sobota, 21 maja 2016

KOD znacze艅 (kto z kim i czym - walka Polak贸w 2016)



Polskie podzia艂y, dziki i poga艅ski podzia艂... zmusza do poszukiwa艅 rozumienia. Polityka tego nie da. Dam ja, same (pro艣ciutkie?) cytaty, pogrubiaj膮c i koloruj膮c ca艂kiem po swojemu. Od pocz膮tku polskich dobrych przemian, czyli transformacji ustrojowej od 989, g艂osi艂em potrzeb臋 wej艣cia z Nauk膮 Spo艂eczn膮 Ko艣cio艂a pod strzechy polskich parafii (samorz膮d贸w miast, wsi, gmin, szk贸艂, stowarzysze艅... INTERNETU). M贸j g艂os jest typowym g艂osem na puszczy, pustyni, w polskiej anty-kulturze przemilczania, czego najbole艣niej do艣wiadczam w parafii i diecezji mojej. Nikt mnie jednak nie mo偶e powstrzyma膰 przed dzia艂alno艣ci膮 w Internecie. Tutaj wisi moje "艢wiadectwo polskiego katechety 1982-2012", zapis dzienniczka przy zak艂adaniu Solidarno艣ci (3 Maja 1981!) pt. "Ziarno Solidarno艣ci", i prawie ca艂ej ca艂ej dzia艂alno艣ci publicznej i osobistej "drogi-prawdy-偶ycia".

Za艂o偶y艂em liczne strony-grupy w Internecie, tak偶e KatechezaOnline.... a偶 po Samo艣wiadomo艣膰 (self-awareness) zwi膮zan膮 ze zbli偶aj膮cym si臋 Wydarzeniem Spotkania M艂odzie偶y z Belgii i Polski w STRACH脫WCE w ramach 艢wiatowych Dni M艂odzie偶y 2016! Jednak polski dziko poga艅ski podzia艂 2016 mo偶e nas po偶re膰 偶ywcem... 
Korzystajmy z ludzkiej pracy (my艣l i czyn), p贸ki mo偶na. Za艂膮czam link (slajd pocz膮tkowy) na prezentacj臋 pracy dr Micha艂a Urba艅czyka z Katedry Doktryn Polityczno-Prawnych i Filozofii UAM w Poznaniu. Tytu艂 i zawarto艣膰 BEZCENNE! "Doktryna polityczno-spo艂eczna Ko艣cio艂a w XIX i XX wieku, cz. I". Czekam na cz臋艣膰 II! 

- I –

Najpierw z poziomu wikipedii:

1) Strukturalizm (filozofia)- stanowisko metodologiczne w najog贸lniejszym sensie g艂osz膮ce, 偶e dla zrozumienia pewnych zjawisk niezb臋dne jest uchwycenie struktury, w kt贸rej one wyst臋puj膮, lub budowa takiego modelu, kt贸ry wyja艣nia ich rol臋 w ich 艣rodowisku. Strukturalizm nie jest ruchem jednolitym, nie ma wytyczonego programu; "jest pewnym stylem my艣lenia formalnego w naukach humanistycznych", kt贸ry cechuje si臋 deprecjacj膮 roli podmiotu w poznaniu

Strukturalizm (socjologia) - w socjologii oraz antropologii to jedna z g艂贸wnych orientacji badawczych i nurt贸w my艣lowych, maj膮ca znamiona paradygmatu. W swoim najbardziej og贸lnym znaczeniu termin ten jest u偶ywany przede wszystkim do okre艣lenia ka偶dego podej艣cia, w kt贸rym uznaje si臋, 偶e struktura spo艂eczna jest istotniejsza ni偶 dzia艂anie spo艂eczne. Natomiast szczeg贸艂owe znaczenie terminu "strukturalizm" odnosi si臋 przede wszystkim do konkretnie sprecyzowanej perspektywy teoretycznej, kt贸rej okres najwi臋kszej popularno艣ci przypada na koniec lat sze艣膰dziesi膮tych i pocz膮tek lat siedemdziesi膮tych dwudziestego wieku. Strukturalizm oddzia艂ywa艂 na socjologi臋 g艂贸wnie poprzez antropologi臋 strukturaln膮 Claude L茅vi-Straussa.

U podstaw podej艣cia strukturalizmu le偶y za艂o偶enie, 偶e poza cz臋sto p艂ynnymi i zmiennymi przejawami rzeczywisto艣ci spo艂ecznej mo偶emy stwierdzi膰 istnienie struktur, stanowi膮cych ich fundament. Istotnym ich aspektem jest fakt, 偶e struktury te nie s膮 u艣wiadamiane sobie przez cz艂onk贸w spo艂eczno艣ci, w kt贸rej funkcjonuj膮.
W艂a艣ciwym przedmiotem bada艅 strukturalnych s膮 szczeg贸lne modele stosunk贸w spo艂ecznych, zwanych w艂a艣nie strukturami. Szczeg贸艂owo艣膰 ta polega na tym, 偶e spe艂niaj膮 one nast臋puj膮ce kryteria:
struktura ma charakter uporz膮dkowanego systemu, to znaczy, i偶 sk艂ada si臋 z takich element贸w, 偶e modyfikacja jednego elementu powoduje modyfikacje pozosta艂ych;
mo偶na przewidzie膰, w jaki spos贸b dana struktura b臋dzie reagowa艂a w przypadku modyfikacji kt贸rego艣 z element贸w;
dana struktura nale偶y zawsze do pewnej grupy struktur o podobnych zale偶no艣ciach;
skonstruowana jest w ten spos贸b, 偶e jej funkcjonowanie pozwala wyja艣ni膰 wszystkie obserwowane fakty zbiorowo艣ci, w kt贸rej ona wyst臋puje.

Strukturalizm (antropologia) – Antropologia kulturowa (antropologia spo艂eczna) – dyscyplina nauk spo艂ecznych badaj膮ca organizacj臋 kultury, rz膮dz膮ce ni膮 prawa, historyczn膮 zmienno艣膰 i etniczn膮 r贸偶norodno艣膰 kultur w celu skonstruowania og贸lnej teorii kultury. Jest to jeden z g艂贸wnych dzia艂贸w szeroko rozumianej antropologii, zajmuje si臋 badaniem kultury we wszystkich jej przejawach.
Antropologia kulturowa to dziedzina antropologii zajmuj膮ca si臋 cz艂owiekiem traktowanym jako indywiduum, jednostka ukszta艂towana przez spo艂ecze艅stwo i tw贸rca kultury. Zajmuje si臋 zatem ludzkimi kulturami, wierzeniami, praktykami, warto艣ciami, ideami, technologiami, ekonomiami, 偶yciem spo艂ecznym i organizacj膮 poznania. Antropolodzy kulturowi korzystaj膮 przewa偶nie z jako艣ciowych metod obserwacji uczestnicz膮cej czy wywiadu etnograficznego.

W Wielkiej Brytanii okre艣la si臋 j膮 mianem antropologii spo艂ecznej (social anthropology), w Europie i Stanach Zjednoczonych etnografi膮, etnologi膮 lub antropologi膮 kulturow膮. Regionalne nurty r贸偶ni膮 si臋 rodzajami podejmowanej tematyki, tendencjami metodologicznymi i ideologicznym zabarwieniem.
Antropologia wsp贸艂czesno艣ci  badaj膮ca spo艂ecze艅stwa wsp贸艂czesne, podwa偶aj膮ca oczywisto艣ci 偶ycia codziennego tych spo艂ecze艅stw, zwracaj膮ca uwag臋 na powsta艂e niedawno zjawiska kulturowe (np. multikulturalizm, metakulturalizm, wsp贸艂czesne "wojny kultur", relacje pomi臋dzy tradycyjnymi kulturami etnicznymi a globaln膮 kultur膮 masow膮, inne skutki kulturowe globalizacji i glokalizacji, na wzrastaj膮c膮 szybko艣膰 偶ycia, wirtualizacj臋 kultury itd.).

W wy偶ej wymienionych spo艂ecze艅stwach przedmiotem uwagi antropologii kulturowej staj膮 si臋 mi臋dzy innymi:
sposoby adaptacji do 艣rodowiska, gospodarka i dystrybucja d贸br (w艂asno艣膰, dziedziczenie, dary, wzajemno艣膰, wymiana oraz handel) - zobacz te偶 antropologia gospodarcza
偶ycie spo艂eczne (m. in. instytucje spo艂eczne, systemy pokrewie艅stwa: np. partylinearny, martylinearny, podw贸jny, bilateralny, unilinearny; ma艂偶e艅stwo i rodzina, r贸偶nice zwi膮zane z p艂ci膮 i wiekiem, niehierarchiczne i hierarchiczne formy organizacji spo艂ecznej, statusy i pozycje spo艂eczne cz艂onk贸w tych organizacji, przyw贸dztwo, zjawiska konformizmu i konflikty) - zobacz te偶 antropologia polityczna, antropologia prawa
systemy wyobra偶e艅 o 艣wiecie (my艣lenie "pierwotne", "prelogiczne", "archaiczne", "mityczne", przekonania, wierzenia, warto艣ci, etnocentryzm, racjonalizm i irracjonalizm, mity, symbole, metafory, alegorie, animizm, manizm, totemizm, tabu, tabu pokarmowe, zakazy, magia, czary, religia, rytua艂y, rytua艂y przej艣cia, obrz臋dy, zjawiska sacrum i profanum, sakralne role spo艂eczne szaman贸w lub kap艂an贸w)

2) Poststrukturalizm wi膮偶e si臋 przede wszystkim z osob膮 Michela Foucaulta. Zajmowa艂 si臋 on "archeologi膮 wiedzy": analizowa艂 rozmaite poj臋cia tak, by pokaza膰, 偶e pewne oczywiste dla nas mechanizmy pojmowania 艣wiata s膮 wsp贸艂czesnymi wynalazkami, nieznanymi wcze艣niej w dziejach. Przyk艂adem takiego mechanizmu jest poj臋cie podmiotu, w 艣wietle analiz Foucaulta - wynalazek kartezja艅ski.
- II -  

To samo z poziomu 艣ci膮gi

1) Strukturalizm (prekursorzy):

Ferdynand De Saussure i semiotyka - przedmiotem jego zainteresowania s膮 regu艂y i konwencje organizuj膮ce j臋zyk (language) a nie przypadki jego u偶ycia w 偶yciu codziennym (parole), diachroniczne i synchroniczne badanie j臋zyka, relacje syntagmatyczne i asocjacyjne (paradygmatyczne) – to pierwsze relacje w obr臋bie zdania, to drugie to skojarzenia np. czerwony kolor… oznaczaj膮ce (s艂owo lub symbol) i oznaczane (rzecz, kt贸r膮 s艂owo lub symbol zast臋puje) – tworz膮 si臋 znaki – z cech膮 jak膮 jest arbitralno艣膰

2) Strukturalizm w antropologii (Claude Levi-Strauss) - strukturalizm zak艂ada, 偶e rzeczywisto艣膰 jest uporz膮dkowana i zorganizowana, inaczej „ustrukturyzowana” i tylko przez badanie struktur mo偶na odkry膰 sens i funkcje element贸w rzeczywisto艣ci… struktury s膮 zr贸偶nicowane, ale r贸wnie偶 samowystarczalne, posiadaj膮 one og贸lne i konieczne cechy… struktura ma potr贸jny charakter: ca艂o艣ci, przekszta艂ce艅 i samosterowania (trwa艂o艣膰 i niezmienno艣膰)... cz艂owiek istnieje w ugrupowaniach spo艂ecznych, kt贸re s膮 ca艂o艣ciami; ca艂o艣ci te ulegaj膮 przekszta艂ceniom, czyli transformacjom, a istnienie norm i sankcji spo艂ecznych to zapewnienie samoregulacji systemu spo艂ecznego… kszta艂t stosunk贸w spo艂ecznych i kultury tj. obserwowalna rzeczywisto艣膰 spo艂eczna i kulturowa jest zewn臋trznym wyrazem, znakiem nie u艣wiadamianych przez ludzi struktur. Struktury te s膮 odnajdywane dzi臋ki transformacyjnej analizie strukturalnej.

Mit – mit jest s艂owem, czyli ca艂o艣ci膮 znacz膮c膮 – nie jest tym co zawiera przekaz, ale sposobem znaczenia, form膮 - jest wt贸rnym elementem semiologicznym, tworz膮c膮 znak ca艂o艣膰… „Mit nie jest wyrazem podstawowych uczu膰 cz艂owieka, nie jest przejawem archetyp贸w, nie jest t艂umaczeniem zjawisk niezrozumia艂ych i nie jest protohistori膮 – mit jak j臋zyk ujmuje 艣wiat, tylko 偶e na innym poziomie – istnieje logiczna sp贸jno艣膰 my艣lenia mitycznego i my艣lenia naukowego, a r贸偶nice dotycz膮 charakteru rzeczy, do kt贸rych odnosz膮 si臋 operacje umys艂owe”… istnieje logika my艣lenia nieracjonalnego i wyra偶a si臋 ona w mitach,  „wszystkie mity m贸wi膮 to samo”; obecno艣膰 mitu jest sta艂ym atrybutem my艣lenia ludzkiego; 

Dygresja i kontynuacja antropologii strukturalnej: Roland Barthes i mitologiadenotacja odnosi si臋 do opisowego i dos艂ownego poziomu znaczenia, wsp贸lnego dla praktycznie wszystkich cz艂onk贸w danej kultury, konotacja dotyczy znacze艅, kt贸re powstaj膮 dzi臋ki odniesieniu element贸w znacz膮cych do szerszych kontekst贸w kulturowych; znaczenie znaku obejmuje tu skojarzenia z innymi kulturowymi kodami znaczenia.
Kiedy konotacja si臋 naturalizuje tzn. zostaje przyj臋ta jako „normalne” i „naturalne”, zaczynaj膮 funkcjonowa膰 jako poj臋ciowe mapy znaczenia, dzi臋ki kt贸rym 艣wiat uzyskuje sens. S膮 to mity. Mity s膮 konstruktami kulturowymi, mog膮 jednak sprawia膰 wra偶enie zastanych prawd uniwersalnych, osadzonych w zdrowym rozs膮dku.

3) Poststrukturalizm -  
       a) Michael Foucault - dyskurs – wytwarzanie wiedzy poprzez j臋zyk, dyskurs nadaje znaczenie obiektom materialnym i praktykom spo艂ecznym (kt贸re istniej膮 poza j臋zykiem, ale j臋zyk nadaje im znaczenie i „wci膮ga w pole widzenia”), dyskursy dostarczaj膮 sposob贸w m贸wienia o konkretnym temacie dzi臋ki powtarzalnym motywom czy zbiorom idei, praktyk i rodzaj贸w wiedzy – jest to formacja dyskursywna dyskurs i dyscyplina – nast臋puje regulacja tego co si臋 m贸wi, kto m贸wi, kiedy i w jakich okoliczno艣ciach pojawia si臋 w艂adza i techniki dyscyplinarne – „cia艂o podatne kt贸re mo偶na podporz膮dkowa膰, u偶ywa膰, przekszta艂ca膰 i doskonali膰 procesy regulacji kulturowej, podczas kt贸rych wytwarza si臋 podmioty pasuj膮ce do tego porz膮dku, konstytuuj膮ce go i reprodukuj膮ce („re偶im prawdy”)

       b) Pierre Bourdieu - odrzuca za艂o偶enia de Saussure’a na rzecz nowego porz膮dku opartego na habitusie (艣rodowisko lub stan przyzwyczajenia, zw艂aszcza cia艂a), struktura ma charakter dynamiczny,
habitus jest pomi臋dzy czym艣 obiektywnym i subiektywnym, mi臋dzy tym co jednostkowe i zbiorowe, jest on zdefiniowany kulturowo i jest osadzony w umy艣le jednostki – to strukturadzia艂ania spo艂ecznego urzeczywistnianego przez kulturowo kompetentnego wykonawc臋.
Habitus to system trwa艂ych i nadaj膮cych si臋 przetransponowa膰 dyspozycji, ustrukturyzowanych struktur funkcjonuj膮cych jako struktury tzn. jako zasady generuj膮ce i organizuj膮ce praktyki oraz reprezentacje, kt贸re mog膮 by膰 obiektywnie dopasowane do cel贸w, jednak bez 艣wiadomego ich zak艂adania oraz wyra藕nego w艂adania operacjami koniecznymi do ich osi膮gni臋cia, obiektywnie „regulowanymi” i „regularnymi”, nie b臋d膮cymi w 偶adnej mierze rezultatem poddania si臋 regu艂om”.
W艂adza to ludzie, kt贸rzy mog膮 narzuca膰 innym „praktyczn膮 taksonomi臋 艣wiata” .


- III -

A) Personalizm chrze艣cija艅ski (personalizm katolicki) -

  – pr膮d w filozofii chrze艣cija艅skiej, obecny w katolicyzmie w XX wieku od ok. 1930 r. Zak艂ada postawienie w centrum bada艅 filozoficznych osoby cz艂owieka, a nie spo艂eczno艣ci. Personalizm ten interpretowa艂 religi臋 jako wi臋藕 osobow膮 cz艂owieka z Bogiem. Za pocz膮tki personalizmu mo偶na uzna膰 pogl膮dy Arystotelesa, 艣w. Augustyna, 艣w. Tomasza z Akwinu, w kt贸rych za podstaw臋 rzeczywisto艣ci uznawano osob臋 ludzk膮. Od personalizmu, z punktu widzenia antropologii filozoficznej, ukszta艂towa艂a si臋 jego odmiana, wewn臋trznie zr贸偶nicowana nowa interpretacja tomizmu 艣w. Tomasza z Akwinu zwana personalizmem chrze艣cija艅skim. Nowy personalizm postuluje podporz膮dkowanie dobru os贸b ca艂ego 偶ycia spo艂ecznego oraz podkre艣la osob臋 jako wyj膮tkowo doskona艂ego bytu. 
(Tutaj strona na tzw. Personalizm Uniwersalistyczny pod redakcj膮 ks. prof. Cz. Bartnika).

B) Fenomenologia jest przede wszystkim stylem my艣lenia oraz sposobem intelektualnego podej艣cia do rzeczywisto艣ci, kt贸ry pragnie uchwyci膰 jej cechy istotowe i konstytutywne, unikaj膮c uprzedze艅 i schemat贸w. Chcia艂bym powiedzie膰, 偶e jest to niejako postawa mi艂o艣ci intelektualnej do cz艂owieka i 艣wiata, a dla wierz膮cego, tak偶e do Boga — pocz膮tku i celu wszystkich rzeczy. Aby przezwyci臋偶y膰 kryzys sensu, kt贸rym naznaczona jest cz臋艣膰 my艣li nowo偶ytnej, jak pisa艂em w Encyklice Fides et ratio (por. n. 83), konieczne jest otwarcie si臋 na metafizyk臋. W艂a艣nie fenomenologia mo偶e w znacz膮cy spos贸b przyczyni膰 si臋 do takiego otwarcia (Fascynuj膮ca przygoda, papie偶 JPII do fenomenolog贸w).

***

my i wy

          /cz艂owiek jest drog膮
            wsp贸lnoty i anty (?)
            aby byli jedno i JPII/

zmienia si臋 epoka
m贸j czas si臋 ko艅czy
a moje paradygmaty
czyli Duch Czasu (?)

najpierw trzeba je pozna膰
odpozna膰 si臋 musz膮 objawi膰
to by艂a wolno艣膰 i osoba (prawa)
zar贸wno w 艣wiecie jak w Ko艣ciele

do dzisiaj tak mam (m贸j ONZ)
偶e wag臋 dnia odmierza
prze偶ycie prawdy i zapisanie
godno艣膰 i odpowiedzialno艣膰 moja

my i wy i oni
s膮 w strukturalizmie ka偶dym
organizacyjnym pa艅stwowym
i ko艣cielnym (plus tradycja)

a my艣la艂em 偶e tego nie do偶yj臋
nie wiedzia艂em 偶e tak by膰 mo偶e
my艣la艂em 偶e jedno艣膰 i ci膮g艂o艣膰 dziej贸w
wyra偶ona my艣l膮 polskiego papie偶a...

    (sobota, 21 maja 206, g. 8.23) TUTAJ - Komnata Si贸dma 3!




PS.
Tytu艂owa grafika z tej strony!

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz