W
katechetycznym filmie o 艣wi臋tym Filipie Neri jest anegdotyczna
scena skubania kury na ros贸艂, rozrzucania pi贸r, a potem na powr贸t
ich zbierania na du偶ej przestrzeni. Wychowawcza wymowa jest taka, 偶e
z艂e s艂owa wypowiedziane o kim艣 ulecia艂y i trudno je skasowa膰.
Ros贸艂 jednak pozosta艂 i mogli si臋 nim delektowa膰 grzesznicy
nawr贸ceni, a nawet, kto wie, mo偶e nie. S艂o艅ce wstaje nad dobrymi i z艂ymi :-)
Anegdota
i tytu艂 posta przysz艂y wczoraj na koniec katechetycznego dnia, na si贸dmej
godzinie, w klasie pi膮tej.
Nie
by艂 to 艂atwy dzie艅, ale ciekawy. Mo偶e na sw贸j spos贸b - pi臋kny!
Z
rana wsta艂y z 艂o偶a zw艂oki starego katechety. Nie nadawa艂y si臋 nawet na
ros贸艂. Dyrektorka nie pozwoli艂a jednak i艣膰 do lekarza. Kaza艂a
pracowa膰.
Nim
wyjechali艣my, zd膮偶y艂em zapisa膰:
-
“Co z t膮 Polsk膮, z t膮 gmin膮, z tym ko艣cio艂em. Chodzimy po tej
samej ziemi, m贸wimy tym samym j臋zykiem, uczestniczymy w tych
samych nabo偶e艅stwach... a przecie偶 ka偶dy widzi, 偶e mamy r贸偶ne
Rzeczypospolite. My - Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮, oni -
Rzeczpospolit膮 Swoj膮, nie wsp贸ln膮. My nie mo偶emy zasi膮艣膰 do
wsp贸lnego sto艂u, bo nie ma partner贸w. Oni nie chc膮 usi膮艣膰 przy
jednym stole, 偶eby patrz膮c sobie g艂臋boko w oczy rozmawia膰 o
wszystkim, co dobre i co nas boli. Rozmawia膰 do dna. Do dna serca,
ducha, do 藕r贸de艂 wody 偶ywej, czystej, aby da膰 si臋 za-chwyci膰
wieczno艣ci. “Jak niewiele jest ludzi i jak nie ma prawie
pragn膮cych si臋 objawi膰. Gdzie znale藕膰 Rodak贸w, kt贸rzy zechc膮
usi膮艣膰 przy stole dzi臋kczynienia!
Z
takich
my艣li
narodzi艂
si臋
wpis na Facebooku
-
“Czy
nar贸d
(kr贸lestwo),
kt贸re
nie
mo偶e
wysiedzie膰
przy
jednym
stole,
si臋
ostoi?
Czy
ludzie,
kt贸rzy
nie
potrafi膮
usi膮艣膰
przy
jednym
stole
i
rozmawia膰
tworz膮
wsp贸lnot臋?
Dziej贸w,
j臋zyka,
kultury,
wiary...
W komuni藕mie z konieczno艣ci, nie mog膮c siedzie膰 przy jednym stole, zast膮pili艣my rozmow臋 Polak贸w nabo偶e艅stwami. A po komuni藕mie? W wolnym 艣wiecie? Czy my艣my go ju偶 zamieszkali?”
W komuni藕mie z konieczno艣ci, nie mog膮c siedzie膰 przy jednym stole, zast膮pili艣my rozmow臋 Polak贸w nabo偶e艅stwami. A po komuni藕mie? W wolnym 艣wiecie? Czy my艣my go ju偶 zamieszkali?”
Do
szko艂y dojecha艂y ju偶 nie moje zw艂oki, bo to zakazane ustawami
sanitarnymi, ale wrak. Ten za艣, zgodnie z dzisiejsz膮
ekonomik膮, do czego艣 si臋 nadaje np. recyclingu. B膮d藕 wola
Twoja.
Klasa
druga mo偶e obejrze膰 sw贸j kawa艂ek filmu o zwyczajnym 艣wi臋tym
cz艂owieku, ale najpierw musz膮 zrobi膰 sw贸j kawa艂ek podr臋cznika,
przewidzianego programem (偶eby nie powiesili katechety). Bo偶e Cia艂o
w krzy偶贸wce przerobili. Wymy艣li艂em na poczekaniu dwuwiersz –
Bo偶e Cia艂o to cia艂o Jezusa, Cia艂o Jezusa to Bo偶e Cia艂o.
Nauczyli si臋 w mig, mogli艣my przej艣膰 – podnie艣膰 oczy - z 艂awki
na ekran i film. A tam akurat dialog - “u niego panuje chaos i wszyscy m贸wi膮 o Bogu” konfidencjonalnie szepcze donosiciel kardyna艂 na Filipa do
papie偶a. Papie偶 "dok艂ada" mu, 艣wi臋temu, od siebie, pytaniem - “to prawda, 偶e uczysz
dzieci bez 偶adnych zasad? Bez regu艂y?” (na filmie jest to od ok.
1h. 11 min. 20 sek. - do 1h. 12 min.)
My艣l臋
sobie - “ogl膮dam ten film z dzie膰mi, ale trzeba by i z doros艂ymi.
Nie tylko z rodzicami uczni贸w, ale z wizytatorami, (prze)r贸偶nymi
prze艂o偶onymi i kontrolerami procesu katechizacji i Nowej (jak 艣wiat?) Ewangelizacji, cenzorami itd. I to najlepiej cofaj膮c si臋, czyli
ogl膮daj膮c wstecz o 31 lat. W Roku Wiary (i Rozumu) to powinien by膰
wr臋cz obowi膮zek - i koniecznie dyskusja po projekcji, 偶eby si臋
nie rozchodzi膰 - jak po nabo偶e艅stwie - do swoich republik :-) ”
Je艣li
si臋 tego nie robi, nie dziw, 偶e o katechezie i katechetach kr膮偶膮
czarne legendy wymy艣lane i rozpowiadane przez anonimowy ko艣ci贸艂
(przez ma艂膮 liter臋), anonimow膮 gmin臋 i ojczyzn臋 (przez bardzo
ma艂膮 liter臋). Wielk膮 liter膮 si臋 pisze to, co jawne, co si臋
objawia, co 偶yje i dzia艂a w pe艂nym 艣wietle.
Na kolejnej lekcji religii, z dzie膰mi najmniejszymi, o szczerych buziach, nie ska偶onych szeptan膮
propagand膮, plotk膮 i czarn膮 legend膮, po艣miali艣my si臋 na
dywanie, po艣piewali艣my jak st膮d, a偶 do nieba “bo niebo czeka na
wszystkich... i one maj膮 prawo tam do swojego k膮cika... i maj膮
prawo i艣膰 tam ze 艣piewem, ta艅cem i rado艣ci膮 ” (艣w. Filip).
B贸g Mi艂osierdzia i Prostoty jest 艂askawszy od kardyna艂贸w i
kurii.
Na
koniec w modlitwie w艣r贸d intencji podaj臋: o pi臋kn膮 uroczysto艣膰
otwarcia Orlik贸w z udzia艂em (wice)Premiera, o dobre wyniki i studia
dla naszych absolwent贸w, tak偶e studia po studiach na ca艂ym
艣wiecie. Modlitwa dzieci wiele mo偶e.
W
klasie
trzeciej
mam
zaszczyt
i
przyjemno艣膰
rozda膰
zaproszenia
dla
dzieci
od
ksi臋dza
proboszcza
na
msz臋
niedzieln膮
(10.30)
“w
zwi膮zku
z
modlitw膮
ku
czci
Naj艣wi臋tszego
Serca
Pana
Jezusa
i
I
Pi膮tkami
Miesi膮ca”
(wa偶ne
tak偶e
dla
dzieci
komunijnych).
Pad艂y
pytania
uczni贸w,
czy
musz膮.
Wskaza艂em
na
s艂owo
“zapraszam”,
a
nie
“rozkazuj臋”.
O
deklaracji
soborowej "O wolno艣ci religijnej" (Dignitatis
humanae)
im
nie
m贸wi艂em.
Tym
razem
:-)
“W
naszej
epoce
ludzie
coraz
wi臋cej
u艣wiadamiaj膮
sobie
godno艣膰
osoby
ludzkiej
i
coraz
bardziej
ro艣nie
liczba
tych,
kt贸rzy
si臋
domagaj膮,
aby
w
dzia艂aniu
ludzie
cieszyli
si臋
i
kierowali
w艂asn膮
rozwag膮
oraz
odpowiedzialn膮
wolno艣ci膮,
nie
przymuszani,
lecz
wiedzeni
艣wiadomo艣ci膮
obowi膮zku...”
(tam偶e).
“O!
godno艣ci,
c贸ro
Bog贸w...”, strawestuj臋
innego
mistrza,
nawet
z
pomoc膮
kt贸rego
nie
umiemy
si臋
dogada膰
z
europejskim
hymnem
i
ide膮.
W
klasie 2, 3 i nn. pewna scena z filmu jest dla nas szko艂膮
艣piewania. Trzeba pogrupowa膰 g艂osy. G艂osy i klasy nie mog膮 stac
wed艂ug wzrostu itp. ale wed艂ug g艂os贸w. Tego uczy w filmie - i nas -Camillo, kt贸ry edukacj臋 (indywidualn膮) odbiera艂 w pa艂acu ojca.
Dla mnie jest nauka do zg艂臋bienia, jak nie partyjniactwo, ale m膮dre
grupowanie, pod艂ug godno艣ci, ch臋ci i m膮dro艣ci, mo偶e pom贸c (nam) pi臋knie za艣piewa膰 hymn pa艅stwowy, szkolny, gminny, europejski i religijne te偶.
Lokalnie! Kontynentalnie! Globalnie!
Przy
okazji trudno mi nie wy艣piewa膰 alleluja pod adresem re偶ysera
sztuki uj臋膰 i monta偶u. Re偶ysera sztuk wszelakich, sztuk-mistrza, te偶. Jak on pi臋knie maluje i 艣piewa film o 艣wi臋tym. Z
podzia艂em na sceny, takty, anegdoty. Jak udanie dobra艂 i obsadzi艂
aktor贸w du偶ych i ma艂ych. Jak cudownie pracuje z dzie膰mi... i ze
艣wi臋tymi. Nawet z tymi, kt贸rzy ucz膮 dzieci bez zasad i regu艂.
WIELKO艢膯 I POT臉GA SZTUKI! Jak pi臋knie pokazuje rzeczywisto艣膰
偶ycia wtedy i dzi艣 i jutro – godno艣膰 osoby, jej wolno艣膰,
艣wiadomo艣膰 obowi膮zku i prowadzenia przez ducha, Ducha 艢wi臋tego,
na przyk艂ad, kiedy stajemy w ciszy pod krzy偶em.
Klasa
1-sza
ma
sw贸j
program.
艁atwiejszy :-)
Dzisiaj o Tr贸jcy 艢wi臋tej. Obja艣nia nam “kolorowanka” i filmy: rysunkowy i klasyczny (scena z Zefirellego). Na filmie - chrzest Jezusa w Jordanie. Czy mo偶na (i jak) uczy膰 dzisiaj bez dost臋pu do Internetu?! Chwa艂a ci WiFi ;-)
Dzisiaj o Tr贸jcy 艢wi臋tej. Obja艣nia nam “kolorowanka” i filmy: rysunkowy i klasyczny (scena z Zefirellego). Na filmie - chrzest Jezusa w Jordanie. Czy mo偶na (i jak) uczy膰 dzisiaj bez dost臋pu do Internetu?! Chwa艂a ci WiFi ;-)
Modlitwa
ko艅cowa, jak w “zer贸wce”.
Nim
weszli艣my
do
klasy
sz贸stej
wydarzy艂a
si臋...
ca艂a
katecheza.
Calutka!
Ot贸偶,
nie
mia艂em
klucza,
poprosi艂em
uczni贸w,
by
poszukali
i
przynie艣li.
Kto艣
pobieg艂,
przyni贸s艂,
poda艂.
A
w
chwili,
w
kt贸rej
podawa艂/a
wydarzy艂a
si臋
mi臋dzy
nami
katecheza!
To
by艂
u艂amek
sekundy.
Bliski
kontakt
fizyczny, , dotykowy, d艂o艅 w d艂o艅, wzrokowy,
s艂uchowy...
osobowy.
W
blisko艣ci,
偶yczliwo艣ci...
jak
mi臋dzy
nomalnymi
lud藕mi,
osobami,
nauczycielem
i
uczniem/uczennic膮, z twarz膮, imieniem, w艂膮sn膮 histori膮 偶ycia i zbawienia (prosz臋 nie poprawia膰 teologicznie!, co najwy偶ej do艂o偶y膰 s艂贸wko "przyj臋cia").
A
c贸偶
dopiero
mi臋dzy
lud藕mi
ochrzczonymi!
B艁YSK!
-
PRZECIE呕
TO
JEST
ISTOTA
KATECHEZY.
TO
JEST
ISTOTA
RELIGII.
NAUCZANIA.
NOWEJ
EWANGELIZACJI!
RELACJE
OSOBOWE
MI臉DZY
NAMI
I...
TYM,
KT脫RY
MIESZKA
W
NAS,
BO
ZAMIESZKA艁
SWOIM
S艁OWEM
I
CIA艁EM.
Wi臋c
艣wi臋to艣膰
mo偶e
nadej艣膰
z
ka偶dej
strony.
RELIGIA
NIE JEST W KATECHIZMACH, PODR臉CZNIKACH itd. RELIGIA JEST MI臉DZY
NAMI! Ci膮gle co艣 si臋 ods艂ania (objawia) przede mn膮. Pomimo 31
lat nauczania, katechizowania i 60 lat 偶ycia ochrzczonego, kt贸re
przyj臋艂o wiar臋 w Jezusa i podj臋艂o j膮 ca艂ym swoim rozumem i
偶yciem osobowym i rodzinnym. Jestem katechet膮, bo JESTEM! I JEST
B贸g-Prawdy-Pi臋kna-Dobra-Mi艂osierdzia-i-Prostoty. 艢wi臋to艣膰 mo偶e
nadej艣膰 z ka偶dej strony.
Religi臋
daj臋
sob膮.
Katechizuj臋
sob膮,
swoim
偶yciem
osobistym
i
rodzinnym,
ca艂ym
偶ycia-rysem.
Religi臋
i
katechez臋
daj臋
swego
偶ycia
drog膮,
prawd膮
i
dobrem.
Pomimo
swoich
wad
i
grzech贸w.
Czy偶bym
po
to
si臋
narodzi艂
i
po
to
przyszed艂
na
艣wiat
Legionowa,
Strach贸wki,
Mazowsza
i
Polski,
偶eby
przypomnie膰
t臋
prost膮
prawd臋,
偶e
religia
to
偶ycie,
droga
i
prawda!!!
Nasza
droga,
prawda
i
偶ycie
najpe艂niej
objawi艂y
si臋
w
Jezusie
z
Nazaretu.
To
wszystko?
Tak,
wszystko.
Tylko
tyle?
Tak,
tyle.
艢wi臋to艣膰
mo偶e
nadej艣膰
z
ka偶dej
strony.
Przeciwnicy,
albo fa艂szywi przyjaciele, i szpiedzy, chc膮 zawsze zmie艣膰 ka偶dego
(tak) my艣l膮cego. Ta “prawda”, raczej mechanizm, powraca jak
kontrapunkt w filmie o 艣wi臋tym Filipie. Nawet 艣lepi, g艂usi,
m艂odzi i starzy widz膮 to, s艂ysz膮, wzdrygaj膮 a偶 si臋. Brr!!! A przecie偶 艣wi臋to艣膰 mo偶e nadej艣膰 z ka偶dej strony, tak偶e w nich i przez nich. B贸g prosto pisze i na krzywych liniach. Bo jest Prostot膮 i Mi艂osierdziem.
Klasa
6
– zaraz
po
przekroczeniu
progu
(nadziei)
-
te偶
mi
zgotowa艂a
wielk膮
(nie)spodziewan膮
radosn膮
nowin臋.
Nie,
偶eby
ca艂a
klasa
od
razu,
ale
na
pocz膮tek
Paulina.
Podj臋艂a
wyzwanie,
zgodnie
z
umow膮
sprzed
kilku
tygodni.
Przejrza艂a,
wybra艂a,
opublikowa艂a na swoim koncie Fb,
z
imieniem
i
obliczem,
filmik
z
serii
3MC
i
przygotowa艂a
prezentacj臋
dla
klasy.
Udost臋pni艂a
swoj膮
wiar臋!
I
swoje
my艣lenie!
Odpowiada艂a
na
pytania
kole偶anek
i
koleg贸w.
Chyba
si臋
rozp艂acz臋
;-)
S膮
nast臋pni ch臋tni, zapowiedzili si臋 na kolejne lekcje. Hurra! Ba, ale
kto zechce wej艣膰 z nimi w dialog serdeczny, religijny, w
komentarzach na ich kontach i w og贸le??? W NASZYM MILCZ膭CYM
SPO艁ECZE艃STWIE – NA 艢MIER膯 I ZAB脫J. Nawet w Roku Wiary (i
Rozumu). Otworzy膰 si臋? Objawi膰? Pokaza膰 swoje my艣lenie?
Lepiej... lepiej... lepiej...
Na
zako艅czenie – ja wypowiem teraz swoj膮 modlitw臋 za nich “niech
Duch 艢wi臋ty szaleje w nich, kiedy stajemy w ciszy pod krzy偶em”.
Klasa
pi膮ta pozna艂a radosn膮 przygod臋 katechety w klasie sz贸stej. I
zasady na jeszcze lepsz膮 (poprawienie dobrej) oceny (religijnej?) na
koniec roku z wolno艣ci ducha, wiary i rozumu:
-
to samo, co w klasie sz贸stej
-
plus opowiedzenie ze zrozumieniem wybranych fragment贸w (scen) z
filmu o 艣wi臋tym Filipie I 艣wi臋tym Persiano Rosa (I ciut ciut I
艣w. Ignacym Loyola)
-
m膮dre komentarze pod linkami do tre艣ci opublikowanych przez ich
kole偶anki i koleg贸w (filmik贸w “trzyminutowego katechizmu”) i
post贸w na stronie www.katecheza_online”
Podaj膮c
zasady – jawno艣ci wiary, godno艣ci itd. nie mog艂em nie wspomnie膰
anty-przyk艂ad贸w, kt贸re funkcjonuj膮 w naszym 艣wiecie, truj膮c
m艂ode i starsze umys艂y. Ju偶 nie tylko katechet臋 i jego 偶on臋
DyrKa. Anonimy i ich stronnictwa zamieniaj膮 偶ycie naszej wsp贸lnoty
lokalnej w bagno. Teraz przekona艂a si臋 nast臋pna osoba zwi膮zana ze
szko艂膮. Anonim pos艂u偶y艂 si臋 jej nazwiskiem. Inni plotkuj膮 za
plecami o cudzych pieni膮dzach, ile wlezie. Oni – stronnictwo
anonim贸w, bez imienia, oblicza, godno艣ci, honoru. Byle kogo艣
oczerni膰. Byle rzuci膰 z艂e 艣wiat艂o, jak pierze z kury na ros贸艂,
wiatr rozniesie po ca艂ej gminie.
Oto przyk艂ady nieanonimowego my艣lenia anonim贸w, ich wyznanie wiary (patrz: komentarze na moim blogu):
- imi臋 mam oblicze te偶, a 偶e u偶ywam pseudonimu to moja sprawa. Nie
wszyscy musz膮 wiedzie膰 kim jestem
- A katecheta w Strach贸wce kiedy abdykuje ze swojego "nauczania".
Czas da膰 innym si臋 wykaza膰... [Po rezygnacji papie偶a Benedykta
XVI] takiej samej odpowiedzi oczekiwa艂em [od ciebie] - "Rezygnuj臋
dla dobra dzieci i Ko艣cio艂a". Tylko 偶e jedni si臋 modl膮 z
powo艂ania a inni dla pieni臋dzy. Lepiej by膰 niedowiarkiem ni偶
udawa膰 艣wi臋toszka. Ze mn膮 wszyscy porozmawiaj膮 i nie musz臋
nikogo prosi膰 o rozmow臋.
- Nie ma te偶 rzeczpospolitej norwidowskiej, ja 偶yj臋 i mieszkam w
Rzeczpospolitej Polskiej i tylko do takiej nazwy mojego kraju mam
szacunek... Co z tego 偶e masz oblicze jak si臋 z tob膮 nikt nie
liczy. Przesta艅 opowiada膰 bajki bo w to nikt nie wie偶y. I nie
musz臋 ci si臋 z niczego t艂umaczy膰. Nie oskar偶aj mnie o jakie艣 wyimaginowane czyny, nic ani nikogo nie zniszczy艂em bo tu si臋
urodzi艂em a nie sprowadzi艂em.
- faryzeusze znowu zapomnieli J贸zia wynie艣膰 na piedesta艂, tylko za co?... Mo偶e jeszcze pomnik powinni postawi膰?... Za
wykonanie or臋dzia [w Wielk膮 Sobot臋, przez katechet臋] pasowa艂o
by [ci] przyzna膰 co najmniej Fryderyka lub nagrod臋 Grammy... Do
czego si臋 nie dotkniesz to ko艅czy si臋 totaln膮 klap膮. B臋d膮c
katechet膮 dzieci te偶 przesta艂y chodzi膰 do ko艣cio艂a, ka偶da
praca daje efekty i satysfakcj臋 je艣li wk艂adamy w ni膮 troch臋
serca a nie oczekujemy tylko na pochwa艂y i zyski... Kiedy艣
przychodzili jeszcze ci co ksi臋偶a uczyli, a teraz efekty s膮
widoczne. Od kilku lat ko艣ci贸艂 pustoszeje, jeszcze troch臋
zostanie ksi膮dz i i kilka babci... Dawno m贸wi艂em 偶e katechezy u
najm艂odszych powinien prowadzi膰 ksi膮dz, dzieci jak i rodzice maj膮
wi臋kszy respekt do ksi臋dza ni偶 do osoby 艣wieckiej.
- Jozefie z B贸g wie sk膮d chwalisz si臋 t膮 dat膮 [3 Maja 1981, za艂o偶enie Solidarno艣ci RI]
jakby艣 tu nie wiadomo co zrobi艂. Powiedz co takiego osi膮gn膮艂e艣
bo ja jako艣 nie widz臋 efekt贸w twego samochwalstwa. Tak si臋
wychwalasz jakby艣 co najmniej wyzwoli艂 w艂asnymi r臋koma z pod
jakiego艣 okupanta te okolice. Nudne to. Czekam na odpowiedz w
sprawie twych dobrych uczynk贸w dla tej gminy.
- super "katecheta" udaje 艣wi臋toszka a ma diab艂a pod
sk贸r膮. Zapomnia艂em 偶e jeste艣 ponad wszystkimi i wszystko ci
wolno w艂膮cznie z obra偶aniem innych. I p贸藕niej dziwisz si臋 偶e
ludzie nie staj膮 w twojej obronie, bo nikt nie chce by膰 kojarzony
z tob膮 偶eby si臋 wstydu nie naje艣膰
- Wida膰 daleko nie pada jab艂ko od jab艂oni. Dzieci [twoje, katecheto] warte ojca a
ojciec dzieci. [呕ona taka sama]. Wy jeste艣cie najwa偶niejsi a wszyscy inni ludzie to
margines i kto to m贸wi, wida膰 brak kultury go艂ym okiem. Po
trupach do celu. Tylko dlaczego ludzie was unikaj膮 jak diabe艂
艣wi臋conej wody. Do wyzywani ludzi to jeste艣cie pierwsi, a w
niedziel臋 w ko艣ciele to niema艂o krzy偶em le偶ycie. Dajcie spok贸j
z tym udawaniem 艣wi臋toszk贸w, bo to tylko na pokaz przecie偶 to
wszyscy wiedz膮. Kupi to kto艣 kto was nie zna. I kto tu si臋
kompromituje
-
ludzi ju偶 niczym nie zadziwisz. Znaj膮c twoje zap臋dy nikogo nie
zaskoczysz swoim zachowaniem. Szko艂a jest wasza, ko艣ci贸艂 jest
nasz a ksi膮dz jest jego gospodarzem i powinien cie wyprosi膰 z
zakrystii... To 偶e niby uczysz dzieci religii to nie znaczy ze
wsz臋dzie musisz z nimi by膰. Mo偶e kto艣 sobie nie 偶yczy twojej
obecno艣ci
-
Boga w te swoje szachrajstwa nie mieszaj. Chcesz na si艂臋
uszcz臋艣liwia膰 ludzi tylko nikt cie nie chce s艂ucha膰. Twoje 5
minut dawno min臋艂o wi臋c oszcz臋d藕 wa艣膰 wstydu tej okolicy.
Lepiej by艂o by gdyby艣 si臋 wzi膮艂 za uczciw膮 nauk臋 religii w
ko艅cu nasze podatki id膮 na twoj膮 pensj臋, a nie chciwo艣ci膮
rz膮dzenia wszystkimi
-
na jakiej podstawie uczysz pan dzieci religii skoro nie masz
odpowiedniego wykszta艂cenia i na jakiej podstawie jeste艣
zatrudniony jako katecheta
- czemu W贸jt i Rada Gminy w niebogatej Strach贸wce godz膮 si臋 na
wydawanie pieni臋dzy na furmanki, bryczki, konie, plakaty (kt贸re
potem le偶膮 w b艂ocie), zespo艂y typu disco polo? Zadajcie sobie
pytanie: quo vadis? Przecie偶 wi臋cej z艂o艣ci robicie ni偶 mi艂o艣ci,
to o jak膮 Strach贸wk臋 walczycie? Podzielon膮? Sk艂贸con膮? Gdzie
Komunia 艣w., Adoracja, Msza 艣w. jest cenzurowana przez katechet臋
bez wykszta艂cenia?
- Resume - "wywie藕膰 [was] na taczce gnoju".
- Resume - "wywie藕膰 [was] na taczce gnoju".
…....
Film
o 艣wi臋tych Filipie (Persiano mo偶e te偶 jest lub b臋dzie?) wzrusza. Modlitwa ko艅cowa, na
zako艅czenie lekcji i dnia pracy, tak偶e uspokaja – za wieczorne
odkrywanie Orlik贸w z premierem, za absolwent贸w Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej, by dostali si臋 na
wymarzone studia, nawet na najlepszych ameryka艅skich uniwersytetach.
Niech pisz膮 aplikacje po prawdziwe 呕ycie Prawd臋 i Drog臋.
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz