wtorek, 8 marca 2016

Edukacja prawna... i teologiczna

KEP-owi, kt贸ry r贸偶 偶a艂uje
kiedy p艂on膮 polskie lasy

Edukacja prawna (konstytucyjna) jest w rozprawach jawnych przed Trybuna艂em Konstytucyjnym, nie w Sejmie !!! Oczywi艣cie, zaczyna si臋 na uniwersytetach! Nie w partiach, ani polityce, w og贸le.

Wiara i rozum s膮 jak dwa skrzyd艂a, na kt贸rych duch ludzki unosi si臋 ku kontemplacji prawdy (Fides et ratio)! NIE POWINNO DZIWI膯 PRZYWO艁ANIE ENCYKLIKI PAPIESKIEJ W TYM KONTEK艢CIE! Ani tych innych spo艂ecznych, np. Centesimus annus!:

"Leon XIII, id膮c 艣ladami swych Poprzednik贸w, da艂 Ko艣cio艂owi trwa艂y wz贸r post臋powania. Ko艣ci贸艂 mianowicie wypowiada si臋 na temat okre艣lonych sytuacji ludzkich, indywidualnych i wsp贸lnotowych, narodowych i mi臋dzynarodowych, i formu艂uje w ten spos贸b swoje nauczanie, prawdziwy corpus doktrynalny, kt贸ry pozwala mu analizowa膰 zjawiska spo艂eczne, wypowiada膰 si臋 na ich temat i wskazywa膰 kierunki w艂a艣ciwego rozwi膮zywania problem贸w, kt贸re z nich wynikaj膮."

"... na pro艣b臋 licznych biskup贸w, instytucji ko艣cielnych, o艣rodk贸w studi贸w, przedsi臋biorc贸w i ludzi pracy, kt贸rzy zwracali si臋 do mnie we w艂asnym imieniu i jako cz艂onkowie r贸偶nych stowarzysze艅...
... nowa koncepcja spo艂ecze艅stwa i Pa艅stwa, a w konsekwencji w艂adzy. Spo艂ecze艅stwo tradycyjne si臋 rozpada艂o i zaczyna艂o si臋 kszta艂towa膰 inne, o偶ywione nadziej膮 nowych swob贸d, ale r贸wnie偶 nara偶one na niebezpiecze艅stwo nowych form niesprawiedliwo艣ci i zniewolenia...
... Nast臋pstwem tych przekszta艂ce艅 by艂 „podzia艂 spo艂ecze艅stwa na dwie klasy odgrodzone od siebie g艂臋bokim przedzia艂em”. Na t臋 sytuacj臋 nak艂ada艂y si臋 bardzo wyra藕nie przemiany w dziedzinie polityki. W ten spos贸b zgodnie z dominuj膮c膮 w贸wczas teori膮 polityczn膮 starano si臋 popiera膰 przy pomocy odpowiednich praw lub te偶 przeciwnie, poprzez celowe powstrzymywanie si臋 od jakiejkolwiek interwencji...

... Papie偶, a wraz z nim Ko艣ci贸艂, jak te偶 艣rodowiska 艣wieckie stan臋li wobec spo艂ecze艅stwa wewn臋trznie sk艂贸conego; ten konflikt by艂 tym bardziej bezwzgl臋dny i nieludzki, 偶e nie uznawa艂 regu艂 ani norm... W艂a艣nie na temat tego sporu widzianego w ca艂ej jego ostro艣ci tak, jak si臋 on w贸wczas przedstawia艂, nie omieszka艂 wypowiedzie膰 si臋 Papie偶.

Przychodzi tu na my艣l pierwsza refleksja dotycz膮ca dnia dzisiejszego, jak膮 nasuwa lektura encykliki. Papie偶 nie mia艂 w膮tpliwo艣ci, 偶e wobec konfliktu, kt贸ry przeciwstawia艂 cz艂owieka cz艂owiekowi, ka偶膮c im walczy膰 „niczym wilki”...

... W czasach Leona XIII taka koncepcja prawa-obowi膮zku Ko艣cio艂a bynajmniej nie by艂a powszechnie przyj臋ta. Przewa偶a艂a bowiem podw贸jna tendencja: jedna, ukierunkowana na ten 艣wiat i na 偶ycie doczesne, dla kt贸rej wiara mia艂a pozostawa膰 czym艣 obcym, i druga zwr贸cona ku zbawieniu wy艂膮cznie pozaziemskiemu, kt贸re jednak nie o艣wieca艂o i nie kszta艂towa艂o obecno艣ci cz艂owieka na tej ziemi. Stanowiska Papie偶a, wyra偶one w encyklice Rerum novarum niejako nadawa艂o Ko艣cio艂owi „uprawnienia obywatelskie” w zmiennych rzeczywisto艣ciach 偶ycia spo艂ecznego; w p贸藕niejszym okresie prawa te mia艂y jeszcze zosta膰 potwierdzone. Tak bowiem jest, 偶e nauczanie i upowszechnianie nauki spo艂ecznej wchodzi w zakres misji ewangelizacyjnej Ko艣cio艂a i stanowi istotn膮 cz臋艣膰 or臋dzia chrze艣cija艅skiego, poniewa偶 ukazuje jego bezpo艣rednie konsekwencje dla 偶ycia spo艂ecze艅stwa i czyni codzienn膮 prac臋 i walk臋 o sprawiedliwo艣膰 elementem 艣wiadectwa o Chrystusie Zbawicielu. Doktryna ta jest tak偶e 藕r贸d艂em jedno艣ci i pokoju, pomagaj膮cym rozwi膮zywa膰 konflikty, kt贸re nieuchronnie powstaj膮 w dziedzinie gospodarczo-spo艂ecznej. Dzi臋ki niej staje si臋 mo偶liwe prze偶ywanie nowych sytuacji bez poni偶ania transcendentnej godno艣ci osoby ludzkiej w sobie samym i w przeciwnikach oraz wyb贸r w艂a艣ciwych rozwi膮za艅.

...koncepcja stosunk贸w pomi臋dzy Pa艅stwem a obywatelami. Encyklika Rerum novarum poddaje krytyce dwa systemy spo艂eczno-ekonomiczne... zasada sprawiedliwo艣ci, nakazuje odda膰 ka偶demu to, co mu si臋 nale偶y...
... Ponowne odczytanie encykliki w 艣wietle wsp贸艂czesnej rzeczywisto艣ci pozwala w艂a艣ciwie oceni膰 sta艂膮 trosk臋 Ko艣cio艂a...

... Je艣li Leon XIII apeluje do Pa艅stwa, by zgodnie z zasadami sprawiedliwo艣ci zosta艂y polepszone warunki 偶ycia..., czyni to w s艂usznym przekonaniu, 偶e zadaniem Pa艅stwa jest czuwanie nad dobrem wsp贸lnym i troska o to, by wszystkie dziedziny 偶ycia spo艂ecznego, nie wy艂膮czaj膮c..., przyczynia艂y si臋 do urzeczywistniania go, respektuj膮c s艂uszn膮 autonomi臋 ka偶dej z nich. Jednak偶e nie znaczy to, 偶e zdaniem Papie偶a wszystkie rozwi膮zania kwestii spo艂ecznej winny pochodzi膰 od Pa艅stwa. Przeciwnie, podkre艣la on niejednokrotnie konieczno艣膰 ograniczenia interwencji Pa艅stwa oraz jego charakter instrumentalny, jako 偶e jednostka, rodzina i spo艂ecze艅stwo s膮 w stosunku do niego wcze艣niejsze, Pa艅stwo za艣 istnieje po to, by chroni膰 ich prawa, bynajmniej za艣 nie po to, by je t艂umi膰.
Trudno nie zauwa偶y膰 aktualno艣ci tych rozwa偶a艅. Do wa偶nego problemu ogranicze艅 zwi膮zanych z natur膮 Pa艅stwa wypadnie jeszcze powr贸ci膰; tak wymienione tu punkty, jak zreszt膮 wiele innych zawartych w encyklice wskaza艅, s膮 艣ci艣le zwi膮zane z kontynuowanym przez Ko艣ci贸艂 nauczaniem spo艂ecznym, a tak偶e ze zdrow膮 koncepcj膮... rzeczywisto艣ci pa艅stwa, a przede wszystkim samego cz艂owieka. Inne tematy zostan膮 om贸wione w dalszym ci膮gu tego Dokumentu przy rozpatrywaniu niekt贸rych aspekt贸w wsp贸艂czesnej rzeczywisto艣ci. Trzeba jednak ju偶 teraz wyra藕nie sobie u艣wiadomi膰, 偶e tym, co stanowi w膮tek i w pewnym sensie my艣l przewodni膮 encykliki i w og贸le ca艂ej nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a, jest poprawna koncepcja osoby ludzkiej, jej niepowtarzalnej warto艣ci, p艂yn膮cej st膮d, 偶e cz艂owiek jest „jedynym na ziemi stworzeniem, kt贸rego B贸g chcia艂 dla niego samego”. Uczyni艂 go na sw贸j obraz i podobie艅stwo, obdarzaj膮c niezr贸wnan膮 godno艣ci膮, kt贸r膮 niejednokrotnie podkre艣la encyklika. Istotnie bowiem opr贸cz praw, kt贸re cz艂owiek nabywa w艂asn膮 prac膮, istniej膮 takie, kt贸re nie maj膮 zwi膮zku z 偶adnym wykonanym przeze艅 dzie艂em, lecz wywodz膮 si臋 z jego zasadniczej godno艣ci jako osoby."

Da艂em JEDEN WIELKI cytat z pracy umys艂owej (wiary i rozumu) Karola Wojty艂y, Rodaka, kt贸ry sta艂 si臋 Papie偶em Janem Paw艂em II. Cytat z pierwszego (tylko) rozdzia艂u!
Je艣li sami nie zaczniemy si臋 dokszta艂ca膰 - zw艂aszcza w zakresie praw cz艂owieka i obywatela, wolno艣ci i godno艣ci OSOBY LUDZKIEJ - to politycy, ci i tamci, b臋d膮 prowadzi膰 nas na manowce, i zatracenie! Nie mo偶emy liczy膰 na Ko艣ci贸艂 w Polsce (KEP i wszystkich hierarchicznych od kleryk贸w i wikarych zaczynaj膮c). Im jest wygodnie. "Za pieni膮dze ksi膮dz si臋 modli", a pieni臋dzy im na razie nie brakuje.
Musimy SAMI! Zawierzywszy - z wiar膮 i rozumem - "poprawnej koncepcji osoby ludzkiej, jej niepowtarzalnej warto艣ci, p艂yn膮cej st膮d, 偶e cz艂owiek jest „jedynym na ziemi stworzeniem, kt贸rego B贸g chcia艂 dla niego samego”. Uczyni艂 go na sw贸j obraz i podobie艅stwo, obdarzaj膮c niezr贸wnan膮 godno艣ci膮".

PS.
Grafika ze strony Fundacji ("a vehicle for lay education and evangelization of Catholic social doctrine") po艣wi臋conej edukacji 艣wieckich, samoedukacji! tak偶e w zakresie Nauki Spo艂ecznej Ko艣cio艂a! "Cz艂owieku poznaj samego siebie - im bardziej cz艂owiek poznaje rzeczywisto艣膰 i 艣wiat, tym lepiej zna siebie jako istot臋 jedyn膮 w swoim rodzaju, a zarazem coraz bardziej nagl膮ce staje si臋 dla niego pytanie o sens rzeczy i jego w艂asnego istnienia. Wszystko co jawi si臋 jako przedmiot naszego poznania, staje si臋 tym samym cz臋艣ci膮 naszego 偶ycia." (Wiara i rozum).



Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz