanie wymaga wolno艣ci, w kt贸r膮 wpisana jest nadzieja na znalezienie prawdy, ale r贸wnie偶 ryzyko b艂臋du. Konfrontacja z teoriami nowymi, dyskusyjnymi, w膮tpliwymi, b艂臋dnymi, a nawet szkodliwymi jest nieunikniona."  (dziekan Wydz. Filozofii KUL)

PS.2
Zdj臋cie ks. dr Paw艂a Rytla-Andrianika  z tej strony.


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz