poniedzia艂ek, 8 stycznia 2018

Przes艂anie (wielkie) ze Szkocji 1939-2018



Przes艂anie o Polsce, dla Polski. Prze偶yte i zapisane w czasie II Wojny 艢wiatowej. Dzisiaj od偶y艂o. Najpe艂niej - bo w cz艂owieku.Dopowiada moje/nasze ludzkie do艣wiadczenie bycia sob膮, ponad biologi臋, tajemnic膮 wielk膮. Fenomenologia tam si臋ga. Po sam膮 metafizyk臋, po prawd臋 w aspektach istotowych i konstytutywnych cz艂owieka, 艣wiata i Boga (bo w rodzinie wierz膮cych).

Pewnie bym nie poj膮艂 g艂臋bi (wielko艣ci) przes艂膮nia, gdybym w tym samym czasie nie doszed艂 do poznania siebie - prawie do ko艅ca - i 艣wiadomo艣ci narodowej. Ol艣niewa mnie. I jedno i drugie i trzecie.
Trudno艣膰 jest tylko jedna - przemilczanie PT Rodak贸w. Dlatego, 偶e jestem nikim. Ani akademikiem, ani literatem, ani kim艣 wa偶nym, bo bogatym. Mam tylko swoj膮 drog臋-prawd臋-偶ycie. A to jest dziedzina nieznana (jeszcze). Dobrze si臋 - jak dot膮d - sprawdza tylko w kaznodziejstwie. Jako rozdzielna tr贸jca, 艂膮czona osob膮 Jezusa. Ale, 偶eby m贸wi艂a co艣 o nas? 呕eby stanowi艂a fantastyczn膮 metodologi臋 samopoznania?! Jeszsze nie dojrzeli艣my, jako zbiorowo艣膰, do tego?! Sob贸r Watyka艅ski II te偶 si臋 u nas nie przyj膮艂!

Gdybym cho膰 nad doktoratem jakim艣 pracowa艂. GAlbo, gdybym mia艂 umiej臋tno艣膰 tworzenia wierszy i tomik za tomikiem wydawa艂. Albo ksi膮偶ki inne pisa艂, dla ludzi, do czytania. Doczeka艂bym si臋 recenzent贸w, krytyk贸w, jakiego艣 obiegu my艣li.
A tak, jak jest? Tylko przemilczania unicestwiaj膮ca cisza zapanowa艂a w parafii, dekanacie, diecezji, gminie, powiecie, Polsce. Co? Kto? Jaki艣 Kapaon? - Nie ma takiego zwierz臋cia!

Dam dzisiejszy obraz spraw. Tekst ze Szkocji, o Polsce, z czas贸w wojny, personifikuje si臋 nie tylko w osobie Autora Andrew (lat 92), ale i naszego rocznego wnuka Bena, owocu mi艂o艣ci, tak si臋 m贸wi, Katy z Edynburga i Jana-Marii z Annopola, gmina Strach贸wka, Rzeczpospolita Norwidowska. Tekst dotar艂 ju偶 do w艂adz Warszawy - przekazany przez Autora we wrze艣niu 2017 osobi艣cie. Dotrze pewnie nie-za-d艂ugo do Ambasady Polskiej w Londynie i Brytyjskiej w Warszawie. Moc膮 Ducha! Moc膮 Wielkiego Przes艂膮nia - ponad pokolenia, granice, j臋zyki.
Tekst dzisiaj dam w swoim t艂umaczeniu, a raczej, w opracowaniu. Kt贸偶 mo偶e odda膰 zapis ducha i wiersza w innym j臋zyku? Mo偶e pomog膮 jacy艣 dobrzy ludzie, poeci, literaci... nauka? Gloria in excelsis Deo et... It's the Christmas Season!

***

DUCH WOLNEJ POLSKI

Od szczyt贸w 艣nie偶nych Tatr rozci膮ga si臋 kraj
po uca艂owane morzem wybrze偶a Gdyni
kraj bogaty romantyzmem - Polska
– wczoraj ziemia wolno艣ci dzi艣 getto rozpaczy
krwawi tysi膮cem ran wyszeptuj膮c modlitw臋
艣wi臋to艣ci o dzielno艣膰 swoich syn贸w i c贸rek
co broni膰 jej chc膮 przed nieszcz臋snym losem

Gdy Warszaw臋 napad艂 wr贸g si艂膮 niepoj臋t膮
napotka艂 moc r贸wnie wielk膮 i ow艂adniaj膮ca
to ja by艂em tam na ich nagl膮cy zew wesprze膰 walk臋
stawi艂em si臋 bo Polski byt zanika艂 s艂ab艂 co dnia

Zdradzona przez tych, kt贸rym zaufa艂a
darta przez fa艂szyw膮 moc wzd艂u偶 i wszerz na wskro艣

Czy ja czy oni zostawimy j膮 w niewoli?
Czy b臋dziemy sta膰 i patrze膰 jak w jej pi臋knej postaci
ga艣nie ostatnie tchnienie wolno艣ci?
Kto o jej wolno艣膰 i pok贸j stanie?
Dop贸ki ostatni Polak 偶yje trwa膰 b臋dzie walka

Polski narodzie, us艂ysz i m贸j g艂os z daleka
p贸藕niej czy艅 co sprawiedliwe.
Kim ja jestem by zw膮tpi膰 w twego ducha?
Mo偶esz pyta膰 je艣li chcesz. Musisz?!

Chopin w swej muzyce zna艂 mnie,
ni膮 opowie艣膰 snu艂 艣wiatu
Sobieski spotka艂 mnie pod Wiedniem  -
i Polska bezpieczna by艂a zn贸w.
Pi艂sudski, jako 偶o艂nierz mnie pozna艂,
patriotyzm ze mnie wzi膮艂.
Paderewski rz膮dzi艂 Polsk膮 idea艂ami, kt贸re ode mnie s膮.

Oni walczyli o wolno艣膰 nieugi臋ci do ko艅ca
niekt贸rzy chwalebn膮 sk艂adaj膮c ofiar臋
kt贸rej nic przewy偶szy膰 nie mo偶e.
艢mier膰 bywa wolno艣ci cen膮.

Ci wielcy mnie znali. Teraz g艂os m贸j ku Wam 艣l臋.
Polska w swej niedoli wzywa.

I tam gdzie hejna艂 brzmi w Krakowie
niedoko艅czony nigdy
jestem t膮 ostatnio nut膮,
czule brzmi膮c膮 co dzie艅.

Jestem duchem wolnej Polski
tym dalekim, wysokim, g艂臋bokim
i rozbrzmiewam w ka偶dym dumnym,
kto Polakiem siebie nazywa

           (Andrew Ferrie, 1945)

W tytule posta da艂em rok 1939, bo wtedy m艂ody ch艂opak Andrew prze偶y艂 bardzo wp艂yni臋cie do portu w jego rodzinnym mie艣cie LEGENDARNEGO ORP ORZE艁. A popadni臋cie przez Polsk臋 w kolejn膮 zale偶no艣膰 (-podleg艂o艣膰) od bolszewickiej Rosji (ZSRR) wybuch艂o w nim wierszem-ho艂dem dla DUCHA POLSKI!

A tak prze偶ywa艂 i opisa艂 polskiego ducha (艣wiadomo艣膰 narodow膮, to偶samo艣膰) m贸j 艣p. Ojciec w tym samym czasie, w tzw. obozie przej艣ciowym (Durchgangslager) w Neum眉nster ko艂o Hamburga:

***

DUCH POLSKI

Polsko nasza ukochana
co艣 tyle lat by艂a w niewoli
wygl膮damy ci臋 co rana
chcemy ul偶y膰 twej niedoli

Ty, co艣 tyle lat brodzi艂a
znana 艣wiatu ze swych czyn贸w,
zawsze艣 jednak prym wodzi艂a
za brawur臋 swoich syn贸w
....
Ile wr贸g u偶y艂 przemocy
by os艂abi膰 hart Polaka
zam臋cza艂 go w dzie艅 i w nocy
czy z艂ama艂 ducha wojaka?

O, nie z艂ama艂 i nie z艂amie,
na nic s膮 jego starania
bo Polacy rami臋 w rami臋
s膮 gotowi do dzia艂ania.

Nie zgniecie ich przemoc wroga
pewni s膮 w swoje zwyci臋stwo
ufno艣膰 pok艂adaj膮 w Boga
a dewiz膮 - honor, m臋stwo

Jak wi臋c chcecie tak si臋 rz膮d藕cie
tak jak s艂awa, pieni膮dz minie
tego jednak pewni b膮d藕cie
偶e Duch Polski nie zaginie

           (Jan Kapaon, 1944)

Mnie dzisiaj ol艣nienie 艣wiadomo艣ci膮 narodow膮, si臋gaj膮c膮 co najmniej 3 Maja 1791 - w rodzinie, gminie i narodzie - uniezale偶ni艂o od zmiennych kolei politycznej w艂adzy. Jest prawda! Prawda jest poznawalna. Jest postawa mi艂o艣ci intelektualnej (艣w. JPII, marzec 2003).

***

DOPROWADZONY

                 /wyryty na obu d艂oniach/

na koniec doszed艂em wszystkiego
co mnie i nas stanowi
zosta艂em doprowadzony
dobrowolnie z mi艂o艣ci膮

przez najwi臋ksze duchy
ducha czasu i miejsca
ci膮g艂o艣ci jedno艣ci ca艂o艣ci
to偶samo艣ci we wsp贸lnocie

a ja si臋 nie opiera艂em
nadstawia艂em policzki i brod臋
trudno nie wszyscy nas lubi膮
nie wszystko r贸wno sprzyja

to偶samo艣膰 osobisto-rodzinn膮
dosta艂em zdoby艂em pozna艂em
i 艣wiadomo艣膰 narodow膮
na wyci膮gni臋cie r臋ki lub d艂oni

mo偶na Boga r贸偶nie nazywa膰
dla mnie On jest tak偶e
najwi臋ksz膮 pami臋ci膮 i to偶samo艣ci膮
zwyk艂ym najwi臋kszym dobrem

    (poniedzia艂ek, 8 stycznia 2018, g. 11.09)

***

B脫G I RELIGIA

             /jestem katechet膮 - moje wypowiedzi/

B贸g jest wi臋kszy
po 艂acinie Deus est maior
poprawniej Maior est Deus
tak mia艂 wypisane m贸j biskup

nie znam jego motywacji
z wyja艣nie艅 znam tylko biblijne
od czego wi臋kszy jest B贸g
bo i ja jestem katechet膮

m贸j B贸g jest wi臋kszy od religii
cho膰 wielu uto偶samia jakby
nie jestem religioznawc膮
jestem katechet膮

B贸g jest niezmienny
religie si臋 tworz膮 (w systemy)
tak i inaczej raczej d艂ugo
do swojej dzisiejszej postaci

ba ale nasza jest objawiona
s膮 i inne takie i podobne
wskazuj膮 na za艂o偶yciela
ale i w tym nasza jest inna

zostawiam to rozumowi i wierze
naukom i dziedzinom poznania
teologii i duszpasterstwu
ja jestem tylko katechet膮

katecheta g艂osi to czym 偶yje
nie jest podr臋cznikiem
jest drog膮-prawd膮-偶yciem
aby dawa膰 艣wiadectwo

       (poniedzia艂ek, 8 stycznia 2017, g. 9.55)

***

JOHNNY HALLYDAY

            /przeciwko J臋draszewskim/

patrz膮c na Francuz贸w
Niemc贸w Rosjan Anglik贸w
i wszystkie inne narody
nie widz臋 potwor贸w

widz臋 sportowc贸w (g艂贸wnie)
artyst贸w polityk贸w biznesman贸w
jak we wszystkich innych ludach
pa艅stwach narodach bez liku

tylko nasi tzw duszpasterze
i politycy partii rz膮dz膮cej
wsz臋dzie widz膮 rasy wrog贸w
odcz艂owieczonych dwug艂owych

zdemoralizowanych nieludzko
przeciwko prawom 偶ycia i os贸b
偶yj膮cych na stosach
trup贸w i ideologii (przeciwko nam)

   (niedziela, 7 stycznia 2018, g. 13.25)

***

MARZYCIEL WIECZNEGO JA

                  /nie tylko polityka/

偶e w mediach b臋dzie zmiana
czyli inna r贸wnowaga
tyle samo ciekawych program贸w
o kulturze co i polityce

o istocie cz艂owieka
aspektach  konstytutywnych
艣wiata i Boga samego
o ile kto艣 wierz膮cy

偶e wszystko si臋 zbilansuje
wiara i rozum
b臋da mog艂y
prawd臋 kontemplowa膰

    (niedziela, 7 stycznia 2018, g. 12.37)  TUTAJ - Po bierzmowaniu w Strach贸wce

PS.
Zdj臋cie podniesienia bandery na legendarnym okr臋cie podwodnym, z tej strony, w j臋zyku angielskim.

1 komentarz:


  1. KTO JESZCZE

    /w lustrze praw/

    kto jeszcze tak ma
    nikt dot膮d nie powiedzia艂
    pisz膮cemu z lasu pustyni
    偶e zrozumia艂 swoj膮
    drog臋-prawd臋-偶ycie

    mam 艣wiadomo艣膰 wybor贸w
    (mi艂o艣膰 nie od nas zale偶y)
    i prawdy odkrywanej
    oraz wydarze艅 w 艣wiecie
    z nimi jednorodnych

    akceptacja siebie (liceum)
    studiowanie siebie i Boga
    czytelnictwo prawie zawodowe
    podr贸偶owanie pielgrzymkowe
    dlaczego wyjecha艂em
    dlaczego wr贸ci艂em
    dlaczego za艂o偶y艂em Solidarno艣膰

    dlaczego zosta艂em katechet膮 (m艂odzie偶y)
    wiara i rozum
    prawda osoba i czyn
    wolno艣膰 mi艂o艣膰 i odpowiedzialno艣膰
    pami臋膰 i to偶samo艣膰
    Sob贸r Watyka艅ski II
    Karta Narod贸w ONZ
    osoby i obywatela
    Chopina Norwida
    wiadomo JPII
    t臋cz膮 zachwytu od zenitu dziej贸w

    kto jeszcze
    pytam prosz臋 nadaremno
    dlaczego nie gdzie艣 w 艣wiecie
    bo Polska i Annopol
    albo Annopol i Polska

    (pi膮tek, 8 stycznia 2016)

    OdpowiedzUsu艅