wtorek, 17 maja 2016

O diabelstwie polskim najnowszym i mszy w Arras



Co艣 napisa膰 musz臋. Sk膮d mus? Z wagi sprawy (dobro i z艂o). Chcia艂em notatk臋 na Facebooku, ale sprawdzi艂em, ju偶 dzisiaj opublikowa艂em :-)
No to musz臋(?!) tutaj.

M艂odsi ode mnie - troch臋 lub wi臋cej - tego nie zrozumiej膮. Czego? Wierszyka, czyli notatki wersowanej, kt贸ra przechwytuje i publikuje wszystkie moje (co wa偶niejsze) doznania, my艣li... tego odcinka drogi-prawdy-偶ycia. Dlaczego podkre艣lam tr贸j-cz艂onowo艣膰? Bo z 偶ycia wzi臋te, nie wydumane. Ka偶dy patrzy na rzeczywisto艣膰 ca艂ym sob膮! Jakie masz do艣wiadczenie i rozumienie podstaw 偶ycia: osoby, godno艣ci, wolno艣ci, Boga i Diab艂a, prawdy, wiary i rozumu, pami臋ci i to偶samo艣ci... tak 艣piewasz swoj膮 pie艣艅! "Jam widzia艂 krew".

Pami臋tam spotkanie (1975? 76?) w Bibliotece Miejskiej w Legionowie z autorem "Mszy za miasto Arras". Autor, Andrzej Szczypiorski, odszed艂 w lekkiej nies艂awie, oskar偶ony o wsp贸艂prac臋 TW z SB. Niemniej autora s膮dz膮 dzie艂a, a te przetrwaj膮. To wymienione trafi艂o w 2015 na scen臋 Teatru Narodowego! - "Jest to "relacja uczestnika i 艣wiadka wydarze艅 [nie tylko, dop. m贸j jk] w 艣redniowiecznym mie艣cie Arras, a zarazem refleksja o ponadczasowych mechanizmach terroru, 藕r贸d艂ach nietolerancji i fanatyzmu. W obliczu zarazy z艂o i szale艅stwo ogarniaj膮 serca i umys艂y. Opowie艣膰 o tyranii w艂adzy i pu艂apkach 偶ycia w spo艂eczno艣ci. O niszcz膮cej sile jednomy艣lno艣ci. O wymiarach wolno艣ci. O jej braku. Prawda o cz艂owieku naszych czas贸w w kreacji Janusza Gajosa." W tej mszy rozpoznano "wa偶ny g艂os pisarza zatroskanego moralnym obliczem wsp贸艂czesno艣ci". Mnie - w jaki艣 stopniu - pom贸g艂. To u niego us艂ysza艂em "nie to co jest, ale jakie jest imi臋 jego". To by艂 nasz wsp贸lny wielki problem 偶ycia w PRL (zak艂amaniu, fa艂szu... jako filarze systemu".

Na spotkaniu z Autorem m贸wi艂em o z艂o艣ci/smutku obywatela PRL raczonego papk膮 w wiadomo艣ciach telewizyjnych, g艂贸wnie o produkcji np. 艣rub, 艣rubek..., o planach czyn贸w partyjnych zwi臋kszaj膮cych ow膮 produkcj臋... itd. W 1972 podobnym buntem i b贸lem dzieli艂em si臋 w pracy maturalnej pt. "Czy tw贸rczo艣膰 romantyk贸w uczy patriotyzmu". Oczywi艣cie, bo telewizja to nie... czujecie, rozumiecie troch臋 偶ycie literackiej s艂awy i m艂odego Polaka w PRL?

„Nie jest wolny ten, kt贸ry jest, ale ten, kt贸ry pragnie by膰” - to inne s艂awne i komentowane zdanie z Mszy za miasto Arras. "Dzi臋ki ogromnemu talentowi, wra偶liwo艣ci i zmys艂owi obserwacji Szczypiorskiego, czytelnik, mimo i偶 czyta o wydarzeniach sprzed kilku wiek贸w, to jednak ma wra偶enie, 偶e pisarz poruszy艂 temat wsp贸艂czesnych wydarze艅 polityczno-spo艂ecznych... przedstawi艂 w niej relacje jednostka-spo艂ecze艅stwo, skupiaj膮c si臋 przede wszystkim na wadach i zaletach p艂yn膮cych z 偶ycia w zamkni臋tej zbiorowo艣ci, jak膮 by艂o tytu艂owe Arras, nie szcz臋dz膮c tak偶e interpretacji o dojrzewaniu do bycia 艣wiadomym obywatelem i cz艂owiekiem, o roli i si艂y wiary i religii. Opowie艣膰 jest stara si臋 odpowiedzie膰 na pytanie o odpowiedzialno艣膰, warunki, proces, w jakich z艂o i szale艅stwo ogarniaj膮 serca i umys艂y ludzkie. Szczypiorski wykaza艂 tu zainteresowanie odwiecznymi problemami, staraj膮cymi si臋 okre艣li膰 wp艂yw wiary na ludzkie 偶ycie. Poza tym polski pisarz, niczym antyczny Sofokles, uczyni艂 tematem swojej powie艣ci w艂adz臋 oraz jej wp艂yw na wolno艣膰 jednostki i spo艂ecze艅stwa. Msza za miasto Arras daje przyk艂ady ingerencji w艂adzy w 偶ycie wolnych obywateli oraz r贸偶ne typy zachowa艅 w obliczu zag艂ady spo艂eczno艣ci..."(D. Blednicka, tutaj).

Polskie diabe艂ki s膮 pogodne, weso艂e nawet, na przyk艂ad taki Boruta. Niestety inne s膮 diabelnie gro藕ne, na przyk艂ad Lucyfer, ten od "non serviam". ""Non serviam" jest zazwyczaj przypisywane Lucyferowi. Zgodnie z tradycj膮 anio艂 ten powiedzia艂 te s艂owa, by podkre艣li膰 odrzucenie s艂u偶by dla Boga w Kr贸lestwie Niebieskim. Ta ekspresja dumy wyra偶a jego niezale偶no艣膰. Wypowiedzenie tych s艂贸w jest jednocze艣nie przyczyn膮 jego upadku i wygnania do piek艂a, gdzie sprawuje rz膮dy jako Szatan (艂ac. przeciwnik). Obecnie "Non serviam" jest tak偶e u偶ywane jako motto wielu polityk贸w, oraz kulturalnych i religijnych grup aby wyrazi膰 swoj膮 niech臋膰 do pos艂usze艅stwa" (wikipedia)

***

DIABELSTWO (SEKCIARSTWO)

                    /swoi swoim dla siebie/

po czym go ich pozna膰
nie b臋d臋 s艂u偶y艂 jedno艣ci
艣wiat (wszystko) stworz臋 na nowo
non serviam temu co jest ci膮g艂o艣ci膮

a Mnie po tym poznacie
偶e chc臋 s艂u偶y膰 ci膮g艂o艣ci dobrego
wsp贸lnemu aby艣cie byli jedno
po tym mnie poznaj膮 (po wsp贸lnocie)

oni zaczynaj膮 od zmiany imienia
nic ju偶 nie mo偶e by膰 takie samo
kawa艂ek po kawa艂ku (Polski)
ministerstwo po ministerstwie

b臋d膮 opowiada膰 w sejmie
i na posiedzeniach rz膮du
w telewizjach publicznych jak oni
radiach gazetach swoich mediach

innych b臋d膮 ucisza膰 zamyka膰
艂ama膰 konstytucj臋 s膮dy trybuna艂y
艂膮czy膰 (swoimi) gdy mo偶na co艣 ugra膰
dzieli膰 gdy jeszcze wi臋cej te偶 nimi

   (wtorek, 17 maja 2016, g. 16.05)

***

DLACZEGO

         /Partia Dzi臋kczynienia/

dlaczego tak kr贸tko
dlaczego tak ma艂o (si臋 uda艂o)
dlaczego  tyle grzech贸w
i tak dalej dalej
mo偶e pyta膰 cz艂owiek
przed 艣mierci膮 pod koniec
ale po co
po co d艂u偶ej
co mo偶na by wi臋cej
a mniej grzeszy膰 by艂o
(wi臋kszy 偶al za nie wzbudzi膰)
Bogu dzi臋ki za wszystko
sk艂adam dzi臋kczynienie

   (wtorek, 17 maja 2016, g. 13.56)

***

PRAWO DO S膭D脫W

                   /s膮dy i parafie nasze/

prawo do prawdy
prawo do s膮d贸w i trybuna艂贸w wolnych
jest tak偶e prawo ubogich (Poor Law)
ubogiego cz艂owieka osoby
zasada s艂uszno艣ci i inne
prawo do Polski do Ojczyzny
do pami臋ci i to偶samo艣ci
do wiary i rozumu
do wolnych wybor贸w a jak偶e

a co mamy dzisiaj w Polsce 2016
pod jedn膮 parti膮
kt贸ra o wszystkim decyduje
biskupi zatwierdzaj膮 milcz膮co
trzeba nie tylko warto
zna膰 zasady i praktyk臋 nasz膮
naszej wolno艣ci i godno艣ci os贸b
zna膰 s臋dzi贸w kt贸rzy orzekaj膮
kto strze偶e tr贸jpodzia艂u w艂adzy w艂adz
jawno艣膰 znajomo艣膰 艣wiadomo艣膰 nasza

    (wtorek, 17 maja 2016, g. 9.43)

***

WARA PRECZ OD TEGO

                 /Plac Zwyci臋stwa 
                    2 czerwca 1979/

partie niech walcz膮 ze sob膮
chc膮cym nie dzieje si臋 krzywda
ale wara od Ojczyzny Matki naszej
od jej ostatnich 27 lat i wi臋cej
od Polski branej t臋cz膮 zachwytu
od zenitu Wszech-doskona艂o艣ci dziej贸w

bo to jest nasze moje 偶ycie i oblicze
tej ziemi odnowionej duchem
w czym udzia艂 maj膮 miliony
to jest przegi臋cie (grzech) prezesa i PiS-u
ich s艂abo艣膰 lub defekt wiary i rozumu

nie po to s膮 cuda w 偶yciu naszym
by pod korcem sta艂y i s贸l by wietrza艂a
Watykan 16.X.1978 i nasz Plac Zwyci臋stwa
Solidarno艣膰 Lech Wa艂臋sa i Nagrody Nobla
dla niego Mi艂osza i Szymborskiej
Rok 1989 wolno艣ci Polski i p贸艂 Europy
w Strach贸wce nowa Rzeczpospolita
na koniec 艢wiatowe Dni M艂odzie偶y 2016

    (poniedzia艂ek, 16 maja 2016, g. 18.25)

***

ODRZUCONY/M

                /roz-czytanym/

kochani ksi臋偶a i arcy-biskupi
偶y艂em jak 偶y艂em (co wiadomo)
tak pisz臋 i daj臋 艣wiadectwo
grzech m贸j mam zawsze przede mn膮

pisz臋 jak pisz臋 inaczej nie mog臋
w jakim dziele jestem mi臋dzy ok艂adkami
w jakie zosta艂em w艂o偶ony i zamkn膮艂em
drog膮-prawd膮-偶yciem

     (poniedzia艂ek, 16 maja 2015, g. 7.36)

***

WALKA DOBRA ZE Z艁EM

              /Partii Dzi臋kczynienia/

wsz臋dzie dobro widzisz
czy wsz臋dzie widzisz z艂o
takim stajesz si臋 cz艂owiekiem
takie partie zak艂adasz

偶ycie i partie s膮 odpowiedzi膮
na fakty z kt贸rych si臋 pocz臋艂y
kt贸re s膮 ich genotypem i programem
po tym ich poznacie (i po owocach)

dobre drzewo rodzi dobre owoce
to drugie nie mo偶e
bo w innej glebie inne ma korzenie
w innej posadzili ich ogrodnicy

ratuj si臋 cz艂owieku mi艂y i mniej
masz szans臋 zbawienia dano i tobie
z艂o dobrem zwyci臋偶aj najpierw w sobie
odszukaj dobre tony zagraj nowy hymn

poezja i dobro zostanie po nas
i wi臋cej nic napisa艂 wieszcz poeta
teologia dobra cz艂owieka i Boga
taka filozofia 偶ycia osoby i partii

    (poniedzia艂ek, 16 maja 2016, g. 7.23)

***

PODROBY

nie mo偶na 偶ycia podrobi膰
wszystko wychodzi na koniec
wszystko co m贸wisz piszesz
jest wtedy z drogi-prawdy-偶ycia

hyphotesis non fingo
偶ycia na koniec non plus
musi by膰 pe艂ne j'adore
dopok膮d id臋

   (niedziela, 15 maja 2016, g. 17.58)

***

Post wzi膮艂 si臋 z wagi pierwszej notatki wersowanej, ale kolejne s膮 wsp贸艂-tekstem. Te nast臋pne te偶. "Niedziela m膮dro艣ci" (dzie艅 i 艣wiat Sophii) jest zbyt d艂ugie... odsy艂am do 藕r贸de艂.


PS.
Zdj臋cie numer 1 z tej strony.
Zdj臋cie numer 2 z tej strony.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz