sobota, 28 maja 2016

Filozofia polskiego dramatu 2016



Kto j膮 napisze? A najprz贸d przemy艣li? Kim jeste艣my my? Kim s膮 oni? 
Czy dramatem Polski 2016 jest brak Tischnera? Ale mamy Dragu艂臋. Te偶 ksi膮dz i profesor. Tyle, 偶e tamten filozof, a ten teolog. S膮 na pewno i inni. Ale, nie s膮 w takim krwiobiegu, jak by艂 Tischner. Czy tylko to? Czy jego g贸ralskie nieskr臋powanie, 艣leboda, wolno艣膰 osobowa i uniwersalno艣膰 my艣lenia, filozofii, duszpasterstwa?!

A mo偶e teraz 艂atwiej w艂adzy podporz膮dkowa膰 sobie cz艂owieka? Skr臋powa膰, narzuci膰 milczenie... jak na przyk艂ad Boniecki, a tak偶e Lema艅ski. Ksi臋偶a maj膮 kiepsko.
Ale na przyk艂ad stary katecheta tak偶e nic nie znaczy dla hierarch贸w (biskup贸w, kurialist贸w, proboszcz贸w...) w mojej diecezji warszawsko-praskiej. Maj膮 mnie za nic i m贸j g艂os. Przemilczaj膮, pozbawiaj膮c prawa do szacunku. Je艣li taki trend dominuje dzisiaj w ca艂ej Polsce, to dzi臋kuj臋 bardzo za takie cu艣 (anty-wsp贸lnot臋, anty-ko艣ci贸艂). Staro-nowo-mowa. To fatalny przepis na "pami臋膰 i zapomnienie" :-(

"Przysz艂o艣膰 ka偶dego narodu jest 艣ci艣le zwi膮zana z namys艂em nad jego przesz艂o艣ci膮. O偶ywione debaty i refleksja nad historiami narodowymi towarzysz膮 niedawnemu odrodzeniu nacjonalizm贸w w Europie i poza ni膮. O czym si臋 zapomina i co si臋 pami臋ta, jakie ten proces ma cele i do jakich prowadzi konsekwencji? W jaki spos贸b podchodzi si臋 na nowo do pami臋ci zbiorowej i zmienia jej tre艣膰?" (cyt. za "Pami臋ci ks. Tischnera"). 


To偶 ja to wiem i nic z tego DOBREGO w mojej gminie, parafii i diecezji nie wynika. Wprost przeciwnie, jestem coraz bardziej przemilczanym bytem w naszym wszech艣wiecie. Jeszcze - co prawda - wota wdzi臋czno艣ci za WOLNO艢膯 na o艂tarzu stoj膮, ale jak d艂ugo? - czy ich nie wywal膮 Polacy-Katolicy. Boj膮 si臋 艂膮czenia wiary i rozumu - to ich najwi臋ksze zagro偶enie :-(


***

NIE-SAMOTNO艢膯

             /kim jestem kim s膮 oni/

ja Polak tak si臋 sk艂ada katolik
z Bo偶ej 艂aski
i m膮偶 ojciec du偶ej rodziny
patriotycznie wychowany
i tak dzia艂aj膮cy solidaruch
katecheta nauczaj膮cy prawdy
wiary my艣l膮cej z rozumem w jedno艣ci
odkrywca Rzeczpospolitej Norwidowskiej
nie jestem sam na 艣wiecie w Polsce

mam znajomych przyjaci贸艂
podobnie my艣l膮cych i obecnych
w Komitecie Obrony Demokracji
w Klubach Obywatelskich
w Internecie

poka偶cie gdzie jest dobra zmiana
w moim naszym 偶yciu (cena 500 z艂)
gdzie s膮 oni (prawi sprawiedliwi)
owi przyjaciele rodzin zas艂u偶onych
Polak贸w dobrze wychowanych
wierz膮cych patriotycznym czynem
metafizycznie na 艣mier膰 i 偶ycie
w mojej parafii gminie diecezji
czym swoj膮 dobro膰 mi艂o艣膰 okazali
nie m贸wi膮c nawet o mi艂osierdziu
    
      (sobota, 28 maja 2016, g. 8.36)

***

CO WAM POLSKA ZROBI艁A

           /Macierewiczowi ministrowi/

kiedy chc臋 us艂ysze膰 g艂os Polski
to nie pana s艂ucham
wychodz臋 na werand臋 wieczorem
ptaki i cisza do mnie przemawiaj膮

z mi艂o艣ci膮 jak i ja do nich
wstydz臋 si臋 s艂贸w pana 
nie-parlamentarnych wyst臋p贸w
ale cytuj臋 krzycz膮c teatralnie do 偶ony
co Ci Polska zrobi艂a (ty g艂upcze)
domy艣l si臋 ministrze o kim my艣l臋

fatalna zmiana tylko mo偶e ptaki zast膮pi膰
pokrzykiwankami w sejmie premier i ministra
ale na szcz臋艣cie nie masz takiej w艂adzy
by cisz臋 zag艂uszy膰 wsz臋dzie

cisza mi przypomina m艂odego cz艂owieka
zakochanego w Ojczy藕nie na zab贸j
wypatruj膮cego wolno艣ci i solidarno艣ci
i si臋 doczeka艂em - nie nie nie od ciebie

Poczytaj Ministrze Cz艂owieku Polaku z Ziarna Solidarno艣ci posianego wtedy zaprawd臋, zaprawd臋 powiadam...:

13 maja 1981 - I dzi艣 jest pi臋knie, srebrno, tajemniczo, samotnie, tylko ze 艣wierszczami. A ja szukam Polski...                                             
14 maja 1981 - Pi臋kny maj! - a ja kuruj臋 si臋 w 艂贸偶ku. Przed werand膮 powiewa flaga. W艣r贸d zieleni - jak na sza艅cu. "A偶 si臋 rozwieje w proch i w py艂 sowiecka zawierucha" - tak 艣piewali przed s膮dem w Warszawie, na rozprawie rejestracyjnej naszego zwi膮zku. Jest w tym wszystkim i wyzwanie dla mnie. Wyzwanie, pytanie pod moim adresem: "czy rozumiem i czy chc臋 si臋 do艂膮czy膰". Wybrzmiewa g艂臋bia, s艂ysz臋 sw贸j refren: "nie damy pogrze艣膰 ducha". A ja kiedy艣 zapisa艂em sobie w notatniku: "cz艂owiekowi dusz臋 - 艣wiatu przywr贸ci膰 ducha!". Wi臋c teraz nie wolno mi milcze膰 i i艣膰 do swoich spraw.
Majowa noc! Za ka偶dym razem zadziwia. Gdzie艣, sp艂oszony ucieka 艂o艣, w Ogrodzie nocne 艣piewy ptak贸w. Ogr贸d - oni tutaj zw膮 go ci膮gle "Sadem". Wi臋c ja chyba dla nich jestem niczym dawny dziedzic, nie z tytu艂u, ale z pozycji i rangi spo艂ecznej. Wi臋c - majowa noc, polska historia i tradycja. 呕al, 偶e pusty dom i samotno艣膰.
Rekompensat膮 s膮 my艣li o Polsce i o Cz艂owieku. Dzi艣, rzeczywi艣cie wysokie - jak dawno ju偶 nie. 
Ukradkiem, czekaj膮c na ludzi, widzia艂em u so艂tysa [na Marysinie] film o Karolu Wojtyle. Te same mamy drogi, zamy艣lenia, pejza偶e, szczyty do zdobycia. Te same korzenie i soki. I powo艂anie do s艂u偶by. Rozumiem przez wczucie. A ja wiem, 偶e to dla dobra wsi. Musz臋 wzi膮膰 za nich odpowiedzialno艣膰 i by膰 jak inkubator. Nie mog臋 pozwoli膰, by piskl臋 si臋 zadusi艂o.                                 
Ej Papie偶u, Papie偶u. Wiem, 偶e co艣 im musz臋. Jak matka. A przez nich - co艣 Polsce. I kulturze 艣wiatowej.

Eh, ministrze, ministrze... Macierewiczu. Czy Wy, m贸wi膮cy o sobie „dobra zmiana” rozumiecie zwyk艂ego cz艂owieka, patriotycznie wychowanego, kt贸ry da艂 si臋 prowadzi膰 WIELKIEJ  ZMIANIE?! Czy us艂ysz臋 od Was zwyk艂e... dobre s艂owo?

     (pi膮tek, 27 maja 2016, g. 22.26)

***

RUINA ZAMIAST ZMIANY

wszystko zmienimy
stworzymy nowego cz艂owieka
cho膰 si臋 nie uda艂o nazistom
ani komunistom

my zrealizujemy zmian臋
paradygmat贸w
艣wiadomo艣ci
kroju koloratki

homo superior 脺bermensch
homo sovieticus
kim kto si臋 czuje tym jest 
by膰 mo偶e 
akademia sztabu generalnegp
staje si臋 akademi膮 sztuki
s臋dziowie s膮du najwy偶szego kolesiami
trybuna艂 konstytucyjny ciastkarni膮
wiara i rozum miazg膮 botaniczn膮

    (pi膮tek, 27 maja 2016, g. 19.12)

***

APEL BISKUP脫W I M脫J (ODIDO)

          /pytanie o wsp贸lnot臋 i... jedno艣膰/

w Bo偶e Cia艂o 2016
biskupi zaapelowali do nas
o pojednanie (wielkie s艂owa)
Nycz Dziwisz G膮decki
i Hoser w telewizji (o dialog)

wielkie s艂owa przy wielkiej okazji
ja katecheta na codzie艅
do nich apeluj臋 do mojego Ko艣cio艂a
pozostaj臋 bez szacunku przemilczany
godno艣膰 osoby (moja) nadszarpni臋ta

to im nie przeszkadza i innym s艂ugom
wikarym proboszczom dziekanom po drodze
s艂owa katechety siostry i brata w wierze
jakby wiara i rozum w nich by艂y rozdzielone

a tak si臋 sk艂ada w historii Ko艣cio艂a
偶e Bo偶e Cia艂o zacz臋艂o si臋 w Belgii
do nas Belgowie przyjad膮 na 艢DM 2016
o czym kuria nie chce prawie s艂ysze膰
w niczym nie pomaga przeciwnie

tylko prawda nas wyzwoli Jezusie
papie偶u jeden drugi trzeci (i soborze)
czekamy czekamy czekamy czekamy
tyle mo偶emy zrobi膰 na w艂asnym podw贸rku

    (pi膮tek, 27 maja 2016, g. 10.19)

***

MODLITWA KODOWCA

              /anty-komunizm, anty-kaczyzm/

ja kodowiec si臋 modl臋 codziennie
nim otworz臋 internet
by nie trafi膰 na hejty od rana
bym m贸g艂 spokojnie wyrazi膰 siebie

my艣lami si臋 podzieli膰 czyli sob膮
nie od wczoraj od zawsze
co my艣l臋 o 艣wiecie sobie demokracji
a nawet o Bogu mi艂osiernym

prze偶y艂em wiele w swoim czasie
osoby drog膮-prawd膮-偶yciem
w tym polsk膮 drog臋 wolno艣ci
z nieocenionym wk艂adem papieskim

Rok 1989 zas艂u偶y艂 na rozdzia艂 w CA
w jego encyklice o sprawach spo艂ecznych
w setn膮 rocznic臋 innej encykliki
艣wiat jest 艂a艅cuchem ci膮g艂o艣ci jedno艣ci

   (pi膮tek, 27 maja 2016, g. 9.25)

***

CZ艁OWIEK I POLAK

               /moja ojczyzna/

strzeg臋 wiary i rozumu
kontempluj臋 na ich skrzyd艂ach
nie ma w tym polityki
jest bezmiar wieczno艣ci
duch czasu mnie prowadzi
to jasne
on nie jest polityk膮

cz艂owiek homo sapiens
jedyny gatunek my艣l膮cy
艣wiadomo艣膰 we wszech艣wiecie
w czasie swoim ponad-politycznym
w ramach drogi-prawdy-偶ycia

cia艂em uduchowionym zza Eufratu
duchem uciele艣nionym sponad Chaosu 
nar贸d mi臋 偶aden nie zbawi艂 ni stworzy艂
wieczno艣膰 pami臋tam przed wiekiem
Klucz Dawidowy usta mi otworzy艂
Rzym nazwa艂 cz艂ekiem (Sob贸r i papie偶e)
niech偶e nie ucz膮 mi臋 gdzie ma ojczyzna

   (艣roda, 25 maja 2016, g. 13.04)

***

DEPRYWACJA POB艁OGOS艁AWIONA

                   /Komisji Europejskiej/

nie wszystko mo偶na powiedzie膰
stworzy膰 zwi膮zki frazeologiczne
co rz膮d pr贸buje robi膰 (z nami)
kompromisy mo偶na zawiera膰
w polityce i innych negocjacjach
ale nie w obr臋bie rozumu i wiary
one s膮 jak skrzyd艂a kontemplacji
nie mo偶na by膰 i nie by膰 艣wi膮tyni膮
co m贸wi teraz minister Szyma艅ski
i rz膮d ca艂y rzeczypospolitej
z b艂ogos艂awie艅stwem biskup贸w
bo to przecie偶 wszystko katolicy

    (艣roda, 25 maja 206, g. 7.54)

***

SEKCIARZE

               /anty-dialog/

nie wierz膮 w wiar臋 i rozum
- najlepiej wida膰 przed TK
podczas jawnych rozpraw -
tylko w swoje polityki i lider贸w
nieufno艣膰 maj膮 na drugie imi臋
nie od chrztu je艣li go maj膮
z w艂asnej grupowej podejrzliwo艣ci
mo偶e (pewnie) z wychowania
co艣 im wzbrania kontemplacji

   (wtorek, 24 maja 206, g. 4.48)

***

OBSERWATOR DEPRYWACJI        

                     /Nam strzela膰 nie kazano/

zwi膮zki frazeologiczne powstaj膮
obserwator to Ma艂ecki
o deprywacji m贸wi臋 ja Kapaon
biedni ludzie pozbawieni
w艂asnej woli bycia (o)sob膮
z godno艣ci膮 odpowiedzialno艣ci膮
nie odpowiadaj膮 za nic (sami)
za wszystko przed Prezesem
niczego nie mog膮
samodzielnie pomy艣le膰 powiedzie膰
wiara i rozum os贸b
s膮 im zakazane

    (wtorek, 24 maja 2016, g. 14.29)




PS.
Zdj臋cie ks. profesora J贸zefa Tischnera z tej strony.

1 komentarz:


  1. 艢wiatowe Dni M艂odzie偶y w tle i katalizatorem!

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1329,title,Malo-kto-nie-byl-zaskoczony-Odwolanie-ambasadora-i-nuncjusza-to-przypadek-czy-ma-drugie-dno,wid,18355897,wiadomosc.html

    OdpowiedzUsu艅